Opiskelu liian vaikeaa

huono opiskelija

Pääsin helposti yliopistoon alalle jonne otettiin iso prosentti sisään mutta huomasin heti, että kursseilla asiaa tulee liikaa jotta pystyisin sen kaiken sisäistämään. Lisäksi esim. kemian, matematiikan ja fysiikan kurssit jotka kuuluvat tähän alaan pakollisina ovat täysin hepreaa minulle. Kun en noita saa läpi, tulee etenemisesteitä ja voin osallistua vain osalle kursseista, tai siis suorittaa niitä. Mahdollisuuteni myös vaihtaa alaa ovat menneet, koska huonoista yo-papereistani johtuen en voi minnekkään suositumpaan paikkaan päästä ja kun keskittymiskykyni on tällä hetkellä todella heikko niin lukeminenkaan ei ole paras tapa. Lisäksi, nyt tulee vielä kaiken maailman rajoituksia ettei enää pysty vaihtamaan alaa jos on kerran saanut paikan opiskella. Entäs sitten me, joilla on tällainen tilanne?! Pitää näköjään hakea eläkettä sitten.

15

4075

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keinotonmonet

Hmm, aina voit hakea lähäriopintohin tai sitten mennä ihan töihin. Eläkettä ei saa tyhmyyden perusteella, valitettavasti.

• 16+

Teknillisellä alalla ensimmäiset pari vuotta on monille tuskaa, mutta kun perushommat saa taottua kaaliin ja alkaa sen oman pääaineen opinnot, on jo paljon helpompaa. Älä panikoi siitä, ettei ensimmäisinä vuosina tule mitään 60 op kasaan, vaan ota vain sen verran peruskursseja kuin kykenet ja käy ohessa jotain maksimissaan jotain diibadaaba-kursseja. Jos Kela käy kimppuun, niin käy esim. opintopsykologilla, hän voi kirjoittaa jonkin lippusen, että opinnot ovat viivästyneet, mutta etenee kyllä. Samalla voit käydä läpi hopsiasi.

• huono opiskelija

Minä käyn joka viikko omalla psykiatrilla juttelemassa ja lisäksi kahdella eri terapeutilla. Olen muutenkin hieman päästäni vialla mutta mitäpä tuosta. Haluaisin vain edistyä.

• 1+23
        huono opiskelija kirjoitti:

Minä käyn joka viikko omalla psykiatrilla juttelemassa ja lisäksi kahdella eri terapeutilla. Olen muutenkin hieman päästäni vialla mutta mitäpä tuosta. Haluaisin vain edistyä.

Jos tilanne on kuvailemasi kaltainen, hoida nyt ensin se nuppi kuntoon ja murehdi vasta sitten opintoja. Itse olin burnoutin partaalla toisen opiskeluvuoden jälkeen, kun paniikissa piti saada kasaan hirveä määrä noppia, ja arvosanoiksikin piti saada vähintään nelonen joka kurssista. Onneksi pääsin terapiaan ja nyt opinnot maistuvat paljon paremmin, kun ei ole koko ajan paniikki päällä.

Opintopsykologin pakeilla kannattaa silti käydä, se ei tosiaan ole sama kuin "peruspsykologi". Opintopsykologi auttaa opiskelumotivaatiossa, antaa vinkkejä stressin purkamiseen, auttaa kaikenlaisessa opintoihin liittyvässä ahdistuksessa ja auttaa myös luovimaan läpi jumiutuneiden opintojen. Yksi vaihtoehto on myös HOPS-ohjaajan kanssa keskusteleminen: voitte suunnitella hopsisi uudestaan. Omassa koulussani HOPS-ohjaaja on ainakin ollut hyvin tukena myös silloin, kun toiveissa oli esim. toinen opiskelupaikka.

• huono opiskelija
        1+23 kirjoitti:

Jos tilanne on kuvailemasi kaltainen, hoida nyt ensin se nuppi kuntoon ja murehdi vasta sitten opintoja. Itse olin burnoutin partaalla toisen opiskeluvuoden jälkeen, kun paniikissa piti saada kasaan hirveä määrä noppia, ja arvosanoiksikin piti saada vähintään nelonen joka kurssista. Onneksi pääsin terapiaan ja nyt opinnot maistuvat paljon paremmin, kun ei ole koko ajan paniikki päällä.

Opintopsykologin pakeilla kannattaa silti käydä, se ei tosiaan ole sama kuin "peruspsykologi". Opintopsykologi auttaa opiskelumotivaatiossa, antaa vinkkejä stressin purkamiseen, auttaa kaikenlaisessa opintoihin liittyvässä ahdistuksessa ja auttaa myös luovimaan läpi jumiutuneiden opintojen. Yksi vaihtoehto on myös HOPS-ohjaajan kanssa keskusteleminen: voitte suunnitella hopsisi uudestaan. Omassa koulussani HOPS-ohjaaja on ainakin ollut hyvin tukena myös silloin, kun toiveissa oli esim. toinen opiskelupaikka.

Sitä on yritetty hoitaa kuntoon jo 10 vuotta täysin tuloksetta. Kukaan ei tiedä mikä minua todellisuudessa vaivaa enkä itse sen paremmin. Mutta se on sivuseikka tässä keskustelussa. Ala on kiinnostava mutta kuten jo sanoin, muutamat kurssit rajoittavat nyt pääsyä eteenpäin ja sitten aikanaan kun en ole tarpeeksi menestynyt, minut potkitaan yliopistosta pellolle, enkä enää koskaan saa mahdollisuutta akateemiseen tutkintoon, kiitos typerän hallituksen.

• 1+23

Sitä on yritetty hoitaa kuntoon jo 10 vuotta täysin tuloksetta. Kukaan ei tiedä mikä minua todellisuudessa vaivaa enkä itse sen paremmin. Mutta se on sivuseikka tässä keskustelussa. Ala on kiinnostava mutta kuten jo sanoin, muutamat kurssit rajoittavat nyt pääsyä eteenpäin ja sitten aikanaan kun en ole tarpeeksi menestynyt, minut potkitaan yliopistosta pellolle, enkä enää koskaan saa mahdollisuutta akateemiseen tutkintoon, kiitos typerän hallituksen.

Ensi vuonna korkeakouluhaussa yliopistoihin ja ammattikorkeisiin haetaan yhdellä lomakkeella. Korkeakoulut voivat itse päättää myös kiintiömääristä, kuinka paljon otetaan ensikertalaisia ja kuinka paljon varataan kaikille hakijoille. Ensi vuonna sinulla on siis vielä ihan hyvät mahdollisuudet päästä opiskelemaan esimerkiksi ammattikorkeaan. Ammattikorkeassa on mahdollista opiskella tekniikan alaa vähemmillä esitietoansoilla. Jos olet saanut jotain kursseja suoritettua, saat ne varmasti amk:ssa hyväksiluettuakin. Joka tapauksessa olet aikanaan päässyt opiskelemaan ja käynyt kursseilla, niin luulisi, että pääsykokeistakin selviäisit ihan ok.

Monissa ammattikorkeissa on myös syksyllä hakuja. Syksyn hakuaika on 16.9.-1.10.2013 ja englannin kielisiin ohjelmiin (Degree Programmes) 2.9.-13.9.2013. Sinun ei myöskään täydy luopua nykyisestä korkeakoulupaikastasi, vaikka hakisit ja pääsisit ammattikorkeaan.

• entten tentten

Oletko miettinyt, että hakisit esimerkiksi AMK:hon opiskelemaan jotakin alaa, johon pyrkiessä ei ole kirjakoetta, vaan esimerkiksi vain portfolio haastattelu? Opiskelu on usein paljon käytännönläheisempää kuin yliopistossa.

Itse kärsin mielenterveysongelmista, minulla on lääkitys kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön. Kiitos sopivien lääkkeiden vietän täysin normaalia elämää, työskentelen opettajana jne. Ei terapia tee sinusta huonompaa ihmistä, päin vastoin!

• Näin se menee

Et ole vielä huomannut sitä tosiasiaa, ettei kukaan yliopistossa oletakaan, että opiskelijat oppisivat ja sisäistäisivät heti kaiken opetetun. Riittävä osa opetutetusta on tarpeeksi kurssin läpäisyyn ja jopa kohtuulliseen arvosanaan. Yliopiston klassisen arvosteluasteikon mukaan läpäisyyn tarvitaan puolen osaaminen ja kiitettäväänkin arvosanaan vain 5/6 täydellisestä suorituksesta.

