Astmasta esteenä koulutus- ja/tai työelämässä

puusepäksi

Minulla on ikäni ollut astma, kaksivuotiaasta lähtien. Astmani on mielestäni "normaali" eli en saa pahoja kohtauksia ja jos saankin, niin ne menee nopeesti lääkkeellä ohi. Astmastani ei ole minulle ollut haittaa aiemmin tässä mittakaavassa, se on vain ollut osa minua eikä siis ole haitannut työtä, urheilua tai vapaa-aikaa.
Minulla on siis jatkuvalääkitys. Tosin aina en muista ottaa hoitavaa lääkettä. Kun muistan ottaa hoitavan lääkkeen, ei oireitakaan ilmaannu. Olen ollut ns. yksin astmani kanssa koko aikuisiän (olen nyt 31v). En siis ole käynyt kontrolleissa tai lääkärillä asian tiimoilta. Ja hyvin on mennyt.

No nyt tuli sitten pattitilanne eteen; olen vaihtamassa ammattia unelma-ammattiini, eli puusepäksi. Kaikki varmaan jo arvaa mikä tässä on ongelma.

Mutta mitä vaihtoehtoja minulla on? Hakeudunko koulutukseen normaalisti ja kerron astmastani, jätänkö kertomatta vai mietinkö uuden unelma-ammatin?
Onko kellään tullut vastaavaa omassa elämässään vastaan? Oletko ammatissa, mitä ei suositella astmaatikolle? Tiedätkö ihmisiä jotka on päässeet astmastaan huolimatta aloille joita ei suositella astmaatikoille? Voiko oppilaitokset tarkistaa terveystiedot jostakin? Jokin terveystieto -lomake sinne varmasti pitää täyttää.

Olen ollut nykyisessä työssäni jo yli 10vuotta, ja kolme vuotta olen miettinyt alanvaihtoa, vaikka tuloni tippuisi puoleen, olen siihen valmis, vaikka riskeeraisin terveyteni, olen siihen valmis. Eli tämä on minulle TODELLA tärkeää! Nykyisessä työssäni olen koko ajan stressaantunut ja työmotivaatio on nolla. Eli jotain pitää kuitenkin keksiä että pääsee oravanpyörästä pois.
Nyt ahdistaa ajatus, että minun loppuelämän suunnitelma menee uusiksi astman takia :(

4

133

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helpotusta tarjolla

      Oletko kokeillut maidotonta tai viljatonta ruokavaliota astmasi hoidossa?

      Entäs d vitamiinin saantisi?

      • puusepäksi

        En ole kyllä kokeillut! Enkä itseasiassa edes tiennyt tuollaisesta. Kiitos, pitääpä alkaa tutkimaan asiaa! :)


    • ei esteitä.

      Joka toinen astma on ALLERGIAA.

      Astman, reuman ja suolisto-ongelmien takana ruokavalio – "Lääkärit antavat väärää tietoa"
      http://www.studio55.fi/hyvaolo/artikkeli.shtml/1624947/astman-reuman-suolisto-ongelmien-takana-ruokavalio---laakarit-antavat-vaaraa-tietoa

      Ruokavalio on parhaimmillaan lääkettä ja pahimmillaan sairauksille altistava. Ne, joilla on rohkeus kohdata itsensä, pääsevät hyvin eteenpäin. On myös niitä, jotka mieluummin jopa kuolevat kuin tekevät paranemisen edellyttämiä fyysisiä ja/tai psyykkisiä muutoksia. Ihmisessä on itsessään paljon sekä parantavia että tuhoavia voimia.

      Nykylääketieteessä tutkitaan vain lääkkeitä, jotka voidaan patentoida ja jotka tuovat rahaa. Bisnes se on kuin kannattaa ja erityisesti juuri lääkebisnes. Käyttäkööt lääketehtaat mitä tahansa lipevää sanahelinää. Totuus on, että niiden valmistamien lääkkeiden tavoiteltu vaikutus on tuottaa lääkeyhtiölle liikevoittoa ja sitähän ne tahkoavat vuosi vuodelta aina enemmän ja enemmän, vaikka kansa ei tervehdy mitenkään. Haittavaikutukset eivät haittaa.

      Suomi on täysin kehitysmaa, kun ennaltaehkäistään tai hoidetaan eri sairauksia ravinnolla ja korjaamalla ravintoainepuutokset. Niinpä lääkärikoulutuksessa onkin pitkään, siihen sisältyvässä yhden opintoviikon laajuisessa ravitsemustieteen osiossa käytetty Diabetesliiton ja Leipätiedotus ry:n kustantamaa virallista ravitsemusoppia, jolle ei ole vaihtoehtoa. Vastavirtaa kulkevia tutkijoita ja lääkäreitä on pidetty tärähtäneinä kummajaisina ja vastuuttomina kansankiihottajina.

      Tuloksekkainta terveydenhuoltoa on ennaltaehkäisevä. On harmillista, että julkisuudessa levitetään mm. THL:n toimesta yksipuolista ja perätöntä tietoa ravinnosta ja ravintolisistä aiheuttaen sekaannusta ja turhaa huolta kuluttajien keskuudessa.

      Koululääketieteellä on paikkansa, mutta niin kauan kun ravitsemuksen ja kokonaisvaltaisen hoidon merkitystä ihmisen hyvinvoinnille ei tunnusteta, ovat koululääketieteen lääkärit melko kyvyttömiä auttamaan ihmisiä lukuisissa eri sairauksissa ja siten tuleekin hoidetuksi vain oireita, eikä potilas parane.

      Studio55.fi-lähetyksessä puhutaan Suomessa yhä yleisemmistä autoimmuunisairauksista lääkäri Olli Sovijärven kanssa. Autoimmuunisairauksiin kuuluu muun muassa kilpirauhasen tulehdus, haavainen paksusuolentulehdus, ykköstyypin diabetes, Crohnin tauti, nivelreuma, MS-tauti, psoriasis ja keliakia.
      http://www.katsomo.fi/?progId=170109 (kesto 30min)

      Viljat ja/tai maitotuotteet pois vähintään 4 viikoksi. Kokeile miten vaikuttaa. Voi olla, että kummatkaan ei sovi.

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

      Maitotuotteet ovat monella yksi keskeisistä syistä allergioihin, astmaoireisiin sekä erilaisiin iho-ongelmiin. Maitotuotteiden eliminointi helpottaa usein näitä oireita, ja moni vuosia oireista kärsinyt pääsee pysyvästi eroon sekä ongelmasta että lääkityksestä. Lisäksi maitotuotteet keräävät limaa ja ovat usein merkittävänä tekijänä kroonisissa ylähengitystieinfektioissa.

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/kalsium.htm


      Uuden tutkimuksen mukaan runsas D-vitamiini helpottaa astmaa. Se esimerkiksi parantaa keuhkojen toimintakykyä ja astmahoidon tehokkuutta.
      http://www.tohtori.fi/?page=3509935&id=0546887

    • ei esteitä.

      Astma ja D-vitamiini:

      D-vitamiinia pitää syödä niin paljon, jotta veren D-vitamiinipitoisuus nousee luonnolliselle (kesäauringon nostamalle) tasolle, joka on keskimäärin 125 nmol/l. Lukuisten tutkimusten valossa tämä tarkoittaa vähintään 50µg D-vitamiinia päivässä. Yleensä 100µg ja jopa enemmänkin, jos on isokokoinen ihminen. Pienille lapsille hiukan vähemmän.


      Do you or someone you know have asthma? Recent research shows that vitamin D can reduce the number of asthma attacks for children and adults.

      To learn about vitamin D and asthma take a look at our patient friendly health summary:
      http://www.vitamindcouncil.org/health-conditions/asthma/

      How much vitamin D to take?

      The Vitamin D Council recommends that healthy children should take 1,000 IU (25µg) of vitamin D a day for every 25 lbs (11kg) of their weight. So for example, if your child weighs 50lbs (22kg), he or she should take 2,000 IU (50µg) of vitamin D. This amount is higher than has been used in research studies with children with asthma. So it isn’t known if this amount is helpful for children with asthma, though it is unlikely to do any harm.

      For adults, the Vitamin D Council recommends taking 5,000 IU (125µg) of vitamin D a day. This amount hasn’t been tested on adults with asthma, though taking up to 10,000 IU (250µg) of vitamin D a day is unlikely to do any harm.

      For pregnant mothers, the Vitamin D Council recommends 6,000 IU (150µg) of vitamin D a day. How this affects the chances of your child getting asthma later in life isn’t known.

      Reverse asthma naturally

      http://www.naturalnews.com/033531_asthma_cures.html

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe