Onneksi autoteollisuus on aikoja sitten päässyt sopuun siitä että kytkinpoljin vasemmalla, jarru keskellä, kaasu oikealla. Pätee myös vaikka ratti olisi oikealla puolella. Myös eteenpäinajovaihdekaava on nykyään henkilöautoissa aina sama manuaalilaatikolla.
Kiusaa se, että eri autoissa lähivalo/kaukovaloviiksi toimii eri tavalla. Nykyautossani kaukovalovilkku vetämällä jousta vasten ja kaukovalot työntämällä selvän naksahduksen yli. Vivun asennosta tietää sormituntumalla kummatko valot päällä. On hyvä ja selvä. Toisessa nykyautossani kaukovalovilkku vetämällä jousta vasten ja relevaihto kaukovaloille kun vetää jousta vasten naksahduksen yli, mistä viiksi palaa entiseen asentoonsa. Vivusta ei tiedä kummat valot on päällä vaan varsin katsottava merkkivalosta. Kehno. Näitä edeltäneessä kaukovalovilkku vetämällä jousta vasten jos oli päivävalot ja relevaihto vetämällä jousta vasten jos oli ajovalot. Ajovalot päällä ei kaukovalovilkkua ollenkaan tai piti vetää kaksi kertaa peräjälkeen. Huono, vilkautuksen jälkeen helposti väärät valot päällä.
Vilkun pitäisi olla niin että jousta vasten kaistanvaihtovilkautus ja pitempi vilkutus selvästi naksauksen yli oleva eri asento. Muuten tulee helposti vääriä vilkutuksia.
Kun on eri autoissa eri tavalla, toiminnot eivät voi olla sillä tavalla selkäytimessä ja vaistonvaraisia kuin voisivat olla turvallista liikennettä ajatellen. Pidän myös tärkeänä että viiksessä on selvät eri asennot, jotta ei tarvitse aina katsoa merkkivaloista mitkä valot tai toiminnot ovat päällä.
Sekavaa oli työpaikan Mersu jolla joskus ajoin, koska samassa viiksessä on lasinpyyhkijät ja pesuri. Mersu onkin ilmeisen vaikeakäyttöinen auto, koska monet mersukuskit eivät löydä viiksestä edes vilkkuja ;-)
Ja vielä pahempaa yksi Ranskis aikoja sitten kun ei ollut edes viiksiä kun muut merkit olivat jo viiksikäytännössä.
Vipujen standardointi olisi tarpeen
25
275
Vastaukset
- 13-3
Kytkin? Jousta vasten? Naksaus? Millä vuosikymmenellä autosi on rakennettu?
Kaukovalovilkku toimii nykyään päivällä vilkkuna ja pimeällä kaukovalokytkimenä.- Keskustelun aloittaja
Viittaamani nykyiset autot ovat vm. 2013 ja 2010. Vanhempi aiempi oma oli vm. ennen 2000. Eurooppalaisia tunnettuja merkkejä kaikki.
- Typerää.
Aloittajan kertoma vanha tapa toimivin.
- ruotsinrauta
lähi/kaukavalo viiksi,siis mikä ? kyllä ne kaukovalot menee päälle ihan kun polkaiset lattialla olevaa valonvaihtokytkintä.
- Millä?
Jos painaa jo kytkintä ja jarrua?
- ruotsinrauta
Millä? kirjoitti:
Jos painaa jo kytkintä ja jarrua?
ihan vaan vasemmalla jalalla.ei ole koskaan viellä tullut tilannetta että juuri silloin kun olen vaihtamassa vaihdetta,kytkin on painettupohjaan ja samalla tarvitsisi vaihtaa valoja pitkillä/lyhyille.
- Museoautot eri juttu
ruotsinrauta kirjoitti:
ihan vaan vasemmalla jalalla.ei ole koskaan viellä tullut tilannetta että juuri silloin kun olen vaihtamassa vaihdetta,kytkin on painettupohjaan ja samalla tarvitsisi vaihtaa valoja pitkillä/lyhyille.
No se on museoikäisten Amazonien aikaa että valonvaihto on jalalla kytkimen vieressä.... Saabihan oli ensimmäinen joka otti viikset käyttöön myös pyyhkijöille ja pesurille.
- creative technologie
Jos kaikkien laitteiden pitäisi toimia samalla tavalla, ne olisivat käytännössä samanlaisia. Kaikki puhelimet, hifilaitteet, kaukosäätimet/ohjaimet, työkalut, lentokoneet jne. Kuka päättäisi tuollaisen standardin kullekin laitteelle? Samalaa tunnustettaisiin, että kyseinen on paras mahdollinen ratkaisu, ja kaikki muu on määräysten vastaista. Höh.
Aina pitää olla tilaa uusille innovaatioille. Jos et opi uusia vipstaakeja, sinun pitänee ajaa loppuikäsi volkkarilla. - gxgxttxtyj
"yksi Ranskis aikoja sitten kun ei ollut edes viiksiä kun muut merkit olivat jo viiksikäytännössä. "
Tuo viittaa ainakin minusta Citroëniin, ja ehkä nimenomaan GS:ään ja CX:ään, taisi alkupään BX:issäkin olla. Mahdollisesti Visassakin.
Erilaisuutta ei pidä tyrmätä. Hetken kokeilulla voi todeta uuden systeemin jopa käytännöllisemmäksi kuin "sen perinteisen".- Oli joskus
kai 80-luvulla amerikkalaisissakin kaikenlaisia pyöriteltäviä kytkimiä, samassa paljon toimintoja, mutta eipä jääneet käyttöön.
- Rutiinit tärkeitä
Oli joskus kirjoitti:
kai 80-luvulla amerikkalaisissakin kaikenlaisia pyöriteltäviä kytkimiä, samassa paljon toimintoja, mutta eipä jääneet käyttöön.
Jos ajaa aina samalla autolla niin eihän sillä ole väliä vaikka vaihdekaavakin olisi ykkönen oikealla alhaalla, kakkonen oikealla ylhäällä,.... Tai traktorilla, koska niissä on ollut vaikka millaisia vaihdekaavioita ja montaa vipua - vielä monimutkaisempia häslinkejä kuin kuorma-autoissa.
Mutta kun ajaa vuoronperään eri autoilla, niin jo liikenneturvallisuuden kannalta olisi tärkeää, että nopeasti tarvittavat toimenpiteet mukaanlukien valonvaihto, vilkut ja lasinpyyhkijät olisivat samalla tavalla siinä missä se että jarrupoljin on keskellä (tai oikealla jalalla poljettavissa jos on automaatti). Toinen ergonomisesti tärkeä asia on se, että vivun asennosta tietää mikä valinta on tehty ilman että tarvitsee etsiä kojelaudasta merkkivaloja, jotka voivat olla epäselviä auringonpaisteessa.
Mitä tulee muiden vempeleiden standardointiin, niin rutiinikäyttäjän kohdalla mentiin totaalisesti metsään siinä, että puhelimissa numerot ovat ylhäältä lähtien 1-2-3, 4-5-6, 7-8-9 kun taas laskimissa ja tietokonenäppiksissä on 7-8-9, 4-5-6, 1-2-3.
Ihminen kun oppii niin helposti rutiineihin. Katsokaapa vaikka kumman jalan työnnätte ensin housunpunttiin aamulla!! Yrittäkääpä vaihteen vuoksi toista jalkaa ensin, niin ei meinaa onnistua millään vaikka panee varsin aivosolut vipisemään ja yrittää komentaa jalkoja toimimaan rutiinista poiketen. - hah, hah, haaa
Rutiinit tärkeitä kirjoitti:
Jos ajaa aina samalla autolla niin eihän sillä ole väliä vaikka vaihdekaavakin olisi ykkönen oikealla alhaalla, kakkonen oikealla ylhäällä,.... Tai traktorilla, koska niissä on ollut vaikka millaisia vaihdekaavioita ja montaa vipua - vielä monimutkaisempia häslinkejä kuin kuorma-autoissa.
Mutta kun ajaa vuoronperään eri autoilla, niin jo liikenneturvallisuuden kannalta olisi tärkeää, että nopeasti tarvittavat toimenpiteet mukaanlukien valonvaihto, vilkut ja lasinpyyhkijät olisivat samalla tavalla siinä missä se että jarrupoljin on keskellä (tai oikealla jalalla poljettavissa jos on automaatti). Toinen ergonomisesti tärkeä asia on se, että vivun asennosta tietää mikä valinta on tehty ilman että tarvitsee etsiä kojelaudasta merkkivaloja, jotka voivat olla epäselviä auringonpaisteessa.
Mitä tulee muiden vempeleiden standardointiin, niin rutiinikäyttäjän kohdalla mentiin totaalisesti metsään siinä, että puhelimissa numerot ovat ylhäältä lähtien 1-2-3, 4-5-6, 7-8-9 kun taas laskimissa ja tietokonenäppiksissä on 7-8-9, 4-5-6, 1-2-3.
Ihminen kun oppii niin helposti rutiineihin. Katsokaapa vaikka kumman jalan työnnätte ensin housunpunttiin aamulla!! Yrittäkääpä vaihteen vuoksi toista jalkaa ensin, niin ei meinaa onnistua millään vaikka panee varsin aivosolut vipisemään ja yrittää komentaa jalkoja toimimaan rutiinista poiketen.Minun autossani on yksi vilkku kaikille valoille.ei ole erikseen kaukovaloille.
- 95owner
Ajan usein vuokratulla autolla ja useimmiten sattuu sellainen automalli, jota en ennen ole ajanut. Niillä lähtee vaikka silmät sidottuna, mutta ongelma on tullut usein (etelässä) ilmastointilaitteen kanssa. Kun pääsee vuokraamosta moottoritielle, alkaa ilmastoinnista tulla jääkylmää ilmaa täysillä. Se on usein säädetty niin. Siinä joutuu sitten ajon aikana opettelemaan automaatti-ilmastoinnin säädöt oudossa autossa. Ei kiva.
- ennen ajoa, hei!!
Volvon automaatti-ilmastoinnissa ei tarvitse huolehtia kuin siitä, että lähtiessä tarkastaa että on autom. asennossa ja ajon aikana voi säädellä yhdestä pyörivästä nupikasta lämpötilan sopivaksi.
Ja kun on tuollaisia kokemuksia, niin etkö ole oppinut hoitamaan säädöt kohdilleen ennen liikkeellelähtöä???
Eikös siellä liki autossa kuin autossa ole näyttö mikä näytää halutun lämpötilan?? - 95owner
ennen ajoa, hei!! kirjoitti:
Volvon automaatti-ilmastoinnissa ei tarvitse huolehtia kuin siitä, että lähtiessä tarkastaa että on autom. asennossa ja ajon aikana voi säädellä yhdestä pyörivästä nupikasta lämpötilan sopivaksi.
Ja kun on tuollaisia kokemuksia, niin etkö ole oppinut hoitamaan säädöt kohdilleen ennen liikkeellelähtöä???
Eikös siellä liki autossa kuin autossa ole näyttö mikä näytää halutun lämpötilan??Viimeksi oli ilmastointi säädetty asentoon "MAX" eli se puhalsi täysillä niin kylmää mitä koneesta lähtee. Toikihan sitä osataan säädellä ajon aikana, mutta kun lähtee lentokentältä ruuhkaiselle moottoritielle, jossa autot ajavat kahtasataa ohi, ei mielellään heti rupea tutkimaan kojetaulun nuppeja. Mainitsi asiasta vuokraamoon autoa palauttaessani. Itse olen omissa autoissani "unohtanut" koko ilmastointilaitteen olemassaolon, kun sitä ei tarvi säädellä
- lwjsjgiorjgioe
Olen huomannut että Japanilaismerkeissä ja Euromerkeissä on esim. ajovalokytkimet eri tavalla. Euroissa kierrettävä kytkin kojetaulussa, Japanilaisissa vasemman viiksen päässä kierrettävä viiksenpää jolla valot menee päälle, kaukovalot ja vilkut samassa viiksessä, omassa Suzukissani vielä takasumuvalon katkaisija samassa viiksessä. Oikeanpuoleisessa viiksessä lasin- ja takalasin pyyhkijät ja pesurit ylös-alas suunnassa ja pesuri vetämällä viikseä.
Ennen mulla oli Mazda 323 -90 jossa tuulilasinpyyhkijät kytkettiin kiertämällä oikean viiksen päätä kuten valoviikseäkin, tottuihan tuohonkin.
Vaihdekaava yleensä on muuten samanlainen mutta peruutusvaihde on yleensä euroissa ykkösen vieressä vasemmalla ylhäällä, japseissa nelosen vieressä oikealla. Euroissa saattaa joutua myös vaihdekeppiä painamaan tai nostamaan jotain rinkulaa (Saab 99) kepissä että pakki menee päälle.- eo vokkeloita
Yleensä pyyhkijät lähtevät päälle viikseä loogisesti alaspäin painamalla (tihku) ja vielä lisää, niin vauhti lisääntyy samaan tapaan kuten kaasupolkimessa.
Mutta volkkarissa kaikki on tietysti rakennettu nurinpäin ja samoin muissakin saman konsernin tekeleissä. - Päivävalohomma surke
eo vokkeloita kirjoitti:
Yleensä pyyhkijät lähtevät päälle viikseä loogisesti alaspäin painamalla (tihku) ja vielä lisää, niin vauhti lisääntyy samaan tapaan kuten kaasupolkimessa.
Mutta volkkarissa kaikki on tietysti rakennettu nurinpäin ja samoin muissakin saman konsernin tekeleissä.Tämä päivävalohomma on surkea. Nyt jotkut ajavat päiväetuvaloilla ilman mitään takavaloja tunneleissa tai talvella päivällä pöllyävässä lumesssa moottoritiellä kelillä, jolla minä jo harkitsen sumutakavalon kytkemistä.
Jos päivävalot ovat alennetulla jännitteellä palavat lyhyet ajovalot, muutamat eivät huomaa kytkeä ajovaloja edes pimeän tullessa!!!
Mitään logiikkaa ei myöskään ole siinä milloin mittarivalot palavat. Joissain eivät pala päivävalojen kanssa lainkaan mutta toki palavat ajovalojen kanssa. Joissain on päinvastoin eli mittarivalot palavat kirkkaasti päivävalojen kanssa ja himmenevät kun kytkee varsinaiset ajovalot. Siitä tulee sekaannuksia missä asennossa valokatkaisijan pitää milloinkin olla eikä väki käy sateessa tai tuiskussa katsomassa auton perästä ja keulasta mitkä valot on päällä. Tiedän ainakin kaksi henkilöä jotka ovat ajaneet ainakin kuukauden pelkillä päivävaloilla myös yöllä!!!
Siksi ainakin takavalojen palamisen päivävalojen kanssa pitäisi olla pakollinen kytkentä. - Trolli VWlle
eo vokkeloita kirjoitti:
Yleensä pyyhkijät lähtevät päälle viikseä loogisesti alaspäin painamalla (tihku) ja vielä lisää, niin vauhti lisääntyy samaan tapaan kuten kaasupolkimessa.
Mutta volkkarissa kaikki on tietysti rakennettu nurinpäin ja samoin muissakin saman konsernin tekeleissä.Turhaa VAG-konsernin trollausta. Minulla on toinen merkittävä eurooppalainen merkki, vuosimalli 2013, ja siinäkin pyyhkijät lähtee nostamalla viikseä ylöspäin.
- tinggelit pannaan
Ehkä kestävyyden ja käytännöllisyysden nimissä pitäisi kaikki valojen ohjaukseen liityvät kiertokytkimet viiksissä kieltää.
Volvosta voisi ottaa moni merki mallia, ei mitään tinggeliä, vaan selkeää ja käytännöllistä. Volvolla on helppo lähteä kenen vaan liikenteeseen, sillä kaikki kytkimet ja hallinta laitteet ovat niin selkeitä ja helppoja ettei ohjekirjaa tarvitse kaivella, toisin on esim. Audissa. Japanilaiset viiksipyörittäjät pitäsi kieltää lailla.- japsikuski
Japanilaisissa on jo yli 30v ollut ne vasemman viiksen päässä kierrettävät valokytkimet, niihin on niin tottunut että jos ne vaihdettaisiin kojetauluun pyöritettäviksi hellannupeiksi niin niitä ei sitten Japseilla ajellut osaa käyttää.
V1tuttaa vieläkin kun 80-luvun japseissa olleet selkeät ja helppokäyttöiset vaakamalliset lämmityslaitteen liukusäätimet piti muuttaa naurettaviksi kierrettävää mallia oleviksi hellannupeiksi autotoimittajien jatkuvan jonniinjoutavan kinuamisen takia. Ei niissä kierrettävissäkään säätimissä ole yhtään enempää asentoja tai väliasentoja kuin liukusäätimissäkään joten turha muutos. - itsux
japsikuski kirjoitti:
Japanilaisissa on jo yli 30v ollut ne vasemman viiksen päässä kierrettävät valokytkimet, niihin on niin tottunut että jos ne vaihdettaisiin kojetauluun pyöritettäviksi hellannupeiksi niin niitä ei sitten Japseilla ajellut osaa käyttää.
V1tuttaa vieläkin kun 80-luvun japseissa olleet selkeät ja helppokäyttöiset vaakamalliset lämmityslaitteen liukusäätimet piti muuttaa naurettaviksi kierrettävää mallia oleviksi hellannupeiksi autotoimittajien jatkuvan jonniinjoutavan kinuamisen takia. Ei niissä kierrettävissäkään säätimissä ole yhtään enempää asentoja tai väliasentoja kuin liukusäätimissäkään joten turha muutos.Hellannuppienkin kanssa vielä pärjäisi kun sormituntumalla tietää missä asennossa nupit ovat. Mutta nämä painokytkimillä toimivat lämmittimet ovat syvältä. Pitää irroittaa katse tiestä jotta nappulamerestä löytyy se oikea painike, ja painella sitä sitten kunnes nestekidenäytössä näkyy haluttu toiminto.
- Totta puhut
itsux kirjoitti:
Hellannuppienkin kanssa vielä pärjäisi kun sormituntumalla tietää missä asennossa nupit ovat. Mutta nämä painokytkimillä toimivat lämmittimet ovat syvältä. Pitää irroittaa katse tiestä jotta nappulamerestä löytyy se oikea painike, ja painella sitä sitten kunnes nestekidenäytössä näkyy haluttu toiminto.
Juuri näin! Esim. lämmityslaitteen puhaltimen säätö ajon aikana plus ja miinus näppäimiä näpyttelemällä vie paljon enemmän huomiota pois ajamisesta kuin hellannupin kääntäminen. Rajattomasti ympäripyörivä elektroninen nuppikin on parempi kuin plus ja miinus näppäimet, mutta paras on tosiaan vanhanaikainen hellannuppi, josta tietää näppituntumalla missä asennossa se on. Niin kuin oli oikeat ruotsalaiset Saab 900, 9000. Vaikka olisi minkälaiset ilmastointiautomaatit, väki haluaa säätää niitä myös itse.
Vaakamallisista liukuvivuista on hankalampi löytää väliasentoja kuin kierrettävistä, etenkin kun vivut jäykkenevät tai remppaantuvat ikääntyessään.
Monien henkilöautojen vipu- ja nuppiergonomia sekä mittareiden luettavuus on tosiaankin niin huono, että niitä ei hyväksyttäisi traktoreiksi, trukeiksi ym. ammattikäyttöön. Talvella meillä usein ajetaan ainakin alkumatka hanskat kädessä - sitäkään eivät monet autojen suunnittelijat näy sisäistävän vaikka kehuvat tekevänsä talvitestejä Lapissa.
Systeemien tulisi olla selviä myös 60 , 70 ja jopa 80 ikäisille, joita on liikenteessä entistä suurempi määrä. Sormien kömpelyys kun on välttämätön paha vaikka aivot pelaisivat moitteitta. 2-tehorillien tarve tulee jo 45 , mikä vaikeuttaa pienikokoisten mittarien fonttien lukemista. Isäni on 80 v ja nuppien huono käsiteltävyys ja mittarien huono näkyvyys on todellinen ongelma hänen autossa, jonka suunnittelijat ovat todennäköisesti olleet nuoria näppäräsormisia nörttejä (jääköön valmistusmaa ja merkki mainitsematta). Sitäpaitsi ajokortin ajaminen on nykyisissä 18 ikäluokissa vähentynyt huomattavasti, joten autot pitäisi suunnitella erityisesti muita kuin näppäräsormisia nuoria varten. - ikunen Rollavaari
japsikuski kirjoitti:
Japanilaisissa on jo yli 30v ollut ne vasemman viiksen päässä kierrettävät valokytkimet, niihin on niin tottunut että jos ne vaihdettaisiin kojetauluun pyöritettäviksi hellannupeiksi niin niitä ei sitten Japseilla ajellut osaa käyttää.
V1tuttaa vieläkin kun 80-luvun japseissa olleet selkeät ja helppokäyttöiset vaakamalliset lämmityslaitteen liukusäätimet piti muuttaa naurettaviksi kierrettävää mallia oleviksi hellannupeiksi autotoimittajien jatkuvan jonniinjoutavan kinuamisen takia. Ei niissä kierrettävissäkään säätimissä ole yhtään enempää asentoja tai väliasentoja kuin liukusäätimissäkään joten turha muutos.No vaarien ei kannata luopua enään japsista, ei sitä enään opi kuitenkaan mitään uutta ja parempaa!!
- japsikuski
ikunen Rollavaari kirjoitti:
No vaarien ei kannata luopua enään japsista, ei sitä enään opi kuitenkaan mitään uutta ja parempaa!!
Jaahah, 38v ikämies kirjoitti tuon japsikuski viestin. Eihän niitä valoja tarvitse edes käännellä päälle kuin pimeän tullen kun ajovaloautomatiikka sytyttää ne käynnistyksen yhteydessä.
Pidin enemmän 80-luvun autojen mittaristojen ja hallintalaitteiden ulkonäöstä ja toimivuudesta, ne olivat selkeitä ja helppokäyttöisiä, ergonomisiakin.
Nykyautoissa on mahdollisimman sekavan näköinen kojetaulu ja mittaristotkin, vihaan noita purkinpohja mittaristoja ja joissain on vielä nopeusmittarin numerotkin kierretty pyöreän taulun mukaan eli lukeakseen ne pitäisi itsekin pyöriä mukana, ei tällaisia saisi edes hyväksyä liikennekäyttöön!
Lisäksi v1tuttaa nykyautoissa että on pitänyt karsia se moottorin lämpömittari pois, nyt mikään ei ilmaise jos termostaatti on mennyt ja moottori käy alilämpöisenä. Ylikuumenemiselle on merkkivalo mutta se ei korvaa kunnollista mittaria.
80-luvun autot oli myös rakennettu kestäväksi, joissain uusissa autoissa voi olla uskomattoman heikkoja ratkaisuja ja osia joten nippelinlaskijoilla lienee ollut enemmän valtaa autonsuunnittelussa kuin insinöörien taidoilla...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244636- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483095- 542667
- 512599
- 2052597
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322390- 1522328
- 311945
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081529