Tukkilaiset

Onnittelut menestyksestä Tukkilaiskisojen Suomen mestaruuksista Lieksalaiset miehet.

18

283

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Monessa mukana

Kiinnitin Korpisen alku tekstiin , tukkilaiset. Minulla von sellainen kuva mielessä, että nämä miehet ole nähneetkään tukkilaista.
      Uitothan loppui Lieksasta 1970 luvulla . silloin oli vielä tukkilaisia kun oli uitotkin käynnissä. He olivat mukana tukkilaiskisoissa se ei tee vielä tukkilaista. sitten vasta kun saa joka päiväisen leivän sieltä tukin uitosta.
      Minäkin onnittelen mukana olleita miehiä. eikö näistä ole muutama rajajääkäreitä
      . on hionoa että juku pitää yllä kyseisiä lajeja Aikoinaan muutamista lajeista oli hyötyä työssäkin ,tunti palkka oli heti muutama kymmenen penniä korkeampi kuin toisilla. Koskenlaskulla ei ole työn kansa mitään tekemistä, oli vähän sellainen laji
      miehuus koe, että minä uskallan, onko sinusta.Sestominen oli tarpeellinen ,eihän kaikille ollut veneitä. Lieksassa oli aikoineen paljonkin tukkilaisiavielä -70 luvulla esim
      Eronen,Tuhkasia ,Torvinen ,Ryynanen,paljon muitakin ainakin 20 henkilöä.
      ne oli tukkilaisia koska olivat työssä uitoilla. Tukkilaiset ovat huonosti sikiävää rotua tänä päivänä. Eipä taida pihka tuoksua monenkaan paidan helmasta enää.

• Kunia todella tukkilisille ja perinteelle mk

• Tukkilaisissa

Ensimmäiset tukkilaiskisat, joissa olin katsojana, pidettiin 50-luvun alussa Lieksanjoella rautatiesillasta ylävirtaan päin sähkökentän rannassa. Esa Pakarinen soitti ja lauloi proomun kannella. Pakarinen oli mukana vielä 80-luvullakin Lieksankoskella järjestetyissä kisoissa. Uskon, että silloin tukkilaiset olivat vielä tukkilaisia.

• monessa mukana

Ei ollut pääsymaksuja, oli vapaa ehtoista kuka laittoi ropoja laatikkoon .
      Sestominen suoritettiin poikki joen käännyttiin kolmio arkun luona.
      köyttä vetedtiin sähkökentällä, Veitsiluoto Partasen joukkue usein voitti.

• vanhaa rakastava

Rauhanlahdessa kuuluu vetää kansaa rannalle tukkilaises esiintymisellä. Hauskaa oli kun mies tippua molskahti monta kertaa, mutta periks ei antanut. Aina nousi tukille uudestaan ja ihailla piti sitkeyttä. Voi kun joskus näkisi oikeita tukkilaisia. Sekin katoava kansanperinne.

• olen kokeillut

Tuskin niitä ihan oikeita pihkalle tuoksuvia tukkilaisia on enää olemassakaan, mutta kyllä pitää nostaa hattua pojille, että pitävät tätä perinnettä vielä elossa. Ovat todella taitavia, ja parhaimmat onnittelut heille. Sitä voi jokainen halutessaan kokeilla mitä se tukilla pysyminen vedessä vaatii, ei nimittäin ole helppoa ja vaatii rautaista peruskuntoa.

• Voinette katsoa tukkilaiskisoja netistä Lieksankoskelta You tube

• sas dolmar

Juu, ja onhan meillä myös maailmanmestari kanadalaistyylisestä metsuroinnista. Suomeksi sanottuna valehtelusta.

• Kamuttaja-Setä

Monissa tukkilaiskisoissa olin mukana, en kuitenkaan tukilaisena.
      Olin enemmän siellä kulissien takana huolehtimassa, että kaikilla on hyvä mieli.

Muistan kerran kun Rautavaaran Tapsa oli esiintymässä.
      Hän tuli sinne niin hirmuisessa krapulassa, että näytti kuin kuolisi seisaalleen.
      Lauloin pari laulua ja meni hotelliin lepäämään illan tukkilaistansseja varten.

• monessa mukana

Tukkilais tansseissa oli rempseä meininki,
      kerrankin oli kevätniemen lavalla tukkilaistanssit, pitihän pullo olla mukana,mentiin vähän sinne laitapuolelle ryypylle .
      sattui siellä olemaan poliisisetä ,huikkasi meille meitä oli 4 henkeä,
      elkää vielä avatko pulloa hän kääntää selkänsä ettei hän näe mitä te teette. näin silloin - 50- luvulla

• Kamuttaja-Setä

Oliko tuo poliisi Parikan Otto.

• monessa mukana.

Ei ollut
      Jaatinen etu nimeä en muista.

• Kamuttaja-Setä

Jaatinen oli etunimeltään Sulo jos oikein muistan.
        Voi korjata jos ei ollut, en pahastu.

• Kamuttaja-Setä
        Kamuttaja-Setä kirjoitti:

Jaatinen oli etunimeltään Sulo jos oikein muistan.
        Voi korjata jos ei ollut, en pahastu.

Jaatisesta vielä vähän lisää.
        Osasi olla jämerä tiukan paikan tullen.
        Kerran muistaakseni siinä Kuhmon tien alussa olikohan se Kuhmon baari, niin ulos ryntäsi kaksi miestä joista jälkimmäinen syyllistyi myöhemmin vakavaan rikokseen.
        Tämä yritti ottaa toista kiinni melko pahoissa aikeissa.
        Jaatinen sattui olemaan kävelemässä ohi ja tarrasi tuohon häjyläiseen, eikä päästänyt ennenkuin rauhoittui.
        Ei vienyt putkaan, mutta haukkui tuon miehen pahasti.
        Mies ihaili myöhemmin miten reilu mies tuo Jaatinen oli ja vielä esti häntä tekemästä jotain hyvin pahaa.

• Rontun saluuna
        Kamuttaja-Setä kirjoitti:

Jaatisesta vielä vähän lisää.
        Osasi olla jämerä tiukan paikan tullen.
        Kerran muistaakseni siinä Kuhmon tien alussa olikohan se Kuhmon baari, niin ulos ryntäsi kaksi miestä joista jälkimmäinen syyllistyi myöhemmin vakavaan rikokseen.
        Tämä yritti ottaa toista kiinni melko pahoissa aikeissa.
        Jaatinen sattui olemaan kävelemässä ohi ja tarrasi tuohon häjyläiseen, eikä päästänyt ennenkuin rauhoittui.
        Ei vienyt putkaan, mutta haukkui tuon miehen pahasti.
        Mies ihaili myöhemmin miten reilu mies tuo Jaatinen oli ja vielä esti häntä tekemästä jotain hyvin pahaa.

Se oli Ronttu-Antin baari "Kuolleen Hevosen Saluuna" 60-luvun alkupuolella. Myöhemmin sen paikalla oli ainakin Ale-Kaluste ja sitten putkiliike. Mitä lienee nykyään?

• Tsurame

Maailmanmestaruuskisoihin ei ole mitää asijjaa. Lieksassa ei ole yhtään semmosta miestä, joka niissä kisoissa pärjäis. Valitettavasti. Vielä 1960-70 luvuilla heitä vielä oli. Sitäpaitsi pelleilyähän nämä "kisat" ovat. Yksikään tämän päivän pelle "tukkilainen" ei tulis toimeen, jos leipä pitäis sieltä metästä ottaa.

• Niepss

Ei Lieksassa ole Miehiä enää. Valitettavasti. Miehet muuttivat Lieksasta jo viimeistään 1970 luvulla.

• monessa mukana

Alkuun tämä jaatinen oli kovasti virka intoinen ,mutta pikku hiljaa hän oppi miten täytyy näitä jätkä/tukkimiehiä lähestyy ja puhutella.
      Kerrankin hän tuli Jamalin työväentalolle järjestystä pitämään, tai sitten vaan muuten vaan. jotkut miehet eivät tykänneet kun hän juki lakia.
      niinpä tuli sana harkkaa Jaatisen kanssa (muistan ne miehetkin mutta jääköön sanomatta.). Yksissä tuumin he päättivät että jotain pitäs tehdä ,he päättivät että housut kinttuun poliisilta ja siinnä kaikki.tekivät hommansa kaikki hyvin hetken aikaa. meni muutama tunti tuli useita poliiseja talolle. pidättivät kyseiset herrat eikun Lieksaan putkaan. jotain he saivat tästä uro työstä ei mitään linnaa olikohan sakkoja,minulla on vähän sellainen kuva , että poliisit eivät halunneet tehdä siitä isompaa juttua. Siihen aikaan oli monta virkavallan edustajaa jotka sovittelivat tämän pussihousu miesten kanssa. Voihan olla että on samanlaisia tänäkin päivänä, itsellä ei ole kokemusta tämän päivän poliiseista, kun ei ole enää pussihousujakaan ,eikä reppua ,kirvestä, sahaa,justeeria, ulos otto velkoja kirkollisverosta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!

Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t
      Kiuruvesi
      27
      7752
    2. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      35
      7311
    3. Nolointa ikinä miehelle

On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai
      Ikävä
      105
      3600
    4. V*ttuu että mä haluan sua

Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!
      Ikävä
      64
      3372
    5. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      590
      3081
    6. Mikä sinua eniten

Huolestuttaa tässä tilanteessa?
      Ikävä
      71
      2871
    7. Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä

Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳
      Ikävä
      38
      2568
    8. Katsoitko mua yhtään

Kun nähtiin 🥺.
      Ikävä
      34
      2434
    9. Sattuma ja muutama väärinkäsitys

vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul
      Ikävä
      32
      1973
    10. Kolmas kerta toden sanoo

Näinhän sitä sanotaan. 🤭
      Ikävä
      33
      1524
    Aihe