Kovakaan känni ei näy ulospäin

2+15

Mistä johtuu, että voin vielä 3 promillen kännissä kävellä suoraan, artikuloida selvästi (puhe ei sammalla yhtään kovassakaan kännissä) ja silmistäkään ei huomaa mitään? Monet kaverit ja baarimikot ovat tämän huomanneet ja portsaritkin ovat aina päästäneet minut sisälle hirveässäkin tuiskeessa, en vain ole vaikuttanut siltä että olisin humalassa. Viime lauantaina myös poliisi ihmetteli asiaa, kun puhallutti minut ja yhtä paljon puhaltaneen hoipertelevan kaverini kadulla erään baari-illan jälkeen. Yleensä muut huomaavat että olen kännissä vasta kun olen juonut paljon ja olen jutellut heidän kanssaan jonkun aikaa. Huomaan itse jos olen juonut vähänkin mutta ulkopuoliset eivät huomaa sitä mistään. Onko täällä muita samanlaisia?

En todellakaan ole alkoholisti tai edes alkoholin suurkuluttaja, normaalisti juon yhden saunakaljan lauantaisin ja se jää viikon ainoaksi alkoholijuomaksi. Kännit vedän suunnilleen kerran kuukaudessa parin kaverini kanssa, aloitellaan matkalla ensimmäiseen baariin ja lopun iltaa vietetään baarikierroksella. Vasta 20-vuotiaana en ole ehtinyt "harjoitella" vielä montakaan vuotta. Olen todennäköisesti perinyt hyvät geenit, koska molempien vanhempieni puolella kestetään hyvin alkoholia. Esimerkiksi oma isäni on tämän asian suhteen täysin samanlainen kuin minäkin.

32

2159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lama hussa

      Olet ehkä sillä tavalla humalassa, että et huomaa olevasi humalassa??

    • nb65v4c

      Olen jossain määrin samanlainen, mutta minulla on harjoitusvuosia jo yli 20 takana. En minäkään ihan suurkuluttajan rajalle yllä , mut kyl joku 15-20 annosta yleensä viikossa menee. Yleensä minustakaan ei huomata, että olen humalassa, ainoastaan läheisimmät ihmiset huomaavat. Joskus puhe saattaa sammaltaa yllättävän pienistäkin määristä, joskus taas ei. Ns. jalkoihin viina ei ole mennyt koskaan, vaan monesti olen kävellyt kotiin baarista useita kilometrejä hirveessä humalassa -ja suhteellisen suoraan, luulisin ;)

    • Onnea vaan, sillä

      eihän yli kolmen promillen kännejä vetelevällä todellakaan ole mitään ongelmia alkon kanssa. Eihän?

    • Kumpa kaikki

      Hienoa! Kukaan ei varmaankaan huomaa mitään, silmä kirkas ja askel suora!
      Ulosantikin on varmaan todella fiksua eikä kuuppakaan ole pehmennyt yhtään.
      Toimmoiset ihmiset voisi oikein kantaa jotain lätkää rintapielessä että vois tulla kättelemään kun näkee tuolla kaupungilla, eihän sitä muuten huomaa.
      Hienoa tosiaan, jatka samaan malliin!
      Ei ole alko-ongelman häivääkään, työt hoituu aina kyllä.
      Hieno mies!

      • Anonyymi

        Huonompi mies menee katkolle heti tokan krapulan takia , kun puuttuu se SISU käytöksestä!


    • 2+15 (ap)

      Selvennetään hiukan: en normaalisti juo kolmen promillen känniä. Kuten sanoin aiemmassa viestissä, juon keskimäärin yhden alkoholiannoksen viikossa. Baarissa käyn harvakseltaan enkä juo sielläkään paljoa, vähän päälle promille on veressä illan jälkeen, luulisin. Minulla ei siis ole mitään ongelmaa alkoholin suhteen. Yliopisto-opintoni sujuvat odotetusti, ja arvosanat ovat olleet hyviä. Teen opiskelujen ohella töitä ja nekin olen aina hoitanut kunnolla.

      Jos minä kerran vuodessa juon itseni kovaan humalaan, niin ei kai se vielä tee minusta alkoholin ongelmakäyttäjää? Alkoholi ei vaan "mene jalkoihin" kovassakaan kännissä kuten ei eräällä aiemminkaan vastanneella. Minä myös artikuloin kännissä selkeästi, mutta toki minusta huomaa jos olen kovassa kännissä kunhan jonkun aikaa kanssani juttelee, normaalin baari-illan jälkeen ei huomaa välttämättä siitäkään.

      Ihme juttu että kun yrittää kysyä asiallisesti mistä tämä mahtaisi johtua ja onko muita samanlaisia, niin jotkut kuten kaksi edellistä viestiä kirjoittanutta antavat vastaukseksi pelkkää vittuilua. En minä ole tullut tänne kehuskelemaan, haluan vain tietää mistä tällainen johtuu. Pikemminkin pelottaa että voi juoda itsensä pahaan kuntoon eikä joku edes huomaa että on (pahassa) humalassa.

      • Alkoholin vaikutus

        Itselläni vähän samaa. Kolmikymppinen nainen ja sinua kovempi käyttäjä kyllä. Joskus saattanut vetää pari pulloa viiniä ennen ravintolaan menoa, mutta koskaan ei ole esim. portsari huomauttanut, päin vastoin aina toivotellaan tervetulleeksi hienoihinkin paikkoihin. Ihmiset (selvätkin) saattavat aloittaa hyvinkin fiksuja keskusteluja ja jatkaa niitä, vaikka itse huomaan, etten todellakaan ole fiksussa kunnossa. En hoipertele, silmäni eivät seiso, puhe ei sammalla, pystyn vaikuttamaan asialliselta. Joskus 10 annoksen jälkeen on kaveri saattanut kysyä, "niin ootsä ottanut jotain jo".

        Ihmisillä on erilainen viinapää ja viina vaikuttaa eri tavoin. Yksi tuttuni ei pääse sisään baariin, vaikka olisi huomattavasti selvempi, siitä syystä että hänellä viina vaikuttaa koordinaatioon. On muutenkin kömpelömpi tyyppi, mutta tosiaan, vaikka olisi ihan tolkuissaan, portsarit katsovat että onpa tuo kännissä. Vaikka olisi juonut puolet siitä kuin minä. Epäreilua tavallaan.

        No, nyt olen päättänyt lopettaa tuon juopottelun. Mitään järkeähän siinä ei ole.


      • stnaprkl9

        Noo onhan sitä 4:n promillekin koettu,piru vieköön saa viedä sitte helvettiinsä!


      • kukkahattutäti

        joojoo oot alkkis ja varmaan viä narkkikin mees kotiin..


      • Anonyymi
        stnaprkl9 kirjoitti:

        Noo onhan sitä 4:n promillekin koettu,piru vieköön saa viedä sitte helvettiinsä!

        Verän kampiakselia puolen litran pullon puistossa, ennenkin menen räkälään, ei portsari mainitse mistään kännistä vaan päästää sisään???


      • Anonyymi

        Jouduin sekä lääke- että alkoriippuvuuden takia kuntouttavaan työtoimintaan. Onhan se nykyinen kuntouttava työtoimintakin yhtä v**tua. Jatkuva pula riittävistä kuntoutujista, lopulta laitettiin sanomalehti-ilmoitusta eteenpäin, että näin pienellä määrällä ei ryhmäterapiat onnistu. Joku koki, että äiti suuttui ja tunnelma kiristyi. Sama hel***tti jatkui ja jatkui. Puhuttiin taas että nyt pitäisi tehdä vielä isompi sanomalehti-ilmoitus asiasta. Apulaisäiti sanoi, että ei tarvi, kyllä ne sanoman miehet sen tietää, on tulossa iso selvityskin asiasta. No se on varmaan joku lakisääteinen asia, joka tuli ja meni. Mitä seurasi. Ehdotettiin, että nykyisen kuntoutujamäärän sijaan voitaisiin tehdä osa tehtävistä pienemmällä kuntoutujamäärällä ja askartelupaperin määrä määrittyisi TulostusPaljouden perusteella (sitten selvisi, ettei koko tulostaminen ole mahdollista kuntoutujilla ryhmäterapiassa). (Aiemmin ehdotettu, että siirrytään 8 tunnin kuntoutuspäivästä 6 tunnin päivään, mutta se sitten tarkoittaisi sitä, että kuntoutus olisi ilman taukoja, mutta sama määrä terapiasessioita on tulossa kuntoutujille kuitenkin. Se koettiin useamman kuntoutujan mielestä liian rankaksi.) Kuitenkin todettiin, että pienempi kuntoutujamäärä on mahdollinen yhteen terapiahuoneeseen, jotta kuntoutujat riittää. Sinänsä absurdia, kun nimenomaan siitä terapiaporukan vähyydestä ne sanomalehti-ilmoitukset laitettiin. Mitä seurasi. Saadaan hätäpilli, kun puhelimet joskus vaihtuu, ettei vaan roistot (tai poliisi) hyökkää päälle, sillä onhan se tärkeää voida piipata pilliin. Isompia ongelmia ei vissiin ole tai niille ei ole ratkaisua. Hassua, kun kuultiin, että TÄYSIN vastaavassa tilanteessa sanomalehti-ilmoitusten käsittely voi viedä 2 vuotta.


      • Anonyymi
        stnaprkl9 kirjoitti:

        Noo onhan sitä 4:n promillekin koettu,piru vieköön saa viedä sitte helvettiinsä!

        Oon 80 ja ryypännyt aktiivisesti n 65 vuotta.

        En aio lopettaa ennen hautaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oon 80 ja ryypännyt aktiivisesti n 65 vuotta.

        En aio lopettaa ennen hautaa

        Olet harvinainen tapaus sinänsä, sillä yleensä ei sellaisella tyylillä eletä kovin kauaa


    • .........

      Kova kestävyys on tällä "alalla" vaaran merkki, älä kiittele geenejäsi. Huono viinansieto on siunaus ihmiselle.

      • Pisteet puhuu asiaa ja ainakin konkarit tietää sen.


    • blendingin

      minulle on sanottu samaa, että vaikka itseltä menisi jo muisti niin en kuulema vaikuta humaltuneelta. En tietenkään hae itselleni sellaista tilaa, koska olen vasta 22-v nainen ja tiedän riippuvuusalttiuteni. Mutta siis on se aika jännä, ettei kaikilla humalatila näy...

    • eki52v

      Tuo kuulostaa tosi vaaralliselta.
      Minulla oli sama ominaisuus vuosia sitten kun join vielä erittäin
      kovia kertakännejä, väkeviä.
      Lopulta alkoholi ei palanutkaan enää nopeasti , vaan kesti veressä toista vuorokautta, maksa teki tenän.

      Lääkäri selitti että maksan kestävyys yksilöllistä ja riippuu perintötekijöistä
      ja tuo kova kestävyys (viinapää) joka minulla oli muodostui tavallaan turmiokseni
      koska mahdollisti juoda pitkään suuret määrät jota fysiikka ei kestänyt vaikka käytös oli asiallista.
      Suuret promillet kertovat että juo yksinkertaisesti liikaa ,näkyi päälle
      tai ei ,niin jokaisen elimistä reagoi yksilöllisesti.
      Alussa kestokyky nousee kun elimistö tottuu alkoholiin ja voi juoda enemmän
      vahingoittaen sisuskalunsa.
      Nykyisin olen ollut ilman alkoholia vuosia ja paremmin mennyt kaikin puolin.
      Loppujen lopuksi alkoholi on, kuten lääkäri asian muotoili, liuotin joka liuottaa aivoja ja sisäselimiä ja saa aikaan pieninä määrinäkin myrkytystilan hermostossa jota kutsumme nousuhumalaksi.

      Olisin onnellinen jos joku lopettaisi ajoissa sillä se ei ole miellyttävä näky
      kun sisuskalut pettää. Silloin kun elää niin että jatkuva käyttö tai kertakännit kuuluvat tärkeänä osana elämään niin ajatusmaailma jotenkin vuosien varrella vääristyy. Alkoholismi on kavala sairaus.

      Onneksi aivotoiminta vielä riittävällä tasolla ja sekin elpyy huomattavasti kun raitistuu. Lisäksi tulee muistaa että alkoholi jatkuvasti käytettynä muuttaa persoonallisuutta joka palautuu vasta puolen vuoden tai vuoden raittiuden jälkeen entisenlaiseksi kuin nuorena miehenä. Masennus, ahdistuneisuus ja uniongelmat katoavat ja elämän kriisejä voi käsitellä paremmin selvin päin.

    • Kylmät kädet

      Join kerran 30 tölkkiä Nobelaneria putkeen, ja tuskin olin edes 1 promillen humalassa.

      •  K 

        25 - 30 tuntia siihen meni.


    • kulkuri

      Oot kova tekijä. Elimistösi on tehty raudasta jos ei missään tunnu. Useammat ihmiset alkaa horjahdella tossa promillemäärässä.

    • dadadadgd

      sulla on niin rautainen kontrolli ittes suhteen

    • Tuurijuoppo24

      Monesti useamman päivän ottamisen jälkeen alkoholi ei enää vaikuta samalla tavalla. Tuntuu kuin olisi selvä vaikka promillet ovat oikeasti siinä 2%-3% kieppeillä.

    • Jalmari Salmari

      Semipro- juoppona itellä vähän sama. Pysyttelen jossain reilun promillen kännissä jatkuvasti. Hyvin harvoin juon suuria määriä, en juuri koskaan kirkkaita. Tullut tulokseen, ite toimin paremmin pikkuhiprakassa, jos katkaisee, menee hyvin pitkään, että kaikki taas normaalia.

      Useat ihmiset sanoneet, että ne ei saa selvää, millloin olen ottanut ja milloin en. Sen nyt hokaa itekkin, kun sattuu olemaan pelti kiinni. Siis tutut. Oudothan ei voi tietää, millainen toinen tyyppi yleensäkään on.

      Viina vaikuttaa ihmisiin erilailla. Tokikin samat jutut, mutta jotenkin painottuvat eri tavalla. Jollain menee jalat, jollain puhe tms ensimmäisenä.

      • juoppo on juoppo

        Selvä ihminen tunnistaa juopon ja haistaa! Muutama kalja, niin jo henkesi haisee kuin rotanraato, itse sitä ei huomaa, ei myöskään pöhöttynyttä naamaa ja sameaa katsetta, toki portsari sellaisen sisälle päästää, asiakkaita tarvitaan.


      • alcohooli.
        juoppo on juoppo kirjoitti:

        Selvä ihminen tunnistaa juopon ja haistaa! Muutama kalja, niin jo henkesi haisee kuin rotanraato, itse sitä ei huomaa, ei myöskään pöhöttynyttä naamaa ja sameaa katsetta, toki portsari sellaisen sisälle päästää, asiakkaita tarvitaan.

        Ei mua oo kyl tunnistanut muut kuin yks toinen juoppo


    • otsalohko viottuu

      juopon puhe kertoo kaiken, se on julmaa useimmin vailla empatiaa

    • Anonyymi

      Jännittävä juttu! Itse juon myös joka päivä, jutut ovat silti asiallisia ja järkeviä suomi24:ssä ja sen ulkopuolella

      Ripuli rojahti taas

      Asd

      • Anonyymi

        Ripulikänni liittynee krapulaan?

        Vai ymmärsinkö väärin.


    • Anonyymi

      Tarkoittaa sitä että olet harjoitellut riittävästi, tai sitten ns. tajunnan taso on muuten vain normaalia korkeampi. Ei itsestänikään huomaa mitään vaikka olisin parin kolmen promillen kumarassa, enkä edes ole mikään tapajuoppo.

    • Anonyymi

      Olette hyvällä tiellä.

      • Anonyymi

        JATKAKAA!! HUOM!


    • Anonyymi

      Minulla oli kerran lähiomainen joka oli sellainen kukaan ei edes olisi osannut arvata että olis ottanut tippaakaan , en silti tiedä mistä se johtuu, sattaa olla joku geneettinen juttu
      Mutta ainoa paha puoli on että jos menee nukkumaan niin hengityselinten saattavat tehdä topin sellaisessa tilassa ja ei herää enää koskaan .

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3604
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      95
      3288
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2418
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1569
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1486
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1451
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1400
    Aihe