Lastensuojelu ilmoitus

Miksi___

Meillä on 7 vuotias poika ja olemme eronneet muutama vuosi sitten. Poijalla on todettu yliatiivisuus ja välillä todella vaikea saada rauhoittumaan. Välillä kun joku ei mene pojan mielenmukaan on pakko ottaa poika väkisin syliin rauhoittumaan , muuten hajoaa paikat tai muut lapset/aikuisetkin on vaarassa myös satuttaa itseään. Yleensä tulee ongelmia siinä vaiheessa kun pelaaminen (tv-pelit/tietokone) pitäisi lopettaa. Nyt poika kävi terveydenhoitajalla ja oli sanonut että isi satuttaa, no varmaan sattuu kun yli 130cm poika riehuu sylissä potkii ja hakkaa, puree, lyö päällään jne ja sitä yrität saada rahoittumaan. Ammatti apu sanoi aikaisemmin että rajoittakaa peliaika tuntiin ja sitä olen itse yrittänyt noudattaa mutta äitinsä luona rajoitetta ei juuri ole. Nyt sitten lastensuojelu tutkii tapausta ja en saa tavata poikaa. Hirveä tilanne kun poika on elämässäni kaikki kaikessa ja en tiedä mitä tapahtuu. Äitinsä oli vaan tukenut pojan sanomaa ja sanonut että tarvitsen apua (vieläkin katkera erosta). Juuri oltiin pojan kanssa kesälomalla kuukausi ja oli mahtavaa aikaa. Toivon että asian käsittely on nopeaa mutta pelkään pahaa... Onko kellään mitään neuvoja mitä ihmettä voin tehdä ?

20

639

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neuvoja vaan

      Yhtenä apuna saattaisi olla neuvojen kysyminen Elatusvelvollisten liitosta. Antavat ilmaista puhelin neuvontaa tällaisissa tapauksissa ja ovat myös muuten apuna. Ensisijaisesti lastensuojelujärjestö joka auttaa lähinnä isiä mutta on siellä jokunen äitikin joukossa.

    • perheenhuoltaja

      Jos pääset keskustelemaan lastensuojelussa henkilön kanssa, niin kannattaa ottaa puheeksi tuo pelirajoittaminen. Sen että olet saanut oheet. On selvää että lapsi kapinoi jos äidillä ja isällä on eri ohjeet, tietenkin äiti on parempi jos siellä saa pelata. Yritä malttaa mielesi, sillä lähtökohtaisesti viranomaiset ovat äidin puolella. Mieluummin esität asian neuvoa kyselymuodossa kuin itse faktoja esiin tuoden. Minulla on sosiaaliviranomaisista sellainen käsitys että ovat aika kypsymättömiä. Suututtamalla heiltä menee kyky tehdä päätös lapsen parhaaksi.
      En kyllä ihan ymmärrä miksi adh-lapselta peli kielletään. Jos ei käytä kovin väkivaltaisia pelejä ja siinä viihtyy niin miksei saa pelata. Mutta minulla on vain oma kokemus lastenkasvatuksesta, ei yhtään ammattimainen. Antaisin pelata, kai sitten rupeaa nukuttamaan ja ennenpitkää kyllästyy.

    • Miksi___

      Taistelu jatkuu, mutta ei hyvältä näytä... luulin että suomessa on tasa-arvo vanhempien kesken, mutta kyllä se tässä pikku hiljaa paljastuu mikä rooli isille on annettu tälläisessä tilanteessa.

      • Isukkimyös

        Millaiset välit teillä on äidin kanssa? Oletteko keskustelleet asiasta?Luulisi jo jos pitää kiinni pitää et se olisi riittäny sen tilanteen selvittämiseen...


      • Näinkö on?

        Mikä ihmeen taistelu? Luulin että olit asiallisesti tilannetta selvittämässä, etkä lietsomassa epäasiallista vihaa vanhempien välille


    • Miksi___

      Pientä valoa tunnelin päässä... Ei oo helppoa olla etävanhempi, mutta kyllä se palkitsee kun näkee pienen kullan innon ja hymyn :) tsemppiä kaikille muille jotka ovat samassa tilanteessa.

    • Ihan vaan mietin näi

      Miksiköhän meillä ei ole koskaan tarvinnut "kiinni pitää" ? Sehän on äärimäisen alentavaa, vapauden riistoa, varmasti yllyttää agressiivisuuteen jatkossakin. Mielestäni väkisin kiinnipitäminen tulisi kriminalisoida. Ei se ole ihmisen toimintaa.

      Jäin tässä ihan tuumimaan. Kuitenkin 3 lasta, yhdellä asperger, toisella ylivilkkaus.
      Varmasti ovat olleet vaativia lapsia.

      Ihan vaan nätisisti on halattu, ja paljon. Miksi tuollaisessa tilanteessa pidetään kiinni väkisin? Meillä on muutaman kerran käännetty sähköt katkaisiasta poikki, ettei ole voinut pelata, eikä se mitään raivokohtausta ole aikaan saanut, vaan lapsi on ruvennut kuuntelemaan, että mitäs pitäis tehdä, saadakseen ne sähköt takaisin.

      On koira, kissa, mökki lähellä, ja siellä on tilaa lapsen ja eläinten juosta. Okei, ei ole käyty lomalla etelässä, ei kapakissa kalja suussa rentoutumassa, eikä tuhtattu tupakkaan. Aika (ja raha) on annettu lapselle. Lapsen kanssa on tehdy arkisia asioita.

      Ei se johdu mistään yksittäisestä asiasta, vaan siitä, miten ne ajatukset "myy" lapselle. Jos käskee ihan vaan aina selittelemättä, jää lapselle epätietoisuus, joka aiheuttaa uhmaa. Mutta kun kertoo ETUKÄTEEN (ja antaa lapselle aikaa) miksi tehdään näin, niin lapsipa ymmärtää oikein hyvin asioita.
      Lapsen täytyy tietää etukäteen mitä häneltä odotetaan, miten käyttäydytään tilanteissa ja mitä seuraavaksi on ohjelmassa, jotta kerkeää asennoitua ja sisäistää päivärytmin.

      Esim. Jo sunnuntaina sanoin 6v lapselle, että tiistaina menemme uimahalliin, ja mukaan pääsee, jos huone on siivottu. Muuten ei. Sitten siivotaan huonetta kun muut ui. Kylläpä oli huone siistinä, ja legot kerättynä jo maanantaina. Se täytyy muistaa ettei anna sellaisia uhkauksia/lupauksia joita ei aio pitää.

      • No se sama äskeinen

        Jatkoa vielä edelliseen

        Alkuperäistapauksen äiti tekee aivan oikein kun ei mitätöi lapsen tunteita ja sanomisia. Eikä se johdu mitenkään siitä että olisi erosta katkera. Mieti nyt itse, jos olisit vastaavassa tilanteessa? Etkö noteeraisi lapsesi sanoja siis mitenkään? Alkaa minulle selvitä miksi teillä agressiivisuutta tarvitaan lapsen puolelta.

        Jotenkin jäi sellainen kaiku vielä tuosta hommasta, kun olit heti valmis sanomaan kitkerästi myös että mikä rooli isille on annettu tälläisessa tilanteessa, että et olisi itse valmis omaa vastuuta tilanteesta ottamaan, vaan olisit valmis siitä ketä tahansa muuta syyttämään. Jos sinä pakkokiinnipidät ja satutat, sinä myös vastaat syntyneestä tilanteesta. Voimaa on helppo käyttää tarpeeton määrä.

        Lueppa ihan opiskelumielessä Vilja Eerikan tapaus, löytyy googlettamalla. Siinäkään ei isä mitään pahaa lapselleen halunnut. Kunhan piti kiinni väkisin, mitätöi lapsen puheet, kun lapsi sanoi olevansa syytön kolttosiin, ja tappoi lopulta, oman rakkaan lapsensa.


      • mvklÖKBVL*Ö

        Mulla on kaksi aikuista poikaa eikä ole koskaan tarvinnut käyttää uhkailua kasvatukseen. Nuorempi poika sai neljä-viisi vuotiaana ajoittaa huutokohtauksia ja ne meni hyvin ohi kun otti lapsen syliin istumaan. Pidin kiinni mutta en puristanut lujaa, olin rauhallinen ja keinutin kehoani. Lapsi rauhottui viidessä minutissa rennoksi ja se oli siinä.Lasta kuuluu suojella itseltään sekä muilta jos heittelee tavaroita tai lyö. Silloin voi joutua pitämään kiinni. Näin tehdään kehitysvammaisille ja suljetuilla lastenpsykiatrian osastoilla käytetään peittoa, joka on tarkoitukseen tehty. Lapsi kiedotaan siihen rauhottumaan jos sanallinen rauhoittelu ei auta ja tiedetään tilanteen etenevän potkimiseen ja lyömiseen. Lastenkodeissa on tilanteita varten eristyshuone.


      • Ei normi lapselle
        mvklÖKBVL*Ö kirjoitti:

        Mulla on kaksi aikuista poikaa eikä ole koskaan tarvinnut käyttää uhkailua kasvatukseen. Nuorempi poika sai neljä-viisi vuotiaana ajoittaa huutokohtauksia ja ne meni hyvin ohi kun otti lapsen syliin istumaan. Pidin kiinni mutta en puristanut lujaa, olin rauhallinen ja keinutin kehoani. Lapsi rauhottui viidessä minutissa rennoksi ja se oli siinä.Lasta kuuluu suojella itseltään sekä muilta jos heittelee tavaroita tai lyö. Silloin voi joutua pitämään kiinni. Näin tehdään kehitysvammaisille ja suljetuilla lastenpsykiatrian osastoilla käytetään peittoa, joka on tarkoitukseen tehty. Lapsi kiedotaan siihen rauhottumaan jos sanallinen rauhoittelu ei auta ja tiedetään tilanteen etenevän potkimiseen ja lyömiseen. Lastenkodeissa on tilanteita varten eristyshuone.

        Joo et tarvinnut uhkailua, vaan FYYSISTÄ PAKOTTAMISTA. Kumpikohan on parempi. Mietitääs vähän?!?

        Sun poikas on siis kehitysvammainen? Tai muuten henkisesti vakavasti sairas?


      • rgt qhwh hwt
        No se sama äskeinen kirjoitti:

        Jatkoa vielä edelliseen

        Alkuperäistapauksen äiti tekee aivan oikein kun ei mitätöi lapsen tunteita ja sanomisia. Eikä se johdu mitenkään siitä että olisi erosta katkera. Mieti nyt itse, jos olisit vastaavassa tilanteessa? Etkö noteeraisi lapsesi sanoja siis mitenkään? Alkaa minulle selvitä miksi teillä agressiivisuutta tarvitaan lapsen puolelta.

        Jotenkin jäi sellainen kaiku vielä tuosta hommasta, kun olit heti valmis sanomaan kitkerästi myös että mikä rooli isille on annettu tälläisessa tilanteessa, että et olisi itse valmis omaa vastuuta tilanteesta ottamaan, vaan olisit valmis siitä ketä tahansa muuta syyttämään. Jos sinä pakkokiinnipidät ja satutat, sinä myös vastaat syntyneestä tilanteesta. Voimaa on helppo käyttää tarpeeton määrä.

        Lueppa ihan opiskelumielessä Vilja Eerikan tapaus, löytyy googlettamalla. Siinäkään ei isä mitään pahaa lapselleen halunnut. Kunhan piti kiinni väkisin, mitätöi lapsen puheet, kun lapsi sanoi olevansa syytön kolttosiin, ja tappoi lopulta, oman rakkaan lapsensa.

        Lueppa ihan itse siitä tapauksesta, ennen kuin alat noin raukkamaisesti käyttämään murhattua lasta omana keppihevosenasi.
        Asialla ei ole mitään yhtäläisyyttä aloittajan kanssa. Ei yhtään mitään.
        Samalla tavalla ajateltuna sinun kannattaa tutustua niihin tarinoihin, joissa on lasta "halattu" oikein paljon. Tuossa murhatun lapsen tapauksessahan isä olikin tuomittu lasten halaamisesta ehdolliseen vankeuteen jo ajat sitten. Kannattaa miettiä, mitä sontaa sieltä suustaan päästelee. Se kun voi kääntyä itseä vastaan.


      • Tosi kuin vesi
        rgt qhwh hwt kirjoitti:

        Lueppa ihan itse siitä tapauksesta, ennen kuin alat noin raukkamaisesti käyttämään murhattua lasta omana keppihevosenasi.
        Asialla ei ole mitään yhtäläisyyttä aloittajan kanssa. Ei yhtään mitään.
        Samalla tavalla ajateltuna sinun kannattaa tutustua niihin tarinoihin, joissa on lasta "halattu" oikein paljon. Tuossa murhatun lapsen tapauksessahan isä olikin tuomittu lasten halaamisesta ehdolliseen vankeuteen jo ajat sitten. Kannattaa miettiä, mitä sontaa sieltä suustaan päästelee. Se kun voi kääntyä itseä vastaan.

        No kyllä vaan on samankaltainen tuo tapaus. Väkisinkiinnipitämistä, ja sanottu että ohjeet on saatu, (vaikkei ehkä olekkaan) Ei se tosi tästä miksikään muutu.

        Ja Eerika ei ole tarina. Eerika on tosi. Et taida ymmärtää toden ja tarinan eroa.

        Tosi ei ole sontaa. Sinun sanomasi on.


    • Niinpä niin

      Tärkeintä olisi nyt teidän vanhempien päästä sopuun lapsen rajoista, tottahan lapsi oireilee jos joka paikassa on erilaiset säännöt. Eli teillä molemmilla täytyy olla sma yhteinen kasvatustapa.
      Molemmissa paikoissa on rajallinen aika koneen kanssa ja sitten teillä vanhemmilla täytyy olla aikaa kuunnella lasta, olla hänen kanssaan.
      Ei aina tarvitse minnekään mennä, vaan olisi hyvä jos osaisitte olla kotona ja tehdä yhdessä asioita.

      Eronneen lienee joskus vaikea ymmärtää, että lapsi tarvitsee nyt vieläkin enmmään sitä yhteistä aikaa vanhempiensa kanssa, kun siitä välillä joutuu luopumaan.
      Uusioperheissä vai mitä nämä nyt ovat pitäisi lapsen oman vanhemmaan viettää aikaa todella paljon oman lapsensa kanssa, silloin kun se on mahdollista. Sillä aina sovituin ajoin lapsi on toisella vanhemmalla ja silloin kyllä jää aikuisille sitä kahdenkeskistä aikaa ihan liiankin kanssa, eihän ydinperheissäkään voida pistää lasta pois vain viikonlopuiksi, että saadaan olla aikuisten kesken.

      Lapsen kaveripiiri muodostuu sinne lähivanhemman ja koulun luokse, joten hänenhän täytyy luopua näillä käynneillä etävanhemman luokse myös näistä ja muodostuuko sitä oikeaa kaveriporukkaa, kun lapsi reväistään aina joka toinen viikonloppu pois tuosta joukosta.

      Mitähän te aikuiset tekisitte jos joutuisitte samaan tilanteeseen , voimatta itse tehdä mitään, oireilisitteko?

      Eronneen vanhemman osa ei varmasti oel helpp, mutta kyllä sen lapsen pitää ylittää kaikki muut asiat, sillä tavoin, että lapsi tuntee itsensä hyväksytyksi ja olonsa turvalliseksi.
      Se tunnelma ei synny, jos lapsi joutuu huomaamaan olevansa ei toivottu, eli vanhempi elää tämän uuden suhteensa kanssa parisuhdetta sinäkin aikana, eli halailee ja pussailee tätä. Kyllä ne kuuluu muualle kuin lapsen näkyviin.

      Samoin jos lapsi koko ajan tuntee olevansa huonompi kuin kuin uusiosuhteen lapset, ehkä lapsen nukkumapaikkakin on puutteellinen tai häntä komennetaan paljon enemmän kuin toisia.

      Tosin monesti vierailut loppuvat, kun lapset kasvavat eivät he silloin enää tule alistettaviksi ja nöyryytettäviksi. Pieninä heidät pakolla hiissataan ja silloin he kyllä vielä todella kaipaavat äitiään ja isäänsä, kun ovat toisessa paikassa.

      Sopisi teidän aikuisten ajatella, miltä oikeasti tuntuisi pakotettu elämä.

    • ÄLÄ

      Älä satuta lasta. Puhu.

    • Miksi___

      Sanon vielä sen että itselläni ja äidillä on tapauksia noin kerran viikossa kun joutuu kiinnipitämällä rahoittamaan, mutta päiväkodissa ja koulussa tilanne on päivittäistä ja meille on annettu ohjeet toimia näin niin enpä sanoisi ihan noin kuin "Ihan vaan mietin näi" sanoi, lapsia on erilaisia mutta sinä et sitä taida tajuta, oletat vaan että kaikki ovat samanlaisia kuin omat lapsesi, ota pääsi pois pussista niin voit nähdä jotain...

      ja toiselle nimimerkille niin lapsi saa kaiken huomioni kun on minun luona ja tälläkin viikolla oli välttämättä halunnut ylimääräisen tapaamisen niin enpä usko että tarvitsee väkisin käskeä.

      • Onko ohje totta?

        Otappa hyvä ihminen huomioon että kaikki annetut ohjeet eivät välttämättä ole oikein, ja hyväksi. Myöskin mäntit antavat näitä ohjeita. Hanki ne ainakin itsellesi kirjallisina, ja LÄÄKÄRILTÄ. Muussa tapauksessa puheesi on täyttä soopaa.

        Eerikankin tapauksessa vedottiin annettuihin ohjeisiin, ja lapsi kuitenkin kuoli.

        Sulla on OMAT aivot. Väkivallalla väkisin paikallaan pitäminen ei ole oikein.

        Ei lapset ole samanlaisia. Eivätkä muuten vanhemmatkaan. Toisille vanhemmille ei tuommoisia ongelmia tule, ja toisessa ääripäässä toisten vanhempien lapset jopa kuolee tuollaisten ongelmien takia, (viittaan Eerikaan)


      • Sivusta seurannut
        Onko ohje totta? kirjoitti:

        Otappa hyvä ihminen huomioon että kaikki annetut ohjeet eivät välttämättä ole oikein, ja hyväksi. Myöskin mäntit antavat näitä ohjeita. Hanki ne ainakin itsellesi kirjallisina, ja LÄÄKÄRILTÄ. Muussa tapauksessa puheesi on täyttä soopaa.

        Eerikankin tapauksessa vedottiin annettuihin ohjeisiin, ja lapsi kuitenkin kuoli.

        Sulla on OMAT aivot. Väkivallalla väkisin paikallaan pitäminen ei ole oikein.

        Ei lapset ole samanlaisia. Eivätkä muuten vanhemmatkaan. Toisille vanhemmille ei tuommoisia ongelmia tule, ja toisessa ääripäässä toisten vanhempien lapset jopa kuolee tuollaisten ongelmien takia, (viittaan Eerikaan)

        Vaikea ulkopuolisen sanoa, onko ohje tarpeen, mutta olen nähnyt lapsen, jota on ollut pakko pitää kiinni, koska muuten hän olisi satuttanut itseään ja muita ja siinä sivussa rikkonut kaiken mahdollisen. Tämä lapsi oli tosin vanhempi (vahvempi) ja vakavasti sairas. Mielestäni lapsi, joka käyttäytyy avauksessa kuvatun lailla, tarvitsisi pikaista apua. Tuossa tilanteessa ei pitäisi miettiä isänä lastensuojeluilmoituksia, vaan sitä, miten lapsen pää saadaan kuntoon.


    • Haiskahtaa pahasti

      Kylläpä muuttuu matkanvarrella alkuperäisen viesti. Aluksi se oli puoliso vaan katkera erosta ja siksi myötäilee lapsen sanomisia. Nyt sitten äidillääkin on viikottain jo näitä kiinnipitämisiä väkisin?????????? ja tarhalla ja koululla päivittäin?????

      Kai tarhasta ja koulusta saa näistä kirjallisen lausunnon.

      Ei luulisi olevan vaikeata tuota selvittää JOS TOTTA PUHUT EDES SIEMENEKSI

    • Miksi___

      Viimeinen viesti :
      Apua on saatu kyllä ihan parhaasta päästä ja lääkärit niitä neuvoja ovatkin antaneet. En tiedä missä vaiheessa tarina muuttui, mutta poliisi kuuli myös koulua ja päiväkotia josta tulikin siihen tulokseen että ilmoitus on aiheeton. Tapaamiset jatkuvat ennallaan ja poijan parasta kaikki haluaa. Täällä vastaanotto oli mitä arvata saattoi ja täysin mistään tietämättömät ihmiset arvostelevat turhaan. Positiivisia kommenttejakin tuli ja niistä kiitos, etenkin vistin numero 2 kirjoittajalle. En enää vastaa mihinkään, kun tilanne on nyt ok.

      • Itse tilanteesi kerr

        Sun kannattais kyllä ihan toden teolla hioa tuota kommunikointiasi, kun noin puhut sekä itään että länteen. Saavat ihmiset täysin väärän kuvan tilanteestasi. Mutta muista, että ihan omia sanojasi täällä siteerataan. Emmehän tiedä kuin sen mitä itse kerrot tilanteestasi. Helpottaa toki, jos puhuu kerralla totta, niin ei täydy muistella mitä viimekerralla tuli valhedelluksi.

        Ei muuta kuin tsemppiä sinne vaan, ja lämpimät syksyn jatkot.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8464
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2575
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2297
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1509
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1193
    Aihe