mamut lääkiksessä?

lääkiswannabe

Olis aikomuksena lääkikseen hakea jossain vaiheessa. Mietityttää vaan miten ihmiset suhtautuu maahanmuuttajataustaisiin ihmisiin. Onko lääkiksessä paljonko ko. ihmisiä ja kohtaavatko he rasismia? En ole aikaisemmin kohdannut syrjintää/ennakkoluuloja, mutta huomannut että kun mennään eteenpäin niin enemmän ihmisiä alkaa nyrpistellä neniään kohdallani... tai sitten kuvittelen. Vai onko tää vaan kaupunkikohtasta?

Entä ovatko kaikki lääkisläiset ns. urheilijoita? Ite en harrasta juurikaan liikuntaa satunnaisen pyöräilyn ja hyötyliikunnan lukuunottamatta, joten pelottaa että siinäkin on syrjimisen aihe.

Kertokaas lääkisläiset paremmin. Kannattaako hakea? :)

29

880

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyttöhelsingistä

      Mä oon ite puoliks ulkomaalainen, ja mua usein luullaan mamuks vaikka oon syntyny Suomessa. Ois siksi munki mielestä kiva tietää, varsinkin ku ite haen myös lääkikseen :)

      • lääkiswannabe

        Luin ko. keskustelun, mutta siinä puhuttiin lähinnä mustaihoisista. Itse olen puoliksi kans ulkomaalainen/suomalainen, (semi)valkoihonen. Laitoin otsikoks suoraan mamut, koska käytännössä se on kai eka ajatus, jonka ihmisisssä herätän. Näytän siis ulkomaalaselta ihosta huolimatta, minua on luultu esim. afganistanilaiseksi ... ja olen naispuolinen muslimi.

        Tarkennus siis: onko lääkiksessä näkynyt naismuslimeita (/miehiä) ja jos on niin syrjitäänkö heitä? Jos ei ole, niin voisitko kuvitella että "rättipääisyys" on syy syrjimiseen yms.? En haluaisi välttämättä suuntautua ainakaan Suomessa lääkärisi, jos minua ei hyväksytä mukaan porukkaan...


      • ...?
        lääkiswannabe kirjoitti:

        Luin ko. keskustelun, mutta siinä puhuttiin lähinnä mustaihoisista. Itse olen puoliksi kans ulkomaalainen/suomalainen, (semi)valkoihonen. Laitoin otsikoks suoraan mamut, koska käytännössä se on kai eka ajatus, jonka ihmisisssä herätän. Näytän siis ulkomaalaselta ihosta huolimatta, minua on luultu esim. afganistanilaiseksi ... ja olen naispuolinen muslimi.

        Tarkennus siis: onko lääkiksessä näkynyt naismuslimeita (/miehiä) ja jos on niin syrjitäänkö heitä? Jos ei ole, niin voisitko kuvitella että "rättipääisyys" on syy syrjimiseen yms.? En haluaisi välttämättä suuntautua ainakaan Suomessa lääkärisi, jos minua ei hyväksytä mukaan porukkaan...

        Ei Suomi ole mikään jenkkilä, missä muslimia pidettäisiin automaattisesti terroristina :) Varsinkaan lääkiksen tasoisessa opsikelupaikassa, itselläni ei vielä ole kokemusta lääkiksestä (aloitan nyt), mutta olin aikaisemmin fysiikkaa lukemassa, jossa oli muutama muslimi mukana. Eipä heitä mitenkään sen enempää syrjitty (en ainakaan itse huomannut).

        Pahoittelen tietämättömyyttäni, mutta eikö islam kiellä alkoholin? Joka tapauksessa ainakin ne muutamat muslimit jotka fysiikalla olivat olivat lähinnä absolutisteja, mutta olivat silti mukana opiskelijatoiminnassa. Ei kannata jättäytyä siitä ulkopuolelle, verkostoutuminen tapahtuu kiivaimmin parin ensimmäisen viikon aikana.

        Mutta vastaus kysymykseen: Ei, en voi kuvitella, että uskonto/tausta olisi jotenkin aihe syrjintään. Jos onkin, kyseinen pelle, joka huutelee rasistisia kommentteja tekee itsestään todennäköisemmin naurunaiheen kuin että porukka lähtisi siihen mukaan. Eipä enää olla yläasteella :)

        Muista myös, että lääkis linjat ovat isoja... ei siellä varmaan yhtä isoa porukkaa kuitenkaan olla (jos nyt lääkiksessä Turussa aloittaa 150 ihmistä, niin vaikea uskoa, että kokoajan oltaisiin siinä porukassa yhtä). Jos joku porukka kehtaa käyttäytyä niinkin asiattomasti, ei se ole todellakaan ainoa porukka missä voi liikkua.


    • Siitävaan

      Helsingin lääkiksessä on useita maahanmuuttajataustaisia opiskelijoita joka vuosikurssilla. Osa näyttää ulkomaalaiselta, osa ei, mutta kaikki ovat kyllä mahtuneet joukkoon. Uskonnosta en ole kysynyt, mutta kyllä joukossa varmaan muutama muslimikin on, samoin kuin muutama eri kristillisiin lahkoihin kuuluvakin.

      Omalla vuosikurssillani en ole mitään ihonväriin tai etniseen taustaan liittyvää syrjintää tai nimittelyä huomannut, suhtautuminen on hyvin neutraalia,niinkuin pitääkin. Johtuisiko siitä että saman tiukan pääsykokeen ovat kaikki kuitenkin selvittäneet vai siitä kuuluisasta kollegiaalisuudesta, vaikea sanoa.
      Jokatapauksessa jonkun etninen tausta / äidinkieli / uskonto / sukupuolinen suuntautuminen jne. ei yleensä herätä suuria tunteita, korkeintaan muutaman kohteliaan kysymyksen, jos sitäkään.

      Toki isosta joukosta voi joku kaikkia ulkomaalaistaustaisia vieroksuva löytyä, mutta hyvin hissukseen ovat siinä tapauksessa olleet.
      On vaikea kuvitella että joku heittäisi rasistisia kommentteja, kommentoijaa itseään vieroksuttaisiin taatusti enemmän kuin kommenttien kohdetta.

      En ainakaan rasismin/huonon kohtelun pelossa jättäisi hakematta lääkikseen, jos muuten motivaatiota riittää.

    • lääkiswannabe

      Kiitos paljon asiallisista vastauksista. :) Kaipa sinne lääkikseen on ihan turvallista hakea, katsotaa mihin rahkeet riittää. Saman taustanen kaveri pääs nyt, voin sit myöhemmin kysyy häneltä, että mitä se vaatii. Kiva et ainaki Helsingissä on myös maahanmuuttajataustaisia ollu :)

      Niin, eihän Suomi mikään jenkkilä ole vaikka välillä voisi uskoa muuta. En tosin ole Amerikoissa koskaan käyny, joten mitäpä minä siitä tiedän.. Mutta täällä kaduilla ihmiset monesti huutaa kaikkee rumaa... Tietenkin, lääkisläiset tuskin vastaavat tätä ihmisporukkaa, mut paneehan se miettimään. On vähän surullista, kun on puoliks suomalainen, Suomessa koko ikänsä asunu ja sitten saa tuntee ittensä hyljetyksi... Tietenkin, myönnän että omalla ajatuksella on tässä suuri rooli, eli periaatteessa voin kyl syyttää vaan omaa päätäni. :S On vaan harmi, ku jos sattuu olemaan niin huono itsetunto - niiku mulla ja ottaa kaiken sit itteensä :/.

      Jotku tutut on vaa vähä pelotellu, et saattaa hoitoalalla olla rasistisempii ihmisii ku jos vertaa vaik johonki kemiaan tai fyssaan. Eivätkö lääkisläiset esim. pilkkaa jos käy rukoilemassa luentojen välillä? Jos sellasta vaihtoehtoo edes on, mut ainaki oon kuullu et Helsingissä kemian laitoksella on ainakin ollu mahdollisuus. Totta niinkuin ...? sanot, islamiin ei alkoholi kuulu. Jääkö sitten täysin ulkopuolelle jos ei kaiken maailman rienoissa kulje. Ite en ole koskaan missään opiskelun ulkopuolel käyny, missä olis juurikin alkoholia tarjolla, kun se vaikuttaa niin "epäilyttävältä". Enkä muutenkaan ole niin "menevää tyyppiä", en tiiä muista muslimeista mtn. Miehet varmaan menevät mukaan siinä missä muutkin, mutta naiset...

      • dhimmi

        Kyllä meillä ainakin on joku arabitaustainen naisopiskelija, joka tosin ei taida olla muslimi, ei ainakaan käy rukoilemassa mitään satuolentoja tai muitakaan murhamiehiä pitkin päivää eikä vaadi erityiskohtelua. Tällöin kohtelu on samaa kuin muillekin eikä erotu joukosta. Ja mitä alkoholiin tulee, kyllähän muslimit sitä ryystää, pitää vain olla sisällä suojassa, jolloin Allah ei näe.


      • ...?

        Niin no, kuten jo sanoin, verkostoituminen tapahtuu parin ensimmäisen viikon aikana, silloin kannattaa niissä riennoissa olla(oli meillä muitakin absolutisteja, kyllä ne siinä mukana ihan viihtyivät). Bileputki loppuu sen parin ensimmäisen viikon jälkeen ja tietty verkostoituminen on jo tapahtunut, eli silloin riski jäädä ulkopuoliseksi kasvaa.

        Se, että jotkut juntit huutelee kadulla jotain loukkauksia johtuu pääasiassa suomalaisesta kulttuurista, suorapuheisuus kuuluu siihen. Jos henkilö A on jotain mieltä hän sanoo sen, vaikka nolaisi enemmän itseään kuin muita sanoessaan sen. Keskiverto jenkki ymmärtäisi olla hiljaa, känninen suomalainen ei.

        En tosiaan tiedä miten käy lääkiksessä, kun se on niin iso, mutta kyllä siellä fysiikalla suurin osa ihmisistä niissä tapahtumissa aina silloin tällöin ainakin kävi. Lääkiksessä voi toki olla vaikka oma porukkansa juuri niille, joita se ei kiinosta... paljon porukkaa, mukaan mahtuu monenlaista.

        Tuli nyt vasta mieleeni, että onhan lääkiksessä paljon pienryhmäopetusta, kai siinäkin sitä tutustumista ja verkostoitumista tapahtuu. Tätä ei fysiikassa, jossei nyt demoja (laskuharjoituksia) laske, ollut ollenkaan. Fysiikalla verkostoituminen tapahtui lähes ainoastaan bileissä, lääkiksessä pienryhmäopetus on kyllä mukana.

        Mutta kuitenkin, kyseessä on "vain" kuuden vuoden koulu... katuisit varmasti myöhemmin elämässä jos rahkeet sinne riittäisivät, mutta pelkotila syrjäytymisestä estäisi sen.


      • lääkiswannabe
        dhimmi kirjoitti:

        Kyllä meillä ainakin on joku arabitaustainen naisopiskelija, joka tosin ei taida olla muslimi, ei ainakaan käy rukoilemassa mitään satuolentoja tai muitakaan murhamiehiä pitkin päivää eikä vaadi erityiskohtelua. Tällöin kohtelu on samaa kuin muillekin eikä erotu joukosta. Ja mitä alkoholiin tulee, kyllähän muslimit sitä ryystää, pitää vain olla sisällä suojassa, jolloin Allah ei näe.

        Yritätkö tahallaan ärsyttää? ... jätän tarkemmin kommentoimatta, mutta muslimit _ei_ rukoile mitään ihmisiä taikka satuolentoja, eikä mitään voi tehdä ilman että Allah näkee...


    • Luovien onnistuu

      Ääh, kyllä opiskelukavereihin ilman viinaakin tutustuu.
      Monet lääkisläiset eivät juo ollenkaan (no toiset sit niidenkin edestä) ja
      silti osallistuvat erilaisiin opiskelijarientoihin. Lounaalla ja kahvilla kuitenkin kannattaa käydä yhdessä opiskelukavereiden kanssa.

      Helsingin lääkiksessä on sitäpaitsi valtava määrä aktiivisia harrastuskerhoja,
      joiden toiminnnassa on helppo olla mukana myös selvinpäin, on kuoroa, orkesteria, improvisaatiokerhoa, ratsastuskerhoa, lukupiiriä, vapaaehtoisia opiskelijavoimin järjestettyjä luentosarjoja ja keskustelupaneeleja... you name it, tekeminen ei lopu kesken.

      Helsingin lääkiksessä ei taida olla erillistä hiljentymis/rukoustilaa olemassa. Toisaalta aina joku ryhmähuone/lukutila on jossainpäin vapaana, joten pienellä luovuudella/joustavuudella löydät varmaan sopivan paikan rukoilua varten ainakin preklinikassa ensimmäisinä kahtena vuotena kun pakollista ryhmäopetusta on vähän. Suhtautumiseen vaikuttaa varmasti eniten tapa, millä rukoushetkesi hoidat. Jos rukoilet tekemättä asiasta suurta numeroa ja muiden opiskelurytmiä häiritsemättä, et varmaan paljon joudu asiaa selittelemään.

      Klinikassa kolmannesta vuodesta eteenpäin rukoushetken järjestäminen voi olla vähän haastavampaa, sillä pakollista opetusta on paljon ja se tapahtuu sairaalassa oikeissa potilaistilanteissa.
      Ehkäpä islamilaisissa maissakin on omat sääntönsä sairaaloita ja poikkeustilanteita kuten potilastoimenpiteitä ja leikkauksia varten?
      Voiko niitä sääntöjä soveltaa myös lääketieteen opiskelussa?

      • 18+4

        Yksi juttu tuli mieleen vähän aiheen ohi. Lääketieteen opiskelu ei ole pelkästään kirjojen pänttäämistä. Ihmiskeho lääkärin tärkein tutkimuskohde. Lääketieteen opiskelijana tulet kohtaamaan ensin kurssikaverisi alusvaatteisillaan ja myöhemmin potilaasi alasti moneen kertaan.

        En tiedä miten sinä suhtaudut ihmiskehoon ja alastomuuteen ja miten näihin asioihin suhtaudutaan noudattamassasi islam-suuntauksessa. Tätä kannattaa ehkä hieman pohtia kun valitset uraasi, (eikä asian ymmärtäminen tekisi pahaa monelle ei-muslimihakijallekaan).En tunne islamia uskontona hyvin, mutta ymmärtääkseni eri uskonsuuntausten välillä on tässä asiassa suuriakin eroja.

        Opintojen aikana lääkisopiskelijat harjoittelevat pienryhmissä oikeiden potilaiden tunnustellen tutkimista tutkimalla aluksi toisiaan opettajan ohjaamana.Ihan alasti ei riisuduta, mutta alusvaatteisilleen kyllä. Opintojen alussa oma ja toisten riisuutuminen ujostuttaa ja mietityttää melkein kaikkia, mutta pikkuhiljaa alastonta kehoa tottuu pitämään ihan normaalina osana opintoja ja tulevaa työtä.

        Opetustilanteet ovat asiallisia ja riisuutumista vaativa opetus suoritetaan yleensä nais-tai miespareina, ei sekapareina, mutta ahtaissa tiloissa et aina voi välttyä näkemästä vastakkaista sukupuolta edustavia opiskelijatovereita tai he sinua. Opintojen edetessä tutkit myös oikeita opetuspotilaita, joiden sukupuolta et voi valita.

        Jos alastomuus on vastoin omaa vakaumusta, mutta vasttullinen työ potilaiden ja lääketieteen parissa kiehtoo, hammaslääketiede voi olla hyvä vaihtoehto. Helsingissä hammaslääketieteen opiskelijat harjoittelevat riisuutumista vaativia tutkimuksia rajatummin ja vain ensimmäisen kahden opintovuoden aikana, sen jälkeen tutkimuskohteina ovat suu, kasvot ja kaula.


    • lääkiswannabe

      Voisin kuvitella käyväni jossain opiskelijarienoissa, jos se verkottuminen sitä vaatii, vaikka mieluumin kävisin jossain harrastustoiminnassa. Luulempa, että olen aika ennakkoluuloinen, kun kuvittelen että sieltä saa sitten tulla tippa linssissä ulos... Kai sitä aina pelkää pahinta.

      Hmm... no jossei Helsingissä ole mitään hylättyä nurkkausta kellarissa, niin tuskin on muissakaan kaupungeissa? En tekis siitä rukoilusta suurta numeroa, mut tollanen erillinen paikka olis sikäli kiva, et muut ei nää (eli en häiritsis muita mun toiminnal). Voisinhan mennä muuten vaikka kirjastoon ja jos siel on jotain pieniä lukupöytiä, niin siinä vieressä hiljaa suorittaa sen, ei siihen mene kuin joku 5 min. Mut tällöin kaikki näkis ja ihmisil vois tulla vaik mitä sanomista, että "maassa maan tavalla" tai "painu takas sinne mistä tulit". Pitkällä aikavälillä siinä vois varmaan joutuu silmätikuksi ja syrjityks? Kaipa hätätapauksessa voi yhdistää useamman rukouksen ja rukoilla kerralla, mut en kyl haluis tehä niin. Mut sillon kolmannen vuoden jälkeen ku työskennellään sairaalassa, niin onhan sillonki varmaan jotain kahvi/lounastaukoja? Haittaisko ihmisiä siel, jos rukoilis pukukopis yms. nopeest? Kuin pitkät ja kuin usein taukoja on ekoina vuosina ja sit sen jälkeen?

      Ei minulla ole mitään sitä vastaan, että pitäisi alastomia ihmisiä opiskeluvaiheessa nähdä (joskaan en kyllä mielellään näkisi vastakkaista sukupuolta, enkä oikeen tarkemmin tiedä islamin näkökulmaa tähän). Muutenkin, suuntautuisin varmaan naistensairauksiin tai mielenterveysasioihin myöhemmin, joten se ei ole ainakaan sitten ongelma. En tosin kauheen innokkaasti itteeni riisuis, jos ryhmään sattuu miespuolisia ihmisiä.. Tiedän kyllä, että vissiin sydäntä ainakin kuunnellaan jossain vaiheessa, ja siinähän pitää paita ottaa veks? Voiko tollasesta kieltäytyä ilman seurauksia? Tai pyytää erillisen ryhmän naisille, tuskin kaikki naiset muutenkaan rintsikoissaan miesporukas esiinny mielellään? Entä mitä muuta pitää riisua opintojen aikana? Saako itse valita parit, tai saako vaikuttaa ryhmäjakoon (silleen et jos haluu kaverin kans samaan)? Kauheesti kysymyksiä, kiitos että 18 4 toit asian esille. Toivottavasti joku osaa niihin vastaa. :) Mut denttaria musta ei kyl varmasti tule...

    • 18+5

      Myöhemmin ensin kuusivuotisen perustutkinnon suoritettuasi voit erikoistua esimerkiksi psykiatriksi, gynekologian erikoislääkäriksi tms. Erikoistumuskoulutuksen kesto on toiset kuusi vuotta.Muista kuitenkin että sekä perus- että erikoistumisjaksot sisältävät pakollisia harjoittelu/työjaksoja, joissa et potilaita pääse valitsemaan.

      Noin 10 hlön pienryhmät ovat sekaryhmiä, ryhmäjakoon EI voi vaikuttaa ensimmäisinä vuosina."Kaverinkanssasamaan"-toiveita ei ryhmäjakoa tehdessä kuunnella. Pienryhmien ideana on että opiskelijat tutustuvat ryhmissään myös sellaisiin opiskelijoihin joita eivät muuten tunne ja oppivat toisaalta toimimaan ryhmässä myös vieraiden kanssa. Molemmista taidoista on työelämässä hyötyä.

      Naispuoliset opiskelijat tutkivat naisia, ja miespuoliset miehiä. Tutkimusparinsa voi usein valita. Riisumista vaativissa opetustilanteissa naiset ja miehet pyritään aina sermilla tai näkösuojalla erottamaan. Joskus se ei vaan tilateknisistä syistä ihan täydellisesti onnistu, mutta kyllä sen kanssa pystyy elämään. Pakollisesta pienryhmäopetuksesta ei voi kieltäytyä, ainakaan jos haluat saada kursseja hyväksytyksi ja edetä opinnoissasi..

      • lääkiswannabe

        Ai se kestää noin pitkään se erikoistuminen... noo aikaahan tässä on vaikka kuinka. :)

        Huh, no hyvä, että riisumista vaativissa opetustilanteissa on joku sermi yms. (ehin jo pikkasen pelästyy kaverinki puolest, mut kai se tietää mitä tekee..). Onneks työparin saa valita. Toisaalta ihan hyvä, että noissa opetustilanteissa oppis tunteen myös muita opiskelijoita.

        Mutta asiasta toiseen. Okei, ehkä lääkisläiset itse eivät (suurimmaksi osaksi) ole rasistisia, mutta nyt kun tuli tosta opetuksesta sairaaloissa puhe... niin tietenkään potilaitaanhan ei saa valita, niin ovatko he sitten rasistisia. Koska hehän ovat ketä vaan? Worst case scenario olis, jos joku vanha papparainen huutais kesken toimenpiteiden jotain "ja muahan ei joku mustalainen/yms. tutki!" jne. Tai jos lääkärinä ihmiset ei halua olla potilaana ja en sais työpaikkaa mistään... ei sillä, jos sitä ny ylipäätään _pääsee_ sisään eka...


    • Umppu1

      Laitan nyt omankin kommenttini. En ole lääkäri, vaan hammaslääkäri ja sittemmin erikoistunut. Opiskeluaikoinani eksoottisin kurssikaverini taisi olla Pietarsaaresta ja lääkiksen pitkällä linjalla taisi olla neekerikin (laitoin sanan ihan kiusaksi :)).
      Missään vaiheessa opiskeluja tai parinkymmenen vuoden työuraani en ole nähnyt mitään syrjintään viittaavaa (joskaan en tietenkään välttämättä sellaista olisi huomannut kantaväestöön kuuluvana). Kollegoina on ollut somalialaisia, venäläisiä, virolaisia, iranilaisia, irakilaisia eikä kukaan heistä ole kertonut minulle kokeneensa kettuilua.
      Lääkikseen tullaan joskus suoraan lukiosta, ja silloin kouluajoilta periytyvä pöljyys joskus voi alkuun näyttätyä. Tiedekuntaan on kuitenkin melko tiukat pääsyvaatimukset ja rasismin kaltainen typeryys karsiutuu fiksumpien joukossa melko nopeasti. Rasismi ei ole ongelma opiskelijoiden kesken.
      Potilailta yhtä sivistynyttä käytöstä ei voi aina odottaa. Joskus harvoin voi sillä puolella törmätä paskiaisiin niin kuin muutenkin elämässä. Silloin voi ajatella, että (paitsi psykiatrian puolella) olet hoitamassa kroppaa, et sielua. Se muu on teologian (ja psykiatrian) temmellyskenttää.

      Lyhyesti sanottuna: parinkymmenen vuoden kokemuksella hammaslääketieteestä ja alan opiskelusta, opettamisesta ja käytännön harjoittamisesta, tämä keskustelu on ensimmäinen kerta kun olen törmännyt edes ajatukseen rotuun perustuvasta ajattelusta lääkiksessä.
      Saatan tietysti olla naiivi.

    • t:sumppu

      Hei Umppu1, tutkintorakenteet ovat varmaan vuosien kuluessa eläneet, mutta mitä tarkoitat lääkiksen pitkällä linjalla?

      • Umppu1

        Ehkä olisi pitänyt tarkentaa jo edellisessä viestissä, hyvä kun kysyit. Hammaslääketieteen opinnot kestävät viisi vuotta ja lääketieteen kuusi. Tästä syystä meillä hampaalla varsinaisia lääketieteen lisensiaatin tutkintoon tähtääviä opintoja kutsuttiin "pitkäksi linjaksi" tai proosallisemmin ruholääketieteeksi.


    • suhtaudun minäkin

      Taas tätä.
      Monta viestiä on ollut aloituksella: Pääsin lääkikseen, olen homo/uskovainen/ateisti/yksinhuoltaja yms. Miten siellä suhtaudutaan?
      Kukaan ei sitten kuitenkaan jatka aloitusviestiään, että miten siellä sitten suhtauduttiin. Koska kukaan näistä ei oikeasti ole aloittanut lääkistä.
      Ei lääkis ole joku outo planeetta, jossa suhtauduttaisiin jotenkin eri tavalla kuin muualla. Suhtaudutaan ihan tavallisesti, kuten muuallakin. Eri värisyys toki näkyy, mutta uskovaisuus ja yksinhuoltajuus ja sellaiset ovat asioita, jotka pitää toitottaa erikseen tiedotettaviksi.

      • lääkiswannabe

        Ai, en tiennykkää et noita keskusteluja oli enempi... Hmm... taidampa kirjotella tänne hakuprosessini ja miten ihmiset muhun suhtautu, jos joskus pääsen. Tai sitten kerron kaverin puolesta.
        Mut kyl voi esim uskovaisuus näkyy, tai ainakin muslimilla ku jos se joutuu rukoileen muiden silmien edessä...


    • 7+19

      Sori mutta ketään ei Helsingissä kiinnosta oletko joku mamu tai homoseksuaali tai ylipäätänsä ihonvärisi. Kaikennäköistä porukkaa näkee joka paikassa. Ihan toinen asia sit jos olet joku afrikan maasta paennut etsinsäkuulutettu sarjamurhaaja, jonka naama koristaa hesarin etusivulla.

      Kyllä noiden ihmisten, jotka harrastavat rasismia tällaisten asioiden perusteella, pitäisi lähettää metsään itsekseen häpeämään itseään. Tai sitten voisi suoraan perustaa sinne oman valtion ettei tarvis asua muiden ihmisten keskellä, kun ei kerran kestä luonnon monimuotoisuutta.

      Sori, mutta ei eletä enää 1900-lukua eikä asuta missään Pohjois-Koreassa.

      Hae sinne minne kiinnostaa.

    • lääkiswannabe

      Ihanaa kuulla, ettei ainakaan Helsingin lääkisessä olla yleisesti rasistisia opiskelijatoverin taustasta/ulkomaalaisuudesta. Tästä saa voimia jatkaa haku-urakkaa/pänttäystä, vaikka monet muut ihmiset törkeitä kommentteja laukovatkin. Kiitos teille. :)

      • lääkiswannabe

        Mistä toi miinus? :/


    • 3+2

      Alottajan tilanne on vasta se, että hän ajattelee hakevansa. Siitä sisäänpääsyyn on tosi pitkä matka, ja opiskelemaan pääsy voi olla jopa mahdotonta, monelle on. Joten kysymykset ja vastaukset ovat täysin hypoteettisia.

      • lääkiswannabe

        Hypoteettisia? Nyt en kyllä käsitä.. Minun kohdallani tietenkin ovat, muttei se tarkoita etteikö olisi olemassa muita samantaustaisia jo sisäänpäässeitä, jotka miettivät samoja asioita. Voin esim. paljastaa sellasen, et kyl oon pikkasen kaverinki (=sisäänpäässyt) pohdintoja tänne laittanu ku ite sitä ei niin paljoo mietityttäny, et viittis...


    • dgffsas

      Mamuja ei pitäisi päästä lainkaan lääkikseen, jos ovat itsestään noin epävarmoja.

    • Kandi--

      Oletko valmis tutkimaan sitten klinikassa miesten sukuelimiä jne.? Prekilinikan aikana voi tosiaan valita parinsa sydämen auskultointiin, mutta klinikassa on vaikeampaa sitten valita potilaat. Harjottelua tehdessä oikeastaan mahdotonta.

      Ulkomaiset lääkärit ovat Suomessa tällä hetkellä täysin arkipäivää, joten potilaiden suhtautuminen ei pitäisi olla ongelma. Olen lääkisopiskelijana kulkenut monen ulkolaisen lääkärin mukana, ja ikinä ei mitään valituksia ole tullut :)

      Tuntuu, että itsetuntosi on todella hauraalla pohjalla :( Olisiko jonkunlainen ammattilaisen keskusteluapu sinulle hyväksi?

      • yks vaa

        Tuleeks muuten kaikille noi samat tapaukset, eli et välttämättä täytyy jokasen opiskelijan tuseerata ja näin?
        Eihän sellast tietty voi välttää jos opintosuunnitelmaan kuuluu. Erikoistut sitten vaikka naistenlääkäriks niin ei tartte myöhemmin miehiä katella.


    • tyjmg

      Mitä lääkiswannabe tuumaat itse jos kurssikaverinasi olisi vaikkapa Homo? syrjisitkö, huutelisitko rasistisia kommentteja?

      • lääkiswannabe

        No en tietenkään! :) Kukin tekee omat päätösensä ja mä teen omani ja niin kauan ku muilla ei ole mtn mua vastaan ni ei mullakaan ole mitään muita vastaan (tai vaikka oliski niin yrittäisin silti luutavasti olla mahdl neutraali). :D Vai mitä tuolla Homolla tarkotat kun on isolla kirjotettu? ;)
        Se on tietty eri asia jos oman perheen jäsen yhtäkkii ilmottaa suuntautumisestaan - sillon myönnettäköön saattaisi olla ainaki alkuun shokki ja näin, ymmärrettävästi. mut loppujen loppuun ei islamillakaan ole mitään homoja vastaan sinänsä, ainoastaan homoutta harrastamista vastaan. Meidan uskonnossa se voi olla koettelemus Jumalalta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3299
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      91
      3031
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2298
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      26
      1809
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1539
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1514
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1447
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      20
      1427
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1355
    Aihe