Musiikissa ei moneen vuosisataan - sen pääasiallisina kehitysaikoina - barokin aikakaudesta romantiikkaan saakka ole koskaan ajateltu, että melodia olisi ainoa tai tärkein elementti. Näin ei ajateltu sen enempää missään säveltämisen lajityypissä, ei laulussa, sinfoniassa, kuorosävellyksissä, jousikvartetoissa eikä fuugamusiikissa.
Melodian kirjoittamisen taito on silti arvostettu, vaikka yksistään sen avulla ei voi nousta mestariksi. Vivaldi keksi kaikkien edelleen viheltämiä melodioita Vuodenaikoihinsa. Vuodenajat (Kevät jne.) ovat kuitenkin erittäin kevyttä barokkimusiikkia. Jopa niinkin korkean profiilin romantikolla kuin Tsaikovski on balettimusiikissaan aika lailla pelkästään kauniin melodian varassa roikkuvia kappaleita, joita ei jaksa hirveämmin kuunnella (mutta myös vakavampaa musiikkia löytyy Tsaikovskilta.)
Tämä osoittaa tyhjentävästi sen, miksi vielä Vivaldia ja Tsaikovskia huomattavasti kevyemmistä lähtökohdista säveltäneet Beatles, Simon & Garfunkel ja Abba eivät jaksa miellyttää kokenutta korvaa.
Sitten on heitä, jotka kirjoittivat harmoniat, teoksen monumentaaliset muotorakenteet, fuugajaksot, vastaliikkeet, kokeilevat sovituselementit ja koko musiikillisen kerronnan ällistyttävällä musiikillisella neroudella: mm. Mozart, Bach, Beethoven, Brahms, Schubert ja Chopin ovat tällaisia neroja.
Sattumoisin monet heistä hallitsivat myös melodian kirjoittamisen - aika hyvin.
Toistaiseksi en ole ainakaan kuullut kauniimpia, nerokkaampia ja valloittavampia melodiikan mestariteoksia kuin mitä löytyy esim. Mozartin kamarimusiikista (eräät jousikvartetot, puhallinserenadit ja jousiserenadit, jotka Mozart sävelsi usein jopa huvikseen), sinfonioista 38-41 (erityisesti finaali g-mollisinfoniassa on ainutlaatuinen), Bachin Matteus-passiosta, kantaateista ja eräistä soitinmusiikkiteoksista (kuten cempalokonsertot ja 4. ja 5. brandenburgilainen), Mozartin da Ponte -oopperoiden parhaissa kohdista, Schubertin pianosonaateista ja kamarimusiikista sekä Brahmsin kovasta sinfonialopetuksesta (e-mollisinfonian syksyinen ja lähes itkemään saava absoluuttinen saksalaisen musiikin kauneus).
Ei sitä Beatlesia tarvi musiikin kuunteluun ollenkaan. :)
Melodiatko pääasia?
Dhommi´´
2
<50
Vastaukset
- Karhuava verokoira
Juu, pitää paikkaansa. Pelkkä Figaron alkusoitto on alusta loppuun tyhjentävä esitys Mozartin ylivertaisesta melodisuudesta. Ja tämäpä on vielä lastenleikkiä verrattuna esim. Mozartin Cosi fan tutte -oopperan toisen näytöksen finaaliin! Ei kukaan voi kirjoittaa mitään noin täydellistä... paitsi W.A.Mozart.
- Ukkomies
Mutta miten tämä asiallisista asiallisin tantereen tömistely saatettaisiin popppiväen ymmärrykseen?
Keinoja, keinoja kehiin, siskot ja veljet!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1404001
Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."
Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi1103619- 202555
Kyllä poisto toimii
Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa281861"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..
"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla221727Haluan jutella kanssasi Nainen
Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O151609Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa
Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak191585Haluan tavata Sinut Rakkaani.
Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu301513Onko mies niin,
että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.181491Hermo mennyt sotealueeseen?
Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????891483