Muistatteko Diana kakkosen ja Turellan?;-)

swallenius

Reissasin 80-luvulla perheen kanssa usein Naantalista Kapellskäriin ehkä maailman ankeimmalla laivalla, Diana kakkosella!:-) Löysin näistä "elämyksistä" oikein päiväkirjapätkääkin.

http://walleni.us/matkamuisto-80-luvulta-se-oli-kamala-laiva/

Tietääkö joku, vieläkö noista laivoista jompi kumpi liikennöi?

30

354

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Adrianmerellä
    • Näin on

      Diana II seilasi aikoinaan myös Mare Balticun -nimellä sekä Melodiana.

      Nykyisin ARV I huolto-/asuntolaivana.

      1979: Diana II Av Slite
      1979–1994 Diana II
      1994: Vironia
      1994–1996: Mare Balticum
      1996–2007: Meloodia
      2007– ARV 1

      Googlaa nykynimellä.

      Eihän nyt noin uusia laivoja mennä turhan päiten romuttamaan!

      • tarinaa Diana II

      • Näin on
        tarinaa Diana II kirjoitti:

        http://www.faktaomfartyg.se/diana_II_1979.htm

        Tosi hyvää tarinaa. Vain listaa tapahtumista, ei mitään tarinaa. Ei juurikaan mitään tammikuun 1993 vaaratilanteesa, vain lyhyt maininta. Ei mitään selostusta nimenvaihtoon liittyvistä syistä 1994. Jne.

        Jos tuo on tarinaa, niin perin kehnoa on kerronta!


      • Tarinaa narinasta
        Näin on kirjoitti:

        Tosi hyvää tarinaa. Vain listaa tapahtumista, ei mitään tarinaa. Ei juurikaan mitään tammikuun 1993 vaaratilanteesa, vain lyhyt maininta. Ei mitään selostusta nimenvaihtoon liittyvistä syistä 1994. Jne.

        Jos tuo on tarinaa, niin perin kehnoa on kerronta!

        No voithan itse lisätä tietoja muista lähteistä jos sinulla on sellaisia olemassa.
        Ainahan voi valittaa muiden ilmoittamista lähteistä ja niiden puutteista kun ei muuten kykene osallistumaan rakentavaan keskusteluun keskustelupalstoilla.

        Tämäkin oli tarinaa, kirjoittajasta: Näin on, perin kehno ulosantinsa kera.


      • Paneudu asiaan!
        Tarinaa narinasta kirjoitti:

        No voithan itse lisätä tietoja muista lähteistä jos sinulla on sellaisia olemassa.
        Ainahan voi valittaa muiden ilmoittamista lähteistä ja niiden puutteista kun ei muuten kykene osallistumaan rakentavaan keskusteluun keskustelupalstoilla.

        Tämäkin oli tarinaa, kirjoittajasta: Näin on, perin kehno ulosantinsa kera.

        Etkö ymmärtänyt lukemaasi vai etkö muuten vaan ymmärrä?

        "Ei juurikaan mitään tammikuun 1993 vaaratilanteesa, vain lyhyt maininta. Ei mitään selostusta nimenvaihtoon liittyvistä syistä 1994."

        Miksi aina arvostelet kanssakirjoittajia? Paneudu asiaan!


      • näin on narinat
        Paneudu asiaan! kirjoitti:

        Etkö ymmärtänyt lukemaasi vai etkö muuten vaan ymmärrä?

        "Ei juurikaan mitään tammikuun 1993 vaaratilanteesa, vain lyhyt maininta. Ei mitään selostusta nimenvaihtoon liittyvistä syistä 1994."

