mikä kukka ?

yllätyskukka

ostin kaupasta kahdeksan sipulia. istutin ne terassin ruukkuihin. en katsonut mikä kukka on kysessä. nyt ne on lähes kaksi metrisiä ja kukkineet. Liljakasvi jonka kukat on keltaisia. kukkiva osa on noin 40 sm korkea ja kukkia noin kymmenen.

13

195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 7+456

      kuva olis kiva yllätys

    • Takapihan haltija

      Ei tullu mieleen kuin keisarilija, mutta mahtaneeko sekään sentään 2 m korkeaksi kasvaa..Toisaalta, joskus nuo ennakkoon ilmoitetut kasvien kasvukorkeudet ei ihan natsaa todellisuuden kanssa. Onko mitään muistikuvaa mistä sipulit ostit? Yrityksissä on kyllä tietoa mitä valikoimaan kuuluu ja on kuulunut..

      • kukkahöperö

        Veikkaan Keltaista Kurjenmiekkaa,saatan olla kyllä väärässä,mutta itsellä kasvanut melkein kaksimetriseksi.Hyvä maa ne kasvatta pitkiksi,onnea vaan kukan omistajalle.


    • Takapihan...

      Harmi kun ei aloittaja ole kertonut lisää tuntomerkkejä, tämä vaivaa minua todella. Onko "kukkahöperöllä" tietoa, saako kurjenmiekan kasvamaan noihin mittoihin ruukussakin? Mulla ei pihalla yli metrin veny millään, mutta kaiketi se on jokin matalampi lajike. Mutta oletko tuosta kurjenmiekasta varma, kun aloituksessa mainittiin liljakasvi? Kukat on niillä ihan erilaiset...

      • O-mukulakiurunkannus

        Ei ainakaan keltakurjenmiekka. Se kukkii alkukesästä.

        Minulla on todella korkeiksi kasvavia keltaisia värililjoja, joiden kukinta on melko myöhäinen, alkaa nyt olla lopuillaan. Ja kukinta on hyvässä maassa erittäin runsas. Oikeastaan en tiedä tarkemmin, mitä liljoja ne on, olen vain aina kutsunut niitä värilijoiksi. Kuvauksesi sopii hyvin näihin minun liljoihini.

        Minusta sinun kannattaisi tässä syksyn mittaan istuttaa sipulit maahan, veikkaan, että ensi keväänä sieltä nousee iloisesti uusia liljoja pituutta kasvamaan. Ne lisääntyvät kasvupaikallaan sivusipuleista ja kasvusto on vuosi vuodelta runsaampi. Ne kannattaa tukea, usein käy niin, että kun kukinta on komeimmillaan, tulee raju ukkoskuuro - ja siinä sitä oltiin.


      • kukkahöperö

        Ei se ruukussa kasva noin korkeaksi,minulla kasvaa kukkapenkissä takapihalla ja todellakin melkein kaksimetriseksi.


    • Pioni

      Koetapa googlata kuva "gladiolus". Veikkaan sieltä löytyvän sopivan näköisen kukkasen.

      • yllätyskukka

        Nyt olen mitannut kukat ja liioittelin hieman mitassa. Tarkemmin mitettuna on pituus (korkeus) 170 sm. Kuvien perusteella sanoisin että nimi on gladilus. Kukat on vaalean keltaiset ja yhdessä valkoiset. Kukkiminen on jo lopuillaan ja ilmeisesti sipulit kehittyy ja kasvaa. Jos kaikista varsista tulee sipuli, on niitä noin 80 kpl.


      • Pioni
        yllätyskukka kirjoitti:

        Nyt olen mitannut kukat ja liioittelin hieman mitassa. Tarkemmin mitettuna on pituus (korkeus) 170 sm. Kuvien perusteella sanoisin että nimi on gladilus. Kukat on vaalean keltaiset ja yhdessä valkoiset. Kukkiminen on jo lopuillaan ja ilmeisesti sipulit kehittyy ja kasvaa. Jos kaikista varsista tulee sipuli, on niitä noin 80 kpl.

        Ok. Kunhan tuleentuvat - siis kukat kuihtuu, varret nahistuvat, kaiva mukulat pois, kuivattele niin että mullat karisevat, laita vaikka paperipussiin ja siirrä sisälle. Eivät talvehdi ulkona. Keväällä runsasravinteiseen multaan ja saat nauttia entistä paremmasta kukinnasta :) !


      • Uusia arvauksia
        yllätyskukka kirjoitti:

        Nyt olen mitannut kukat ja liioittelin hieman mitassa. Tarkemmin mitettuna on pituus (korkeus) 170 sm. Kuvien perusteella sanoisin että nimi on gladilus. Kukat on vaalean keltaiset ja yhdessä valkoiset. Kukkiminen on jo lopuillaan ja ilmeisesti sipulit kehittyy ja kasvaa. Jos kaikista varsista tulee sipuli, on niitä noin 80 kpl.

        Jos olet istuttanut 8 kpl gladiolusta,varsia pitäisi olla myös 8 kpl,eikä 80.Taitaapi olla joku muu kasvi.Gladioluksen sipulin ympärille kehittyy ihan pikkuruisia sivusipuleita,nuppineulan pään kokoisesta pienen herneen kokoiseen.Yleensä mahdoton saada ne kasvamaan kukkiviksi asti.


      • O-mukulakiurunkannus
        Uusia arvauksia kirjoitti:

        Jos olet istuttanut 8 kpl gladiolusta,varsia pitäisi olla myös 8 kpl,eikä 80.Taitaapi olla joku muu kasvi.Gladioluksen sipulin ympärille kehittyy ihan pikkuruisia sivusipuleita,nuppineulan pään kokoisesta pienen herneen kokoiseen.Yleensä mahdoton saada ne kasvamaan kukkiviksi asti.

        Riippuu varmaan aika paljon gladioluksen lajikkeesta, kasvavatko kymmenet pikkusipulit koskaan kukkiviksi. Äitini istutti isoon astiaan neljä gladioluksen sipulia ja siirsi koko kasvatusastiahirvityksen syksyllä pannuhuoneeseen talvehtimaan sen jälkeen kun varret ja lehdet olivat kuihtuneet ja multa kuivunut. Ei ottanut sipuleita siis pois mullasta. Lannoitti reippaasti ja muutamassa vuodessa koko iso astia oli täynnä kukkivia.


    • Ihan selvästi

      gladiolus jolla juuri nyt paras kukinta aika

    • Tosi pöljää !!

      Kysyjä on pöljä. Normaalijärjellä varustettu ihminen säilyttää vähän aikaa edes etikettipussintai etiketin, sellainen o n jokaisessa myynnnissä olevassa kasvissa, että voi myöhemmin tarkistaa, mikä kukka olikaan ja miten sitä pitää hoitaa.
      Joku voi ostaa "jotain kasvia" edes vilkaisematta mikä se on ?!?
      Haloo !!! Onko päässä kaikki tallella ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4618
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      128
      4060
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      34
      2624
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      200
      1653
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1306
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      24
      1279
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1238
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1223
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1183
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1095
    Aihe