Rahaneuvoja kaipaava tuleva teiniäiti

riikka.

Täytän lokakuussa 16 vuotta, ja samoihin aikoihin syntyy ensimmäinen lapseni. Lapsen isän kanssa olen ollut 2 vuotta, toisen vuoden kihloissa. Ja kyllä, minusta ja kihlatustani tulee teinivanhempia. Olemme jo pitkään miettineet yhteen muuttamista kun raha-asiatkin ovat muuten ok, mutta minua itseäni mietityttää eräs asia. Vanhempani ovat eronneet, ja isäni maksaa äidille elatusmaksua. Miten se sitten menee kun muutan pois kotoa? Maksavatko vanhempani minulle vai eikö kukaan maksa enää kenellekkään?
En tiedä kuuluuko kysymykseni edes tälle palstalle mutta tarvitsen nyt apua! En kaipaa haukkuja siitä että miksette osaa käyttää ehkäisyä, ***** nuoret!
Mutta tarvin apua raha-asian suhteen!

3

235

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuleva teini-isä

Tässä ei tullut ilmi mitään poikaystävästäsi, onko hän minkä ikäinen (käykö koulu vaiko töitä)?

Ihan vain faktana, kun lapsi tulee niin voin taata että raha-asianne eivät ole "ok". Eteenkään, jos muutatte keskenänne. Näet itsensä elättäminen (vaikkakin asuttekin yhdessä) on aika helvetin kallista. Vuokra on paljon, kaikki vakuutukset, laskut, itse eläminen (ruoka ja vaatteet) syövät rahaa. Koska vasta täytät kuusitoista, vanhempasi ovat elatusvelvollisia. Eli siis heidän täytyy huolehtia siitä, että pääsi yllä on katto. Jos ette pysty asumaan omillanne, vanhempienne taloon vain yksinkertaisesti. Jos vanhemmilta rahaa löytyyy niin hehän voivat kustantaa paljonkin teidän asumisianne mutta en usko moiseen.

Rahaa tulet tietysti saamaan Kelalta; äitiystuki, lapsilisä (omasi sekä lapsesi, mahdollisesti poikaystäväsikin), jos asutte omillanne niin asumistuki, opiskelutuki mitä niitä nyt löytyykin... Niillä juuri ja juuri elää jos osaa tehdä niin, tiedän todellakin täytyy etukäteen osata laskea rahojen meno ym. Vähän kiire tulee jo

• 2+2

Raukka.

• kyllä

Vanhempasi ovat elatusvelvollisia kunnes täytät 18 vuotta. Siihen ei vaikuta kotoamuutto tai lapsen saaminen.

Huoltajalla tietty on sitten sananvaltaa siihen saatko ylipäätään muuttaa, ja siihen on hankala vaikuttaa ellei päätös ole sinulle haitallinen. Paljon siis vaikuttaa se, onko vanhemmillasi yhteishuoltajuus vai ei. Viimekädessä nämä ovat kuitenkin vanhempiesi välisiä asioita, jotka he hoitavat keskenään tai lastenvalvojan kautta - ääritilanteissa oikeuden ja/tai lastensuojelun avustuksella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 535
      8609
    2. Aamuseuraa/rehevää naista

uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo
      Keuruu
      5
      3698
    3. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      9
      2215
    4. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      161
      1203
    5. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      17
      856
    6. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      40
      764
    7. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      57
      752
    8. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      68
      726
    9. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      46
      715
    10. En voi ottaa

Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.
      Ikävä
      36
      657
    Aihe