Jalavan kauppa

odotimme erikoista

Muutimme ajoreittimme niin että oli mahdollista käydä Jalavan kaupassa. Ajomatkamme oli Jalavan kaupalle 450 km.
Tulimme kaupan pihalle, kummasta ovesta sisälle, siinä jossa luki kauppa oli kaikkea romua oven edessä, toisessa ovessa luki kahvio ja se oli auki, menimme siitä ovesta sisälle. Hetken , muutamat askeleet kuljettuamme tuli tunne että tämän takiako me ajoimme montasataa kilometriä. Nähdäksemme sen epäsiisteyden. Tämä olisi aivan ihana paikka kun huoneet olisi järjestyksessä, vanhat tavarat nätisti esille laitettuna ja siellä joukossa uudet myytävät tuotteet.
Aivan yli mainostettu.
Ei sieltä jäänyt mieleen muuta kuin karmea epäjärjestys.
Näin sitä petttyy ja kuinka moni muu pettyy.

70

8325

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-taivalkoskelainen

      Mitähän hienohelmoja sinne lie eksynyt?!

    • taivalkosketar

      Kyllä me olemme ylpeitä, että meillä on Jalavan Kauppakartano!

      • RoustoJussi

        Olen useamman kerran käynyt miljöötä haistelemassa ja ostanut lentäjän nahkahuuvan, jota käytän auratessa mönkijällä. Samoin sandaalit ovat kestäneet monta vuotta -ja hyvät jalassa. Eihän sinne toki ole kenenkään pakko mennä, meitä vapaaehtoisiakin kun on.


      • Eläkeläisope

        Minusta siellä on juuri sellaista entisajan tunnelmaa, jonka itse muistan lapsuudestani. Jalavassa pitää muistaa se, että kyseessä ei ole mikään museo vaan yli sata vuotta tauotta toiminnassa ollut kauppa. Sehän siinä myös ihaninta on!


    • Mökkiläinen

      Toivottavasti joit hyvät kampanisukahvit.Ei ole turha reissu kaikkien lastenkin pitäisi käydä tutustumassa miten ennen elettiin ,omistajapariskunta mielellään kertoilee elämästä ennen vanhaan.Muistan kun kerran menimme talvis aikaan sinne emäntä juuri uunista kekäleitä levittele siinä uunin pesässä on pituutta.Suosittelen paluuta hetkeksi menneeseen kiireettömään aikaan

    • kyllä kelpasi

      MInä puolestani olen ajanut, parikin kertaa, vartavasten ulkomaan elävä kyydissäni useamman satakilometriä päästäkseni kertomaan ja näyttämään miten aika pysähtyy. Kaupassa on vierähtänyt toinenkin tovi ja pihalla on rapsutettu koiraa ja poristu mukavia. Hyvät on olleet kahvit ja kampanisut. Viemisiksi kotiin on otettu muita leivonnaisia iltapalalla haukattavaksi.
      Voi etelän elävä, kun teille raukoille pitää olla vilkkuvalot ja hirveä kyyti että on mukavaa. Osalle meistä riittää vähempikin. Talvella mäenlasku Taivalvaaralla ja porot tiellä seisomassa tekivät meille reissusta ikimuistoisen kotiin vietäväksi vaihtareillekin.

    • fakta homma

      No minä ajoin vuosi sitten vieraiden kanssa vaan 100 km jalavan kauppaan kun entisenä kauppiaana kauppahommat kiinnostaa. olen haaveillut että joskus minä vielä ostan pussihousut ja siinähän nyt oisi oiva tilaisuus hankinta tehdä.
      no, arvottiin kummasta ovesta sisälle, ja pussihousujen kimppuun. olihan niitä siellä kasa sikin sokin niitä ja eikun johonkin salin puolelle sovittamaan. mutta
      ei siitä kasasta löytynyt mulle normaalivartaloiselle sopivaa kokoa. ajattelin mielessäni jotta pussihousut olisi jonkinlainen tavaramerkki kaupalle. tuli olo
      kuin ois käyny ruokakaupassa jossa ei ollut maitoa. no, kahvit juotiin kuitenkin.

      • Liinu

        Niin, kyllä yrittäjän täytyy nyt panostaa toden teolla. Siisteys on ehdoton vaatimus ja tavaraa kaikenkokoisille.


      • Tottuus tuleepi

        Ja minä unelmoin että ostan Jalavasta Lapikkaat ja pussihousut ja emännälle mekon ja essun!


      • Taivalkoski mielessä
        Tottuus tuleepi kirjoitti:

        Ja minä unelmoin että ostan Jalavasta Lapikkaat ja pussihousut ja emännälle mekon ja essun!

        Osta pois, niin unelmasi toteutuu...


    • Fillaristi Espoosta

      Minä en pettynyt muutama vuosi sitten. Päin vastoin - oli mukava paikka käydä.

    • muuttuja

      jos satutte joskus vielä ajeleen täälläpäin,-- niin ajelkaa ohi vaan

    • Kanta-asiakas

      Jos kauppa on yli 100 vuotta vanha niin miksi sen pitäisi olla kuin stockmannin osasto?

    • tii111

      Hyvä on ollu kauppa. Oma kaunis pieni miliöö. Ei mitään mega store kauppaa... Eikä tarvikkaa olla.

    • Matkailija 2

      Olet aivan oikeassa, paljon mielenkiintoisia esineitä mutta huonosti esillä. Kahviossa palvelu väkinäistä , seurueellamme tuli sellainen olo että emme olleet tervetulleita. vaikka niin antoisasti odotimme pääsyä ko.paikkaan. Parempaa palvelua sillä ajat muuttuu.

      • pettymys

        Näin on meidänkin mielipide, paljon esineitä joita ei nykyaikana näe missään, mutta kaikki oli mikä missäkin. Ei ollut mitään järjestelmällisyyttä. Kaupat ennen vanhaankin oli siistejä, tavaraa oli paljon jokaiselle oli oma paikkansa.
        Ei kukaan etsikkään stockmannia tai sokosta. Joku järjestys sentään.
        Oli juttu ko. kaupasta kodin Pellervossa.


      • pettynyt jatkoi
        pettymys kirjoitti:

        Näin on meidänkin mielipide, paljon esineitä joita ei nykyaikana näe missään, mutta kaikki oli mikä missäkin. Ei ollut mitään järjestelmällisyyttä. Kaupat ennen vanhaankin oli siistejä, tavaraa oli paljon jokaiselle oli oma paikkansa.
        Ei kukaan etsikkään stockmannia tai sokosta. Joku järjestys sentään.
        Oli juttu ko. kaupasta kodin Pellervossa.

        Pettynyt jatkaa; mikä ihana paikka tämä olisikaan tutustua menneeseen aikaan kun vaan panostettaisiin asioiden/tavaroiden järjestelmällisyyteen.


      • Eläkeläinen XXL
        pettynyt jatkoi kirjoitti:

        Pettynyt jatkaa; mikä ihana paikka tämä olisikaan tutustua menneeseen aikaan kun vaan panostettaisiin asioiden/tavaroiden järjestelmällisyyteen.

        Olen ihan eri mieltä! Pysähyttiin siellä n kk sitten ja löysipäs tämmöinen lihava leidikin sieltä itselleen ihanan kevätmekon ja sandaalit. Aivan mahtavaa pelvelua ja tunnelmallinen vanhanajan paikka olemattamikään ylisiisti museo tai marketti. Avoimin mielin mentiin ja iloisesti yllätyttiin. Nyt suunnitellaan uutta reissua.


    • Mökkiläinen Pirkanmaalta

      Tämä kauppa on oma suosikkini Suomessa. Monesti olen sinne vienyt vieraita ja ovat tykänneet. Kesäterassi on vakiopaikkani ja kampanisut maailman parhaita!

      • Ex-taivalkoskelainen

        Aivan ihana paikka, niin kauppa kuin kahvilaki. Viehättävällä tavalla kotoinen tunnelma, oikea rauhan tyyssija, mikä on pysynyt jo yli 30 vuotta. Muistan hyvin Janne-kauppiaankin ajat... En muuttaisi mitään! Enkä ymmärrä kommenttien kritiikkiä, mutta varmaan on niin, että persoonalliset paikat aina jakavat mielipiteitä. Hajutonta-mautonta-steriilisyyttä löytyy sitten ABC:ltä... Hyvää alkua uuden sukupolven kauppiaille! Älkää kuunnelko liikaa meitä, tehkää kaupasta omanlaisenne niinkuin aiemmatkin sukupolvet.


    • Mirkku Ohtava

      odotimme erikoista

      Muutimme ajoreittimme niin että oli mahdollista käydä Jalavan kaupassa. Ajomatkamme oli Jalavan kaupalle 450 km.


      No ainakin Jalavan kaupassa näkivät jotain erikoista, ajaa nyt 450km nähdäkseen kaupan,mitä valitat kun kerran kaupan löysitte.

    • Jalavan kaupan fani

      Nimimerkille odotimme erikoista haluan vastata että taidat tosiaan olla joku hienohelma. Itse taivalkoskelaisena olen monet kerrat asioinut Jalavan kaupassa ja aion asioida vastakin. Kaiken ei todellakaan tartte olla niin järjestelmällistä kuin sinä odotat. Ei kauppa ole mikään museo jossa tavarat pidetään järjestyksess. Tervetuloa Taivalkoskelle kaikki tavalliset ihmisset.

    • olin vikio asiakas

      Kyllähän kauppa ihan ok muttakun kauppias alkoi puhua ihan sekoja katsoin parhaaksi olla käymättä enää

      • Jörke

        Oliko sillä kauppiaalla oranssi hirvipipo päässä?


    • muuttolintunen

      Heippa TAPISKAT...
      NO, MITÄ SIELLÄ YLI SATA VUOTTA VANHASTA KAUPASTA AJATTELIT TURISTI OSTAA TAI ETSIT??? Sieltä JALAVAN KAUPASTA SIIS!!!!
      Olen entinen TAIVALKOSKELAINEN JA TIEDÄN KYLLÄ Jalavan kaupan palvelun, vaikka nuorempi polvi siellä jatkaakin nyt.
      Kyllä kaupan teko silti onnistuu, vaikka Airi ja Ari ei aina olekkaan paikalla.
      Hyvät on olleet kahvit ja oma tekoiset tuoreet pullat, laajalla valikoimalla
      aina tarjolla. JA HÖPÖ HÖPÖ, ETTÄ KAMARIT SEKAISIN. ÄLÄ KEKSI!!!
      Tänäkin kesänä kävin koti kontuvilla ja kahvilla JALAVASSA ja siistiä oli!!!!
      Onnea vain jatkoon JALAVALAISET koko sakki ja hyvää syksyä!!!!!
      Nämä kirjoitukset yleensäkin tällä palstoilla on ihmisten panettelua ja
      valehtelua!!!! Ja kathellisten juttuja!!!!

      • nenä

        Mikä se haju siellä on?


      • Oulupoika
        nenä kirjoitti:

        Mikä se haju siellä on?

        Puulämmitys ja tuoreey munkit


    • Ohi ajanut

      Suljettu!

      • Autoilijatar

        AUKI


    • ohikulkijapuppe

      kiva oli piipahtaa...jonni joutavia valittajart...

    • Juuret TK:ssa ja ylp

      No aloittaja on hyvä ja pysyy siellä Myllyssä tai Jumbossa kun ei kerta älyä kuinka ainutlaatuinen paikka Jalava on! Ja ihan naurettavaa on alkaa väittämään Jalavaa epäpuhtaaksi tms kun käy katsomassa etelä-Suomen lähiöitä! Yäk! Kyllä eteläsuomi on suurempi pettymys ihan jokaiselle kenellä on ne inkkarit kanootissa, aloittajalla ei näköjään ole kirjoituksesta päätellen!

      • ymmärrän

        Se kuka on juurineen tk:ssa, ei voi odottaakaa pahaa puhumist, mut ei oo varmaa muuallakaa käyny


      • Historian havinaa

        Näin on. Taivalkoskella ja varsinkin Jalavassa on AITOA tunnelmaa!!! Hienoa, että se paikka on säilynyt.


    • TK fani

      Kauppa ihana, mutta vastaanotto pettymys. Emännät keittiössä katsoivat nenän vartta pitkin eivät tervehtineet. Lähdin nopeasti ulos pettyneen mielen kera. Aikaisemmin ollut mukva ja lepposa tunnelma. Onko julkisuus noussut piehän julkisuuden mukna?

      • ei TK-fani

        Sama kokemus. Siellä ei tervehditä. Pakkokauppaa nykyään tuntuu olevan.


      • kiitokset Jalavaan!
        ei TK-fani kirjoitti:

        Sama kokemus. Siellä ei tervehditä. Pakkokauppaa nykyään tuntuu olevan.

        Ihanan vastaanoton sain, kun toissapäivänä poikkesin. Emäntäkin jouti hetkeksi jutustelemaan teekupposen äärelle. Ja se tee oli hauskasti samovaarista! Ystävällistä palvelua olen siellä aina käydessäni saanut. Enkä ole Taivalkoskilainen, vaan etelästä kuljen joskus siellä reissuillani. Vaan voihan se niinkin olla, että omakin asenne vaikuttaa, hymy palkitaan hymyllä ;)


      • Jalava <3
        kiitokset Jalavaan! kirjoitti:

        Ihanan vastaanoton sain, kun toissapäivänä poikkesin. Emäntäkin jouti hetkeksi jutustelemaan teekupposen äärelle. Ja se tee oli hauskasti samovaarista! Ystävällistä palvelua olen siellä aina käydessäni saanut. Enkä ole Taivalkoskilainen, vaan etelästä kuljen joskus siellä reissuillani. Vaan voihan se niinkin olla, että omakin asenne vaikuttaa, hymy palkitaan hymyllä ;)

        Höpöjuttuja! Hyvän vastaanoton siellä saa!


    • Joulutunnelmissa

      Loistopaikka! Viisi tähteä ***** saa minulta.

      • Upi1

        Joo hyvä kauppa! Poikosena isoja merkkareita ostettiin. Armiro nimistä tupakkaakin tuli ostettua, eikä koskaan janne ikää kyselly?


    • EntTa

      Arin kanssa on aina mukava muistella vanhoja aikoja, kun silloin "kultaisella" 60- luvulla keskikoulua käytiin ja kaikenmoisia seikkailuja koettiin.
      Muikavia eläkepäiviä hänelle toivotan, ensi kesänä nädään taas jos Luoja suo.

    • Ekaetappi

      Valittajat pysykööt siellä marketeissa. Ei ymmärretä vanhan kaupan päälle, eikä todellakaan ole epäsiisti. Tunnelma ja palvelu aina ollut hyvä.

    • Yhtätyhjänkanssa

      Niinpä eihän kaikki ymmärrä

    • Insinöörimies

      Kaupassa käyty tällä viikolla ja epäjärjestys oli melkoinen, sai katsoa ettei kompastu nokalleen. Vähemmän on enemmän voisi toimia ja lisää valoa mökkiin. Samaten olisi kiva jos henkilökunnan jotenkin erottaisi, hoksasin jälkeenpäin että random tervehtijä ei ollutkaan fiksu ja hyväkäytöksinen etelän immeinen vaan mahtoi olla omistaja arkivaatteissaan. Sitä puulämmitystä ei ymmärrä kukaan... karsee kitupoltto ruskealla savulla, koko tienoo sakeana. Ennen aikaan _ei_ poltettu miten sattuu kalliita/vaivalla tehtyjä puita huonolla vedolla vaan nopeaan hyvällä liekillä ja sitten nopsaan pellit kiinni. Uunit myös nuohottiin hiekan avulla jotta varmistettiin hyvä hyötysuhde. Tämä käryytys ei liity mitenkään vanhoihin aikoihin vaan on nykyajan ns. uusavuttomuutta.

      Hyvää tietenkin historia ja se että joku pitää sitä yllä. Lahjoitettiin jotain keräysrasiaankin ostoksia tehtiin.

      • KantisSatakunnasta

        Jalava nyt vaan on aikalailla sellainen kun aina ennenkin ollut. Toiset tykkää ja toiset ei. Eikä se ole samanlaista kaikkialla ennenkään ollut eikä entivanhaankaan varsinkaan ole mitään uniformuja kauppiailla ollut :D. Itse pidän kovasti ja menen pääsiäisen aikaan taas käymään perheen kanssa.


      • fakt

        toivottavasti jätät jonkun satasen, vaikka siihen kolehtihaaviin, jos tavaraa ei löydy.


      • Mielenkiinnotonta

        Vielä 10 vuotta sitten poikkesimme aina Jalavan kaupassa joka keä,kun tulimme kotiseudulle pohjoiseen.Alkoi tavarat siellä kuitenkin olla ns.vinkuintiasta tuotuja,eikä mitään vanhaa tai pohjoisen tuotteita.
        Enää ei kiinnosta käydä!


      • kokkolalaista

        Nyt on iha outoa puhetta. kyllä sieltä kotomaista löytyy. perinnevaatteet tulee kokkolasta. tiijän, koska ite ostin koko perinneasun vasta. ja niitä on kyllä ollut myynnissä siellä koko ajan yli kymmenen vuoden ajan, mitä on aina jotahi tullu osteltua.


      • Lehonporvari
        Mielenkiinnotonta kirjoitti:

        Vielä 10 vuotta sitten poikkesimme aina Jalavan kaupassa joka keä,kun tulimme kotiseudulle pohjoiseen.Alkoi tavarat siellä kuitenkin olla ns.vinkuintiasta tuotuja,eikä mitään vanhaa tai pohjoisen tuotteita.
        Enää ei kiinnosta käydä!

        Taijatte puhua Karvosesta? Siellä ei ole mitään toimintaa ennää.


    • kumiterät123

      hyvät kumiterät kävin ostamassa. ja tinkasin uhkatiukalle vielä.

      • Anonyymi

        olen käynyt kyseisessä paikassa vuosikaudet.kesäisin.
        nyt loppu vedätys.keittolounas 11.50
        ihan kun juutalaisten aikaan.
        vedätystä
        loppu käynti tuolla.se on sale.
        vastapäätä s market eik tarvi kitistä.
        kyllä nyppii.toivottavasti korona kaataa koko
        paskan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        olen käynyt kyseisessä paikassa vuosikaudet.kesäisin.
        nyt loppu vedätys.keittolounas 11.50
        ihan kun juutalaisten aikaan.
        vedätystä
        loppu käynti tuolla.se on sale.
        vastapäätä s market eik tarvi kitistä.
        kyllä nyppii.toivottavasti korona kaataa koko
        paskan.

        joku järki se pitää olla kerjätessä !!

        mulqvisti touhua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        olen käynyt kyseisessä paikassa vuosikaudet.kesäisin.
        nyt loppu vedätys.keittolounas 11.50
        ihan kun juutalaisten aikaan.
        vedätystä
        loppu käynti tuolla.se on sale.
        vastapäätä s market eik tarvi kitistä.
        kyllä nyppii.toivottavasti korona kaataa koko
        paskan.

        Korona ei kaada Jalavan kauppaa :) Jos haluat halpaa soppaa, niin osta toki hernesoppapurkki marketista ja syö suoraan purkista kylmänä, niin tulee halpa ateria.

        Jalavassa on omansa tunnelma, joka on aikamatka. Avoin mieli voi siellä hyvinkin tuntea, miten lattialankut narahtavat askelten alla, kuten ovat narahtaneet jo sadan vuoden ajan. Itse koen, että kun istuskelen kaupalla vaikka kahvilla vain, niin nykypäivän tuskainen kiirehdys ja pinnallisuus katoaa mielestä pois ja olo rauhoittuu. Se on turvallinen tunne, kuin veräjä, joka on auki jätetty lapselle turvaksi palata kotiin juurillensa.


    • Anonyymi

      Älä höpötä.että Jalavan kauppakartano tämmönen.mitä kirjoitat..
      Tainnu lomareissulla pää olla pöhnässä.
      Kahvila on siisti...☕🍰

    • Anonyymi

      Ei siellä oo kyllä mitään ostettavaa☹️.
      Tulee käveltyä kerran vuodessa läpi.
      Henkilökunta vois vähän panostaa asiakaspalveluun, ihan aloitettais alkeista eli asiakkaan tervehtimisestä.
      Ehkä sitten tekus mieli jotain ostaakin..etes pullakahvit...

      • Anonyymi

        rinkelit on varmaan tehty kullasta.on ne silleen hinnoteltu.
        pöhlö on se joka maksaa.ei ole pakko ostaa.


    • Anonyymi

      Upeaa, että on vielä hienoja vanhanajan kunnon kauppoja, ne on harvassa nykyään.

      Kyseessähän on myös Populaarikulttuurin kultti-ilmiö. Kokemus, joka on enemmän kuin pelkkä kaupassakäynti. Sielu ja mieli aktivoituvat.

    • Anonyymi

      Olipa nätti tyttö kassalla kaupassa,hyvää palveluahan sieltä sai. Mielellään poikkeaa kun siellä ajelee. Arrivederci…

      • Anonyymi

        joo
        hinnat on sen mukaisia.
        jotakin järkeä olla kerjätessä.
        pitäköön nisunsa,ei ole pakko ostaa.

        asiakas on aina oikeassa!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        joo
        hinnat on sen mukaisia.
        jotakin järkeä olla kerjätessä.
        pitäköön nisunsa,ei ole pakko ostaa.

        asiakas on aina oikeassa!!

        lidlis
        on
        tosi
        edullista.

        muovikassilline tavaraa ei paha hintane,kannatan!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        lidlis
        on
        tosi
        edullista.

        muovikassilline tavaraa ei paha hintane,kannatan!!!

        iltalehdessä ilmaista mainontaa.
        milloin hesaris, milloin missäkin.
        vielä puuttuu maaseudun tulevaisuus :-)
        joko on ilmeet kassalla piristyny??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        iltalehdessä ilmaista mainontaa.
        milloin hesaris, milloin missäkin.
        vielä puuttuu maaseudun tulevaisuus :-)
        joko on ilmeet kassalla piristyny??

        onpi norsun takapuolia tiskin toisellapuolen.
        kuka siel nipopalkalla hymyilis?

        orjuus lopetettiin jo 1800 luvulla.....

        tunnistaako herra ittensä? ,-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        onpi norsun takapuolia tiskin toisellapuolen.
        kuka siel nipopalkalla hymyilis?

        orjuus lopetettiin jo 1800 luvulla.....

        tunnistaako herra ittensä? ,-)

        On se hyvä kun on tällainen vanhanajan kauppapuoti vielä olemassa . Menestystä pitää toivottaa eteenpäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se hyvä kun on tällainen vanhanajan kauppapuoti vielä olemassa . Menestystä pitää toivottaa eteenpäin.

        vois pikkase olla huokeampi tarjoulu.

        vähävaraiset edes uskalla tulla lähellekkään,tai

        kääntyvät viimeistään ovella pellolle.

        leipäjonon vois perustaa viereiselle tontille !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        vois pikkase olla huokeampi tarjoulu.

        vähävaraiset edes uskalla tulla lähellekkään,tai

        kääntyvät viimeistään ovella pellolle.

        leipäjonon vois perustaa viereiselle tontille !

        ei asiakkaita saa ylihinnoittelulla.päinvastoin.
        edulliset hinnat ja naama hangon keksinä,ne myy.
        on aina myyny !!!


    • Anonyymi

      Nykyisestä kahvitarjoilusysteemistä en pidä. Olisi mukavampi itse täyttää kuppi kuin siellä tiskin takana.

      • Anonyymi

        no niin

        menikö jakeluun

        vai pitääkö vääntää joka asia rautalangasta!!!

        henkilökunnalle lisää liksaa , eikä mitään centtejä/ EURUJA !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        no niin

        menikö jakeluun

        vai pitääkö vääntää joka asia rautalangasta!!!

        henkilökunnalle lisää liksaa , eikä mitään centtejä/ EURUJA !

        turhat pulinat pois

        mee raitille mesoo

        LISÄÄ TAATELIA JA HETI


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        turhat pulinat pois

        mee raitille mesoo

        LISÄÄ TAATELIA JA HETI

        ei ymmärrä mikä on

        TAATELI :-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        turhat pulinat pois

        mee raitille mesoo

        LISÄÄ TAATELIA JA HETI

        kunnon työstä on saatava kunnon palkka.

        orjuus lopetettiin jo 1800 luvulla :-)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5750
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3637
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      221
      1836
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1752
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1202
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1155
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      278
      929
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      867
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe