Taloustieteen koe ja sisäänpääsy

aasin häntä -efekti

Itselleni tuli hyväksymiskirje jo heinäkuun alussa, mutta lähinnä olen monelle naureskellut, miten koepisteraja taloustieteen kokeessa laski niin alhaiseksi, että huh-hu. Ajatelkaapa nyt; viime vuonna ennen varasijoilta valittuja alhaisin koepisteraja, jolla pääsi sisään oli n. 24 pistettä. Varasijoilta kun valittiin vuonna 2012 koepisteillä n 18,blabla pääsi sisään. No TÄNÄ VUONNA ENNEN varasijoilta valitsemista alhaisin koepisteraja, jolla pääsi sisään oli 19!!! Ja kokeestahan PITI saada 18 pinnaa, jotta ylipäätään pääsi kokeesta läpi!

Miten pisterajat nyt noin aasin hännän omaisesti laski? Meinaan, että omalla kohdalla koe meni ihan hyvin, mutta silti en vetänyt mitään superpisteitä. Oliko se sitten todellisuudessa niin haastava kuin tilastot näyttävät? Vai oliko arvostelu tiukka? Mitä pläräsin hieman läpi mallivastauksia, omat täsmäsi niihin aikas hyvin, mutta silti koe meni "huonommin" kuin olin itse ajatellut.

Luulen, että tänä vuonna aloittajia on vähemmän kuin mitä 60 aloituspaikkaa soisivat, mikäli suurin osa kokeessa olijoista ei ole päässyt koetta edes läpi. Onko palstalla monia varasijalta hyväksyttyjä? Monenneltako varasijalta sinulle siunattiin opiskelupaikka? ;)

2

271

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luckyman3

Juuri tätä samaa itsekin mietin heinäkuussa, kun ei taida tilastoista löytyä yhtä alhaista koepisterajaa ennen varasijoja. Joten ilmeisesti 60 opiskelijaa ei sitten tule täyteen, ellei muuta kautta hakeneita sitten oteta enemmän, mutta kai ne maksimikiintiöt ovat yhtä päteviä kuin kokeen minimipistemäärä.

• Valitut<60

Mun mielestä mm. avoimen kautta valitut sun muut eri reittiä kuin pääsykokeen kautta valitut on valittu jo...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      260
      4596
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      132
      3003
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      42
      2770
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      75
      1749
    5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1604
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1493
    7. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      55
      1334
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      93
      1245
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1119
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      208
      1116
    Aihe