Mulle oli ihan uutta, että Javascriptilläkin voi tehdä grafiikkaa. Tein tollasen:
http://www.petke.info/mousemove.html
Uusi kokemus
11
199
Vastaukset
Toinen, ehkä kivempi versio: http://www.petke.info/mousemove2.html
Mainostanpa samalla Javascriptillä tekemääni muutaakin "taidetta":
http://www.petke.info//galleria/01.html
:)- opiskele lisää html
joissakin sivuissa puuttuu kokonaan html ja body tagit, joissakin on lopussa kaksi kertaa molemmat...
voe voe voe....
- 3 + 3
Pöytälaatikkotaide kannattaisi jättää pöytälaatikkoon, tai jakaa enintään Facebook-ystävälle, jos sellaisen löytää. Jos jokainen kertoisi täällä, mitä on tehnyt JavaScriptillä (tai kopioinut jostain), niin ei täältä löytäisi kukaan sitä noin yhtä asiallista viestiä vuodessa, joka tänne ehkä postataan.
Vaiheesta ”Äiti, äiti, multa tuli!” kannattaisi jo yrittää päästä eteenpäin.- Miihkali
Ihanan kannustava ja positiivinen viesti. Taidat olla sellainen päivänsäde joka tuo hyvää mieltä ympärilleen missä sitten ikinä onkaan.
- karski php-mies
Oikein hienoja;-)
Minä kun luulin ettei tämän koneen IE tue täysimääräisesti HTML5:ttä canvas-elementteineen, mutta kyllä se vaan tuntuu selaimessa toimivan. Tarkistin IE-selaimen versionumeron ja se näkyy nyt olevan 10.
Olen ilmeisesti pudonnut kehityksen kelkasta. Olen piirrellyt kuvia PHP:llä. Olen kyllä aiemminkin ollut tietoinen HTML5:stä, mutta olen jäänyt odottelemaan että Bill Gates pistäisi selaimensa ajan tasalle, niin että piirtely onnistuisi pelkän selaimen ja JavaScriptin avulla, ilman mitään palvelinta ja nettiyhteyttä.
Nyt se siis on jo täyttä totta? Mutta täytyy vielä tutkia kotikoneiden selainten versioita ennenkuin innostun lopullisesti.
Kiitoksia kuitenkin tästä "herätyksestä"!- html5
Canvas-tuki tuli IE:hen versiossa 9. Arvaa, moniko käyttää vanhempia versioita. Arvaa vielä, moniko ei edes voisi päivittää uudempaan. Vihjeeksi voin sanoa, että luvut ovat vähintään 8-numeroisia.
Nuo "taiteet" on muuten todennäköisimmin pöllitty jostain demosivustosta. - karski php-mies
html5 kirjoitti:
Canvas-tuki tuli IE:hen versiossa 9. Arvaa, moniko käyttää vanhempia versioita. Arvaa vielä, moniko ei edes voisi päivittää uudempaan. Vihjeeksi voin sanoa, että luvut ovat vähintään 8-numeroisia.
Nuo "taiteet" on muuten todennäköisimmin pöllitty jostain demosivustosta.Kuulun itse pöytäkoneeni osalta niihin joille päivitys on kinkkinen juttu. Ei ole enää lankalinjaa käytössä eikä ole pöytäkoneesta yhteyttä Internettiin. Parissa kannettavassa kyllä on uudemmat "releet", mutta ne ovat "mokkulan" ja mobiililaajakaistan varassa enkä haluaisi taloudellisista syistä olla kovin kauan online.
Hienoa kuitenkin että uudemmalla tekniikalla on jo mahdollista piirtää JavaScriptillä suoraan selaimeen kotikoneella ilman mitään verkkopalvelinta ja online-yhteyttä. Lähdekoodi kylläkin jää näkyviin joka on lievä haitta sitten kun tuotos mahdollisesti siirtyy verkkoon. Eipä minun lähdekoodissani sen puoleen mitään kovin suuria salaisuuksia ole, 3D-grafiikka on nykyisin aika peruskauraa.
PHP:n GD:llä saa kyllä esim. PNG-kuvia piirrettyä aika sujuvasti, mutta niihin on hankalahko rakentaa mitään vuorovaikutteisuutta, enkä vaivaudu kotikoneelle asentamaan PHP-palvelinta. Ja PHP:n virheilmoitukset ovat lievästi ilmaisten puutteellisia. Unohdapa jostakin rivin lopusta puolipiste tai kirjoita vahingossa kaksoispiste niin koko ohjelma kaatua romahtaa siihen. Tämä on erikoisen kiusallista kun PHP kaatuu kuvan piirtävässä koodissa joka ei voi tulostaa edes virherivin numeroa näyttöön. PHP on vain skriptikieli. Lisäksi PHP on luonteeltaan sellainen että sinne palvelimelle ei jää mitään prosessia pyörimään sen jälkeen kun se on tuottanut sivun sisällön, joten animoinnin toteuttaminen on ongelmallista kun PHP katsoo koko homman loppuunsuoritetuksi heti kun sivu on valmistunut.
Javallakin olen piirrellyt grafiikka, ja Java on sinänsä ihan OK, mutta sen suosio lie romahtanut eikä esim. tähän kurssipaikan yhteiskäytössä olevaan koneeseen pysty asentamaan Javaa ilman järjestelmänvalvojan myötävaikutusta. Javaa pidetään yleisesti turvallisuusriskinä, osittain kylläkin aiheetta. Java sinänsä ei ole vaarallinen, vaan hyökkäyskoodia sisältävä sivu.
HTML5 ja Canvas tarjoaa piirtelijälle paljon tulevaisuutta nyt kun se on näköjään uusissa selaimissa kokonaan toteutettu. Jäähän siihen kyllä se jäynä että vanhat selaimet ei sitä ymmärrä, joten se JavaScript-koodi ei sitten kuitenkaan kaikille toimi.
- N. Oob
Oot selkeesti jquery pro, niin miten lisään tekstin pituuden rajoituksen load systeemiin? eli siis tähän http://api.jquery.com/load/ ja tuosta se kohta missä ladataan ulkoisen sivun tietystä divistä sisältö. Esin jos haluan vaikkapa vain max 100 merkkiä pitkän tekstin
- superman112
Ja mää olen superman.
Luulisi että jos osaa edes perusteet javascritistä tietää että sillä voi tehdä grafiikkaa.
Tosin aloittelija ei tuollaisia javascript koodeja väsää kuin valmiista mallista.
Eihän nettisivujenkaan tekoon tarvita yhtään html:ää tai css:ää koska samat asiat voi tehdä javascriptillä. Toisaalta siinä ei ole mitään järkeä kun javascript koodin pituus kasvaa ja kasvaa kun helpommallakin pääsisi. Kuten ei ole myöskään javascript grafiikassa koska saman voi tehdä helpomminkin. - mahtavia näkymiä!
Uskon ihan kybällä että koititekoinen HTML5 Canvas JavaScript -grafiikka tarjoaa paljon mahdollisuuksia tavallisille sukankuluttajille. Se toimii uudessa selaimessa suoraan kotikoneella ilman Internet-yhteyttä ja ilman palvelinta.
- js-grafiikkaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä912920Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2991686Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461567- 871391
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4021384Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4021308Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21089Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381047Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun329874Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden257855