2 lapsi tulossa, paniikki!

Paniikki päällä

Kahden lapsen isät. Miten elämänne muuttui kun perheeseen tuli toinen lapsi?

Itse olen ollut aivan paniikissa ja AHDISTUNUT koko raskausajan ja lapsi syntyy kohta. Tuntuu että koko elämä kahliutuu ja alkaa perhehelvetti!

Olen kumminkin ollut hyvä isä lapsellemme, mutta minusta lapsi määrä olisi saanut jäädä yhteen. En oikein ole isätyyppiä jos totta puhutaan. Nyt kohta toinen lapsi mukana arjessa.

Miten te jaksatte? Miten elämänne muuttui?

24

466

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • never ever again

      Itse olen nainen, tyttäremme on 8kk, eikä toista ole tiedossa. Minulle riittää tämä yksi ja helppo tapaus. Mieheni haluaisi enemmän, mutta minä en halua olla enää valas, maata synnärillä kaikki ronkkimassa alapäätäni tai yövalvoa sitä kahta kk (tai jos toinen olisi huonompi nukkumaan niin enemmän). Ehkä vuoden päästä ois vaipparundikin ohi.

      Kyllä sitä kai selviäis kahden kanssa, mutta minä ainakin nautin täysillä tästä yhdestä ja ainoasta. Saa oman elämänkin osittain takas jo 15v päästä :)

      • 18 + 18 + 14

        Teinin äitinä: Oma elämä palaa osittain lapsen mennessä kouluun, nyt se on jo kokonaan palannut :) Eli ei tilanne ole täysin menetetty. Muuten ymmärrän sinua erittäin hyvin....varoituksen sananen: mukavuudenhalu kasvaa vuosi vuodelta, ei enää tulisi pieneen mieleen aloittaa alusta vaipparalleja tai yövalvomisia. Eli jos monta lasta haluaa, tuumasta toimeen pikapuoliin!
        - Ja sitten se päivän väärä mielipide: vähän käy sääliksi työpaikan nelikymppisiä vauvojen äiteja ja isiä, mustat renkaat silmien ympärillä ja ainaista valitusta väsymyksestä. No, sitä se on, ja kyllä sen jaksaa paremmin nuorena. Kuolema korjaisi jos nyt kolmevitosena yrittäisi vielä kanniskella koliikkilasta :D


      • mek
        18 + 18 + 14 kirjoitti:

        Teinin äitinä: Oma elämä palaa osittain lapsen mennessä kouluun, nyt se on jo kokonaan palannut :) Eli ei tilanne ole täysin menetetty. Muuten ymmärrän sinua erittäin hyvin....varoituksen sananen: mukavuudenhalu kasvaa vuosi vuodelta, ei enää tulisi pieneen mieleen aloittaa alusta vaipparalleja tai yövalvomisia. Eli jos monta lasta haluaa, tuumasta toimeen pikapuoliin!
        - Ja sitten se päivän väärä mielipide: vähän käy sääliksi työpaikan nelikymppisiä vauvojen äiteja ja isiä, mustat renkaat silmien ympärillä ja ainaista valitusta väsymyksestä. No, sitä se on, ja kyllä sen jaksaa paremmin nuorena. Kuolema korjaisi jos nyt kolmevitosena yrittäisi vielä kanniskella koliikkilasta :D

        Ei pidä paikkaansaj itse oli 34v kun tulin isäksi ja näin kokemusken äänell äei olisi perhelämästä tullut 25v mitään koska oli niin paljon muita menoja ja yli 30v on tarvittavat menot menty ja keritty markustelemaan ja kaikkea muuta tullut tehtyä ja voi keskittyä perhelämään että silleen. Nuorilla isillä ja äideillä on sitä muuta menoa niin paljon ja tulee riittää kuka hoitaa lapsia ja milloinkin kun on kaikkea menoa ja mnohaluja rittää. Itse ole sitä mieltä että lapsia ei alle 30v ja silloin jo parisuhde sillä pohjalla että kestää sen lapsen tuoman muutoksen elämään. Itsellä ei lapsen valvottaminen haitannut koska olen aamu-uninen ja jaksan valvoa mutta onnekis vain yksi lapsi ja sekin jo 18v eli voiton puolella.


      • Ei kaikkia
        mek kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansaj itse oli 34v kun tulin isäksi ja näin kokemusken äänell äei olisi perhelämästä tullut 25v mitään koska oli niin paljon muita menoja ja yli 30v on tarvittavat menot menty ja keritty markustelemaan ja kaikkea muuta tullut tehtyä ja voi keskittyä perhelämään että silleen. Nuorilla isillä ja äideillä on sitä muuta menoa niin paljon ja tulee riittää kuka hoitaa lapsia ja milloinkin kun on kaikkea menoa ja mnohaluja rittää. Itse ole sitä mieltä että lapsia ei alle 30v ja silloin jo parisuhde sillä pohjalla että kestää sen lapsen tuoman muutoksen elämään. Itsellä ei lapsen valvottaminen haitannut koska olen aamu-uninen ja jaksan valvoa mutta onnekis vain yksi lapsi ja sekin jo 18v eli voiton puolella.

        matkustelu ym. joutava muu meno kiinnosta. Joillekin perhe on tärkein, eikä tarvitse riidellä siitä kuka hoitaa lapsia, kun perhe elää arkea ja tekee asioita yhdessä.


    • ddddddd3

      Meillä myös vaimo haluaisi toista, mutta suoraan sanottuna en jaksa tätä lapsiperheen arkea. Ainakaan sellaisena, millaista se on meillä. Vaimo nalkuttaa ja valittaa, jos hommat ei mene 100 % hänen päänsä mukaan melkeen koko ajan. Pyytää auttamaan hoidossa, mutta haukkuu heti lyttyyn, kun joku ei mene hänen mielestään oikein.

      Jos olisin tiennyt, mikä pirttihirmu vaimostani paljastuu lapsen myötä, olisi juossut karkuun ja kovaa aikoja sitten. Kai tässä odottaa, että homma paranisi taianomaisesti. Pitäisi kai oikeasti lähteä litomaan.

      • mek

        Ei muu auta kun istuttaa se nainen päydän ääreen ja kerrot että hänen aenteensa vitutta ja sinä teet asiat omalla tavalla ja jos se ei vaimollesi käy niin sitten et tee ollenkaan ja otappa vaimiltaasi luulot pois että min teen asiat niinkuin haluan ja sanot että tuo nakuttaminen saa loppua ja laitat vaimosi kuriin että silleen. Teeppä niin että kun vaimosi alkaa nalkuttaman niin lähdet lenkille ja kerrot että rauhotuppa välillä niin tulen sitten takaisn kotiin niin hyvä tulee. Älä anna vaimosi hyppiä silmille vaan sopikaa mitä kukakin tekee ja se arvosteleminen saa loppua.


    • Ajattelemattomuutta

      Käsittämätöntä ettet noista ajatuksistasi puhunut vaimollesi mitään ennen kun toista raskautta suunnittelitte..

      • Paniikki päällä

        Puhuin koko ajan että yksi riittää. Toinen lapsi vaan tuli. Puoliso raskaana vaikka pillereitä söi. Ei ollut suunniteltu.


      • eipä väliä
        Paniikki päällä kirjoitti:

        Puhuin koko ajan että yksi riittää. Toinen lapsi vaan tuli. Puoliso raskaana vaikka pillereitä söi. Ei ollut suunniteltu.

        Söi vai sanoi syöneensä? Ottaen huomioon, että pillerien ehkäisyteho oikein käytettynä on 99 %, näitä pillerivahinkoja on käsittämättömän paljon.


      • never ever again
        eipä väliä kirjoitti:

        Söi vai sanoi syöneensä? Ottaen huomioon, että pillerien ehkäisyteho oikein käytettynä on 99 %, näitä pillerivahinkoja on käsittämättömän paljon.

        Miehet eivät vaan ole vieläkään oppineet että vastuu ehkäisystä on sillä joka ei lapsia halua.

        Jos yksi riittää niin sitten kumi käyttöön tai piuhat kiinni. Naiseen ei kannata luottaa.

        Minä ainakin aion kierukan pitää sen 5 vuotta ja heti perään toinen ilman että mies saa tietää. Sitten kun ikää on 30 niin piuhat menee poikki, ellen tee sitä jo ulkomailla aikaisemmin.


      • Paniikki päällä
        eipä väliä kirjoitti:

        Söi vai sanoi syöneensä? Ottaen huomioon, että pillerien ehkäisyteho oikein käytettynä on 99 %, näitä pillerivahinkoja on käsittämättömän paljon.

        Tämä "vahinko" tuli itsellenikin mieleen, olen asiaa ihmetellytkin että ei voi olla totta. Luottamus on kyllä kanssa kovilla puolisoon.


    • Kolmen lapsen isä

      Vastaan vaikka olenkin kolmen lapsen isä. Toisen lapsen hoito on helpompaa kuin ensimmäisen. Kaikkia tarvikkeita ei tarvi ostaa kun hoitopöydät, vaunut jne löytyy ennestään. Myöhemmin lapsista on seuraa toisilleen.

      • Kyllä se hyvin menee

        Olen samaa mieltä. Kaksi on sopiva määrä, ne voi jopa leikkiä keskenään (tai tapella) ei ole se yksi ja ainut koko ajan kimpussa, "tuu leikkiin mun kanssa".

        Pidä nyt ap huoli siitä ettei tule vielä kolmatta! Niitä pillerinsyönti huijauksia on helppo tehdä. Minä tein aikoinaan sitä, ukko halusi lapsen minä sanoin jättäväni pillerit pois, salaa kuitenkin otin joka päivä, jäin kiinni siitä.

        No myöhemmin sitten halusin itsekin lapsen, kesti melkein vuoden ennen kuin tärppäsi. Tulikin sitten täydellinen kaunotar :)


      • Ota poika vastuu
        Kyllä se hyvin menee kirjoitti:

        Olen samaa mieltä. Kaksi on sopiva määrä, ne voi jopa leikkiä keskenään (tai tapella) ei ole se yksi ja ainut koko ajan kimpussa, "tuu leikkiin mun kanssa".

        Pidä nyt ap huoli siitä ettei tule vielä kolmatta! Niitä pillerinsyönti huijauksia on helppo tehdä. Minä tein aikoinaan sitä, ukko halusi lapsen minä sanoin jättäväni pillerit pois, salaa kuitenkin otin joka päivä, jäin kiinni siitä.

        No myöhemmin sitten halusin itsekin lapsen, kesti melkein vuoden ennen kuin tärppäsi. Tulikin sitten täydellinen kaunotar :)

        Kaksi on joo maksimimäärä. Ei kai siinä kun otat ap. vastuun!

        Joillakin urpoilla se pitää lapsia duunata kuin liukuhihnalta. Entisetkin mukut hoitamatta ja suhteet kaatuu, mutta rojua toteen vain sen koommin miettimättä.


    • Busted!!!

      Tämäkin aloittaja varmaan ihan tietoisesti siementänyt, mutta nyt haluaa leikkiä panomiestä, että: "joo'oooo, olen kova panomies ja sattui pikku fiba, kun olenhan KOVA PANOMIES".
      Oikeasti on kerran kuukaudessa 1 - 2 minuuttia nylkyttelevä hissukka! ;)

      • Paniikki päällä

        En ole tietoisesti siementänyt, eikä tarvitse leikkiä kovaa panomiestä koska en semmoinen ole. Oikeassa olet n. 2krt./kk tulee seksiä harrastettuu.

        Eihän se auta kun vastuu kantaa. Lähtis vaan tää paniikki pois. Empä olisi koskaan uskonut että luotettavassa parisuhteessa tarvitsisin kumia. Piuhat itseltäni poikki tämän jälkeen, hinnatkin kävin jo tarkistamassa.

        Hitto että voi ahdistaa ja pelottaa asia. Luottamus mennyt kaikkeen. Tässä on todellakin panomiestä esittäminen kaukana.


    • Kyllä se hyvin menee

      Älä nyt hermoile, kyllä se äiti sen vauvan hoitaa ja imettää. Yleensä miehet viis veisaa lastenhoidosta, siis ne joita minä tunnen.
      Ehkä tunnen huonoja isiä. Rentoudu ja rauhoitu, yksi päivä kerrallaan, ei tarvitse hermoilla etukäteen. Vain tämä päivä kerrallaan, eilistä ei ole ja huomisesta ei ole minkäänlaista lupausta, tänään voit elää niin, että joku toinen voi illalla kiittää sinua siitä, että olet olemassa.

    • Toisen kanssa..

      on helpompaa. Hoitamisjutut tulee nopeasti taas mieleen kun vauva on syntynyt eikä vauva muuta elämää niin kovasti kuin ensimmäinen lapsi. Päivärutiinit on valmiiksi jo sellaiset, ettei niitä toisen lapsen takia tarvitse muuttaa ym. Meille kolmas tulossa ja sitten on lapsiluku täynnä.

    • toinen työtä isälle?

      Ehkä toinen lapsi on se pahempi niillä isillä jotka eivät ole erityisen kiinnostuneita lasten hoitamisesta. Ensimmäinenhän menee vielä monilla äidin hoidossa mutta viimeistään toisen kohdalla tulee passiivisemmatkin isät mukaan hoitamaan sitä vanhempaa lasta.

      • Paniikki päällä

        Tossa olet varmasti oikeassa. Ensimmäistä lasta olen hoitanut mielestäni mallikkaasti, viettänyt paljon aikaa hänen kanssaan. Mutta kun ajattelee että työmäärä ja vastuu tulee tuplaantumaan...niin kyllä ahdistus ja paniikki iskee.


      • 14+2
        Paniikki päällä kirjoitti:

        Tossa olet varmasti oikeassa. Ensimmäistä lasta olen hoitanut mielestäni mallikkaasti, viettänyt paljon aikaa hänen kanssaan. Mutta kun ajattelee että työmäärä ja vastuu tulee tuplaantumaan...niin kyllä ahdistus ja paniikki iskee.

        Ei mene kovin pitkään ja lapset leikkivät yhdessä eivätkä kerjää koko ajan vanhempien huomiota. Sillon tulet olemaan tyytyväinen. Kaverini ainoa lapsi on 8 ja koko ajan haluaa pelata ja leikkiä ja puuhata yhdessä. Jos olisi about saman ikäinen sisarus niin voisi pelailla ja puuhata keskenään.


      • Kyllä se hyvin menee
        Paniikki päällä kirjoitti:

        Tossa olet varmasti oikeassa. Ensimmäistä lasta olen hoitanut mielestäni mallikkaasti, viettänyt paljon aikaa hänen kanssaan. Mutta kun ajattelee että työmäärä ja vastuu tulee tuplaantumaan...niin kyllä ahdistus ja paniikki iskee.

        Ei se tuplaannu. Ole sinä esikoisen kanssa niinkuin tähänkin asti. Anna sen mamin imetellä sitä toukkaa ;)))


    • Paniikki päällä

      Kiitos kaikista positiivisista palautteista!

      Kyllä se helpottaa oloa kun lukee muiden kokemuksista, nimenomaan positiivisia kokemuksia. Eihän tässä mikään muu auttais kun löytää ne positiiviset puolet, mutta oma pää panikoi ja tuo kauhukuvat vain esiin. Älyttömät rahan menot, kahliutumisesta työn ja pelkän perhe-elämän helvettiin. Vapauden menettämisestä ja että lapset vaan rääkyy ja tappelee keskenään jne... Tyhmää ajatella tietysti pahinta etukäteen...tiedän.

    • suomuurain83

      Tästä ketjusta on jo kuukausi aikaa, mutta ajattelin vastailla. Onko toinen lapsi jo maailmassa? Itse olen kasvatusalalla ja odotan kans toista lasta ja ollaan miehen kans juteltu, et mitenköhän sitä arjesta sit selvitään... Esikoinen 2v aktiivinen poika, ihanassa uhmaiässä ja silmät saa olla selässä... Helppoa ei varmasti kaikki tule olemaan, mutta kun me puolisot tuemme toisiamme, niin yhdessä jaksaa erilailla. Pikkulapsi-vaihe on usein parisuhteen kannalta haastavinta aikaa ja sanotaan, että silloin jos milloinkaan ei pitäisi erota. Uskoisin, että ahdistuksesi vähenisi, jos pääsisitte puolisonne kanssa hoitamaan suhdettanne, joka jää niin helposti lasten ja muun arjen jalkoihin. Jos teillä on mahdollisuutta saada hoitoapua, niin käyttäkää sitä. Ainakin teidän pitäisi päästä puhumaan ja aukomaan suhteenne solmuja ja tekemään jotain kivaa yhdessä. Jos kahdenkesken keskustelu ei muodostu rakentavaksi, kannattaa ottaa ulkopuolista apua. Eli mulla on 3 neuvoa:
      1.Hoitakaa parisuhdettanne, 2.Etsikää voimavaroja arkeen (parisuhde toimivaksi, hoitoapua, uusia toimivia arjenkäytäntöjä ja rutiineja, molemmille oma "juttu", harrastus/aika johonkin virkistävään ym) 3.Löytäkää positiiviset puolet perhe-elämästä ja lapsista, muistakaa heittäytyä ja antautua "nyt" hetkeen ja löytöretkelle lapsen maailmaan. Kiireen ja stressin keskellä tämä usein unohtuu, mutta joskus oman asenteen tarkistaminen saattaa muuttaa uskomattomalla tavalla omaa jaksamista.
      Vielä vinkki 1.kohtaan: Tee toiselle, mitä toivoisit itsellesi tehtävän. Mulla oli jossain vaiheessa vähän kranttu mieli miestäni kohtaan, sillä tuntui ettei hän osannut huomioida tarpeeksi. Sitten päätin mököttämisen ja nalkuttamisen sijaan huomioida häntä ja - uskomatonta kyllä - vaikutus mieheeni sekä itseeni, että suhteeseemme oli mullistava! Näin hänet itse eri silmin ja hän alkoi huomioida minua ja suhteemme rakkaus alkoi taas kukoistaa, vaikka luulin, että tässä saa tehdä töitä enemmänkin... Kannattaa kokeilla!

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5195
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3257
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1847
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1385
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1287
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe