Tiedän kyllä, että vähähiilihydraattinen ruokavalio auttaa mutta se parantaa vain oireet (finnit)
Se ei paranna sitä, että minun kehossani on jokin vika, jonka takia saan aina finnejä sokeri- ja viljatuotteista.
Nytkin olin 2-3 viikkoa ilman herkkuja ja ihossa ei ollut lainkaan finnejä mutta sitten muutama päivä sitten söin keksejä, kun kaveri tarjos ja käytiin hesburgerissa, jossa söin kerrosaterian niin heti seuraavina päivinä tuli otsaan ja poskeen 2kpl pattimaisia finnejä ja muutama pieni finni nenään.
Ei huvittaisi alkaa varomaan herkkujen syöntiä koko loppuelämää. :/
Onko hormonaaliseen akneen parannusta?
19
2773
Vastaukset
- kärsivä nauttija
Luin jostain jonkin ammattilaisen tekstin, missä hän kertoi siitä, että kun joku oli kertomansa mukaan syönyt vaikka suklaata, niin heti paukahti finni sen takia naamaan. Se finnin tulo kuulemma kestää kauemmin eli on pitempi prosessi se finnin syntyminen. Ei tule päivässä eikä kahdessa yhtäkkiä.
Itselläni on hormonaallinen akne ja en ole huomannut yhtäläisyyttä herkkujen ja näppyjen kanssa. Olen kuitenkin myös päättänyt, että minähän herkuttelen, vaikka sitten koko kroppa räjähtäisi. Ei kaikesta hyvästä voi luopua...- ap.
Omalla kohdallani aknella ja hiilareilla on selkeä yhteys. Varsinkin viljatuotteista saan todella pahoja näppyjä.
8kk sitten söin päivittäin pastaa sekä riisiä ja naamani oli jatkuvasti täynnä finnejä mutta heti, kun aloin syömään pelkästään lihaa, kasviksia, pähkinöitä, hedelmiä jne. niin naama alkoi paranemaan.
Ja viimeisen kahdeksan kuukauden aikana en ole kertaakaan saanut finnejä silloin, kun syön pelkästään lihaa, kasviksia ja hedelmiä.
Finnejä on tullut vain ja ainoastaan silloin, kun olen syönyt vilja- tai sokerituotteita ja ne finnit tosiaankin syntyy parissa päivässä, joskus jopa samana iltana.
Ei kannata sokeasti uskoa lääkäreitä, eivät hekään kaikkea tiedä. - kärsivä nauttija
ap. kirjoitti:
Omalla kohdallani aknella ja hiilareilla on selkeä yhteys. Varsinkin viljatuotteista saan todella pahoja näppyjä.
8kk sitten söin päivittäin pastaa sekä riisiä ja naamani oli jatkuvasti täynnä finnejä mutta heti, kun aloin syömään pelkästään lihaa, kasviksia, pähkinöitä, hedelmiä jne. niin naama alkoi paranemaan.
Ja viimeisen kahdeksan kuukauden aikana en ole kertaakaan saanut finnejä silloin, kun syön pelkästään lihaa, kasviksia ja hedelmiä.
Finnejä on tullut vain ja ainoastaan silloin, kun olen syönyt vilja- tai sokerituotteita ja ne finnit tosiaankin syntyy parissa päivässä, joskus jopa samana iltana.
Ei kannata sokeasti uskoa lääkäreitä, eivät hekään kaikkea tiedä.Ei se ollut lääkäri, joka noin sanoi. Se finnin syntyminen kyllä kestää. Ei se saman tien tupsahda. Sen kyllä saatan uskoa, että jotku tuotteet tekee näppyjä. Mulla tulee pahinten ennen menkkoja. Ihan sama mitä oon syöny.
- akne123
Iän myötä pitäs helpottaa... kuulemma.
Lopetin herkkujen (Karkit, Suklaa, limut) nautiskelun kokonaan, jolloin naamasta katosi arviolta 60% finneistä.
hoitoaineita käyttänyt kaksi, kolme vuotta ja helpottanut ehkä 10%.
Elikkäs vielä 30% jäljellä. plus punaisia täpliä naama täynnä mikä saa sen näyttämään pahemmalta. Arpia? tulehtuneita ihohuokosia, ken tietää.
Olen huomannut että ruokavaliolla on suuri vaikutus, mutta tommoset rehut ei oikein sovi mulle, koska käyn töissä (raskasta fyysistä työtä), joten tarvitsen kunnon sapuskat.
Antibioottikuurikin varmaan auttaisi, mutta poistaisiko se itse ongelmaa? Turhaan niitä nappuloita popsii jos akne palaa kuurin loputtua? - jgkgkhj
Mitä on "hormonaalinen akne"? Minusta kaikki akne on sitä, sehän johtuu talirauhasten yliherkkyydestä hormoneille, joita on kaikilla ihmisillä, paitsi hyvin vähän lapsilla ja vanhuksilla, jotka ei sitten kärsikään aknesta. Aknen perussyy on yksinkertainen, talirauhasten liikatoiminta. Kuivaihoiset ei kärsi aknesta.
- pötyä....
Kuivaihoisillakin voi olla akne. Aknella ei joissain tapauksissa ole talirauhasten liikatoiminnan kanssa mitään tekemistä.
- jgkhkj
pötyä.... kirjoitti:
Kuivaihoisillakin voi olla akne. Aknella ei joissain tapauksissa ole talirauhasten liikatoiminnan kanssa mitään tekemistä.
Ei voi koska akne on talirauhasten sairaus. Kyse on jostain muusta joka ehkä näyttää samalta kuin akne. Kuiva ihoinen ei saa aknea.
- Kuivis
jgkhkj kirjoitti:
Ei voi koska akne on talirauhasten sairaus. Kyse on jostain muusta joka ehkä näyttää samalta kuin akne. Kuiva ihoinen ei saa aknea.
Minulla on pintakuiva akneiho ja leivästä aknesta olen kärsinyt jo parikymmentä vuotta. Etenkin talvella iho hilseilee kuivuuttaan, mutta näppyjä pukkaa tasaiseen tahtiin. Öljyjen ja pähkinöiden syönti on auttanut kuivuuteen ja ihon kokonaiskunto on parantunut niiden ansiosta. Kevyet kosteusgeelit aiheuttavat minulla kuivia ihonalaisia näppyjä, kun taas paksut rasvaiset voiteet pehmittävät ihoa ja näpytkin tuntuvat tasaantuvan nopeammin. Paras tuote ulkoiseen ihonhoitoon on minulla ollut sheavoi, sellainen pala. Pahinta iholleni ovat apteekin aknetuotteet, jotka kuivattavat vain entisestään ja ohentavat ja herkistävät ihoa.
- Paula241
Mulla pamahti hormonaalinen akne melkein heti kun lopetin e-pillereiden syönnin. Pillereitä syödessä ihoni oli aivan taivaallinen! Niin sileä ja oikein hehkuva!
Pillerit pitivät hormonini siis tasapainossa.
No, eihän niitä pilleireitä kukaan halua koko loppuelämää syödä, joten menin ja lopetin ne, ja sanotaanko että kuukauden kuluttua iho aivan päinvastainen kuin aikaisemmin, täynnä kipeitä paukamia ja erittäin kuiva.
Olen käynyt kaksi kertaa ihotautilääkärillä, syönyt antibiottikuurin sekä käyttänyt kaikenmaailman rasvoja. Roaccutaniin en aio koskea, koska haluaisin raskaaksi.
Olen katellut nyt tätä ihoni touhua parisen vuotta ja hermot alkavat mennä lopullisesti. En jaksa enää yhtäkään neuvoa, että pitäisi syödä terveellisemmin ja lopettaa karkkien syönti.
No, A) syön suhteellisen terveellisesti, en edes pidä roskaruuasta
B) Huolehdin hygieniastani erittäin hyvin ja hyvillä tuotteilla. En kuitenkaan "ylihoida" kasvojeni ihoa
C)Harrastan liikuntaa useamman kerran viikossa
D) En pahemmin stressaa
Nyt googletellessani, löysin tälläisen kombinaation:
VITEX DIM
Molemmat tuotteet ovat luontaistuotteita ja löytyvät iherbistä.
Molemmat tasapainoittavat hormonitoimintaa ja täten niiden pitäisi myös auttaa ihon kuntoon!
Aion pistää kokeiluun!- E-pillereiden riskit
Oliko sulla akne jo ennen e-pillereiden aloittamista vai alkoiko vasta lopettamisen jälkeen?
Itselläni nimittäin puhkesi akne e-pillereiden lopettamisen jälkeen joskus 23-vuotiaana, ja ennen sitä iho oli aina ollut hyvä. Eli mietin sitä mahdollisuutta että e-pillerit saattaisivat itse asiassa altistaa käyttäjänsä aknen syntymiselle. Sellaisesta ei yleisesti puhuta, mutta niiden sisältämät synteettiset hormonit lamaavat elimistön oman estrogeeni- ja progesteronituotannon. Lopettamisen jälkeen elimistö joutuu käynnistämään tuotannon uudelleen, mikä mun teorian mukaan on kuin toinen puberteetti.
Itselläni akne parani parissa kolmessa vuodessa pillereiden lopettamisen jälkeen. - sanna12341
Paula241:
Kertoisitko lisää tuosta VITEX DIM kombinaatiosta?
Ja mitkä ovat juuri nuo tuotteet mitkä kannattaa tilata? :) - surusilmä
E-pillereiden riskit kirjoitti:
Oliko sulla akne jo ennen e-pillereiden aloittamista vai alkoiko vasta lopettamisen jälkeen?
Itselläni nimittäin puhkesi akne e-pillereiden lopettamisen jälkeen joskus 23-vuotiaana, ja ennen sitä iho oli aina ollut hyvä. Eli mietin sitä mahdollisuutta että e-pillerit saattaisivat itse asiassa altistaa käyttäjänsä aknen syntymiselle. Sellaisesta ei yleisesti puhuta, mutta niiden sisältämät synteettiset hormonit lamaavat elimistön oman estrogeeni- ja progesteronituotannon. Lopettamisen jälkeen elimistö joutuu käynnistämään tuotannon uudelleen, mikä mun teorian mukaan on kuin toinen puberteetti.
Itselläni akne parani parissa kolmessa vuodessa pillereiden lopettamisen jälkeen.Minulle tuli ihotautilääkärin mukana hormonaalinen akne aikuisiällä, lopetettuani e-pillerit. En halunnut syödä niitä enää, koska tajusin, kuinka paljon ne kuormittavat elimistöäni..
No, lopetuksen jälkeen elimistöni ja hormoonit menivät ihan sekaisin, sain aknen... :/
Minulla on ollut lapsesta asti atooppinen, erittäin kuiva iho, joka kuitenkin aikuisiällä on helpottunut osittain hyvien rasvojen ja valohoidon avulla.
Mutta, nyt minulla on sitten kuivan atooppisen ihon lisäksi akne.
Olihan minulla murrosiässä toki finnejä,
mutta tämä vaiva oli paljo suurempi ja jouduin menemään ihotautilääkärille jälleen, joka määräsi minulle antibioottikuurin.
Se kesti muistaakseni 3kk jonka jälkeen iho pysyi hyvänä ehkä toiset 3kk. Liäksi aknepotilaille määrättävät voiteet eivät todellakaan sopineet allergiselle ja herkälle iholleni.
Sain kamalia iho-oireita, ihoni oli tulessa.
Vaihdettiin voidetta...
Ei tullut allergisia oireita, mutta kuivatti ihoani.
Mietin, että mitähän järkeä tässä on.
Lääkärikin vain voivotteli, että ompas nyt ikävää kun minulla on kuiva atooppinen iho ja finnitauti, että milläs hoidetaan kun ei aknelääkkeet sovi.
No, piti sitten aloittaa taas e-pillerit.
Mikä oli kyllä suuri virhe.
Ihoni on kyllä pysynyt monta vuotta ihan perushyvänä, mutta
edelleen on se ajatus etten halua syödä e-pillereitä,
mutta pelkään lopettaa ne!
Kertokaa kokemuksianne, kuinka kauan vei pillereiden lopettamisen jälkeen että normaali hormoonitasapaino tuli?
Lisäksi nykyään olen huomannut että kyllä niitä finnejäkin tulee edelleen, varsinkin pillereiden taukoviikolla.
Pitäisi varmaan olla vain rohkea ja lopettaa moinen myrkky?
Tuntuu että naamani on mennyt vain aivan pilalle noiden aknemyrkkyjen takia :(
Ainakaan minun kohdallani antibiootin eivät olleet oikea ratkaisu, koska ne auttoivat vain hetkellisesti enkä todellakaan aio koko elämääni syödä antibioottikuureja.
Nyt olenkin miettinyt eri hoitovaihtoehtoja ja lukenut netistä muiden kokemuksia.
Kunhan uskaltaisin jättää e-pillerit ensin pois.
No, pointtina nyt oli että kyllä kuivaihoisellakin voi olla akse ja että todellakin, e-pillerit aiheuttivat koko tämän kierteen.
Olisimpa ollut viisaampi silloin teini-iässä
aloitettuani pillerit.
Koska se lopettaminen aiheuttaa ongelmia.
- ootko aatellu
et ne viljat pistää sun koko hormonituotannon sekasin. mulla on sama juttu, elimistö ei kestä viljoja,paitsi gluteenitonta vähäisinä määrinä. eli se on nyt joko hiilarimätöt tai pitsanaama. ihan ite saat valita.
- tt 10 gggjdkd
Kaikki saavat aknea eriasioista kuten minä saan sokerista eli nopeasti imeytyvistä hiilihydraateista. Syön ainoastaan pitkä ketjuisia hiilihydraatteja omaavia leipiä. Voin syödä melko vapaasti pastoja yms mutta en missään nimessä limsaa, karkkia, keksejä enkä suklaata, yllätys. Muistakaa että kaikki akneet eivät ole hormonaalisia eli kaikkiin akneisiin ei ruokavalio tuo helpotusta. Isotretinoin on A - vitamiinin johdannainen joten A vitamiinin nauttiminen lisäravinteena on enemmän kuin suotavaa ( omega 3 sisältää A vitamiinia kuten porkkanakin ) muista että A vitamiini on rasvaliukoinen eli sitä voi saada LIIKAA eli ole varovainen sen liikakäytön kanssa.
- Hoikistuva
tt 10 gggjdkd kirjoitti:
Kaikki saavat aknea eriasioista kuten minä saan sokerista eli nopeasti imeytyvistä hiilihydraateista. Syön ainoastaan pitkä ketjuisia hiilihydraatteja omaavia leipiä. Voin syödä melko vapaasti pastoja yms mutta en missään nimessä limsaa, karkkia, keksejä enkä suklaata, yllätys. Muistakaa että kaikki akneet eivät ole hormonaalisia eli kaikkiin akneisiin ei ruokavalio tuo helpotusta. Isotretinoin on A - vitamiinin johdannainen joten A vitamiinin nauttiminen lisäravinteena on enemmän kuin suotavaa ( omega 3 sisältää A vitamiinia kuten porkkanakin ) muista että A vitamiini on rasvaliukoinen eli sitä voi saada LIIKAA eli ole varovainen sen liikakäytön kanssa.
Onkos tämä hormonaaliseen akneen kuuluvia juttuja. Keski-ikä. Laihtuminen, erittäin voimakasta, runsaasta syömisestä huolimatta(lähtöpaino joku v. sitten oli alle 58 kg, nyt on jo alittanut nuorena olleen aikuispainon.)
Lekuri antoi Terolut-kuurin, pahensi. Vuotohäröt asettui vähän.
Akneni on kystistä lajia muuten kuivahkossa ihossa. Patit ei parane vauhdilla, vaan mätivätkin kauan, kuukausiakin, osa triplafinnipaukamiakin, niin että kystasta on monta "ulostuloa", joista osa voi jäädä keratiinitulppineen muhimaan pitkäksikin aikaa, osa tiehyistä taas antaa sotkunsa helposti pois.
En ole nuoruusajan jälkeen käyttänyt hormonaalista ehkäisyä ollenkaan, minulla ei ole mitään muita lääkityksiä nytkään.
Syötävä on mitä vaan mikä hidastaisi painonlaskua. Osa tutuista luulee etten syö... Ken tietää ihmettelee,ääneenkin että millä olet noin hoikka. Keskiraskas työ ei yksin selitä laihtumista, kun olen laskeskellut saavani kaloreita tuplat naisen normaalin kalorimäärän...(ruokakerma, juustoja siltäänkin, täysjyväleipää, normaalia ruokaa, milloin mitä mieleen juolahtaa) mutta siis, onko ketään muuta jolla vastaavaa? Useimmiten törmään aknen yhteydessä lihomisongelmaan, kun keskusteluja haen.
Minulta on jo otettu kilpparikoe. Ei löytynyt sieltä.
Olin lähes 40 v. kun akne riekkuuntui. Joskus rauhoittuu hiukan. Sitten taas etenkin vuotojen alla heittäytyy ilkeeksi, ja kun entisetkin mätii...aknea on pitkin selkää alhaalta ylös niskaan asti, samoin kyljissä. Naamaan puskee, käsivarsien yläosiin on tullut muutama.
Lekuri ei oikein ottanut kunnolla minusta kantaa, en täysin ymmärtänyt miten Terolutit sitä korjaisi. - cligg
Hoikistuva kirjoitti:
Onkos tämä hormonaaliseen akneen kuuluvia juttuja. Keski-ikä. Laihtuminen, erittäin voimakasta, runsaasta syömisestä huolimatta(lähtöpaino joku v. sitten oli alle 58 kg, nyt on jo alittanut nuorena olleen aikuispainon.)
Akneni on kystistä lajia muuten kuivahkossa ihossa. Patit ei parane vauhdilla, vaan mätivätkin kauan, kuukausiakin, osa triplafinnipaukamiakin, niin että kystasta on monta "ulostuloa", joista osa voi jäädä keratiinitulppineen muhimaan pitkäksikin aikaa, osa tiehyistä taas antaa sotkunsa helposti pois.
En ole nuoruusajan jälkeen käyttänyt hormonaalista ehkäisyä ollenkaan, minulla ei ole mitään muita lääkityksiä nytkään.
Syötävä on mitä vaan mikä hidastaisi painonlaskua. Osa tutuista luulee etten syö... Ken tietää ihmettelee,ääneenkin että millä olet noin hoikka. Keskiraskas työ ei yksin selitä laihtumista, kun olen laskeskellut saavani kaloreita tuplat naisen normaalin kalorimäärän...(ruokakerma, juustoja siltäänkin, täysjyväleipää, normaalia ruokaa, milloin mitä mieleen juolahtaa) mutta siis, onko ketään muuta jolla vastaavaa? Useimmiten törmään aknen yhteydessä lihomisongelmaan, kun keskusteluja haen.
Olin lähes 40 v. kun akne riekkuuntui. Joskus rauhoittuu hiukan. Sitten taas etenkin vuotojen alla heittäytyy ilkeeksi, ja kun entisetkin mätii...aknea on pitkin selkää alhaalta ylös niskaan asti, samoin kyljissä. Naamaan puskee, käsivarsien yläosiin on tullut muutama.
Lekuri ei oikein ottanut kunnolla minusta kantaa, en täysin ymmärtänyt miten Terolutit sitä korjaisi.hei sinä, onko sinulla mahdollista että kärsisit suolistohiivan epätasapainosta ja liikakasvusta? onko esim. turvotusta ja vatsaoireita?
itse lueskelin että se vois aiheuttaa varsinkin vanhemmalla iällä aknea, se hiiva kun voi kulkeutua minne tahansa kehoon jos pääsee valloilleen suolistossa.
Kannattaa ainakin rajata se pois ja hoitaa jos on epäilys että olis myös hiivaa, voisi auttaa... - lääkitys
Hoikistuva kirjoitti:
Lekuri ei oikein ottanut kunnolla minusta kantaa, en täysin ymmärtänyt miten Terolutit sitä korjaisi.Tuli vaan mieleen tuossa pahassa aknetapauksessasi, että voisiko kehossasi olla jokin hormonimyrsky meneillään, jonka seurauksen testosteripitoisuudet olisivat koholla ja se aiheuttaisi aknea. Ovat naisilla hoitaneet aknea nesteenpoistolääkkeellä, nimellä en muista, mutta toimii samalla noihin hormoneihin ja auttaa akneen.
- Hoikistuva
cligg kirjoitti:
hei sinä, onko sinulla mahdollista että kärsisit suolistohiivan epätasapainosta ja liikakasvusta? onko esim. turvotusta ja vatsaoireita?
itse lueskelin että se vois aiheuttaa varsinkin vanhemmalla iällä aknea, se hiiva kun voi kulkeutua minne tahansa kehoon jos pääsee valloilleen suolistossa.
Kannattaa ainakin rajata se pois ja hoitaa jos on epäilys että olis myös hiivaa, voisi auttaa...Aiheuttaako se jatkuvia vuotojakin? Minä itse epäilen pahaa hormonihäiriötä, akne ja laihtuminen kun on kiihtyneet vuotohäiriöiden pahentuessa samaa tahtia.
Hiiva? Mutta... milläs painon sitten pidän, jos jätän pois kaiken mikä voi hiivaa ylläpitää? Syön päivittäin mm. luonnonjogurttia, sehän se duunarin mahan ja suoliston kunnossa pitää, Ja jopa teen itse osan hapanmaitotuotteistani, että säästän. Kun runsaasti niitä kuluu.
Syön myös raakamaidosta(ternimaito, tavan tilatankista kopattu maito)valmistamiani hapanmaitotuotteita.
Kysymykseni lähinnä koskee sitä että olikohan terot minulle mahdollisesti väärä lääkitys, ja kuurina vielä...
Painonlasku ei ole kivaa,mutta tosiasia. Sairastan ne perusflunssat 2 x v, mutyta muuten esim. toimelias työkunto on, ja vapaalla käyn maastossa paljon, jne. että toisinaan testautuu kyllä se yleisterveys.
Hiivatulehdus on joskus harvoin- antibioottikkuurin yhteydessä, ei muutoin. Nyt olen peräti mahdolliset vapaat koiottanut taas ahtaa sapuskaa ja laiskotella, kupla siitä vaan nuppiin tulee ja keho puutuu. Paino, ei, nouse.
- lääkäriin mars
Siis eihän laihtuminen kuulu akneen millään tavalla. Mene ihmeessä jatkotutkimuksiin. Verikokeet ja tarvittaessa keuhkokuvat, jos tupakoit.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244756- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483155- 542677
- 2062641
- 522615
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322410- 1522348
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081559