Yliopisto on aivan turhaa

ins2

Kuka menee johonkin v*tu* ylioopistoon 6 vuodeksi ja valmistuu sen jälkeen kortistoon. Ja ton koulun jälkeen sulla on ainoastaan valmiudet pyöritellä papereita, voi moro...........

28

2142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • no jaa

      Eipä kiinnosta tehdä mitään hemmetin paskasia ja vaarallisia hommia roskakuskina, rakennusmiehenä tai automekaanikkona, joten parempi opiskella ja olla sitten työttömänä. Valtio maksaa kuitenkin jokaisen elämisen vaikka ei mitään saisikaan tehtyä.

    • AP on homoisa

      Alottajan tuuhea tietämys yliopiston tarjoamista koulutusvaihtoehdoista. Facepalm.

      Mää kirurgina pyörittämäs papereita leikkaussalissa..=)

    • pyörätön orava

      Nääh, näin aikuisena, kun takana on jo ammatti ja toistakymmentä vuotta työelämää, tietää jo mitä se on....ja ajatus kuuden vuoden opiskelusta ja sen jälkeisestä paperinpyörityksestä on erittäin houkutteleva kun duunista on saanut tarpeekseen :)

    • happamiasanoikettu

      ap joku katkera amis joka pesee yliopiston vessoja 5e tuntipalkalla

      • ins2

        Katkera amis?? Kyllä mä oon ihan amkin käyny ja suoraan koulusta vakipaikkaan. Saan tehdä toimistohommia ja olla käytännön hommissa miten tykkään. Tuntipalkka on sen verran että ei tarvi rahoja laskeskella...


      • ggfs
        ins2 kirjoitti:

        Katkera amis?? Kyllä mä oon ihan amkin käyny ja suoraan koulusta vakipaikkaan. Saan tehdä toimistohommia ja olla käytännön hommissa miten tykkään. Tuntipalkka on sen verran että ei tarvi rahoja laskeskella...

        katkera kumminki


      • EIAMIS123
        ggfs kirjoitti:

        katkera kumminki

        eikö amis = ammattisurkee, eli oikeessa olit.


      • RI AMK 2015
        ins2 kirjoitti:

        Katkera amis?? Kyllä mä oon ihan amkin käyny ja suoraan koulusta vakipaikkaan. Saan tehdä toimistohommia ja olla käytännön hommissa miten tykkään. Tuntipalkka on sen verran että ei tarvi rahoja laskeskella...

        Mikä sua riivaa? Väitän ettet ole AMKissa edes sisässä. Ai onks insseillä tuntipalkka? Mä ku luulin et niillä on kuukauspalkka. Mistä koulusta tulee opettajat? Arkkitehdit? Diplomi-insinöörit? Kauppatieteen maisterit? Lääkärit? Oikeustieteiden maisterit?

        Mistä Hjallis Harkimo on valmistunut? Yliopistosta.
        Mistä Jorma Ollilla on valmistunut? Yliopistosta.
        Mistä "Nalle" Wahlroos? Yliopistosta.
        Sauli Niinistö? Yliopistosta

        Onhan toki yliopistossa turhiakin "aloja" kuten joku taidehistoria joka työllistää lähes 100 varmasti. Työllistävä ala tosin saattaa olla joku muu kun taide.


      • amis/amk = paskaa
        ins2 kirjoitti:

        Katkera amis?? Kyllä mä oon ihan amkin käyny ja suoraan koulusta vakipaikkaan. Saan tehdä toimistohommia ja olla käytännön hommissa miten tykkään. Tuntipalkka on sen verran että ei tarvi rahoja laskeskella...

        oikeasti? ammattiKORKEAkoulu. pyydän heti anteeksi etten ymmärtänyt. kunnioitan syvästi amkia ja kaikkia amkin käyneitä, he ovat maamme eliittiiä, todellista oppineistoa


    • Kortiston täti

      Pitäähän jonkun sinullekin työhönosoituksia tulostella ja lähettää.

    • vaaksio

      Itse en ainakaan valmistunut yliopistosta kortistoon, vaan teen mukavia asiantuntijatehtäviä. Työhön kuuluu toki paperinpyörittelyä, mutta myös paljon muuta kuten esiintymistä ja tapaamista ihmisten kanssa. Palkkani on 87.000 eur/v. Edellisessä duunissa palkka oli sidottu tuloksiin, eli sai painaa hommia täysillä ja vaihteli tilanteen mukaan. Itselläni huonoin taisi olla 40.000 eur/v. ja paras 250.000 eur/v. (keskimäärin yli 100.000 eur/v.), joten vaihdoin hieman matalampaan, mutta kiinteään vuosipalkkaan sekä pienempään työkuormaan, nyt kun ensimmäinen lapsi on tuloillaan ja kotonakin olisi kiva viihtyä. Edellisessä työpaikassa tuli paiskittua hommia välillä niin, ettei vuosilomia ehtinyt pitää. Toisaalta sai reissata aika paljon ulkomailla ja välillä otin vaimon mukaan jotta voitiin nauttia perhe-elämästä työn ohessa. Vaikka nykyisessä duunissa palkka on pienempi, niin työajat ovat hyvin joustavat ja voin tehdä paljon etätöitä kotoa käsin. Ulkomaan reissuja ei ole enää tiedossa, mutta toisaalta pienen lapsen kanssa se ei olisi hauskaa muutenkaan ja koneessa on tullut istuttua ihan tarpeeksi viime vuosina.

    • me tienataan tällä

      Voi tuo aloittaja ikävä kyllä olla oikeastikin inssi. Teknillisen koulutuksen oppilasaineksen laatu on tunnetusti heikentynyt sen jälkeen, kun opistoista tehtiin väen vängällä ammattikorkeakouluja suurine sisäänottomäärineen.

    • taas1

      Alkuviesti on selvä provo. Joku yrittää taas saada aikaan iän ikuisen väittelyn amk - yliopisto. Alkaa jo kyllästyttää tämä aiheiden laatu ja yksitoikkoisuus. Älkää jaksako, please.

    • Hölmöläinen

      Suurin osa ihmisistä ei nykyään opiskele työllistyäkseen, vaan pysyäkseen poissa kortistosta. Oikeastaan nyt massatyöttömyyden aikana tarvittaisiin entistä pidempiä opiskeluaikoja tai vaihtoehtoisesti opiskelijat pitäisi ohjata entistä korkeampien tutkintojen pariin.

    • 2+12

      Ehkä suurin ero kouluttautuneen ja kouluttamattoman välillä on se, että koulunsa käynyt ei enää mieti, onko se koulun käynti kannattanut. Koska ei tarvi miettiä, koska kaikki koulutus kannattaa aina, tavalla tai toisella.
      Esim:
      pystyy itse täyttämään veroilmoituksensa ja etsiä ne itselleen sopivat porsaanreiät
      ei ota idiootisti kalliita luottoja, kun osaa laskea korkomenot
      ei tarvitse haalia kalliita kulisseja
      ei tarvitse odottaa torstaita, kun Seiska tulee silloin
      muutakin osaa ajatella kuin nenänkaivuuta

    • en tienaa sitä

      Sata tonnia vuodessa tienaavat eivät näillä palstoilla kirjoittele.

      • hanbaganba

        Eipä tietenkään, koska ovat saavuttaneet toisen tietoisuuden ja varallisuuden tason, jossa ei tarvitse jakaa samaa tilaa ja aktiviteetteja tavantalliaisten kanssa.

        Idiootti.


    • 23+343

      Juu, eikä niillä ole aikaa hengailla täällä, kun ovat töissä ja opiskelevat lisätietoa vähänä vapaa-aikanaan, luovat kontakteja pippaloissa ja pätevät maailmalla. Netti on syrjäytyneempien estradi. Meillähän ei oikeastaan ole elämää.
      Sama juttu: kun olin työtön, luin näiden palstojen työttömyysjuttuja. Kun menin töihin, lakkasivat niiden luusereiden ja vikisijöiden jaaritukset kiinnostamasta.

    • <OTK

      Eihän läheskään kaikki yliopistotason ihmiset valmistu paperin pyörittäjiksi. Miettikää nyt esim. lääkäreitä, näyttelijöitä, kuvataiteilijoita, elokuvaohjaajia jne. Äitini on alun perin farmaseutti ja ollut valmistumisensa jälkeen mm. tutkijana yliopistolla, lääketehtaassa ja nykyisin uran loppuvaiheessa sitten proviisorina apteekissa. Työhön kuuluu paperityötä (dokumentointia), mutta osaaminen liittyy johonkin ihan muuhun kuin siihen paperihommaan. Paperityöt on vain se pakollinen paha.

      Ex-mieheni on kemisti ja hänelläkään tutkijana se osaaminen ei liity paperin pyörittelyyn varsinkaan uran alkuvaiheessa, kun tutkimustyö vei kaiken ajan. Nyt kun hän on edennyt urallaan, niin esimiesasemassa liittyy tietysti esim. alaisten asioiden hoitamiseen enempi sitä paperityötä, varainhankintaa, seminaarimatkoja ja sen semmoista.

      Hyvä ystäväni on eläinlääkäri ja kädet on kirjaimellisesti p-skassa sen sijaan, että paperihommia tekisi päivät pitkät konttorilla. Hänkin siis korkeakoulututkinnon suorittanut.

      No joo, alkuperäinen on varmaan provoaja, mutta kannattaa tosiaan tajuta se, että vaikka valmistuminen vaatiikin paljon lukemista, niin se itse työ saattaakin olla ihan toisenlaista kuin opiskelu.

    • puolensa kaikella

      Kyllä niitä turhia aloja epäilemättä yliopistosta löytyy, mutta eiköhän niitä löydy amiksen tai amk:n puoleltakin. Että aikamoista yleistystä ja mustavalkoista ajattelua havaittavissa. Jotenkin se vaan tuntuu monesti olevan niin, että yliopisto ja siellä opiskelevat halutaan nähdä erityisen negatiivisessa valossa. Olen itse huomannut useinkin, että ihmiset suhtautuvat lähtökohtaisesti jo jotenkin oudosti jos kysyttäessä ihan neutraalisti kertoo opiskelevansa yliopistossa. Tai jotenkin ihmiset ovat nopeasti jotenkin puolustuskannalla ja alkavat joko hienovaraisesti vähätellä itseään tai minun koulutusalaani. Ja todellakaan en kuulu niihin ihmisiin jotka pitäisivät yliopistoa jotenkin muita ihmeellisempänä opinahjona. Minä nyt vaan opiskelen siellä koska sieltä löytyi sopivin opintotarjonta ja that's it. Yhtä hyvin voisin olla amiksessa tai amk:ssa, jos sieltä olisi löytynyt jotain mieleistä. Eikä kyllä omista opiskelukavereistani kukaan muukaan ajattele itsestään mitään tuon kummempia. Kyllä niitä itseään täynnä olevia henkilöitä takuulla löytyy, kuten myös tulevia paperinpyörittäjiä ja kortistoon joutuvia. Mutta enpä lähtisi väittämään että nuo kaikki olisivat jotenkin pelkästään yliopisto-opiskeluun liitettävissä.

    • Mikä motivaatio?

      Varmaankin vain niiden kannattaa opiskella yliopistossa, jotka kokevat opiskelun mielekkääksi. Tuleva ammatti on yksi motivaation lähde, muttei yksin riitä 5-6 vuoden virranlähteeksi. Henk. koht. pesisin vessoja tai työntelisin lastenvaunuja mieluummin 6 vuoden yliopistosivistyksellä kuin ilman. Niin kauan kuin koulutusta vastaavaa työtä on tarjolla, pidän toki velvollisuutenani tehdä sitä ja maksaa korkeita veroja, mutta vaikka työt loppuisivat, opiskelun arvo minulle säilyy.

    • eisenäinmene

      Ehkäpä se ala vaikuttaa siihen työllistymiseen enemmän kuin se käykö amiksen, AMKin vai yliopiston. Yliopistosta valmistuu kyllä paljon kortistoon, mutta esim. itse psykologina tuskin työttömiä päiviä juuri tulen näkemään. :)

    • työtönFM

      Onko psykologeilla oikeasti hyvä työtilanne tällä hetkellä? Löytyykö 30 op harjoittelupaikat helposti, ja jos löytyy niin saako koko ajalta palkkaakin?

      Itse olen jo yhden maisteritutkinnon vääntänyt kasaan, mutta töitä ei ole löytynyt ja jotain uutta pitäisi kehittää. Olen katsellu psykologian perusopintojen kirjoja ja pääsykoevaatimuksia, ja opinnot stuntuvat aikas kiinnostavilta ja tilastotieteen osaaminen minulla olisi jo osittain hallussa. Työllistyminen vain mietityttää.

      Psykologin asiakastyössä ei varmaan olisi kuin plussaa että on kokemusta myös työttömyydestä, mutta ensin pitäisi päästä siihen duuniin. Jotenkin pelottaa, että kun kunnat karsivat vähän kaikesta niin listalle joutuvat myös psykologin palvelut, luultavasti rajumminkin kuin useimmat muut terveydenhoitoalan palvelut. Yksityisellä puolella voisi teoriassa yrittää toimia heti laillistetun psykologin nimikkeen saatua, mutta käytännössä kaikilla näyttää olevan psykoterapeutin lisäkoulutus ja yleensä muitakin erikoisopintoja.

      Lääkistä olen kanssa miettinyt, mutta sinne pyrkiminen on vielä työläämpää/vaikeampaa kuin psykalle, opinnot kestäisivät pidempään ja suurempien sisäänottojen johdosta työtilanne saattaisi valmistuessani olla paljonkin huonompi kuin nyt.

      • entinen tt

        Hyvää pohdintaa!

        Psykologeillahan tällä hetkellä on erinomainen työtilanne. Mielestäni olet hyvinkin voinut maalata seinälle realistisen jo lähitulevaisuuden kauhuskenaarion.


    • pissiahistus

      Inssiksi lukeminen on ihan turhaa. Kun valmistuu, ei tiedä oikeista töistä mitään. Sitten pitää olla pomona ja suunnittelijana, ja työntekijät kiusaa. Nimittelee selän takana. Ahistaa ja pissattaa.
      Onko kiva kun yleistetään? Jollain näin, toisilla toisella tavalla.

      • vitut mikää inssi oo

        jos tässä viitataan aloittajaan, niin eiköhän hän ole ennemminkin joku kouluttamaton ja työtön katkera uushippi


    • olen nero nro1

      Juu, erittäin suurella todennäköisyydellä. Ihan kuin se viesti, jossa teekkari meni amk:n tunnille ja haukkui niitä tyhmiksi. Ei kukaan oikea teekkari tee niin, ne käyvät ennemmin naisissa /miehissä (seksi) vapaa-aikanaan.

      • Hah

        Jaa-a, kyllä tuo aktiivinen seksielämä ja teekkarius ovat perinteisesti olleet aika kaukana toisistaan... Varsinkin näillä miespainotteisilla aloilla, jossa 90% opiskelijoista on miehiä. Mistä ihmeestä tuon seksielämän tuohon vetäsit? :P


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      92
      6668
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      28
      2672
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2253
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      75
      1904
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1671
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1467
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1367
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1294
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1243
    Aihe