Miten auttaa jos toinen ei halua apua?

17 + 15

Läheiselläni on ollut vakava masennus jo vuosia, käy terapiassa kerran viikossa. Jokin aika sitten hän katkaisi täysin välit, enkä tiedä mitä tehdä. Tuntuu että asiat menevät vain huonompaan suuntaan (vai olenko sitten elänyt lintukodossa viime vuodet huomaamatta toisen olotilaa), nykyään on runsasta alkoholin käyttöä ja ns. välinpitämättömyyttä kaikkea kohtaan. :(

Haluaisin olla tukena ja auttaa mahdollisuuksieni mukaan, edes kuuntelemalla ja olemalla läsnä. Näyttämällä että hänestä välitetään ja hän on aina tervetullut luokseni. Hän ei vastaa puheluihin, viimeisellä kerralla keskustellessamme sanoi ettei halua pitää mitään yhteyttä enää keneenkään meistä. Kuulemma helpompaa niin. Tämän jälkeen siis kanssakäyminen hänen puolelta loppui kuin seinään (olen yrittänyt soitella, laittaa postia yms).

En tiedä mitä tekisin. Aihe on minulle raskas ja siitä puhuminen vaikeaa. Haluaisin auttaa ja pelkään mitä läheiselleni voi käydä. Kyseinen ihminen on erittäin tärkeä minulle, ja haluaisin helpottaa hänen oloaan jos vain pystyn. Jos en tee mitään, tunnen laiminlyöväni läheistäni, ja toisaalta pelkään ärsyttäväni häntä näillä lähestymisyrityksillä.

Miten tällaisessa tilanteessa voi toimia oikein?

2

304

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 209u1r 09

jeps, ärsyttäväähän se on jos joku ei anna olla rauhassa vaikka haluaisi. Itse ajattelen, että elämä olisi paljon helpompaa, kun ei olisi perhettä ollenkaan. Ei tarvitsisi häpeillä sitä, et on "luuseri". Siis tiedän, että yhtä arvokkaita ollaan kaikki ja pälä pälä, mutta niin se vaan menee, että ärsyttää toisten ihmettelyt miksei ole seurustelukumppania, miksi niin ja miksi noin.

Voit yrittää olla hänen tukenaan, mutta älä tuppaudu liikaa jos toinen haluaa hajurakoa. Itse hänen pitää tajuta tilanteessa. Muutos aina tapahtuu loppupeleissä itsestä, toki ohjata voi oikeaan suuntaan, mutta kukaan muu ei vaikuta omaan oloon kuin oma pää.

• yksin yksin vaan

Toiset oo'on luotuja kulkemaan...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1757
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      46
      1094
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      964
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      846
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      802
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe