Parkanon asema

vaikeassa paikassa

Miksi ihmeessä sen pitää olla niin korvessa? Tietääkseni muualla asemat on rakennettu aikoinaan kaupungin keskustan tuntumaan mutta Parkanossa asemalta keskustaan on kilometrien matka. Hankalassa paikassa on koska kuljetuksiakaan ei kauhean usein ohi taida mennä, ainakaan linja-autovuoroja.

55

5411

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Justiinsajuuu

      Sillä on tietyt etunsa, että rautatieasema on radan varrella.

      • rist

        legendaarisen hyvä kommentti.. pisti nauramaan.


    • radan tekijät syynä?

      mutta miksei rataa tehty lähemmäs keskustaa silloin aikoinaan?

      • vr tietää

        Se tehtiin silloin 60-luvun lopulla oikoradaksi pohjanmaalle. Sitä ennen ei ollut rataa ollenkaan. Alkujaan oli tarkoitus että Tampere-Seinäjoki olisi ollut ilman yhtään matkustaja-asemaa. Jokku Parkanon lobbarit sai kuitenkin tahtonsa läpi ja matkustaja-asema tehtiin. tosin rata oli ehditty tekemään suorana eikä siihen ollut tarkoituksenmukaista enää tehdä koukkua Parkanon kohdalla.


      • lauhahiipijä
        vr tietää kirjoitti:

        Se tehtiin silloin 60-luvun lopulla oikoradaksi pohjanmaalle. Sitä ennen ei ollut rataa ollenkaan. Alkujaan oli tarkoitus että Tampere-Seinäjoki olisi ollut ilman yhtään matkustaja-asemaa. Jokku Parkanon lobbarit sai kuitenkin tahtonsa läpi ja matkustaja-asema tehtiin. tosin rata oli ehditty tekemään suorana eikä siihen ollut tarkoituksenmukaista enää tehdä koukkua Parkanon kohdalla.

        Pori-Haapamäki rata oli ennen Pohjanmaan rataa.
        Asema rakennettiin kansalaisten painostuksen vuoksi, mutta radan linjauksiin ei ole parkanolaiset lobbarit ole vaikuttanut piirun vertaa.


      • hallitusjaeduskunta
        vr tietää kirjoitti:

        Se tehtiin silloin 60-luvun lopulla oikoradaksi pohjanmaalle. Sitä ennen ei ollut rataa ollenkaan. Alkujaan oli tarkoitus että Tampere-Seinäjoki olisi ollut ilman yhtään matkustaja-asemaa. Jokku Parkanon lobbarit sai kuitenkin tahtonsa läpi ja matkustaja-asema tehtiin. tosin rata oli ehditty tekemään suorana eikä siihen ollut tarkoituksenmukaista enää tehdä koukkua Parkanon kohdalla.

        60-70 luvun liikennesuunnittelu perustui siihen, että jokaisella on auto millä liikkuu. Ne joilla ei ole autoa, voivat mennä bussilla. "Kaikki vaan kumipyörille". Siihen aikaan ei uskottu rautateiden henkilöliikenteen kehitykseen lainkaan.


      • Piippopaksupää
        hallitusjaeduskunta kirjoitti:

        60-70 luvun liikennesuunnittelu perustui siihen, että jokaisella on auto millä liikkuu. Ne joilla ei ole autoa, voivat mennä bussilla. "Kaikki vaan kumipyörille". Siihen aikaan ei uskottu rautateiden henkilöliikenteen kehitykseen lainkaan.

        Taisi olla juuri päinvastoin. Tuolloin, 60- ja 70-luvuilla oli vielä joukkoliikenne voimissaan, koska ihmisillä ei ollut varaa pitää autoja. Tuolloin oli vielä kiskobusseja, eli "lättähattujakin". Bussivuoroja meni ristiin rastiin ympäri Parkanoa.
        Vaan eipä mene enää, sen paremmin "onnikoita" kuin "lättähattujakaan". Tampereelle pääsee dösällä vielä jotenkuten, mutta Poriinkin alkaa olla vuorot vähissä.


      • Havukka-Aho
        hallitusjaeduskunta kirjoitti:

        60-70 luvun liikennesuunnittelu perustui siihen, että jokaisella on auto millä liikkuu. Ne joilla ei ole autoa, voivat mennä bussilla. "Kaikki vaan kumipyörille". Siihen aikaan ei uskottu rautateiden henkilöliikenteen kehitykseen lainkaan.

        Joo!

        Tuo on totta. Olen muiettinyt samaa joskus. Raideliikennettä ei tuolloin haluttu jostain syystä kehittää, vaan rakennettiin tieverkkoa. Luulenpa yhtenä syynä olleen valtion polttoainemyynnistä keräämät valtavat verotulot.
        Tokihan kattava tieverkko on hyvä, mutta minusta olisi ollut järkevämpää toimia seuraavasti:
        -Kehittää ja rakentaa tieverkko kevyemmin ja ohjata raskasta liikennettä kiskoille.
        -Rakentaa rataverkko palvelemaan raskasta teollisuutta.
        Koska:
        -- kitkat pienemmät ollen huomattavasti kumipyöriä polttoainetaloudellisempi tapa.
        - rataverkon rakentaminen ja ylläpito huomattavasti tieverkon vastaavia halvempaa.( tieverkko tulee rapistumaan joka tapauksessa )
        -raskas liikenne pääosin pois kevyen liikenteen seasta ( turvallisus ja mukavuus)
        -veturin voisi helposti saada kulkemaan nykytekniikalla kotimaisella polttoaineella eli turpella tai hakkeella.
        Tämä on mielestäni hyvä esimerkki päätöksen tekijöiden lyhytnäkoisyydestä eli tehdään isoja ja kalliita asioita tätä päivää varten, vaikka nimenomaan pitäisi ajaletta kokonaisuutta -toimivuutta ´myös tulevaisuudessa. Esimerkkejä löytyy muualtakin. Idioottimaisimpana mitä tiedän on esim metsäojitus. 1960 luvulla metsäojat vedettiin surutta järveen ilman minkäänlaisia saostusaltaita. seuraukset voi arvata! Moni hieno pikkujärvi täysin pilalla -metri mutaa pohjassa. Nyt sitten ennallistetaan tuolloin ojitettuja soita, johon on saatu metsä kasvamaan. Eli puut poistetaan ja ojat tukitaan. Tämä tehdään verovaroilla, joka kerätään esim näistä polttoaineen myyntituloista jne!
        Tätä listaa voi jatkaa vaikka kuinka pitkään esimerkeistä ei ole pulaa.


    • Epäily

      Olisi varmaan mennyt maajussien maita, jotka on kuulunu päättäviin elimiin?

    • Kävelijät

      Eikö jaksa kävellä asemalle ylipainoinen suklaa klepuhousu ja
      toffee Maija.

      • korot kengissä

        Kyllähän sen nyt jaksaa kävellä lenkkivehkeissä ,mutta jos on raahattavana matkatavarat ja hieman fiksummat kledjut päällänsä, se ei silloin ihan käy lenkkeilystä, vai mitä?


    • veturimiesheiluttaa

      vanha pori-haapamäki rata tehtiin jo 30-luvulla. kiskoissa vuosiluvut meidän kohdassa 1932. tuolloin ne kiskot on valmistettu luultavasti amerikassa. vanha rata valmistui kokonaan ennen sotaa? monet kerrat tuli pikkupoikana heiluteltua veturimiehille. eikös juna-asemalta keskustaan ole n.6 kilometriä matkaa? kairokosken asema olikin jo lähellä keskustaa ja sinne ne muutkin kulkevat kiskot olisi pitänyt tehdä.

    • tuuuttuut

      juu ei 6 km. ole matka eikä mikään. Olihan parkanon asemakaava suunniteltu aikoinaan 30000:n asukkaan mukaan. Silloin keskusta olisi varmaan levittynyt jo vähän asemankin suuntaan. Kyllä asema on loisto juttu vaikka vähän syrjässä onkin. Helppo kulkeä työmatkoja junalla! :)

    • onko ovi auki?

      Onko aseman eteinen jossa lippuautomaatti on, auki sunnuntaisin? Voiko siis ostaa lipun parkanon lippuautomaatista myös pyhisin?

    • oivoivoi

      Nyt täällä eräät unohtaa sen, että kaikki eivät asu Parkanon keskustassa.

      Juna porhaltaa Vahojärven aseman ohitse vauhdilla, samoin Jaakkolan.

      Ensin on 15km keskustaan ja siitä 6km asemalle ja jotkut vitsailee kävelystä.
      Kovin on lyhytkatseista porukkaa.

      Junalla on tossin hyvä matkustaa esim. Tampereelle, mutta tuo aseman
      paikka on todella kummallinen.

    • usvamies

      Parkano kuului aikoinaan Ikaalisten suurpitäjään, josta tuli itsenäiseksi kunnaksi vuonna 1867. Pori-Haapamäki radan valmistuttua vuonna 1938 paikalle perustettiin kairokosken asema. Tätä ennen Parkano on ollut korkeintaan Jämijärven kokoinen paikka. Jonkin verran kasvua tuli Pori-Haapamäki radan valmistuttua, kuten asemakyliin yleensäkin tuli. Vuonna 1972 valmistui Tampere-Seinäjoki oikorata, jonka alkuperäinen tarkoitus oli mennä metsien halki ohi asutusten suoraa linjaa pitkin. Asutuskeskukset olivat niin pieniä, ettei katsottu tarpeelliseksi linjata rataa ja perustaa asemaan mihinkään pikkukuntaan. Sitten kun rata oli jo rakennusvaiheessa, haluttiin että kaukojunat pysähtyisi Parkanossa matkustusmielessä. Pitkät laiturit rakennettiin, mutta ratalinjaus oli jo tehty, ja siinä mielessä Parkanon keskusta jäi hieman etäälle. Mikäli painostus asemaa varten olisi tullut 10 vuotta aiemmin, olisi radan aivan hyvin voinut linjata melko läheltä Parkanon keskustaa, jostain siitä itäpuolen kupeesta asutusta viistäen.

      Täytyy ottaa myös huomioon se, että Parkanon suurin kasvupyrähdys osui 60-70 luvun vaihteeseen, eikä sen kasvuun ollut varauduttu. Parkanon kasvu huomattiin vasta siinä vaiheessa kun asukkaita olikin jo melko paljon. Siinä vaiheessa rata oli jo tehty. 10 vuotta radan rakentamisesta taaksepäin Parkano oli vielä paljon pienempi, eikä kasvua osattu ennustaa.

      Mutta mutta. Parkanon asemalle on silti varsin inhimillinen matka. Ja täytyy muistaa, että Parkanon asema on huomattavan etäällä muista asemista. Lähimmille asemille tulee matkaa yli 80 km. Senpä takia Parkanon rautatieasema kerää matkustajia paljon laajemmalta alueelta, kuin esim joku Lapua tai vaikkapa Oulainen. Parkanoon tullaan autolla kaukaakin, esim Kihniöltä, Karvialta, sekä Parkanon eri osista matkaa asemalle tulee yli 20km. Kun tuolla joka tapauksessa kaikilla on autot, niin ei ole suurtakaan väliä ajaako 2 vai 8 km autolla asemalle. Myös esim Seinäjoen asemalle suurin osa junan käyttäjistä saapuu autolla, olipa matka lyhyt tai pitkä. Helsingin lähiliikenne on sitten asia erikseen, se on suunniteltu ns autottomille.

      Parkanossa melkein kaikilla on autot. Ja jos ei ole niin aina löytyy joku joka heittää asemalle. Pikku juttu sanon minä. Asema on mielestäni varsin hyvässä paikassa, mikään muu asema ei ole niin maanläheinen kuin Parkanon asema on. Siellä tuntee luonnon läheisyyden sekä metsän puun tuoksun.

    • yx mummeli

      Etkö tiedä, että rautatieaseman pitää olla radan varressa! Keskustassa ei kulje rautatie.

    • Hirveekö Taas saa

      Kihniölläkin ne teki keskustan sulkuenjärven rantaan ja vetivät
      paskaputken sinne ja pissivät putkeen. Aattelivat etteivät tarvi
      raatatietä. Ny sitten kulki raatatie partio joka kirjoitteli suomeksi ja
      lontooksi et tässä menee raatatie suolle. Ny sitten hoipertelee
      hirviä jotka on lukenut näitten viisaitten kirjoittelua ja päästää
      sammalia kasvavilla resiinoilla tipotiehensä.

    • 35 min Treelle ?

      VT 3 aseman risteykseen on kuin Hitskokin elokuvasta.
      Pimeä ja pelottava jossa korpit ja naakat vaanivat ihmisiä.

      Luonnonsuojelualue ???

    • junavie

      Kyllä se asema varmaan muutetaan lähemmäs keskustaa,kun täällä vaan aktiivisesti kirjoitellaan.Voi äly hoi.

    • Saamaton Sakki

      Kaikille niille jotka tekevät ja toimivat on se ja sama missä on asema
      Mutta jotka vain on ja löhöilee niin raiteet pitäis mennä kammarin kautta.

    • Paas poiketen

      Tapaus elävästä elämästä, vein tyttären raskaan matkalaukun Tampereella junaan ja koska juna oli myöhässä sähkölukko pisti ovet kiinni välittömästi ja eikun meikäläinen odottamattomalle rautatiekiertueelle, onneksi sentään pysähtyi Parkanossa. Ajattelin sitten asemalta kävellä lähimmälle kaupalle ostamaan pari olutta kun aikaakin oli ja lunta ja pimeä... mitä vielä, olin keskellä korpea, eikä valon valoa missään, tuli vähän yllätyksenä mutta siitäkin selvittiin

    • Ruokaako???

      No oliskos pitänyt saada kaljaa?? Ei mitään kaljaa mee töihin ja
      rukoile et ruoka piisaa.

    • Ekonomisti Parkanost

      Tosta tulikin mieleen että jos Parkanon rautatieasemalle avattais pubi veeärrän matkustajamäärät lisääntyis 8 % ja Parkanon asemasta tulis Vuoden Turistikohde 2014.

    • kylä.

      Pimeä mettä-

    • synkkä metsä

      Metsuri töihin keskustasta -aseman risteykseen.

      Radiokaan ei kuulu, eikä käki kuku.

    • Autoton akka

      Miksei rautatieasemalle voi olla Parkanon keskustasta raitiovaunukuljetusta?

    • sivitykseen valoon

      35 minuuttia

      • matkusteleva

        Eikö asemalle enää ole bussikuljetusta niinku jokunen vuosi takaperin? Tosin taitaa olla matkustajamäärät niin pienet ettei kannata sekään.


    • parka, no

      Onneksi Parkanossa on vielä asema. Tarvetta sille on, vaikka eiköhän joku demariälykkö sen keksi lakkauttaa muutaman vuoden sisällä.

      Eikös se juhannusjunakin pysähtynyt siellä pari vuotta sitten. Oli Mertarantakin silloin esiintymässä.

    • Punanenä

      Jaa demariko, haista sinä paska! taidat olla tosi kapitalisti.

    • iso naama

      mun puolesta sen asemarakennuksen vois purkaa kokonaan pois, on niin hävettävän pieni tai sit muuttaa se paskahuusiksi. muistan kun toin erään immeisen sinne asemalle, joka ei ollut ikinä nähnyt tuota rakennusta tokaisi ensimmäiseksi, että näin pieni. kyllä oikeesti hävetti.

      • pienikoko

        Ompa Isoja immesiä, kun ei asemalle mahdu. No ainahan voi odottaa pihalla


    • lompsasossu

      Jos kokoomus sanoo et nyt puretaan asema niin samaa mieltä
      lompsa sosialisti.

    • galluppia 2013

      kukahan muuten on parkanon kokoomuslaisin ja rikkahin? ja kuka on oikeen änkyrä kommunisti ja köyhä?

    • Teppo Turisti

      Ulkopaikkakuntalaisena ihmettelin viimex kun asemalla ei ollut edes ravintolaa muusta puhumattakaan!? Kuitenkin suositun radan varressa ja keskellä mettää eli ainoa mahdollinen ruokapaikka poikkeavalle eli yrittäjälle kultakaivos. Ajeltiin sitten taksilla Parooniin pippuripihville ja Shirazille, sinne meni sitten takseineen yli 160 €, ihme ettei tollaset summat kelpaa kellekään ravintoloitsijalle.

      • vislas

        Jos Parkanoon tulisi yrittäjä joka osais neuvoa vr:n puolesta ja pitäis kahvilaa matkustajille. Matkustaahan Parkanon asemalta liikennevaloihin ulkopaikkakuntalaisiakin. Saattashan se työtä vieroksumaton saada tästä toimivan ja tuottavan yrityksen. Kolmoskeskus perustuu kumipyörille, mutta rautapyörät ja paljon potenttiaalisia asiakkaita kyytiä odotellessa, ei mikään kioski.


      • vai vielä..

        No ei kai nyt ihan sentään kultakaivos...
        Tasan tarkkaan yritys pysyis horjuvasti pystyssä niin kauan kunnes tukiraha loppuis. Siinä se "kultakaivos". Jos susta siltä tuntuu niin miksi sä laita sinne ravitsemusliikettä?


    • Kansallispuisto ???

      Pimeä valtatie aseman risteykseen pelottaa.

    • kansallispuisto ? ?

      Pimeä pelottava metsä aivan valtatien päällä Vaasantiellä aseman liitännän lähellä.

      Lisää katuvaloja ja piennarlevityksiä Valtatielle 3.

    • tuktuk

      Niin, radan varressahan sen aseman on hyvä olla. Ja liekö esim. vesistöjen runsaus vaikuttanut radan kulkureittiin?
      Hienoa, että Parkanossa on asema ja niin monet junat siinä pysähtyvät.

    • Kari.

      Kyllä asemalle pääsee päiväsaikaan sisälle odottelemaan. Olisitte iloisia, että yleensä pääsemme kulkemaan junalla niin etelään kuin pohjoiseenkin. Käytän itse junaa päivittäin työmatkaani Tampereelle, olen käyttänyt pian 10 v. Jopa naapurikunnista(Kihniö, Kankaanpää) ihmisiä kulkee päivittäin samalla junalla, eivätkä narise yhtään. Mutta Parkanon keskustan tuntumasta tuntuu olevan ylivoimaista tulla asemalle. Voi meitä raukkoja.

    • Näyttää köyhältä.

      Pimeä pelottava metsä aivan valtatien päällä Vaasantiellä aseman liitännän lähellä.

      Lisää katuvaloja ja piennarlevityksiä Valtatielle 3:lle.

    • Mettää ja

      Mettää
      Pimeää.

    • LED-valot

      tulevat,

      Valtateille-------halpoja käyttää.

    • kiitos parkano

      Kyllä se vaan helpottaa kummasti näin karvialaisena paljon junaliikennettä käyttävänä että Parkanossa on asema. Ei tarvi lähteä Seinäjoelle, Tampereelle tai Poriin asti. Toivottavasti pidätte siitä kiinni vaikka poliitikot ja VR yrittäisivätkin sitä tulevaisuudessa sulkea. Asiakaspalveluhan asemalta on jo viety.

    • pimeys masentaa

      Pidetään se valoisana.

    • ähävneni

      voi voi pitää varmaan siirtää rautatie

    • Metsä tien päällä

      Kansallispuisto on sama kuin Vaasantie.
      Vaarallinen , kapea, mutkikas, pimeä, hirvet luuraavat ojassa

      Ei alkuunkaan valtatietasoa.

    • turhaakin turhempi

      Paskahuussi radan kupeessa.

      • Elli 45

        Onhan tuo asema parempi kun ei mitään. Ihan hyvin palvelee ainakin minua, joka päivä junaa työmatkoihini käyttää. Enpä usko, että siellä kukaan montaa tuntia päivässä viettää. Nykyaikana voi junien kulkua seurata netistä, eli näkee kyllä jos juna on myöhässä, ei tarvi odotella asemalla puolta tuntia, vaan voi senkin ajan olla kotona.


    • pimiä mehtätie

      Onko Seitseminen aivan keskustassa.

    • rahtimake58@outlook.

      Olin itse 58vtekemässä sitä,Suomen ensimmäinen työllisyys työ. Kuikas kaukana on Kylmäkosken asema kirkolta ? Ei oo mun tekemä ;)

      • RAHTIMAKE58@OUTLOOK.

        KORJAUS VUOSI OLI 1968 TOSSA Koko rata hankeessa oli jotenkin mukana silloinen Neuvosto liito.Kun jaistä multaa ammutiin porareja varten kallion päältä.niin sivusta metsän päältä tuli Tampreen sotilaskentältä lähtenys pikku kone oka siivet vaapuen pakeni lähtöruutuun.Kuulimme jälkeenpäin että meinattiin ampua Politrukit alas ;)


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen miettinyt kauan

      miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      29
      2350
    2. Archie ja Iida ero.

      Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      2293
    3. Olen levoton takiasi

      Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2054
    4. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      35
      1650
    5. Ostiko maailma sinut minulta?

      Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      1648
    6. Älä stressaa. Rakastan sua

      Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      1037
    7. Mitä sanoisit mulle?

      Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      86
      995
    8. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      18
      939
    9. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

      Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      24
      932
    10. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

      Olen tosi iloinen siitä.
      Ikävä
      114
      904
    Aihe