Tuhkaa omenapuille??

Omenien toivossa

Minulla on puutarhassa kymmenkunta omenapuuta, jotka menestyvät vaihtelevasti. Myyrät tahtovat vaivata sekä maan alla että päällä. Muutaman kerran pienempi puu on heilunut keväällä kuin irtoava hammas, muutaman juuren varassa, mutta on kastelun avuilla hiukan toipunutkin, ei hyvin kyllä.
Myyriin olen kokeillut yhtä ja toista konstia, mutta alan olla toivoton niiden kanssa.

Nyt ajattelin kokeilla ainakin maanpäälisiin myyriin tuhkan levittämistä syksyllä puitten juurille, mutten tiedä, mitä omenapuut sanoisivat lääkityksestä.
Onko kenelläkään kokemusta?

Maa itse lienee hapahko, kun on entistä metsän pohjaa, siitä on kyllä jo yli 20 v..
Tuhkaa löytyisi ämpärikaupalla.

Olisin kiitollinen mielipiteistä.

11

8110

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eedenistä itään

Laita ennemmin myyräverkkoa omenapuiden runkojen suojaksi. Syksyllä omenapuut voisi kalkita kunnolla. Sido tukiseipääseen ne omenapuut, joiden juuria vesimyyrät ovat tuhonneet, Itsekin olen pulassa vesimyyrien kanssa, kissakin kuoli. Myyrät eivät mene rotanloukkoihin, eivätkä häkkipyydykseen.

• Kaskenpoltto

Tuhka on juuri emäksistä ja poistaa maan happamuutta. Heitetään vaan maan pinnalle ja sade aikanaan hoitaa loput.
      Vanhalle metsänpohjalle pari ämpärillistä tuhkaa aarille. Entisaikaan metsänpohja ja siinä oleva kasvillisuus poltettiin kaskelle, jolloin siinä voitiin kasvattaa ja viljellä.

• Omenien toivossa

Kiitos molemmille vastaajille, Eedenistä itään ja Kaskenpoltto. Ihan hyviä näkökohtia molemmilla. Minä kun yritän löytää lääkettä sekä myyrille, etupäässä vesimyyrille ja myös hyödyllistä lannoitusta omenapuille. Tällä hetkellä pahin ongelma epäilemättä ovat vesimyyrät, jotka puuhaavat piilossa maan alla. Maan pinnalla toimivat myyrät ovat jotenkin hallinnassa, kuten jänikset ja peuratkin. Kaikki ovat kyllä osansa tehneet, viimeksi jänikset, kun lunta oli niin paljon, että aidan yli pääsi loikkimaan.
        Se tuhkalannoituksen tarve tuli mieleen maapohjasta ja muumiotaudin vaivasta. Mikähän senkin aiheuttaa? Jospa se olisi auttanut useampaan ongelmaan.
        Kiitos vielä ehdotuksista!

• Tuhka on ihan hyvä tuote, itse ripottelen sitä keväisin omenapuiden ympärille maahan.
      Isoäitini teki aina niin ja sanoi sen "kukittavan" puita paremmin!
      Olen huomannut sen vertailussa et pitää paikkaansa.
      Kuudesta omenapuusta, neljälle annoin tuhkaa, hyvin kukkivat!
      Kahdelle en antanut ja kukkivat heikommin.
      Istuta valkosipuleita omenapuun juurille, myyrät inhoovat valkosipulia.
      Valkosipulien istutus aika on nyt juuri sopiva. Nehän istutetaan aina syksyisin maahan,jotta ehtivät keväällä heti kasvuun!
      Myyrät ja valkosipuli eivät samassa maassa viihdy, kokemusta on!
      Söivät multa ain kukkasipulit; krookukset ja tulppaanit!
      Naapuri sanoi et "keisarin pikarimalja" sipulikukkanen, on myyrien karkoitukseen kans hyvä!

• hailii happamii

Miten se verkko suojaa omenapuiden runkoja myyriltä ?
      Jos et satu tietämään, nimim. Eedenistä itään, myyrät möyrivät maan alla !
      Valkosipuliohje on varmaan hyvä, ainakin kokemuksesta ja itse hautaan silloin tällöin kukkasipulipenkkiin ym paikkoihin kalanperkeet puutarhaan sopivan syvälle: ei tule YKSIKÄÄN myyrä eikä muu.
      Kalanperkeet eivät haise puutarhan mullassa, mutta myyrille se haju on kammotus.

• aimnottöiivel

Kalanperkeet voi toimia hyvin, mutta ainakin minulla valkosipuli vaikutti ainoastaan niin, että niitä ilmestyy keväisin mtä oudoimmista paikoista esiin eli kuin myyrät olisivat kuljettanet niitä toisaalle.

Verkko suojaa runkoa niin myyriltä kuin jäniksiltä ollessaan riittävän korkea - varsinkin talella sen olisi hyvä olla parimetrinen, sillä hanget voivat olla paikoin hyvinkin korkeita ja esim. rusakko ylettyy jopa metrin korkeuteen. Tavalliset myyrät taas tekevät käytäviään hangen alla ja törmäävät verkkoon. Vesimyyrät taas kaivavt omia käytäviään maan sisään ja niiden torjumiseksi sun pitäisi ulottaa verkot parin kolmen metrin syvyyteen, mutta sehän ei enää ole järkevää vaikkakin mahdollista.

Oikeastaan kaikki mitä haluat suojella pitäisi istuttaa metalliverkkosukkaan, joka suojelee kaikelta pahalta, mutta sellaista ratkaisua ei vielä ole tullut vastaan joten entisillä mennään ja toivotaan parasta.

• Eedenistä itään

Olet hyvin tietämätön ja typerä. Eipä pidä kimpaantua, kun sinun tietopuolesi on hutera. Myyriä on monta sorttia. Pelto- ja myös toisinaan metsämyyrät jyrsivät puiden runkoja, siis syövät kuoren. Pahimmillaaan myyrät syövät kuoren rungon ympäri ja puu kuolee.
        Ojamyyriin verkko auttaa jonkin verran, jos verkon upottaa maan sisään.

• Eedenistä itään
        Eedenistä itään kirjoitti:

Olet hyvin tietämätön ja typerä. Eipä pidä kimpaantua, kun sinun tietopuolesi on hutera. Myyriä on monta sorttia. Pelto- ja myös toisinaan metsämyyrät jyrsivät puiden runkoja, siis syövät kuoren. Pahimmillaaan myyrät syövät kuoren rungon ympäri ja puu kuolee.
        Ojamyyriin verkko auttaa jonkin verran, jos verkon upottaa maan sisään.

Yhden omenapuu olen pystynyt suojaamaan vesimyyriltä hiirenkarkoittimen avulla. Muovilla olen peitellut johtokelan ja sen hiirenkarkoittimen, koska hiirenkarkoitin on tarkoitettu sisätiloihin. Toissapäivänä laitoin hedelmätarhaan patteteilla toimivan myyränkarkoittimen. Vaan eilen kun työskentelin ulkona noin viiden metrin päässä karkoittimesta nelisen tuntia, tuli huono olo ja korvat tulivat kipeiksi. Käytin miltei koko ajan kuulosuojaimia, vaan vielä tänäänkin korvissa tuntuu kipeältä.

• Repa

Murskaa valkosipulinkynnet ja pudottele myyrän koloihin, kyllä lähtee.Kokonaiset kynnet veijari työntelee maanpinnalle.Olen istuttanut marjapensaitten ja omenapuiden juurelle valkosipuleita, toimii.

• Kerrastaselvää

On myyriin yksi konsti, mutta se vaatii sen, että on joku vanha polttomoottorilaite (kuten mopo) joka savuttaa hyvin. Pakoputkesta letku myyränkoloon ja kierroksia koneeseen, niin kohta myyrä (myyriä) tulee jostakin aukosta kiiruusti pinnalle. Kulkuaukkoja on aina useita. Sitten vaan lapiolla liiskaa, niin se on siinä.

• mxncbv

Pakokaasua on kokeiltu myyränkoloihin kuten myös vedellä hukuttamista sillä seurauksella että naapurin tontilla alkoi vesi lainehtia eikä yksikään myyrä heittänyt henkeään. Pikarililjan sipulikin oli osunut myyrän tielle ja se oli tehnyt kulkureittinsä sipulin läpi.
      Tonttini on sen verran iso ettei rahat riitä sellaisen valkosipulimäärän ostamiseen ja hautaamiseen myyränkarkoittimiseksi, joten en ole kokeillut.

Tehokkain keino on kissa, jonka pelastin eräänä talvena Loppiaisaattona nälkäkuolemalta. Hoidettuani kissan terveeksi se uskaltautui jo keväällä pihallekin kanssani puutarhatöihin ja sen kesän jälkeen ei ole myyristä, hiiristä, eikä vesirotista ollut haittaa. Myös naapurit ovat hyötyneet kissan metsästysinnosta eivätkä ole valittaneet kissan käynnistä pihallaan. Entisenä hylättynä kesäkissana se oli elättänyt itsensä pyytämällä jyrsijöitä.
      Nyt kissa on ollut minun hoidossani jo 6 vuotta eikä yhtään myyränkoloa ole ilmestynyt nurmikkoon. Vesimyyriä se käy pyydystämässä läheisestä valtaojasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      19
      2460
    2. 148
      2214
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2132
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2109
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1674
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1583
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1506
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      277
      1388
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1369
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      130
      1346
    Aihe