Huimaa huolenpitoa

Ihan vaan itte tein

Hankkimani 2-T Yamaha -86 ylikuumeni ja vein sen huoltoon. Koneen (9.9 hp) termostaatti oli jumissa ja sen vaihto maksoi reilut 130 €. Virittelin sen jälkeen konetta 15 hp:ksi vaihtamalla isomman kaasarin ja läppäyksikön sekä vaihdoin myös pykälää jyrkemmän potkurin. Tilasin netistä myös uuden termarin ja kas, hinta oli vaivaiset 20 taalaa.

No merkkivesi loppui taas kerran reissussa ja kone lämpeni uudelleen, joten päätin raottaa "kumppanin" koppaa ihan itte. Termostaatti löytyi helposti kopan alta kotelosta, joka oli 4:llä M6 ruuvilla kiinni. Ruuvit auki ja kotelo irti ja siinä se ehjä termari jöpötti. Mietin mitä pahaa olin tehnyt kun minulta huollossa kehtasivat ryöstää 5 min työstä ja parin kympin osasta yli 130 €!

Ja kotona selvisi sekin mistä lämpeneminen johtui. Kannen pultit (M7) auki ja kas, kannen kanavat olivat täynnä "oksidihiekkaa". Ongelman poistamiseen riitti siis pelkkä kanavien rapsuttelu puukonkärjellä ja kone takas nippuun.

Tähän kannen availuun ei oikeasti olisi mennyt paria tuntia pidempään, mutta huollossa se jäi tekemättä. Liekö huoltomiestä kauhistuttanut aavistus siitä että jokunen kannenpultti saattaa mennä poikki ja uusien hankinta (edelleen siis M7 koko) Suomesta on moottorikoneistamollekin kiven alla (minimitilaus 100 kpl). Mutta suomalainen erikoispulttikauppa ja palvelualttius ovat sitten jo oma stoorinsa.

17

1665

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huoltopomo1

      Jos 86 mallisesta saat pultit auki katkeamatta, tule meille töihin, teitä ei suomessa ole monta...

      • Toisinsanoen

        Te väitätte, että huoltoontuotu kone on huollettu, ja lasku sen mukainen, vaikkei sille oo tehty yhtää mitää vian paikallistamiseksi, ja saatikka, että informoisitte koneen omistajaa !
        Eikö teillä ole jamahan katkenneitten pulttien poistamiseen minkäänlaista temppua ?
        EI NIITÄ JUMISSA OLEVIA PIDÄ päräyttää pulttipyssyllä täysillä kerralla "auki".

        Ainakaan Evarissa ja Johnsonissa ei oo mulla katkennu ainuttakaan pulttia.

        No onhan se tiedetty jo pitkään, että jamahat on tehty aika huonosta alumiinista.Kuten myös pultit surkeasta aineesta, jolloin huoltohenkilöstökin joutuu väistämään tekoja !


      • Se sama ihan itte

        Meinasin pitää päivätyöni, vaikka sain vain 3/11 pulttia tällä kertaa poikki.

        Jos olis kunnon porakone, jonka saisi kohdistettua oikein, ei 15 mm syvän ja 6 mm paksun reiän poraus katkenneeseen pulttiin olis mikään juttu. Jenkatapilla kierteen avaus lopuksi ja muutkin kierteet voi samalla putsata.

        Ei tuo katkenneiden pulttien poisto nyt mitään ihmeellistä hommaa ole, jos on sopivat työvälineet. Saisipa rahoillekin vastinetta ja asiakaskin vois olla työhön tyytyväinen.


    • amatööri

      Voisin lyödä vetoa että jos olis tarvetta avata omasta 9,9hv 85 mallin Jammusta kansi niin ei yhtään pulttia menisi poikki ja työ onnistuu ihan halppismarketin työkaluilla. kone ollut mulla vain tämän kesän ja näyttää olevan tehtaan jäljiltä. Kuka uskaltaa pistää tarpeeksi rahaa likoon että viitsisi ehjää konetta avaan

    • aukeaa..

      Otin v.-62 3hv evarista syl.kannen ja pakosarjan peitelevyn irti, ei yhtään pulttia poikki ja vielä samoilla pulteilla takaisin kiinni, puhaltimella lämmittelin ennen aukaisua.

      • Sama ittetekijä

        No onhan nyt juttuja, joillakin homma sujuu näköjään aina v...tun paljon paremmin kuin meikäläisellä. Hienoa, mutta viestiketjun toista vastaajaa lukuunottamatta muut kyllä missasitte jutun ytimen!

        Ja sitte teille muille. Jos nyt niin eteviä halutaan olla niin kertoisko joku millä lämmität ja väännät sisemmät rosteripultit auki alumiinikannesta, joka on sovitettu valurautalohkoon? Eihän tuota lohkon naaraskierrettä saa millään lämpimäksi ja laajennettua pultin päästä kun on 20 mm alumiinikantta välissä ja kierre on lohkon keskellä. Sillä saa korkeintaan klöntin sulanutta alumiinia työpöydälle tai lattialle. Pulteissa on laatueroja, mutta ne ei näy päälle ennenkuin niitä joutuu avaamaan.

        Ja kaikki oksidoituu, se selvä, mutta eihän sitä kannata ehjiä koneita availla, vai? Ties mitä joutuu maksamaan kun itte avaa?!! Mitäs sitten jos se sinkkipala sylinteriputkien välissä on syöpynyt loppuun? Ymmärrän kyllä jos koneesi ei ole tehtaalla vettä saanut, mutta ajan hammas käytössä aina näkyy ja siksi en jättäisi asiaa tuurin varaan. Samalla voi kantta höylätä millin pari alemmas niin saat lisäpotkua.


    • aukeaa..

      ^En ole tosiaan mikään seppä mutta lämmitin kantta/lohkoa kuumailmapuhaltimella niin hyvin lähti evarin pultit, sama konsti tepsinyt kaikkiin perämoottoreissa vastaantulleisiin tiukkoihin pultteihin, kannattaa kokeilla, ei siinä ainakaan riko mitään.

      • Itte teen toistekin

        Kiitos. Täytyy kokeilla toiste kun on sama tilanne. Lämpöhoitoa luulis pulttien kyllä saaneen kun on kannen maali alkanut sinisestä ruskettumaan.


      • Se toinen vastaaja:)
        Itte teen toistekin kirjoitti:

        Kiitos. Täytyy kokeilla toiste kun on sama tilanne. Lämpöhoitoa luulis pulttien kyllä saaneen kun on kannen maali alkanut sinisestä ruskettumaan.

        Tarinat kertoo, että kannattaa kuulemma tervata pultit, jotka saa auki, se estää pahinta hapettumaa tulevaisuudessa. Kumma kun tehtailla eivät älyä sitä käyttää ensiasennuksissa.

        Mulla kun on vaikuttanu joku pultti olevan täysin jumissa, oon kuumentanu pienellä kaasupolttimella, ja antanu jäähtyä ja varttitunnin päästä uudestaan kuumaksi, ja sitten aika äkäinen isku pultin päähän, ja jonkun ajan päästä taas kuumaksi, n.150 asteiseksi, ettei vielä alumiini sula, ja sitten iskuporakoneella momentti AIKA löysälle, ja antaa papattaa, ja sitten kiinnipäin, ja taas aukipäin, ja lopulta ne lähtee terveenä irti.

        Muuten vanahan kansan koneissa ei juurikaan hapettumaa ole, vaikkei ollu ees sinkkianodeja. Se taas kertoo siitä, että alumiinin laatua on monenlaista, kun uudemmat koneet syöpyvät mikä mistäkin, vaikka sinkkiäkin olisi apuna.

        Panin merkille Tojotoissa, että konepellin alla alumiiniosat oli suorastaan homeessa, imusarjaa ja laturia myöten.

        Mutta se siitä, kannattaa kokeilla sitä pulttien tervaamista, myös tulpan kierteet, ja joka kesä vesivaseliinia joka nippaan.


    • 5000000

      voi sitä alumiinia lämmittää paljon enemmän kuin 150 astetta

    • amatööri

      Itse en kovin äkkiä ostaisi merellä ollutta syöpynyttä konetta. kun pysyy järvellä olleissa yksilöissä niin ei ole minkäänlaisia ongelmia availlla pultteja. Kyllä syöpymättömästä järvikoneesta kannattaa maksaa kovempi hinta kuin merellä olleista sillä huoltoimenpiteissä ei tarvi murehtia saako pultit auki.

    • Vaatimusta kehiin

      Sitten vaan reklamaatiotahuollolle ja vaatimusta tekemättömästä työstä.

    • aukeaa..

      Onko varmaa tietoa onko pulttitervasta hyötyä eli haittaa paikoissa jotka kuumenevat voimakkaasti, esim. juuri kannen- ja pakosarjanpultit, ettei vaan pala kiinni kierteisiin ja entistä pahempia avata??

      • Tervaaminen estää

        Kun pultit kiristetään, niin kierteisiin jää ohut rako kierteen etuseinämän puolelle, jossa on ilmaa, ja sen raon terva tukkii, ja estää hapettumista.

        Vesijäähdytteisessa moottorissa lämpö ei nouse ihan mahdottomaksi,
        ja terva ei kuitenkaan liimaannu kovin tiukaksi, mutta pitää kyllä pultit kiinni.

        kiristelin omasta vanhasta moottorista kaikkien kansien ruuveja, ja ne kiertyivät helposti tiukemmalle melkein varttikierroksen, mutta niitä ei oo vielä tervattukaan.


    • Anonyymi

      Omaan yamaha 20hp kerosine moottoriin jouduin poraamaan 4 kpl kannenpultteja irti kun olivat katkenneet lohkonsisään.
      Nyt on sitten kannenpultit korvattu PINNAPULTEILLA niin loppuu näitten katkenneitten porailu.

    • Anonyymi

      Käytännössä.
      Paaliin.

      • Anonyymi

        Naapurin heinäpaaliinko?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      74
      2472
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1792
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1474
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1457
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      259
      1446
    6. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      85
      1272
    7. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      390
      1245
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1225
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      358
      1197
    10. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1185
    Aihe