Eli otsikko voi olla hämäävä, mutta. Olen 29 vuotias nainen, joka on ratsastanmut 2vuotta. Mietin sellaista, että meillä on omakotitalo, jossa on noin 100 neliön alue. tyttäreni on 12 ja hän on ratsastanut 6 vuotta. Niin voisikohan siihen ottaa kesäponit, tietty kaksi jotta seuraa olisi? Siis alle 120cm. Ja älkää pelätkö, en minä selkään menisi!! Sillä ratsastaisi tyttöni, ja poikani ( 9 w) ja ja lapsien serkku ( 4w) . Mutta se olisi minusta ihan mukavan kokoinen alue, ja voisi sitä isontaakkin tuohon etupihalle ( se on vain 20 neliöä, mutta voi siinä pari päivää pitää, jotta "ruohokasvaa") . Mutta sitten aina yöksi heinäsäkki täyteen, niin saavat sitä syödä. Viikossa olisi liikutusta ainakin 5/7 pv. Ja aina illalla tai aamulla kun ei ole kuuma. Ja vettä tietty 20 kilon saaveja on kaksi, sinne lisään vedet aamulla ja illalla. SItten lannat siivotaan vähintään jokatoinen päivä pressun päälle, josta ne sitten vie minun ystävä. Ja suoja olisi, katto umpinainen seinä ja kaksi ei täysin umpinaista seinää. Täällä on todella hyvät maastot, ja mukava kenttä pohjakin. Ainut ongelma on, viereisellä pellolla joksus levitetään rikkaruohojen esto ainetta. Eli sitä laitetaan 3-4kertaa kesässä. Ja se kyllä haisee, mutta tuleekohan sitä meidän ruoholle? No ainakin siinä on metrin oja välissä. Ja metri väliä minun "pellolleni". Muttah, onkokohan se vaarallista?? Aina veisin ponit pois sen laiton ajaksi, ja vetäisin sähköpaimenia vaikka 5 metriä poispäin . Mutta nyt toivon asiallisia vastauksia?? Mitäs tästäkin tulisi??:::)
YLLÄPITOON!!
8
118
Vastaukset
- katherine
100 neliön alue on todella pieni kahdelle ponille. Aluehan on tällöin noin 10x10m? Eihän tuo riitä oikein tarhaksi edes yhdelle ponille, saati sitten kahdelle. Kaksi tarvitsee kuitenkin enemmän tilaa, jotta pomotustilanteessa toisella on kunnolla tilaa väistää.
20m2 alue on kahden ponin tilavan karsinan koko.
Itse odottaisin että kahden ponin tarha olisi vähintään 400m2 (eli esim. 20x20m.) tosin sekin on vielä pieni alue.
Missään nimessä noin pienestä alueesta ei riitä poneille ruohoa ja jos sattuu olemaan sateinen kesä, ponit talloo tuon alueen muutamassa päivässä liejuksi, jos pohja on savea.
Eli ponit tarvitsevat heinää vähintään 3x päivässä tai ihan vapaan heinän.
Heinä kasoja tai säkkejä pitää laittaa vähintään 2 jotta molemmat ponit saa syötyä.
Suosittelen myös tutustumaan pihaton vaatimuksiin. Lain mukaan hevosilla pitää olla vvähintäänkin kunnon pihatto (jos ei ole tallipaikkaa). Pihatto koostuu aina 4 seinästä ja oviaukosta. Vaatimukset löytyy googlaamaalla. Olen samaa mieltä kuin Katherine. 10x10m alue olisi pieni tarha yhdelle ponille, kahdella olisi ahdasta. Ruohot ne söisivät parissa päivässä ja talloisivat jalkoihinsa sen mitä eivät ehdi syödä.
Huomauttaisin myös, että teistä kokenein on 12v tyttäresi. Sanoit että hän on ratsastanut 6v mikä yleensä riittää ratsastustaidoksi peruskiltille ponille, mutta onko hoitopuoli hallinnassa niin että hän pystyisi käytännössä itsenäisesti ponit hoitamaan? Ratsastuskouluissa, missä useimmat ratsastavat, oppii kyllä ratsastamaan sen mitä oppii, mutta hoitamaan ei läheskään välttämättä opi. Toki te muut olisitte apuna, mutta koska tyttäresi on se kokenenin, hän olisi väkisinkin se joka opastaisi teitä muita. En tarkoita aliarvioida teistä ketään, mutta karu totuus on, että kokeneillekin tulee lähes poikkeuksetta ongelmia sen ensimmäisen oman kanssa (ja lasken tässä omaksi myös ylläpitohevoset joita pidetään kuin omia), eikä ole hyvä, että 12-vuotias joutuisi siinä vaiheessa tulemaan toimeen "yksin". Siksi olisi parempi viedä ensihevonen jollekin tallille missä apu olisi aina lähellä sitten kun sitä tarvitaan. Jos asiat sujuvat hyvin siellä, voisi hevosen myöhemmin ottaa omaan talliin.
Minä olin täyttämässä 9 (olen nyt 30) ja äidilläni oli reilut 20v kokemus hevosista kun meille tuli oma poni, mutta hänelläkin alkoi mennä sormi suuhun kun poni kävikin hankalaksi eivätkä mitkään keinot tuntuneet auttavan (se tosin oli siitä hankalimmasta päästä, useimmat ponit ovat paljon helpompia, mutta kuitenkin).
Sinänsä teidän olisi hyvä aika ottaakin yp-hevonen, ainakin tyttäresi on ratsastanut jo niin pitkään, että jos hän ratsastaa ratsastuskoulussa, hän pääsisi paremmin eteenpäin oman hevosen kanssa. Mutta ensihevonen kotitalliin ja noin pieniin tiloihin..? Ei oikein kuulosta hyvältä, ikävä kyllä.- Kasiro
Samaa mieltä kuin Katherine ja Lampinajadi, ei hyvä!
Ongelmia tulee aina ennen pitkää ja teillä ei ole riittävää tietoa niiden ratkaisuun. Ja tilat on todella aivan liian pienet. - mörrinkäinen
Samaa mieltä minäkin.
- HotelliHelpotus
Kiva provo. Eipä ole 29-vuotiaan kirjoittama aloitus. :D
paremminkin kirjoittaja on 12-vuotias. - Azalea
Siitä huolimatta, iästä riipumatta, ei hyvä
- aloittaja3
Jaahas, pihatto olisi joka tapauksessa iso, koska naapuriltamme sen saamme " suoja" se nyt paremmin on. Tyttärelläni on ollut vuokraponeja joita hän yksin kävi tallilla hoitamassa. Ja alue on pitkä siis 50metriä, ja leveä paikottain 5-10 metriä. Ja tyttöni myös ratsuttaa työkaverini connemara oria, eli ratsastaa kyllä osaa. Ja hän on suorittanut perusmerkin ja jonkun toisen, joku hoitoon liittyvä.
- katherine
Ihanko tosissan vielä väität olevas 29v. :DDD
"koska naapuriltamme sen saamme " suoja" se nyt paremmin on. "
Tämä tarkoittaa mitä? Teinitkin kirjoittaa paremmin...
Miten teidän pihan kokokin muuttui yllättäen? 50x5m alue on jo 250 neliöä. Mikä tää sadan neliön alue oli?
Mutta onhan toi silti todella kapea, tuollainen 50x5 tai 50x10m alue. Ja missäs tyttö aikoo ratsastaa, onko teillä jotain kenttää tai saako maastoja käyttää?
Ja ihanko perusmerkin suorttanut ja ratsuttaa :DD Voi ei...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau566648Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens404582- 562319
Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat391878Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,71438Joka päivä olen lukenut
Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil151219- 171214
- 171191
- 241154
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.671097