Uskallanko vuokrata asunnon tummaihoiselle?

Sijoitusyksiö62

Minä ja vaimoni olimme tänään näyttämässä asuntoa vuokralaisehdokkaalle. Tiesimme, että vuokralainen oli ulkomaalainen, saksalainen opiskelija, mutta yllätys oli melkoinen, kun ovesta astui sisään pikimusta mies.

Miehellä oli sakalainen nimi ja puhelimessa äänestä ei mitenkään erottanut, että kyseessä on afrikkalaistaustainen.

Kaikki tuttavat ja sukulaiset neuvovat välttämään kaikkia etnisiä vuokralaisia. Onko
riski ongelmille suurempi noiden kanssa?

28

583

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lähisairaanhoitaja

Ongelmatapauksia on niin valkoisten kuin mustien sekä suomalaisten kuin ulkomaalaisten keskuudessa. Ihon väri tai ulkomaalaisuus ei sinänsä tarkoita isompaa riskiä ongelmille.

Mutta yksi valtavan iso riski on, jos vuokraat asunnon jollekin etniseen vähemmistöön kuuluvalle.

Riitatilanteissa, esim. etninen vuokralainen laittaa asuntosi remonttikuntoon tai jättää vuokrat maksamatta, et kantaväestöön kuuluvana tule saamaan tasapuolista kohtelua oikeudessa.

Etnon ei tarvitse muuta kuin lausua taikasana RASISMI, niin hän voi huoletta olla maksamatta vuokria tai aiheuttamiaan remonttivahinkoja.Sinä olet syyllinen. Kaikenmaailman vähemmistövaltuutetut ja ties mitkä tummanahkaliittojen juristilaumat kyllä puolustavat etnistä vuokralaista. Sinä sen sijaan saat maksaa oikeuskulusi itse ja olet yksin heitä vastaan. Ja syyllinen sinusta leivotaan tavalla tai toisella. Tai vähintäänkin etninen vuokralaisesi vapautetaan kaikista maksuvelvotteista sinua kohtaan.

Hieman liioitellun kärjistettyä tekstiä, mutta erittäin mahdollista nykypäivän Suomessa.

Sen sijaan syntyperäinen suomalainen vuokralaisena ei voi syyttää sinua rasismista eikä saa oikeudessa positiivista erikoiskohtelua.

• ällistynyt :O

Jos mieshenkilö oli rehdin ja mukavan oloinen ja kaiken lisäksi opiskelija täällä niin luulisi että ei ihonvärillä enää väliä. Asutaanko me todella täällä Suomessa niin takapajulassa että tämmöisiä asioita pitää vielä pohtia :/ En ihmettelisi että rasisti kommentteja tulisi koska sitähän tuo aloittajan kysymyskin jo on, rasismia.

• kullinnuppi

älä vuokraa

• tietomies80

"En ihmettelisi että rasisti kommentteja tulisi koska sitähän tuo aloittajan kysymyskin jo on, rasismia."

Mikä siinä on rasismia? Lähisairaanhoitaja vastasi erittäin hyvin. Jos riitatilanne tulee, on erittäin todennäköistä, että etninen vuokralainen saa positiivista erityiskohtelua oikeudessa. Eli ei tarvitse korvata vahinkoja tai maksaa väliin jääneitä vuokria..

• Näin se vain on

Höpö. höpö, ei tule saamaan mitään erityiskohtelua oikeudessa. Häätö tulee aivan samalla tavalla kuin kantasuomalaiselle Persujen tympeät valheet alkaa pikkuhiljaa kyllästyttää. Tuo paskasakki huutelee katsomosta, vastuunkantajiksi näistä surkimuksista ei ole.

• faktat pysyy
        Näin se vain on kirjoitti:

Höpö. höpö, ei tule saamaan mitään erityiskohtelua oikeudessa. Häätö tulee aivan samalla tavalla kuin kantasuomalaiselle Persujen tympeät valheet alkaa pikkuhiljaa kyllästyttää. Tuo paskasakki huutelee katsomosta, vastuunkantajiksi näistä surkimuksista ei ole.

Minua taas kyllästyttää tuollaiset RKP:läiset tissiposket, paskasakkia ovat, sinä käyt siitä todisteeksi.

• Näin se vain on
        faktat pysyy kirjoitti:

Minua taas kyllästyttää tuollaiset RKP:läiset tissiposket, paskasakkia ovat, sinä käyt siitä todisteeksi.

Laittaa faktaa siitä miten mustaihoinen voi muka vetkutella pitempään häätöä kuin valkoihoinen? Jos mistään mitään ymmärtäisit tietäisit että valkoinen persupummi voi pitkittää häätöä aivan samalla tavalla, ei se väriä katso. Tuollainen valehteleva paskasakki kyllä tiedetään. Minun äidinkieli on kyllä suomi mutta ruotsiakin osaan. Sinä tuskin osaat edes englantia.

• faktat pysyy

Laittaa faktaa siitä miten mustaihoinen voi muka vetkutella pitempään häätöä kuin valkoihoinen? Jos mistään mitään ymmärtäisit tietäisit että valkoinen persupummi voi pitkittää häätöä aivan samalla tavalla, ei se väriä katso. Tuollainen valehteleva paskasakki kyllä tiedetään. Minun äidinkieli on kyllä suomi mutta ruotsiakin osaan. Sinä tuskin osaat edes englantia.

En ole väittänyt mitään mustaihoisista, itseasiassa sellainen yksi on minukin asunnoissani, eikä ole valittamista ollut. Sen sijaan sinun kaltaisen ruotsi-kommarin heittäisin ulos ja hakkaisin, jos tulisit näytölle sopertamaan. Olet alinta suomessa asuvaa paskasakkikastia, muuta ruotsiin piipittämään homohurria.

• Näin se vain on
        faktat pysyy kirjoitti:

En ole väittänyt mitään mustaihoisista, itseasiassa sellainen yksi on minukin asunnoissani, eikä ole valittamista ollut. Sen sijaan sinun kaltaisen ruotsi-kommarin heittäisin ulos ja hakkaisin, jos tulisit näytölle sopertamaan. Olet alinta suomessa asuvaa paskasakkikastia, muuta ruotsiin piipittämään homohurria.

Vai että oikein hakkaisit, johan pomppas. Ensinnäkin minulla on oma velaton asunto, pari sijoitusasuntoa, ei minua kiinnosta sinun lääväsi. Jos nyt kuitenkin jossain tavattaisiin ja alkaisit uhoamaan niin poliisit paikalle, kyllä ne tuollaisen paskiaisen kuriin laittaa.

Sinulla on vaikeuksia luetun ymmärtämisessä. En ole suomenruotsalainen enkä kyllä homokaan. Sinä taasen olet typerä persu, valkoista roskaväkeä.

• sivusta tarkkaaja

Vai että oikein hakkaisit, johan pomppas. Ensinnäkin minulla on oma velaton asunto, pari sijoitusasuntoa, ei minua kiinnosta sinun lääväsi. Jos nyt kuitenkin jossain tavattaisiin ja alkaisit uhoamaan niin poliisit paikalle, kyllä ne tuollaisen paskiaisen kuriin laittaa.

Sinulla on vaikeuksia luetun ymmärtämisessä. En ole suomenruotsalainen enkä kyllä homokaan. Sinä taasen olet typerä persu, valkoista roskaväkeä.

Ruotsin homohan sinä ole ja köyhä asunnoton. Et muuten olisi kiivastunut, kalikka kopsahti osuvasti nilkkaasi ja sattui näköjään.

• Näin se vain on
        sivusta tarkkaaja kirjoitti:

Ruotsin homohan sinä ole ja köyhä asunnoton. Et muuten olisi kiivastunut, kalikka kopsahti osuvasti nilkkaasi ja sattui näköjään.

En minä ole kiivastunut, sinähän se täällä mesoat. Tyypillinen huonosti koulutettu typerä persu, valkoista roskaväkeä.

• kiinni jäit

En minä ole kiivastunut, sinähän se täällä mesoat. Tyypillinen huonosti koulutettu typerä persu, valkoista roskaväkeä.

Nyt se paljastui, olet mutsku, mustaa kouluttamatonta roskaväkeä. Niitä rkp:n maahantuomia, joista epätoivoisesti on kasvatettu hiipuvalle rantahurripuolueelle kannattajia.

• Näin se vain on kirjoitti:

"Tyypillinen huonosti koulutettu typerä persu, valkoista roskaväkeä. "

Älä nyt itse sorru tuohon.

• omakas

Työttömälle somalille en vuokraisi, mutta saksalaisniminen opiskelija on kyllä aika varman kuuloinen valinta. Ei tänne mikään täyshulttio Saksasta asti tule opiskelemaan, olkoon ihonvärinsä mikä hyvänsä.

Tietysti jos toisena vaihtoehtona on suomenruotsalainen juristinainen, niin vuokratkaa ihmeessä hänelle. Tai ehkei juristille, parempi vaikka eläinlääkäri. Juristi kun voi keksiä jonkun vittumaisen pykälän tai muuten vaan uhkailla oikeudella.

• overrated

Siinähän se tuli, vuokranantajat pelkäävät oikeutensa tuntevaa vuokralaista. Älä pelkää, homeloukkosi ei ketään juristinaista kiinnosta, korkeintaan niitä sossulaisia.

• Lähisairaanhoitaja

"Höpö. höpö, ei tule saamaan mitään erityiskohtelua oikeudessa. Häätö tulee aivan samalla tavalla kuin kantasuomalaiselle".

Mutta entäpä, jos tummaiho keksii lausua taikasanan RASSISMI? Kuinkas sitten käy oikeudessa? Uskaltaisitko läheä vuokranantajana kokeilemaan?

Syntyperäinen kantaväestön edustaja ei voi syyttää vuokranantajaa rasismista. Eli oikeudenkäynti on automaatisesti tasapuolinen.

• Näin se vain on

Jos tummaihoinen on jättänyt vuokransa maksamatta tai saanut tarpeeksi varoituksia mekastamisesta lentää aivan samalla tavalla pihalle kuin valkoihoinen. Voi aivan rauhassa huutaa rasismia vaikka maailman tappiin saakka, se ei asiaa miksikään muuta.

Mielummin vuokraan mustaihoiselle opiskelijalle kuin jollekin persujuopolle joka kännipäissään kavereidensa kanssa rikkoo paikat, häiriköi ja jättää vuokrat pystyyn.

• hhhhhkkööööööööööööö

Jos tummaihoinen on jättänyt vuokransa maksamatta tai saanut tarpeeksi varoituksia mekastamisesta lentää aivan samalla tavalla pihalle kuin valkoihoinen. Voi aivan rauhassa huutaa rasismia vaikka maailman tappiin saakka, se ei asiaa miksikään muuta.

Mielummin vuokraan mustaihoiselle opiskelijalle kuin jollekin persujuopolle joka kännipäissään kavereidensa kanssa rikkoo paikat, häiriköi ja jättää vuokrat pystyyn.

Tässä taannoin oli iltiksessäkin juttu miten Vantaalla joku monikulttuurinen oli pitänyt lammasta kerrostalon kellarin varastossaan. Lammas oli siis jostain sinne haettu, ja se oli tarkoitus rituaaliteurastaa asunnossa jonkun heidän uskontollisten oppiensa mukaisesti jonain heidän juhlapäivänään.

• Älä vuokraa

ei missää tapauksessa,ne laittavat niin voimakas mausteisia ja omituisia ruokia ettei sitä hajua saa pois muuten kuin maalaamalla ja tapetoimalla koko asunto,koko rappu haisee sille samalle,se tulee heillä itselläänkin jopa ihon läpi,haisevat samalle itsekkin(mun ammatissa sen huomaa)

• i have veri small

Vuorasin oikeen siisti habdula piti asunnon siistinä kaikinpuolin ok mutta asunnossa ravasti koko ajan noin 16v blondi tyttöjö ja sitten alkoi kuulumaan vukink pits,läps läps wooooooooooooo,gooooooooooooo lips läps i häve veri pik jne jne 20h/vrk oli pakko irtisanoo soppari

• *Vuokranantaja

Miksi oikeasti edes harkitset vuokraavasi jollekin nazi-keenerille asuntoa ? Tiedät todennäköisesti joutuvasti ongelmiin ja silti kyselet Suomi-palstalta neuvoa. Keenerit asuvat kaupungin vuokra-asunnoissa, missä vuokranmaksu ei ole niin oleellinen asia. Ota siihen joku sellainen ihminen, ettei tarvitse provota netissä.

höh - olet hupsu.

• Normaalisti :-)

Suhtaudu samalla tavalla kuin kehen tahansa asunnon hakijaan. Selvitä vuokranmaksamismahdollisuus, takuuvuokra ja luottotiedot. Kyllä saksalaiset on tottuneet asumaan asiallisesti, siellä on kova kuri ja naapurivalvonta yhteisöissä. Saksalaisilla on yleensä myös hyvät tavat, osaavat tervehtiä naapureita ja ovat kohteliaita. Teitittely vielä käytössä, myös kouluissa.

• äääliö

Aloittajan kysymys oli niin typerä, että sen oli pakko olla pilaa.

• silmienpyöritys

Älä ihmeessä vuokraa. Vaikka Barack Obama tai Nelson Mandela tulisi kysymään vuokrakämppää, niin älä vuokraa.
      Miksi?
      Kas, se ihon väri...
      Voin kyllä suositella eräitä täysin valkoihoisia tyyppejä kaupungistamme.
      Korvikealkoholin haju ei varmaan haitanne eikä myöskään pari lusittua törkeää pahoinpitelyä?
      En tiedä oletko kuullut sanasta sarkasmi?

• Tietomies80

Syntyperäinen vaaleaihoinen kantis suomalainen ei voi mahdollisessa riitatilanteessa vedota rasismiin. Ja näin ollen aloittajan tilanne oikeudessa on automaattisesti parempi.

Tummaihoinen voi vedota rasismiin. Ja saa avuksi kaikki vähemmistövaltuutetut ja pakolaisavun juristit. Sinusta tehdään rasisti, jos uskallat tummaihoiselta vuokria periä.

Kai muistatte sen Salon pihahuoltoyhtiössä työskennelleen somalin tapauksen.

Somalimies erotettiin aivan laillisesti koeajalla huonon työskentelyn takia, mutta media leipoikin somalin oman sepustuksen pohjalta hänestä uhrin ja firmasta hirveän rasistin ja rikollisen. Taisi siinä vähemmistövaltuutettukin firmaa uhitella ja tutkintapyyntöjäkin tehtiin.

Mutta sitten tuli hiljaista. Siksikö, kun irtisanomisperusteille oli vankkaa näyttöä, mutta somalin höpinöille ei. Mutta media ei mitenkään pyytänyt anteeksi väärinkohdellulta pihahuoltoyhtiöltä.

Aloittajalle voi käydä samoin. Ole varovainen.

• Jagvette

Olen samaa mieltä esiin tulleiden mielipiteiden kanssa.

Tummaihoisen vuokrarahat ovat täsmälleen samanlaisia suomalaisen vuokrarahojen kanssa. Ja ehkäpä tummaihoiset (saksalaiset sellaiset siis) viettävät muutenkin sivistyneempää ja rauhallista elämää verrattuna suomalaisiin opiskelijoihin. Siinä mielessä hyvä valinta.

Mutta mutta...

Jos joudutte riitoihin jostain asiasta olet heikoilla. Riitatilanteissa tummaiho voi syyttää sinua rasistiksi. Suomalainen ei voi noin tehdä.

Eli varminta on, kun et vuokraa etniselle vuokralaiselle. Onneksi asunnon omistaja saa ihan itse päättää kenelle vuokraa ja kenelle ei.

• tyttis

Miten tarkistat ulkomaalaiselta luottotiedot?

Minua ei ainakaan voi painostaa vuoranantajan roolissa kantamaan noin suurta ylimääräistä riskiä. Jos voisi, pyytämäni vuokran suuruuteen olisi silloin sisällytetty tuo riski.

• Aika rasisteja olette, jos ette vuokraa..

Opiskelijoilla on lähes aina se tulopuoli hoidettu tavalla tai toisella.

Näkisin ongelman ylipäänsä ulkomaalaiselle vuokraamisessa, esim. viimeiset 3kk voi jäädä saamatta tms. Vuokravakuuden määrällä pelattava

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2606
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2242
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2139
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1742
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1617
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1556
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe