Työuran pidentämisen kannustavuus

assssssssssss

eläkekertymään on täysi kusetus ja vääryys.
Pitkään työuraan ei pysty kuin harva. Esim. valtion ja suojatöissä olevat virkamiehet sekä näillä näkymin mm. kaikki lääkärit. Tietyt yrittäjät myös, joilla alaiset hoitavat hyvin työnsä, esim. lukkoliikkeet. Näillähän on kysyntää rikollisuuden lisääntymisen myötä.

Esimerkkinä minä itse. Ikää yli 50 v ja olen atk-alalla. Olen ollut saman työnantajan palveluksessa jo yli 25 v. Tänä aikana ovat tietojärjestelmät ja tietokone vanhentunut yhdessä minun kanssani. Kummatkin vaihdetaan uusin ensi vuoden loppuun mennessä, maksoi mitä maksoi. Kalliimmaksi tulee tässä isossa yrityksessä ottaa ulkomainen giganttimainen pakettiohjelmisto käyttöön, eikä se edes istu meidän konserniimme. Nyt olen ulkoistettuna eräässä isossa IT-alan yrityksessä.
Mahdollisuus siirtyä muihin töihin on lähes mahdontonta tässä iässä. Mikään yritys ei palkkaa tämän ikäistä, ellei sitten ole kyse alasta, joilla olisi oikeasti veilä jonkinlainen työvoimapula, esim. lääkärit, ehkä sairaanhoitajat jne.
Kun jää työttömäksi vaikka n. 50-55 vuotiaana, ei eläke kerry kunnolla.
Välttämättä eivät auta edes työtaidotkaan, sen on tuttavani testannut n. 55 vuotiaana työhakemuksillaan.

Valtiolle on paljon halvempaa pitää vanhat kaverit työttöminä peruspäivärahoilla (kun ansiosid. on lakannut n. 1,5 v jälkeen) kuin päästä heidät eläkkeelle. Miettikää nyt olla vaikka 10 v peruspäivärahalla, koska olette jo ongelmajätettä, jolloin ei mitään pullojenkeruuta kummempaa työtä löydy.
No onhan tässä näitä vanhan järjestelmän ja antiikkitietokoneen hommia vielä yli vuodeksi. Sen jälkeen voisi miettiä, millä yleisesti ottaen maksellaan esim. asuntojen pakkoremontit kerrostalolasunnosta. Onneksi itsellä on perintörahoja, mutta nehän hupenevat jo melkein kaikki isompaan taloyhtiöremonttiin.
EU on kehottanut Suomea verottamaan kiinteää omaisuutta enemmän, jos kerran pääoma ja yritykset häviävät maasta. Tällähän se kunnon epäoikeudenmukaisuus saadaankin aikaiseksi! Työttömät menettävät pikkuhiljaa omaisuutensa, jos kiinteistöjä alettaisiin kunnolla verottaa. Maaseudullakin omaisuus keskittyy suurtilallisille. Herääkin kysymys. Kannattaako suomalaista maanviljelystä tukea lainkaan, koska pienemmät tilat valuvat suuromistajille.

0

99

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Haluaisitko nähdä

        Hänet alastomana?
        Ikävä
        74
        3300
      2. Hilirimpsistä

        Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
        Ikävä
        201
        2862
      3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

        Elämä ei oo peli 😔😟
        Ikävä
        22
        2686
      4. Älä elättele

        Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
        Ikävä
        49
        2638
      5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

        Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
        Ikävä
        21
        2514
      6. Kuule rakas...

        Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
        Ikävä
        41
        2345
      7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

        On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
        Kotimaiset julkkisjuorut
        210
        1813
      8. Törmättiin tänään

        enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
        Ikävä
        24
        1757
      9. Vieläkö sä

        Rakastat mua?❤️😔
        Ikävä
        37
        1630
      10. Dear mies,

        Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
        Ikävä
        18
        1476
      Aihe