S40 vm. 99/00 luistonesto????

Uuden auton onnellinen(ko) ...

Ostin viime viikolla autoliikkeestä käytetyn s40:sen ajettu 70tkm. Moottori on 2.0 turbo bensa ja automaatti vaihteilla.
Voisiko joku alan ammattilainen kertoa mulle millai kyseisessä automallissa luistonesto on järjestetty? Mielestäni Volvolla on DSA-järjestelmä, mutta onko dsa sitten ajonvakautusjärj. vai luistonesto? Auton netti-ilmoituksessa varusteina oli mm. lueteltu myös luistonesto. Kysyin kauppaa tehdessäni myyjältä, että kuinkas tässä autossa luistonesto on toteutettu ja hän sanoi, että se on "automaattinen"... Noh nyt kun olen viikonlopun aikana tutustunut autoon paremmin, en ole löytänyt autosta DSA-kytkintä mistään. Soitin myyjälle ja kerroin asiasta ja hän väitti edelleen luistoneston olevan "automaattinen". Eli kun painan vaihdekepin vieressä olevaa W (winter) namiskaa, niin auto ei sudi pätkääkään liikkeelle lähtiessä. Eli olenko nyt itse sekoittanut kaksi eri asiaa keskenään, luistoneston ja ajonvakautusjärjestelmän (eli DSA:n)? Kiitos ja kumarrus avustanne jo etukäteen!!!

18

5722

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Amatic

      Jos autossa on DSA niin kyllä namikka jossa lukee DSA pitäisi löytyä ja merkkivalon vilkkua järjestelmän toimiessa. DSA on vetoluistonesto, eli se estää renkaita sutimasta kiihdytyksissä ja estää myös auton puskemista kaarteissa. Varsinaisesta ajohalintajärjestelmästä poiketen se ei kuitenkaan korjaa takapään luistoja.

      Tuo Winter-asento ei ole varsinainen luistonesto vaan se on automaatin talviajo-ohjelma joka kytkee isomman vaihteen päälle liikkeelle lähdettäessä ja ehkäisee näin sutimista. Se ei estä sutimista ja vetelyä esim. ohitustilanteissa kuten DSA tekee.

      Epäilen, että sinua on hieman vedätetty, sillä tuo talviajo-ohjelma ei ole tosiaankaan oikea luistonesto. Oikea luistonesto säätelee moottorin kierroksia tai jarruja pidon palauttamisesksi. Talviajo-ohjelma vastaa samaa kuin manuaalilla lähtisi liikkeelle kakkosella, se ei sisällä sen hienompaa teknikkaa.

      En ole ainakaan kuullut, että vanhemmissa malleissa olisi jokin automaattinen luistonesto jota ei saisi pois päältä namikasta. Kuulostaa kyllä aika oudolta.

      • Uuden auton onnellinen(ko) ...

        Kiitokset vastauksesta!
        Olen kyllä sun kanssa samaa mieltä, että Winter-namiska automaattivaihteistossa ei sinänsä ole mikään varsinainen luistonesto. Vaan nimenomaan DSA (vissiin joissakin automerkeissä tunnettu myös ESP-järj.) on luistonesto.
        Kun en itse ole niin autoasiantuntija, niin oli hiukan paha lähtee kivenkovaa väittämään myyjälle vasten parempaa tietoa, että asia on näin niin kuin sanoit. Mutta nyt kun parempaa ja varmaa tietoa on, niin täytyypäs ottaa taas yhteyksiä kauppiaaseen ja alkaa vääntämään rautalangasta asiaa...


      • jana
        Uuden auton onnellinen(ko) ... kirjoitti:

        Kiitokset vastauksesta!
        Olen kyllä sun kanssa samaa mieltä, että Winter-namiska automaattivaihteistossa ei sinänsä ole mikään varsinainen luistonesto. Vaan nimenomaan DSA (vissiin joissakin automerkeissä tunnettu myös ESP-järj.) on luistonesto.
        Kun en itse ole niin autoasiantuntija, niin oli hiukan paha lähtee kivenkovaa väittämään myyjälle vasten parempaa tietoa, että asia on näin niin kuin sanoit. Mutta nyt kun parempaa ja varmaa tietoa on, niin täytyypäs ottaa taas yhteyksiä kauppiaaseen ja alkaa vääntämään rautalangasta asiaa...

        minulla on 99 mallinen s40 ja manuaalilaatikolla.se dsa nappi on penkinlämmittimien katkaisijoiden välissä,vaihdekepin edessä.ja se vaikuttaa siten että pudottaa moottorin tehoa,16 portaisesti niin kauan että ratas ei lyö enää tyhjää.


      • jana
        jana kirjoitti:

        minulla on 99 mallinen s40 ja manuaalilaatikolla.se dsa nappi on penkinlämmittimien katkaisijoiden välissä,vaihdekepin edessä.ja se vaikuttaa siten että pudottaa moottorin tehoa,16 portaisesti niin kauan että ratas ei lyö enää tyhjää.

        niin ja unohtu sanoa että se luistonesto on aina päällä ja sen saa pois päältä siitä napista.mittaristoon syttyy silloin merkkivalo.se merkkivalo syttyy myös silloin kun rengas lyö sutia.


      • Oikeassa
        Uuden auton onnellinen(ko) ... kirjoitti:

        Kiitokset vastauksesta!
        Olen kyllä sun kanssa samaa mieltä, että Winter-namiska automaattivaihteistossa ei sinänsä ole mikään varsinainen luistonesto. Vaan nimenomaan DSA (vissiin joissakin automerkeissä tunnettu myös ESP-järj.) on luistonesto.
        Kun en itse ole niin autoasiantuntija, niin oli hiukan paha lähtee kivenkovaa väittämään myyjälle vasten parempaa tietoa, että asia on näin niin kuin sanoit. Mutta nyt kun parempaa ja varmaa tietoa on, niin täytyypäs ottaa taas yhteyksiä kauppiaaseen ja alkaa vääntämään rautalangasta asiaa...

        myyjä ollut Winter -kytkimen kanssa.Hyvinkin estää sutimista.
        DSA kanssa sutimisenestojärjestelmä.
        Mitään tekemistä ajonvakautuksen kanssa,ainakaan näissä Volvoissa.


      • EiVaikutaJarruihin

        Totta. DSA siis estää sutimista ja puskemista vain pätkimällä sytytystä tai kaasua, näin säätäen moottorin kierroksia yleensä joko vähentäen tai estäen kokonaan moottoria nostamasta kierroksia. DSA ei hallitse/käytä lainkaan jarruja.
        Jos jompi eturenkaista menettää pidon tiehen niin silloin DSA puuttuu ajoon niin kauan kunnes molemmat eturenkaat saavat jälleen pidon tiestä. Takarenkaiden pyörimistä DSA ei valvo lainkaan, eli DSA:lla ei vaikuta lainkaan takarenkaisiin.

        Ainakin omassa 2001 volvo v40 2.0t autossa DSA vaikuttaa vain eturenkaisiin pelkästään moottorin kierroslukua rajoittamalla silloin kun jompi kumpi renkaista menettää pidon tiestä.. Erittäin lyhyestä noin 1sec sutaisusta ei DSA välttämättä vilauta lainkaan merkkivaloa, vaan toisinaan yhtä äkkiä vain tuntuu sellainen pieni töksäys ennen kuin moottori nostaa kierroksia.


    • Artsibaba

      Kysymys saman vuosimallin s40! Jäänyt mietityttään mikä on se nappi jossa on ympyrän muodossa 3 nuolta???

    • länsi unelma

      Takaniska tuet kippaa vai olisko inkkari teltta?

    • Kelanpellet

      Kaksi viimeisintä trollia samalta joka häiriköi muillakin sivuilla.

    • alli100

      Nyt kun täällä tän merkin automaatti autosta puhutaan niin kertoisiko joku nais henkilölle jolla ei ole ennen ollut automaatti autoo et kun hinaan jotain raskaampaan niin missä kirjaimessa täytyy vaihdekeppi olla? Kiitos fiksut avuliaat miehet ja naiset.

      • ihansamallatavalla

        Vaihkeppi täytyy olla D kirjaimessa tai peruuttaessa R kirjaimessa. Jos poistuu autosta niin silloin keppi laitetaan P asentoon. Minkään hinaaminen ei muuta tilannetta.


      • Vaihdevalitsin
        ihansamallatavalla kirjoitti:

        Vaihkeppi täytyy olla D kirjaimessa tai peruuttaessa R kirjaimessa. Jos poistuu autosta niin silloin keppi laitetaan P asentoon. Minkään hinaaminen ei muuta tilannetta.

        oltava L-asennossa.kysyjän tapauksessa.


    • KotikKet

      No entäs minulla on volvo s 40 2008 vm. Niin yks kaks ilmoitta minulle valoilla et luistonestoo on pois päältä.. ja käääk ei ole nappia tai en löyttännyt millä vois pistä päälle takaisin)) onko kellä tietoa?

      • Jereehh

        Nappi omassa vaihdekepin takana, käsijarrun läheisyydessa oikealla.


    • Jereehh

      No mulla V50 -05 Vollessa on erillinen nappula ''STC'' luistonesto ja sitten tuo ''W'' nappula. Ei tuo winter toiminto muuta tee kun lisää kierroksia liikkeelle lähdettäessa ja antaa hiljalleen tehoa pyörille ettei lähtisi niin herkästi sutimaan niin kun automaatilla yleensä lähtee. Luistonesto toimii muuten ihan samalla tavalla.

    • Wintteri_

      Winter päällä liikkeellelähtö tapahtuu kakkosvaihteella. Suuremmasta vaihteesta johtuen moottorin kuormitus suurenee ja momentinmuunnin luistaa enemmän. Siksi kierrosluku on suurempi.

      • Saatabna

        Ninhän se menee.


    • Anonyymi

      Mikä on vikana ku painaa dsa nappia nii ei tapahdu mitään, eikös se pitäs mittaristoon syttyä se merkkivalo

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5148
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3367
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1502
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1333
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1026
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      938
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe