Tuleva yh teiniäippä

yhmamma96

Heippa,
Raskaustesti näytti sitten kahta viivaa.
Olen 17-vuotias ja opiskelen oppisopimuksella kahvilassa.
En ole ehtinyt nyt opiskella kuin vasta muutaman kuukauden ja koe aikaa on 4kk.
Pidän lapsen, mutta keskeytyykö oppisopimus vai saanko äitiysloman ja pystyn siten jatkamaan koulutustani? Työnantajallehan pitää ilmoittaa maksimissaan muutama kuukausi ennen äitiyslomalle jäämistä. (jos nyt oikein muistan)

Olen siis tuleva yh, sillä lapsen isän kanssa vietimme kesällä paljon aikaa, mutta emme käyttäneet ehkäisyä. Eli keskeytetyllä yhdynnällä menimme. (kortsuja ei ollut ja pillerit vasta tulossa.) Molemmat olemme olleet tietoisia riskeitä, joten saarnoja tästä ei tarvitse nyt tulla antamaan. Ennen kuin mitään olimme tehneet, keskustelimme seurauksista. Sanoin suoraan, että jos raskaaksi tulen niin aborttia en tee. (Tietyt syyt lähipiirissä)

Lapsen isälle en tosin ole vielä kertonut plussasta, mutta veikkaisin että hän tuskin kuvioissa viihtyy. Tukea tulen kyllä lähipiiristäni saamaan, onhan minulla 4 kaveri joilla on lapsi. Oma äitini on valmis auttamaa. Äitini luuli minun olevan 14-vuotiaana raskaana ja kertoi että auttaa minua valitsin mitä vain, no silloinhan olin vielä neitsyt.

Kommenttia tulemaan. Myös muista teiniäideistä / tulevista olisi kiva saada juttu seuraa ja mahdollisesti pidempi aikaisia kavereita tai ystäviä. :)

37

338

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onnittelut

      Tyttö hyvä, iloiset onnittelut sinulle! Tämä on iloinen asia! Lapsen saaminen ei maailmaa kaada, vaikka nuori oletkin! Kerkiät elämässäsi opiskella vielä vaikka monta ammattia, lapsen saaminen ei tulevaisuuttasi pilaa, kuten ennen vanhaa ahdasmieliset tynnyrissä kasvaneet ajattelivat.

      Hienoa että olet vastuullinen, etkä halua aborttia. Äitisikin on tukemassa sinua päätöksessäsi, ja myös lapsen hoidossa, vaikuttaa siltä. Älä suotta otakkaan ristiksesi lapsen isää, jos hän ei ole valmis vastuuseen. Hyvä pitää välit, että tutustuu lapseensa. Löydät joskus elämänkumpöanin, kun sen aika on.

      Onnittelut sinulle raskautesi johdosta! Äidillesi onnea myös!

      Se on nykyään niin, että monet naiset haluavat tehdä lapsia liian myöhään, ja sitten on vaikeuksia tulla raskaaksi. Lisäksi, mitä sinun ikäiseesi nuoreen naiseen tulee, koskaan ei tiedä kohtalosta, voi olla ettei ole mahdollista myöhemmin tulla raskaaksi. Voi tulla sairautta, varhaiset vaihdevuodet (voivat tulla hyvinkin nuorena) tms kohtalon yllätystä. Ota vain se lapsesi vastaan nyt, kun kerran se tahtoo sinulle tulla!

      Hieno asia! Ei elämää kannata elää tiukkapipoisena ohjekirja kädessään.

      • pimpula93

        No jos sinulla ei ala kauheat pahoinvoinnit ja olet raskaustestin vasta tehnyt niin hyvinhän sinä pystyt ainakin sen neljä kuukautta olemaan siellä (: ja jos ei tule jatkossakaan mitään oireita niin suosittelen käymään niin pitkälle kuin pystyy. Ja mistäs päin suomea oot? Itse olen 19-vuotias yksinhuoltaja ja mielelläni tutustuisin sinuun.


      • yhmamma96

        Kiitos lämpimistä sanoista! Olen positiivisesti yllättynyt, että sain heti ensimmäisenä positiivisen kommentin. Yleensä samantien tulee negatiivista kommenttia. Täytänhän 18 ennen kuin lapsi syntyy joten asiat ovat helpompia (pankki,kela ym) ei tarvitse vanhempien allekirjoituksia jokaiseen lappuun.

        Äitini sekä muutama kaverini on tehnyt abortin joskus. Äitini kanssa olemme keskustelleet ja hän on sanonut että abortti on todella kivulias naiselle ja jättää kyllä arvet. Riippuu tietenkin ihmisestä miten asiat ottaa, mutta olemme äitini kanssa niin herkkiä että uskoisin että minulla tulisi olemaan paha olo henkisesti ja katuisin aborttia. Äidilleni seurasi abortista myös se että he joutuivat isän kanssa todella pitkään yrittämään lasta vasta kunnes tärppäsi. Itse olen sen verran lapsirakas että halua lapsia tulevaisuudessa enkä halua ottaa pienintäkään riskiä että unelmani kaatuisi siihen.

        Minullahan on koulutuksen suhteen haaveita, alunperin piti käydä tämä kahvio juttu oppisopimuksella.Sen jälkeen nuoriso ja vapaa-ajan ohjaajaksi ja kaikista eniten haluan perhetyötekijäksi. Mutta onneksi kerkeää opiskella myöhemminkin, vaikka aikuiskoulutuksen kautta!

        Kiitos sinulle, aamu lähti paremmin käyntiin! ♥


      • pimpula93
        yhmamma96 kirjoitti:

        Kiitos lämpimistä sanoista! Olen positiivisesti yllättynyt, että sain heti ensimmäisenä positiivisen kommentin. Yleensä samantien tulee negatiivista kommenttia. Täytänhän 18 ennen kuin lapsi syntyy joten asiat ovat helpompia (pankki,kela ym) ei tarvitse vanhempien allekirjoituksia jokaiseen lappuun.

        Äitini sekä muutama kaverini on tehnyt abortin joskus. Äitini kanssa olemme keskustelleet ja hän on sanonut että abortti on todella kivulias naiselle ja jättää kyllä arvet. Riippuu tietenkin ihmisestä miten asiat ottaa, mutta olemme äitini kanssa niin herkkiä että uskoisin että minulla tulisi olemaan paha olo henkisesti ja katuisin aborttia. Äidilleni seurasi abortista myös se että he joutuivat isän kanssa todella pitkään yrittämään lasta vasta kunnes tärppäsi. Itse olen sen verran lapsirakas että halua lapsia tulevaisuudessa enkä halua ottaa pienintäkään riskiä että unelmani kaatuisi siihen.

        Minullahan on koulutuksen suhteen haaveita, alunperin piti käydä tämä kahvio juttu oppisopimuksella.Sen jälkeen nuoriso ja vapaa-ajan ohjaajaksi ja kaikista eniten haluan perhetyötekijäksi. Mutta onneksi kerkeää opiskella myöhemminkin, vaikka aikuiskoulutuksen kautta!

        Kiitos sinulle, aamu lähti paremmin käyntiin! ♥

        Niin tosiaan, mistä päin suomea olet? Voisin antaa meilini jos haluat vaikka tutustua ja vertaistukea.


      • yhmamma96
        pimpula93 kirjoitti:

        No jos sinulla ei ala kauheat pahoinvoinnit ja olet raskaustestin vasta tehnyt niin hyvinhän sinä pystyt ainakin sen neljä kuukautta olemaan siellä (: ja jos ei tule jatkossakaan mitään oireita niin suosittelen käymään niin pitkälle kuin pystyy. Ja mistäs päin suomea oot? Itse olen 19-vuotias yksinhuoltaja ja mielelläni tutustuisin sinuun.

        Olen ajatellut / yritän olla niin pitkälle, kuin mahdollista. Tarkoituksena olisi olla juuri siihen asti milloin äitiysloman pitäisi alkaa viimeistään. Toki olon mukaan, mutta pääsääntöisesti 'turhia' poissaoloja välttäen. Asun Tampereella itse. :) Mistäpäin sinä olet pimpula93?


      • pimpula93
        yhmamma96 kirjoitti:

        Kiitos lämpimistä sanoista! Olen positiivisesti yllättynyt, että sain heti ensimmäisenä positiivisen kommentin. Yleensä samantien tulee negatiivista kommenttia. Täytänhän 18 ennen kuin lapsi syntyy joten asiat ovat helpompia (pankki,kela ym) ei tarvitse vanhempien allekirjoituksia jokaiseen lappuun.

        Äitini sekä muutama kaverini on tehnyt abortin joskus. Äitini kanssa olemme keskustelleet ja hän on sanonut että abortti on todella kivulias naiselle ja jättää kyllä arvet. Riippuu tietenkin ihmisestä miten asiat ottaa, mutta olemme äitini kanssa niin herkkiä että uskoisin että minulla tulisi olemaan paha olo henkisesti ja katuisin aborttia. Äidilleni seurasi abortista myös se että he joutuivat isän kanssa todella pitkään yrittämään lasta vasta kunnes tärppäsi. Itse olen sen verran lapsirakas että halua lapsia tulevaisuudessa enkä halua ottaa pienintäkään riskiä että unelmani kaatuisi siihen.

        Minullahan on koulutuksen suhteen haaveita, alunperin piti käydä tämä kahvio juttu oppisopimuksella.Sen jälkeen nuoriso ja vapaa-ajan ohjaajaksi ja kaikista eniten haluan perhetyötekijäksi. Mutta onneksi kerkeää opiskella myöhemminkin, vaikka aikuiskoulutuksen kautta!

        Kiitos sinulle, aamu lähti paremmin käyntiin! ♥

        Mulla oli jotenki jääny ihan kokonaan huomioimatta toi kohta et asut tampereella. Me asutaan pk-seudul, eli meil on vähä turhan pitkä välimatka. Annan sulle silti mun meilin jos haluat vaikka kysyä jotain yms (:

        [email protected]


      • yhmamma96
        pimpula93 kirjoitti:

        Mulla oli jotenki jääny ihan kokonaan huomioimatta toi kohta et asut tampereella. Me asutaan pk-seudul, eli meil on vähä turhan pitkä välimatka. Annan sulle silti mun meilin jos haluat vaikka kysyä jotain yms (:

        [email protected]

        Okei juu :)


    • onnittelut

      Kuule tyttö, luota vain itseesi ja kuuntele niitä ihmisiä, joilla on kannustava ja positiivinen asenne. (Kritiikkiäkin voi kuunnella, mutta silloin, kun se on rakentavaa.) Suomalaisessa kulttuurissa on hyvin keskiluokkaiset arvot; elämän pitäisi mennä askel yksi, askel kaksi jne... Ja juuri tässä järjestyksessä. Elämää ei voi ohjailla!

      Sinulla on kaikki kohdallaan ajattelussasi. Ole vain tyytväinen omaan päätökseesi, ja uskoisin että neuvolassa yms sinua tuetaan. Aina löytyy erilaisia mielipiteitä, mutta tämä koskee kaikkea, oli kysymys sitten tukan väristä, puseron väristä ja mallista, tai toisen elämästä.

      Wow! Muista aina pitää pää pystyssä, ja luota itseeni ja omaan oikeuteesi rakentaa itsesi näköinen elämä. Työt ja opiskelut tulevat kun tulevat, aika aikaansa kutakin, ja kuiten jo sanoin, sinä voit opetella vaikka kuinka monta ammattia ja työtä, jos Luoja suo. Elämässä on viisasta ottaa avosylin vastaan se, mitä kulloinkin annetaan.

      Jos joku sanoo jotain kielteistä, tai osoittaa kielteistä asennetta, niin muista, että se ei johdu sinusta, vaan tällä ihmisellä on jokin oma syy (ehkä rajoittunut ajatusmaailma), miksi hän asennoituu kielteisesti. Se on hänen asiansa. Aivan kuten on sinun asiasi, miten sinä suhtaudut elämään. Ja sinulla on niin reipas ja kypsä asenne, että lapsesi on onnen pekka tai onnen tyttö! Sinä olet selvästi niin rohkea tyttö, että selviydyt kaikesta.
      Hymyile kaunista hymyäsi ja ole kiitollinen raskaudestasi ja äitisi tuesta!

      Kaikkea hyvää teille!

      • Onnittelut

        PS Onnittelut -nimimerkki lisää, että vastauksellani en tarkoita sitä, että kaikkien ikäistesi tyttlöjen kannattaa hankkia lapsi. Joku voi vastaukseni tulkita sitenkin... Tarkoitan sitä, että nyt on elämässä käynyt sinulle näin. Se ei ole maailman loppu, ja koska näin kävi, asia hyväksytään ja se nähdään hyvänä asiana.

        Koska on totta, että lapsen saaminen ei maailmaa kaada, eikä ole enää 2013 syy mahdottomaan vouhotukseen ja avunhuutoihin. Maailma on pullollaan naisia, jotka ovat saaneet lapsen nuorena. He ovat hoitaneet lapsensa ja eläneet elämäänsä siinä missä muutkin; opiskelu, työ, jne.

        Ihan turhaa ja tyhmää tehdä tästä jokin katastrofi. Koska se ei todellakaan ole mikään katastrofi. Ja tyttö, tuleva äiti, on ilmeisen valmis äitiyteensä.

        Sinä tulet pärjäämään hienosti!


      • yhmamma96

        Näinhän se on. Onhan minulla lapsista kokemusta, puolivuotta hoidin erään perheen pieniä lapsia. Se ei tietenkään ole sama asia kuin oma lapsi. Eniten vain pelottaa sosiaalityöntekijät. En ole siis ollut sossujen kanssa ennen tekemisissä, mutta niin paljon lukenut juttua heidän toiminnastaan ja tutuilta kuullut. Ottavat kuulemma helposti nuoret vanhemmat silmätikukseen. :/

        Kiitos paljon rohkaisevista sanoista! En tiedä itse ikääsi, mutta jos sinulla itselläsi on lapsia, he ovat onnellisia kun omaavat noin avarakatseisen ja rohkaisevan vanhemman!


    • 33333333333333

      Ette käyttäneet ehkäisyä. Siltikin piti alkaa nusuttelemaan. Puhuitte mahdollisista seuraamuksista. Entä jos tulen raskaaksi? Nii in.. Ja sinä tulit. Mitäs lapsen isä sanoi kun puhuitte että jos tulet raskaaksi? Vai ettekö puhuneet asiasta mitään, piti vaan päästä panemaan? En tajua tällästä.

      Ette siis tarkoituksella alkaneet tekemään lasta vaan aloitte sekstailemaan koska kumpaakin halutti? Puhuitte kuitenkin, mitä ehkä voisi tapahtua, niinkö? Sitten totesitte että noniin aletaampa panemaan, tulee raskaaksi tai ei.. Ai niin pidän muutes lapsen sitten jos niin tapahtuu.. Ja ukko varmaan tähän juu ok anna ny sitä pimppaa.. Ja tässä lopputulos.. Ja lapsen isäkö ehkä häippäsee kun saa tietää? No varmana. Olette niin nuoria. Ja tyhmiä.

      Eikös niitä lapsia ruukata tehdä parisuhteessa, kaksi toisiaan rakastavaa ihmistä tekee lapsen kun haluavat sellaisen. Silloin aletaan koittamaan lapsentekoa, ei muuten!

      Jos panna haluaa niin kortsu käyttöön tai pillerit, ei se ole niin vaikeaa. Jos kortsuja ei ole, niitä ostetaan, jos ei kehtaa ostaa, käytetään pillereitä, jos niitä ei ole, ne hankitaan ennen kun pannaan, jos ei, sitten ei kannata panna. Onko se vaikia käsittää??

      • yhmamma96

        Keskustelimme asiasta. Meillä ei sattunut olemaan kortsuja ja niitä ei siihen hätään päästy mistään ostamaan. (yö) Pillerien hommaus aika minulle oli viikonpäässä. Emme tarkoituksella alkaneet lasta yrittää, molemmilla koulutus kesken. Meillä sattui vain olemaan ilta, jolloin saimme olla kahden kesken kotosalla josta meille ilmoitettiin lyhyellä varoitusajalla.

        Tottakai jokainen tietää riskit. En ole varma häippäseekö kuvioista. Olemme puhuneet ennen tätä tapahtumaan muuten vain lapsista. Hän on kertonut että haluaa lapsia ja pieni vauvakuume sisarustensa lapsien takia. Tunnemme molemmat teinivanhempia ja he ovat meidän molempien kavereita. Myös pojan sisko on saanut lapsen 17-18vuotiaana. Poika on puoliksi ulkomaalainen ja en tiedä heidän kulttuuristaan kauheasti, mutta lapsirakkaita he ainakin ovat. Mutta sisaruksia häneltä löytyy 4-5kpl ja suurimmalla osalla on lapsia. Itse tiedän sen että vaikka yh:ksi jäisin, niin pärjäisin. ''Olette niin nuoria'', jep minä olen, mutta mistä tiedät pojan / miehen ikää? :)

        Kortsujen tai pillereiden hommaaminen ei minulle ole ikinä ollut kehtaamisesta kiinni. Luonnollisia asioita. Nyt vain kävi näin. Itselläni on muutenin aina ollut periaate, jos ei kehtaa ehkäisyä ostaa/hommata ei ole valmis seksiin.


    • onnittelut

      Tyttö, täällä vielä Onnittelut -keskustelija. Sinä tiedät itse miten ja mitä haluat tilanteestasi ulkopuolisille avautua. Olet ilmeisen avoin, reilu ja luottavainen luonteeltasi. Ystävällisesti vinkkinä vain, että kannattaa harkita, mitä itsestäsi kerrot, missä, milloin ja kenelle. Suojele itseäsi, opettele pitämään rajoja. Tietyt asiasi kuuluvat vain sinulle, ja sinulle ja äidillesi. Aivan sama juttu, että et päästä kotiisi ihan vieraita ihmisiä tai keitä tahansa. Ei sinun tarvitse selittää kenellekään yksityisiä, intiimejä asioitasi. Ne eivät kuulu toisille. Keskity nyt vain itseesi, omaan hyvinvointiisi ja omiin suunnitelmiisi.

      Suotta hulehdit sosiaalivirkailijoista. Heidän perustehtävänsä on auttaa ja tukea sinua. He ovat kukin omia persooniaan, älä ota liian henk kohtaisesti. Kannattaa keskittyä itseensä. Maailma on iso, menet pyörälle päästäsi, et tiedä mitä ajatella, jos mietit liiaksi muiden sanomisia yms.

      Kaikkea hyvää!

    • 33333333333333

      En tiedäkään pojan (tai miehen) ikää mutta jos itse olet 17vuotias niin tuskin.. Ainakaan toivottavasti... Tämä poika (mies?) ei ole paljoa vanhempi..

      En vaan voi käsittää tällästä panemis meininkiä ilman mitään ehkäisyä.. Sen ymmärrän jos kummatki haluaa lapsen niin ok, sitten voi yrittää, mutta kun ette halunneet, toteatte vain että ok, raskaaksi tuleminen on mahdollista, jos tulen, pidän lapsen ja siinäpä se.

      • yhmamma96

        No vanhempi kyllä on, mutta tarkkaa ikää minun ei tarvitse teille kertoa. Muutenkaan koska loppujen lopuksi Tampere on sen verran pieni paikka.


    • Miesope

      Seksiä pitää harrastaa ja raskaus ei mitään haittaa, vaikka toisen kanssa ei yhdessä asu. "Tuli yllättäen tilaisuus". Aikuismaista?

      En valitettavasti oikein missään näe sitä jonkun mainitsemaa kypsyyttä. Kypsä ihminen olisi jo aikaisemmin hoitanut ehkäisyn kuntoon, mikäli suhdetta oli jonkin aika kestänyt. Jos suhde oli uusi, kuulostaa ajatusmalli "Lapsi saa tulla jos on tullakseen..." lähinnä saitaalloisen typerältä. Valitan, niin se vain on.

      Toivon, että avaus on trolli, koska niin lapselliselta koko tämä avaajan ajatusmaailma tuntuu. Missään en näe aikuismaista kypsyyttä enkä sitä, että asioita olisi ohdittu pitemmälle kuin varttitunnin päähän.

      Sekstaamaan piti päästä ja siinä sivussa tuli siis jo "keskusteltuakin" aiheesta? Epäilemättä. Juuri niinhän kuumana käyvät teinit hormoniensa huumassa VARMASTI tekevät.!

      YH:na pärjäämisestä ei tiedä mitään kukaan sellainen, joka ei itse ole siinä tilanteessa elänyt. Sen asian suhteen leveily ei paljoa auta. Minä näen työssäni muuttokierteessä olevia äitejä, joiden joka lapsella on eri sukunimi. Mitään hienoa siinä ei ole.

      Joku kantaa vastuun näistä hölmöilyistä. Se vastuu lankeaa valitettavasti niin lapsille kuin veronmaksajien kustantamille organisaatioillekin sosiaali-, terveys- ja koulusektoreilla.

      • Onnittelut

        Miesope, jokaiseen asiaan on lukuisia näkökulmia, lukuisia vastauksia, jopa 'järkeviä' ja 'oikeita' vastauksia. Miksi sitten elämä ei tapahdu näiden 'oikeiden' vastausten mukaisesti? Ei tänään, ei kymmenen vuotta sitten, eikä sata vuotta sitten. -Tiedätkö vastauksen? Minä en tiedä. Tiedän vain, että elämää ei voi ohjailla. Elämässä sattuu ja tapahtuu. Ratkaisevaa on se miten suhtaudumme tapahtuneeseen. Saarnaaminen siitä, mitä olisi pitänyt tehdä, on mielestäni turhaa. Mielestäni tällaisessa tilanteessa voi 'opettaa' asenteella, että arvostaa toisen elämää; sitä missä toinen on, ja sitä tietä, miten toinen on mahdollisesti kulkenut juuri siihen paikkaan.

        Näin avataan tietä avoimelle, vastavuoroiselle vuorovaikutukselle. Siinä ei arvoteta, että "sinä olet tyhmä, etkä tiedä mitä teet... Minä sen sijaan tiedän". Minusta tällainen toista kunnioittava vuorovaikutus on ilmapiiri, jossa ihminen luontaisesti on vastaanottavainen sille, miten häntä kohdellaan. -Tämä puolestaan vaikuttaa siihen, minkälaisena hän kokee itsensä; hänen vastaanottavaisuudelleen (erilaisis näkökulmia ym) jne.

        Minusta yhteiskunnassa emme muuta mitään paremmaksi osoittamalla ihmisiä sormella. Minusta on tärkeää, että suhtaudumme ihmisiin arvostaen ja kunnioituksella.


      • Miesope
        Onnittelut kirjoitti:

        Miesope, jokaiseen asiaan on lukuisia näkökulmia, lukuisia vastauksia, jopa 'järkeviä' ja 'oikeita' vastauksia. Miksi sitten elämä ei tapahdu näiden 'oikeiden' vastausten mukaisesti? Ei tänään, ei kymmenen vuotta sitten, eikä sata vuotta sitten. -Tiedätkö vastauksen? Minä en tiedä. Tiedän vain, että elämää ei voi ohjailla. Elämässä sattuu ja tapahtuu. Ratkaisevaa on se miten suhtaudumme tapahtuneeseen. Saarnaaminen siitä, mitä olisi pitänyt tehdä, on mielestäni turhaa. Mielestäni tällaisessa tilanteessa voi 'opettaa' asenteella, että arvostaa toisen elämää; sitä missä toinen on, ja sitä tietä, miten toinen on mahdollisesti kulkenut juuri siihen paikkaan.

        Näin avataan tietä avoimelle, vastavuoroiselle vuorovaikutukselle. Siinä ei arvoteta, että "sinä olet tyhmä, etkä tiedä mitä teet... Minä sen sijaan tiedän". Minusta tällainen toista kunnioittava vuorovaikutus on ilmapiiri, jossa ihminen luontaisesti on vastaanottavainen sille, miten häntä kohdellaan. -Tämä puolestaan vaikuttaa siihen, minkälaisena hän kokee itsensä; hänen vastaanottavaisuudelleen (erilaisis näkökulmia ym) jne.

        Minusta yhteiskunnassa emme muuta mitään paremmaksi osoittamalla ihmisiä sormella. Minusta on tärkeää, että suhtaudumme ihmisiin arvostaen ja kunnioituksella.

        Aikuisen ihmisen on kestettävä myös tosiasiat. On teinifilosofiaa olettaa saati vaatia, että täyttä hölmöyttäkin on vain kannustettava ja kehuttava.

        Teinit eivät todellakaan tiedä mitä tekevät. Fiksuin osa teineistä ymmärtää sen, mutta jotkut eivät. Se kansanosa tuottaa liukuhihnalta jälkeläisiä ongelmiin jo ties monennessako sukupolvessa.

        Näitä joutavia troliavauksia tuottanee tänne yksi ihminen.


      • valitettavasti.
        Miesope kirjoitti:

        Aikuisen ihmisen on kestettävä myös tosiasiat. On teinifilosofiaa olettaa saati vaatia, että täyttä hölmöyttäkin on vain kannustettava ja kehuttava.

        Teinit eivät todellakaan tiedä mitä tekevät. Fiksuin osa teineistä ymmärtää sen, mutta jotkut eivät. Se kansanosa tuottaa liukuhihnalta jälkeläisiä ongelmiin jo ties monennessako sukupolvessa.

        Näitä joutavia troliavauksia tuottanee tänne yksi ihminen.

        Itket nyt kaatuneen maidon perään.


      • yhmamma96

        Voi jestas nyt taas.. :D
        Meidän päätös oli harrastaa keskeitetyllä yhdynnällä. Ehkäisyn olisin aikaisemmin hoitanu kuntoon, mutta aika pitää varata ja Tampereella päin sattuu olemaan varsinkin kesäisin aika pitkät jonot. Varasin ajan samantien kun rupesimme taas tapailemaan / tapailemme edelleen.

        Valitan tämä ei ole trolli, vaikka kuinka haluaisit. Olimme keskustelleet muutama tunti ennen kuin päätimme ruveta seksiä harrastamaan.

        En ole itse missään vaiheessa leveillyt, mutta olen todennut että tulen pärjäämään vaikka sitten yh:na. Olen kuitenkin niin voimakastahtoinen persoona että tiedän että pärjään, rankkaa se tulee kuitenkin olemaan.


      • nyt naurattaa jo
        yhmamma96 kirjoitti:

        Voi jestas nyt taas.. :D
        Meidän päätös oli harrastaa keskeitetyllä yhdynnällä. Ehkäisyn olisin aikaisemmin hoitanu kuntoon, mutta aika pitää varata ja Tampereella päin sattuu olemaan varsinkin kesäisin aika pitkät jonot. Varasin ajan samantien kun rupesimme taas tapailemaan / tapailemme edelleen.

        Valitan tämä ei ole trolli, vaikka kuinka haluaisit. Olimme keskustelleet muutama tunti ennen kuin päätimme ruveta seksiä harrastamaan.

        En ole itse missään vaiheessa leveillyt, mutta olen todennut että tulen pärjäämään vaikka sitten yh:na. Olen kuitenkin niin voimakastahtoinen persoona että tiedän että pärjään, rankkaa se tulee kuitenkin olemaan.

        Heh heh. Muutaman tunnin keskustelitte ja sitten jo piti panna! Todella aikuismaista toimintaa.


    • jonsse1

      eiköhän noita teiniäitejä ja isiä ole ihan liikaa jo... opiskelkaa, hankkikaa ammatti ja hyvä, luja, kunnon parisuhde ja miettikää sitten niitä tenavia.. sairaaksi menny tää maailma. 17vuotias on lapsi vielä itekki vaikka kuinka kuvittelis olevansa aikunen.

      • pimpula93

        Surullista miten miesope jaksaa joka paikassa keuhkota ): juu kukaan ei tiedä millaista yksinhuoltajuus on jos ei itse sitä ole kokenut. Ei niin, mutta minä tiedän koska itse olen yh. Ja en häpeä myöntää sitä ja miksi häpeäisin, mieshän se raukkamaisesti jätti meidät vaikka suunniteltu lapsi, molemmilla ikää 19. Tiedän et seuraavaks alkaa keuhkoominen ja sanonpahan vaan et sittenhän alkaa. Minä tiedän että yksinhuoltajana on rankkaa, mut se suurin osa mikä on helppoa vie kaikesta voiton. Yksinhuoltajia on nuoria ja niin myös vanhempia naisia.


      • yhmamma96

        Koko ajan opiskelen ja kerkeän suorittamaan puolet koulutuksestani. ;)
        Olen vielä teini, lapsi ja ties mitä. Mutta vastuuta pystyn ottamaan paremmin kuin tietyt oman ikäiseni. Olen asunut jo yksin poissa kotoa, koulupaikkani & oppisopimukseni olen yksihoitanut. Olen myös ollut vastuussa pikkusiskostani silloin kun perheessämme on mennyt huonosti.


    • onnittelut

      Miesopen asenteesta voi jokainen lukija tehdä omat johtopäätelmänsä. jokainen aikuinen ja nuorempikin osaa tehdä omat johtopäätelmänsä. ihmiset, jotak ovat sormi pystyssä kertomassa asioiden laidan, heillä harvoin on rakentavia ratkaisuja miten eteenpäin. Eli jokaisella meillä on omat läksymme opittavana. Niin 17-vuotiaana kuin minkä tahansa ikäisenä. Oppiminen edellyttää, että katsoo peiliin eikä sokeudu itselleen, kun on niin kiire osoitella toisia sormella.

      Tyttö on 17-vuotias, sinä todennäköisesti yli 40 vee. Sinä et auta tuolla asenteellasi pätkän vertaa nuorta ihmistä.

      Minä en aio osallistua tällaiseen turhaan kielteiseen syyttelykeskusteluun, johon nyt itsekin syyllistyin, enkä ole siitä ylpeä.

      Minä luotan siihen, että kun aikuiset osaavat käyttäytyä toisia arvostavalla ja kunnioittavalla tavalla, niin kyllä tällä on suorat vaikutukset nuoriin. Minä luotan siihen, että nämä nuoret äidit tällä palstalla löytävät tiensä itselleen ja lapsilleen tässä maailmassa.

    • Fakta

      Ainoa järkevä ratkaisu avaajan tilanteessa on abortti.

      • kerroppas

        Miten niin?


      • Fakta
        kerroppas kirjoitti:

        Miten niin?

        Tuollaiseen tilanteeseen ei ole järkevää tehdä lasta. Luulisi maalaisjärjenkin riittävän kertomaan sen.


      • kerro lisää
        Fakta kirjoitti:

        Tuollaiseen tilanteeseen ei ole järkevää tehdä lasta. Luulisi maalaisjärjenkin riittävän kertomaan sen.

        Millaiseen tilanteeseen on?


      • Fakta
        kerro lisää kirjoitti:

        Millaiseen tilanteeseen on?

        Lapsi hankitaan vakaaseen parisuhteeseen, jossa aikuiset ihmiset kykenevät itsensä ja lapsensa elättämään työllään. Takana olisi myös hyvä olla jonkin aikaa yhdessä asumista, jotta toisen oikeasti tuntee.


      • että niinpä
        Fakta kirjoitti:

        Lapsi hankitaan vakaaseen parisuhteeseen, jossa aikuiset ihmiset kykenevät itsensä ja lapsensa elättämään työllään. Takana olisi myös hyvä olla jonkin aikaa yhdessä asumista, jotta toisen oikeasti tuntee.

        Ja sitten nekin eroaa. Joten mitä eroa siinä on?


      • Fakta
        että niinpä kirjoitti:

        Ja sitten nekin eroaa. Joten mitä eroa siinä on?

        Aikuiset ihmiset pystyvät eron jälkeenkin huollehtimaan lapsestaan paremmin kuin työttömät teinitt, jotka eivät ehtineet edes kouluttautua. Lasten hankkiminen niin että toista ei edes juuri tunne on hölmöä. Aikuiset ihmiset pysyvät yhdessä lapsen jälkeenkin todennäköisemmin kuin teinit.


      • että niin
        Fakta kirjoitti:

        Aikuiset ihmiset pystyvät eron jälkeenkin huollehtimaan lapsestaan paremmin kuin työttömät teinitt, jotka eivät ehtineet edes kouluttautua. Lasten hankkiminen niin että toista ei edes juuri tunne on hölmöä. Aikuiset ihmiset pysyvät yhdessä lapsen jälkeenkin todennäköisemmin kuin teinit.

        Eipä näytä aikuisetkaan onnistuvan lasten kasvatuksessa.
        Lehdistä näkyy miten hataraa se on keski-ikäistenkin vanhemmuus.


    • mamma19v

      Hei! mistä päin oot? Itse tamperelainen 19v 1v9kk ikäisen tytön äiti :)

    • omg.

      Taas yks säälittävä lunttu lisää äpäröineen.

      • idi siellä vai?

        Persoonallisuushäiriökö iski?


    • Alli___

      kuulostaa ihan kiintoisalta tietää kehitystä. onko sulla blogia yms.? :)

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2809
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      376
      2664
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2200
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1876
    5. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      71
      1838
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1783
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1774
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      143
      1708
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1603
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1482
    Aihe