Historiallisesta miekkailusta kiinnostuneita?

feder

Harrastaako joku muu täällä historiallista miekkailua, tai on muuten kiinnostunut siitä? Ja en muuten jaksa vastailla mihinkään ”nyrkkeilijä/urheilumiekkailija/karateka vetäisi miekkailijaa pataan” –viesteihin, koska ne eivät liity mitenkään mihinkään :P. Itse olen harrastanut saksalaisperäistä pitkämiekkailua jo jonkin aikaa, ja tarkoitus olisi jossain vaiheessa päästä ulkomaille asti kilpailemaan.

Lajilla ei ole mitään tekemistä larppaamisen tai boffaamisen kanssa, vaan se on ihan kamppailulaji. Tunneilla ollaan ihan normaalissa sisäliikuntavarustuksessa, ja kaikki suojat ja kypärät ovat moderneja, eli kyseessä ei myöskään ole historianelävöittäminen. Hiki kyllä tulee ja kunto nousee :P Itse en ollut mitenkään kovin huonossa kunnossa kun aloitin (taustalla toinen kamppailulaji), mutta erityisesti itse miekkailu on aika rankkaa. Itse olen kiinnostunut sekä lajin historiallisesta puolesta ja siitä, että tekniikat ovat oikeasti esim. keskiajalta peräisin olevista miekkailuoppaista. Tunneilla ei kuitenkaan ole mitään kirjarinkiä, vaan oikeasti opetellaan miekkailemaan. Mua itseäni viehättää lajissa se, että se on aito eurooppalainen kamppailulaji, se historiapuoli ja Ja tietty myös itse miekkailu on todella hauskaa :D

Onko joku muu kiinnostunut lajista? Voin myös laittaa linkkejä ja vastailla kysymyksiin jos on :)

11

317

Vastaukset 11

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :Pss

Kendoka silti voittas :P

• mieggaa
      • Miekkatyyppi

Tässä video viimevuodelta, Puolasta, kendoka vs. historiallinen miekkailija. Aika tasaväkistä näyttää olevan, ja historiallinen miekkailija saa aika hienoja pistoja läpi myös. Videolta kannattaa huomata muuten se, että molemmat käyttävät shinaita, eli etu on selvästi kendokalla, kun HEMA-miekkailija on tottunut käyttämään pidempää ja raskaampaa teräsmiekkaa. Shinai-miekassa ei myöskään ole väistiä, joka on aika oleellinen historiallisessa miekkailussa.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=5gqg_B4bM5o

• gfdgdsfgdgdf

Aika kiinnostavan oloinen laji? Missä voiu treenata?

• deedee7

Toi kamppailulajit.net -lista on vanhentunut, sitä ei kai enää päivitetä ja seuroja on aika paljon tullut lisää kun laji on kasvanut. Helsingissä ja Espoossa alkaa muuten alkeiskurssit kohta, www.miek.fi ja www.ehms.fi löytyy lisätietoa.

• qwertyui3

vau, toi EHMS:n toiminta näyttää aika siistiltä. pitää yrittää josko pääsisi peruskurssille osallistumaan. oon aikaisemmin harrastanut nyrkkeilyä pari vuotta, mutta ei inspaa enää. mut kiitos linkistä, taidan tietää mitä alan harrastamaan seuraavaksi.

• Tuleva miekkailija

Millaisia miekkoja historiallisessa miekkailussa käytetään Suomessa? Olen siinä uskossa, että se yleisin malli on feder, eli esim: http://www.regenyei.sg18.net/en_feders_standard.html

Mutta käytetäänkö muitakin? Toi on vissiin aika turvallinen, voi matsata (suojavarusteet päällä tietenkin) melko kovaa ilman vakavia vammoja. Tietääkseni ulkomailla käytetään juuri tuota feder-mallia nimenomaan kisoissa. Olen miettinyt harrastamisen aloittamista juurikin tuolla Espoossa, ja oman miekan hankkiminen tulee varmaan ajankohtaiseksi kohta.

• MiekkaMaster

Mitä olette historialliset miekkailijat siitä jos joutuisitte kohtaamaan musashin 1600 luvun japanista?
      Vai kohtaisitteko mielummin spartacuksen? Jos olisi pakko kohdata toinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra on mukana Suomen huutokauppakeisari -sarjassa

Suomen huutokauppakeisari on tavallisten suomalaisten ohjelma. Sarjan suosiosta kertoo se, että nyt alkaa jo 19. kausi t
      Maailman menoa
      162
      1538
    2. Kuuleppas

ensimmäiset naissuhteet toimii miehelle eräänlaisena oppikouluna, mutta hän ei välttämättä itse ymmärrä oppineensa mitää
      Ikävä
      256
      1086
    3. Mulla ei ole Suomessa enää mitään

4 vuotta joutuu asumaan henkisessä vankilassa. Sitten voi muuttaa takaisin ulkomaille.
      Turku
      183
      742
    4. Kuinka nainen jaksat ja voit

Toivottavasti hyvin.
      Ikävä
      43
      711
    5. Provider miehistä..

Tietyt miehet puhuvat ilkeästi naisista, jotka haluavat elää miehen tuloilla. Eikö? Mutta miksi tietyt miehet siitä pah
      Ikävä
      209
      674
    6. Sinulle nainen

En ehkä koskaan osannut sanoa tätä oikein. Minun vaikeuteni luottaa liittyi ennen kaikkea menettämisen pelkoon. Siihen
      Ikävä
      63
      645
    7. Tiedätkö sitä

Että sinun äänesi on ihanan pehmeä
      Ikävä
      40
      566
    8. Hei rakkaani.

Kohtaaminen lähestyy. Miten teemme sen? Kumpi ottaa yhteyttä vai törmäämmekö jossain sattumalta? Tuleva vaimosi
      Ikävä
      45
      535
    9. Ethän mies vielä

luovu meistä? Haluaisin jo sun syliin.
      Ikävä
      39
      534
    10. Ethän voinut nainen tietää, että rikot rikotun

Omaa elämää taas mietin aamuyön tunteina. En vieläkään löytänyt muistin sokkeloista ainuttakaan onnen hetkeä. Kaipuu on
      Ikävä
      66
      526
    11. Haaveilen edelleen

Sinusta aika ajoin
      Ikävä
      32
      491
    12. Tulisitpa käymään joskus vielä

Olisi niin kiva nähdä pitkästä aikaa. Oletko vielä joskus tulossa?... Niin monet muutoksen tuulet puhaltavat, olisi lohd
      Ikävä
      23
      479
    13. Yt:t kunnassa päättyi

Oliko nämä tarpeelliset ja ratkeaako taloushuolet näiden avulla? Lehdessä ilmoitettujen lukujen perusteella lisää on tul
      Lappajärvi
      53
      467
    14. Sut.

Tuhotaan. :)
      Tunteet
      38
      460
    15. Martsusta tuli leuhka

Ja ylimielinen. Hän ei nosta persettäkään ilmaseksi . Luulempa et nämä ei tee hyvää hyvinvointivalmennuksille.... Nannal
      Kotimaiset julkkisjuorut
      163
      455
    16. Lämpimiä katseita aikoinaan vaihdettiin, siihen se sitten jäi

Sinulla uudet tuulet ja välttelet kohtaamistamme.
      Ikävä
      26
      450
    17. Mä oon kallistumassa

Rikosilmoitukseen!
      Suhteet
      69
      441
    18. Poromiehentien remontti ...

Mikä tilanne? mistä mennään
      Hyrynsalmi
      6
      433
    19. 19
      404
    20. Kiulu myynnissä!

Kiulu hakee taas uutta yrittäjää. https://www.yritysporssi.fi/etela-pohjanmaa-lansi-suomi-finland/myytavat/yritykset/ma
      Ähtäri
      22
      395
    Aihe