Myöhemmin, mahdollisesti muiden kurssien yhteydessä sitten vähitellen havaitsee, että aiemmin käsittämättä jäänyt osuus alkaa myös selvitä. Lisäksi matematiikkaa ja fysiikkaa ei opi lukemalla, vaan laskemalla mahdollisimman paljon harjoitustehtäviä, joissa opittua joutuu soveltamaan.

• 2+3

Eli vika on siinä, että pääsit sisään. Nyt voit tehdä johtopäätöksen, että olit tilastovirhe, jolloin voit ulkoistaa itsesi yliopistosta ja mennä amikseen tai töihin.
      Itsekin olen liian tyhmä astronautiksi, mutta en anna sen häiritä itseäni. Elämää on muuallakin.

• huono opiskelija

Joo, alalla tarvitaan paljon kemiaa, matikkaa sun muuta tyhmää ja pääsykokeista pääsin sisään osaamatta yhtään. Riitti kun osasi vähän aineistoa lukea ja sieltä täyttää jotain tekstiin. Voi että... Ja tää ala on muutenkin sellanen, että sisään otetaan 60% kaikista ja sitten jää peruutuspaikkoja noistakin 40% :D Mutta kun koen tällä hetkellä itseni niin tyhmäksi, saamattomaksi ja laiskaksi, etten pärjää töissä saati missään koulussa. En halua mukautua yhteiskunnan sääntöihin, herätä aikaisin aamulla tai tehdä kenellekään mitään hyvää. Enkä luota ihmisiin.

• Mistä näitä riittää?

Joo, alalla tarvitaan paljon kemiaa, matikkaa sun muuta tyhmää ja pääsykokeista pääsin sisään osaamatta yhtään. Riitti kun osasi vähän aineistoa lukea ja sieltä täyttää jotain tekstiin. Voi että... Ja tää ala on muutenkin sellanen, että sisään otetaan 60% kaikista ja sitten jää peruutuspaikkoja noistakin 40% :D Mutta kun koen tällä hetkellä itseni niin tyhmäksi, saamattomaksi ja laiskaksi, etten pärjää töissä saati missään koulussa. En halua mukautua yhteiskunnan sääntöihin, herätä aikaisin aamulla tai tehdä kenellekään mitään hyvää. Enkä luota ihmisiin.

Kun ei viitsi, jaksa eikä välitä, niin se on sitten voi-voi. Eivät muut ihmiset tai yhteiskuntakaan sinusta sitten välitä.

• Buahaha

Miten musta nuo jutut haistahtaa niin trollille kuin olla ja voi?

• qwertfgfdsa

pidä tauko?

pidä tauko jolloin opiskelet pelkästään alasi vaatimia matikoita ja kemioita sun muita? etsit jonkun joka antaa perusteellista tukiopetusta?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä sinä näet

kun katsot peiliin?
      Ikävä
      112
      1431
    2. Se helpottaisi oloa jos

Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      88
      1287
    3. Palsta kysely..

Mikä on mielestäsi hyvä ikäero parisuhteessa? Tulevassa/kuvitteellisessa tulevaisuuden suhteessa, voisitko harkita ”ott
      Sinkut
      134
      1028
    4. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      68
      964
    5. aivan mieletön ikävä

paha olo 😥🫣 kaipaan sua 😔💔
      Ikävä
      39
      887
    6. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      71
      863
    7. Haluatko naimisiin kaivattusi kanssa?

Alttarille astelette
      Ikävä
      97
      857
    8. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      75
      836
    9. Haluaisin nainen vain välillä heilutella peittoa sinun kanssa

Mutta kuitenkin oltaisiin uskollisia toisillemme.
      Ikävä
      53
      807
    10. Ihmeellistä millaisissa tilanteissa ajatukset kulkuun sinuun

Eilen seurasin kun ihmiset ajoivat kaupan parkkipaikalle ja menivät yhdessä kauppaan. Iski jotenkin ikävä. Mietin että
      Ikävä
      39
      764
    Aihe