on 95e10 ja 98e:llä? Miksi 95e10 ei käy joihinkin moottoreihin?
mitä eroa
1
358
Vastaukset
- DGC
Niissä on eri oktaaniluku ja etanolipitoisuus kuten nimikin sanoo.
Jotkut moottorinvalmistajat ovat määritelleet polttoaineen max. etanolipitoisuudeksi 5%. Syitä tähän ovat mm. vanhempien koneiden materiaalit jotka eivät kestä etanolia tai niitä ei tiedetä varmasti etanolinkestäviksi. Joissakin suoraruiskumoottoreissa on pumppusuuttimet joille etanoli ei sovi. Kaksitahtimoottoreissa voiteluöljy sekoitetaan polttoaineeseen joko tankkiin tai kaasarin/ruiskun yhteydessä. Etanoli huuhtoo voiteluöljyä liikaa ja aiheuttaa kulumista ja kiinnileikkautumisen riskin.
Oktaaniluku kertoo polttoaineen nakutuksenkeston eli paljonko sitä voidaan puristaa sylinterissä ilman että se syttyy itsekseen, ennenaikaisesti ja hallitsemattomasti eli nakuttuaa. Nakutus vahingoittaa moottoria ja voi aiheuttaa isonkin vaurion. Jotkut moottorit vaativat puristussuhteensa ja ahtamisen takia nakutuskestävämpää eli korkeaoktaanisempaa polttoainetta. Ja monille moottoreille korkeaoktaaninen on suositeltavaa vaikka ei olisi pakollista. Nykyaikaisessa moottorissa on nakutuksentunnistin joka säätää sytytstä sen mukaan mitä polttoaine kestää. Tällainen moottori voi käyttää matalaoktaanisempaa polttoainetta mutta siitä saadaan vähemmän tehoa ja vääntöä. Joissakin moottoreissa ero on varsin merkittävä. Oktaanivaatimus on minimi, eli jos 95 on vähimmäisvaatimus myös 98 käy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1221153
- 1181018
Luulet olevasi pidetty
Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap97852- 112808
- 48675
Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä
Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa246665Kalateltta
Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi17647- 41574
- 49569
- 25535