Pidetään huolta lähipiirin vanhuksista.

yritän omalta osalta

Heitä on kaikkialla. Jos ei ole omaa v ahusta enää suvussa, niin voi ottaa enemmän vastuuta jostain, jolla ei ole ketään. On myös ihimillistä jos vahuksella on muutakin seuraa kuin vain kotipalvelu. Itsekkin saa iloa kun auttaa lähimmäitään.

129

1564

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fökökgfö

      Hatun nosto. Hienoa!

      • Musta.Kissa.

        Joku päivä, jokainen on vanha , jos Luoja niin suo, että edes saa elää niin pitkään. Vanhemmat henkilöt kunniaan ja heille kaikki se etu, mitä on muillakin, niin hoidossa, kuin muissa asioissa! Heitä tulee kohdella tasavertaisina, eikä minään "turhina" ... sama ihminen se siellä on ryppyjenkin sisällä, mitä oli nuorempana ja moni iäkäs ajattelee ihan samalla lailla asioista, kuten nuoremmatkin, sillä erolla että heillä on paljon enemmän elämän kokemusta ja ovat siksi ehkä sinua ja minuakin viisaampia :)


      • Jakomieltäkö?
        Musta.Kissa. kirjoitti:

        Joku päivä, jokainen on vanha , jos Luoja niin suo, että edes saa elää niin pitkään. Vanhemmat henkilöt kunniaan ja heille kaikki se etu, mitä on muillakin, niin hoidossa, kuin muissa asioissa! Heitä tulee kohdella tasavertaisina, eikä minään "turhina" ... sama ihminen se siellä on ryppyjenkin sisällä, mitä oli nuorempana ja moni iäkäs ajattelee ihan samalla lailla asioista, kuten nuoremmatkin, sillä erolla että heillä on paljon enemmän elämän kokemusta ja ovat siksi ehkä sinua ja minuakin viisaampia :)

        On ristiriitaista valittaa olevaa elämäänsä ja kynsin hampain haluta jatkaa sitä?


      • Musta.Kissa. kirjoitti:

        Joku päivä, jokainen on vanha , jos Luoja niin suo, että edes saa elää niin pitkään. Vanhemmat henkilöt kunniaan ja heille kaikki se etu, mitä on muillakin, niin hoidossa, kuin muissa asioissa! Heitä tulee kohdella tasavertaisina, eikä minään "turhina" ... sama ihminen se siellä on ryppyjenkin sisällä, mitä oli nuorempana ja moni iäkäs ajattelee ihan samalla lailla asioista, kuten nuoremmatkin, sillä erolla että heillä on paljon enemmän elämän kokemusta ja ovat siksi ehkä sinua ja minuakin viisaampia :)

        Nyt rahaa kyllä riittä somalleille, mutta ei niille henkilöille jotka ovat antaneet meilla maamme itsenäisyyden ja perustan vauraudelle


      • Ristiaallokkoa
        Jakomieltäkö? kirjoitti:

        On ristiriitaista valittaa olevaa elämäänsä ja kynsin hampain haluta jatkaa sitä?

        Onko tämä ainut ristiriita, jonka keksit elämästä ja maailmasta?


      • lainaa saa kyllö
        eva.lahonen kirjoitti:

        Nyt rahaa kyllä riittä somalleille, mutta ei niille henkilöille jotka ovat antaneet meilla maamme itsenäisyyden ja perustan vauraudelle

        Www.edullinenoikavippi.info


    • kaikkea kokenut

      pitää olla varma, haluaako vanhus seuraa..

      • molemminpuolista olt

        Kyllähän se heti sanoissa, eleissä ja palautteissa ilmenee. Ei kenenkään kotiin ja elämään väkisin pidä lyöttäytyä.
        Minulla on kyllä ongelmana että enemmänkin käymään kaivattaisiin.


      • Joka lähtöön

        Hyvät ja huonot luonteenpiirteet korostuvat vanhana ja aivosairaudet muuttavat persoonaa. Moni vanhus on sietämätön kiukkuilija.


      • Hah !
        Joka lähtöön kirjoitti:

        Hyvät ja huonot luonteenpiirteet korostuvat vanhana ja aivosairaudet muuttavat persoonaa. Moni vanhus on sietämätön kiukkuilija.

        Väitätkö sinä tässä tosissasi, että muissa ikäluokissa ei ole kiukkuilijoita yms. luonteenpiirteiltään ikäviä tai idiootteja. Ja he ovat ns. terveitten kirjoissa.


      • Lähiön Jokke
        Hah ! kirjoitti:

        Väitätkö sinä tässä tosissasi, että muissa ikäluokissa ei ole kiukkuilijoita yms. luonteenpiirteiltään ikäviä tai idiootteja. Ja he ovat ns. terveitten kirjoissa.

        Ei tarvi väittää sillä totuus on mikä on ilmankin, eikä sitä muuta sekään miten paljon sanoja sinä kärjistäen laitat sanoja toisten suihin. Mahdatko olla sellainen vanha vai nuorempi idiootti, kun piti tämäkin asia erikseen sinulle kertoa.

        Vanhuksissa on vielä se, että ihan samalla tavalla saa olla selittämässä ihan perusasioita elämän todellisuudesta, ja samaan aikaan pitää jaksaa ihailla miten vanhoja ja viisaita he ovat kun osaavat sentään kuunnella. Jos edes osaavat, ja vaikka eivät osaisikaan.

        Niin moni käppänä esimerkiksi tuhahtelee sille miten nuoriso hukkaa aikansa tietokoneiden parissa, mutta sävy ei muutu sittenkään kun omat sukulaislapsoset kinutaan aina uudestaan näyttämään miten virustorjunta toimii. Se on kai sitä viisaiden vanhusten säästäväisyyttä, kun kunnon työn tekemiseen ei voida palkata kunnon ammattilaista. Ei vaikka tulisi kotitalusvähennystä.


      • Toisenlainen totuus
        Lähiön Jokke kirjoitti:

        Ei tarvi väittää sillä totuus on mikä on ilmankin, eikä sitä muuta sekään miten paljon sanoja sinä kärjistäen laitat sanoja toisten suihin. Mahdatko olla sellainen vanha vai nuorempi idiootti, kun piti tämäkin asia erikseen sinulle kertoa.

        Vanhuksissa on vielä se, että ihan samalla tavalla saa olla selittämässä ihan perusasioita elämän todellisuudesta, ja samaan aikaan pitää jaksaa ihailla miten vanhoja ja viisaita he ovat kun osaavat sentään kuunnella. Jos edes osaavat, ja vaikka eivät osaisikaan.

        Niin moni käppänä esimerkiksi tuhahtelee sille miten nuoriso hukkaa aikansa tietokoneiden parissa, mutta sävy ei muutu sittenkään kun omat sukulaislapsoset kinutaan aina uudestaan näyttämään miten virustorjunta toimii. Se on kai sitä viisaiden vanhusten säästäväisyyttä, kun kunnon työn tekemiseen ei voida palkata kunnon ammattilaista. Ei vaikka tulisi kotitalusvähennystä.

        Olen vakaasti sitä mieltä, että nykyajan nuoret ovat fiksua, taitavaa ja tietävää porukkaa, paljon kehittyneempiä kuin minä ja omat aikalaiseni saman ikäisinä.

        Et kerro omaa ikääsi, mutta olipa se sitä tai tätä, niin sinä et kuulu fiksujen joukkoon. Siihen ei nimittäin riitä se, että osaa ja tietää tietsikkatoosasta tms. tekniikasta kaiken tai jotain. Siihen tarvitaan juuri 'se' muu, jolla ymmärtää ja tajuaa, miksi muita, ainakin omia läheisiä, tulisi ja pitäisi auttaa ja ohjata aiheissa, jotka ovat heille outoja.

        Ehdotan, että panet jonoon vaikka tietsikkaasi ensin omat idiotismisi, vasta sen jälkeen kannattaa huolehtia muitten vastaavista.


    • oma-aloitteisesti

      Meillä ei vanhuksia naapurustossa ole kuin muutama ja heillä käy auttajia niin paljon, etten katso apuani tarvittavan kuin satunnaisesti ovea avaamalla ja avustamalla hissiin, (vanhuksen tyttären kielloista huolimatta on karannut kaupasta kantamaan painavaa kassia), jolloin olen hänet nähdessään kauppakassia autellut kotiinasa. Monesti katson, että annan tuolla muualla ihmistenilmoilla hyvänmielen vanhuksille ja niin muillekin auttamalla ovien kanssa ja päästäen ohittelemattomat huonojalkaiset ohitseni jonossa, sekä bussissa etupenkissä istuessani vapautan paikan toisen tarvitsevan istuutua enemmän ja herkästi mukavia rupatellen puistonpenkillä kauniina kesäpäivänä.

      • se oli naapurini

        Auttamisesi on juuri oikeanlaista toimintaa. Itsekin olen tehnyt samanlaisia "tässä ja nyt" pieniä tekoja. Kauppakassin kantamisessa auttamista, painavan oven aukaisemista, roskapussin viemistä, tervehtimistä, voinnin kysymistä, pientä rupattelua.

        Vanhukselle tai muullekin yksinäiselle jutteleminen tuottaa iloa ja saattaa olla päivän ainoa puhekontakti toiseen ihmiseen. Huomioikaamme lähimmäisiämme.

        Minäkin ilahduin kovin, kun ovessani poikkui muovipussissa omenia. Olin hämmästynyt, että "joku oli ajatellut minua".


      • toinen naapuri
        se oli naapurini kirjoitti:

        Auttamisesi on juuri oikeanlaista toimintaa. Itsekin olen tehnyt samanlaisia "tässä ja nyt" pieniä tekoja. Kauppakassin kantamisessa auttamista, painavan oven aukaisemista, roskapussin viemistä, tervehtimistä, voinnin kysymistä, pientä rupattelua.

        Vanhukselle tai muullekin yksinäiselle jutteleminen tuottaa iloa ja saattaa olla päivän ainoa puhekontakti toiseen ihmiseen. Huomioikaamme lähimmäisiämme.

        Minäkin ilahduin kovin, kun ovessani poikkui muovipussissa omenia. Olin hämmästynyt, että "joku oli ajatellut minua".

        Itse olen ottanut tosissani kuntouttavan asenteen, kotona asuva vanhus kyllä saa itsekin ovet auki ja kotihoito vie roskat jos ei itse jaksa. Vanhalla on aikaa joten kevyen roskapussin vienti on vain vaihtelua arkeen.

        Vanhusta ei kannata passata avuttomaksi, muuten joutuu hoitopaikkaan.

        Jospa ne omenat olivat mummelille liian happamia?


    • ihmisten kesken

      Kyllä kotiin sidotulla vahuksella ja sairaalla on mieltä piristävää omistaa myös ihan oikeita ystäviä kodinhoidon ja omaisten lisäksi. Ystävät käyvät ihan vain omasta halusta ei vain työnsä puolesta tai omaisena.
      Omat vanhemmat ovat kuolleet ja lapsia ei ole, joten minulla on muutama henkilö, tavallaan ystävien rengas joita käyn säännöllisesti tervehtimässä. Siitä saan myös omaan elämääni iloa ja sisältöä ja ystävyys on aina vastavuoroista. Nämä ystävät kokevat antavansa myös minulle jotain - ystävyyttä.

      • marsumummu

        Kukaan EI tule käymään kun miehelläni on MrRSA)infektio.samoin olen itse voinut saada tartunnan.pysyvät sukulaiset loitolla. Nämä övat mieheni kanssa verikihlat.


      • ulkomailla asuttiin
        marsumummu kirjoitti:

        Kukaan EI tule käymään kun miehelläni on MrRSA)infektio.samoin olen itse voinut saada tartunnan.pysyvät sukulaiset loitolla. Nämä övat mieheni kanssa verikihlat.

        Valitettavasti yksin tässä ollaan jääty, kun puoliso sairastui. Kukaan ei soita tai käy katsomassa tai kysymässä mitä kuuluu tai miten voidaan.
        Ennen "ystäviä" ja vieraita hyysättiin ja kestittiin vaikka kuinka paljon. Nyt kukaan ei edes soita, kun ei enää ole mitään hyötyä tai saatavaa.

        Kerran eräs "ystävämme" sanoi, että hän ei pidä yhteyttä sellaisiin ihmisiin joista hänelle ei ole jotain hyötyä. Niinpä mekin saimme huomata saman, kun meistä saatava, tarvittava hyöty loppui, niin loppui myös yhteyden pito. Ikävälle se tuntui vaikka oli tiedossa.

        Nyt olemme jo vanhoja, mutta muistan kuitenkin. Pahoilla mielin.


      • toivottavasi joku mu
        ulkomailla asuttiin kirjoitti:

        Valitettavasti yksin tässä ollaan jääty, kun puoliso sairastui. Kukaan ei soita tai käy katsomassa tai kysymässä mitä kuuluu tai miten voidaan.
        Ennen "ystäviä" ja vieraita hyysättiin ja kestittiin vaikka kuinka paljon. Nyt kukaan ei edes soita, kun ei enää ole mitään hyötyä tai saatavaa.

        Kerran eräs "ystävämme" sanoi, että hän ei pidä yhteyttä sellaisiin ihmisiin joista hänelle ei ole jotain hyötyä. Niinpä mekin saimme huomata saman, kun meistä saatava, tarvittava hyöty loppui, niin loppui myös yhteyden pito. Ikävälle se tuntui vaikka oli tiedossa.

        Nyt olemme jo vanhoja, mutta muistan kuitenkin. Pahoilla mielin.

        Varmasti olisi piristys jos olisi ystäviä jotka piipahtaisivat käymään. Voisi autella jossain, ja päivystää vaikka sillä aikaa jos haluaisi itse käytä lenkillä tai vaikka yhdessä käydä ulkona, jos sairas voi sen aikaa olla kotona.


    • Huh huh

      Niinpä, ei kukaan tule, kun auttaa täytyy vessassa, vaipanvaihdossa, kun kakka koipia pitkin valuu, kämpässä haisee, eikä mihinkään voi istua.

      Aina puhutaan ystävyydestä ja huolehtimisesta yksinään omassa kodissaan asuvalle, mutta ei koskaan puhuta, ettei kyläily aina onnistu, saatikka auttaminen. Vuosien myötä kyllä oppii, että kun avuntarve lisääntyy, niin apukin vähenee ja jäljelle jäävät kunnan piiat, jotka käyvät työnsä puolesta kääntymässä!

    • Näinkin voi olla

      Kotiin sidottu vanhus? Oma äitini on täysin terve. Istuu ikkunassa ja odottaa kuka tulisi vierailulle. Käymme hänen luonaan lähes päivittäin. Paikkakunnallamme olisi vaikka mitä kerhoa vanhuksille-mutta ei suostu menemään,minnekään. Kutsutaan aina perhejuhliin, silloinkin hänet pitää kotoa hakea-vaikka esim. ristiäisissä on puuhaa muutenkin. Hänellä on rahaa paljon, mutta niin toivottoman pihi, ettei voi taksilla tulla. Asumme kaikki lähellä, taksimatkan hinta alle 20€.

      Niin mikä on kotiin sidottu vanhus. Kun eivät kerran halua minnekään lähteä. Vanhukset ei halua seurustella muiden vanhusten kanssa-tykkäävät olla nuorten kanssa. Oma äitini olisi saanut keskustasta kauniin asunnon, talosta jossa asuu paljon vanhoja rouvia. Mutta ei, haluaa asua korvessa ylisuuressa asunnossa.
      Muutaman vuoden yritin aktivoida häntä ja innostaa elämään kun rahaakin on yllin kyllin. Mutta ei halunnnut. Nyt käyn kerran kuussa. En ehdota enää mitään juttuja.

      Jotkut vanhukset haluaakin olla yksin. Jokaisella on omakin vastuu toimia ja hakeutua muiden seuraan. En tunne huonoa omaatuntoa kun sain sukulaisiltakin kuulla että puutun liikaa äidin asioihin. En puutu enää.

      • niin kyllästynyt

        "näinkin voi olla" tekstisi voisi olla omani.Niin samalta kuulostaa.Meillä äitee ihmettelee kun lihoo eikä mitkään vaatteet mene päälle.En ymmärrä sitä istumista ja odottamista.Ihan hirveetä kattoa myös sitä,et vaikka on rahaa pankissa niin itelleen ei saa ostettua vaatteita,ei käytyä kampaajalla ei yhtään mitään.Odottaa vaan et saa kaiken valmiina ja ilmaiseksi.
        Parasta oli se kun hänen siskonsa oli käynyt kylässä niin,sanoi mulle et "niin se Tilda vaan otti ja siivos,pesi vielä lähtiessään mun matot." Mä vaan tuumasin et "no se on semmoinen tekijä,ei se osaa olla.." Mut eikö se itte tajua mitä se suustaan päästää..ei hyvää päivää voi olettaa et hän vaan istuu ja odottaa et kyllä joku tosta ovesta tulee.Oon yrittänyt puhua et ottais jostain siivousapua,mutta eihän se käy kun se maksaa,eikä se kelpaa.Toinen juttu on se et niiden kans pitää sopia asioista ja olla sosiaalinen.Yrittää vielä käyttäytyäkin..Voi kun tämmöisistä pääsisi eroon.


      • eikelpo
        niin kyllästynyt kirjoitti:

        "näinkin voi olla" tekstisi voisi olla omani.Niin samalta kuulostaa.Meillä äitee ihmettelee kun lihoo eikä mitkään vaatteet mene päälle.En ymmärrä sitä istumista ja odottamista.Ihan hirveetä kattoa myös sitä,et vaikka on rahaa pankissa niin itelleen ei saa ostettua vaatteita,ei käytyä kampaajalla ei yhtään mitään.Odottaa vaan et saa kaiken valmiina ja ilmaiseksi.
        Parasta oli se kun hänen siskonsa oli käynyt kylässä niin,sanoi mulle et "niin se Tilda vaan otti ja siivos,pesi vielä lähtiessään mun matot." Mä vaan tuumasin et "no se on semmoinen tekijä,ei se osaa olla.." Mut eikö se itte tajua mitä se suustaan päästää..ei hyvää päivää voi olettaa et hän vaan istuu ja odottaa et kyllä joku tosta ovesta tulee.Oon yrittänyt puhua et ottais jostain siivousapua,mutta eihän se käy kun se maksaa,eikä se kelpaa.Toinen juttu on se et niiden kans pitää sopia asioista ja olla sosiaalinen.Yrittää vielä käyttäytyäkin..Voi kun tämmöisistä pääsisi eroon.

        Sen harvan kerran kun pääsin käymään äitini luona ja vein hänelle itse neulomia villasukkia jotka oli kauniita. Äiti kiitti sukista ja alkoi esitellä sen ja sen tuomia sukkia ja miten ne on kauniita.Tunsin itseni taas maanmatoseksi ja epäkelpotyttäreksi.


      • huom...
        niin kyllästynyt kirjoitti:

        "näinkin voi olla" tekstisi voisi olla omani.Niin samalta kuulostaa.Meillä äitee ihmettelee kun lihoo eikä mitkään vaatteet mene päälle.En ymmärrä sitä istumista ja odottamista.Ihan hirveetä kattoa myös sitä,et vaikka on rahaa pankissa niin itelleen ei saa ostettua vaatteita,ei käytyä kampaajalla ei yhtään mitään.Odottaa vaan et saa kaiken valmiina ja ilmaiseksi.
        Parasta oli se kun hänen siskonsa oli käynyt kylässä niin,sanoi mulle et "niin se Tilda vaan otti ja siivos,pesi vielä lähtiessään mun matot." Mä vaan tuumasin et "no se on semmoinen tekijä,ei se osaa olla.." Mut eikö se itte tajua mitä se suustaan päästää..ei hyvää päivää voi olettaa et hän vaan istuu ja odottaa et kyllä joku tosta ovesta tulee.Oon yrittänyt puhua et ottais jostain siivousapua,mutta eihän se käy kun se maksaa,eikä se kelpaa.Toinen juttu on se et niiden kans pitää sopia asioista ja olla sosiaalinen.Yrittää vielä käyttäytyäkin..Voi kun tämmöisistä pääsisi eroon.

        Äitisi tarvitsee apua , hänellä on jo todennäköisesti jonkinasteinen dementia. Juuri dementian ensioireita ovat passiivisuus,eristetyneisyys, kyvyttömyys hakeutua muiden seuraan ym.Yhteydenotot sukulaisiin ja ystäviin vähentyvät tästä syystä.

        Kysymyson sairaudesta, ei niinkään halusta olla yksin.


    • hoitakaa jatkossa

      Minä olen kokenut samaa, sisarukset alkaa vinoilla kun pidän äitiimme yhteyttä.

      Empäs pidä, enkä käy enää,minä en ala enää olemaan vihan kohde sisaruksille.

      Oma elämä ja älkää ihmetelkö jos vanhukset yksin, sisarukset usein syy!

      • hoitokoti 4

        Hoitokodissa vuosia työssä miten surullista siellä ei näy omaisia vain harvoilla vanhuksilla lapsilla kiirre ei minnekkään.
        vanhukset tykkäävät lapsen lapsista vain ne joilla ei ennen tätä elämän aikaa ole ollut yhteyttä lapsiin.pidä siis huolta läheisistä hoitokodeissa saat elämääsi monta elämää kantavaa asiaa.


      • Aikuinen tytär
        hoitokoti 4 kirjoitti:

        Hoitokodissa vuosia työssä miten surullista siellä ei näy omaisia vain harvoilla vanhuksilla lapsilla kiirre ei minnekkään.
        vanhukset tykkäävät lapsen lapsista vain ne joilla ei ennen tätä elämän aikaa ole ollut yhteyttä lapsiin.pidä siis huolta läheisistä hoitokodeissa saat elämääsi monta elämää kantavaa asiaa.

        Minä ainakaan en halua tavata isääni. Silloin kun minä olin heikko ja avuton lapsi, hän löi minua, repi minua tukasta ja keksi minulle ja sisaruksilleni muita niin sadistisen julmia rangaistuksia, että en viitsi niistä edes kertoa.

        Miksi minun tai meidän pitäisi kohdella hyvin isäämme, nyt kun hän vuorostaan on heikko (=vanha) ja avuton? Kukaan meistä lapsista ei käy edes jouluna tervehtimssä häntä, vaikka hän pyytää joka joulu käymään.

        Toivotaan, että verorahat ja kotiapua riittää edes isämme välttämättömään hoitoon. Jos ei riitä, niin kuolkoot pois minun puolestani.


      • ei tartte
        Aikuinen tytär kirjoitti:

        Minä ainakaan en halua tavata isääni. Silloin kun minä olin heikko ja avuton lapsi, hän löi minua, repi minua tukasta ja keksi minulle ja sisaruksilleni muita niin sadistisen julmia rangaistuksia, että en viitsi niistä edes kertoa.

        Miksi minun tai meidän pitäisi kohdella hyvin isäämme, nyt kun hän vuorostaan on heikko (=vanha) ja avuton? Kukaan meistä lapsista ei käy edes jouluna tervehtimssä häntä, vaikka hän pyytää joka joulu käymään.

        Toivotaan, että verorahat ja kotiapua riittää edes isämme välttämättömään hoitoon. Jos ei riitä, niin kuolkoot pois minun puolestani.

        Jos ette käy isäänne tervehtimässä, niin mistä tiedätte, että "hän pyytää joka joulu käymään"?

        Ei ole pakko käydä vanhempiensa luona jos ei halua, mutta miksi edes luet tällaisia vanhuksia käsitteleviä juttuja ja vastaat niihin? Ohita ne kuten vanhat vanhempasikin, isäsi.


      • syli 5
        Aikuinen tytär kirjoitti:

        Minä ainakaan en halua tavata isääni. Silloin kun minä olin heikko ja avuton lapsi, hän löi minua, repi minua tukasta ja keksi minulle ja sisaruksilleni muita niin sadistisen julmia rangaistuksia, että en viitsi niistä edes kertoa.

        Miksi minun tai meidän pitäisi kohdella hyvin isäämme, nyt kun hän vuorostaan on heikko (=vanha) ja avuton? Kukaan meistä lapsista ei käy edes jouluna tervehtimssä häntä, vaikka hän pyytää joka joulu käymään.

        Toivotaan, että verorahat ja kotiapua riittää edes isämme välttämättömään hoitoon. Jos ei riitä, niin kuolkoot pois minun puolestani.

        oletko itse millainen vanhus jos sama kohtalo kuin isälläsi.on parempi sopia kun koko elämä olla riidoissa sinäkin tulet vanhaksi


      • Ihme että selvisin
        Aikuinen tytär kirjoitti:

        Minä ainakaan en halua tavata isääni. Silloin kun minä olin heikko ja avuton lapsi, hän löi minua, repi minua tukasta ja keksi minulle ja sisaruksilleni muita niin sadistisen julmia rangaistuksia, että en viitsi niistä edes kertoa.

        Miksi minun tai meidän pitäisi kohdella hyvin isäämme, nyt kun hän vuorostaan on heikko (=vanha) ja avuton? Kukaan meistä lapsista ei käy edes jouluna tervehtimssä häntä, vaikka hän pyytää joka joulu käymään.

        Toivotaan, että verorahat ja kotiapua riittää edes isämme välttämättömään hoitoon. Jos ei riitä, niin kuolkoot pois minun puolestani.

        Samoin, en pidä minkäänlaista yhteyttä elämäni pilaajaan. Lapsuuteni oli yhtä raskasta pahoinpitelyä sekä henkisesti että fyysisesti. On äijän aivan turhaa istua odottamassa tippa linssissä, en mene lähellekään.


      • Tai et sittenkään
        Ihme että selvisin kirjoitti:

        Samoin, en pidä minkäänlaista yhteyttä elämäni pilaajaan. Lapsuuteni oli yhtä raskasta pahoinpitelyä sekä henkisesti että fyysisesti. On äijän aivan turhaa istua odottamassa tippa linssissä, en mene lähellekään.

        Ai miten niin selvisit?


      • Ns. aikuinen vain
        Aikuinen tytär kirjoitti:

        Minä ainakaan en halua tavata isääni. Silloin kun minä olin heikko ja avuton lapsi, hän löi minua, repi minua tukasta ja keksi minulle ja sisaruksilleni muita niin sadistisen julmia rangaistuksia, että en viitsi niistä edes kertoa.

        Miksi minun tai meidän pitäisi kohdella hyvin isäämme, nyt kun hän vuorostaan on heikko (=vanha) ja avuton? Kukaan meistä lapsista ei käy edes jouluna tervehtimssä häntä, vaikka hän pyytää joka joulu käymään.

        Toivotaan, että verorahat ja kotiapua riittää edes isämme välttämättömään hoitoon. Jos ei riitä, niin kuolkoot pois minun puolestani.

        Miten sinä koet olevasi parempi kuin isäsi? Tuolla tekstillä, noilla ajatuksilla.


    • en tykkää vanhuksist

      Kävelykepit potkin nurin, linnut säikäytän ja karkit syön.

      • kunnioitusta

        Luuletko ettei susta tuu vanhusta. Että voi olla kaistapäisiä keskustelijoita.
        Toivotan sulle raihnasta ja sairauksia täynnä olevaa aikuisuutta että eläisit pitkään
        unohdettuna.


    • Taitaapi lähipiirin vanhuksille suuntaamani huomio riippua aika paljon siitä, kuinka läheisiä he ovat olleet minulle tähän asti. Nuo, jotka nyt vätisevät huomiota ikänsä perusteella, ovat sitä porukkaa, joka pisti omiin taskuihinsa isoisien työn tulokset. Heillä pitäisi olla varaa ostaa tarvitsemansa palvelut. Myypä sitten vaikka omakotitalon. Eiköhän silläkin rahalla ostele yhtä ja toista huomiota, jota tarvitsee. Rahan pitäisi riittää, kun työssä raatava polvi maksaa eläkkeitä ja tilillä on myyntituloja kymmenin ja sadoin tuhansin. He jättivät minut yksin, mitäpä minä heistä.

      Lähipiirini vanhukset, erityisesti isäni, on minulle tärkeä, enkä voisi kuvitellakaan jättäväni häntä huomiotta johonkin laitokseen. Sitä paitsi hän ei kuulu siihen porukkaan, joka voi ostaa tarvitsemansa rahalla. Äitistäni en tiedä. Lähdin kotoani nuorena melko sekavassa elämäntilanteessa. Ei häntäkään pidä kylmästi kohdella, mutta kyllä kai metsä vastaa vanhuksille, kuten sinne huutaa.

      Jokaisen kai tulisi huolehtia omalta osaltaan sukupolvien välisistä suhteista, ja siihen kuuluu vanhuksista huolehtiminen. Isät, äidit, sedät ja tädit ovat sitä lähipiiriä, joka itse kullakin on vastuullaan. Se taas on kovin arvotettavaa, jos joku haluaa huolehtia yksinäisistä vanhuksista. Turvallista seuraa kun ei aina saa edes niillä omakotitalorahoilla.

    • mies vm. -54

      Eipä sitä rakkauttakaan saanut lapsena pätkän vertaa , riskua tai vyöstä paljaalle pyllylle ja jos meinasit itkeä , niin rääkyä ei saanut eikä nyyhkyttää ettei tullut lissääpi . Ullko ovi olikin sitten lukossa talvipakkasella jos ei tullut ajallaan kotia pelailemasta/ laskettelemasta . Eikä omia mielipiteitä saanut koskaan mistää sanoa ettei saanut selekään .. Eli lapset olivat välttämätön paha . nyt ovat itse se ..välttämätön paha..näköjään .kaikkien mielestä ??

      • tyär

        Äiti sanoi aina ettei saanut itkeä ja oli vihaisen näköinen vaikka kuinka olisi ahdistanut. Ikinä en saanut kiitosta ja jossain vaiheessa äiti sanoi, että hän oli paremman näköinen tuossa iässä. Voi että se sattui


    • Iso P...a maa

      Suomalaiset on liian itsekkäitä sellaiseen. Vanhukset potkastaan vanhainkotiin märkänemään, sen sijaan että otettaisiin omaan kotiin. Se kun häiritsee liikaa omaa elämää. Ei toimita näin monissa paikoin maailmaa.
      Itse olen kasvanut Espanjassa ja Suomessa. Espanjassa olisi valtava häpeä pistää oma äiti tai isä hoitoon.

      • agfaa

        Näin on ja vanhainkodeissa käydään kerran vuodessa katsomassa. Tämä kerta käytetään siihen että huudetaan ja riehutaan hoitajille. Jossain ohjelmassa sanottiin, ettää vanhainkodit pitäisi sijoittaa Alkojen viereen, jos omaiset vaikka erehtyisivät ovesta :).


      • kukkalumi1

        Itse vaihdoin ns. varmasta ammatista ( löytyy töitä kehä kolmosen sisäpuolelta aina ja ikuisesti ) lähihoitajaksi jotta voisin hoitaa äitini sitten kotona kun aika koittaa.

        Nyt teen lähihoitajan töitä , äitini asuu samassa omakotitalossa ( muutettiin maalle) mutta meillä on eri taloudet jotta säilyy oma rauha ja yksityisyys. Ei tarvitse muuta kuin koputtaa oveen ja apua tulee. Minä voin pitää koiraa jota äitini hoitaa kun olen töissä ja itse hoitelen hänen kukkiaan ja puutarhaansa kun reissailee pitkin maailmaa.

        Kumpikin on saanut oman unelmansa eikä kummankaan pitänyt tinkiä yhtään mistään vaan kaikki on tullut tuplasti positiivisessa mielessä takaisin.


      • kerää muistelmat omasta suvustasi vanhuksilta kun omaiset sinulla elää et saa niitä kun sairaus vie muistin.monta hyvää hetkeä elämääsi saat siitä.


    • En ole edes vielä nk. vanhus, koska täytin vasta 67, mutta yksinäinen kuitenkin. Ainut lapseni asuu monen sadan km:n päässä, ja muutkin sukulaiset ja tuttavat etäällä. Olen muuttanut työn perässä monta kertaa elämäni aikana ja myös nyt muutamaa vuotta ennen eläköitymistä. Yritän mennä mukaan kaikenlaiseen "puuhasteluun", mutta eihän se oikeaa työtä ja sen sosiaalista yhteisöä korvaa. Tunne hyödyttömyydestä ja irrallisuudesta on todellinen. Tiedän, että maailmassa on paljon yksinäisiä vanhuksia, mutta heidän fyysisen rapistumisensa seuraaminen ei tunnu hyvältä, koska se maalaa silmieni eteen niin konkreettisesti oman tulevaisuudenkuvani. Olenko kauhean itsekäs kun mieluummin pidän sylissäni pientä lasta kuin kosketan elämänsä viimeisissä vuosissa elävää vanhusta? Vieläköhän päiväkodit ottavat vastaan varamummoja?

    • syylli

      Itse tunsin huonoa omaatuntoa siitä, kun en päässyt kun korkeintaan kerran vuodessa käymään äidin luona ja siitä kun en viihtynyt pitkään hänen luonaan käydessäni.
      Sisarukset jotka asuu lähempänä syyllistivät vielä lisää.

      Sairastuin ja taloustilanteen vuoksi käynnit harvenivat. Olisin käydessäni halunnut vierailla myös muiden sukulaisten luona, en jaksanut kokoaikaa kuunnella äidin komentelua ja yksipuolisia juttuja olinhan ollut erossa äidistäni jo yli 40 vuotta eikä meillä tuntunut olevan mitään yhteistä enää.

      Hirveä syyllisyys joka vuosi jos en olisi jaksanut lähteä. Mielestäni äitikin olisi voinut armahtaa minua eikä vaatia koko ajan käymään samoin sisarukset. No tämä on nyt ohi ja äiti kuollut ja syyllisyys jatkuu, kun en jaksanut lähteä käymään hänen luonaan syksyllä. Äiti kuoli äkillisesti, liekö minun syy sekin.

      • Fuckoldpeople

        Voi jumalauta tätä vanhustenauttamisfetissiä. Pitääkö sen olla niin huippuluokkaa? Vanhukset ovat jo työnsä tehneet yhteiskunnan eteen. Ei ne mitään erityiskohtelua tarvitse. Keskitytään nuorisoon ja laitetaan rahaa palaa niihin. Ne on tulevaisuus jokatapauksessa. Annetaan vanhusten rauhassa kuolla pois. Ei siitä mitään tule jos varmistetaan että ne elää herroiksi muutama vuosi ja sit kuolee pois, samaanaikaan kun nuorista ei välitetä. Tästä nuoresta sukupolvesta nimenomaan pitää kantaa vastuu. Liian moni lojuu työttömänä, liian moni on huumekoukussa, liian moni tekee rikoksia yhdessä maahanmuuttajanuorten kanssa (katujengit), liian moni on hukassa mihin aikoo mennä opiskelemaan tai mikä ylipäätään on elämän suunta. Lista on lukematon ja meidän pitää vähentää tätä listaa. Uskon että vanhukset itsekkin toivoisivat, että nuoriin panostettaisiin. Se on tuhon tie tämä vanhusten hyysääminen.


      • Hei, turhaan kannat syyllisyyttä. Samoin olemme tunteneet kaikki me, jotka olosuhteiden pakosta asuimme kaukana vanhempiemme viimeiset vuodet. Tunne tulee kasvatuksesta siihen ajatteluun, että sitten kun vanhempamme ovat vanhoja, lasten tulee pitää heistä huolta kuten vanhempamme pitivät meistä huolta lapsena ollessamme. Ajattelutapa tulee menneisyydestä, ajasta, jolloin asuttiin samalla kylällä koko ikä. Tällä asialla ei ole mitään tekemistä nykypäivän kanssa. Lapsen ja vanhemman suhde aikuisena on harvoin samanlainen kuin se oli lapsena, eikä se ole luonnollistakaan. Vanhemman on päästettävä irti ja lapsen aikuistuttava itsenäiseen elämään. Muullakin tavoin kuin käymällä voi yhteyttä pitää ja joskus vain yhteys ei vuosien jälkeen enää toimi, vaikka kuinka haluaisi. Samahan se on myös sisarusten kesken. Kasvamme ja kehitymme eri suuntiin ja harvoin samanlainen symbioosi kuin lapsena (jos silloinkaan) säilyy vuosien kuluessa. Paha olosi laantuu ajan myötä. Ja usko pois, sinun käymisesi tai käymättömyytesi ei olisi voinut millään tavalla vaikuttaa äitisi äkilliseen kuolemaan.


      • Syylli
        villanelli kirjoitti:

        Hei, turhaan kannat syyllisyyttä. Samoin olemme tunteneet kaikki me, jotka olosuhteiden pakosta asuimme kaukana vanhempiemme viimeiset vuodet. Tunne tulee kasvatuksesta siihen ajatteluun, että sitten kun vanhempamme ovat vanhoja, lasten tulee pitää heistä huolta kuten vanhempamme pitivät meistä huolta lapsena ollessamme. Ajattelutapa tulee menneisyydestä, ajasta, jolloin asuttiin samalla kylällä koko ikä. Tällä asialla ei ole mitään tekemistä nykypäivän kanssa. Lapsen ja vanhemman suhde aikuisena on harvoin samanlainen kuin se oli lapsena, eikä se ole luonnollistakaan. Vanhemman on päästettävä irti ja lapsen aikuistuttava itsenäiseen elämään. Muullakin tavoin kuin käymällä voi yhteyttä pitää ja joskus vain yhteys ei vuosien jälkeen enää toimi, vaikka kuinka haluaisi. Samahan se on myös sisarusten kesken. Kasvamme ja kehitymme eri suuntiin ja harvoin samanlainen symbioosi kuin lapsena (jos silloinkaan) säilyy vuosien kuluessa. Paha olosi laantuu ajan myötä. Ja usko pois, sinun käymisesi tai käymättömyytesi ei olisi voinut millään tavalla vaikuttaa äitisi äkilliseen kuolemaan.

        Kiitos. Hyvä että ymmärrät.


      • Fuckoldpeople
        villanelli kirjoitti:

        Hei, turhaan kannat syyllisyyttä. Samoin olemme tunteneet kaikki me, jotka olosuhteiden pakosta asuimme kaukana vanhempiemme viimeiset vuodet. Tunne tulee kasvatuksesta siihen ajatteluun, että sitten kun vanhempamme ovat vanhoja, lasten tulee pitää heistä huolta kuten vanhempamme pitivät meistä huolta lapsena ollessamme. Ajattelutapa tulee menneisyydestä, ajasta, jolloin asuttiin samalla kylällä koko ikä. Tällä asialla ei ole mitään tekemistä nykypäivän kanssa. Lapsen ja vanhemman suhde aikuisena on harvoin samanlainen kuin se oli lapsena, eikä se ole luonnollistakaan. Vanhemman on päästettävä irti ja lapsen aikuistuttava itsenäiseen elämään. Muullakin tavoin kuin käymällä voi yhteyttä pitää ja joskus vain yhteys ei vuosien jälkeen enää toimi, vaikka kuinka haluaisi. Samahan se on myös sisarusten kesken. Kasvamme ja kehitymme eri suuntiin ja harvoin samanlainen symbioosi kuin lapsena (jos silloinkaan) säilyy vuosien kuluessa. Paha olosi laantuu ajan myötä. Ja usko pois, sinun käymisesi tai käymättömyytesi ei olisi voinut millään tavalla vaikuttaa äitisi äkilliseen kuolemaan.

        Se nyt vaan on kertakaikkiaan fakta että nuorisoon pitää keskittyä vanhuksia enemmän. Ei sitä voi kieltää. Kuka muka voi? Tuskin sinäkään. Nuorille pitää palveluja järjestää ja aktiviteetteja. Rahat niihin eikä vanhainkoteihin!


      • minäkin olen vanha
        Fuckoldpeople kirjoitti:

        Voi jumalauta tätä vanhustenauttamisfetissiä. Pitääkö sen olla niin huippuluokkaa? Vanhukset ovat jo työnsä tehneet yhteiskunnan eteen. Ei ne mitään erityiskohtelua tarvitse. Keskitytään nuorisoon ja laitetaan rahaa palaa niihin. Ne on tulevaisuus jokatapauksessa. Annetaan vanhusten rauhassa kuolla pois. Ei siitä mitään tule jos varmistetaan että ne elää herroiksi muutama vuosi ja sit kuolee pois, samaanaikaan kun nuorista ei välitetä. Tästä nuoresta sukupolvesta nimenomaan pitää kantaa vastuu. Liian moni lojuu työttömänä, liian moni on huumekoukussa, liian moni tekee rikoksia yhdessä maahanmuuttajanuorten kanssa (katujengit), liian moni on hukassa mihin aikoo mennä opiskelemaan tai mikä ylipäätään on elämän suunta. Lista on lukematon ja meidän pitää vähentää tätä listaa. Uskon että vanhukset itsekkin toivoisivat, että nuoriin panostettaisiin. Se on tuhon tie tämä vanhusten hyysääminen.

        Sinä nuori voisit alkaa panostamaan oman lähipiirisi vanhuksiin vaikka antamalla aikaasi heille. Nuoret työttömät voivat aivan hyvin ilmoittautua vapaaehtoistöihin vanhuksia auttamaan. Siinä saisivat sisältöä elämäänsä ja oppia sekä korvaamatonta elämänkokemusta. Ei kaikki vanhukset ole hankalia ihmisiä kuten ei kaikki nuoretkaan ole. Nuorilta puuttuu kiinnostus elämään. Vanhuksilta saa ainutlaatuista tietoa elämästä. Heillä siitä on kokemusta joka nuorilta puuttuu.


      • näin se on
        Syylli kirjoitti:

        Kiitos. Hyvä että ymmärrät.

        Napanuora se on minultakin katkaistu. Ymmärrän tunteesi, mutta meillä on omakin elämä. Minä en kanna huonoa omaatuntoa vaikka vanhempani yrittikin syyllistää, kun en pystynyt ulkomailla asumisen vuoksi auttamaan.


      • Fuckoldpeople
        minäkin olen vanha kirjoitti:

        Sinä nuori voisit alkaa panostamaan oman lähipiirisi vanhuksiin vaikka antamalla aikaasi heille. Nuoret työttömät voivat aivan hyvin ilmoittautua vapaaehtoistöihin vanhuksia auttamaan. Siinä saisivat sisältöä elämäänsä ja oppia sekä korvaamatonta elämänkokemusta. Ei kaikki vanhukset ole hankalia ihmisiä kuten ei kaikki nuoretkaan ole. Nuorilta puuttuu kiinnostus elämään. Vanhuksilta saa ainutlaatuista tietoa elämästä. Heillä siitä on kokemusta joka nuorilta puuttuu.

        Ei mulle ainakaan nuorena tullut mieleen että menen sellasta tekemään eikä varmaan monelle muullekkaan, joillekkin pitää sanoa että mitä voi tehdä.


      • aloittaja.....

        Itse kuljetan mukanani tällaisia lapsistaan kaukana eläviä vanuksia. Tämä on elämän laki, elämä vie: avioliitto ja työ vie kauas ja vanhemmat jäävät. En halua mitenkään syyllistään lapsia jos heillä ei ole mahdollisuutta pitää enemmän yhteyttä. Itselläni ei ole lapsia ja on sen verran aikaa, ja saan itsekkin iloa, jos voin tällä tavoin piristää jonkun arkea ja kohentaa elämän laatua.


    • väsy poikki

      Itselläni on vielä kotona asuvat kohtuullisen pienet lapset, joita ei oikein voi viikonlopuksi jättää yksin. Jos menen vanhempieni luokse, he taas eivät oikein jaksa nuorten touhuja, vaan ärtyvät, jos nuoret räpläävät kännyköitään. Pitkän välimatkan takia ei taas voi vanhempiani mennä moikkaamaan ihan vain päiväseltään, vaan pakko yöpyä siellä 1-2 yötä.

      Olen yrittänyt ehdottaa, että myisivät korvessa olevan vanhan rämän omakotitalon pois ja ostaisivat ihmisten ilmoilta pienemmän järkevämmän asunnon. Vanhempani valittavat pihatöiden rankkuudesta. Äiti ehkä olisikin jo valmis muuttamaan kerrostaloon kaupunkiin, mutta isä jäärää vastahankaan. Onkohan kohta jo se tilanne, että äiti asuu palvelutalossa ja isä yksin kiukuttelemassa omakotitalossa?

      Miksei puhuta tästä asiasta, että miten raskasta on olla omaisena, kun vanhukset pyytävät koko ajan palveluksia, vaikka työssäkäyvänä yksinhuoltajana olen ihan kuolemanväsynyt pelkästä palkkatyönteosta ja omien kotitöiden hoitamisestakin. Nuorempi lapsi asuu kotona vielä ainakin kymmenen vuotta ja varmasti omat vanhemmatkin ovat vielä elossa ainakin sen ajan.

      Olenko itsekäs, kun yritän selviytyä ensisijassa omista lapsista ja työstä? Haaveilisin myös miesystävän löytämisestä, mutta tanssiravintolaan ehdin ja jaksan lähteä vain kerran pari vuoteen. Omatunto kolkuttaa, jos löytäisin miesystävän, koska silloin ei pystyisi senkään vertaa käymään vanhempien luona. Syyllisyys on kova.

      • olet oman onnesi sep

        Mars, miestä metsästämään ja sitten sen kainaloon kömpimään. Iskällä ja äiskällä on toinen toisensa turvanaan. Planeeratkoon he oman turvallisen yhteisen vanhuutensa. Sinä huolehdit omasta hyvin voinnistasi sekä lastesi, vai huolehtivatko vanhempasi sinun hyvinvoinnistasi? Tuskinpa, vaativat ja yhä enenevässä määrin alkavat vaatimaan sinulta hoivaa ja hulenpitoa itselleen.

        Ei kukaan muu pidä huolta sinun hyvinvoinnistasi jos sinä itse et sitä tee. Ei edes lapsesi. Ne tulevat sanomaan "mikset pitänyt puoliasi".


      • ....................

        Eihän miehen löytyminen varmaan mikään este olisi vanhempiesi luona käymiselle....Autoileva mies voisi todennäköisesti olla avuksi, ei tarviisi jäädä yökylään vanhemmillesi vaan voisitte ajella piemmänkin reissun päivän aikana.Näin omakin jaksamisesi myös vanhempiesi suhteen olisi helpompaa.

        En ole koskaan ennen kuullut tuollaista väitettä, että aikuisiällä miesystävän löytäminen olisi este sukulaisiin tai vanhempiin yhteydenpidolle.Itse näen asian ihan päinvastoin.Mukava yhteinen kyläreissu kauemmaskin , jossa paremmin jaksaa vanhempiakin yhdessä auttella.


    • Vanhuksia pitää kunnioittaa yhä enemmän. Kannattaa muistaa, että meistäkin keski-ikäisistä varsin monet olemme samassa tilanteessa tuota pikaa. Nyt kun ne vanhukset ovat vielä elossa, niin kannattaa kysellä mahdollisimman paljon menneistä asioista, koska ne tulevat myöhemmin kuitenkin kiinnostamaan ja silloin ei ole heitä enään kertomassa. Vanhuksista huolehtiminen omien kiireiden edelle on henkistä pääomaa itse kullekin.

      • Fuckoldpeople

        ''omien kiireiden edelle'' Haluat omistaa siis elämäsi jollekkin vanhalle kääkälle? Oletko hullu? Nuoret on ne joita pitää kunnioittaa ja kuunnella eikö se mene jakeluun vieläkään niissä on tulevaisuus. Ei nykyiset vanhukset ole enää täällä hoitamassa meidän asioita hetken päästä kun kuolla kupsahtaa pois. Omistakaa elämänne niille jotka ovat aloittamassa työelämän tai eivät meinaa saada töitä. Jättäkää vanhukset rauhaan.


      • Fuckoldpeople
        Fuckoldpeople kirjoitti:

        ''omien kiireiden edelle'' Haluat omistaa siis elämäsi jollekkin vanhalle kääkälle? Oletko hullu? Nuoret on ne joita pitää kunnioittaa ja kuunnella eikö se mene jakeluun vieläkään niissä on tulevaisuus. Ei nykyiset vanhukset ole enää täällä hoitamassa meidän asioita hetken päästä kun kuolla kupsahtaa pois. Omistakaa elämänne niille jotka ovat aloittamassa työelämän tai eivät meinaa saada töitä. Jättäkää vanhukset rauhaan.

        Se voi kuulostaa julmalta että jätetään vanhat ihmiset ''oman onnensa nojaan'' mutta karu totuus on se että ne ovat työnsä tehneet. Meidän ihan oikeasti pitää auttaa niitä joiden työ on vielä tekemättä. Mieluummin minä ainakin kuuntelen ja yritän auttaa pitkäaikaistyötöntä koditonta nuorta kuin kuuntelen jonkun seniorin elämänkertaa. Itse olen 20v perheellinen ja minun nuoruudessani ei ole paljon kohokohtia ollut, kunnes itse jouduin ponnistamaan saadakseni elämäni raiteilleen kun kukaan ei kuunnellut.


      • itselläni
        Fuckoldpeople kirjoitti:

        ''omien kiireiden edelle'' Haluat omistaa siis elämäsi jollekkin vanhalle kääkälle? Oletko hullu? Nuoret on ne joita pitää kunnioittaa ja kuunnella eikö se mene jakeluun vieläkään niissä on tulevaisuus. Ei nykyiset vanhukset ole enää täällä hoitamassa meidän asioita hetken päästä kun kuolla kupsahtaa pois. Omistakaa elämänne niille jotka ovat aloittamassa työelämän tai eivät meinaa saada töitä. Jättäkää vanhukset rauhaan.

        Itse pidän yhteyttä vain omiin vanhempiini se saa luvan riittää. Omat vanhempani ovat ainoat ihmiset, jotka ovat jotain tehneet hyväkseni tässä maailmassa ja pitäneet puoliani edes jotenkin silloinkin kun on ollut vaikeaa.

        Ei ne muut vanhukset ole tehneet minun eteeni katin kontin vertaa, silloin kun heillä oli siihen vielä mahdollisuus. Hyvässä lykyssä moni niistäkin on ollut virkamiehenä ennen eläkkeelle lähtöä pikemminkin syventämässä ahdinkoani.

        Lisäksi työttömänä minulla ei todellakaan ole varaa ilmaiseksi lähteä kenenkään auttajaksi, apupojaks, kuuntelijaksi tai ymmärtäjäksi vaikka se olisi jonkun mielestä kuinka kivaa. Olen liian köyhä sellaiseen, joudun itse syvempään kuseen jos en saa työstäni ja ajastani palkkaa. Ei se auttaminen ilmaista ole tulee ruoka ja matkakuluja, joihin ei vain ole varaa. Näin se vain on.

        Ei se kapitalisti minulle anna ruokaa ilmaiseksi, maksa vuokraani tai anna kulkea ilmaiseksi bussilla kunhan vain sanon, mutta kun menen auttamaan vanhusta. Ei se kiskoo täyden hinnan. Köyhällä ei ole varaa sellaiseen missä hän itse tekee ilmaiseksi ja muut kiskoo kaikesta täyden hinnan.


      • .....
        itselläni kirjoitti:

        Itse pidän yhteyttä vain omiin vanhempiini se saa luvan riittää. Omat vanhempani ovat ainoat ihmiset, jotka ovat jotain tehneet hyväkseni tässä maailmassa ja pitäneet puoliani edes jotenkin silloinkin kun on ollut vaikeaa.

        Ei ne muut vanhukset ole tehneet minun eteeni katin kontin vertaa, silloin kun heillä oli siihen vielä mahdollisuus. Hyvässä lykyssä moni niistäkin on ollut virkamiehenä ennen eläkkeelle lähtöä pikemminkin syventämässä ahdinkoani.

        Lisäksi työttömänä minulla ei todellakaan ole varaa ilmaiseksi lähteä kenenkään auttajaksi, apupojaks, kuuntelijaksi tai ymmärtäjäksi vaikka se olisi jonkun mielestä kuinka kivaa. Olen liian köyhä sellaiseen, joudun itse syvempään kuseen jos en saa työstäni ja ajastani palkkaa. Ei se auttaminen ilmaista ole tulee ruoka ja matkakuluja, joihin ei vain ole varaa. Näin se vain on.

        Ei se kapitalisti minulle anna ruokaa ilmaiseksi, maksa vuokraani tai anna kulkea ilmaiseksi bussilla kunhan vain sanon, mutta kun menen auttamaan vanhusta. Ei se kiskoo täyden hinnan. Köyhällä ei ole varaa sellaiseen missä hän itse tekee ilmaiseksi ja muut kiskoo kaikesta täyden hinnan.

        Työttömänä valtio maksaa sinun laskusi ja sinulla on paljon aikaa joten ei olisi kohtuutonta käydä silloin tällöin piristämässä vanhuksen arkea muutaman tunnin.


      • itselläni
        ..... kirjoitti:

        Työttömänä valtio maksaa sinun laskusi ja sinulla on paljon aikaa joten ei olisi kohtuutonta käydä silloin tällöin piristämässä vanhuksen arkea muutaman tunnin.

        Ei se valtio yhtään mitään maksa koko työttömyyskorvaus (peruspäiväraha) ja asumistuki menee vuokranantajalleni ruuan ja laskut ja ruuan joutuu maksamaan omilla säästöillä. Kela on oikein laittamalla laittanut sellaiset laskentasäännöt asumistukeen, että se ei kata kuin 40% vuokrasta vaikka asun yksiössä. Joten melkein koko peruspäivärahakin uppoaa vuokraan. Pienempään asuntoon ei voi vaihtaa ja ei halvempiakaan juuri ole. Lisäksi siitä muutaman satasen peruspäivärahastakin verotetaan 20%.

        Jos tuohon päälle tulisi vielä matka ja ruoka kuluja lisää vanhusten auttamisesta menisin vielä nykyistäkin enemmän miinukselle joka kuukausi, koska tili tyhjenee lähes nollaan jo vuokran maksun jälkeen.

        Ilmeisesti seuraavaksi ehdotat, että voinkin muuttaa asumaan telttaan, että voin paremmin olla jonkun vanhuksen ilmainen apupoika. Sori ei vain ole varaa sellaiseen kun jo nykyisellään menen miinukselle joka kuukausi vaikka istun kaikki päivät kotona, jotta mitään ylimääräisiä kuluja ei tule ja syön pelkkää halvinta makaroonia ja puuroa joka päivä. Vaatteitakaan en ole moneen vuoteen ostanut.


      • aloittaja....
        itselläni kirjoitti:

        Itse pidän yhteyttä vain omiin vanhempiini se saa luvan riittää. Omat vanhempani ovat ainoat ihmiset, jotka ovat jotain tehneet hyväkseni tässä maailmassa ja pitäneet puoliani edes jotenkin silloinkin kun on ollut vaikeaa.

        Ei ne muut vanhukset ole tehneet minun eteeni katin kontin vertaa, silloin kun heillä oli siihen vielä mahdollisuus. Hyvässä lykyssä moni niistäkin on ollut virkamiehenä ennen eläkkeelle lähtöä pikemminkin syventämässä ahdinkoani.

        Lisäksi työttömänä minulla ei todellakaan ole varaa ilmaiseksi lähteä kenenkään auttajaksi, apupojaks, kuuntelijaksi tai ymmärtäjäksi vaikka se olisi jonkun mielestä kuinka kivaa. Olen liian köyhä sellaiseen, joudun itse syvempään kuseen jos en saa työstäni ja ajastani palkkaa. Ei se auttaminen ilmaista ole tulee ruoka ja matkakuluja, joihin ei vain ole varaa. Näin se vain on.

        Ei se kapitalisti minulle anna ruokaa ilmaiseksi, maksa vuokraani tai anna kulkea ilmaiseksi bussilla kunhan vain sanon, mutta kun menen auttamaan vanhusta. Ei se kiskoo täyden hinnan. Köyhällä ei ole varaa sellaiseen missä hän itse tekee ilmaiseksi ja muut kiskoo kaikesta täyden hinnan.

        Minulle ei tulee mitään kuluja jos autan minulle täysin vierasta vanhusta. Saan siitä näin osapaivätyölaisenä sinkkuna itsellekenikin lisäohjelmaan ja ajankulua. Tietenkin fillarin renkaat tai lankkareiden pohjat hieman kuluvat, jos poikkea mummelin luona ja otan hänet mukaani tapahtumiin.
        Aika kovaa porukkaa näkyy joukossa olevan.


    • mies772

      En yhtään mitään. Hyvä kun itse selviän tässä elämässä ilman mitään yhteiskunnan turvaverkkoja ja työpaikkaa.

      Ei täällä Suomessa mitään yhteiskunnan verovaroilla maksettuja palveluita tai työpaikkoja anneta jos satut olemaan mies saat pärjätä omillasi halveksittuna. Kaikki muut ryhmät ottavat ensin naiset, lapset, mamut, vanhukset jos jotain sattuu jäämään sitten on työttömän miehen vuoro. Tosin silloinkin mieluiten mies pakkötöihin ja maanpuolustukseen ilman palkkaa ja muut nauttivat silläaikaa.

    • kohta vanhus

      Minä ainakin toivoisin, että sitten kun olen itse vanha, edes joku kävisi luonani. Olisi kammottavaa olla vain vanhainkodissa, ei pääsisi sieltä juuri lainkaan ulos jne. Mutta mitään en silti ole tehnyt omalta osalta.

      • todella upeaa

        Ei kaikilla ole omaisia. Olisi varmaan kiva jos jokaisella olisi edes yksi luotettu henkilö ja ystävä joka kävisi vaikka muutaman kerran kuukaudessa tervehtimässä, ainakin sellaisilla jotka jotain muistavat.
        Eräs tuntemani nainen, ei ollenkaan sukulainen, mutta on ruvennut omaiseksi eräälle ykisinäiselle tädille. Vanhus on köyhä ja ei ainakaan mikään testamentti ole motiivina tuohon päätökseen.


    • hätähuuto?

      Tämä on sitä kokoomuksen politiikkaa, kokoomuksen arvoihin ei kuulu vanhuuden arvostaminen. Kokoomus on ollut hallitusvastuussa yhtäjaksoisesti kaksikymmentävuotta lukuunottamatta Matti Vanhasen I-hallitusta. Siksipä politiikan jäljet näkyvät kaikkialla hyvinvointiarvojen alasajona. Vanhukset ovat olleet koko ajan liipasimella ja jopa kokoomuksen pitkäaikainen politiikko Paula Kokkonen Helsingissä on vaatinut vanhuksien hintalaputtamista. Kyllähän tuota vanhusten hoivatyötä on siivutettu ja laputettu ja vanhus saa maksaa jokaisesta toimenpiteestä. Kait vanhukset saavat maksaa jopa jonkun epäpätevän hoitajan hymystäkin.

      Kokoomus kuuluttaa edellenkin sitä ihmisten omaa vastuuta ja se on nyt tätä, julkisen puolen armoilla olevat vähävaraiset vanhukset ovat Suomessa jätetty heitteille. Toivottavasti ihmiset kääntävät selkänsä noille kauppakamarinulikoille stubeille sun muille ja äänestävät eduskuntaan sellaisia ihmisiä, jotka myös ottavat politiikassaan vastuun ihmisten vanhenemisesta. Kokoomus pullistelee noita itseään täynnä olevia politiikkoja. Tosin tuo Jyrki Katainen pääministerinä on nyt muuttunut mies, sai jopa hallituksessaan vanhuksien hoitopalvelulain valmiiksi. Kiittäähän tuosta pitäisi Jyrki Kataista ja hänen monipuolueporukkaansa. Kepulaiset eivät pääministerivastuunsa aikana pystyneet moiseen, eivät varmaan halunneetkaan. Siksipä noiden kepulaisten kanssa pitää olle erittäin varovainen, niillä sanat ja teot eivät ole kohdanneet koskaan, kun ollaan hallituksessa.

      Jotenkin tuntuu kornilta, miksi tuo keskuspuolue ei kahdeksanvuoden hallitusvastuunsa aikan tehnyt yhtään hyvää elettä vanhustemme asioiden kuntoon laittamiseksi. Kyllähän se Liisa Hyssälä asetteli niitä työryhmiä työryhmien perään, mutta mitään valmista ei saanut aikaiseksi sosiaali- ja terveysministerinä ollessaan. Petasi vaan itselleen sitä KELA:n johtajan paikkaa ja sen hän myös sai. Ei sitä tarvitse ministerien hallitusvallassa ollesaan pistää rikkaa ristiin, kunhan vain on tekevinään jotain ja juuri nuo työryhmät ovat ministereiden lempilapsia.

    • pevi1

      Nyt vasta on herätty vanhuksien vointiin Suomessa.Miksi?Hyvä kysymys!
      Onko kukaan ajatellut,mihinkä rahat menevät,kun ei ole rahaa palkata vanhuksille
      hoitoa.Helppo vastaus :Elintaso pakolaisille,joista suurin osa ei yritäkkään hakea
      töitä.Muutenkin kaikki maahanmuuttajat saavat paljon paremman elintason,kuin
      oma kantaväestö.Halloo Suomalaiset.Onko kukaan ottanut selvää,kuinka paljon
      avustuksia pakolaisille maksetaan?Ei tuolla Busseissa,metrossa ja ratikoissa
      paljon näe päivisin,kuin ilmaiseksi vaunujen ja lasten kanssa matkustavia ns,
      pakolaisia.Vaunut ja vaatteet heillä on viimeisen päälle merkkivaatteita.Ei normaali
      kantaväestö pysty tuollaisia hankkimaan,vaikka on työelämässä,koska asuminen
      ja ruoka on euroopan kalleimmasta päästä.Kreikkallekin pitää pian antaa lisää rahaa,mutta suomihan ottaa sitävarten lisää velkaa.Niin,että näin meitä Suomalaisia kusetetaan.

    • Kikameriko

      PIDETÄÄN HUOLTA!
      Oma äitini kuoli tasan kuukausi sitten, hän sai asua kotonaan melkein loppuun asti.
      Kaikki sisarukset autoimme häntä. Itse pyrin käymään lähes päivittäin hänen luonaan ja miten kovin hän meitä odotti.
      Minulle jäi hyvä mieli, että oli mahdollisuus auttaa äitiä, kun hän tuli apua tarvitsevaksi.
      Työssäni joudun näkemään miten moni vanhus unohdetaan laitokseen. Jos ei ole omia vanhempia, voi käydä katsomassa niitä joita ei kukaan käy katsomassa.
      Moni vanhus on myös kotona yksin ja kaipaisi seuraa. Lisäksi on paljon iäkkäitä omaishoitajia, joille pitäisi järjestää pieni hetki omaa aikaa, heitä käy todella sääliksi.
      Auttamisesta jää hyvä mieli.

      • novnov

        Monessa laitoksessa on vanhuksen parempi ja turvallisempi olla, kuin kotona, jossa joku kaupungin kodinhoitaja käy aina ovelta kysymässä, onko kaikki hyvin, ja apu on siinä. Kotona on paras niin pitkään, kun pärjää vähällä ulkopuolisella avulla.


      • kiirre
        novnov kirjoitti:

        Monessa laitoksessa on vanhuksen parempi ja turvallisempi olla, kuin kotona, jossa joku kaupungin kodinhoitaja käy aina ovelta kysymässä, onko kaikki hyvin, ja apu on siinä. Kotona on paras niin pitkään, kun pärjää vähällä ulkopuolisella avulla.

        niin onko poissa omaisten silmistä hoitokodeissa ei huolta saa lapset elää sitä oikeeaa Elamää ilman vanhuksesta huolta saa kuolla siellä.


    • blowing_the_wind

      moi! minä vien vanhuksia 4-6 krt viikossa pihalle.

      saan paljon irti kun vien vanhukset ulos...

    • kysyn vaan

      mihinkäs ne verorahat menee jos pitää kaikesta itse vastata..

    • rahat loppu

      Suomella ei ole varaa maksaa eläkkeitä lähivuosina.
      Eäkevaroja vain n. kolmasosa. Muu kateissa.

      Aalto yliopiston professorin mukaan Suomessa on eläkevarallisuutta noin 120 miljardia, mutta eläkevastuuta noin 450 miljardia. Rahaa puuttuu, eikä hän tiedä mistä sitä saataisiin lisää.

      Mihin kaikki rahat ovat kadonneet? Sitä voi kysyä mm. eläkeyhtiöiden pomoilta. Oma vastaukseni on, että luultavasti eliitin korruptioon ja kiertoteitä poliitikkojen vaalikassaan.

      http://www.uusisuomi.fi/raha/91670-suomessa-meneillaan-itsepetos-”tama-on-liian-hyvaa-ollakseen-totta”

      Nythän eläkeikää ollaan nostamassa, ensin 65 ja sitten vieläkin enemmän:
      http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkinat/2012/12/14/ekn-laatunen-elakeika-nousee-65-ei-ehka-riita/201243855/12

      Hallitus on esittänyt myös jopa eläkkeiden lopettamista. Esimerkiksi leskeneläkkeen lopettamisesta on tehty eduskuntaan esitys.

      Tämä hallitus on europelleilyn takia pilannut koko Suomen. Nyt asiaa on ruvettu salailemaan. Tähän ollaan nyt tultu. Eläkeläiset joutuvat maksamaan Kataisen "häviäjien hallituksen" virheet.

    • Pahin painajainen

      Pelosta johtuu miksi pidetään vanhukset etäällä. Kun näkee jonkun rappeutuvan, se muistuttaa että kohta voi olla minun vuoro olla tuossa. Joten on helpompi vain pysyä etäällä.
      Nuorempana ehdin opiskella lähihoitajakoulua pari vuotta. Olin työharjoittelussa vanhainkodissa ja se oli kuin olisi katsonut oman tulevaisuuden pahimpaan painajaiseen. Todella ahdistavaa.

    • allikalliolla

      kahta muistisairasta omaista yritän etähoitaa kun ei voi luottaa yhtään julkisiin palveluihin, Itsekin jo sairas ja väsynyt tähän jatkuvaan puhelimen päivystämiseen ja asioiden hoitamiseen,muistelemiseen mitä pitää ottaa/hankkia kun lähtee taas ajelemaan ja hoitamaan. bensiiniin menee 3-400e/kk,viemiset päälle,itsellä pieni eläke ja maksuja itselläkin,ja kait jotain elämääkin,ei ole se on vain unelma,ehkä sitten toisessa elämässä,toivossa on hyvä elää,sanos lapamato.

      • ihminen väsyy

        Juuri sinun kertomassa tapauksessa olisi hyvä juttu, joku luotettu ystäväapu. Voisi vaikka sopia, milloin ja miten huolehtii toinen henkilö paikan päällä, että huolta pitävä omainen saisi levätä ja hieman rakosen hengähtää vastuusta.


    • kakkaa omaan pesään?

      Ihmisen sivustyksen yksi mitta on se, miten hän huolehtii ja asennoituu vanhuksiin.
      Tästä näkökulmasta osa meistä näyttää olevan pukupäällä/jakkupukupäällä kulkevia neaderdahlilaisten esi-isiä.

    • kuka äänesti?

      Kenellä on äänioikeus? Se on ihme kun aina on sama valitusvirsi. Hallitus on perseestä ja eduskunta ei tee mitään. Kuka nämä pölkkypäät on sinne eduskuntaan valinnut? Joku niitä on kuuleman äänestänyt? Joka vaaleissa valitaa samat pösilöt ja aina sitten vaalien väliajat valitetaan ja haukutaa näitä edustajia.

      • Darkest-Satanist

        Suomessa äänestetään puoluetta ja puolue valitsee ehdokkaansa, kun kansa nuoleskelee näppejään siinä sivussa liimaperseet suhauttelevat haamuääniä uurniin, kun vähän fyffeä annetaan korvaukseksi..

        Jos valitukselle ei jää sijaa, pitäisi ruveta sanoista tekoihin.
        Uudet vaalit olisi hyvä ja kansanmielinen idea..


    • En lähde auttamaan ilmaiseksi. Tässä olisi hyvä työmarkkinarako jos vain kellään olisi varaa enää palkata, kiitos käteis kataisen.

    • avomieli2

      Me avopuolisoni kanssa aletaan pikku hiljaa vanheta...tulee sairauksia ja remppoja. Väkisinkin alkaa ajattelemaan että mitä sitten kun ollaan todella vanhoja ja sairaita, kun nuoret eivät nytkään käy - ei ole ollut rahantarvetta eikä muutakaan tarvetta viime aikoina...mies sanoo aina että kun on hiljaista niin heillä kaikki hyvin. Niinpä, ei kukaan ole kysellyt miten me voidaan, joten kyllä ajoissa pitää harkita tarkkaan miten vanhuutensa järjestää jottei yksinäisyys ala järsimään jos vaikka toinen meistä aikaisemmin lähtee...onneksi ollaan sosiaalisia reippaita ihmisiä, joten eiköhän se mahdollinen yksinäisyys tapeta toiminnalla. Nuoret ovat nykyään aika usein itsekkäitä eikä heiltä löydy aikaa meille vanheneville - kyllä ovat ajat muuttuneet siitä kun itse olimme nuoria! Mummuista ja pappoista huolehdittiin porukalla ja vanhempia käytiin ilahduttamassa lasten kanssa ainakin viikottain. No nähtäväksi jää meidän kohtalomme.

    • kohtavanhus

      Eräs kirjoitti että äitinsä luona oli käynyt äitinsisko joka oli siivonut ei paljon rasita ketään jos äitinsä luona käydessä ottaisi ne matot ja veisi ulos ja puistelisi ,,usein lapset käy vain kurkkimassa että jokohan voisi ajatella siirtää vanhainkotiin että saisi asunnon/talon myytyä ja kun vanhus saatu omasta kodista pois niin eipä edes vaivauduta käymaan katsomassa kuin se kerran vuodessa ehkä jouluna vaikka rahat asunnosta jaettu ,,kyllä vanhus kaipaa omaisia jotka edes kerran kuussa veisi ulos kävelemään tai mieluummin kerran viikossa..

    • hoitaja6

      Omaisten pitäisi hoitaa enemmän vanhuksia. Onhan se kestämätöntä, että 20-30% kansasta elättää loput: lapset, sairaat, vanhukset. Siinä pitäisi vielä ehtiä hoitamaan ne vanhukset, ei 10% kansasta voi olla vanhustenhoitajia päivätyönään.

    • Juuso Jurva

      Nuorempana poikana avasin ovet vanhuksille, autoin heitä ostoksien kanssa jne. En auta enää ja siihen on olemassa syy. En koskaan kuullut kiitosta vaan mummoiltakin tuli sellaisia hyvin epäileviä katseita, että ''eikai tuo vaan aio varastaa ostoksiani'' tai jos ystävällisesti kysyi tarvitseeko apua niin ''mene sinä kloppi v*ittuun!''. Tuommosia kiukkuisia, äyskiviä, töykeitä mummojako pitäisi alkaa auttamaan ja hymyillä heille? No en takuulla käytä aikaani moisiin. Pappojen kanssa taas on mukava jutella kun osaavat kertoa tarinoita, kiittävät avusta, osaavat kertoa hyviä kalapaikkoja sun muuta.

    • Vanhus ja rahat

      Pitkälti samaa mieltä "rahat loppu" kanssa.
      Eläkkeissä kuuluisi ottaa paremmin huomioon naisten paljon pidempi elinikä. Myös turha hymistely arvokkaasta vanhenemisesta pitäisi lopettaa. Uskokaa pois tämä on useinpina päivinä kurjaa.
      Meillä on ollut aikanaan mahdollisuus nauttia elämästämme. Ja olemmehan sen tehneetkin paljon paremmin kuin edellinen sukupolvi. Ehkäpä olemmekin ensimmäinen ja viimeinen ikäluokka, joka on saanut kaiken, mitä vain olemme osanneet toivoa. Vieläkö vanhoinakin vaadimme kaiken huomion? Oli aika, jolloin vanhat osasivat väistyä nuorten tieltä.

    • Miksi?

      Miksi mä menisin tapaamaan ketään dementoitunutta ruttusta muumiota joka ei mistään osaa kumminkaan keskustella kun ÄÖ on kengänkoon mukainen?

      • Mikä pösilö olet?

        Siksi, että sinä oppisit jotain itsesi ulkopuolelta, jotta oma "äö":si edes lähentelisi kenkiesi kokonumeroa. Jos sinä et tiedä etkä osaa 'seurustella' vanhan ihmisen kanssa, oli hän dementoitunut tai muuten sairas, niin se on osoitus sinusta, ei vanhuksesta.


      • siinä se

        Voisit ottaa sitä " dementoitunutta ruttusta muumiota" hellästi kädestä kiinni, kammata hiukset, hieroa hartioista, OLLA LÄSNÄ. Ei tarvitse ÄÖllisesti jutella. Antaa juomista. Siinä se.


    • Mikä vtun hyvinvoint

      Maksan pitkistä päivistä jumalattomasti veroa, ansaitsen sen verran että pärjään joskaan en leveästi. Minulla ei ole yhtään yli 60v lähisukulaista, muutenkin enää muutama jäljellä. Jos maksan veroa niinkuin "hyvinvointivaltiossa" niin minne nuo idiootit = kansanedustajat ne rahat ovat tunkeneet, kun ne kerran eivät riitä oman maan kansalaisista huolta pitämään. Pitäkää tunkkinne, omaehtoisella eläkesäästämisellä muutan Thaimaahan kun vuodet ovat riittävän täynnä

    • jorma 10"

      Vanhuksen kunnallinen hoitolaitos Suomessa: 20 eri lääkettä vuorokaudessa, jotta pysyy hiljaisena jne. sekä putket, joita pitkin ulosteet valuvat.
      Suomessa valtio tienaa, jos vanhukset kuolevat ennen aikojaan: Suomessa vanhuksen tienaama eläke ei jää perillisille.

      • eutanasiaa ei sallit

        Terveyskeskusten vuodeosastoilla sairaille vanhuksille annetaan liian vähän ruokaa ja juomaa. Sairaat vanhukset nälkiinnytetään ja kuivatetaan puhekyvyttömiksi, tahdottomiksi, helppohoitoisiksi eläviksi ruumiiksi. Jotka saavat tuntikausia maata huoneissaan omanonnensa varassa. Sairaan vanhuksen vaientamiseen ei tarvita lääkkeitä, riittää kun ei anneta tarpeeksi ruokaa. Lääkkeet on kalliita. Säästetään. Vaippoja ei vaihdeta kuin kaksi vuorokaudessa. Yksi aamulla ja toinen illalla. Ja eutanasiaa ei sallita. Ruokinta ja juoman antaminen voidaan silti lopettaa.


      • Ei h-i !
        eutanasiaa ei sallit kirjoitti:

        Terveyskeskusten vuodeosastoilla sairaille vanhuksille annetaan liian vähän ruokaa ja juomaa. Sairaat vanhukset nälkiinnytetään ja kuivatetaan puhekyvyttömiksi, tahdottomiksi, helppohoitoisiksi eläviksi ruumiiksi. Jotka saavat tuntikausia maata huoneissaan omanonnensa varassa. Sairaan vanhuksen vaientamiseen ei tarvita lääkkeitä, riittää kun ei anneta tarpeeksi ruokaa. Lääkkeet on kalliita. Säästetään. Vaippoja ei vaihdeta kuin kaksi vuorokaudessa. Yksi aamulla ja toinen illalla. Ja eutanasiaa ei sallita. Ruokinta ja juoman antaminen voidaan silti lopettaa.

        Herrajumala mitä shittiä. Äkkkä tutustumaan ja selvittämään todellisuutta, sinä eltä jossain pipissä mielikuvitusmaailmassa.


    • Rahalle vastinetta

      Käykääpä katsomassa vanhuksia hoitolaitoksissa. Niin yksityiset kuin kunnalliset. henkilöstöä ei näy missään, koska heitä on niin alimitoitetusti, että heillä ei ole aikaa hoitaa edes kunnolla vanhuksia.

      Makaavat sängyissä, istuvat koko päivän tuolissa, usein sidottuna.
      Miettikää jos itse istuisitte useita tunteja samassa paikassa ja ette pääse minnekkään virtsat tai ulosteet housuissa märissä vaipoissa.

      Hoitolaitokset kehuvat hyvää hoitoa ja osaamista. Tilat ja puitteet hienoja yksityisillä ja selvittäkää mistä maksatte vanhusten hoidosta. Suurin osahan on valetta. Ei ole mitään erityisosaamista, geriatriaa, kuntouttamista vaan perushoitoa ja velli, lähes aina samoja ruokia, puuroja, keittoja ja mehukeittoja.

      Vangeillakin on Suomessa EU-direktiivi ulkoiluun jne, mutta vanhuksilla ei sitä ole.

      Henkilöstö laikoulutettua, osa ei osaa Suomen kieltä ja ns. asiantuntijoita ei näy käytännön työssä vaan perustason lähihoitajia on palkattu liian paljon. Heillä ei ole kuin perustason koulutus työtehtävään.

      Monella vanhuksella on paljon sairauksia, lääkehoitoja, haavahoitoja, kipuhoitoja yms sairauksia, joita ei lähihoitajat osaa tai pysty hoitamaan riittävä hyvin.

      Ensiapuvalmiudet, erikoisosaaminen ja kokonaistilanteiden hallinta on hukassa ja ei osata perusasioita, koska koultus on hyvin suppea lyhyin näytöin suoritettuna. Vanhustenhoito vaatii paljon enemmän erikoisosaajia kuten sairaanhoitajia.

      Vaatikaa hyvät omaiset. läheiset rahalle vastinetta, hyvää hoitoa, osaavaa henkilöstöä ja ennen kaikkea hyvä vanhuus sekä laadukas kodinomainen asuminen.

      • allikalliolla

        Asia on justiinsa näin,ei siinä paljon vanhuspalvelulaki auta. Helsingin sos.toim.pikkuvirkanainen sanoi että dementikonkin on otettava vastuu itsestään,että hoho sitä järjen määrää siellä päässä,ei taida olla koulutus kohdallaan. Samaa kylmää kättä tarjotaan joka kunnassa ja kehutaan kuinka laadukasta on vanhushoito ja kaikki hoidetaan kotiin,nähty on mitä se on,maksut menee mutta ite saa juosta perässä.


    • kaikki voi huonosti

      Suomessa kaikki voivat huonosti, jotka eivät saa samaa palkkaa kuin ministerit ja muut herrat.

      Niikauan kun kataisen hallitus on vallassa, köyhyys kasvaa ja kaikki mokat otetaan köyhien rahoista. Ei ole toivoa hyvistä päivistä, huononpaan suuntaan mennään koko ajaa, ja todella lujaa.

      Nyt kun keksivät vielä ilmaistyön niin siitäpä se köyhyys ja rikollisuus kasvaa, pakkohan jostain ruokaa on saada, jos ei pysty ostamaan niin se on varastettava.

    • Verorahatoikein

      Kyllä suomessa rahaa syydetään vanhusten hoitoon liikaakin, lapsiperheiltä tingitään kaikki tuet ja on huonot pääsyt terveydenhoitoon vanhuksien vuoksi.
      Vanhuksia hyysätään joka suuntaan kaikin mahdollisin avustuksin, vaikka lapsien etuudet riutuvat vieressä, niissä on kuitenkin tulevaisuus.
      Kaiken maailman päättäjät ajavat omia etujaan/tulevaisuuttaan hyysäten budjetteja vanhusten hoitoon.

      Kuka meistä oikeasti haluaa vain elää pitkään ja olla vanhus jossain laitoksessa joka vain elää päivästä toiseen eikä pysty edes omia ulosteitaan putsaamaan housuistaan tai vaipoista??
      Kyllä minä siinä vaiheessa ainakin päästän muut omista vaivoistani.

      • Fuckoldpeople

        Täysin samaa mieltä.


      • KALLE KELLO

        Verorahatoikein. Juu siellä taitaa nyt kirjoitella suurinpiirtein teini-ikäinen joka elättää itsensä pentuja pykäämällä, ja karu totuus on paljastunut. Ei saakkaan sitä rahaa luukulta tuhansia kuussa, kuten on muilta kaltaisiltaan pummeilta kuullut, v***tu että tulikin noita pentuja tehtyä v**tu, ei pääse kaljoillekaan,. voi v**tu sentään. Voi v**tu, sitten kun olet 25, v**tu vedä ittes hirteen v**u


    • FreeWorld! YeYeYe. .

      Koitan pysyä parhaalla mahdollisella tavalla erossa.
      Sen verran ilkeitä ovat...

      • Hah !

        "Pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin."


      • häpeän sinua
        Hah ! kirjoitti:

        "Pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin."

        Paitsi, että täällä ei ole yhtäkään huonostivoivaa vanhusta valittamassa osaansa. Nuoret hyvinvoivat mollaavat vanhuksia, kuten nimimerkki Fuckoldpeople. Vanha tulee senkin nimimerkin takana olevasta ihmisestä. Lapsia ja nuoria ovat tämänkin päivän vanhukset olleet ja silloin on ollut sota-aika. Ei paljon pitäisi päätä aukoa, kun ei mistään mitään tiedä tai niistä ajoista.

        Häpeä kirjoituksiasi nimimerkki "Fuckoldpeople" jos osaat! ja nimimerkkiäsi!


      • ota syliin

        ilkeä olet itse myös puhut nyt vanhemmista oletko sinä niin erinomainen.


      • Fuckoldpeople
        häpeän sinua kirjoitti:

        Paitsi, että täällä ei ole yhtäkään huonostivoivaa vanhusta valittamassa osaansa. Nuoret hyvinvoivat mollaavat vanhuksia, kuten nimimerkki Fuckoldpeople. Vanha tulee senkin nimimerkin takana olevasta ihmisestä. Lapsia ja nuoria ovat tämänkin päivän vanhukset olleet ja silloin on ollut sota-aika. Ei paljon pitäisi päätä aukoa, kun ei mistään mitään tiedä tai niistä ajoista.

        Häpeä kirjoituksiasi nimimerkki "Fuckoldpeople" jos osaat! ja nimimerkkiäsi!

        Minä en mollaa vanhuksia, minä mollaan sitä kuinka pitkälle tätä vanhusten auttamista yritetään oikein vetää, ja samalla unohdetaan olennainen. EI MAAILMA PYÖRI VANHUSTEN YMPÄRILLÄ! Ne ovat jo työnsä tehneet. Älä vedä sota-aikoja tähän mukaan, koska me ei olla enää niissä ajoissa. Me ollaan nykyajassa ja keskitytään tulevaisuuteen. Kyllä nekin vanhukset ynnä muut sotaveteraanit siihen aikaan keskittyivät. Nuoriin pitää keskittyä, ja niihin jotka ylipäätään voivat tehdä Suomen hyväksi vielä jotain. Meidän pitää auttaa niitä minkä takia se on sinulle niin vaikea käsittää?


      • Eino Laine
        häpeän sinua kirjoitti:

        Paitsi, että täällä ei ole yhtäkään huonostivoivaa vanhusta valittamassa osaansa. Nuoret hyvinvoivat mollaavat vanhuksia, kuten nimimerkki Fuckoldpeople. Vanha tulee senkin nimimerkin takana olevasta ihmisestä. Lapsia ja nuoria ovat tämänkin päivän vanhukset olleet ja silloin on ollut sota-aika. Ei paljon pitäisi päätä aukoa, kun ei mistään mitään tiedä tai niistä ajoista.

        Häpeä kirjoituksiasi nimimerkki "Fuckoldpeople" jos osaat! ja nimimerkkiäsi!

        Ei ole vanhuksia valittamassa, kun eivät osaa käyttää tietokonetta vaikka ovat niin erinomaisia... mutta olen kyllä kokeillut mollata näitä ihan kasvotustenkin, enkä siitä tullut yhtään viisaammaksi. Eivät he mitään kerro mitä se oli, olla sota-aikana, vaan sama lause "Ei paljon pitäisi päätä aukoa, kun ei mistään mitään tiedä tai niistä ajoista." tulee lähes muuttumana heiltäkin. Turha sinne on edes mennä, pitämään turpaansa kiinni. Taisi sodan traumat katkaista kaiken yhteyden ihmisyyteen, sääli kyllä, mutta kaatunutta maitoa ja niin edelleen.


    • antti rokka

      Tällainen asenne on suomalaista hyvinvointia!
      Totuus on kuitenkin, että vain kourallisessa maita vanhuksilla menee näin hyvin kuin suomessa.
      Tämä johtuu siitä, että meillä nuoretkin voivat uskoa joskus olevansa vanhuksia ja rakentavat vaistomaisesti omaa tulevaisuuttaan. Hyvä me!

      • Rontti Akka

        Osittain näin, mutta ei ihan. Suhteutettuna meillä on kaikki hyvin, mutta-mutta ...


    • Mua ei kiinnosta olenko "munaton" Mies vai en, "siitä" ei silti puhuta ääneen.

    • Ankkalauman vuoro

      Vanhuksia ei tarvitse enää pelätä koska eivät ole enää käytännössä esim. henkisesti sairaita,muuten vaan höpöröitä ja sen sellaisia. Eivät he siis pure ketään.Tarvitaan enemmän energiaa hoitaa vapaaehtoisesti sekä potilasta että henkilökunnan vääristyneitä asenteita saamatta paljonkaan tukea mistään.Heidän joukossa ei ole enää kovinpaljon vanhuksia koska nämä eivät kuulu enää kroonisesti hoidettaviin.Näin ennen jo viimeistä tuomiota kyseiset on jo tuomittu eläessään paikkoihin joista paluuta ei ole henkiseen pimentoon ja salakyhmäisyyteen.

    • kaveri

      Olen onnellinen siitä, että omat isovanhempani ovat kuolleet eivätkä joudu kärsimään nykyisestä huonosta kohtelusta. Niin nykyisin vanhuksia lääkitään tokkuraan ja makuutetaan märissä vaipoissa tuntikaupalla. Kyllä nykyinen vanhustenhoito on hävettävää kuinka kohtelemme heitä. No, kiitos siitä lankeaa säästöille hoitajia vähennetään ja rahapuolta karsitaan. Kyllä tämä yhteiskunta jatkuvilla säästöillä heikentää sitä niin sanottua hyvinvointiyhteiskuntaa ja tilalle tulee pahoinvointiyhteiskunta. Jos, tämä meno jatkuu niin kohta vanhukset joutuvat vaivaiskotiin. Kyllä nyt olis korkea aika herätä ja tehdä jotain ennenkuin kaikki on myöhäistä. Antakaa hyvät päättäjät suomen vanhuksille kunniakas ja hyvä loppuelämä jonka he ansaitsevat he ovat rakentaneet ja puolustaneet tätä maata.

    • Huh huh

      "Vanhuksille kunniakas ja hyvä loppuelämä" ja työntekijöille vanhusduuniin ihmismäiset työolosuhteet, eikä orjatyötä pienellä liksalla! Lähdetään siitä! Jos ei sitten yhtäkkiä jostain ilmesty mahdottomia vapaaehtoisarmeijoita kotia leikkimään vanhuksen kotiin. Tuskinpa!

    • JonesHenry

      Olen tullut siihen lopputulokseen näitä viestejä lukiessani, että Suomi tarvitsee vapaaehtoista eutanasiaa yli 60-vuotiaille, ja joissain harvoissa valituissa tapauksissa myös alle 30-vuotiaille. En ole mielipiteeni kanssa yksin!

      http://www.hs.fi/kotimaa/a1305596128938

      http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194728637660/artikkeli/miksi pitaa matkustaa sveitsiin kuolemaan .html

      http://www.hs.fi/kotimaa/a1305557993320


      Itsemurhassa avustaminen ei muuten Suomen lain mukaan ole laitonta, tiedoksi vaan potentiaaliselle Poliisisedälle!

      http://www.hs.fi/juttusarja/nakokulmat/artikkeli/Suomi kieltää eutanasian mutta ei itsemurhassa avustamista/1329104180598


      Onneksi en ole jäänyt yksin ajatuksineni märehtimään, vaan perustanut aiheesta World Press Blogin jonka nimi on Echilon Porjekti;

      http://joneshenry.wordpress.com/echilon-projekti

    • KALLE KELLO

      Älä ole huolissasi. Seuraavat vaalit lähestyvät kovaa vauhtia ja taas kaikki ehdokkaat alkavat sen paasaamisen naamat punaisina, "kuinka me pidämme ja varmasti huolehdimme ja läpä, läpä,läpä..." vanhuksistamme huolta, "jos äänestätte meitä, me teemme sitä ja tätä ja läpäläpä..."

      Kyllä meidän politiikkomme pitää vanhuksista huolta heti siitä alkaen kun vaalikoneistot ja muut klumeluurit käynnistyy. No, se on toinen juttu sitten vaalien jälkeen, kun kansa on äänestänyt vallanpiikkiin pelkkiä dementikkoja.

    • reilu reilulle

      Miksi ei ole ketään? jos oot ollu vittumainen,kateellinen ja kiero sekä ahne niin et todellakaan ole ansainnut seuraa vanhempana. joskus elämäntyylin hinta pitää maksaa. se että elää vanhaksi ei ole mikään arvostamisen syy.

      • Arvostaa tai ei

        Jep, näin ehkä voisi olla. Mutta ensin kannattaa katsoa peiliin ja tarkastella, mitä noista ominaisuuksista tai kenties joitain muita itse kantaa muassaan. Vasta sitten voi heittää kivellä toisia.

        Omasta mielestäni nimittäin reilu ihminen on reilu kaikille ikään, sukupuoleen, rotuun, yhteiskunnalliseen asemaan, tulotasoon, luonteen laatuun ... katsomatta. Jos tähän ei pysty, ei ole reilu ja reipas, joka suo kaikille kukille luvan kukkia omalla tavallaan.


    • jo on ihme ettei

      paljon enemmän hoitajia vanhusten hoitoon!!

    • Stadin Gamla Giba

      Nimenomaan se, että jokainen ottaa vastuuta lähipiirinsä vanhuksista olisi paras keino taistella vanhemman väestön syrjäytymistä vastaan. Se ei kuitenkaan tapahdu nyky-Suomessa itsestään, koska olemme jo kadottaneet toisista ihmisistä välittämisen kulttuurin. Monilla ei ole mitään kosketusta omiinkaan isovanhempiinsa, jotka ehkä asuvat satojen kilometrien päässä, tai ovat jopa kuolleet jo aikoja sitten.

      Koulussa, jossa kaikki lapset käyvät, voisi tämän asian ottaa ohjelmaan. Kodeissa ei enää pystytä kaikin osin välittämisen kulttuuria sirtämään jälkikasvuun, koska ei sellaista voi opettaa, jota ei itsekään osaa.

      On usein sanottu, että yhteiskunta on niin sivistynyt kuin miten hyvin se pitää huolta kansalaisistaan. Tämä ei tietenkään tarkoita, että kansalaisten tulisi vain olla tahdottomia ja passiivisia olentoja, jotka eivät saisi yhtään omata omaaloitteisuutta. Joskus vain on yhteiskunnan astuttava vastuullisena esiin, kun kansalaisista ei muuten siihen ole ja näytettävä tekemisen mallia. Siksi tätä asiaa pitäisi opettaa kouluissa. Toki lisäksi korostaa keskusteluissa mediassa jne.

    • 8+8

      Mielestäni se, miten vanhuksiin suhtaudutaan, lähtee aika pitkälle kotikasvatuksesta ja ehkä myös suvun perinnöstä. Jos ihan lapsesta saakka oppii kunnioittamaan vanhuutta, käymään katsomassa suvun vanhuksia, keskustelemaan heidän kanssaan ja auttamaankin tarvittaessa, ei se arvomaailma kovin helposti aikuisenakaan muutu. Valitettavan usein on kuitenkin niin, että suvun vanhuksia pidetään riesana ja perintöä odotetaan kieli pitkällään, eikä näin ollen lapsetkaan opi normaalia kanssakäymistä vanhusten kanssa. Itse ihailen usein, kuinka Etelä-Euroopassa vanhukset ovat mukana arkielämässä ja asioita tehdään aina koko suvun voimin. Nuoriso ja vanhukset voivat hyvin istua iltaa yhdessä, käydä ravintolassa syömässä jne.

    • järki myös

      Jokainen meistä voi vaikuttaa omaan vanhuuteensa esim. tekemällä hoitotestamentin. Olen läheltä seurannut kun vanhuksia voidaan lääkitä vaikka ovat ihan luurankoja ja eivät ole pystyneet moneen vuoteen kommunikoimaan muuta kuin huutamalla kipua ja ahdistusta. Menkääpä "ymmärtäjät" katsomaan vuodeosastoille kun 4 vanhusta makaa samassa huoneessa elävinä kasveina.

      Tuntuu kauhealta, jos vielä jotain tajua, mutta tuskaa pitää kärsiä vuositolkulla. Ja kun armelias sairaus veisi tajunnan ja johtaisi kuolemaan-niin eikun lääkettä poskeen ja taas jatketaan.

      Vanhukset eivät luonnollisesti enää jaksa syödä suuria määriä. Miksi hoitajien pitäisi väkisin syöttää? Kannattaa sitäkin mennä kokeilemaan.

      Miksi nuukailla vanhuksena. Kannattaisi ottaa siivooja vaikka juttuseuran vuoksi. Kun lapset perheineen tulee käymään, voisi antaa vaikka bensarahat.

      • Sanoitpa naulan kantaan. Tuohon lisäisin vielä lakimuutoksen avustetun poistumisen hyväksymisestä myös täällä Suomessa. Silloin tulevaisuudessa häämöttäisi edes joku toivo inhimillisestä lähdöstä. Itse vain täytyy olla sinut asian kanssa ja osata tehdä päätös ajoissa.


    • pihlajan marjat

      Pieneläkkeellä olevat vanhukset joutuvat tinkimään kaikesta, kuten monipuolisesta ruosta, hyvästä asumisesta ja terveydenhoidosta. Eläkkeet ovat jääneet noin kymmen vuoden takaiselle tasolle, kun taas ruoka, asuminen ja yleinen hintataso ovat nouseet jyrkästi viimevuosina. Varsinkin lääkekulut ovat isot monellakin eläkeläisellä.
      Kunnat ovat alkaneet säästämään kaikessa mikä koskee vanhuksia ja heidän palveluja. Nauraa vai itkeäkkö, kun palkansaajat saavat useimmiten 100 euroa lisää kuussa, nyt tosin 20, mutta eläkeläinen saa vaivaisen 5 euroa kuussa.
      Vastaavasti asumis, ruoka, lääkkeet ym maksut ovat nousseet jopa 20 euroa kuussa.
      Ei ihme, että eläkäläisistä yhä useammat ovat joutuneet maksuhäiröisten
      listalle.
      Riittävä toimeentulo takaisi meille myös hyvän hoidon ja vanhuuden.

    • en jaksa lukea

      omainen oli huumorintajuinen, ei ollut vuodepotilas
      sairaala tappoi heti, silmien edessä.

      • ....................

        "sairaala tappoi heti, silmien edessä."

        Eiköhän se ole ollut perussairaus mikä on tappanut. Sairaalassa on hyvä hoito! Olisitte kiitollisia siitä että edes sairaalaan pääsee, sinne eivät läheskään kaikki edes pääse.


    • susille

      Vanhukset susille, niin ongelmaa ei ole. Eutanaasia lailliseksi.

      • 000.

        Sinua susille helv,


      • Käsitteet hukassa

        Miinustaisin kommenttisi, mutta kun puolet siitä on asiaa. Eutanasia tehdään armosta, susille tarjoaminen on ihan jotain muuta. Miten sinä liität ne yhteen?


    • karvas totuus

      on vanhuksia jotka ei siedä lapsia, johtuneeko siitä kun haluavat kaiken huomion itselleen...

      • Vielä karvaampi

        No entäs ne tapaukset, kun nuori ihminen ei siedä lapsia? Vanhaa ja ehkä sairastakin meteli, häly, äänet, vilinä, liian paljot tapahtumat rasittavat, he väsyvät nopeammin. Mutta mikä se nuoren ihmisen syy on? - Sanoisin, että huomionkipeys ja oman navan ympärillä liiaksi pyöriminen.


    • jyrki katainen

      ammutaan kaikki vanhukset ja lähetetään säästetyt rahat Kreikkaa. Sinivalkoinen tekokuin Kreikan lippu.

    • Huh huh

      No, mutta hyvänen aika! Tänään Hesarissa, että 2002 jälkeen vanhuksiin on käytetty fyrkkaa kaikkein eniten! Eikö mikään riitä? Mielettömästi pantu haisemaan vanhuspalvelulakiinkin.

      Lapsiperheiltä karsitaan palveluja ja vanhuksiin lisätään! Ei hyvä, ei hyvä!

    • Hah hah !

      "Mielettömästi pantu haisemaan vanhuslakiin."

      No ilimankos missään oikeassa käytännön toiminnassa ei ole mitään rahaa, eikä siis riittävästi resursseja, kun lain valmistelu on vienyt ne kaikki. Ts. jälleen kerran kaikki manit herrain persiisiin.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      315
      2918
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      106
      2223
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      84
      1651
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      189
      1561
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      67
      1355
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      55
      1253
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      12
      1104
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      21
      1098
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      2
      1039
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      931
    Aihe