        Miksi aina arvostelet kanssakirjoittajia? Paneudu asiaan!

        aina voi asialliseen keskusteluun osallistua rakentavasti, toisille se on täysi mahdottomuus,
        Se mitä avaaja kysyi viestissään että vieläkö nuo alukset liikennöivät (ymmärsitkö sen?), tuosta linkistä fof:n sivuille sai jopa käsityksen missä ovat tänä päivänä ja missä ovat matkansa varrella liikennöineet. joten kysyjän kysymykseeen tuo tarina on juuri se mitä hän on halunnut tietääkin.

        listaa laivan kulloisesta toiminnasta, suunnittelusta nykyhetkeen, eiköhän siinä ole juuri se mitä avaaja on kysymyksellään hakenutkin.
        sinä voit lisätä tuon oman tietosi jos katsot sen tarpeelliseksi, en tiedä sinun ymmärryksestäsi, mutta jos jatkossa yriitäisit myös ymmärtää lukemasi säästyisit tämän kaltaisilta itse itsellesi aiheuttamistasi päänvaivoistasi


      • voi sentään!
        näin on narinat kirjoitti:

        aina voi asialliseen keskusteluun osallistua rakentavasti, toisille se on täysi mahdottomuus,
        Se mitä avaaja kysyi viestissään että vieläkö nuo alukset liikennöivät (ymmärsitkö sen?), tuosta linkistä fof:n sivuille sai jopa käsityksen missä ovat tänä päivänä ja missä ovat matkansa varrella liikennöineet. joten kysyjän kysymykseeen tuo tarina on juuri se mitä hän on halunnut tietääkin.

        listaa laivan kulloisesta toiminnasta, suunnittelusta nykyhetkeen, eiköhän siinä ole juuri se mitä avaaja on kysymyksellään hakenutkin.
        sinä voit lisätä tuon oman tietosi jos katsot sen tarpeelliseksi, en tiedä sinun ymmärryksestäsi, mutta jos jatkossa yriitäisit myös ymmärtää lukemasi säästyisit tämän kaltaisilta itse itsellesi aiheuttamistasi päänvaivoistasi

        aina yhtä tiiviisti vastaat aloittajan aiheeseen

        miksi itse asiassa pysyminen on ylivoimaisen vaikeaa?


      • hoh hoijjaa
        voi sentään! kirjoitti:

        aina yhtä tiiviisti vastaat aloittajan aiheeseen

        miksi itse asiassa pysyminen on ylivoimaisen vaikeaa?

        Taas jatkaisit vaikka hamaan tappiin asti saamatta mitään sisältöä keskusteluihin joihin "osallistut", ei siis mitään uutta taaskaan sinun esittämänäsi.

        kokeiles jos oikein yrittäisit saada jotain rakentavaa keskusteluun Diana II:n ja Turellan taipaleesta matkansa varrelta, kokeile js kerrankin saisit jotain aikaiseksi.
        liikaahan se on sinulta vaadittu, mutta jos kerrankin yllättäisit, et vain päivystäisi vaan osallistiusit keskustelun sisällönkin luomiseen.


      • Et silleen
        hoh hoijjaa kirjoitti:

        Taas jatkaisit vaikka hamaan tappiin asti saamatta mitään sisältöä keskusteluihin joihin "osallistut", ei siis mitään uutta taaskaan sinun esittämänäsi.

        kokeiles jos oikein yrittäisit saada jotain rakentavaa keskusteluun Diana II:n ja Turellan taipaleesta matkansa varrelta, kokeile js kerrankin saisit jotain aikaiseksi.
        liikaahan se on sinulta vaadittu, mutta jos kerrankin yllättäisit, et vain päivystäisi vaan osallistiusit keskustelun sisällönkin luomiseen.

        Minä olen sentään jotain esittänytkin, toisin kuin sinä.


      • hoh hoijaa
        Et silleen kirjoitti:

        Minä olen sentään jotain esittänytkin, toisin kuin sinä.

        nämä olivat ne mitä minä esitin laivojen liikkeistä niiden elinkaaren aikana,
        linkit jotka kertovat missä ja milloin ko. laivat milloinkin liikennöivät:

        http://www.faktaomfartyg.se/diana_II_1979.htm
        http://www.faktaomfartyg.se/turella_1979.htm

        ...niin missähän se sinun esittämäsi on nähtävillä, jatkuvan selittelyjesi sijasta.
        et ole keskusteluun muuta saanut aikaiseksi kuin selittelyjä saamattomuudestasi


      • itse asiassa
        voi sentään! kirjoitti:

        aina yhtä tiiviisti vastaat aloittajan aiheeseen

        miksi itse asiassa pysyminen on ylivoimaisen vaikeaa?

        itse asiassa avauksen aiheessa on yritetty pysyä, sinä vain yrität suistaa keskustelua muuhun, kun kykene keskusteluja kommentoimaan.

        niin miksi se avauksen aiheessa pysyminen tuottaa sinulle ylipääemättömiä ongelmia


      • Paneudu asiaan
        hoh hoijaa kirjoitti:

        nämä olivat ne mitä minä esitin laivojen liikkeistä niiden elinkaaren aikana,
        linkit jotka kertovat missä ja milloin ko. laivat milloinkin liikennöivät:

        http://www.faktaomfartyg.se/diana_II_1979.htm
        http://www.faktaomfartyg.se/turella_1979.htm

        ...niin missähän se sinun esittämäsi on nähtävillä, jatkuvan selittelyjesi sijasta.
        et ole keskusteluun muuta saanut aikaiseksi kuin selittelyjä saamattomuudestasi

        Vasta kolmas kerta:

        Etkö ymmärtänyt lukemaasi vai etkö muuten vaan ymmärrä?

        "Ei juurikaan mitään tammikuun 1993 vaaratilanteesa, vain lyhyt maininta. Ei mitään selostusta nimenvaihtoon liittyvistä syistä 1994."

        Miksi aina arvostelet kanssakirjoittajia? Paneudu asiaan!

        Linkki ei ole keskustelua.


      • voi jesus sentään
        Paneudu asiaan kirjoitti:

        Vasta kolmas kerta:

        Etkö ymmärtänyt lukemaasi vai etkö muuten vaan ymmärrä?

        "Ei juurikaan mitään tammikuun 1993 vaaratilanteesa, vain lyhyt maininta. Ei mitään selostusta nimenvaihtoon liittyvistä syistä 1994."

        Miksi aina arvostelet kanssakirjoittajia? Paneudu asiaan!

        Linkki ei ole keskustelua.

        ei siinä mainita, mutta eipä se liity olennaisesti siihen missä ja milloin on kyseinen alus kulloinkin liikkunut jota avauksessa kysyttiinkin, vastaus löytyi siis noista fof:n tiedoista..

        tuosta vaaratilateesta et kyennyt mitään faktaa esittämään, vaikka niitä sinulta asiasi tueksi pyydettiin, et liiemmin osannut kertoa vuonna 1982 tapahtuneesta Diana II:n ja Rosellan törmäämisestä ahvenanmaan saaristossa jossa rosellan pelastusvene sinkoitui Diana II:n kannelle yöaikaan, mmatkustajien edes huomaamatta tilannetta. Mutta eipä tämäkään liity avaajan teijän kysymyksseen kuten ei sinunkaan kiukuttelusi.
        Onpaljon sellaista epäolennaista jotka eivät päädy koko aineistoon yhden aluksen hstoriassa. Lisäksi joillekin on mahdottomuus osallistua rakentavaan keskusteluun.


      • JonWonRox
        Näin on kirjoitti:

        Tosi hyvää tarinaa. Vain listaa tapahtumista, ei mitään tarinaa. Ei juurikaan mitään tammikuun 1993 vaaratilanteesa, vain lyhyt maininta. Ei mitään selostusta nimenvaihtoon liittyvistä syistä 1994. Jne.

        Jos tuo on tarinaa, niin perin kehnoa on kerronta!

        Itämerellä vallitsivat tammikuussa 1993 vaikeat sääolosuhteet.
        Tänä aikana puolalainen ro-ro-matkustaja-autolautta JAN HEWELIUSZ kaatui aamuyöllä 14.1.1993.
        Kun DIANA II, joka oli lähes ESTONIAn sisaralus, matkasi JAN HEWELIUSZin uppoamisyönä Rostockista Trelleborgiin, ei saatavissa olevien tietojen mukaan havaittu mitään poikkeavaa.
        Alus teki aikataulun mukaiset päivä- ja yömatkansa 14–15.1.1993
        huonon, mutta paranemaan päin olevan sään vallitessa.
        Aamulla 16.1.1993 aluksen ollessa matkalla Trelleborgiin yliperämies tarkasti aluksen. Silloin he huomasivat visiirin lukituslaitteiden vaurioituneen.
        Koska DIANA II:n visiirin rakenne oli samanlainen ESTONIAlla, komissio on
        tutkinut tarkemmin tätä vauriota ja sen aiheuttamaa korjaustyötä.
        Liiteosassa olevasta tarkastuspöytäkirjasta käy ilmi, että oikeanpuoleisen sivulukon korvake oli irronnut, pohjalukko oli taipunut ja sen
        hitsausliitoksissa oli säröjä. Vaurio oli visiirin oikeanpuoleisen sivulukon korvakkeen kohdalla.
        Pääteltiin, että kysymyksessä ei
        ole vakava tapaus. Minkäänlaisia lisäselvityksiä ei sen vuoksi käynnistetty eikä
        minkäänlaisiin yleisiin toimenpiteisiin ryhdytty.
        Korjatun sivulukon korvakkeen kiinnityskohta tarkastettiin jälleen ESTONIAn onnettomuuden jälkeen.
        Lukkotappi oli kulunut laajalta alueelta etupuolelta yläosasta, jossa korvake oli
        ollut kosketuksissa tappiin.
        Korvake oli myös kulunut vastaavasti. Visiirin puoleisessa korvakkeessa oli merkkejä ylikuormittumisesta vedon alaisena, sillä
        sen silmä oli laajentunut venymällä korvakkeen peräpäässä.


    • 8+3

      Muistan hyvinkin nuo legendaariset laivat. Viimeisen reissuni tein Diana II:lla Helsinki-Tallinna -välillä, nimi oli Meloodia ja varustamo Tallink. Matka kesti kevätjäissä varmaankin kuusi tuntia, välillä pakitettiin ja sittan taas täristiin jäissä. Meillä oli onneksi hytti (koko noin kaksi neliötä, mutta parempi sekin kuin ei mitään), mutta suurin osa porukasta lojui pitkin laivaa kännissä kuin käki. Olipa kokemus.

      • Miathelaivahullu

        Pienin hytti mitä löytyi oli 4m2.


      • budgetclass
        Miathelaivahullu kirjoitti:

        Pienin hytti mitä löytyi oli 4m2.

        juu, noita 4 hlön neljän neliön hyttejä löytyi aikoinaan Finnjetin budget-luokassa


    • Silloin joskus

      Tulihan tuolla D2lla nuorena mentyä kansipaikoilla yölaivoilla TKU-STO-TKU, silloin ei ollut mitään ikärajoja ja pääsimme alaikäisinä kavereiden kanssa 15-16 v., eikä ollut kännyköitä mistä kotoväki olisi tavoittanut jne.

      Turellan hyteissä kuului kaikki läpi, ei tainnut olla kuin se ohut pelti välissä ilman äänieristeitä.

    • 1+8

      Matkustin Naantalista Maarianhaminaan Diana II:lla kesällä 1988 Tall Ships' Racen aikaan. Laiva oli kattoa myöten täynnä matkustajia; hytit olivat loppuunmyydyt ja porukkaa makoili pitkin käytäviä.
      En tiedä, mikä laivan matkustajakapasiteetti oli, mutta veikkaan että se ylitettiin ja reilusti. Siihen aikaan ei ollut niin tarkkaa nimilistojen ja muiden muodollisuuksien kanssa.
      Aamuyöstä saavuimme Maarianhaminaan, ja istuskelimme puiston penkillä odotellen paikkojen aukeamista. Nuorena sitä jaksoi!

      • 5+1

        matkustajamäärä tuolloin 1900 hlö:ä
        hyttien vuodepaikkojen lukumäärä 867

        ... eli kansipaikkoja oli huomattavasti enemmän verrattuna vuodepaikkojen määrään!


      • Oi aikoja
        5+1 kirjoitti:

        matkustajamäärä tuolloin 1900 hlö:ä
        hyttien vuodepaikkojen lukumäärä 867

        ... eli kansipaikkoja oli huomattavasti enemmän verrattuna vuodepaikkojen määrään!

        Silloin oli ihan normia jakaa hytti ventovieraitten kanssa. Ja joidenkin mielestä se hyttipaikkakin oli tarpeetonta luksusta.
        Tässä muinoin oli se (nyttemmin kauan sitten kadonnut) suurin tasoero Siljan ja Vikingin välillä.


      • Ilmaislippuja
        5+1 kirjoitti:

        matkustajamäärä tuolloin 1900 hlö:ä
        hyttien vuodepaikkojen lukumäärä 867

        ... eli kansipaikkoja oli huomattavasti enemmän verrattuna vuodepaikkojen määrään!

        Toi oli niitä viimosia aikoja ku kansimatkalippuja jaettiin tukuttain. Joskus Turussa jäi matkustajia jopa laiturille, kun laivaan ei enää kerta kaikkiaan mahtunut.


      • Risteilytarjous
        Oi aikoja kirjoitti:

        Silloin oli ihan normia jakaa hytti ventovieraitten kanssa. Ja joidenkin mielestä se hyttipaikkakin oli tarpeetonta luksusta.
        Tässä muinoin oli se (nyttemmin kauan sitten kadonnut) suurin tasoero Siljan ja Vikingin välillä.

        Matka- ja hyttiliput oli reaalisesti paljon kalliimpia aikanaan, kuin tänä päivänä.


      • Sai aina
        Risteilytarjous kirjoitti:

        Matka- ja hyttiliput oli reaalisesti paljon kalliimpia aikanaan, kuin tänä päivänä.

        Ellei sitten saanut lippua ihan ilmaiseksi. Niitä sai melkein jatkuvasti.


    • menty on
    • Yli 40v sitten

      Aiemmin Kapella ja Apollo. Naantalin satamassa ei kävelty putkessa. Oli kävelysilta, ei kattoa.

      • Muistanpa hyvinkin

        Niinpä oli Kapella ja Apollo, sitten Marella yms. Siljalla Skandia, Nordia ja Botnia, Holmia sekä suurimpana Fennia.
        Sitten kun 70 luvun lopulla tuli noita uusia, Diana II, yms, alkoi laivakoot kasvamaan. Kun Turella ja Rosella tuli 79 ne oli mahdottoman isoja muihin verrattuna.


      • aurajoki
        Muistanpa hyvinkin kirjoitti:

        Niinpä oli Kapella ja Apollo, sitten Marella yms. Siljalla Skandia, Nordia ja Botnia, Holmia sekä suurimpana Fennia.
        Sitten kun 70 luvun lopulla tuli noita uusia, Diana II, yms, alkoi laivakoot kasvamaan. Kun Turella ja Rosella tuli 79 ne oli mahdottoman isoja muihin verrattuna.

        Turella valmistui 1979 ja Rosella vuotta myöhemmin 1980.
        Rosella oli muuten se viimeinen Aurajoen varressa rakennetuista aluksista ....


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3105
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

      1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2865
    3. Kosiako meinasit?

      Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2105
    4. Mietin että

      Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1565
    5. Oot ilkee paha noita

      Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

      Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1338
    7. Aaamu on täällä taas!

      Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

      Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

      Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1260
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

      Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe