Ei ole kuulunut seuraterveisiä?
Teu on tiukasti sanankuulossa
29
200
Vastaukset
- teu.
Kyllä on terveisä pantu minunkin matkjaan kautta kristillisyyden laveuden ,täällä Suomessa , jopa USA;sta meillä oli yksi Saarnaaja veli siellä n.8 viikkoa . ja toi
terveisiä ,siiellä on ollut Lapin lähetystä montsa viikkoa , ja hän kertoi että siellä
on puhuttu samalla tavalla ja samasta asiasta ...
Mutta täällä on TH: ja TH. lähetys miehinä ,täytyy sanoa että ihanat on ollut ne
sanan selitykset joita tähän asti olemme kuulleet meillä , ensin timo puhui ,,,,
Sitten tatu puhui tuhlaaja pojan vertausta , nyt timon teksti oli Hebr.13 luku .
illalla saa nähdä se on viimeinen .
Täytyy sanoa että hyviä sanoja on ollut ei mitään trurhaa oppia ja kaikki
on hyvin ,tämä onkin 2011 jälkeen ,jolloin oli Täällä lapin miehet .- Kallis on Jeesus
Tatu oli kai toistanut saarnassaan useampaan kertaan sanat, "kallis kristillisyys".
Voisiko tähän kohtaan jatella tuota ainoata kallista joka meillä on nimittäin Herraamme ja Vapahtajaamme Jeesusta Kristusta?
Jes. 28:15 Koska te sanotte: "Me olemme tehneet liiton kuoleman kanssa ja tuonelan kanssa sopimuksen; tulkoon vitsaus kuin tulva, ei se meitä saavuta, sillä me olemme tehneet valheen turvaksemme ja piiloutuneet petokseen" -
Jes. 28:16 sentähden, näin sanoo Herra, Herra:
*) Katso, minä lasken Siioniin peruskiven, koetellun kiven, kalliin kulmakiven, lujasti perustetun; joka uskoo, se ei pakene. - teu.
Tatun iltseura teksto oli ! Piet.. 1 ;luku Pietari toivottaa Hajalla asuvaiset
Kristityille armoa ja rauhaa ,.,Ylistää Jumalaa siitä' , että hän on Uudesti-
sunnyttänyt heidät elävään toivoon ,niin että he toivossa saavat riemuita
kirkastuneella ilolla ,.,Tä'tä perustusta profeetat ovat tukineet ja sitä enkelitkin halajavat katsella ,., Kehoitus toivoon ,kuuliaisuuteenn , pyhyyteen ,., ja vilpittömään rakkauteen heille jotka ovat yhdistyneet ,Jumalan elävästä' sanasta ., . - teu.
Kallis on Jeesus kirjoitti:
Tatu oli kai toistanut saarnassaan useampaan kertaan sanat, "kallis kristillisyys".
Voisiko tähän kohtaan jatella tuota ainoata kallista joka meillä on nimittäin Herraamme ja Vapahtajaamme Jeesusta Kristusta?
Jes. 28:15 Koska te sanotte: "Me olemme tehneet liiton kuoleman kanssa ja tuonelan kanssa sopimuksen; tulkoon vitsaus kuin tulva, ei se meitä saavuta, sillä me olemme tehneet valheen turvaksemme ja piiloutuneet petokseen" -
Jes. 28:16 sentähden, näin sanoo Herra, Herra:
*) Katso, minä lasken Siioniin peruskiven, koetellun kiven, kalliin kulmakiven, lujasti perustetun; joka uskoo, se ei pakene.Jes. 28:15. Katso te sanotte "Me olemme trehneet liiton kuoleman kanssa ja
tuonelan kanssa Spomuksen, tulkoon viisaus kuin tulva, ei sae meitä saavuta,
sillä me olewmme tehneet valheen turvaksemme ,ja piilottautuneet petokseen
16. sen tähden nä'in sanoo Herra ,Herra : Katrso , Katso minä lasken Siionin peruskiven , koetellun kiven , kalliin kulmakiven LujaSTI PERUSTETUN ;JOKA USKOO ,se ei pakene ... SEL. (Siionin peruskivi , kallis kulmakivi (tämä kohta lainattu Room 9:323 LXX mukaisesti ) Myös Matt. 16:128-19 ; Ef. 2:19-22. - Jeesus on Jumala
teu. kirjoitti:
Jes. 28:15. Katso te sanotte "Me olemme trehneet liiton kuoleman kanssa ja
tuonelan kanssa Spomuksen, tulkoon viisaus kuin tulva, ei sae meitä saavuta,
sillä me olewmme tehneet valheen turvaksemme ,ja piilottautuneet petokseen
16. sen tähden nä'in sanoo Herra ,Herra : Katrso , Katso minä lasken Siionin peruskiven , koetellun kiven , kalliin kulmakiven LujaSTI PERUSTETUN ;JOKA USKOO ,se ei pakene ... SEL. (Siionin peruskivi , kallis kulmakivi (tämä kohta lainattu Room 9:323 LXX mukaisesti ) Myös Matt. 16:128-19 ; Ef. 2:19-22.Kristuksen Henki puhuu tässä profeetta Jesajan kautta tulevasta messiaanisesta tehtävästään n. 700 vuotta ennen Jeesuksen syntymää.
Vanhassa testamentissa on hyvin paljon tekstiä jotka puhuvat suoraan Kristuksesta.
Kun sittren Jeesus syntyi juutalaisten keskuuteen, niin he eivät tunteneet häntä eivätkä uskoneet häntä, vaikka olivat hänestä lukeneet jo 1000 vuoden ajan, aina Aabrahamista asti.
Tässä on hyvä kuvaus koko prosessista:
Joh. 8:37-59 Minä tiedän, että te olette Aabrahamin jälkeläisiä; mutta te tavoittelette minua tappaaksenne, koska minun sanani ei saa tilaa teissä.
Minä puhun, mitä minä olen nähnyt Isäni tykönä; niin tekin teette, mitä olette kuulleet omalta isältänne."
He vastasivat ja sanoivat hänelle: "Aabraham on meidän isämme."
Jeesus sanoi heille: "Jos olisitte Aabrahamin lapsia, niin te tekisitte Aabrahamin tekoja. Mutta nyt te tavoittelette minua tappaaksenne, miestä, joka on puhunut teille totuuden, jonka hän on kuullut Jumalalta. Niin ei Aabraham tehnyt. Te teette isänne tekoja."
He sanoivat hänelle: "Me emme ole aviorikoksesta syntyneitä; meillä on yksi Isä, Jumala."
Jeesus sanoi heille: "Jos Jumala olisi teidän Isänne, niin te rakastaisitte minua, sillä minä olen Jumalasta lähtenyt ja tullut; en minä ole itsestäni tullut, vaan hän on minut lähettänyt. Minkätähden te ette ymmärrä minun puhettani?
Sentähden, että te ette kärsi kuulla minun sanaani. Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä. Mutta minua te ette usko, sentähden että minä sanon totuuden.
Kuka teistä voi näyttää minut syypääksi syntiin? Jos minä totuutta puhun, miksi ette minua usko? Joka on Jumalasta, se kuulee Jumalan sanat. Sentähden te ette kuule, ...
***) ... koska ette ole Jumalasta."
Niin juutalaiset vastasivat ja sanoivat hänelle: "Emmekö ole oikeassa, kun sanomme, että sinä olet samarialainen ja että sinussa on riivaaja?"
Jeesus vastasi: "Minussa ei ole riivaajaa, vaan minä kunnioitan Isääni, ja te häpäisette minua. Mutta minä en etsi omaa kunniaani; yksi on, joka etsii ja tuomitsee. Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos joku pitää minun sanani, hän ei ikinä näe kuolemaa."
Juutalaiset sanoivat hänelle: "Nyt me ymmärrämme, että sinussa on riivaaja. Aabraham on kuollut ja profeetat, ja sinä sanot: 'Jos joku pitää minun sanani, hän ei ikinä maista kuolemaa.' Oletko sinä suurempi kuin isämme Aabraham, joka on kuollut? Ja profeetat ovat kuolleet; keneksi sinä itsesi teet?"
Jeesus vastasi: "Jos minä itse itselleni otan kunnian, niin minun kunniani ei ole mitään. Minun Isäni on se, joka minulle kunnian antaa, hän, josta te sanotte: 'Hän on meidän Jumalamme', ettekä tunne häntä; ...
.. mutta minä tunnen hänet. Ja jos sanoisin, etten tunne häntä, niin minä olisin valhettelija niinkuin tekin; mutta minä tunnen hänet ja pidän hänen sanansa. Aabraham, teidän isänne, riemuitsi siitä, että hän oli näkevä minun päiväni; ...
Kallis kristillisyys!
Vaikka puhumme samoja sanoja suomen kielellä, niin monesti sanoilla on eri merkitys.
Katsomme vaikkapa tuota sanaa: Kristillisyys, joko yhdellä tai kahdella ällällä.
se voi olla: Esikoislestadiolaisuus instituutiona.
se voi olla: Elämäntapa esikoisuudessa.
se voi olla: Kristillisen uskon todeksi elämistä esikoisuudessa.
Tästä seuraa: Esikoislestadiolaisuus instituutiona on niin kallis ja arvokas, että mukana roikkumalla pelastuu.
Tästä seuraa: Kun katselen toisten elämäntapaa tässä kristilisyydessa ja noudatan sitä samaa jotenkin, niin pelastun.
Kristillisen uskon todeksieläminen esikoisuudessa laittaa kuitenkin rajan sen ympärille niin, ettei kukaan uskalla katsoa ulospäin lainkaan. Kaikki toisenlaiset uskovat tulevat herkästi leimatuiksi omanvanhurskauden palvelijoiksi ja jokaisessa erilaisessa nähdään susi lampaan nahassa. Oi Herra armahda!- Totuus vapauttaa
Me esikoislestadiolaiset tiedämme mitä sanat "kallis kristillisyys" tarkoittaa.
Taivaan tiellä ei tunneta kahta kallista, ainoastaan yksi on kallis, hän on Jeesus Kristus.
Jos seurakuntaa aletaan kutsua "kalliiksi", sen tiettyjä saarnaajia "kalliiksi" ja "suurilla lahjoilla puhuviksi", taikka pahimmillaan "ensimmäiseksi ja parhaaksi työntekijäksi tällä etsikon ajalla", niin siinä vaiheessa viimeistään olisi aika herätä ja pestä unet pois silmistään Jeesuksen verellä.
Kuten eräs tunnetun es.lest. saarnaajan poika käytti nettipalstalla nimimerkkiä "kallis veljenne kallis veli." Näin hän korostetusti nimimerkillään kiteytti esikoislestadiolaisuutta vaivaavan vakavan ongelman joka on ihmispalvonta.
Kaikki kristityt ovat tismalleen saman arvoisia, riippumatta heidän asemastaan tai tehtävistään seurakunnassa, riippumatta JUmalalta saatujen armolahjojen määrstä taikka laadusta kaikki ovat "Jumalan lapsia". Tämä arvonimi on korkein arvonimi mitä kukaan ihminen voi maan päällä saavuttaa. - Jumalan lapsi. Meillä on sitten kallis Vapahtajamme tuo kulmakivi jonka varassa kaikki hengellinen rakennus pysyy pustyssä, tai ilman häntä raukeaa tyhjiin.
- silmät auki jo
Menisit teu joskus oman karsinan ulkopuolelle ja todella kuuntelisit mitä siellä puhutaan!
Siellä saattaa olla vihreää laidunta ilman piikkilankaa ja poronsarvia, eikä lestadiuksesta ole kuultukkaan. - teu,
Niin totta se on että usempaan kertaan hän toisti ,ne sanat
Mutta otetaan huomioon että tänämä on n,5 matkat hänellä
pieniä sanomisia saa tullakkin , hän ei kyllä esittänyt mitään
isonmpaa sanomista vaNHEMMAN VELJEN SUHTEEN
MUTTA TOI KYLLÄ ESIIN NUOREMMANAN VELJEN
USKON SELLAISENA KUIN SE ON SAARNATTU ELI
OIKEANA KRISTITTYNÄ ,,- tiedä häntä
Varmaan UR pelotti nuorta saarnamiestä?
- 20+19
Mahtaako seurakunta olla enempi vanhempia veljiä kuin nuorempia - mitä luulet teuta?
Tunnen aika rutosti niitä, joita ei voi nuoremmiksi veljiksi kutsua mitenkään. Ainakaan kokemukset eivät ole sellaisia tai siis koettelemukset - taitais olla parempi sana tässä. - teu.
tiedä häntä kirjoitti:
Varmaan UR pelotti nuorta saarnamiestä?
En usko , luulen että UR tarjosi korteerin kummallekin , ja se on hyvä
koska saarnaajien aamutoimet on ehkä vähän toisen laiset kun medidän
tavallisten pulliaisten olen joskus havainnut sellaistab , aamu rukouksineen
ja MELKO HYVISSÄ AJOIN HE ALKAA VALMISTAUTUIA AAMUKYLÄÄN .
jonne he menevät n .Klo 9:00-9:05. niin ja Taruksella on simon talo siis
tatun isä . että sellaista ,,kaikkiaan se meni hyvin , voitaisiko miettiä kuitenkin
ettei sellaisia pelotteluja tehdä näissä piireissä' , - teu.
20+19 kirjoitti:
Mahtaako seurakunta olla enempi vanhempia veljiä kuin nuorempia - mitä luulet teuta?
Tunnen aika rutosti niitä, joita ei voi nuoremmiksi veljiksi kutsua mitenkään. Ainakaan kokemukset eivät ole sellaisia tai siis koettelemukset - taitais olla parempi sana tässä.Vasta nyt tajusin kysymyksen ? oledn todella hämmästynyt kuinka oikeaan osuit
täytyy varmasati sanoa että nuorenpia veljiä on kun katsotaan anteeksi pyynnöstä
mutta kun kjeskustellaan asioista , vanhinta pukkaa , eikä ihme onhan hämäläinen kyla , tämä p-joki .
Jossa oli 6000 vuotta sitten kirkon kohdalla 12 m vettä joka tarkoittaa sitä että
mitään Kalliomaalauksia ei olevoitu tehdä jossakin 16-17m upoksissa, kuin
Sisävesi laivan kapteeni sanoi risteilyllä , hänen mukaan ne olisi Haukkasalosasa
noin kolmen metrin korkeudessa nykyisetä Pä'ijäntyeen pinnasa ylös ,
Minusta ei siellä voi koska maalaus olisi tehty sukelukksaissa ja se ei käy
koska maalikin onvewsiohenteinen , johan se olisi liennut ,,
- teu.
Kyllä tunnen seurakunnan kohtalaisesti , jos ajatellaan 13-17 votiaat nuoret ,
Heitä oli vain 9,, 4 vuotta siten alle 13 vuotiaita oli n. 18 , nämä oli silloin ja
vain p-jokelaisia Nyt on noin 13-17 vuotisia 15-16. ja alle 13 vuotiaita n.22.
Mutta eilen oli nuoria n.100 koska oli tullut Läheltä muita
Me järjestimme vapun aattoni valtyakunnallisen Nuorten illan jossa
saimme palvella n. 600 nuorta ..
Kyllä tä'ällä oli omaporukka vanhentunut , mutta se on havaittu ja suuntasta on korjailtu Täällä on kaksi perhettä jotka on täyttäneet käskyä ,lisääntykää ja
täyttäkää maa , ja muutama harvenpi 2-3 lasta perheessä sitten on sellaisia
joissa ikä isällä ja äidillä saattaa olla jo 50. vuotta ja kesä kokouksissa on noin
30-40 vuotriaat vanhemmat ja heillä kohtuullisesti lapsia .
Lauantaina olisi mahtunut muutma päivällä kuin illallakin ,mutta tänäpänä
päivä seurat oli väkeä täyteen asti , vaikka eteinen jalasten huonekin oli täys
ja ulkon istui 20 -30 , ehkä tänä'n oli 345., iltaseurat oli reippaastiu väljempää
ehkä 246. jokatapauksessa oli tullut muutmia vieraitä tänäänkin uusia Latista
ja Jämsästä .
No sinä et ihan noita kysynyt , Meidän paikallisseurakunta kokouksessa
On puheen johtaja , 36v. Kolma saarnaajaa on alle 40 vuotiasta joista uusin
TR. on n.34v. palvelutoimikunta on nuria yli puolet ja meitä vnhmpiakin on
täytynyt ottaa mukaan , toimikunta on etupäässä nurenmpia ,ok ..
Kyllä me tarvittaisiin nuorehkoja henkilöitä tänne , jos jollakulla olisi varaa
siirtyä emme kyllä pahaa trykkäisi , Kuntamma on nyt 3312. henkeä ja
hyvin voisimme liittyä Sysmän , Kuhmoisten , Asikkalan kanssa , saiksi
että kuhmionen on aikanaan eronut Padasjoesta , ja me taas aikanaan Sysmätä
mutta koska näistä kolmesta tulisi vasata hieman yli 10 500 ,tarvitään vielä
lähes toinen mokoma as, Ja ne on asikalassa n,9500 as. nyt olisi määrä
tä'yteen pitää vain neuvotella (20'000 as.)
Ei mitenkään täältä lahteen ,koska siinä kävisi varmasti niin kuin Hämeen-
linnan liitoksissa n,3 vuotta sitten , eli monet palvelut on ajettu loppuun
kuten Terkkari yms. On siellä jossakin kohtaa hyvääkin ,verotus
mutta Hattula ja Janakkala ratsastaa hml. työnpaikoilla eikä ole vielä halunut
mitään yhteistä kortta kantaa kekoon nämä olisi 25.800as. Jotka olisai
Mainio lisä kaupunkiin n.65.000 25800 = 90'800 .- Leeviläinen
Voi Teuvo! Muutaman vuoden olen lukenut kirjallisia tuotoksiasi! Aikaisemmin kerroit, että tekstisi ymmärrettävyys paranee uuden kannettavan tietokoneesi myötä? Eipä vaikuta parantuneen! Joskus sai jopa arvaamalla selvää selostuksistasi, mutta nyt on kirjoituksesi täyttä hebreaa! Kenelle kirjoitat? Laestadiolaisille, sinua ymmärtäville paikkakuntalaisille, tahi myös tätä palstaa satunnaisesti lukeville esikoislaestadiolaisuuden ulkopuolisille henkilöille? Kaikella kunnioituksella: olet tuottanut minulle upeita riemunhetkiä lukiessani kirjoituksiasi, siitä sinulle kiitokset. Vaan joskus, selvinä hetkinäsi, voisit kirjoittaa ymmärrettävää tekstiä lainaamatta koko bibliaa. Rakkaudella, rauhaa ja anteeksiantoa toivottaen: Leeviläinen
Leeviläinen kirjoitti:
Voi Teuvo! Muutaman vuoden olen lukenut kirjallisia tuotoksiasi! Aikaisemmin kerroit, että tekstisi ymmärrettävyys paranee uuden kannettavan tietokoneesi myötä? Eipä vaikuta parantuneen! Joskus sai jopa arvaamalla selvää selostuksistasi, mutta nyt on kirjoituksesi täyttä hebreaa! Kenelle kirjoitat? Laestadiolaisille, sinua ymmärtäville paikkakuntalaisille, tahi myös tätä palstaa satunnaisesti lukeville esikoislaestadiolaisuuden ulkopuolisille henkilöille? Kaikella kunnioituksella: olet tuottanut minulle upeita riemunhetkiä lukiessani kirjoituksiasi, siitä sinulle kiitokset. Vaan joskus, selvinä hetkinäsi, voisit kirjoittaa ymmärrettävää tekstiä lainaamatta koko bibliaa. Rakkaudella, rauhaa ja anteeksiantoa toivottaen: Leeviläinen
Teun tekstii lukkoopi hyvinnii...liäviläinen männöö nyhheti uamusella kaappaan ja ostaaten rillit ja pannoo ne piähän. Suattaapi aottaa.
tyhmelin kirjoitti:
Teun tekstii lukkoopi hyvinnii...liäviläinen männöö nyhheti uamusella kaappaan ja ostaaten rillit ja pannoo ne piähän. Suattaapi aottaa.
"Teun tekstii lukkoopi hyvinnii...liäviläinen männöö nyhheti uamusella kaappaan ja ostaaten rillit ja pannoo ne piähän. Suattaapi aottaa."
Kääpikö omanvanhurskaaven nenälasit?- teu.
Leeviläinen kirjoitti:
Katsos Leeviläinen kun ostin uudet vehkeet , ei niiden sormi tila
juuri kohentunut , Näppäimistöt kuulemma on STANDARDISOITU
ja näppäimistön pituus on vakio , ja kirjoitus os on 30.5 cm. pituus
Ja korkeutta 11.0 cm... kun se joka mulla oli vanha oli 7 cm pitempi
ja noin kaksi cm leveämpi 13.x37.5 . nyt ei tarvitse paljon kun osaa laskea
paljonka tilaa /kirjain jää .
Mulle on tilauksessa erikois näppäinmistö joka on vähän isonpi nykyuista
standarnointia , saattoi olla puolesta välista ja se antaa jo vähän tilaa jos
minulla on todella N:RO 12 hanskat voitte tietää niiden kanssa näpelöinnin
olevan noin niinkuin ahdasta.. No seurat on loppu ja siivoukset on alkamassa
oma pieni porukka siitä saa tyydytyksen . semmoista tällä kertaa, - -L&§-
Eslest kirjoitti:
"Teun tekstii lukkoopi hyvinnii...liäviläinen männöö nyhheti uamusella kaappaan ja ostaaten rillit ja pannoo ne piähän. Suattaapi aottaa."
Kääpikö omanvanhurskaaven nenälasit?*naaaaraaaa....* (padasjokkee)
- su***
Eslest kirjoitti:
Kääpikö omanvanhurskaaven nenälasit?Elekee, elekee ruvekko huastammaa savo murteella ku ette työ ossoo. Se onnii hyvinnii syhti ko pilikkootte meijjä huasteluva. Voepi olla, mutta voipi hyvinnii olla olemattakii synti. Taaevuasee piässy vua vaekkeutuu..
- Leeviläinen
"Mulle on tilauksessa erikois näppäinmistö joka on vähän isonpi nykyuista
standarnointia , saattoi olla puolesta välista ja se antaa jo vähän tilaa jos
minulla on todella N:RO 12 hanskat voitte tietää niiden kanssa näpelöinnin
olevan noin niinkuin ahdasta!"
Ahaa! Kirjoitat siis hanskat käsissäsi? Siitäkö johtunee kaikki näppis- ym. virheesi? Riisu rukkasesi.- steniläinen
Hetihän tuo koistisen kassara näyttää selvän saavan teun tekstistä, kun aukenee tilaisuus osoittaa oma ylivertainen nokkeluutensa, jolle voi siellä peräkammarissa yksinänsä hihitellä. En paremmin sano.
- teuy.
"Leeviläinen "
minä hetri eilen arvasain . mutta olin jo näpelöinyt lähetä
nappulaa ,,muuten hyvä huomio, - teu.
steniläinen kirjoitti:
Hetihän tuo koistisen kassara näyttää selvän saavan teun tekstistä, kun aukenee tilaisuus osoittaa oma ylivertainen nokkeluutensa, jolle voi siellä peräkammarissa yksinänsä hihitellä. En paremmin sano.
"" steeniläinen ""
Samoin minäkin huomaan , niin se tekee , eikä se minua hauittaa . - su***
Älkää hyvät nuoremmat intoilijat pilkatko teun tekstiä. Hänelläkin on sitä ikää jo sen verran, että kun nuo koneiden näppäimien koot ovat hieman pienehköjä meille vanahemmille. Minulla kun on sormet kuin krillimakkarat niin vaikeeta se on, joskus tulee kaksoislyöntejä. Mutta se on taas eri asia jos on tauti niin pitkällä, että jää hanskat käteen.
- tulik' nys selväx
Kirjoitusvirheet ei ole mikään syy,. tai lupa pilkata lähimmäistään. Päinvastoin kirjoitusvirheistä pilkkaava henkilö kertoo viesteillään ainoastaan itsestään.
Luki häiriö ei ole mikään leikin asia kenenkään pilkattavaksi. - tiatoxi
luku- ja kirjoitushäiriö
luku- ja kirjoitushäiriö, lukihäiriö, heikkous lukemisen tai kirjoittamisen oppimisessa, vaikka oppilaan älykkyys ja oppimisedellytykset ovat normaalit tai luku- ja kirjoitustaitoon verrattuna suhteellisen hyvät. Lukemisen opettelussa voi olla vaikeutena kirjaimen muuttaminen äänteeksi, äänteiden yhdistäminen tavuiksi, tavun hahmottaminen, sanan kokoaminen tavuista tai sanojen ja lauseiden merkityksen käsittäminen. Kirjoittamisen oppimisessa voi ilmetä vaikeuksia kuullun sanan toistamisessa, tavuerottelussa, äänne-erottelussa, äänteen muuttamisessa kirjaimeksi sekä sanojen ja lauseiden kirjoittamisessa. Lukihäiriön syntyyn voivat vaikuttaa esim. keskushermoston vaurio, aivotoiminnan häiriö, hahmotusvaikeudet, perinnöllisyys, kasvuympäristön ongelmat ja lapsen psyykkinen rakenne. Häiriöstä kärsivä tarvitsee erityisopetusta. Lukihäiriöistä kärsivien aikuisten tukemiseksi on perustettu yhdistyksiä, kuten Helsingin seudun erilaiset oppijat ry.- teu.
Niin ,jos otetaan huomioon toessa alympänä oleva""teuy"" ei johdu muusta
kuin isoista sormista ,,sillä samalla kun u on paunettu on y painunut leveäksi
käyneen liikkeen lopussa . siis ei mitään niin hienoa kuin kuin tiatoxi luennoi .
ei mitään niin eläimellistä mitä' Leeviläinen tänne toi .
Jos nyt kuitenkin katsotaan asioita maltillisesti niin voidaan päästä
kaikin puolin sellaiseen järkevään ratkaisuun että todella sormet
on isot ja kömpelöt, eikä mitään tietämyksiä' todella ole näistä
asioista pitäisi voida keskustella järkevästi , eikä alkaa posmottaa
toisen ja toisen sanoista ,tai vioista ,, tietenkin päälle lyöntiä voisi
karsia, mutta jos kirjoitus on mielekäs , ei ehkä tule joka lyönnin
jälkeen luettua päällekkäisiä yms. virheitä , ehkä sitä joku haluaisi . - niin kyl se näin on
teu. kirjoitti:
Niin ,jos otetaan huomioon toessa alympänä oleva""teuy"" ei johdu muusta
kuin isoista sormista ,,sillä samalla kun u on paunettu on y painunut leveäksi
käyneen liikkeen lopussa . siis ei mitään niin hienoa kuin kuin tiatoxi luennoi .
ei mitään niin eläimellistä mitä' Leeviläinen tänne toi .
Jos nyt kuitenkin katsotaan asioita maltillisesti niin voidaan päästä
kaikin puolin sellaiseen järkevään ratkaisuun että todella sormet
on isot ja kömpelöt, eikä mitään tietämyksiä' todella ole näistä
asioista pitäisi voida keskustella järkevästi , eikä alkaa posmottaa
toisen ja toisen sanoista ,tai vioista ,, tietenkin päälle lyöntiä voisi
karsia, mutta jos kirjoitus on mielekäs , ei ehkä tule joka lyönnin
jälkeen luettua päällekkäisiä yms. virheitä , ehkä sitä joku haluaisi .Johdonmukaisten lauseiden muodostuksessa on selvä häiriö. Ajatus katkeilee kesken lauseen ja jatkuu ihan jostakin muusta kohdasta aiheesta, josta lukijoilla ei ole aavistustakaan mistä saas puhutaan. Sitä ei pidä missään tapauksessa kieltää eikä hävetä, se ei ole pahuutta vaan yksi inhimillinen ominaisuus.
Koska moni lukijoista luulee kirjoittajan olevan humalassa, on tämäkin syytä huomioida.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin579682Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh174031Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r323326Kysely lieksan miehille
Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht942573Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1142100Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.3982012Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa2431519FinFamin ryhmät
Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir01351Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!
JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu731168Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101135