Mikä on raadin mielestä rakenteeltaan paras purjevene otsikon kategoriassa? Rakenteella tarkoitan kestävyyttä aikaa ja kuormitusta vastaan. Ei tarvitse olla mikään lys-hirmu.
Vastaukset 40
- anonyyymisti
satamat ovat pullollaan noita veneitä.
- askeettinen
Varmaankin H vene
Aika tuhtia laminointia Kansi kyllä sandwitsia
Vähän alirikattu joten mastot ja muut helat kestäneet
Ei koneongelmia kun halpa 4hv rutku riittää
Purjeita ym saa helposti vaikka käytettyinä
Pariskunnille sopivan kokoinen
H-vene oli 70 luvulla lähes unelmavene
Nykyään pitää olla tiloja vähintään kuudelle- H niinkun Hieno
H on kyllä aloittajan kysymyksen ytimessä, en tiedä mistä nuo edempänä vastanneet lyijykölin keksivät?
H:n rakenneratkaisut ovat vankkoja ja varmoja. Bulb-lyijyköliäkin harkittiin suunnitteluvaiheessa, mutta haluttiin saada aikaan edullinen vene monipuoliseen käyttöön. Niinpä tukeva rautaköli pitkällä runkoliitoksella voitti monen kivellä käyneen riemuksi.
"Alirikaus" on plaanaavien veneilijöiden puheita, sillä uppoumarunkoisen purkkarin ylirikaus ei aiheuta kun peräkannelle nousevan peräaallon. H kulkee sekä kevyessä että kovassa kelissä. Surffaus olisi kiva ominaisuus. Sen puutteessa voi hyvin sanoa, että H on pieni vene, jolla on ison veneen sielu; purjeveneenä mitään ei puutu, "jahdiksi" kuitenkin askeettinen kuten edellä todetaan. - 3+18
H niinkun Hieno kirjoitti:
H on kyllä aloittajan kysymyksen ytimessä, en tiedä mistä nuo edempänä vastanneet lyijykölin keksivät?
H:n rakenneratkaisut ovat vankkoja ja varmoja. Bulb-lyijyköliäkin harkittiin suunnitteluvaiheessa, mutta haluttiin saada aikaan edullinen vene monipuoliseen käyttöön. Niinpä tukeva rautaköli pitkällä runkoliitoksella voitti monen kivellä käyneen riemuksi.
"Alirikaus" on plaanaavien veneilijöiden puheita, sillä uppoumarunkoisen purkkarin ylirikaus ei aiheuta kun peräkannelle nousevan peräaallon. H kulkee sekä kevyessä että kovassa kelissä. Surffaus olisi kiva ominaisuus. Sen puutteessa voi hyvin sanoa, että H on pieni vene, jolla on ison veneen sielu; purjeveneenä mitään ei puutu, "jahdiksi" kuitenkin askeettinen kuten edellä todetaan.Nojoo... 70-luvun H-veneiden rakenteet eivät ole kestäneet aikaa, on kuulemma joku veistämö (Hydrospeed vai Scanboat ?) joiden leipomia yksilöitä kannattaa todella välttää koska runko on lepru kuin kyvyttömän kalu. 70-luvun värit saattavat olla muuttuneet tosi järkyttävän kukertaviksi kun aurinko on niitä poltellut aikansa. Artekno ja Botnia taitavat olla parhaat veistämöt.
Konstruktiona H on hieno, mutta kysyttiinkö (vain) sitä? Kansanvene on myös hieno.
Ainaskin Botnian H:ssa rautaköli on laminoitu lasikuitumaton alle. Periaatteessa huoleton homma, mutta koska köliä raavitaan aina joskus pohjaan niin osmoosi iskee helposti. - hdjfn
3+18 kirjoitti:
Nojoo... 70-luvun H-veneiden rakenteet eivät ole kestäneet aikaa, on kuulemma joku veistämö (Hydrospeed vai Scanboat ?) joiden leipomia yksilöitä kannattaa todella välttää koska runko on lepru kuin kyvyttömän kalu. 70-luvun värit saattavat olla muuttuneet tosi järkyttävän kukertaviksi kun aurinko on niitä poltellut aikansa. Artekno ja Botnia taitavat olla parhaat veistämöt.
Konstruktiona H on hieno, mutta kysyttiinkö (vain) sitä? Kansanvene on myös hieno.
Ainaskin Botnian H:ssa rautaköli on laminoitu lasikuitumaton alle. Periaatteessa huoleton homma, mutta koska köliä raavitaan aina joskus pohjaan niin osmoosi iskee helposti.H-vene ei edusta rakenteeltaan lujinta aikansa venettä. Omasta Botniasta painui aikanaan kyljet lommolle, kun vedin vanttiruuvut riittävän kireälle.
H-vene on suunniteltu saaristokäyttöön, minkä vuoksi esim. rikin materiialivahvuudet eivät edusta mitenkään aikansa vahvinta 7-8 m venettä.
- robust_
Onko h:ssa lyijyköli?
- C/R
Bluebird 25. Massaa on 2,5 tonnia ja lisäksi siinä on lyijyköli.
- etsilleenii
Melko triviaali heitto kysymykseksi....haetko "parhaalta rakenteelta"
- kestävyyttä?
- nopeutta?
- edityksellisyyttä?
- jäykkyyttä?
- vai jotain muuta.... - Robust_
Haetaan kestävyyttä tällä ajatuksella että veneessä olevat ratkaisut eivät ikääntyneenä tuota ongelmia. Tyypillinen ongelmahan on esim. sandwich kansi joka tahtoo vettyä saatuaan vettä sisäänsä syystä tai toisesta. Lyijyköli ei ruostu joten on helppohoitoisempi (tai ainakin esteettisempi) vanhana.
- 8 + 12
Missähän veneessä ei ole sandwich-kantta? Sen kestävyys on enemmänkin kiinni vaurioiden korjaamisesta sekä oikein tehdyistä heloituksista kuin alkuperäisen rakentamisen laadusta (virheasennukset pl.).
- diviny
Sandwichin rakenteista divinycellin kai voisi tekohengittää epoksia ruiskuttamalla mutta balsasta ei jää jälkipolville kerrottavaa.
- exalbinisti
Ei taida olla tosiaan kovinkaan montaa purtta, jotka olisivat kauttaaltaan umpilaminaattia - kantta myöten. Mieleen tulee lähinnä Antilla, jossa on myös lyijyköli. Ja sekin oikeaoppisesti kiinnitetty.
Toki hyvin tehty kerrosrakenteinen kansi on myös kestävä, jos heloitusten kiinnitykset on tehty oikein. Tosin aikoinaan vanhassa Albinissanikin kansi alkoi ritistä ja väliaine (balsa) oli irronnut. - jour1
exalbinisti kirjoitti:
Ei taida olla tosiaan kovinkaan montaa purtta, jotka olisivat kauttaaltaan umpilaminaattia - kantta myöten. Mieleen tulee lähinnä Antilla, jossa on myös lyijyköli. Ja sekin oikeaoppisesti kiinnitetty.
Toki hyvin tehty kerrosrakenteinen kansi on myös kestävä, jos heloitusten kiinnitykset on tehty oikein. Tosin aikoinaan vanhassa Albinissanikin kansi alkoi ritistä ja väliaine (balsa) oli irronnut.H-veneessä on valurautaköli.
Sen ruostuminen ei ole isokaan ongelma
Lyijyköli on kylläkin muutoinkin parempi - tumpelotumppi
jour1 kirjoitti:
H-veneessä on valurautaköli.
Sen ruostuminen ei ole isokaan ongelma
Lyijyköli on kylläkin muutoinkin parempiEikös esim. Storfidra ole umpilaminaattia ja köli lyijyä. Kelluvaksi tiiliskiveksikin olen kuuöllut sitä mainittavan.Todella vankkarakenteinen 7.4 metrinen pitkäkölinen.
- Gii11x2
Guy 22 on muistaakseni lyijykölillä, kannen rakenteesta ei tietoa. Liekö alamittainen tähän seuraan.
- Norttia
Ruotsin länsirannikko on tunnettu laatuveneiden rakennusalue, ja sieltä tulee ehdokkaani Nord 80. Kestävä aikaa ja kuormitusta vastaan, ja sen näkee kun menee veneeseen sisälle. Hyvä sisustustyö ja materiaalit (massiivitiikki!) tekevät veneestä aikaa kestävän. Nortissa ei ole irti repsottavia verhousmateriaaleja (kylpyhuonemattoja tms 70-luvun keinonahkasohvan pinnotteita) eikä vesivauriosta mustuneita puurakenteita, ellei hoito ole ollut ala-arvoista. Veneet joiden sisustusmateriaalina on viilutettu lastulevy, eivät kuulu rakenteeltaan (laadultaan) hyviin veneisiin.
Nortin runko on vankka (26 ft - 3 tn josta 1,1 kölissä) ja laminaattipaksuudet reilut, köliripustus niin vahva kuin eväkölissä voi olla, reilu pilssi. Vm. -78 alkaen lyijyköli sitä ennen rauta.
Ruotsista löytyy suurin osa veneistä, niitä rakennettiin suunnilleen sama määrä kuin meillä yleistä Ohlson 29:ä mutta Suomessa vain muutama yksilö. Johtunee siitä että hinta aikoinaan oli kallis, Nord maksoi uutena suunnilleen saman kuin reilusti isompi Ohlson.
Mitenkä lie HR26, en tunne tyyppiä sen tarkemmin mutta päätellen hintapyynneistä saattaa olla vähintään yhtä aikaa kestävä kuin Nord?- mikä ettei
Tutun Norttiin aika perusteellisesti tutustuneena ja sillä aika paljon purjehtineenakin voisin todistaa ylläolevan oikeaksi. Vähän enemmänkin purjetta Nortti olisi sietänyt, mutta muutoin sanoisin veneen olevan aika lähellä sitä, mitä aloittaja kyseli.
- 3-12
Missä veneessä on viilutettua lastulevyä? Viilutettua vaneria on lähes kaikissa veneissä aivan kuten vanhemmissa Swaneissa. Täydestä tiikistä tehty sisustus on hyvin harvinaista, koska se on kallista ja huonompaa kuin tiikillä viilutettu vaneri.
- Viilubavaria
3-12 kirjoitti:
Missä veneessä on viilutettua lastulevyä? Viilutettua vaneria on lähes kaikissa veneissä aivan kuten vanhemmissa Swaneissa. Täydestä tiikistä tehty sisustus on hyvin harvinaista, koska se on kallista ja huonompaa kuin tiikillä viilutettu vaneri.
Norttia ei halua analysoida puolueettomasti nykyveneitä. Viilutettu vaneri on erittäin hyvä materiaali laipioihin ja turkkilautoihin. Molemmissa kohteissa luonnollisesti kohteeseen soveltuvat pintaviilut.
Omassa Bavariassani materiaalit ovat kestäneet hyvin nyt noin 17500 nm:n purjehdukset. Kaipaan toki puutöiltä aikaisemmasta veneestäni tunnusomaista pohjanmaalaista puuseppyyttä. Mutta näillä mennään. - Norttia
Viilubavaria kirjoitti:
Norttia ei halua analysoida puolueettomasti nykyveneitä. Viilutettu vaneri on erittäin hyvä materiaali laipioihin ja turkkilautoihin. Molemmissa kohteissa luonnollisesti kohteeseen soveltuvat pintaviilut.
Omassa Bavariassani materiaalit ovat kestäneet hyvin nyt noin 17500 nm:n purjehdukset. Kaipaan toki puutöiltä aikaisemmasta veneestäni tunnusomaista pohjanmaalaista puuseppyyttä. Mutta näillä mennään.Olen tavannut viilutettua lastulevyä ja huonolaatuista sisustusta kun olen ollut ostelemassa halpaa käytettyä purjevenettä. Eron huomaa heti kun menee sisään hyvin tehtyyn ja hoidettuun veneeseen. Esimerkiksi Nord80 ostopäätöstä ei tarvinnut monta minuuttia miettiä, sitä ennen kuitenkin toista kymmentä saman kokoluokan venettä syynättynä ja petyttynä.
En osaa sanoa yksityiskohtia venesisustupuusepän töistä, mitä tarkoitettaneen vanerin viiluttamisella? Käytän itse joko tiikki- tai mahonkivaneria, jos sisustukseen pitää tehdä jotain lisää. Tai massivipuuta, jos esim. vanereiden reunat pitää peittää. Siitäpä ne materiaalien ja puuseppätyön laatuerot tulevat. Onko massiivipuuta listat, onko taivutettuja tai kylmälaminoituja kaaria. Käykää katselemassa myytäviä 70-80 luvun veneitä, eri veistämöiden tuotteita niin laatuerot todella näkyvät!
En osaa arvostella 7-8 metrin pituisia nykyveneitä kun en ole niissä käynyt.
Nortti jäi pieneksi, ja vaihdoin isompaan. Syynäsin taas repsottavia sisäverhoiluita, vesivaurioituneita sisustuksia ja kaikennäköistä sisustustyötä. Sitten astuin taas veneeseen, joka kertasilmäyksellä tuntui omalta: Granada 31, nyt 34 vuotias mutta sisustus ei juuri uutta häpeä. Yllätys oli että Tanskassa on myös osattu tehdä niin laadukkaasti veneitä. Vene oli hyvin hoidettu ja jatkuvasti päivitetty, se oli rakkautta ensi silmäyksellä, ja muutaman kauden jälkeen tunne on vain vahvistunut. - 3-12
Norttia kirjoitti:
Olen tavannut viilutettua lastulevyä ja huonolaatuista sisustusta kun olen ollut ostelemassa halpaa käytettyä purjevenettä. Eron huomaa heti kun menee sisään hyvin tehtyyn ja hoidettuun veneeseen. Esimerkiksi Nord80 ostopäätöstä ei tarvinnut monta minuuttia miettiä, sitä ennen kuitenkin toista kymmentä saman kokoluokan venettä syynättynä ja petyttynä.
En osaa sanoa yksityiskohtia venesisustupuusepän töistä, mitä tarkoitettaneen vanerin viiluttamisella? Käytän itse joko tiikki- tai mahonkivaneria, jos sisustukseen pitää tehdä jotain lisää. Tai massivipuuta, jos esim. vanereiden reunat pitää peittää. Siitäpä ne materiaalien ja puuseppätyön laatuerot tulevat. Onko massiivipuuta listat, onko taivutettuja tai kylmälaminoituja kaaria. Käykää katselemassa myytäviä 70-80 luvun veneitä, eri veistämöiden tuotteita niin laatuerot todella näkyvät!
En osaa arvostella 7-8 metrin pituisia nykyveneitä kun en ole niissä käynyt.
Nortti jäi pieneksi, ja vaihdoin isompaan. Syynäsin taas repsottavia sisäverhoiluita, vesivaurioituneita sisustuksia ja kaikennäköistä sisustustyötä. Sitten astuin taas veneeseen, joka kertasilmäyksellä tuntui omalta: Granada 31, nyt 34 vuotias mutta sisustus ei juuri uutta häpeä. Yllätys oli että Tanskassa on myös osattu tehdä niin laadukkaasti veneitä. Vene oli hyvin hoidettu ja jatkuvasti päivitetty, se oli rakkautta ensi silmäyksellä, ja muutaman kauden jälkeen tunne on vain vahvistunut.Kerro meillekin venemerkit, joista löytyy lastulevyä. Lisäksi epäilen vahvasti, että Nordissa olisi käytetty täystiikkivaneria, koska se olisi kalliimpaa ja huonompaa kuin tiikillä viilutettu mahonki tai koivuvaneri. Tiikki on liian rasvainen ja hauras puu, jotta sitä kannattaisi käyttää vanerin runkona. Oletko varma, että jossakin Nordissa on lyijyköli?
- Norttia
3-12 kirjoitti:
Kerro meillekin venemerkit, joista löytyy lastulevyä. Lisäksi epäilen vahvasti, että Nordissa olisi käytetty täystiikkivaneria, koska se olisi kalliimpaa ja huonompaa kuin tiikillä viilutettu mahonki tai koivuvaneri. Tiikki on liian rasvainen ja hauras puu, jotta sitä kannattaisi käyttää vanerin runkona. Oletko varma, että jossakin Nordissa on lyijyköli?
Nord mk2 vm -78 alkaen on lyijykölillä ja metriä pitemmällä mastolla. Ensisilmäyksellä version erottaa varvaslistasta, joka Mk1 on tiikkä ja Mk2 alumiinilista.
Ainakin Netta ja Finn26 veneistä olen tavannut viilutettua lastulevyä ja mistä niitä kaikkia syynättyjä vuosien takaa enää muistaa. Sisustustyön laadussa mutta myös materiaalien laaduissa on eroa kun katsellaan alkuperäisiä 30-40 vuotta vanhoja purjeveneitä, siitä olen varma.
En tiedä mitä tarkoitetaan täystiikkivanerilla. Ehkä sellaista ei ole olemassa, olen ostanut sitä mitä Seppälän Venetarvike on tarjonnut. Sama koskee mahonkivaneria, kuten sanoin en ole mikään ammattilainen venepuusepän töissä, ja käytän niitä materiaaleja mitä ammattitaitoinen myyjä tarjoaa.
Sorry jos olen pahoittanut mielesi amatöörimäisillä kannanotoillani. - Norttia
Norttia kirjoitti:
Nord mk2 vm -78 alkaen on lyijykölillä ja metriä pitemmällä mastolla. Ensisilmäyksellä version erottaa varvaslistasta, joka Mk1 on tiikkä ja Mk2 alumiinilista.
Ainakin Netta ja Finn26 veneistä olen tavannut viilutettua lastulevyä ja mistä niitä kaikkia syynättyjä vuosien takaa enää muistaa. Sisustustyön laadussa mutta myös materiaalien laaduissa on eroa kun katsellaan alkuperäisiä 30-40 vuotta vanhoja purjeveneitä, siitä olen varma.
En tiedä mitä tarkoitetaan täystiikkivanerilla. Ehkä sellaista ei ole olemassa, olen ostanut sitä mitä Seppälän Venetarvike on tarjonnut. Sama koskee mahonkivaneria, kuten sanoin en ole mikään ammattilainen venepuusepän töissä, ja käytän niitä materiaaleja mitä ammattitaitoinen myyjä tarjoaa.
Sorry jos olen pahoittanut mielesi amatöörimäisillä kannanotoillani.Vielä täsmennyksenä, en ole ikinä liimaillut tiikkiviiluja milleen vanerille vaan ostanut valmista joten en ihan tajunnut mitä tarkoitti "Viilutettua vaneria on lähes kaikissa veneissä..."
Kaikki vanerihan on puuviiluista liimattua, miksi sitä pitää vielä viiluttaa? - 3-12
Norttia kirjoitti:
Sorry jos olen pahoittanut mielesi amatöörimäisillä kannanotoillani.Ei vaneria itse tarvitse viiluttaa, mutta vanerin runko voi olla ja useimmiten onkin eri tavaraa kuin pintakerros:
http://venetarvike.heliwood.com/content/vanerit
Pintakerroksen viilutus voi olla hyvinkin joko ohutta tai paksua, raha ratkaisee.
Olivatko nuo lastulevyviritykset veistämön tekemiä? Olen melkoisesti veneiden rakenteita syynännyt, mutta lastulevyä ei ole tullut onneksi koskaan vastaan. - Markkinakatsaus
Norttia kirjoitti:
Sorry jos olen pahoittanut mielesi amatöörimäisillä kannanotoillani.Mikähän mahtaa olla se tiikkivaneri, jota on käytetty useimmissa 80/90-luvun suomiveneissä, kuten Avancessa, Sundwindissa, Infernossa jne. Onko se jotain tiettyä samaa tavaraa, ja eroaako se jotenkin esim. Nautorin tekemästä tiikkisisustuksesta.
Monissa noissa 20-30 vuotta vanhoissa veneissä alkaa jo ikä näkymään sisällä, tiikki alkaa olemaan tummunutta ja kosteus jättänyt helposti jälkiä erityisesti avotilan luukun läheisyyteen.
- xfvsfv ssddff ssdff
Johnsson 26
Halcylon27 - Herra70luku
Ohlson 29:t on asiallisesti tehty ja en ole kuullut esim. kannen delaminoitumisista.
Turun Veneveistämön/Fiskarsin valmistamat Kings Cruiser 29:t ovat myös tukevia pursia, joissa on lyijyköli. Se on tosin laminoitu kölin sisään. Rakenne kestää vaikka minkälaisia karilleajoja, mutta vaatii mällin jälkeen aina paikkausta. Umpilaminaatti on kuitrenkin paksua ja korjaukset helppoja tehdä.
Myös Marieholms Brukin valmistamat veneet ovat tuhdisti tehtyjä. Esim. 26-jalkainen on sympaattinen pieni matkavene: rakennettu IF:n rungolle tilavammalla kajuutalla.- 20+3
7-8 m = 23 - 26 ft
- isorulla ihmetyttää
Onko tuollainen puomin ympärille rullatava isopurje kaikissa Nordeissa ja onko se toimiva ratkaisu http://www.nettivene.com/purjevene/nord/518617 .
- 18+20
Ei se ole oikein hyvin toimiva koska purje menettää parhaan muotonsa, mutta saa sillä toki purjeen pienemmäksi. Siihen puomiin on kyllä ihan helppo asentaa normaali reivaus.
- käytännössä
Tuollaisessa toppirikisessä etupurje on tärkeimmässä roolissa. Sitten kun joudutaan reivaamaan niin tuulta on yllin kyllin ja etupurje vie venettä, joten taaemman "isopurjeen" oikeaoppinen muoto ei silloin ole kovin oleellinen asia purjehdusvauhdin kannalta, kun vene kulkee muutenkin.
- asiasta viidenteen
tuo vene on oikeasti halpa. Nordeja ei olle kymppitonnin ole tarjolla edes ruotsissa.
- Noooh
asiasta viidenteen kirjoitti:
tuo vene on oikeasti halpa. Nordeja ei olle kymppitonnin ole tarjolla edes ruotsissa.
tuohon kun sisäkoneen asentaa niin onhan oikeassa hinnassa:-))
- Anonyymi
asiasta viidenteen kirjoitti:
Vanha ketju mutta näyttääpä olevan, tämän ostaja on maksanut vuonna 2014 nordistaan 2.500 euroina. Ehostanut sisätiloja sen jälkeen sisätiloja aika runsaastikin. Siinä on kesälle 2019 ihan nätti vene jollekulle, kohtahan se nähdään mikä tulee olemaan kauppahinta. Kiinnitti vain huomioni tuo myynti-ilmoitus joten piti googlailla vanhoja viestejä. En löytänyt pahaa sanottavaa, hitaitahan nämä toki ovat purjehtimaan.
https://huutokaupat.com/1322880
- seppomartti
Puomin ympärille rullattava iso ei toiminut. Niitä esiintyi 70- luvulla ja meillä oli perheessä yhteensä 3 kpl Westerlyjä moisella ison reivauksella. Puomi pyöri maston etupuolella olevaa kahvaa pyörittämällä. Purje siirtyi rullatessa eteenpäin ja muodosti poimuja muodottoma syvän säkin. Pyörittäessä koetettiin purjeen sisään joskus rullata tyyny purjeen etuosan kiristämiseksi. Oli aivan kelvoton systeemi ja muutin pikaisesti normaaliksi narureiviksi . En ole vieläkään toipunut järkytyksestä vaan epäilen kaikkia rullauksia, joiden tarkoitus on pienentää purjepintaa. Kokonaan poisrullaus on ok.
- Et vaan osannut
> Purje siirtyi rullatessa eteenpäin ja muodosti poimuja muodottoma syvän säkin.
Mikset pitänyt dirkkiä tiukemmalla reivatessasi? - seppomartti
Et vaan osannut kirjoitti:
> Purje siirtyi rullatessa eteenpäin ja muodosti poimuja muodottoma syvän säkin.
Mikset pitänyt dirkkiä tiukemmalla reivatessasi?Miten onnistui oma reivauksesi puomin ympäri?
- tumpelotumppi
Vielä yksi huono puoli puomin ympärille rullattavassa purjeessa on ettei reivattuna voi käyttää puomin alasvedintä. Ei ainakaan siinä veneessä millä aikoinaan seilailin.
- rullapuomin muisto
tumpelotumpille tiedoksi, että rullapuomiin oli olemassa hevosenkengän muotoinen alasvetohela. Sen kummassakin kärjessä oli iso muovinen rulla. "Hevosenkengän" alaosaan kiiinnitettiin kikkatalja ja toinen liina puomin nokkaan. Kyllä sekin toimi, mutta mitään järkevää syytä en minäkään nähnyt rullareivin säilyttämiseen.
Nimimerkki "käytännössä" esitti näkemyksensä, ettei reivatun isopurjeen muodolla muka olisi merkitrystä. Tästä olen täysin eri mieltä. Reivattu iso pitää saada pussittomaksi. Siihen perinteinen narureivi on paras. - toppirikipitkäköli
rullapuomin muisto kirjoitti:
tumpelotumpille tiedoksi, että rullapuomiin oli olemassa hevosenkengän muotoinen alasvetohela. Sen kummassakin kärjessä oli iso muovinen rulla. "Hevosenkengän" alaosaan kiiinnitettiin kikkatalja ja toinen liina puomin nokkaan. Kyllä sekin toimi, mutta mitään järkevää syytä en minäkään nähnyt rullareivin säilyttämiseen.
Nimimerkki "käytännössä" esitti näkemyksensä, ettei reivatun isopurjeen muodolla muka olisi merkitrystä. Tästä olen täysin eri mieltä. Reivattu iso pitää saada pussittomaksi. Siihen perinteinen narureivi on paras.Olen menetellyt tuollaisen rullareivin kanssa siten että jos haluan reivata otan alas koko isopurjeen ja vene kulkee hyvin fokalla tai genoalla. En ole vielä kokenut kovin tarpeelliseksi asentaa puomiin tavallisen reivisysteemin heloja vaikka se hyvin helppoa olisikin ja purjeessakin on reivireiät jo valmiina.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pyhäjärvi syvällä kusessa
Pyhäjärvi ei tule selviämään millään tästä alhosta. Ollaan aivan liian syvällä. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pyha1371433- 1481081
Miten voi sinun
tunteet yhtäkkiä kuolla kuin napista painamalla? Et enää vilkaisekaan minuun päin vaan jos vahingossa näet minut käännät69916- 68723
PYHÄJÄRVEN KAUPUNKI VALTIOVARAINMINESTERIÖN ARVIOINTIMENETTELYYN..TE
...siinä se nyt on, mitä tässä enää vikistään. Uutiset Yle, 14.8. Klo 20.30, ei tunnu mukavalta.56713Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?
Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi231655- 37599
Missä vaiheessa
Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et33551- 39527
Ernest Lawson rehellisenä vaikeasta TTK-tilanteesta: "Vain harvan ja valitun henkilön tiedossa"
Tanssii Tähtien Kanssa tulee syksyn iloksi ja tiedossa on suosikkisarjan 19. kausi. Tulevalla kaudella nähdään iso uudi7521