Lasketaanko opintotukea haettaessa vanhempien brutto- vai nettotulot? Olen lukion viimeistä vuotta käyvä opiskelija enkä ole vielä kertaakaan saanut opintotukea, väittävät, että vanhempieni tulot ovat liian suuret. Ovatko rajat todella niin matalalla, että vain yksinhuoltajat ja työttömät perheet saavat opintorahaa?
Entä otetaanko isäni velkalyhennys huomioon vanhempien tulojen kohdalla? Faija joutuu maksaamaan n. 400e kuussa, joten aika suuri erä kyseessä. Muutenkin raha on tiukassa ja ihmetyttää, miksi en saa opintorahaa.
Mistä lasketaan vanhempien tulot?
3
466
Vastaukset
- antti
"Ovatko rajat todella niin matalalla, että vain yksinhuoltajat ja työttömät perheet saavat opintorahaa?"
Käytännössä juuri näin. Jos molemmat vanhempasi ovat töissä, ei taloudellinen tilanne voi olla hirveän paha(?)
Isäsi on ottanut velkansa vapaaehtoisesti, joten sitä ei oteta huomioon tuloja laskettaessa.- Mikko
Siis kyse on konkurssivelasta lamavuosilta. Nyt faija on tehnyt velkasopimuksen, joten huomioidaanhan se verotuksessakin. Tottakai se vaikuttaa perheen talouteen, joten pitäisihän sen vaikuttaa tukiinkin? Ja ei meidän perheessä taloudellinen tilanne nyt mikään loistava ole. Faija on yksityisyrittäjä pikkufirmassa ja mutsi sairaanhoitaja.
- minä
Mikko kirjoitti:
Siis kyse on konkurssivelasta lamavuosilta. Nyt faija on tehnyt velkasopimuksen, joten huomioidaanhan se verotuksessakin. Tottakai se vaikuttaa perheen talouteen, joten pitäisihän sen vaikuttaa tukiinkin? Ja ei meidän perheessä taloudellinen tilanne nyt mikään loistava ole. Faija on yksityisyrittäjä pikkufirmassa ja mutsi sairaanhoitaja.
Meidän perheellä on myös monen kymmenen tuhannen euron velat ja kuukaudessa velkoja maksetaan 500e, ja isä on vammaiseläkkeellä (en tiedä virallista nimeä) ja äiti on töissä. Ei otetan huomioon velkoja millään tavalla. Paska juttu, mutta ei voi mitään. Vielä paskempi juttu on, että vanhempien tulot otetaan huomioon kunnes täytät 20vuotta, vaikka asuisitkin 300km päässä vanhemmistasi, ja vaikka he eivät rahaa sinulle penniäkään antaisi. Itse olen melkein 20-vuotias. Opintotukea ei senttiäkään, vaikka en asu kotona. Vanhemmat kun ovat elatusvelvollisia kunnes täytät 20vuotta, mikäli opiskelet 2.asteen oppilaitoksessa. Paska juttu, ja paskempiakin juttuja löytyy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta673464Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1473305Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463292- 532739
- 312003
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271900- 481666
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k401605Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä881589- 391370