Kun itse olin nuori olin hoikka normaalipainoien lapsi myös,kun katselen vanhoja luokkakuvia ala-asteelta silloin luokallani ei ollut yhtäkään ylipainoista lasta.
Olin vähän aikaa sitten veljeni lasten kanssa huvipuistoissa koko päivän.
Veljeni lapset ovat hoikkia normaalipanoisia lapsia.
Kiinnitin huomiota siihen,että huvipuistossa oli paljon todella lihavia lapsia.
Siitä tulikin mieleen antavatko nykyajan vanhemmat vain lastennsa istua tietokoneella eivätkä laita lapsiaan harrastamaan liikuntaa?
Toinen kanssa mietityttää,kun uutisista on saanut lukea
,että lapset juomat energiajuomia.
Eikö kotoa nykyisin tehdä kunnon kotiruokaa eikä opeta syömään terveellisesti?
Ainakin muistan kouluaikoina itse,että pakotettiin maistamaa jokaista ruokalajia koulussa.
Jotenkin tuntuu pahalta katsoa,ku yhä nuorempi lapsi on lihava.
miksi nykyajan lapset ovat niin lihavia?
22
574
Vastaukset
- ...
Olisko siksi, että myös heidän vanhempansa ovat usein lihavia? Kaikissa perheissä ei vain ymmärretä terveellisen ruokavalion ja säännöllisen liikunnan olevan ihmiselle hyväksi.
Tuo pitää kyllä paikkansa, että ennen ihmiset olivat terveemmän näköisiä kuin nykyään, mutta lihominen ei ole ns. elintasosairaus enää nykypäivänä. Ne joilla on rahaa ovat hoikkia ja köythät senkun lihovat.
En silti sanoisi lapsesta että hyi. Lapsi on vanhempiensa tuote. Jos lapsi on lihava, syy on aina vanhemmissa (jollei lihomisen syy ole harvinainen sairaus, jolloin lihmisellä on krooninen näläntunne).- Tiukku81
Olen huomannut samaa, vaikken minäkään sanoisi lapsesta että "hyi".
Meillä kaksi tyttöä, molemmat normaalipainoisia ja hoikanpuoleisia. Vanhempi menestyy urheilussa ja on hyvä siinä (yleisurheilu). Nuorempi ei välitä hikiliikunnasta niin paljon, mutta molemmat liikkuvat omaehtoisesti enemmänkin kuin tarpeeksi! :) Nuoremmalla on liikuntaharrastuksena karate.
Meillä lapset tykkäävät terveellisestä kotiruuasta, joskus käymme Mäkkärissä tai tilaamme pizzaa, mutta painotamme terveellisyyttä ja ravintopitoa. Paljon liikkuvien lasten ei saa myöskään syödä liian vähän, vaan urheilevien nuorten pitäisi syödä reilusti jotta kehon rasvaprosentti ei laske liian alhaiseksi. Sen vuoksi meillä syödään paljon terveysruokia. Lasten suosikkeja ovat mm. raikkaat hedelmät ja sokeriton pirtelö, jota teen hedelmistä ja marjoista. Meillä juodaan maitoa tai välillä vähäsokerista mehua. Lapset suosivat ruisleipää, mutta pitävät myös esim. vaaleammista kauraleivistä.
Tässä vielä teille "uteliaille" selitykseni lopuksi koko perheen pituus ja paino:
Isä 176 cm, 75kg
Äiti 162 cm, 53 kg
Tyttö 13v, 164 cm, 44 kg
Tyttö 11v, 141 cm, 35 kg
Siinä oli aika kattava selonteko elintavoistamme :)
- Läskit tekee läskejä
Jos katsot niiden lihavien lasten vanhempia, niin siinä on syy.
- Hoikkia ollaan me!
Samaa mieltä, busseissakin nykyajan lapset tarvii kahden istumapaikan, ei puhettakaan että vierelle mahtuisn edes minä. Bussin ovet narisee kun lihat lapset kulkee siinä, ja entä hissit?
Itse en uskall amennä läksien lasten kanssa samaan hissiin, voi vielä pudota.
Kumma että pitsaa, hamppareita on reput pullollaan ja aina syödään. Housut raktee ja läskiä kasvaa koko ajan.
Me ollan erittäin hoikkaa perhettä, huomaa että monet katselevat kateellisina hoikkia olemuksiamme.
Lihavilla lapsilla on vaatteetkin semmoisia telttoja, että itse en kehtaisi läskin lapsen kanssa kaupassakaan käydä.
Minusta läskille lapselle pitää syöttää puuroa ja vellejä, kaikki muut herkut pois.
Mitenkän pyörät kestää kun on painoa niin paljon, entä koulun pulpeit? Pahoin pelkään että tämä jatkuu niin kauna kun on pitserioita ja hamppariruokaloita.
Onneksi me olemme hoikkia ja kauniita. Hävettäisi olla läskiperheestä. - jhgfdlkjhg
"Jos katsot niiden lihavien lasten vanhempia, niin siinä on syy."
Höpö höpö! Olen lihava äiti ja kaikki lapset ovat hoikkia. Meillä syödään vain terveellistä kotiruoka plus, marjoja, hedelmiä, vihanneksia yleensä myös luomua ja itse viljeltyä. Lapset urheilee ja liikkuvat leikeissä paljon ulkona. Kouluun ja harrastuksiin fillaroidaan, kävellään tai talvella potkukelkalla, toki ajan jos ihan kaamee keli tai ei muuten ehdi. Oma ylipainoni on sitten toinen tarina mutta se että lihavat aina syö epäterveellisesti on pötypuhetta. Lasten luokkakavereiden hoikat lapset syövät monesti epäterveellisemmin kuten myös aikuiset. Hoikkuus ei tarkoita sitä että elät terveellisesti! Ja mikä karmeinta on se että jo esikoulussa tytöt keskustelee omasta ja muiden painosta, mistäköhän ovat oppineet!!! ???Lasten ja nuorten syömishäiriöt ovat lisääntyneet. Anoreksiaan ja muihin syömishäriöihin vammautuu/kuolee edelleen lukuisia nuoria ja aikuisia.- kai nyt
aina löytyy poikkeustapauksia mutta eiköhän se yleensä mene niin että tukevat vanhemmat syövät ja syöttävät lapsensa epäterveellisesti eikä kukaan liiku.Ja kyllähän omaankin ylipainoon pitäisi puuttua kun lapsia on vaikka lapset olisivatkin hoikkia.
- Niin se on
kai nyt kirjoitti:
aina löytyy poikkeustapauksia mutta eiköhän se yleensä mene niin että tukevat vanhemmat syövät ja syöttävät lapsensa epäterveellisesti eikä kukaan liiku.Ja kyllähän omaankin ylipainoon pitäisi puuttua kun lapsia on vaikka lapset olisivatkin hoikkia.
Näin on ja nämä lihavat eivät osaa tehdä ruokaa tai heidän käsityksensä ruoasta on aika kieroutunut, jos joku nakki on terveellistä ruokaa heidän mielestään.
- ..::..
Mul on useampi tuttu tai työkaveri jotka hoikkia vaan lapset ovat pyyleviä. Aika erikoista että pitää täällä esitellä painoa ja pituutta... hohhoijaa. No jollain pakko esitellä omaa erinomaisuuttaan vanhempana. Ehkä se paino ei kuitenkaan ole se elämän tärkein asia vai onko? Lasten pyöreys voi myös iän ja kasvun myötä muuttua. Kaikki pyöreät lapset ei ole aikuisena lihavia eikä kaikki laihat lapset ole aikuisena laihoja.
- Näin se menee
Ei se paino ole se ongelma vaan terveys!
Ylipaino on aiheutunut epäterveellisistä syistä! - järki päähän........
On täällä sentäs yksi järkeväkin kirjoittamassa ! :)
- 54678
Nykyajan lapset on yhtä lihavia kuin vanhempansakin. Kun koko perheellä on elintavat päin p*rsettä niin sitähän se sitten on.
- .....
Pari päivää sitten kaupan kassajonossa takanani oli tällainen "läskiperhe". Kun minä pakkasin omia ruokiani kassiin, alkoi tämän kyseisen perheen ostokset liukua siihen viereiselle hihnalle: kaljaa, siideriä, limsaa, litran jäätelöpaketteja ja pakastepizzoja. Niitä sitten norsunkokoiset äiti ja isä ja pikkunorsun kokoinen, n. 12 vuotias tyttö innoissaan pakkasivat kasseihin.
- Missi ainesta, heh
Katsokaa täältä tulee Honey Boo Boo, siinä vastaus.
- aikuinen 37
Lasten ja nuorten ylipaino on tosi asia. Siitä on paljon kirjoitettu lehdissä ja televisiostakin tullut ohjelmia aiheesta. Vanhempien syytähän se koko asia on. Vanhempien tehtävä on opettaa lapsille terveet elämäntavat. Jos kotiin ostetaan vaan kunnon ruokaa, niin sitähän ne lapset sitten syövät.
Nykyajan tenavat saavat syödä mitä tahtovat. Ihan tavallista on,että lapset saavat syödä joka päivä karkkia, suklaata, sipisejä ja jäätelöä. Usein lapsilla on omaa rahaa, jota käyttävät vapaasti muun muassa ostamalla päivittäin herkkuja. Kukapa lapsi ei söisi herkkuja, jos siihen annettaisiin mahdollisuus? Kai ne useimmat siihen äkkiä tottuisivat.
Aikuisen tehtävä on taata lapselle terveys ja toimia lapsen parhaaksi. Vanhemmat jotka eivät tätä tajua, niin tekevät pahan asian lapsille. Lapset oppivat huonot tottumukset, jota jatkavat nuorena, aikuisena ja omille lapsilleen. ylipaino tuo mukanaan monia terveys ongelmia, sekä muun muassa altistaa koulukiusaamiselle.
Minulla on paljon sisaruksia. Sisarusten lapsia on 19 ja heistä ei yksikään ole ylipainoinen, useimmat heistä erittäin hoikkia. Vanhemmista se kaikki lähtee. Jos vanhemmat arvostaa terveitä elämäntapoja ja elävät terveesti, niin lapsista tulee samanlaisia. - rasvat tisrkuu
Tuossa eilen katsoin kun kaksi noin 10 v lasta oli pitseeriassa, molemmilla kaksi pitsaa, jäätelöä, kaksi 1,5 l cocacola pulloa, sitten ne ostivat jäätelöä, karkkia, menivät donaldsiin ja ostiva 3 hampparia, ja taas limua ja sen jälkeen vielä lihapiirakoita pari kappaletta, ja jäätelö...
Enpä ihmettele että laspet on läskejä, ei mitään tolkkua syömisessä.
Tuon ikäsille kun ei ole mitään tekemistä muuta kuin syöminen. Harrastukse maksaa ja niihin ei köyhällä ole varaa. Nämäkin lapset keräsi pulloja ja sitten ostivat ruokaa.
Kouluissa on lapset niin lihavia, että kouluruokailu pitäisi lopettaa ja tilalle vaan salaattia ja vettä.
Pakastepitsat on nykyajan lasten jokapäiväinen ruoka valitettavasti.- ...
Yritä nyt edes pikkasen pysyä totuudessa.
- karppaus hullua
Karppaus lihottaa.
Kuolevat sydänkohtaukseen parikymppisinä.- Lue faktaa
Jaaha. Taas yksi asiasta täysin tietämätön jakamassa meille viisauttaan.
- karppaus hullua
Lue faktaa kirjoitti:
Jaaha. Taas yksi asiasta täysin tietämätön jakamassa meille viisauttaan.
Ne faktat kerkes jo muuttuu.
- ....................
Siksi, koska neuvolan käyrät. Jos lapsesi on keskimääräistä hoikempi = et osaa neukun tätien mielestä syöttää lastasi vaan kaikkien pitäisi olla mielummin pulskia tai vielä parempi jos täysin ihanteiden mukainen. Meillä hoikka pieni lapsi ja voi jösses sitä neuvolantädin kyttäämistä ja laukottamista ylimääräisissä punnituksissa. Minä ressissä ekan vuoden ihan turhaan. Nyt osaan pitää puoleni ja pistänyt pelin poikki, minun lastani ei yli ruokita. Hän syö sen minkä jaksaa, terveellistä normi ruokaa.
- Luuviulu1
Itsehillintä, eli ei ahtaa sitä läskiä, hampurilaisia ja pizzaa naamaansa.
Jos paikalla on joku tietäjä, ei mutua, niin Kerro toki, mikä on kehon oma "termostaatti".
Ellei tietäjiä ole, kukin nainen ja äiti voi sitten sen etsiä ihmisen kehosta.
Jos kehon oma termostaatti, LAITETAAN epäkuntoon on se sama kun lämpöpatterin jatkuva ylikuormittaminen.
Itsehillintä on päivän sana :)
Hyvää syksyn jatkoa ihanille äideille ja naisille.
Kaikki marjat metsässä odottavat :) - 16+13
Ennen syötiin ruuaksi hiekkaa ja voikukanlehtiä (ja kuoltiin nuorempina). Nykyään syödään kaikkea "roskaa", ollaan läskimpiä kuin ennen ja eletään vanhemmiksi.
Eli nämä terveellisyyspropagandat voi jättää omaan arvoonsa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik185153MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar1152674- 102164
Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5811930Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1191693Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s411289Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja691289Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill31058Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641037Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt2211028