Siskontyttö haluaisi kovasti oman tai hoitohevosen ja sellaista on rippilahjaksi oltu järjestämässä. Mutta koko sukua mietityttää, ovatko hevoset tarpeeksi turvallisia eläimiä. Olisi nimittäin suuri sääli jos sillä ei sitten olisikaan ollenkaan turpaa. Mitä olette mieltä?
ovato hevoset turvallisia?
8
86
Vastaukset
- piupau
Oman hevosen hankintaa kannattaa miettiä vasta kun on tarpeeksi kokemusta ilman sitä joka hevonen on arvaamaton ja vaarallinen! Muutenkin hevosen pito on paljon vaativampaa ja aikaa vievää kuin minkään muun lemikki eläimen ja se tarvitsee liikuntaa melkein joka päivä. Minä myönnän että ostin oman hevosen liian nuorena ja kokemattomana ja ostinpa vielä kahelin nuoren ori varsan ja sain muutamaan otteeseen käydä sairaalassa "fiksun hankintani" takia. Kannattaa kyllä vielä harkita hevosen hankintaa joku hoitohevonen olisi ehkä parempi vaihtoehto...
Piupau on oikeassa, kannattaa miettiä hyvin tarkkaan kannattaako hommata hevosta ellei ole mitään kokemusta. Hevosta ei hoideta "siinä sivussa" kuten koiraa vaan se vaatii todella paljon enemmän aikaa ja rahaa. Tosin et kertonut mitään siskontyttösi mahdollisesta kokemuksesta, joten emme tiedä onko hänellä kokemusta vai ei. Itse olen harrastanut hevosia yli 20v enkä todellakaan suosittele hevosta täysin kokemattomalle.
Kysyit ovatko hevoset turvallisia. Hevoset ovat isoja eläimiä, eläviä otuksia ja niiden kanssa on toki aina olemassa riskinsä. Mutta toisaalta täytyy muistaa, että fyysisissä harrastuksissa on aina riskinsä. Tapaturmia ja vahinkoja sattuu, sille ei voi mitään, mutta minusta hevosharrastus ei ole sen vaarallisempaa kuin muukaan urheilu. Tulee mieleen joukko paljon vaarallisempiakin harrastuksia.
Hevoset ovat yksilöitä kuten ihmisetkin ja niitä riittää joka lähtöön. Osa on säikkyjä jotka hyppäävät katolle pienestäkin risahduksesta, toiset taas eivät korviaan lopauta vaikka taivas romahtaisi niskaan. Jotkut ovat tulisia ja vaikeasti hallittavia, toiset niin kilttejä ja rauhallisia että kuka tahansa pikkulapsikin voisi niitä käsitellä ilman ongelmia.
Joka tapauksessa, jos siskontyttösi haluaisi aloittaa hevosharrastuksen ja siksi haluaisi oman hevosen, se on väärä tapa aloittaa. Hän on valinnut hienon harrastuksen, mutta se vaatii sitoutumista enemmän kuin useimmat arvaavatkaan, ja yksin siitä syystä pitäisi ensin saada kokemusta siitä, mitä tämä hevostouhu on ns. kulissien takana. Siihen liittyy niin paljon muutakin kuin ratsastus, ja siitä kaikesta on syytä olla perillä ennen kuin hankkii oman.- Zipper
:DDDD
Ihmisten lukutaito täällä on tosi hyvä. Kannattaisi lukea se aloitusviesti ennen kuin kovin pitkää romaania kirjoittaa vastaukseksi :DDD- Hahhahaha
Niinpä!!! ;Ddddd
- monen haave
En ole koskaan ymmärtänyt vanhempia, jotka ostavat nuorelle hevosen, jos eivät itse ymmärrä hevosista yhtään mitään. Toki on mahdollista saada joiltain talleilta tukea tuon hevosen omistamiseen, mutta ei se tae ole. Monesti kuitenkin käy vielä niin, että nuori kuvittelee osaavansa hevosesta kaiken, mutta vaikka olisi ihan pienestä asti hevosten kanssa ollut, niin ei ole kyllä yksin vielä valmis hevosen omistamiseen ja noita luupää kakaroitahan ei saa edes sitten vaikka tallinomistaja neuvoa. No tässä kantani, riippumatta siitä onko provo vai ei.
Olihan siinä lopussa aika ontuva sanaleikki, mutta alku oli sellainen että joku muu voi miettiä saman suuntaisia asioita. Siksi vastasin siihen kuin järkevään viestiin ja jätin puujalkavitsit sikseen.
- Zipper1
Noh, voihan sitä tietysti vastata. Toivon vain ettei kukaan tosissaan asiaa mieti. Ainakaan sellainen joka oman hevosen ostoa harkitsee :)
Niinpä, mutta olen muutamankin kerran törmännyt sellaisiin ihmisiin jotka ovat ihan tosissaan suunnitelleet tekevänsä juuri niin tai ovat ehtineet jo tehdä. Hommataan hevonen jotta lapsi voi opetella ratsastamaan. Ja sitten ihmetellään kun homma menee pipariksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau566752Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens414745- 702514
Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat411939- 181568
Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,81482- 171301
Joka päivä olen lukenut
Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil151279- 241204
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.671117