Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

liika hygienia, tuntoharhat ja ahdistuneisuus (auttakaa!!!)

ja vasta 14v

Joo eli asiaha on nyt niin, et mulla on ollu pakko-oireinen häiriö jo täs pari kk ellei enemmänkin. Siinä ajas kuitenki ehtiny muodostuu jo aika isoks haitaks. Pesen käsiä useita kertoja päivässä, ja mul kestää suihkussaki yli tunti. Pelkään et mulla tarttuu bakteereja käsiin ja välttelen aika paljon joitaki tavaroita/huonekaluja.

En koht enää pysty olee mun huoneessakaa ku seki ahistaa :/ Jos osun bakteeriseen pintaan nii sit taas pesee käsiä ja oon jossain vaihees lotrannu 30 min pelkkiä käsiä pestessä. Tää on varsinki sen takia tosi ärsyttävää, ku mulle tulee joskus tuntoharhoja ja luulen et oon osunu likaseen pintaan > käsiä pesemään ja välttelen tavaroita joihin oon koskenu jos en oo sillon ehtiny pesee käsiä.
Nytki ahistaa koska oli aikasemmin päiväl tuntoharha enkä oo iha varma et oliks se nyt totta vai ei :/ Sitte saatan tän takia suihkus peseytyy hirveen monta kertaa, mun hiuksetki jo kärsii ku ne on ohentunu... Ja iho hilseilee. Luulen et mulla on kans tullu tän "sairauden" takia lievä masennus mukana. Mulla on ollu itsetuhosia ajatuksiaki koska se ahistuneisuus on oikeesti ihan kamala ja toi masennus ei auta yhtää asiaa.

Lykkäsin tänäänki jopa parin asian ostoa ku pelkäsin et mun kädet oli liian bakteeriset. Enkä enää osaa erottaa millon on puhdasta ja millon ei... Mun kädet halkeilee. Ostelen jopa toisinaa uusia korvaavia tavaroita vanhojen tilalle ku pelkään et entisis on liikaa bakteereita -> aina sitä tavaraa käsitelles ne tulis taas käsiin jne... Tää on kamalaa :( Mulla on onneks kaveri tukemas mut se ei hirveesti helpota mun oloa kuitenkaa.

Mulla on ollu pakko-oireinen häiriö aikasemminki mut sillon pääsin siit nopeesti eroon koska pystyin jotenki hallitsee sitä mut nyt tuntuu et se on karannu iha kokonaa... Surkee olo tän takia nyttenki :/ Mietin et uskallanko ees käyttää noita tavaroita mitä ostin tänää koska oli se aistiharha enkä tiiä osuinko siihen likaseen pintaan vai en. Perkele.

Kertoilkaas mitä tehä. Kaikki auttavat kommentit luen mielelläni :/ Kysykää jos on kysyttävää.

2

447

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • epätoivoinenteini

      Hei, oot varmaan saanu jo ongelmasi ratkaistua koska täällä ei keskustella. (Tai ainakaan en löytänyt keskustelua :D )
      mutta siis, oon ite 13v ja mul on myös hygienia häiriö, vähän itsetuhoisii ajatuksii (joita en onneks oo viel toteuttanu) ja sit mul on lievää masennusta ja kaikkee. Mut mul on silleen erilainen, et mul tulee se ihmisistä, must jotku ihmiset on likasii, ja jotku puhtaita, sit jos osun "likaseen" ihmiseen nii sit nopee käsien pesu ja oon tosi kauan ain suihkussa.
      ku sanoit et iho hilseilee ja kaikkee, nii mun iho ja hiukset on tottunu siihen vesi ja saippu määrään ja mun hiukset on tosi hyvä kuntoset. Mun kädet on kyl välil punaset mut mul on luonnollisesti kuiva iho.
      Sit en pysty menee nukkuu jos en oo käyny suihkussa. Käyn suihkussa ihan viimesen illalla just ennen sänkyyn menoo etten vaan enää koske mihinkään. Eli siis käyn iltapalalla, pesen hampaat, käyn vessassa ja kaiken muun, ja sit vasta meen suihkuun, ja siitä suoraan sänkyyn. Muuten tää ei ois niin paha ongelma, mut siis en voi käydä ees vessassa sen jälkeen, enkä mennä minnekään muualle mun huoneesta ulos.
      Mul tää on ollu kakkosluokalta lähtien (tosi lievänä) , mut sit kutosel tää muuttu vakavaks. Nyt tää on ollu n. Vuoden ja 3 kk tosi pahaa ja masentavaa ja ahdistavaa. Ite luulen että totuttelu auttais, mut en oo uskaltanu kokeilla viel ns. Siedätyshoitoo. Sit toinen vaihtoehto on varmaa mennä jonku ammattiauttajan luo.

    • Johansson

      Mulla on ollu nuo kaikki ..liittyy yleiseen ahdistukseen joka vaan voi joskus mennä tosi pahaksi. Mutta uskokaa, siitä pääsee pois. Näin jälkikäteen... Kamalaa muistellakki miltä tuntui mm se ettei voinu mennä nukkumann ilman pitkää suihkua ja taas se olo lisäsi ahdistusta ku ties että aamulla se alkaa taas!!! Siis oli tosi pahoja juttuja , joutui nukkuun kädet rasvassa jotta ees aamulla olisi parempi iho jonku aikaa. Muistan senkin kun eräs tyyppi sano sul on kädet niinku puutarhurilla, ne oli todella kuivat!
      No kuinka täst päästiin. Pikkuhiljaa pakonomaisilla siedätyksillä, kaikkea ei voi kerralla tehdä mut pikkuhiljaa. Ajattelemalla näin ei voi eikä pidä elää. Näin ei muutkaa tee!!! Kysymällä luotettavalta taholta miten vois tehdä, jos ajatus on ihan hukas!
      Esim normi suihku kestää n 3- 7 min! Ja sitten se huomio, vaikka kuinka teet ja luulet putsaavas ittees, et oo tyytyväinen etkä pysty suojeleen ittees bakteereilta. Ne taudit vaan tulee! Ne pöpöt tulee! Et pääse niitä pakoon eikä tarttekaan!!! Oot flunsassa. Onko silloin käsienpesut sairraalloiset, auttanu? Ei!
      Parasta on nyt tajuta, että kyllä tuosta pääsee yli. Voi hakea apuakin! Mut tärkee on toimia itse. Pitää tehdä päätöksiä ja pysyä niissä vaikka ahdistaa. En pese käsiä nyt, mitä sitten vaikken pesekkään, ja huomaat ettei mitään tapahdu. Alat sietämään tätä js palaudut pikkuhiljaa siihen miss olit ennenku kaikki alko. Auttaa voi myös se että mietit mistä kaikki sai alkunsa, mikä johti tähän! ? Joskus voi löytyä itselleen selitys, joskus ei.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      71
      2348
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2123
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1738
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1557
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1546
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1485
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1449
    8. 52
      1308
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      78
      1268
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe