Kuuntelin netissä yle puheelta jotain muutaman vuoden vanhaa liikenneohjelmaa, jossa Esko Riihelä hehkutti miten Ruotsissa osataan hoitaa liikenne paremmin. Olen asunut yli 10 vuotta Ruotsissa ja viime vuosina tämä myytti on ainakin minun mielessä murtunut kokonaan paria poikkeusta lukuunottamatta. Kun nyt kesällä olin taas Suomessa kuukauden lomalla niin huomasin, miten ylivoimaisesti Suomessa osataan liikenne paremmin kuin Ruotsissa. Suomessa voi luottaa siihen, että suurin osa kanssa-autoilijoista osaa liikennesäännöt kun taas Ruotsissa se ei oleläheskään niin selvää.
Muutama esimerkki:
Ruotsissa ei oikealta tulevaa pääsääntöisesti väistetä. Työmatkallani on monta tasa-arvoista risteystä ja yksi sadasta antaa oikealta tulevalle tietä. Varsinkin t- mallisissa risteyksissä suoraa ajavalla kuvitellaan oleva etuajo-oikeus oikealtakin tulevaan nähden.
Kolmion takaa liittymästä kaksikaistaiselle tielle tultaessa enemmistö olettaa, että oikeaa ajava väistää vasemmalle antaakseen tilaa päätielle tulevalle. Ruuhkassa tämän ymmärtää vielä, mutta päivittäin tulee keskaria ihan ruuhka-ajan ulkopuolellakin kun en väistä. Tähän samaan hulluihin kohteliaisuussääntöihon kuuluu pientareelle väistäminen. Jonkun traktorin ymmärtää, mutta päivittäin näkee kauhutilanteita kun jalankulkija menee pientareella eikä väistänyt auto pääse takaisin kaistalle monien ohittajien takia.
Yksi hulluimmista tavoista on liikenneympyrässä vasemmalle vilkuttaminen. Yleinen tapa on vilkuttaa niin kauan vasempaan kunnes poistuessa ei vilkuteta oikealle. Olen monesti pohtinut, että mikähän tuossakin on ideana, mutta en ole ymmärtänyt logiikkaa.
Mutta Suomessa voi siis luottaa siihen, että muut osaavat liikennesäännöt, mutta Ruotsissa se ei ole yhtään niin varmaa näin suomalaisen näkökulmasta
Ruotsissako parempi liikenne?
23
456
Vastaukset
- paljon oppimista
suomalainen haluaa toimia kotopoliisina ja haluaa valvoa haukan lailla että sääntöjä noudatetaan.
Maantiellä ohitustilan antaminen on järkevää ja suotavaa, meillä se ei tule kuuloonkaan jo sääntöjenkään puitteissa, mutta jos se olisi sallittua, niin ei taatusti toimisi, sillä suomalainen kokee häviävänsä jotain jos tulee ohitetuksi. Suomalainen poukkoilee moottoritiellä vasemmalle kaistalle huomattavan hitaalla nopeudella ja aiheuttaa vaaratilanteita ja estää ohituskaistanlla etenevän kulkua, mistähän nämä nysvärit ovat tuon tukkimisoikeuden itselleen ottaneet.- Autoilija3
Liikenteen häirikkö Esko Riihelä. Kerran istui bussissa ja vieressä istui Erkki Pälli. Ja he keskustelivat keskenään ja parin penkkirivin päästä eräs mummo huutaa kuljettajalle, että sulkekaa se radio ja heti.
- ....
"suomalainen haluaa toimia kotopoliisina ja haluaa valvoa haukan lailla että sääntöjä noudatetaan."
Se on kaikkien etu että sääntöjä noudatetaan. Ihan sama kuka sääntöjä valvoo, kunhan niitä vain noudatetaan.
Ei jääkiekossakaan tarvittaisi erotuomareita jos pelaajat olisivat fiksuja ja osaisivat noudattaa sääntöjä. - Autoilija3
.... kirjoitti:
"suomalainen haluaa toimia kotopoliisina ja haluaa valvoa haukan lailla että sääntöjä noudatetaan."
Se on kaikkien etu että sääntöjä noudatetaan. Ihan sama kuka sääntöjä valvoo, kunhan niitä vain noudatetaan.
Ei jääkiekossakaan tarvittaisi erotuomareita jos pelaajat olisivat fiksuja ja osaisivat noudattaa sääntöjä.Kyllä Ruotsissa annetaan paremmin tietä ohittajalle kuin meillä Suomessa. Vaikka tulisit ylinopeudella ja edellä ajava menisi suurinta sallittua siitä huolimatta se väistää pientareelle.
Tähän pitäisi meilläkin pyrkiä!!! - En auta
Autoilija3 kirjoitti:
Kyllä Ruotsissa annetaan paremmin tietä ohittajalle kuin meillä Suomessa. Vaikka tulisit ylinopeudella ja edellä ajava menisi suurinta sallittua siitä huolimatta se väistää pientareelle.
Tähän pitäisi meilläkin pyrkiä!!!Ei ole mitään syytä edesauttaa sääntöjä ja rajoituksia rikkovia. Minä en ainakaan niin tule koskaa tekemään. Hypätköön vaikka yli jos on tarve ajaa yli suurimman sallitun.
- Autoilija3
En auta kirjoitti:
Ei ole mitään syytä edesauttaa sääntöjä ja rajoituksia rikkovia. Minä en ainakaan niin tule koskaa tekemään. Hypätköön vaikka yli jos on tarve ajaa yli suurimman sallitun.
Tyypillinen suomalainen jääräpäinen autoilija. En anna tietä. Ajakoon muut samaa kuin minä teen siinä itseni tärkeäksi.
Pitäisi ottaa oppia muualta!!! - Autoilija3
En auta kirjoitti:
Ei ole mitään syytä edesauttaa sääntöjä ja rajoituksia rikkovia. Minä en ainakaan niin tule koskaa tekemään. Hypätköön vaikka yli jos on tarve ajaa yli suurimman sallitun.
"Ei ole mitään syytä edesauttaa sääntöjä ja rajoituksia rikkovia. Minä en ainakaan niin tule koskaa tekemään. Hypätköön vaikka yli jos on tarve ajaa yli suurimman sallitun. "
Oletko koskaan ajatellut että se joka sinusta haluaa päästä ohi, että hänellä on tosisssaan kiire??? Voi olla vaikka viemässä sairaalaan sairasta ihmistä.
Kyllä minä ainakin päästän ohi ajaa toinen sitten ylinopeutta tai ei kyllä ylinopeutta ajavan kohdalle vielä sattuu, että tulee siviili poliisiauto vastaan.
- Ei osaa suomalaisetkaan!
Kyllä jotkut nerot Suomessakin liikenneympyrässä vilkuttavat vasemmalle ikäänkuin siinä olisi jotain järkeä. Ympyrässähän ajetaan vain vasemmalle horisontaalisesti kääntyen joten miksi siitä pitäisi muille ilmoittaa sehän on selvää kaikille automaattisesti. Se että ympyrästä poistumisesta ilmoitetaan muille on taas järkevää ja se helpottaa ja nopeuttaa ympyrään pyrkijöitä ja se ilmoitetaan vilkuttamalla oikealle.
- Uncle Ben
Pienissä ympyröissä on ympyrään tulijan usein mahdoton nähdä poistujan vilkkua oikealle, joten vasemmalle vilkuttava näyttää jatkavansa ympyrässä ettei epäselvyyttä synny.
Poistujan tulisi näyttää vilkkua oikealle, että vieressä pyöräilijä saa tietää tulevasta konfliktista.
Ihan hyvä meininki...
Se ettei Ruotsissa vilkuta oikealle poistuessa on prcstä ja aiheuttaa sen, että pyöräilijä joutuu pitämään jokaista ympyrää ajavaa mahdollisena uhkana. - Kaikki vaan ei tajua
Uncle Ben kirjoitti:
Pienissä ympyröissä on ympyrään tulijan usein mahdoton nähdä poistujan vilkkua oikealle, joten vasemmalle vilkuttava näyttää jatkavansa ympyrässä ettei epäselvyyttä synny.
Poistujan tulisi näyttää vilkkua oikealle, että vieressä pyöräilijä saa tietää tulevasta konfliktista.
Ihan hyvä meininki...
Se ettei Ruotsissa vilkuta oikealle poistuessa on prcstä ja aiheuttaa sen, että pyöräilijä joutuu pitämään jokaista ympyrää ajavaa mahdollisena uhkana.Enpä ole niin pientä liikenneympyrää nähnyt etten olisi ympyrää kiertävien vilkkuja nähnyt.
Jos jokainen noudattaisi samoja ohjeita liikenneympyrässä ajossa niin ei pitäisi olla epäselvää siinä että jos ei vilkku ole oikealle niin silloin ei auto ole ympyrästä poistumassa vaan jatkaa ajamista ympyrässä. Eihän kukaan suoralla tielläkään vilkuta vasemmalle ilmoittaaksen muille ettei ole kääntymässä oikealle!!
Kun osa porukasta ei halua/ymmärrä liikenneympyrässä ajon periaatteita ja noudattavat ihan omia ajotapojaan niin se juuri johtaa arpomiseen miten kukin ajaa ja minne kääntyy. Ja peltiä rypistyy. Olisi korkea aika saada liikenneympyrässä ajamiseen ihan oikeat lakimääritteet niin loppuisi se nerokkaiden kuljettajien omien sääntöjen ja muka parempien/viisaampien ajotapojen noudattaminen. - Uncle Ben
Kaikki vaan ei tajua kirjoitti:
Enpä ole niin pientä liikenneympyrää nähnyt etten olisi ympyrää kiertävien vilkkuja nähnyt.
Jos jokainen noudattaisi samoja ohjeita liikenneympyrässä ajossa niin ei pitäisi olla epäselvää siinä että jos ei vilkku ole oikealle niin silloin ei auto ole ympyrästä poistumassa vaan jatkaa ajamista ympyrässä. Eihän kukaan suoralla tielläkään vilkuta vasemmalle ilmoittaaksen muille ettei ole kääntymässä oikealle!!
Kun osa porukasta ei halua/ymmärrä liikenneympyrässä ajon periaatteita ja noudattavat ihan omia ajotapojaan niin se juuri johtaa arpomiseen miten kukin ajaa ja minne kääntyy. Ja peltiä rypistyy. Olisi korkea aika saada liikenneympyrässä ajamiseen ihan oikeat lakimääritteet niin loppuisi se nerokkaiden kuljettajien omien sääntöjen ja muka parempien/viisaampien ajotapojen noudattaminen.Minä olen tavannut niin pientä ympyrää ettei saapujana poistujan oikeaa vilkkua millään nähnyt. Varsinkin, kun se pienessä ympyrässä laitetaan aika viime tingassa.
Isossa ympyrässä on taas ympyrää jonossa ajavien oikeaa vilkkua ympyrään saapujan jopa mahdoton nähdä.
Se on totta, että ympyröistä tarvittaisiin vihdoinkin määritelmä ja käyttätymissäännöt lakiin. - Haluaisin sen nähdä!
Uncle Ben kirjoitti:
Minä olen tavannut niin pientä ympyrää ettei saapujana poistujan oikeaa vilkkua millään nähnyt. Varsinkin, kun se pienessä ympyrässä laitetaan aika viime tingassa.
Isossa ympyrässä on taas ympyrää jonossa ajavien oikeaa vilkkua ympyrään saapujan jopa mahdoton nähdä.
Se on totta, että ympyröistä tarvittaisiin vihdoinkin määritelmä ja käyttätymissäännöt lakiin.Missä niin pieni liikenneympyrä sijaitsee?
- Uncle Ben
Haluaisin sen nähdä! kirjoitti:
Missä niin pieni liikenneympyrä sijaitsee?
Esimerkiksi tässä
http://goo.gl/maps/d0VjS
Tuossa suojatien takana seistessä hyvin harvan ympyrän auton oikea vilkku näkyy. Ja sitten, kun se hetken näkyy, se on jo poistumassa ja tilaisuus on menetetty, kun vasemmalta kolmion takaa ryysää jo seuraava väistettävä
http://goo.gl/maps/9jKFX
Eikä tämä ole mitenkään poikkeuksellinen. - Optikolle mars!
Uncle Ben kirjoitti:
Esimerkiksi tässä
http://goo.gl/maps/d0VjS
Tuossa suojatien takana seistessä hyvin harvan ympyrän auton oikea vilkku näkyy. Ja sitten, kun se hetken näkyy, se on jo poistumassa ja tilaisuus on menetetty, kun vasemmalta kolmion takaa ryysää jo seuraava väistettävä
http://goo.gl/maps/9jKFX
Eikä tämä ole mitenkään poikkeuksellinen.Ihan normaalikokoinen liikenneympyrä. En ymmärrä miten tuossa voi olla vilkun huomaamisessa minkäänlaista ongelmaa. Pelottavaa jos sellaisia kuljettajia on paljon jotka eivät kyseisenlaisessa tilanteessa huomaa toisten autojen vilkkua!
- jokaisen
kuljettajan päässä sellainen pikkupympyrä
- asitus
Myös Ruotsissa asuneena (vuodesta 1969) yhdyn täysin samoihin asioihin, mutta yksi lisäys siihen ylikohteliaisuuteen. Täälla on useimmilla tapana väistää moottoritiellä kiihdytyskaistalta tulevia vasemmalle kaistalle, ja useimmiten peiliä katsomatta, mikä on usein todella ärsyttävää ja vaarallistakin jos tämä kaistanvaihtaja ajaa parikymmentä kilsaa muita hitaammin.
On täällä yksi hyväkin puoli liikenteessä Suomeen verrattuna: Vetoketjusujuvuus kun kaksi kaistaa pitää sulautua yhteen, tai kun sekä päätiellä että sivutiellä on ruuhkaa. ei täällä ole sitä junttimaisuutta kuin Suomessa.- .....
Minä teen samaa täällä kotosuomessakin (vaikka ei saisi, myönnän...katson sentään peileihin) ihan sen takia, että useimmiten - ja tämä tarkoittaa tosiaan yli puolessa tapauksista joissa ollaan tulossa melko tiukasti eteen - se kiihdytyskaistalta tulija ei tunnu pätkääkään piittaavan väistämisvelvollisuudestaan, tai ei siltä ainakaan vaikuta.
Ohi se ei pääse, kun ajan itse sitä 120 km/h vauhtia, ja taakse se ei suostu jättäytymään vaikka se olisi ihan kaikkien tilanteeseen liittyvien osalta helpompaa ja vaivattomampaa, ja pian ollaankin tilanteessa että sen pitää oikeasti jarruttaa kun kiihdytyskaista loppuu, tai kurvata pienemmällä nopeudella välittömästi eteen jolloin minä joudun jarruttamaan.
Tässä harvinaisessa tilanteessa niiden voimamobiilien omistajat ovat yleensä normiautoilijoita parempia sillä ne livahtavat liittymästä motarille niin liukkaasti että mitään tiukkaa tilannetta ei pääse syntymään.
- Jep jep
Ruotsissa oli kai parempi liikennekulttuuri joskus 20-30 vuotta sitten. Nykyään liikenne on yhtä surkealla tasolla kuin Suomessa.
- Uteleva
Täällä on nyt pari henkilöä, joilla on pidempään kokemusta Ruotsin liikenteestä.
Oliko jossain vaiheessa 80- tai 90-luvulla Ruotsissa kiihdytyskaistoilla kahden hammasrattaan näköinen ohjemerkki, jonka tarkoitus oli, että noudatettaisiin vetoketjuperiaatetta. Liikenne oli lisääntynyt Tukholman lähistöllä niin paljon, että ihmiset eivät päässeet ajallaan töihin, kun kiihdytyskaistat olivat muodostuneet niin pahoiksi pullonkauloiksi ehkä liian lyhkäisinä.
Nykyisistä merkeistä en sitä löydä.
http://www.faktabanken.nu/trafik/trafik.htm - Oma kokemus
Ruotsissa homma on aika ailahtelevaa, osa ajaa tosi fiksusti ja sitten koheltajiakin ja järjettömiä nopeuksia vilkkaan liikenteen seassa ajavia (pientareelta ohi jne) vastaavasti enemmän kuin täällä.
Ehkä ne paikoin leveämmät tiet ja tavallisten maanteiden keskikaiteet aiheuttaa tuollaisen mutun joillekkin.- gfdtre
Valista miten nuo keskikaiteet on toteutettu.
Onko kuvia olemassa? - Leikkaa motoristilta
gfdtre kirjoitti:
Valista miten nuo keskikaiteet on toteutettu.
Onko kuvia olemassa?Esim.
http://goo.gl/maps/N2dIV
Ainakin tuolla tiellä ohituskaistojen kohdalla kaistat ovat suhteellisen kapeat, vaikka monin paikoin ilman keskikaidetta on väljempää.
Näitä "munaleikkureita" siellä on enemmänkin, moottoripyöräilijöiden kauhuja.
Vrt. suomalainen versio
http://goo.gl/maps/8E3i8
- Shite
Ainakin Torniossa huomaa miten idioottikuskeja ruottalaiset ovat, monta läheltä piti tilannetta olen kokenut siellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1482879Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3672037- 401767
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii371722Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321411Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941213- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul328955Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110938Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53782