Krooninen väsymysoireyhtymä?

PulaUkko

Olen voimakkaista neurologisista oireista sekä oireista johtuvasta ahdistuksesta kärsivä alle 30-vuotias mies. En vaikuta ahdistuneelta ulkopuolisen silmissä, päin vastoin vaikutan positiiviselta, iloiselta ja hyvin menestyvältä. Tuskin kukaan voisi uskoa, että olen näin ahdistunut oikeasti. En tiedä nytkään olenko viikon päästä elossa vai en. Toivoisin että joko jaksaisi lukea kertomukseni ja antaa edes jonkun neuvon. Olen todella neuvoton.


Viimeiset 8 kuukautta olen kärsinyt erilaisista neurologisista oireista. Tätä ennen oli muita vaivoja vaikka kuinka ja aina pelkäsin pahinta, kuitenkaan mitään ei koskaan löytynyt..

Ensin pelkäsin MS-tautia johon kaikki oireeni täsmäsivät. Lihassärky, nykimiset, hallinan vaikeus yms. Sitten tajusin että mullahan on ALS tauti, joka on kenties pahin tauti maailmassa. Oli lihakset heikkona ja jokapuolella nykimistä. Tämän vaiheen aikana jopa toivoin, että mulla olisi MS-tauti eikä ALS tautia. Lukuisten neurologisten tutkimusten jälkeen ymmärsin, että eihän mulla olekaan ALS tautia vaan parkinsonin tauti. Tässävaiheessa neurologiset oireet olivat kestäneet jo yli 5 kk. Parkinson pelosta pääsin eroon samalla hetkellä kun kuulin uudesta sairaudesta.

Uusi tauti on nimeltään krooninen väsymysoireyhtymä, joka käsittääkseni aiheuttaa jatkuvan kuumeen sekä rajun voimattomuuden (en uskalla varmistaa googlettamalla, koska pelkään että sairastun vielä pahemmin). Olen täysin varma että mulla on kyseinen tauti, vaikka kumpaakaan edellä mainituista oireista mulla ei ollut. Noh, ei mennyt kuin puolipäivää ja mulla nousi kuume. Ihan lievä kuume (37,1) mutta joka tapauksessa tämä vahvisti uskomukseni siitä, että olen sairastunut tähän erittäin vakavaan ja ikävään sairauteen. Mietin jo tulevaa elämääni hoitokodissa ja ahdistukseni oli sanoin kuvaamattoman suurta.

Tässä vaiheessa ymmärsin onneksi hakeutua hoitoon (ei vain ollut muuta vaihtoehtoa). Menin lääkärille ja sain psyykelääkkeitä. Parin päivän jälkeen kuume laski ja olo oli hyvä monta viikkoa. Ensimmäistä kertaa moneen vuoteen olin oireeton. Sitten kuitenkin aloin saamaan lääkkeistä oireita, joiden takia päätin lopettaa niiden syömisen. Alkoi taas tulla pelko kuumeesta. Välillä olin varma, että nyt mulla on kuumetta ja kyseinen sairaus. Olokin oli monesti kuumeinen tai muuten "outo". Mittari ei kuitenkaan näyttänyt kuumetta. Maksimissaan sain "kuumeen" nousemaan 37.0. Olen käsittänyt, että jos ihminen on "paniikissa" niin kyllä se ruumiin lämpötilakin voi hieman nousta.. Eli todennäköisesti tämä mun "kuume" on ihan normaalia ottaen paniikkitilan huomioon.

Nyt olen ollut kierteessä, jossa olen mitannut kuumeen varmaan 2-3 kertaa päivässä jo monen kuukauden ajan. Lähes aina tulos on jotain 36.3 - 36,8 välillä. Lisäksi käyn lähes joka ilta pitkällä juoksulenkillä tai kuntosalilla. Käyn joka arkipäivä töissä ja suoriudun työstäni loistavasti. Silti olen välillä täysin varma sairastavani kroonista väsymysoireyhtymää. Nytkin on vähän "sairas tai kuumeinen olo" vai onko sittenkään? en ole ihan varma, pitäiskö mitata? En ehkä jaksa kun tiedän ettei mulla kuitenkaan ole kuumetta.Välillä kun alan hermoilla ja ajatella että onko mulla kuumetta, niin kasvot alkavat punottaa ja kädet hikoilevat. Tämä taas vahvistaa käsitykseni kuumeesta ja kauheasta sairaudesta.

En tiedä mitä mun pitäis tehdä, tuntuu ihan oikeasti siltä että maailma romahtaa päälle. Oon umpikujassa enkä tiedä miten pääsen taas kiinni normaaliin huolettomaan elämään? Oonko oikeasti sairas vai psyykkisesti sairas, en tiedä. Sekin on muuten jännä, että mulla tämä "kuumeinen olo" lähtee pois kun syön rauhoittavia lääkkeitä. Näin ei varmaan kävisi jos olisin oikeasti sairas? vai kävisikö?

Tiedän että mieli ja ruumis on yhteydessä toisiinsa vahvasti ja ihmisen mielellä on valtava voima. Se voi joko parantaa tai sairastuttaa. Pahinta tässä on myös se, että kuvittelen että koko tämä krooninen väsymysoireyhtymä on psyykkinen sairas. Eli siis ihminen jolla on kyseinen sairaus aiheuttaa sen itse itselleen, näin ollen vaikka olisinkin "vain psyykkisesti sairas" niin pelkään että siksi juuri sairastun kyseiseen tautiin jollen sitä tällä hetkellä sairasta, vai sairastanko? En tiedä. Tiedän vaan että jos pääsen eroon näistä ajatuksista niin pääsen eroon tästä sairaudesta (mistä sairaudesta). vai pääsenkö?

Kiitos jos jaksoit lukea loppuun. En tiedä mitä tekisin, vinkkejä? Oon todella, todella avun tarpeessa.

51

9277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5+5

      CFS?

      Vaiettu väsymys. Maija Haavisto sairastui 12 vuotta sitten kuumeeseen, joka ei ole laskenut. Vuosien päästä uupumus sai nimen. Kroonisesta väsymysoireyhtymästä puhuvat myös Henna Vuokila-Eronen ja professori Olli Polo.

      http://areena.yle.fi/tv/1811695

      Tervetuloa CFS-verkkoon!
      http://cfs.gehennom.org/

    • olen lukenut juttua

      Krooninen väsymysoireyhtymä johtuu kroonisesta keuhkoklamydiainfektiosta.

      • mina_1

        Mitäs jos ei johdukaan?


      • filma2
        mina_1 kirjoitti:

        Mitäs jos ei johdukaan?

        Epäilen kanssa.
        Koska uupumuksen syytä ei tiedetä. Mahdollisesti infektio, mutta ei sekään kaikilla.


      • RogueInfection

        Se voi hyvin johtua. Itsellä nimittäin vuosi sitten oli raju keuhkoinfektio johon tarvittiin kaksi antibioottikuuria, ja silti jäi jälkioireita... Nyt sitten vuosi siitä on alkanut vaikeudet saada unta. Lämpö sahailee, mutta jo kuukauden ajan ollut 37.1C~ iltaisin... Olen vahvasti sitä mieltä, että itselläni on krooninen väsymysoireyhtymä. Olen myös varma, että keuhkoputken tulehduksen jonka sairastin vuosi sitten, on tämän asian kanssa tekemistä.


    • fcgjdfjsds

      Ainakaan se että sanoit käyväsi lähes joka ilta pitkällä juoksulenkillä tai kuntosalilla, ei viittaa CFS:ään, yleensä fyysinen rasitus vetää sitä sairastavat piippuun, toisinaan pitkäksi aikaa. Mutta kertokoon ne jotka sitä sairastavat tästä enemmän, heillä on siitä henkilökohtaista kokemusta enemmän.

    • joo-o.

      Kuulostat stressaantuneelta ja ylirasittuneelta, jatkuva raskas fyysinen harjoittelua voi pahentaa tilannetta entisestään, rajoita liikkumista.

      Et kertonut mitä neurologia tutkimuksia sinulle on tehty vai onko tehty mitään?

      Jos olet rahoissasi ja haluat rauhoittaa mieltäsi, voit toki mennä yksityiselle teettämään vaikka ENMG:n mikäli lihasoireet ärsyttää ja magneetin päästä. On toki niitäkin, joiden mielestä luulosairas keksii aina jonkun uuden taudin itselleen, eikä sairauksien tieteellinen poissulku auta ahdistukseen.

      Stressi voi aiheuttaa melkein mitä tahansa oireita, ihottumasta lähtien.

      Syötkö terveellisesti ja monipuolisesti? Oletko kokeillut ottaa vaikka D-vitamiinia ja magnesiumia? Heräätkö aamuisin levänneenä? Kannattaa lähteä liikkelle ihan tämmöisistä peruspalikoista kuten lepo ja ravinto, sekä mahdollisten henkisten solmujen aukaisu elämässä, jos vaikka töissä tilanne käy ylivoimaiseksi.

    • yksivain2

      Jos sairastaisit Cfs tautia, todennäköisesti et kykenisi käymään töissä, saatikka salilla. Pelkkä lusikan nosto väsyttäisi. Minun mielestä voit unohtaa tuon Cfsf:n, trust me : )

      Sali voi pahentaa stressioireita ja ylirasitustilaa kehosssa.
      Mä olen kanssa epäillyt itsellä tuota sairautta, ja mun diagnoosissa lukee vakava masennus ja kroonisen väsymysoireyhtymän oireilu. En kylläkään ole enää vakavasti masentunut, mutta fyysinen oireilu piinaa yhä. Tänä päivänä olen sitä mieltä, etten edes sairasta kyseistä tautia. En tiedä mistä oma vointini on kaikesta kiinni, todella huono, mutta jos se lohduttaa yhtään, niin et ole yksin.

    • methed

      Hei! Kroonisen väsymysoireyhtymän varmaankin suurin oire on aivan tajuton uupumus. En usko että sinulla on sitä koska käyt töissä ja jaksat lenkilläkin. Usein CFS:ssa väsymys on kyllä niin kovaa että se vetää vaan sänkyyn. CFS on sinänsä vakava sairaus että usein se vie työkyvyn, ja sänkyyn. Vaikka dementiaakin toki CFS potilailla esiintyy, niin se on todella harvinaista, ja harvoin CFS vie johonkin laitoshoitoon. Sitä ei vaan jaksa enää tehdä mitään mikä on vakavaa siksi että elämänlaatu kärsii, mutta vaikka sulla olisikin CFS niin on hyvin todennäköistä että saat vanhuuteen tai jopa kuolemaan asti olla ihan omassa kodissa.

      Olet tavallaan jo vastannut omaan kysymykseesi, pelkäät tauteja niin paljon että kun luet niiden oireista niin alat sitten oireilemaan. Sinulla voi olla luulotauti eli hypocondria ja sen ohella ahdistuneisuus- ja pakko-oireinen häiriö. Alkoiko nämä nykimiset itsestään vai oliko sinulla pelko sairastumisesta näihin tauteihin jo ennen kuin ruumiinosat alkoivat nykiä? Jos haluat saada varmuuden niin käy neurologilla. Suosittelisin että hakeutuisit terapiaan, olet tavallaan niin "hyvässä" tilanteessa että käyt töissä ja ilmeisesti sulla on jonkin verran sosiaalista elämääkin niin kokeilisin eka terapiaa ja psyykelääkkeitä viimeisenä keinona, koska niistä voi olla enemmän haittaakin kuin hyötyä. Psyykelääkkeisiin pitää suhtautua tietyllä varauksella, niitä ei ole vielä tutkittu tarpeeksi eikä edes tiedetä täysin että miksi ne saattavat joitakin auttaa, ja nehän kuitenkin vaikuttaa sun aivoissa, eli niitä ei kannata popsia niinkuin buranaa ja ajatella että no eihän tässä mitään. Jos menit lääkäriin ja heti ensimmäisellä kerralla sait psyykenlääkkeitä niin eipä ole tohtori kovin kovasti vaivaan paneutunut.

      Jos menet terapiaan/psykiatrille ja lääkäri alkaa heti ensimmäisenä työntää lääkkeitä niin kerro että haluat ensin yrittää vaikkapa puoli vuotta niin että käyt terapiassa ja jos se ei rupea auttamaan niin sitten lääkekokeilu voisi olla paikallaan.

      En usko että sulla on parkinsonin tauti, olet niin nuori vielä että se olisi aika harvinaista. Lisäksi siihen liittyy yleensä ihan huomattava vapinakin.

      ALS:stä en oikein osaa sanoa mitään, mutta olet vielä nuori siihenkin tautiin. Lisäksi olet kärsinyt noista oireista jo pitemmän aikaa mutta ilmeisesti ne eivät ole niin kamalasti pahentuneet.

      Omalla ahdistuneisuudellasi pahennat oireita, ja siihen että voit hallita ahdistusta tarvitset terapeutin apua. Paras hoitomuoto varmaan olisi kognitiivinen käyttäytymisterapia, keskusteluterapiasta saattaa olla apua mutta se ei varmaankaan auta yhtä hyvin kuin kognitiivinen käyttäytymisterapia. Pakko-oireisuuteen viittaa toi että koko ajan mittaat kuumetta ja ajattelet että jos luet jostain sairaudesta niin saat sen tai sen oireet.

      Itsesuggestiolla tosiaan on melko suuri vaikutus omaan kehoon. Jos ajattelet että olet sairastunut oksennustautiin niin johan tulee paha olo.

      Rauhoitu ja laita jäitä hattuun, jos olet menestynyt niin oletettavasti sulla on rahaakin sen verran että on varaa yksityiseen psykoterapeuttiin. Jos ei, niin eikun soittoa heti huomenna omalääkärille joka voi laittaa lähetteen sitten etiäpäin mielenterveystoimistoon.

      Ne on kyllä nähneet myös menestyviäkin miehiä ja naisia jotka painii ahdistuksen kanssa joten ei ainakaan pidä sitä hävetä, ja rohkeasti kerrot ihan kaikista tuntemuksista ja mitä kaikenlaista outoa ahdistus saakaan tekemään että sitten sua osataan parhaalla tavalla auttaa.

      • Hjelppiä

        Voiskos katkeruus, pettymykset, surulliset asiat jne aiheuttaa kroonista masennusta, jolloin voimat menee.


    • amelieamande

      JOO, Minullakin on vielä yksi neuvo. ÄLÄ KOSKE PSYYKELÄÄKKEISIIN. SE TIE ON PITKÄ.

      • cfs onko?

        et ole aatellut,etttä on sairauksia joihin on pakko ottaa psyykelääkkeitä.Kuten skitsofrenia.

        et voi sanoa: älä koske lääkkeisiin


    • Väsyttää

      Kerrompa tänne oman versioni väsymysoireyhtymästäni. Sairastuin flunssaan, joka pitkittyi ja olotila romahti nopeasti eikä lihakset palautuneet enää vaikka olisi niitä viikon lepuuttanut. Toimintakyky on vaihteleva. Kykenin käymään kevyellä lenkillä ja hoitamaan asioita mutta niitä tehdessä on uuvuttava tunne, jonka jäljiltä yleensä tulee rojautettua itsensä vaan sänkyyn. Suurin mieltä painanut asia oli se että olisin tahtonut tehdä enemmän mutta keho kieltäytyy tekemästä enempää. Kyse ei siis ole laiskuudesta, mitä kaikki lääkärit ei ymmärrä.
      Vasta vähän aikaa sitten sain diagnoosin ja naltrekson lääkityksen. Olotila koheni samantien ja näyttäisi vain edelleen kohenevan mutta kait se lääkkeen antama katto jossain vaiheessa tulee vastaan. Pystyn käymään jo pitempiä lenkkejä ilman uupumusta ja olo on paljon virkeämpi. Lääkkeen aloituksen jäljiltä seuraavana aamuna oli tunne kuin olisin herännyt pitkästä horroksesta kun pää alkoi toimia selkeämmin ja en enään nuoku unisena keskellä päivää.
      Lisätäkseni minulla ei ollut väsymysoireyhtymälle tyypillistä imusolmukkeiden turvonneisuutta, korkeintaan hieman arat imusolmukkeet kaulalla.

      Suositan jokaista jolla on edes jonkinäköistä syytä epäillä väsymysoireyhtymää, kokeilkaa pieniannoksista naltreksonia! Auttaa muihinkin väsymystiloihin ja autoimmuuniheikentymiin kuin vain väsymysoireyhtymään. Onpa sillä saatu hoitotuloksia niin HIVin kuin syöpien hoidossa noin 2/3 henkilöistä joilla testattu.
      Toki ei se mikään ihmelääke ole mutta ei sen testaamisesta haittaakaan ole.

    • filma2

      Kysyjälle Pulaukolle sanon, että sinulle ei ole kroonista uupumusoireyhtymää.

      Tähän mennessä se on mahdollisesti jo selvinnytkin. Suosittelisin tekemään niinkuin methed ehdoitti.

      Olen onnellinen puolestasi "Väsyttää", että naltrekson on auttanut.

      Itselläni on myös diagnoosi (ONNEKSI) vaikea krooninen uupumusoireyhtymä kuten sinullakin "väsyttää".

      Syytä kuvottavaan oloon, uupumukseen, kamalaan särkyyn, kuumeeseen ja painon pudotukseen (16 kg), joka johtui ruokahaluttomuudesta, haettiin 1½ vuotta. Mistään ei löytynyt syytä, eikä apua. Loppuvaiheessa olin melkein kaksi viikkoa petissä, ainoastaan vettä juoden. Kuivuin. Olin tiputuksessa kahtena päivänä ja sain 3 litraa nestettä. Oli kuin napista oli painettu. Kamala särky, varsinkin päänsärky loppui. Alkoi tehdä ruokaa mieli ja pystyin heti tämän jälkeen syömäänkin. Olo kaikenkaikkiaan oli TAIVAALLINEN!

      Tätä ennen olin jo saanut diagnoosin ja naltreksonia, mutta se ei mulla auttanut.
      Hyvää oloa tiputuksen jälkeen kesti noin kuukauden. Sitten alkoi tulla takapakkeja. Hakeuduin lääkäriin ja sain juomareseptin; 1 litra kivennäisvetta, 1 tl vuori- tai merisuolaa ja yksi C-poretapletti. Juodaan tunnin aikana.
      Alkuun join litran päivässä ja tämä alkoi auttamaan.
      Nykyisin olen jättänyt naltreksonin pois juomamäärä on päivässä ½ -3 litraan.
      Takapakkeja on tullut, mutta ei yhtä pahoja, kuin aikaisemmin. Kun ruoka ei mene alas, niin silloin juon lihalientä (Puljonkia) ja lepään. Enää en juo tavallista vettä, vaan aina kivennäisvettä sen sisältämien tärkeiden ravinteiden vuoksi. Pienikin rasitus pahentaa tilannetta.
      Tilanteeni on siedettävä, mutta ei hyvä, koska tänään on hyvä päivä, mutta huomisen ja noin viikkon siitä eteenpäin voinkin joutua lepäilemään ja suurimman osan ajasta olemaan petissä. Mikä tahansa liika rasitus tai infektio voi laukaista tilanteen.

      Kirjoitin siksi "tarinani" näin tarkasti, jos siitä olisi jotin apua vastaavassa tilanteessa olijoille.

      • tsemppiä,....999

        Syöminen ja juominen ovat kaksi elämää ylläpitävää asiaa. Mikäli ei syö päivittäin terveellisesti ja monipuolisesti, yksi lämmin ateria riittää päivän aikana ja sitten noin neljä tai viisi välipalaa. Hedelmät, juurekset, juustot, leikkeleet ja ruisleipää ym. välpaloiksi. Kaupoissa on nykyään todella paljon valinnanvaraa elintarvikkeissa. On jopa runsautta ihan yllin kyllin.

        Juominen: vettä, maitoa, kaakaota, teetäym. mehuja on monenlasia, on kevytjuomia ym. Juoda kannattaa kaksi lasia jotain edellämainituista useaan kertaan päivän aikana. Muutenhan ihminen kuivuu, mikäli hän ei juo. Jotta nesteitä sisään,...akoholia kannattaa vältellä, sillä se aiheuttaa juuri pahaa oloa ja jopa masennusta.

        Tupakka on yksi juttu, joka väsyttää, koska ihminen tarvitsee happea elääkseen. Tupakasta saa häkää ja veren hiilidioksidi tulee tuolloin hapen tilalle. Hiilidioksidipitoisuus kasvaa veressä, jolloin voimat lähtevät, uupumus vaivaa. Ja sitten vielä se tupakin aiheuttama keuhkoahtaumatauti. Tuo tauti vie kaikki voimat. Rappusia ei jaksa kiivetä ylös hengästymättä jne. lopulta tarvitaan happipullo. Keuhkoahtaumasairaus etenee, mikäli jatkaa tupakanpolttoa.


      • Jojoko

        Hei, näköjään suurin osa on laittanut nämä viestit jo aikoja sitten, mutta laitanpa nyt tännekin foorumille viestiä. Ne kenellä on neurologisia häiriöitä, mutta ei ole löydetty diagnoosia tai on epäselvyyksiä niin suosittelen, että tulisitte ryhmäämme jota olemme perustamassa. Siellä voisimme jakaa näitä ajatuksia ja ideoita lisää. Tarkoituksena olisi perustaa järjestö, mikäli on paljon sellaisia tarvitseville. Pohjoismaiden ryhmämme on Funktionella neurologiska symptom ja löytyy Facesta.


    • Dermatomyosiittipot.

      Sairastan Dermatomyosiittia ja minulla epäiltiin aluksi juuri Väsymysoireyhtymää. Ovat kyllä monelta osin hyvin samankaltaisia tauteja. Uupumus tässä dermatomyosiitissakin on kovaa ja liikkuminen ym ihan voinnista kiinni, joskus pystyy vähän ja joskus ei pysty lainkaan.

      Olen epäillyt kaikkea, punkin puremasta saatuun borrelioosiin ym, mutta hyvä sain jonkun diagnoosin, että pääsin monen hylätyn haun jälkeen, sille olemattomalle sairaseläkkeelle, joka on sentään tyhjää parempi.

      Koeta päästä johonkin Yliopistolliseen sairaalaan ja kyllä niiden on joku diagnoosi sullekin pakko löytää, kun kerran sairaana olet, etkä voi hyvin. Autoimmuunisairaudet eivät ole korvien välissä, joten pelkillä psyykelääkkeillä ei tulehduksista, kivuista ja voimattomuudesta selviä. Parempaa jatkoa.

    • hjelppiin

      Lääketieteen tutkimukset ja tietotekniikka ovat hyvin pitkälle kehitetty. Joten,...mene jollekin sellaiselle lääkärille, joka otattaa sinusta kakki mahdolliset laboratoriotutkimukset sekä teettää radiologisella osastolla/poliklinikalla mahdollisia tutkimuksia sinusta. Mikäli sinulla olisi jokin infektio, joka aiheuttaa väsymystä, niin sen saa helposti todennettua verestäsi. Samoin jos kyseessä on jonkin viruksen aiheuttama tulehdus jossakin elimistössäsi, niin virusvasta- ainetutkimuksia on vaikka kuinka paljon. Syöpätutkimuksia otetaan nykyisin verestä, mutta niitä voidaan tehdä muullakin tavoin. Suoliston ja mahalaukun imeytymiskokeita tehdään jne. Eli sellaisia sairauksia, joita ei voisi erilaisilla tutkimuksilla selvittää, niin tuskin on, joka johtuu fyysisestä sairaudesta.

      Psyykkisiäkin vaivoja voidaan tutkia myöskin laboratoriotutkimuksia niinkuin voidaan pääkoppasi laittaa tietokonetomografiatutkimukseen tai magneettikuvaustutkimukseen, jolloin näkyy erilaisia asioita, jotka ovat vain psyykkisesti oireilevalle ominaisia.

      Kun kaikki mahdolliset tutkimukset on tehty ja sinut todetaan terveeksi, jos todetaan, niin sitten psykiatrin pakeille tuumimaan asioita ja syitä krooniseen väsymykseesi.

    • järkeilyä

      Näin ms-tautia sairastavan näkökulmasta ehdottaisin keskittymään elämään eikå sairauksien jahtaamiseen ja lääkärissä juoksemiseen. Paitsi jos joku osaa antaa jotain terapiaa että pystyisi keskitymään tavalliseen elämään ja olemaan rauhallinen.

    • paniikkihäröilijä

      Tulipa tämmöiseen ketjuun törmättyä ja lukaistua, ei ole aloittaja käynyt kirjoittelemassa, mitä lie hänelle kuuluu? Kirjoituksen perusteella olen myös varma siitä, ettei aloittaja sairasta CFS:sää. Todennäköisesti olet sairastunut johonkin ahdistuneisuushäiriöön, joihin vaikuttavat enemmänkin perintötekijät kuin ehkä yleisesti ajatellaan. Eli toisinsanoen sinulla on luultavasti suvussa ainakin jonkinlaista vastaavaa oireilua taustalla ja olet sitten ajan kanssa vaan sairastunut tuohon (samalla tavalla kuin yksi sairastuu astmaan, toinen syöpään, kolmas ms-tautiin jne.). Myötävaikuttavina tekijöinä voi olla pikkuhiljalleen tullut stressi, mahdollinen ylikunto kovasta urheilusta ja ties mitä kaikkea.

      Kerroit, että psyykelääkkeet olivat tuoneet sinulle avun nopeasti, mutta olit ne kuitenkin lopettanut nopeasti muiden oireiden johdosta? Yleisesti ottaen suurimpaan osaan ahdistuneisuushäiriöistä (joka sinulla kirjoituksen perusteella on) käytetään pitkäaikaisena lääkkeenä SSRI-lääkitystä (eri vaihtoehtoja), joka vaikuttaa serotoniinin määrään aivoissa. Lääkityksen apuna pitäisi normaalisti ajan kanssa kehon ahdistustilan/sympaattisen hermoston rauhoittua, jolloin yleistila ja olo paranee, keho rauhoittuu ja mieli sitä kautta. Lääkityksen teho alkaa yleensä näkyä enemmän aikaisintaan parin viikon käytön jälkeen ja yleensä todelliseen tehoon menee kuukausi tai useampikin. Lisäksi lääkitys tuo erilaisia aloitusoireita, joten sitä ei pitäisi sen takia heti alkuun lopettaa, ne aloitusoireet kyllä häviävät. Lisäksi kerroit, että rauhoittavat lääkkeet auttoivat nopeasti oloasi, se kielii paljon siitä, että kehosi on ahdistustilassa eikä kyseessä ole muu sairaus.

      Tietysti lääkityksen lisäksi ihmisen tulee hoitaa muita asioita elämästään kuntoon, yleensä nämä joutuu ajan kanssa itse oivaltamaan, mikä kenelläkin vaikuttaa mitenkin. Yhdelle tupakointi ei vaikuta mitenkään, toiselle se voi aikaansaada paniikkikohtauksen. Yhdelle alkoholi ei juuri vaikuta, toinen voi varsinkin krapulassa kärsiä erittäin paljon. Kahvia myös paljon parjataan, joissakin tapauksissa syystä (kaikille se ei sovi), mutta harvalle se varmasti on ainut asia joka sairauden aiheuttaa, niinkuin moni väittää. Liikunta, terveellinen ruoka ja hyvät elämäntavat, mieluisien asioiden teko, liiallisen suorittamisen pienentäminen on monesti avainasemassa lääkehoidon lisäksi.

      Aloittajan viestin perusteella aloittaja kärsii ainakin hypokondriasta ja todennäköisesti jostain/joistain ahdistuneisuushäiriöistä. Toivottavasti olet päässyt asioissa eteenpäin ja elämä helpottanut :) Kannattaa myös miettiä psykologia/psykoterapiaa ongelmiisi. Mukavaa alkavaa kesää kaikille, jotka viestin sattuvat lukemaan

    • Litski93

      Mulla on AIVAN VARMASTI väsymysoireyhtymä.. koska OON yli 4 VUOTTA koittanut nousta ylös.... Oon NUKKUNUT 4 VUOTTA putkeen VÄH. 15 tunnin yöunia, ja lääkäri on mielenterveyden kannalla, sen 4 vuotta ollut. VITutTTAAA KOKOAJAN KAIKKI. KUN tietää, ja se ON NIIN, että päivän aikana HYVÄLLÄ TUURILLA on tunnin ajan "pää mukana - siinä että miten oikeasti pitää toimia" Nytki helvetin rankkaa joutuu taisteleen, että kun tähän jotain koittaa kirjoittaa, että ei vahingossa kirjota sillain jotenki että pitäs niinku koittaa olla ajatus mukana mutta se ei oo. EN MÄÄ JAKSA ENEMPÄÄ EES KIRJOTTAA, mulle ei lääkäri osaa todeta väsymysoireyhtymää, syön kalaöljyjä c-vitamiinia, foolihappoa, cipralexia 20 mg, juon kahvia 12 kuppia päivässä, ja koitan extra stark nuuskalla saada itselle jotain, mutta ajatteluki on vaikiaa. VITUTTAA VAA KOKOAJA :DDDDDDDD ps. minä siis olen herännyt tänään kello 17:00, vaikka kello oli viidesti soimassa, enkä muista että oli soimassa. Niin kyllä tämmönen minusta jotain kertoo.......

    • mene lääkärille
    • minulla sitten todettiin kyseinen sairaus.

      Sain juuri tuon juomasekoitus ohjeen,joka minulla on auttanut!!!Kokeilkaahan sitä.MMistä joku jo mainitsikin tuolla

      Naltreksonia sain myös,pienellä annostuksella.
      Ei tunnu auttavan,ehkä liian pieni annos?
      OLen nyt taas ollut keuhkoputkentulehduksessa.Se ainainen vaivani.Johtuu varmaan tästä väsymysoireyhtymästä?

      Nytkin niin väsynyt.Vaikka olen nukkunut14h unet

      Mitenköhän sitä jaksaa kampaajan kanssa istua,kun on värin laitot ja leikkaus tänään,Ennen meinannut nukahtaa kesken kaiken.Mutta yritän sinnikkäästi,sillä iloa tuo taas uusi hiusmalli.

      Toivoisin saavani postia [email protected] ihmisiltä joilla sama sairaus,voitaisiin jakaa kokemuksia ja tukea toisiamme vastavuoroisesti.Ja vaikka tavatakkin.

      Professori Olli Polo on mitä asiantuntevin, älykäs lääkäri.HÄnelläl käyn hoidattamassa itseäni.Kuuntelee potilasta.

      Kaikille hyvää vointia ja jaksamista väsymyksen keskellä.

      ps.minua vaivaa vapina ja en pysty tv.tä katselemaan enkä kirjoja lukemaan keskittymisvaikeuksien takia.

      • Virtahäiriön

        Väsymyksestä on Hesarin 5.5. sivuilla A 2 ja A 6 ja A 7.
        Siinä Olli Polo sanoo naltreksonista, että siitä on kanneltu viranomaisille,
        koska käyttö väsymysoireyhtymään ei ole virallisesti hyväksytty.


      • minä
        Virtahäiriön kirjoitti:

        Väsymyksestä on Hesarin 5.5. sivuilla A 2 ja A 6 ja A 7.
        Siinä Olli Polo sanoo naltreksonista, että siitä on kanneltu viranomaisille,
        koska käyttö väsymysoireyhtymään ei ole virallisesti hyväksytty.

        En ymmärrä noita kantelijoita.... Jos joku yrittää auttaa ja naltreksonista hyötyvät monet niin kuin minäkin niin miksi meitä ei auteta parantumaan. Suututtaa suorastaan nuo kantelijat ja voisivat kyllä tulla selittämään valitukset itse julkisuuteen, olisi mielenkiintoista tavata henkilö....


    • Vähäväliäsairas
    • KyllästynytPotilas

      Itselläni on samantyyppisiä oireita kuin edellisillä kirjoittajilla ja lievä kuumeilu jotenkin kroonistunut. Mitenkähän tuota naltreksonia olisi mahdollista kokeilla? Määräävätkö julkisella puolella ilman diagnoosia vai onko käännyttävä juuri Olli Polon tai muiden yksityisten tahojen puoleen? Vai onko lääkkeen saamiseen tiukat kriteerit? Alkaa jatkuva sairastelu masentaa.

      • minä

        Kaikki lääkärit eivät suostu määräämään naltreksonia, valitettavasti. Sinun olisi hyvä saada ensiksi diagnoosi ennen kun lääke aloitetaan. Itse olen syönyt kyseistä lääkettä reilut viisi kuukautta ja on poistanut n.s aivosumun. Ei kuitenkaan auta lihas väsymykseen ja voimattomuuteen.


    • KyllästynytPotilas

      Okei, kiitos vastauksestasi! Hyvä, jos on kuitenkin jollain tapaa auttanut sinua.

    • Nainen 55v

      Sain oireyhtymädiaknoosin toukokuussa. Vaivani alkoivat joulukuussa kovalla, viikon kestävällä yskällä, johon liittyi kuume. Yskä lähti, mutta lämpöilyä jäi. Sitä ei ole jatkuvasti ja enimmillään 37,3 (normaali 36,6). Tammikuun alussa sain verenpainelääkkeet ja syytä olikin.
      Käyn normaalisti töissä. Kesän alussa huomasin, että kahvitauolla ei kannata syödä makeaa. Jos söin, väsymys jälkikäteen oli kolossaalinen. Nyt nassutan leipää. Ei väsytä.
      Matkan varrella oon minäkin ollu suorastaan vainoharhanen. Millon on sydän viimeisillään, milloin syöpä silmässä...
      Nyt tulee mun kysymys; tai epäily: olisko diagnoosi menny mettähallituksen puolelle, sillä en tunne itteeni "kuolemansairaaksi"? Lämpöily kyllä väsyttää niin, että työpäivän (puutarhuri) jälkeen kaatuu sänkyyn, mutta pari tuntia lepoa yleensä virkistää kummasti. Mitäs ootte mieltä?

    • Jani11

      On ihmisiä jotka on kärsinyt vuosia pahoista psyyke ongelmista ja yks kaks keksivät, että menenpä Olli Polon vastaanotolle ja saan diagnoosin kroonisesta väsymysoireyhtymästä ettei ihmiset pidä enää hulluna. Olli Polo muuten toteaa kaikille tuon saman sairauden uskomalla pelkästään potilaiden puheita..suurin osa on mielenterveyspotilaita. Tunnen muutaman ihmisen jotka ovat hakeneet Polon vastaanotolta kyseisen diagnoosin ja oikeasti eivät väsymyksestä kärsi! Tämä on nykyään "muotisairaus" ja vuosien kuluttua se on joku muu! Mulla ainakin mennyt usko koko POLOON!!!

      • Lääkäriopiskelija

        No tämä väsymysoireyhtymä on muutenkin vain hienompi nimi masennukselle. Mistään fyysisestä sairaudesta ei ole kyse. Suurin osa tätä sairastavista on vain laiskoja.

        Kyllähän se väsyttää jos syö roskaruokaa, nukkuu huonosti ja ei harrasta liikuntaa. Elämäntavat kuntoon niin piristyy.


      • Josmo

        Niinkö siellä lääkiksessä opetetaan? ei ihmekään ettei juuri kukaan suomalainen lääkäri osaa tätä hoitaa.

        Minulla tämä alkoi Mykoplasman laukaisemana niin kuin monella muullakin. Oiremäärä on kattava.


      • Lääkäriopiskelija

        Ei Mykoplasma laukaise kroonista väsymysoireyhtymää, eikä myöskään aiemmin mainittu Keuhkoklamydia. Mitään infektiota ei ole tutkimuksissa löydetty kroonisen väsymysoireyhtymän taustalta. Tottakai tätä sairastavilla voi olla korkeat vasta-ainetasot joillekin infektioille ja myös IgM-positiivisuutta, mutta tällä ei ole mitään merkitystä.

        Kroonista väsymysoireyhtymää sairastavilla voi löytyä hieman poikkeavia hormonitasoja, mutta tällä ei ole myöskään mitään merkitystä.

        On myös mietitty että kyseessä olisi autoimmuunisairaus, mutta tällä kyseisellä norjalaisella tutkimuksella ei ole mitään painoarvoa tai mitään muutakaan merkitystä.

        Kaikki viittaa siihen että krooninen väsymysoireyhtymä on korkeintaan vain psykiatrinen sairaus. Jos et tiennyt niin tätähän voidaan hoitaa psykoterapialla ja masennuslääkkein.


      • Josmo

        Ja miksiköhän noilla ei olisi merkitystä? Kyllä tuo norjalainen tutkimuskin ihan varteenotettava oli.


      • Tmi
        Lääkäriopiskelija kirjoitti:

        No tämä väsymysoireyhtymä on muutenkin vain hienompi nimi masennukselle. Mistään fyysisestä sairaudesta ei ole kyse. Suurin osa tätä sairastavista on vain laiskoja.

        Kyllähän se väsyttää jos syö roskaruokaa, nukkuu huonosti ja ei harrasta liikuntaa. Elämäntavat kuntoon niin piristyy.

        Ihanaa kun tulevaisuudessa meillä on hyviä lääkäreitä! Masennus poistuu maailmasta ja laiskat pakotetaan työhön eli kaikki hyvin. Terveisin masennuksen ja ahdistuneisuuden vuoksi sairaslomalla oleva laiska


      • CFSfibro
        Lääkäriopiskelija kirjoitti:

        Ei Mykoplasma laukaise kroonista väsymysoireyhtymää, eikä myöskään aiemmin mainittu Keuhkoklamydia. Mitään infektiota ei ole tutkimuksissa löydetty kroonisen väsymysoireyhtymän taustalta. Tottakai tätä sairastavilla voi olla korkeat vasta-ainetasot joillekin infektioille ja myös IgM-positiivisuutta, mutta tällä ei ole mitään merkitystä.

        Kroonista väsymysoireyhtymää sairastavilla voi löytyä hieman poikkeavia hormonitasoja, mutta tällä ei ole myöskään mitään merkitystä.

        On myös mietitty että kyseessä olisi autoimmuunisairaus, mutta tällä kyseisellä norjalaisella tutkimuksella ei ole mitään painoarvoa tai mitään muutakaan merkitystä.

        Kaikki viittaa siihen että krooninen väsymysoireyhtymä on korkeintaan vain psykiatrinen sairaus. Jos et tiennyt niin tätähän voidaan hoitaa psykoterapialla ja masennuslääkkein.

        Toivottavasti et oikeasti ole lääkäriopiskelija. Ihan tarpeeksi raskasta muutenkin saada lääkäreiltä apua. Minulla on sekä CFS että fibro, ollut 28 vuotta, ei masennusta, olen työelämässä, yliopiston käynyt. Aivan järkyttävä uupumus ja kivut vaikeuttavat elämää, mutta pakko vaan jaksaa, Suomessa kun sairautta ei kaikki lääkärit tunnusta tai ainakaan ymmärrä. Antaisin olotilani mielelläni sinulle lääkäriopiskelija viikoksi ja voisit kokeilla, miten opiskelu sujuu kun nukut huonosti, keskittyminen on vaikeaa, niveliä särkee ja olet todella uupunut koko ajan. Ehkä sua sitten helpottaisi kun sulle tarjottaisiin psykoterapiaa, vaikket masentunut olisikaan. Loppuelämäksi tätä olotilaa en toivo kenellekään, mutta olisi kiva, jos sen epäilijöille voisi antaa viikoksi, ehkä se ymmärrys siitä nousisi. Ai niin, ja mulla sairaus puhkesi virusinfektion jälkeen.


    • MollyTheDoll

      Minulla on todettu väsymysoireyhtymä.
      Taisin sairastua/ se puhkesi noin 7 luokan lopussa. Kasi-luokka oli helvettiä, itkin joka päivä. Saatoin parhaillaan nukkua 14 tuntia putkeen eikä helpottanut. Taistelen edelleen tätä vastaan, ja toisina päivinä jaksan olla hereillä ja toisina en ollenkaan.
      --
      Esim. Leikitään että koulu alkaa 9.00 ja loppuu 15.00 ei pahempi päivä?
      Minulle kyllä: Saatoin nukkua/torkkua tunnit jotta jaksaisin olla seuraavan hereillä. Sitten kun pääsin kotiin 15.30 nukuin noin 19 asti jonka jälkeen tein hieman läksyjä ja kävin 20 -21 aikaan nukkumaan.

      Käyn edelleen samoihin aikoihin nukkumaan ja ikää on 16.
      Tämä taistelu jatkuu, koko elämäni. Masennus ja muuta ongelmat painavat myös, mutta väsymysoireyhtymä on se pahin riesa...

    • Allerginen

      Kaikenlaiset ihmeelliset neurologiset oireet voivat johtua ruoka-aineallergiasta, Allergic tension fatigue syndrome.
      Allergia ei aina aiheuta ihottumaa, nuhaa tai vatsavaivoja, vaan oireet voivat olla päänsärkyä, huimausta, nivelkipuja, lihasheikkoutta, lihaskramppeja, väsymystä ja jopa psyykkisiä.
      Tehkää allergiatestit ennen turhia kalliita tutkimuksia.

      • Josmo

        No, samalla tavalla kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastava voi sanoa "Kaikenlaiset ihmeelliset neurologiset oireet voivat johtua kilpirauhasen vajaatoiminnasta". En väitä etteikö ne voisi johtua, mutta yleensä diagnoosi krooniselle väsymysoireyhtymälle _pitäisi_ antaa vasta sitten kun lähes kaikki muu ollaan poissuljettu. Tietysti kunnallisella puolella ruoka-aineallergioista poissuljetaan ainoastaan keliakia ja laktoosi-intoleranssi. Muut joutuu diagnosoimaan yksityisellä puolella ja se tuleekin sitten todella kalliiksi, ottaen huomioon miten paljon eri ruoka-aineita on olemassa.


    • Tmi

      Kannattaa googlata ahdistuneisuushäiriö ja lakata pohtimasta mitä fyysistä sairautta mahtaisikaan sairastaa. Kaikki psyykelääkkeet aiheuttavat 1-4viikkoa outoja sivuoireita, jotka helpottuvat sen jälkeen. Ollaan onnellisia, ettei fyysistä sairautta ole ja syödään psyykettä hoitavia lääkkeitä, jottei ahdistus pilaa jokaista päivää.

      • Josmo

        Ahdisteneisuushäiriö on tietysti oikea sairaus, mutta se ei liity Krooniseen väsymysoireyhtymään, joka ei ole psyykkinen sairaus. Toki voi sairastaa useaa eri sairautta.


    • Tiedekin_todistaa_nyt

      Hei, oletteko nähneet erään CFS-potilaan (krooninen väsymysoireyhtymä) tekemän videon omakohtaisesta
      hoitokokeilusta ketogeenisella ruokavaliolla, josta saanut hyviä tuloksia ?

      Iltalehden juttu 19.2.2017 perustui tällä videolla esitettyyn dokumenttiin, jonka tämä henkilö oli tekstittänyt suomeksi. Hienoa.

      Ketogeeninen ruokavalio CFS - sairauden hoidossa

      https://youtu.be/uOzBEb5dV88

    • MMJM2
    • erikoislääkäri

      Paljon tulee tekstiä sairaudesta, jota ei ole olemassakaan. On vain keksitty metka termi, joka ei oikeasti merkitse mitään konkreettista. Samaa sarjaa kuin "sisäilmasairaus" ja lukuisat muut romukoppadiagnoosit, jotka saattavat pienen ja ahdistuvan ihmisen aivan ymmälleen. Aivan uskomatonta ja epätieteellistä normaalien elämänilmiöiden ja tunteiden medikalisaatiota.

      • läkare

        Krooninen laiskuusoireyhtymä.


      • hypokondrikko

        Synonyymi sanalle luulotauti.


      • viola.biflora

        Toivon sydämestäni, ettet sairastuisi tähän cfs:ään ja saisi samanlaista kohtelua.

        Onneksi itse olen saanut varsikin viimeisinä vuosina hyvää kohtelua. Ymmärrys on lisääntynyt ja hoidot ovat kehittyneet.

        T. 27 vuoden kokemuksella


    • Jojoko

      Hei, toiminnallisten/funktionaalisten neurologisten häiröiden kanssa kamppailevat. Ne kenellä on neurologisia häiriöitä, mutta ei ole löydetty diagnoosia tai on epäselvyyksiä niin suosittelen, että tulisitte ryhmäämme jota olemme perustamassa. Siellä voisimme jakaa näitä ajatuksia ja ideoita lisää. Tarkoituksena olisi perustaa järjestö, mikäli sille on tarvetta. Pohjoismaiden ryhmämme on Funktionella Symptom- Nordiska gruppen ja löytyy Facesta.

    • Anonyymi

      Ottakaa yhteyttä potilasjärjestöön Tekosairaat ry.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1486
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      7
      1243
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1218
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe