Haluaisin lemmikin, mutta minkä?

Pubää

Okei, aika klassinen kysymys täällä suomi24 mutta eikai se mitään :D
Haluaisin lemmikin, olen aina pitänyt lemmikeistä sekä itselläni on vain ollut talvikko, koska äiti on hieman varovainen lemmikin oston suhteen. Itse tässä olen ihaillut marsuja, mutta äiti antoi suoran vastauksen "Ei" joten turha ehdotella sitä. Pienjyrsijää en välttämättä halua koska haluaisin kuitenkin lemmikin kanssa tehdä jotain sekärapsutella silitellä yms.. Haluan lemmikin josta en menettäisi motivaatiota siihen kohti ettei arkiset rutiinit jäisi. mutten halua mitä liian helppohoitoista mm. Akaanttikotilo // kalat. Terraario elämä ei ole meille sopiva, äitini inhoaal iskoja/ käärmeitä. Kuitenkaan lemmikki ei saisi olla mikään 10vuotta elämään. näillä kriteereillä jos jotain keksitte niin kiitän todella.

11

220

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viirukki

      Kiinnostaako linnut? Esim. siniviiriäiset ovat melko lyhytikäisiä ja mielenkiintoisia kasvatteja.

    • Puubää

      Ei välttämättä, toki linnut on kiehtovia, mutteivat innosta minua paljoa. Olen tässä miettinyt myös Richardsoninmaaoravaa. Mistään ei vaan löydy minkä kokoisen terraarion tarvihtisi.

      • viirukki

        Englanninkielisistä lähteistä löytyy eläimestä paremmin informaatiota, kuin suomenkielisistä.
        Etsi googlesta hakusanoilla: Richardson's ground squirrel care

        Koska eläin on sosiaalinen ja elää luonnossa ryhmissä, niitä suositellaan asuttavan terraarioon vähintään kaksi.
        Terraarion >minimikooksi< yhdelle maaoravalle on ilmoitettu 90x60x50cm.
        Lajin omistajat taas tuntuvat suosivan freteille tarkoitettuja suuria kerrostalohäkkejä, joissa on putkistoja.


    • Puubää

      Okei olen ajatellut itse myös 90x60x50 terraariota. Luin jostain että yhden Richardsonin maaoravan voi ottaa jos se on uros.

    • -Luna

      Kesyrotat? Oikein helppohoitoisia, kilttejä, sosiaalisia.
      Kuitenkin ovat älykkyystasoltaan ovat melkein koiran tasolla.
      Rottien häkin minimikoko on 60x40x50, mutta paljon isompaa suosittelen.
      Ja rotta on aika halpa pitää.
      Ei kannata nyt ehkä sitä maaoravaa ottaa, mutta sehän on sinun päätös.
      Enkä oikeen ymmärrä, mikä ihmisissä kiehtoo marsut, ovathan ne söpöjä, mutta enemmän pidän älykkäästä ja aktiivisesta lemmikistä :)
      No, mieti nyt joku sopiva lemikki, mutta muista, että se ei saa olla hetken mielijohde.

      • -Luna

        Ja vielä sitä, että rotta on mukavan helppohoitoinen, mutta vaikeampi kuin esimerkiksi hamsterit ja gerbiilit.
        Rottia pitää olla kaksi. Ja niitä voi silitellä ja rapsutella.


      • Rotat on tosiaan hirmu ystävällisiä ja älykkäitä, mutta älykkyys tekee senkin että ne pääsevät ihan joka paikkaan ja mielellään myös tuhoavat yhtä sun tätä. Vapaana on hyvä pitää turvallisessa huoneessa pari tuntia päivässä, valvoen jos tuhot haluaa ehkäistä. Etenkin pojat on syliköllöttelijöitä ja tytöt taas kipittävät ympäriinsä.

        Kahdelle mieluusti vähintään noin 80x50x80cm häkki, mutta mieluummin esim. verkotettu kanihäkki edellämainittu tai Critter Nation / Suite Royal niin jää enemmän tilaa siksi aikaa päivää kun ei saa olla vapaana :)
        http://www.zooplus.fi/shop/jyrsijat/hakit_aitaukset/rotan/rotta_tilavat/197529


    • Minävaan79

      Miksi äitisi ei suostu marsuun, mutta johonkin muuhun häkkieläimeen. Eikös niiden hoito ole melko samanlaita verraten rottaan, kaniin, hamsteriin? Onko hän kuitenkin luvannut sinulle jonkin lemmikin? Kannattaisi jutella äidin kanssa, mihin hän suostuu.

      Mutta minun ehdotukseni on kissa. Kissat ovat seurallisia, mutta itsenäisiä. Niitä voi silittää ja hoivata, mutta ne eivät tarvitse yhtä paljon hoitoa kuin esimerkiksi koira. Hiekkalaatikko tulee tosin puhdistaa, mutta se on pienempi homma kuin häkin siivous.
      Tosin kissat elävät pitkään, joten voi olla, ettei se käy.

    • Puubää

      Kiitos kaikkia avusta! En ole vieläään löytänyt lemmikkiä minkä saisin ottaa.
      Äitini sanoi että lemmikin pitäisi olla sellainen jonka voisi jättää viikonlopuksi yksin ilman vahtia yms.
      Koirista hän puhui että voisi ottaa ja haluaisikin jos tämän voisi yksin jättää viikonlopuksi. Kesyrottiakin olen miettinyt myös suht. koht. paljon mutta en tiedä kun pikkujyrsijä jo kerran ollut.

      • Aika erilaisia eläimiä rotat ovat kuin talvikko ;)

        Olisi kiva tietää mikä äidilläsi on ongelmana marsuissa, niin voitaisiin ehkä ehdotella jotain :)


    • Puubää

      En oikein itsekkään tiedä, sanoo vain että liikahoitoisia ja jaksaisitko heidän eliniän ajan niitä jokapäivä sekä minne hoitoon ja miten jos lähdetään jonnekkin .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 121
      2843
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2612
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2141
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1489
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe