Ponin kanssa juoksutus ongelma..

inopu

Osaisiko joku kokeneempi kertoa mitä tehdä.

Poni on siis vielä aika nuori. Juoksuttaessa ongelmana on tämä :

juoksutan ponia tarhassa liinassa. kun hevonen on ympyrällä ja vahtia alkaa tulla lisää pyrkii hevonen pysähtymään ja vaihtamaan suuntaa. tätä tapahtuu perjaatteessa molempiin suuntiin, toisessa suunnassa tosin vain pysähtyy.

Olen yrittänyt ratkaista ongelmaa siirtymällä eri kohtaan laidunta ja tietenkin juoksutus raipalla "takaa päin ajaen" yrittänyt ajaa jo reilustikkin ennen kyseistä kohtaa eteenpäin jotta kohdasta mentäisiin ohi vauhdilla. Tämä onnistuu välillä mutta useinmiten kuitenkin pysähtyy..

Olen ihminen joka on määrätietoinen joten en luovuta asian kanssa. Mutta olisiko teistä ulkopuolisista apua? :)

5

2243

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muutama juttu tulee mileen näin äkkiseltään.

Pidä se lyhyemmässä liinassa, vaikka vain muutaman metrin mittaisessa jos siltä tuntuu, ja kävele itse reippaasti ympyrää hevosen mukana. Ikään kuin taluttaisit sitä ympyrällä poikkeuksellisen pitkässä narussa. Sinun täytyy itse katsoa paras liinan pituus ja kävelyvauhti niin, että hevonen kuitenkin pystyy kulkemaan halutun laajuista ympyrää. Kun liina on lyhyempi, sinun on helpompi ohjata se oikeaan suuntaan jos se yrittää kääntyä, ja tarvittaessa voit avustaa raipalla joko kääntymistä takaisin sinne minne haluat, tai liikkeellelähtöä kun hevonen pysähtyy.

Jos hevonen on nuori, se ei ehkä ole tottunut liinatyöskentelyyn eikä ymmärrä miksi sen on juostava samaa kehää koko ajan. Siinä tapauksessa sinun täytyy opettaa se sille.

Toinen asia, varmista, ettet pyöritä sitä liian kauaa kerrallaan samaan suuntaan. Hevosellakin menee pää pyörälle jos sitä pyöritetään kuin karusellia kovin pitkään. Pyydä itse sitä vaihtamaan suuntaa mutaman minuutin välein ja katso mitä tapahtuu.

Kolmas juttu on se, että tarha ja laidun ovat hevosen lepopaikkoja eikä niitä pitäisi käyttää hevosen liikuttamiseen. Moni tekee niin, sen tiedän, joko siksi ettei vaihtoehtoja ole, tai vain siksi että siinä on lähin sopiva tila. Mutta silti olisi parempi hoitaa liikutus jossain muualla. Hevonen saattaa kapinoida sen takia, että se on tottunut rentoutumaan tarhassa (ja laitumella), eikä pidä siitä, että se laitetaan siellä töihin. Joten jos mahdollista, älä käytä tarhaa tai laidunta liikutukseen.

• inopu

Kiitos, tuosta ylimmästä on varmasti apua. =)

Mutta jos aion myös laukkuuttaa hevosta,niin teenkö senkin lyhyellä? ajattelelin, että hevosen on paras juosta mahd. suurella ympyrällä. miten toimin? =)

Tiedän että tarha on vähän huono paikka tähän, mutta parempia puitteita minulla ei kyllä valitettavasti ole. En omista kenttää taikka maneesia, missä voisin juoksuttamista harjoittaa.

• Eipä kestä! Toivottavasti saat heppasi toimimaan. :)

Voit myös laukkuuttaa lyhyessä liinassa, sitten vain kävelet entistä reippaammin. Loppujen lopuksi siinä ei itse tarvitse kovinkaan suurta ympyrää kävellä, kun hevosen kiertämä kehä kuitenkin suurenee huomattavasti. Esim jos itse kävelet 10m volttia ja pidät hevosen vaikka 5m liinassa, se voi juosta jo isoa ympyrää mikä on puolet normaalikokoisesta koulukentästä. Mitat toki riippuvat siitä, kuinka nopeasti sinä ja hevonen liikutte. Päästä hevonen pidempään liinaan sitä mukaa kun se alkaa toimia paremmin.

Ja muista kehua sitä aina kun se tekee oikein!

Ai niin, en tiedä miten hoidat loppukäynnin, pidätkö sen edelleen liinassa ympyrällä vai talutteletko sitä, mutta meillä ainakin poni tykkäsi kun itse kävelin sen seurassa sen sijaan että se olisi kiertänyt kehää yksinään ja minä seissyt tumput suorana keskellä. Ei sinänsä liity liinakäyttäytymiseen mitenkään, mutta tulipahan vain mieleen...

• inopu

Okei nyt selkis! =) kiitos!

Loppukäynnit olen kyllä myös vetänyt liinassa, mutta hyvä idea tuokin! Voisin jo huomenna kokeilla. Onhan se tietenkin mukavampi ponillekkin kun ei tarvitse narun päässä pyöriä =) kiitos paljon !

• Ei kestä! Hyvä juttu jos alkaa homma toimia. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      198
      2747
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      158
      2465
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      106
      1152
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      941
    5. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      860
    6. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      21
      853
    7. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      93
      820
    8. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      290
      811
    9. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      738
    10. Onneksi tapasin sut

Ilman sua olisin jatkanut pään lyömistä seinään eli samanlaisten miesten etsimistä. Tajusin, mikä menee pieleen vasta ku
      Ikävä
      93
      719
    Aihe