Suunnittelemme suurehkoa sisätilojen remonttia. Muutama remonttiporukka on katsastanut kohteen: pari niistä uskalsi antaa urakkatarjouksen, yksi tekisi vain tuntityönä.
Mitä mieltä olette mittavamman projektin teettämisestä tuntitöinä? Karkaavatko kustannukset käsistä? Ymmärrän tätä urakkatarjouksesta kieltäytynyttä hyvin siinä mielessä, että remontissa on vielä monta seikkaa avoinna ja selviääkin vasta purkuvaiheessa.
Remontti urakkana vai tuntihintaan?
7
1355
Vastaukset
- h30
Jos teillä on selkeästi tiedossa työn sisältö niin ehdottomasti urakkana ja mahdolliset lisäykset sitten esim. tuntitöinä jollon pystyt tekemään jonkunlaisen budjetin. Jos annat koko keikan tuntitöinä niin silloin on ns. piikki auki ja lopullisista kuluista ei tietoakaan.
- kari789
Jos teet tuntityönä, niin maksat vain tehdystä työstä. Jos urakkana, niin tarjouksen tekijä pistää päälle ns urakkalisän esim 20-40% siltä varalta, että tulee yllätyksiä. Jos niitä tulee, niin urakoitsija saa niistä myös korvauksen, ilman että pitää niistä neuvotella tai kiistellä lisähintaa. Jos ei tule, niin asiakas maksaa niistä vaikka niitä ei tulisikaan. Asiakas on kuitenkin tyytyväinen, kun tietää hinnan etukäteen.
Katsoin 3 viimeistä työtäni. Olin arvioinut niiden kestoksi 76, 216 ja 176 tuntia. Niihin kului 71, 210 ja 172 tuntia. Aikaa kului -7%, -3% ja -2% arvioidusta. Asiakkaat 1 ja 3 ottivat tuntihinnalla ja säästivät 7 ja 2 %. Keskimmäinen asiakas otti urakalla ja maksoi täydet 100% ja lisäksi urakkalisän 22%. Tiesipä hinnan kuitenkin etukäteen.- Et sillein
Paljon työtä vaativat kohteet kannattaa teettää tuntityönä ? Sähkömies ottaa 38 e tunti luultavasti hänen työnsä omakotitalo työmaallakin on halvempaa urakkana ?
- mänoin
pyydä tuntiarvio ja teetä laskutyönä.
Jos kiinteän hinnan tarjoaja osaa arvoida riskit, hän tietystikin lisää vastaavan potin siihen kiinteään tarjoukseensa, jolloin tilaaja maksaa toteutumattomista riskeistä ylimääräistä kiinteän hinnan tarjoajalle.
Jos riskit toteutuvat oletettua suurempina, kiinteähintaisen keikan tarjonneelle tulee jossain vaiheessa hoppu ja hätä - laatu saattaa vaarantua, jos varatut tunnit käyvät vähiin.
Itse teettäisin tuntityönä ja valvoisin huolellisesti. Silloin ei maksa mistään sellaisesta, mitä ei edukseen saa.- P. Andora
Ja niin Rauno avasi Pandoran lippaan. . .
Tuntityöläisiä pitää valvoa että he tekevät joka tunnin josta laskuttavat. Eli aamulla pitää olla heitä vastassa ovia avaamassa, päivällä kellottaa paljonko kukin viettää ruokatuntia ja illalla tarkistaa että kaikki olivat paikalla.
Ja matkoista työmaalle ja kotiin ei tarvitse maksaa koska se ei tuota lisäarvoa rakennuskohteessa.
Jos voit osallistua projektiin olemalla paikalla koko ajan niin silloin pystyt maksamaan jokaiselle työntekijälle oikean palkan.
Kannattaa myös tarkastaa että tekijöillä on ammattimiehen työkalut mukana, jos ei ole tai niistä pitää erikseen maksaa niin älä palkkaa.
- kari789
Todella ikävää, että on tekijöitä, joiden toimintaa pitää valvoa, olipa sitten kyse työajasta tai laadusta. Minun ammattiylpeyteeni kuuluu, että minuun voi luottaa, ei tarvitse valvoa kuin pikkulapsia. Asiakasta laskutetaan vain käytetyistä aineista ja tehdystä työajasta ja työ tehdään kunnolla tai sitä ei tehdä ollenkaan.
Sattumoisin juuri tänään, kun tulin vähän ennen kello 8 työpaikalleni, niin paikalla naapurihuoneistossa oli myös jo putkimies ja parkettimies. Kaikki 3 siis olimme työpaikalla jo hieman ennen sovittua alkamisaikaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481548Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 241060
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871036- 87965
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70779