Musiikissa ei moneen vuosisataan - sen pääasiallisina kehitysaikoina - barokin aikakaudesta romantiikkaan saakka ole koskaan ajateltu, että melodia olisi ainoa tai tärkein elementti. Näin ei ajateltu sen enempää missään säveltämisen lajityypissä, ei laulussa, sinfoniassa, kuorosävellyksissä, jousikvartetoissa eikä fuugamusiikissa.
Melodian kirjoittamisen taito on silti arvostettu, vaikka yksistään sen avulla ei voi nousta mestariksi. Vivaldi keksi kaikkien edelleen viheltämiä melodioita Vuodenaikoihinsa. Vuodenajat (Kevät jne.) ovat kuitenkin erittäin kevyttä barokkimusiikkia. Jopa niinkin korkean profiilin romantikolla kuin Tsaikovski on balettimusiikissaan aika lailla pelkästään kauniin melodian varassa roikkuvia kappaleita, joita ei jaksa hirveämmin kuunnella (mutta myös vakavampaa musiikkia löytyy Tsaikovskilta.)
Tämä osoittaa tyhjentävästi sen, miksi vielä Vivaldia ja Tsaikovskia huomattavasti kevyemmistä lähtökohdista säveltäneet Beatles, Simon & Garfunkel ja Abba eivät jaksa miellyttää kokenutta korvaa.
Sitten on heitä, jotka kirjoittivat harmoniat, teoksen monumentaaliset muotorakenteet, fuugajaksot, vastaliikkeet, kokeilevat sovituselementit ja koko musiikillisen kerronnan ällistyttävällä musiikillisella neroudella: mm. Mozart, Bach, Beethoven, Brahms, Schubert ja Chopin ovat tällaisia neroja.
Sattumoisin monet heistä hallitsivat myös melodian kirjoittamisen - aika hyvin.
Toistaiseksi en ole ainakaan kuullut kauniimpia, nerokkaampia ja valloittavampia melodiikan mestariteoksia kuin mitä löytyy esim. Mozartin kamarimusiikista (eräät jousikvartetot, puhallinserenadit ja jousiserenadit, jotka Mozart sävelsi usein jopa huvikseen), sinfonioista 38-41 (erityisesti finaali g-mollisinfoniassa on ainutlaatuinen), Bachin Matteus-passiosta, kantaateista ja eräistä soitinmusiikkiteoksista (kuten cempalokonsertot ja 4. ja 5. brandenburgilainen), Mozartin da Ponte -oopperoiden parhaissa kohdista, Schubertin pianosonaateista ja kamarimusiikista sekä Brahmsin kovasta sinfonialopetuksesta (e-mollisinfonian syksyinen ja lähes itkemään saava absoluuttinen saksalaisen musiikin kauneus).
Ei sitä Beatlesia tarvi musiikin kuunteluun ollenkaan. :)
Melodiatko pääasia?
Dhommi´´
2
74
Vastaukset
- Karhuava verokoira
Juu, pitää paikkaansa. Pelkkä Figaron alkusoitto on alusta loppuun tyhjentävä esitys Mozartin ylivertaisesta melodisuudesta. Ja tämäpä on vielä lastenleikkiä verrattuna esim. Mozartin Cosi fan tutte -oopperan toisen näytöksen finaaliin! Ei kukaan voi kirjoittaa mitään noin täydellistä... paitsi W.A.Mozart.
- Ukkomies
Mutta miten tämä asiallisista asiallisin tantereen tömistely saatettaisiin popppiväen ymmärrykseen?
Keinoja, keinoja kehiin, siskot ja veljet!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 503734
- 1053395
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj342701Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262378- 201849
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan51769- 1841712
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3841437- 271367
Huomenta kulta
En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo91188