Tampereella on useissa risteyksissä järjestetty valot siten, että vasemmalle kääntyvälle ei näy punaista nuolta laisinkaan, mikä kieltäisi siis silloin vaemmalle kääntymisen.
Kuitenkin ajoittain syttyy vihreä nuoli vasemmalle, jolloin luonnollisesti voi kääntyä.
Silloin kun vihreätä nuolta ei ole, niin mistään ei voi tietää, että vasemmalle kääntymistä säädeltäisiin nuolella. Autoilijat kääntyvät silloin pallovihreän palaessa, kun sattuu sopiva rako.
Onko tässä liikennesuunnittelussa jokin kömmähdys vai onko tarkoituksella näin?
Kysymys liikennesäännöistä
33
4487
Vastaukset
- Olet hyvä provo
Sulla taitaa olla R-kioskilta ostettu ajokortti?
- Autoilija3
Onko siellä myös punainen nuoli??? Jos ei ole ei tarvitse odottaa vihreää nuolta voi kääntyä jos ei ole vastaantulijoita.
- tööööööööööööööööööt
Silloin mennään sillä periaatteella että takana oleva tööttää kunnes
älyät mennä. - ap............
"Sulla taitaa olla R-kioskilta ostettu ajokortti?
No miksei punaista nuolta sitten näytetä vihreän nuolen jälkeen? Kun ei näytetä niin ihmiset eivät edes tiedä että vasemmalle on nuoliohjausta. - Se kertoo
Vihreä nuolivalo kertoo palaessaan, että vastaantulijoilla on punaiset ja risteävän tien suojatiellä/pyörätien jatkeella on myös punainen valo.
Mikäli em. nuolivalolla ei ole omaa punaista valoa yläpuolella, saa myös kääntyä pyöreällä vihreällä, mutta em. voi olla ja onkin usein vihreä samaan aikaan, eli voi joutua väistämään vastaantulijoita ja noita ylityksiä. - ap...........
Jep, mutta miksi on ylipäänsä se vihreä nuolivalo laitettu, kun kuitenkin pallovihreän aikana voi myös kääntyä?
- ^^^^^^^^
Kyse ennemminkin, että miksi niitä punasia nuolia on laiteltu?
Tampereella on monta risteystä, joissa vasemmalle kääntyvät autot seisovat aivan turhaan ruuhkaa aiheuttamassa, vain koska kääntyjien huonosti ajoitettu punainen valo kieltää ajamisen.
Nuo typerät punaiset kääntyjien valot, on lisäntyneet täällä muutaman vuoden kuluessa moninkertaisesti ja samalla lisääntyy ruuhkat.
Ainoa paikka mistä se typerä punainen valo on poistunut, on Satakunnankadulla paloaseman edessä, Lapintielle kääntyviltä.
Ilmeisesti yhtään kolaria siinä risteyksessä ei ole sattunut, mutta valon poistoon asti, aina ruuhkautunut risteys, on nyt paljon toimivampi ja ruuhkaton. - Helpotusta vain
Se tekee selväksi, että vasemmalle kääntyvällä ei sillä hetkellä ole väistettävää liikennettä. Voit kääntyä huoletta. Pallovihreän aikana pitää ottaa huomioon vastaantulijat ja kevyt liikenne. Vilkkaissa risteyksissä näitä riittää ja virheiden mahdollisuus kasvaa.
- ....ap
Varmaan ne tilastoivat, millaisia onnettomuksia risteyksessä sattuu ja sen perusteella niitä punaisia sinne laittavat.
Siinä paloaseman risteyksessä on tosiaan hyvä, että voi Lapintielle kääntyä punaisen estämättä. Tosin siinä joskus seisoo "lainkuuliaisia kansalaisia, jotka tietävät että kohta vaihtuu nuolivihreä vasemmalle ja odottavat turhaan, vaikka voisivat jo kääntyä.
Mutta Viinkikankadun ja Järvnsivuntien risteys kyllä vaatisi ehdottomasti myös sen punaisen nuolen estämään Viinikankatua keskustasta päin tultaessa kääntymisen ajoittain Järvensivuntielle. Siinä on samoin kuin Lapintien risteyksessä, että ajoittain syttyy nuolivihreä vasemmalle, muttei punaista nuolta ole, mikä pitäisi olla myös käytössä. Siinäkin pallovihreän aikana voi kääntyä vasemmalle, mutta Hesan suunnasta tulee sieltä sillan alta autoja ja kovaa, jolloin siinä näkee vaaratilanteitakin.
Jos siinä kääntyminen olisi sallittua vaan vihreän nuolen aikana ja punaisen aikana selvästi kiellttyä, niin ei syntyisi noita vaaratilanteita suoraan edestä tulevien kanssa.- ^^^^^^^^
Ei niitä minkään tilaston perusteella laiteta, vaan niitä vaan laitetaan nykyään joka paikkaan.
Lielahdenkatu/Teivaalantie risteys tehtiin uusiksi ja siihen laitettiiin heti vasemmalle kääntyville erikseen valot, aivan turhaan.
Mihinkään aikaan vuorokaudesta ei ole niin yhtenäistä autojonoa, etteikö niistä ilman liikennevaloa pääsisi kääntymään.
Se Viinikankadun/Järvensivun risteys on jo nyt aivan riittävän tukossa. Kuinka tukossa se olisikaan, jos siihen lisättäisiin joka liikennevalokierrolle vielä yksi punaisissa seisominen lisää?
Sen risteyksen suurin ongelma tuli siitä, kun Viinikankatua ylöspäin menevää kevyenliikenteenväylää levennettiin, ja Viinikankadun kaistojen väliin tehtiin liikenteenjakaja.
Nyt mäkeä alastulevat ajatetaan niin paljon suorasta linjasta oikealle, ettei sieltä pysty näkemään sillan alta vastaan tulevia autoja.
Oikea ratkaisu olisi siirtää ajolinja sellaiseksi, että sieltä pystyisi näkemään riittävän kaukaa sen vastaantulevan liikenteen.
Ei suinkaan hidastaa ja seisottaa liikennettä entistä enempää. - ej jummarra
^^^^^^^^ kirjoitti:
Ei niitä minkään tilaston perusteella laiteta, vaan niitä vaan laitetaan nykyään joka paikkaan.
Lielahdenkatu/Teivaalantie risteys tehtiin uusiksi ja siihen laitettiiin heti vasemmalle kääntyville erikseen valot, aivan turhaan.
Mihinkään aikaan vuorokaudesta ei ole niin yhtenäistä autojonoa, etteikö niistä ilman liikennevaloa pääsisi kääntymään.
Se Viinikankadun/Järvensivun risteys on jo nyt aivan riittävän tukossa. Kuinka tukossa se olisikaan, jos siihen lisättäisiin joka liikennevalokierrolle vielä yksi punaisissa seisominen lisää?
Sen risteyksen suurin ongelma tuli siitä, kun Viinikankatua ylöspäin menevää kevyenliikenteenväylää levennettiin, ja Viinikankadun kaistojen väliin tehtiin liikenteenjakaja.
Nyt mäkeä alastulevat ajatetaan niin paljon suorasta linjasta oikealle, ettei sieltä pysty näkemään sillan alta vastaan tulevia autoja.
Oikea ratkaisu olisi siirtää ajolinja sellaiseksi, että sieltä pystyisi näkemään riittävän kaukaa sen vastaantulevan liikenteen.
Ei suinkaan hidastaa ja seisottaa liikennettä entistä enempää.Tämä oli tilanne 2011. Miten se on muutettu?
http://goo.gl/maps/I2F5w - ^^^^^^^^
ej jummarra kirjoitti:
Tämä oli tilanne 2011. Miten se on muutettu?
http://goo.gl/maps/I2F5wSe muutos tehtiin yli 10 vuotta sitten, ei tietenkään se näy 2011 vuoden kuvassa.
Ennen muutosta, mäkeä alas tuleva auto ryhmittyi siten, että auto oli samalla linjalla kun yliopiston suuntaan kääntyvät autot.
Nykyisillä liikennejärjstelyillä, auto jää lähes kokonaisen autonleveyden verran lähemmäs tien oikeaa reunaa. - Ihmettelee...
^^^^^^^^ kirjoitti:
Se muutos tehtiin yli 10 vuotta sitten, ei tietenkään se näy 2011 vuoden kuvassa.
Ennen muutosta, mäkeä alas tuleva auto ryhmittyi siten, että auto oli samalla linjalla kun yliopiston suuntaan kääntyvät autot.
Nykyisillä liikennejärjstelyillä, auto jää lähes kokonaisen autonleveyden verran lähemmäs tien oikeaa reunaa.Olen nyt pyöritellyt tuota Viinikankadun/Järvensivun risteystä ja nuolivalot näkyvät olevan Ratapihankadulta oikealle etelään Viinikankadulle sillan alle. Siinä on nuolivalo pun-kelt-vihreä.
Toinen nuolivalo on vastakkaisesta suunnasta sillan alta Viinikankadulta Ratapihankadulle vasemmalle. Siinäkin on nuolivalo pun-kelt-vihreä.
Tarkennuksia tarvitaan, kun joku halusi punaisen nuolenkin. - Ihmettelee...
^^^^^^^^ kirjoitti:
Se muutos tehtiin yli 10 vuotta sitten, ei tietenkään se näy 2011 vuoden kuvassa.
Ennen muutosta, mäkeä alas tuleva auto ryhmittyi siten, että auto oli samalla linjalla kun yliopiston suuntaan kääntyvät autot.
Nykyisillä liikennejärjstelyillä, auto jää lähes kokonaisen autonleveyden verran lähemmäs tien oikeaa reunaa.Me emme kaikki ole Tampereelta eikä meille sano mitään "yliopiston suuntaan".
Sano kadun nimi ja tulosuunta ( etelään-pohjoiseen-itään-länteen ) ja siitä oikealle tai vasemmalle ja kadun nimi.
Onko tuon rautatiesillan graniittipalkit olleet iät ja ajat samassa paikassa vai onko niitäkin siirretty?
Googlen kuva selvittäis paremmin.
- Siten ei?
Vihreällä saa mennä (oli se nuolivihreä tai ei). Punaisella ei saa mennä. Ei kovin vaikeaa. Useat tietysti jäävät pönöttämään kun ei se nuolivihreä syttynytkään, vaikka punaista valoakaan ei ole näköpiirissä.
- ap.................
Ovat toisaalta järkiperäistäneet liikennevaloja poistamalla niitä korkeita tolppia ja laittaneet tilalle pieniä, noin 2 m korkeudessa olevia liikennevaloja.
Toimiihan se niina kauan, kunnes vahingossa ajaa risteyksessä hieman liian pitkälle, eikä enää näe tuulilasista, mikä valo palaa siinä pienessä liikennevalotolpassa, kun on jo auton katon "takana". Ja kun ei voi enää peruuttaakaan katsomaan kun takana autoja.
Silloin syntyy tilanne, ettei tiedä, mitkä palavat.- Ej jummarra
Miten siitä korkeammasta tolpasta näkisi paremmin, kun haikailet niiden perään?
- älä mokaile...
Mokaamallahan saa tietysti aiheutettua itselleen minkälaisia ongelmia tahansa. Ei liikennevalotolppia voida jokaisen mokaaja mukaan asennella, vaan kyllä niiden asettaja olettaa, että ihmiset noudattavat liikennesääntöjä ts. eivät ohita tolppaa punaisella valolla. Eihän siitä voi kun itseään syyttää jos "vahingossa" ajaa punaista näyttävän tolpan ohi "liian pitkälle" eikä enää näe mitä valoja tolppa näyttää. Että se on vaan voi voi ja kättä housuun. Niin, mitä se auttaa millä korkeudella liikennevalo on jos "vahingossa" kerran olet jo liian pitkälle ajanut niin sama kai se onko liikennevalo 1m vai 10m korkeudessa.
- ap.......
Olipa hyvä "älä mokaile" kun sanoit mulle, että ei enäää pidä mokailla. Nyt senkin tiedän.
Olisko ketään älykkäämpää joka ottaisi kantaa tuohon liikennevalomuutkokseen, missä ne iso lamput on korvattu matalalla olevilla pienillä..mitä mieltä ootte?- ^^^^^^^^^^
Se muutos on aivan perceestä. Vaikka se jonon ensimmäinen autoilija sen valon näkisikin, niin parin auton päässä takana sitä valoa ei enää näe.
Eihän yhtään pääopastinta ole siirretty mihinkään, vaan apuopastimet risteyksen "takaa" on korvattu näillä pikkuvaloilla.
Se aiheuttaa sen, ettei risteävän tien autoilijat enää näe valmistautua omiin kohta vaihtuviin vihreisiin.
Ja taas liikenne seisoo turhaan, kun ihmiset alkavat vasta sitten hakea vaihdetta sisään, kun vihreä valo jo palaa. - Nuo pienet
tarkotettu niil ketkä ajavat katveeseen,eli ei nää isompia jollei kurki!eli hyvät on olemas,mitä aloituksee nii ei muissakaan näy punast,se vihree kertoo et voit vapaast men sillo ku ei pala tarvii väistää vastaantulevii!
- Ei saa myöhästyä
^^^^^^^^^^ kirjoitti:
Se muutos on aivan perceestä. Vaikka se jonon ensimmäinen autoilija sen valon näkisikin, niin parin auton päässä takana sitä valoa ei enää näe.
Eihän yhtään pääopastinta ole siirretty mihinkään, vaan apuopastimet risteyksen "takaa" on korvattu näillä pikkuvaloilla.
Se aiheuttaa sen, ettei risteävän tien autoilijat enää näe valmistautua omiin kohta vaihtuviin vihreisiin.
Ja taas liikenne seisoo turhaan, kun ihmiset alkavat vasta sitten hakea vaihdetta sisään, kun vihreä valo jo palaa.Ensimmäinen näkee matalan punaisen ja huomaa edessään olevan suojatien valon vaihtuvan punaiseksi. Tässä vaiheessa ensimmäisellä nostaa vaihde päällä kierrokset 4000:een, joten sen kuulet ja siirrät vaihteen ykköselle ja alat nostamaan kierroksia. Tarkistettava, että sutimisenesto on päällä.
- ^^^^^^^^^^
Ei saa myöhästyä kirjoitti:
Ensimmäinen näkee matalan punaisen ja huomaa edessään olevan suojatien valon vaihtuvan punaiseksi. Tässä vaiheessa ensimmäisellä nostaa vaihde päällä kierrokset 4000:een, joten sen kuulet ja siirrät vaihteen ykköselle ja alat nostamaan kierroksia. Tarkistettava, että sutimisenesto on päällä.
Ruuhka-aikaan täällä Tampereella on jo sen verran autoja, että olisi suotavaa käyttää se vihreän valon aika liikkumiseen, ei ihmettelemiseen.
Tietenki jos on kotoisin kylästä, jossa ruuhka-aikaan saattaa nähdä kolmekin autoa yhtä aikaa, ei välttämättä oikein ymmärrä ripeän liikkeellelähdön merkitystä.
Jos jokaiseen liikennevalokierrokseen jää hitaan liikkeellelähdön vuoksi kaksi autoa, niin tunnissa se aiheuttaa noin sadan auton jonon.
Miten arvelet sen vaikuttavan "taaempana" olevien risteysten sujuvuuteen?
Seinäjoeella sorsanpesän risteyksessä on vastaavanlainen valoristeys ja ainakin minun mielestä se on hyvin selkeä, jos kääntyvälle ei pala vihreä nuolivalo, niin silloin mennään suoraan kulkevien pyöreiden valojen mukaan, oli se sitten punainen tai vihreä, mutta siinä tilanteessa kääntyvä on väistämisvelvollinen jos kääntyessä on suojatie, nuolivihreähän tarkoittaa että kääntymääsi suuntaan ei sillä hetkellä saa kukaan muu ajaa, taikka kävellä.
- 17+20
Eikös se ole niin, että kääntymäsi suunnan poikki ei kukaan saa kävellä?
- punaisella ei saa...
Näitä valoja on muissakin kaupungeissa ja aina löytyy kortillisia jotka ei osaa sääntöjä.
Jos oikealle kääntyville ei ole punaista nuolivaloa, niin silloin pitää pysähtyä kun suoraankin ajaville palaa punainen. Oikealle saa kääntyä kun suoraan ajaville palaa vihreä ja myös silloin kun suoraan ajaville palaa punainen ja oikealle kääntyville vihreä.
Eli muuten noudatetaan pääopastinta, sillä erotuksella että oikealle kääntyminen on jossain vaiheessa kiertoa sallittu, vaikka suoraan ei saa ajaa.
On myös valoja joissa on oikealle kääntyville pelkkä punainen valo, eli osan aikaa saa ajaa suoraan, mutta ei saa kääntyä (yleensä vasemmalle). - miälenvikast?
Kaikille valojärjestelyille on perustelu, jokainen risteys on erilainen. Liikennemäärien muuttuessa niiden mielekkyyttä täytyy välillä tarkistaa.
Turussa esim. muutettiin vähän aikaa sitten Kuninkaankartanonkadun (karttakoordinaatit 60.43929,22.258868) kääntyvä vihreä valo kokonaan erilliseen kääntyvään valosarjaan, jossa on siis myös kääntyvä punainen. Näin vilkasta pääreittiä vasemmalle kääntyvät eivät enää aiheuta vaaratilanteita kiilatessaan vihreällä etelän suunnasta tulevien eteen.
Erikoisin valojärjestely Turussa on Eerikinkadun ja Kristiinankadun kulma (60.43929,22.258868), jossa on oikealle kääntyville palaa erillisvihreä vain kun suoraan ajavilla on punainen. Järjestely selittyy sillä, että suoraan saavat ajaa vain bussit ja taksit, mutta koska myös suoraan palava vihreä oikeuttaa oikealle kääntymiseen, ulkopaikkakuntalaiselle voi olla hämäävää kun ensin vaihtuu punainen ja sitten yhtäkkiä "varasvihreä" kääntyville. Lisäksi paikassa on paljon jalankulkijoita, joita pitää varoa pallovihreän, mutta ei kääntyvän vihreän aikana. Lisäksi bussipysäkki on hullusti kääntyvän kaistan tukkeena, kun pysäkiltä lähtevät bussit vaihtavat kaistaa päinvastaiseen suuntaan kuin kääntyvät henkilöautot. Eli tarkkana saa olla!- kysyn vaan
Länsikeskuksen sittarin nurkalla Satakunantiellä on tullainen samanlainen oikealle käätyvien nuolivihreä, joka syttyy sekunti sen jälkeen kun pallovalo syttyy punaiseksi.
Aika usein torivi soi, kun joku ehtii pysähtyä punaisiin, eikä sen jälkeen tietenkään huomaa että vihreä nuoli syttyi heti perään.
Miksi se vihreä nuolivalo ei voisi syttyä jo sillon kun suoraan ajavien vihreä vaihtuu keltaiseksi? - buyhg
kysyn vaan kirjoitti:
Länsikeskuksen sittarin nurkalla Satakunantiellä on tullainen samanlainen oikealle käätyvien nuolivihreä, joka syttyy sekunti sen jälkeen kun pallovalo syttyy punaiseksi.
Aika usein torivi soi, kun joku ehtii pysähtyä punaisiin, eikä sen jälkeen tietenkään huomaa että vihreä nuoli syttyi heti perään.
Miksi se vihreä nuolivalo ei voisi syttyä jo sillon kun suoraan ajavien vihreä vaihtuu keltaiseksi?"Miksi se vihreä nuolivalo ei voisi syttyä jo sillon kun suoraan ajavien vihreä vaihtuu keltaiseksi?"
Koska myös vastaantulevilla palaa pyöreä keltainen vielä silloin. - mitä sitten?
buyhg kirjoitti:
"Miksi se vihreä nuolivalo ei voisi syttyä jo sillon kun suoraan ajavien vihreä vaihtuu keltaiseksi?"
Koska myös vastaantulevilla palaa pyöreä keltainen vielä silloin."Koska myös vastaantulevilla palaa pyöreä keltainen vielä silloin."
Niin? Sitä ennen paloi vihreät yhtä aikaa. Vastaantuleva vasemmalle kääntyjä on kuitenkin väistämässä oikealle kääntyviä. Minkä ongelman näet tässä?
- Onhan näitä
muuallakin ,että yksillä pyöreillä valoilla ohjataa vasemmalle kääntyvät, suoraanajat ja oikealle kääntyvät,silloin vastaan tulevien kaistalla on PUNAISET.
- Jo vain
Voit tähän luetella ne kotikyläsi risteykset. Lista on lyhyt.
- Autoileva nainen
Jo vain kirjoitti:
Voit tähän luetella ne kotikyläsi risteykset. Lista on lyhyt.
Kyllä huomaa, ettei maalaiset oikein tajua liikennesääntöjä ja simppelistä asiasta tehdään saatanan vaikea.
Nuolivalo, etenkin se vihreä, on ikäänkuin apuvalo, jota käytetään etenkin oikealla kääntyessä, mutta sitä näkee vasemmallekin. Se tarkoittaa, että maalainen voi ajaa ja maalaisella on vapaa tie eli mistään suunnasta ei tule väistettäviä.
Punainen nuolivalo tarkoittaa vähän eriä. Punaisella ei saa ajaa. Jos punainen nuolivalo palaa vasemmalle niin sinne ei saa kääntyä vaikka eteenpäin näyttäisi vihreää. Simppeliä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481548Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 241060
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871036- 87965
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70779