Välittäjien hinta-arvioitten skaala oli järkyttävä!

Hämmästystä riittää?

Pyysimme viideltä välitystoimistolta hinta-arvioita 2000-luvun alussa rakennetusta kivitalostamme. Talo on omalla kallioisella rinnetontilla, mielestämme ihan hienoa ja rauhallista pientaloaluetta. Pihapiiri on osittain vanhempaa, on m.m. vanhoja omenapuita ja pari suurehkoa katajaa.
Sitten, itse aiheeseen. Harkitsimme ihan vakavasti talomme myyntiä. Viisi kiinteistönvälitystoimistoa, joista kolme suuren valtakunnallisen ketjun toimistoja ja kaksi paikallista liikettä kävivät lausumassa arvionsa. Jokaiselta pyysimme, että he varaisivat riittävästi aikaa, jotta voivat rauhassa perehtyä kohteeseen. M.m. tällainen oli tulos:
- Välittäjät käyttivät tutustumiseen aikaa n. 40 minuutista 2 tuntiin.
- Kaksi välittäjistä olivat kiinnostuneet paikan ja talon historiasta.
- Pyysimme arvioimaan ehdottomasti realistista myyntihintaa, koska halusimme oikeasti myydä talon. Hämmästyimme kun hinta-arvioiden skaala oli lähes 180.000 euroa! Kahta edes lähellekään saman suuntaista arviota emme saaneet. Tämä on mielestämme uskomatonta, koska emme todellakaan omista mitään miljoonakiinteistöä, vaan melko tavallisen talon.
Viimeksi mainitusta syystä emme uskaltaneet lähteä myymään taloamme. Viiden ammattilaisen näkemyksissä oli mielestämme niin järkyttävä ero että päätimme olla toistaiseksi myymättä.
Onkohan kenelläkään vastaavanlaisia tai parempia kokemuksia asunnon arvioinnista? Miten olette saaneet riittävän tarkkaa ja luotettavaa informaatiota asuntonne todellisesta arvosta? Pitäisikö arvio pyytää kirjallisena, onko sillä merkitystä?

108

11616

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 77788889999555555555

      Valitettavasti välittäjien asiantuntemus on kehnoa. Asiantuntemusta ei näillä ole edes markkinatilanteeta mistä heillä nyt sentään olettaisi asiantuntemusta olevan. Talon todellisen kunnon arvioinnista taasen ei välittäjäiltä tulekkaan odottaa mitään asiantuntemusta. Välittäjä saattaa laittaa hinta-arvionsa ihan tietenkin epäreaistisen korkealle tasolle vain siksikin, että saisi kohteen itselleen myytäväksi.

      • 7-seven

        Alalla on päteviä ja tosiepäpäteviä ja kaikkea siltä väliltä. Itse kysyn aina referenssejä. Jos niitä ei ole, niin silloin on amatööri ja myyntisopimusta ei tule edes 0,2% palkkiolla. Hinnan keksiminen ei ole mitenkään ongelmallista. Tietääkseni kaikki välittäjät käyttävät samaa dataa.


      • dillevil
        7-seven kirjoitti:

        Alalla on päteviä ja tosiepäpäteviä ja kaikkea siltä väliltä. Itse kysyn aina referenssejä. Jos niitä ei ole, niin silloin on amatööri ja myyntisopimusta ei tule edes 0,2% palkkiolla. Hinnan keksiminen ei ole mitenkään ongelmallista. Tietääkseni kaikki välittäjät käyttävät samaa dataa.

        Meilläkin kävi yksi välittäjä joka ei osannut sanoa osakehuoneistosta maksettavan varainsiirtoveron määrää, mutta hän lupasi kyllä tarkistaa asian.


      • asunnon ostaminen

      • katekettu
        dillevil kirjoitti:

        Meilläkin kävi yksi välittäjä joka ei osannut sanoa osakehuoneistosta maksettavan varainsiirtoveron määrää, mutta hän lupasi kyllä tarkistaa asian.

        Välittäjät eivät oikeasti välitä asiakkaasta pätkääkään,
        vaan ainoastaan oman firmansa mahdollisimman suuresta liikevoitosta.


      • että sellaista peliä
        katekettu kirjoitti:

        Välittäjät eivät oikeasti välitä asiakkaasta pätkääkään,
        vaan ainoastaan oman firmansa mahdollisimman suuresta liikevoitosta.

        Olen samaa mieltä, Aikoinaan jäi paha maku kun tajusin että välittjä veti välistä.. Luulin että kun maksan välityspalkkion, hän tekee työtä minun hyväksi,
        Mutta hän sanoi ettei asunnosta enempää saa, ja kun asunto meni myyntiin osti sen heti joku sioittaja,, Tuli vaan mieleen että saikohan myös rahaa sioittajalta jolle hommasi halvan asunnon, Eli luulen että ostaja oli jo tiedossa ennenkun asunto oli myynnissä,, Sen jälkeen luotto mennyt koko ammattikuntaan,,,


      • on kokemusta

        Arvioijien asiantuntemattomuuttahan se osoittaa jos hinta arviot on kaukana toisistaan.Tai voihan heillä olla jotaki muita motiiveja hinnan arvioinnissa.
        Mutta mitä ne voisivat olla ????


      • 44455559996699999999
        että sellaista peliä kirjoitti:

        Olen samaa mieltä, Aikoinaan jäi paha maku kun tajusin että välittjä veti välistä.. Luulin että kun maksan välityspalkkion, hän tekee työtä minun hyväksi,
        Mutta hän sanoi ettei asunnosta enempää saa, ja kun asunto meni myyntiin osti sen heti joku sioittaja,, Tuli vaan mieleen että saikohan myös rahaa sioittajalta jolle hommasi halvan asunnon, Eli luulen että ostaja oli jo tiedossa ennenkun asunto oli myynnissä,, Sen jälkeen luotto mennyt koko ammattikuntaan,,,

        Tämä onkin oma lukunsa. Välittäjissä on varmasti myös näitäkin venkuloita jotka pyrkivät alihintaankin saamaan asuntoja myytäväkseen, ja silloin samalla ehkä vielä ostajaltakin saavat jotain pimeitä välityspalkkioita.
        Myös omaan lukuunsa tai bulvaaninsa lukuun hyviä kohteita haalivia välittäjissä ilmeisesti on. Kun teidetään joku hyväsjaintinen arvokas ja helposti myytävä kohde, niin pyritään se saamaan itselle tai bulvaanilleen mahdollisimman halvalla. Tällöin välittäjä ei nimenomaan pyri lainkaan myymään, vaan toimeksiantosopimuksen saatuaan alkaa vedättää ostajaa alentamaan hintaa mahdollisimman alas.


      • epelei
        että sellaista peliä kirjoitti:

        Olen samaa mieltä, Aikoinaan jäi paha maku kun tajusin että välittjä veti välistä.. Luulin että kun maksan välityspalkkion, hän tekee työtä minun hyväksi,
        Mutta hän sanoi ettei asunnosta enempää saa, ja kun asunto meni myyntiin osti sen heti joku sioittaja,, Tuli vaan mieleen että saikohan myös rahaa sioittajalta jolle hommasi halvan asunnon, Eli luulen että ostaja oli jo tiedossa ennenkun asunto oli myynnissä,, Sen jälkeen luotto mennyt koko ammattikuntaan,,,

        Katsokaa alueen muuta hintatasoa. Sillä selvenee paljon. Joskin, jos alueelta ei ole myynnissä asuntoja, niin silloinhan markkinat ovat myyjän :)


      • Heikkimukavamies

      • outoa touhua
        44455559996699999999 kirjoitti:

        Tämä onkin oma lukunsa. Välittäjissä on varmasti myös näitäkin venkuloita jotka pyrkivät alihintaankin saamaan asuntoja myytäväkseen, ja silloin samalla ehkä vielä ostajaltakin saavat jotain pimeitä välityspalkkioita.
        Myös omaan lukuunsa tai bulvaaninsa lukuun hyviä kohteita haalivia välittäjissä ilmeisesti on. Kun teidetään joku hyväsjaintinen arvokas ja helposti myytävä kohde, niin pyritään se saamaan itselle tai bulvaanilleen mahdollisimman halvalla. Tällöin välittäjä ei nimenomaan pyri lainkaan myymään, vaan toimeksiantosopimuksen saatuaan alkaa vedättää ostajaa alentamaan hintaa mahdollisimman alas.

        Olen kuullut tapauksesta, jossa välittäjä ei ole suostunut ottamaan myytävästä talosta tarjousta vastaan. Talo myytiin kuitenkin jollekin muulle tämän jälkeen.
        Herää kysymys, että millä hinnalla myytiin ja mahtoiko ostaja olla välittäjän lähipiiristä.


      • Suunta eteenpäin
        Heikkimukavamies kirjoitti:

        Mielenkiintonen ajatus, en ollu miettiny ennen tolta kantilta.

        Sit kaikki rahat mitä kämpässä on niin menee hukkaan kun kuolet. Säästit ne turhaan. Olisit voinut hyvin käyttää rahat ennen kuolemaasi, jotka on asunnossa kiinni. Mitä rahoilla enää tekee kun on kuollut?


      • Joskus isäntä
        44455559996699999999 kirjoitti:

        Tämä onkin oma lukunsa. Välittäjissä on varmasti myös näitäkin venkuloita jotka pyrkivät alihintaankin saamaan asuntoja myytäväkseen, ja silloin samalla ehkä vielä ostajaltakin saavat jotain pimeitä välityspalkkioita.
        Myös omaan lukuunsa tai bulvaaninsa lukuun hyviä kohteita haalivia välittäjissä ilmeisesti on. Kun teidetään joku hyväsjaintinen arvokas ja helposti myytävä kohde, niin pyritään se saamaan itselle tai bulvaanilleen mahdollisimman halvalla. Tällöin välittäjä ei nimenomaan pyri lainkaan myymään, vaan toimeksiantosopimuksen saatuaan alkaa vedättää ostajaa alentamaan hintaa mahdollisimman alas.

        Eräs ison välitysliikkeen välittäjä ei suostunut näyttämään kohdetta, vaikka pyytämällä pyysin saada sen nähdä. Syy ei ollut mikään sellainen, että siinä olisi kaupat jo pitkällä tai minä olisin hänen mielestään liian köyhä ostaja vaan hän haukkui kohteen pystyyn, että ulkoa näyttää hyvältä, mutta sisältä kuulemma kaipaa remonttia ja ei saatu millään sopivaa aikaa näytölle sovittua. Muiden liikkeiden välittäjillä ei ollut vastaavia ongelmia, kun taloa etsittiin.


      • 77888999999999999999
        Joskus isäntä kirjoitti:

        Eräs ison välitysliikkeen välittäjä ei suostunut näyttämään kohdetta, vaikka pyytämällä pyysin saada sen nähdä. Syy ei ollut mikään sellainen, että siinä olisi kaupat jo pitkällä tai minä olisin hänen mielestään liian köyhä ostaja vaan hän haukkui kohteen pystyyn, että ulkoa näyttää hyvältä, mutta sisältä kuulemma kaipaa remonttia ja ei saatu millään sopivaa aikaa näytölle sovittua. Muiden liikkeiden välittäjillä ei ollut vastaavia ongelmia, kun taloa etsittiin.

        Mahdollisesti siinä välittäjä pyrki kähmimään asuntoa itselleen tai jollekkin bulvaanilleen. Samalla välittäjä ilmeisesti vedätti myyjää alentamaan hintapyyntöä selittäen tälle että ei ole asunnolle ole kysyntää. Ovela välittäjä havaitsee senkin josko myyjän tilanne on sellainen, että on joka tapauksessa saatava kaupaksi(esim. jos jo toinen asunto on ostettu ja siitä kaupat tehty).
        Kun välittäjälle myytäväksi antaa niin ei tämän saisi antaa ymmärtää että on pakko saada kaupaksi, ei varsinkaan silloin jos oikeastikkin vielä tällainen pakkotilanne on päällä.


    • oh hoh

      Me kilpailutimme 6:lla eri välittäjä firmalla reilu vuosi sitten oman rivitalo asunnon vantaalta. Viisi välittäjää kuudesta kaivoi esiin pumaskan toteutuneista kaupoista ja saanti hinnoista. Ihan sen perusteella latelivat pyyntihinnan. Hintahaarukka taas oli aika kapea n. 20 000 euron välissä kaikilla.

      Luulen että kun myynti kohteena on tusinatavaraa kuten meidän entinen rivari ja isolla myyntialueella jossa myydään paljon vastaavanlaisia asuntoja, on hinntoittelu myös helppoa.

      Mutta kun myyntiin tulee kohde joita on harvoin tarjolla on hinnoittelu vaikeampaa. Toinen seikka on varmasti se, että joku välittäjistäsi hinnoitteli talon vielä "vanhaan hintaan" eli hintaan mitä kehdattiin lätkäistä kivitalojen päälle nousukauden huipulla. Vuoden 2008 jälkeen kuitenkin nämä "toivotaan, toivotaan" pyynnit ovat vähentyneet mutta vieläkin niitä näkee silloin tällöin.
      Teidän ei kannata valita sitä kalleinta ainakaan, hintaa joudutte tiputtamaan reilusti ja todennäköisesti realistisesti hinnoiteltuna saatte paremman hinnan kun pelissä on useita ostajia kilpailemassa kohteesta.

      • taidat olla provo

        Kilpailutit välittäjiä?

        Eli kuka antaa suurimman hinta-arvion?

        Ainoa mitä voit kilpailuttaa on välittäjän palkkio ja siihen sisältyvät palvelut. Ei välittäjä ole ostamssa sitä asuntoa eikä vaikuta myyntihintaan, sen päättää ostajat.

        Väittäjäksi kannattaa valita se jonka uskoo saavan asunnon parhaiten kaupassa, myyntihinnasta päätät sinä.


      • oh hoh
        taidat olla provo kirjoitti:

        Kilpailutit välittäjiä?

        Eli kuka antaa suurimman hinta-arvion?

        Ainoa mitä voit kilpailuttaa on välittäjän palkkio ja siihen sisältyvät palvelut. Ei välittäjä ole ostamssa sitä asuntoa eikä vaikuta myyntihintaan, sen päättää ostajat.

        Väittäjäksi kannattaa valita se jonka uskoo saavan asunnon parhaiten kaupassa, myyntihinnasta päätät sinä.

        Nimen omaan kilpailutin välittäjät jossa etsin A parasta välittäjää ja B järkevällä tasolla olevaa välityspalkkiota ja C realistista hinta-arviota asunnosta.
        Tuo järjestys oli myös tärkeysjärjestys. Kyllä välittäjät voi kilpailuttaa ja ehdottomasti myös kannattaa. Välityspalkkioista tippui 2 prosenttia pois ja löysin huipputyypin myymään asuntomme joka menikin heti ensimmäisellä näytöllä pyyntihintaan.


      • korppi nokkii
        taidat olla provo kirjoitti:

        Kilpailutit välittäjiä?

        Eli kuka antaa suurimman hinta-arvion?

        Ainoa mitä voit kilpailuttaa on välittäjän palkkio ja siihen sisältyvät palvelut. Ei välittäjä ole ostamssa sitä asuntoa eikä vaikuta myyntihintaan, sen päättää ostajat.

        Väittäjäksi kannattaa valita se jonka uskoo saavan asunnon parhaiten kaupassa, myyntihinnasta päätät sinä.

        Taidat olla välittäjä?


      • ororororororororo
        oh hoh kirjoitti:

        Nimen omaan kilpailutin välittäjät jossa etsin A parasta välittäjää ja B järkevällä tasolla olevaa välityspalkkiota ja C realistista hinta-arviota asunnosta.
        Tuo järjestys oli myös tärkeysjärjestys. Kyllä välittäjät voi kilpailuttaa ja ehdottomasti myös kannattaa. Välityspalkkioista tippui 2 prosenttia pois ja löysin huipputyypin myymään asuntomme joka menikin heti ensimmäisellä näytöllä pyyntihintaan.

        "asuntomme joka menikin heti ensimmäisellä näytöllä pyyntihintaan"...= Hinta oli liian alhainen, kävikö mielessä? "löysin huipputyypin..."..voi jeesus...


      • myyty.
        ororororororororo kirjoitti:

        "asuntomme joka menikin heti ensimmäisellä näytöllä pyyntihintaan"...= Hinta oli liian alhainen, kävikö mielessä? "löysin huipputyypin..."..voi jeesus...

        Välittäjät eivät välttämättä ole koulutettuja siihen mitä ne tekee. Ne voivat olla jotain välitys firman omistajan sukulaisia jotka eivät tiedä mitään ja välittäjille on ihan sama millä hinnalla myy kunhan ne saavat vain palkkionsa. Taloja on vaikea nykyään saada kaupaksi ja siksi ne laittavat paljon hintaa alemmaksi minkä talon arvo on oikeesti. Suuri osa välittäjistä ei ole siis päteviä siihen mitä tekevät.

        itse myin itse taloni tyttöystäväni avustuksella. Tyttöystäväni esitteli taloani ostajlle koska on kaunis ja sosiaalinen ja minä sitten neuvottelin hinnasta. Mulla kesti kaks viiikkoo myydä taloni ja sain sen hinnan mitä pyysin.


      • näin se menee
        taidat olla provo kirjoitti:

        Kilpailutit välittäjiä?

        Eli kuka antaa suurimman hinta-arvion?

        Ainoa mitä voit kilpailuttaa on välittäjän palkkio ja siihen sisältyvät palvelut. Ei välittäjä ole ostamssa sitä asuntoa eikä vaikuta myyntihintaan, sen päättää ostajat.

        Väittäjäksi kannattaa valita se jonka uskoo saavan asunnon parhaiten kaupassa, myyntihinnasta päätät sinä.

        Onhan selvää,jos välittäjä saa asunnon myyntiin mahollisimman halvalla,myyminen on helppoa.Ei siinä asuntoa myyvän omistajan etu ole ensimmäisenä tapetilla.


    • toimeksianto saatava

      Välittäjät voivat arvoida hinnat törkeästi yläkanttiin, sillä eihän heillä ole siitä mitään vastuuta. Pääasia että saavat kohteen myyntiin ja hyvällä tuurilla saavat siitä vielä joskus palkkion, kun painostetaan myyjä pudottamaan roisisti hintaa.

      Jos toinen arvioi että asunnosta saa 200 tonnia ja toinen että 300 tonnia, niin on suuri vaara että myyjä antaa asunnon myyntiin suuremman arvion antaneelle. Ostaja kyllä tietää mikä on oikea hintataso, eikä maksa sitä enempää.

      Tuttava pyysi juuri arvion 40 vuotta vanhasta omakotitalostaan, joka on kyllä pintapuolin remontoitu ja hyvässä kunnossa, mutta se on silti rungoltaan ja ratkasuiltaan 40 vuotta vanha (öljylämmitys, valesokkeli jne.). Alimmat välittäjien arviot olivat mielestäni realistisia, mutta ylimmät eivät. Miten välittäjä kuvittelee että 40 vuotta vanhasta talosta voi pyytää yhtä paljon kuin 3 vuotta vanhasta vähän suuremmasta talosta viereiseltä asuinalueelta?

      • ketsuppig

        Olen täysin samaa mieltä. Välittäjät "nostavat" hintoja juuri siitä syystä että asiakas valitsisi juuri heidät myymään taloaan koska "välittäjä lupasi" eniten. Minusta tämä osoittaa vain myyjäosapuolen uskomatonta typeryyttä.


      • +5% per vuosi?
        ketsuppig kirjoitti:

        Olen täysin samaa mieltä. Välittäjät "nostavat" hintoja juuri siitä syystä että asiakas valitsisi juuri heidät myymään taloaan koska "välittäjä lupasi" eniten. Minusta tämä osoittaa vain myyjäosapuolen uskomatonta typeryyttä.

        Etuovi ja Oikotie on täynnä noita toivotaan-toivotaan-hinnoiteltuja asuntoja. Samat kohteet pyörivät, välittäjät vain vaihtuu.


      • jos saattuisi ...
        +5% per vuosi? kirjoitti:

        Etuovi ja Oikotie on täynnä noita toivotaan-toivotaan-hinnoiteltuja asuntoja. Samat kohteet pyörivät, välittäjät vain vaihtuu.

        On paljon sellaisia myyjiä, joilla on joku haave uudesta kodista, mutta vanhassakin voi jatkaa, jos ei saa riittävän hyvää hintaa. Ei ole mikään pakko myydä, eikä myynnissä pitäminen maksa mitään.

        Tosin kohde "vanhenee" aika nopeasti jos se on ylipyynnillä myytvänä, eikä se mene kaupaksi helposti enää edes oikealla hinnalla.


      • Välittäjän etu
        ketsuppig kirjoitti:

        Olen täysin samaa mieltä. Välittäjät "nostavat" hintoja juuri siitä syystä että asiakas valitsisi juuri heidät myymään taloaan koska "välittäjä lupasi" eniten. Minusta tämä osoittaa vain myyjäosapuolen uskomatonta typeryyttä.

        Ei välittäjän kannata "nostaa" myyntihintaa kohtuuttoman suureksi, koska ei mene kaupaksi - ja joutuvat tekemään palkkiotta työtä koko myyntiajan (muutama kk). Toisekseen: jos samat (ylihintaiset) asunnot roikkuvat myynnissä monia kuukausia, niin se on imago tappio välittäjälle. Ei herätä mielikuvaa "myyvästä" ja osaavasta välittäjästä muissa myyjissä/ostajissa.


      • inhimillistä
        ketsuppig kirjoitti:

        Olen täysin samaa mieltä. Välittäjät "nostavat" hintoja juuri siitä syystä että asiakas valitsisi juuri heidät myymään taloaan koska "välittäjä lupasi" eniten. Minusta tämä osoittaa vain myyjäosapuolen uskomatonta typeryyttä.

        Jo asunnon hinta-arvio on alhainen.Alhainen tulee olemaan siitä saatava hintakin. Alennus -myyntin on kyllä ostajia.


    • hahhahhahhhaa

      Välittäjissä on monenlaista, me suurimmat arviot antaneet ovat varmaan halunneet saada teidät asiakkaiksi ja taka-ajatuksena on alkaa vedättää sitten hintaa alaspäin kun ei mene kaupaksi tai ei ole kinnostuneita, saanko arvata oli se ahnein eli psw, pitäähän sitä posketonta välitysprosenttia jollain perustella. Itse määrittäisin varmaan sieltä hintahaitarin keskivaiheilta pyyntiä. Kun on noin uusi niin voisi myöls verrata mitä uuden vastaavan rakentaminen vastaavalle paikalle tulisi maksamaan ja kokeilla suunnilleen sellaisella hinnalla. Yli-optimistinen ei kuitenkaan kannata oll kun jos mahdoton pyynti menee kaikilta kiinnostuneilta mielenkiinto ja sitä on vaikea saada takaisin jos ehtii ylipyynnillä kovin pitkään roikkua kaupan.

      • joskus näinkin päin

        Kyllä se oikea pyyntihinta kannattaa selvittää ensin itse. Sehän on periaatteessa ihan sama että mitä välittäjä arvoi myyntihinnaksi, myyjähän se kuitenkin viimekädessä päättää.

        Kannattaa valita mielestään paras myyjä, hänen arviostaan välittämättä.

        Kun itse myin aikoinaan osakkeen, niin välittäjien arviot olivat alempia kuin omani, johtuen siitä että eivät tunteneet aluetta niin hyvin kuin minä. Asunto pistettiin myyntiin välittäjän mielestä täysin epärealistesella pyynnillä. Sain jopa tingattua välityspalkkion kiinteäksi siihen hintaan mitä välittäjä arvioi toteutuvaksi kappahinnaksi. Asunto myytiin ensimmäisestä esittelystä lähes pyyntihinnalla (pieni pyöristys alaspäin).

        Mutta tämä tapahtui romahduksen aattona 2002. Ajat ovat ehkä vähän muuttuneet.


      • silloin sijoittanut
        joskus näinkin päin kirjoitti:

        Kyllä se oikea pyyntihinta kannattaa selvittää ensin itse. Sehän on periaatteessa ihan sama että mitä välittäjä arvoi myyntihinnaksi, myyjähän se kuitenkin viimekädessä päättää.

        Kannattaa valita mielestään paras myyjä, hänen arviostaan välittämättä.

        Kun itse myin aikoinaan osakkeen, niin välittäjien arviot olivat alempia kuin omani, johtuen siitä että eivät tunteneet aluetta niin hyvin kuin minä. Asunto pistettiin myyntiin välittäjän mielestä täysin epärealistesella pyynnillä. Sain jopa tingattua välityspalkkion kiinteäksi siihen hintaan mitä välittäjä arvioi toteutuvaksi kappahinnaksi. Asunto myytiin ensimmäisestä esittelystä lähes pyyntihinnalla (pieni pyöristys alaspäin).

        Mutta tämä tapahtui romahduksen aattona 2002. Ajat ovat ehkä vähän muuttuneet.

        Että romahduksen aattona ;) Vuodesta 2002 alkoi asuntojen hintojen pitkä ja nopea nousu, parhaimmillaan 100% 10 vuodessa.


      • asuntosijoittaja
        joskus näinkin päin kirjoitti:

        Kyllä se oikea pyyntihinta kannattaa selvittää ensin itse. Sehän on periaatteessa ihan sama että mitä välittäjä arvoi myyntihinnaksi, myyjähän se kuitenkin viimekädessä päättää.

        Kannattaa valita mielestään paras myyjä, hänen arviostaan välittämättä.

        Kun itse myin aikoinaan osakkeen, niin välittäjien arviot olivat alempia kuin omani, johtuen siitä että eivät tunteneet aluetta niin hyvin kuin minä. Asunto pistettiin myyntiin välittäjän mielestä täysin epärealistesella pyynnillä. Sain jopa tingattua välityspalkkion kiinteäksi siihen hintaan mitä välittäjä arvioi toteutuvaksi kappahinnaksi. Asunto myytiin ensimmäisestä esittelystä lähes pyyntihinnalla (pieni pyöristys alaspäin).

        Mutta tämä tapahtui romahduksen aattona 2002. Ajat ovat ehkä vähän muuttuneet.

        Mihin tarvitsit välittäjää? Muutenkin jauhat täyttä paskaa :DDD

        http://findikaattori.fi/fi/92


    • itse myynyt

      Teimme itse päätelmän vuosi sitten, että puolet välittäjistä on ammattitaidottomia! Saimme arvion talostamme ja pienimmän ja suurimman arvion ero oli 100 000e! Ja se on paljon, erittäin paljon!

      Kysessä oli 60-luvun omakotitalo, n. 170m2, täysin rempatusta kohteesta, pk-seudun kehyskunnassa. Talo oli persoonallinen ja uniikki kohde, oli varmasti hankala arvioida, mutta jotain hajua täytyy ammattitaitoisella välittäjällä olla!

      Välittäjien saldo:
      Pari välittäjää perusti näkemyksen käyvästä myyntihinnasta minkä olimme itse maksaneet ja minkä verran remppoihin on mennyt rahaa = talon hinta. Ei kohdillaan, todellakaan!

      Muutama välittäjä laski talon hinnan sen mukaan mitä alueella on myyty ko kokoisia taloja - eivät huomioineet sitä, että taloon oli tehty mittavia remontteja vs muut kohteet joihin vertasivat (nämä toiset kohteet olivat peruskunnossa olevia taloja, joten ei millään tasolla vetailukelpoisia). Eli hinta muotoitui todella alakanttiin.

      Pari välittäjää alkoi olemaan lähituntumassa hinnan suhteen; oltiin samoilla aaltopituuksilla ja perusteet oli kunnossa. Hinta alkoi olla kohdillaan.

      Eräs välittäjä löi ylihintaa sen verran, että itsekin jo huomautin hinnan realistisuudesta...

      Summasummarum: talo myytiin lopulta sillä hinnalla, jonka olimme itse ajatellet sopivimmaksi hinnaksi, ei älytön, ei alihintainen vaan sopiva vs talon kunto ja remontit sekä sijainti. Talo myytiin loppujen lopuksi itse, paperiasioiden hoito ostettiin.

      Välittäjillä on paha tapa latoa tiskiin toteutuneita kauppoja ko alueelta. Ei nähdä vaivaa tutustua taloon/kiinteistöön/osakkeeseen sen perusteellisimmin. Ei perusteta näkemystä alueen, talon sekä toteutuneiden remppojen yms reaaliarvoon vaan ihan johonkin muuhun, joka ei loppujen lopuksi kulje käsikädessä realismin kanssa.

      Edellisen paritaloni myin 4v sitten myös itse. Silloinkin kävi samoin, että välittäjät arvioivat aivan päin mäntyä asunnon arvon. Loppujen lopuksi saimme tuolloin paritalosta 30 ke enemmän kuin välittäjät arvioivat kohteen arvoksi. Että näin...

      Olen vuosia seurannut tiiviisti asuntojen pyyntihintoja sekä toteutuneita hintoja ja tullut siihen päätelmään, että monet kohteet yliylihinnoitellaan. Tinkivaraa kannattaa olla, mutta kohtuus kaikessa.

      Tietysti välittäjällä on myös oma tienesti mielessä, joka on väärin - ei ole rehtiä menoa, että saadaan kymmenien tuhanisen palkkiot jostain kohteesta, jossa vain pönötät ja hoidat paperipolitiikan. Parhaimmillaan kohde on ylihintaisena kuukausia - vuoden kaksi myynnissä ja loppujen lopuksi kohde menee sitten alehinnalla ja välittäjä saa sen sikahinatsien palkkionsa. Onko oikein??

      Koko palkkiojärjestelmä olisi muutettava, jotta siitä tulisi myyjää ja välittäjää palveleva konsepti. Minkä takia välittäjät ovat saaneet ahneen maineen - sitä voimme itse miettiä näillä välitys%:lla, joita kehdataan pyytää...

      Vinkki: seuratkaa alueen pyyntihintoja ja arvioikaa realistisesti oman kohteenne arvoa; minkä verran olisit itse valmis maksamaan kohteesta? Monesti myyjällä on pyyntihinnassa se "omalisä" eli tunnelisä, mutta sen, kun tipauttaa pois, niin alkaa totuus hinnasta muodostua.

      Myyntihintahan muodostuu loppujen lopuksi siitä minkä asiakas on valmis maksamaan:)

      • KALLE KELLO

        "itse myynyt". Olet oikeassa ja se pointti ihmisille on SEURATKAA alueen hintoja vaikka ette olisi ostamassa/myymässä. Kaiken lisäksi se on ihan viihdyttävää lukemista, jos näin voi sanoa, mutta hyöty tulee jossain vaiheessa itselle.


    • Wautsittiä

      No huh-huh! Ehkä tuollaisen skaalan olisi saanut tehtyä ilman "asiantuntijoitakin"? Tyyliin: mun asunnon arvo on siinä 300,000 - 480,000 ekee :-/

      • Eläkekertymä

        Niin mutta tällöinhän olisi välittäjäpalkkio mennyt täysin hukkaan ja näin ollen valtiokin olisi menettänyt verotulonsa eikä tämä olisi ollut missäänmäärin yhteisten etujemmekaan mukaista.


    • Stailistinhetero

      No voihan sitä miettiä millaisia ihmisiä sitä kiinteistövälittäjinä toimii. Ilmeisesti kuvitelmat helposta rahasta saa ihmiset ryhtymään kiinteistövälittäjäksi. esim.: Esko Eerikäinen, Lola Odusoga (mikälie) (on jo tosin luopumassa urastaan).

      Sitten lisäksi ihan oikeat huijarit, jotka toimivat harmaalla alueella, vähät välittäen saamistaan liiketoimintakielloista, vaihtaen yrityksen nimeä tarvittaessa ja samalla tekevät kiinteistövälittämisestä jotenkn Galmouri ja seksikästä ( mm. Viva/ Kaisa Liski). Tällöin usein unohtuu se että kuka välityspalkkion maksaa ja mistä se koostuu. Itse en hyväksy että myytävään asuntoon hankitaan laina huonekaluja ja peitellään niillä kuluneita seinä- ja lattiapintoja.

      Että vähän sietää varoa kenen kanssa sitä kiinteistökauppaa ryhtyy tekemään.

      • uskaltaako ostaakaan

        Juurikin näin, ja sitten kun oman myytyään on ostajan-roolissa niin noihin "ammattilaisiin" pitäisi voida luottaa?? Miksei ostajille ole omia kiinteistövälittäjiä joka tutkisi esim tuon hintapuolen?? Jos kiinteistö-alan ammattilaisilla tulee aloittajan kertomia hinta heittoja niin ostajahan on ihan kusessa!! Tulipa tällainenkin pointti mieleen...


      • s-h-e-h-k
        uskaltaako ostaakaan kirjoitti:

        Juurikin näin, ja sitten kun oman myytyään on ostajan-roolissa niin noihin "ammattilaisiin" pitäisi voida luottaa?? Miksei ostajille ole omia kiinteistövälittäjiä joka tutkisi esim tuon hintapuolen?? Jos kiinteistö-alan ammattilaisilla tulee aloittajan kertomia hinta heittoja niin ostajahan on ihan kusessa!! Tulipa tällainenkin pointti mieleen...

        Kyllä ainakin Turun seudulla toimii asunnon ostajan asiamies: http://www.kotikompassi.fi/ostamassa.html


    • Asuntojakaupannut

      Välittäjien vedätys myös alaspäin on todella törkeää. Meillä mm. 4 vuotta vanhaa omakotitaloa arvioidessaan käytti vertailussa saman kokoista toista taloa, joka olikin rakennettu -79. Mä onneksi huomasin sen listasta, kun näytti, että "tässä on samaa koko luokkaa samalta alueelta..." Nolotti kai, että hoksasin sen rakennusvuoden. Tämän teki siis Huoneistokeskus. Sitten tuli toisen firman välittäjä, joka hoki vaan jotain "kynnyshintaa", jonka yli ostajat vähenee. Lopulta kolmas oli järkevä, vaikka arvioi sekin kuvitelmamme alle. No, laitettiin hänen pyyntinsä ja talo meni kahdessa päivässä. Heti nettiin tultuaan oli tullut useampi soitti ja neljät katsojat oli jo seuraavana päivänä. Täydellä hinnalla tuli heti tarjous. Kyllä jäi se maku suuhun, että mä olin tasan oikeassa sen hinnan kanssa alunperin. Seuraavina kuukausina seurasin asuntokauppaa ja kyllä siinä valkeni se, että talo meni aivan alakanttiin. Samana vuonna rakennetusta, 50m2 neliötä pienemmästä rivarineliöstäkin pyydettiin alueella enemmän. Ei ihme, että kämppä revittiin käsistä.

      Eräs sukulainen sai aika mielenkiintoisia arvioita uudesta kivitalostaan. Se, kuka viittaisi kivitalojen hintojen laskeneen, puhuu puppua, koska rakennuskustannukset on noussut vaan koko ajan ja hädin tuskin niistä saa edes omiaan pois saati rakentaisi vastaavaa nyt tilalle. Välittäjistä hurjin heitti 640 000 Euroa, mikä oli tosi paljon heidän oman arvionsa yli. Sitten tuli toinen välittäjä, joka mittaili tiloja kriittisesti. Lopulta ehdotti niukasti yli 400 000 Euroa talosta pyynniksi. Ehdotus oli niin loukkaava, että heittivät välittäjän melkein ulos talosta. Kaksi muuta arvio hinnaksi reilu 500 000 Euroa, joka oli lähellä omaakin arviota. Pyynnillä 535 000 taloa myytiin muutama kuukausi ja lopulta meni pienellä tinkimisellä. Ei minusta mitenkään roikkunut tuon hintaluokan taloksi kauaa myynnissä eli hinta oli aikalailla paikallaan. Se iso arvio oli ihan puppua, mutta samalla se alihintaa ehdottanut ihan mauton.

    • KALLE KELLO

      Ohhoh! Arvatenkin talo on Helsingissä, mutta siltikin. Ammattitaidosta ei voi enää puhua, mutta ahneudesta kyllä. Omaa kokemusta on senverran, että OP-kiinteistökeskus vetää hinnat kattoon ja sitten ihmetellään kun asunto ei mene kaupaksi, mutta eipä ole niitä esittelyitäkään kuin silloin tällöin. Haalitaan myytävää, mutta ei pystytä hoitamaan. Toinen ahne on se vihreä mainoksinen (nimi hukassa).

    • näin se on...

      Olen havainnut Tampereellakin eräiden välittäjien harrastavan sitä, että kerrostalo asunnon hinta on melkoisesti yläkantissa sellaisella alueella, jonka jokainen vähänkin seuraava henkilö jo tajuaa epärealistisuuden. Kerran kaksi esittely ja sitten hintoja aletaan hilata alas. Esittelyssä käyvät alkavat odottaa vaan lisähinnan pudotusta. Koska pakko tulee eteen jos asunto alkaa olla kuukausikaupalla myynnissä...

    • kerrostalo asukas

      Välittäjien hinta arvioissa oli taka vuosina suuriakin eroja. Nykyään ne latelee jostain taulukosta katsomalla hinnan, joka määräytyy sijainnin ja rakennusvuoden perusteella. Mullekkin sanottiin, ettei sillä niin väliä minkälainen tönö siinä tontilla on. Sain kyllä taloni 2 kuukaudessa myytyä, mutta naapuri kadulla on ollu saman ikäinen talo nyt jo vuoden myynnissä ja ei mene. Hintaakin on yli 50 000 e enemmän kun omasta talostani oli pyyntö. Ainakin täällä syrjäkylillä sillä on merkitystä miten hinta arvioidaan. Jos se on törkeesti yli, ei ihmiset mene edes näyttöihin.

    • monasti ostanut

      Välittäjiin ei pidä koskaan luottaa, ne ajattelevat aina ensin omaa etuaan. Joskus tekevät sitäkin, arvioivat kohteen 20-30% alakanttiin, helpot ja nopeat kaupat mielessä vähällä työllä, myyjä saadaan mukaan mainostamalla pientä välityspalkkiota.

      Jokaisen on itse kyettävä arvioimaan asuntonsa hinta, tämä on lähtökohta. Sen jälkeen myynnin voi hoitaa itse, pankissa hoitavat kyllä paperipuolen ilman välityspalkkiota.

      • vanha eukko

        Kuka ei ajattele omaa etuaan? Yritysten tehtävä on maksimoida voitto.


    • vanha nainen

      Välittäjiä on joka lähtöön. Irtisanottuja, poispotkittuja ja muihin töihin kelpaamattomiakin on runsaasti. Helppo raha ilmeisesti kiinnostaa, vaikka
      osaamista ei ole pätkääkää. Kun muuta työtä ei saa, niin kiinteistövälittäjäksi pääsee aina. Onneksi on joitakin loistavia poikkeuksiakin!
      Alalle korkeat vaatimukset, eikä mikään vanhojen naisten kaatopaikka, niin saadaan oikeita välittäjiä jotka välittävät jopa asiakkaistaan eikä vaan oman palkkionsa suurudesta.

    • Äly hoi

      Suomen asuntojen hinnoissa on ilmaa miten muuten olisi mahdollista että asuntojen hinnat ovat nousseet 20 vuodessa pilviin erotus kertoo löysän rahan määrän , ei ole ihme ettei löydy oikeaa hintaa kohteelle korot nousuun niin sitten nähdään asuntojen oikeat hinnat.

    • Koulutus puuttuu

      Joku asunnon myyjä sanelee itse oman hintansa asunnosta. Yleensä näitä rikkaita ja varakkaita.

      Osahan myös on aivan kouluttamattomia alalle eli ei mitän alan koulutusta.

      Myös myydään paljon hometaloja, lähes asuinkelvottomia ja välittäjät ottavat kaiken roskan myyntiinsä.

      Myös osa näitä julkkis pyrkyreitä otetaan alalle ja ilman koulutusta. Eikö tämä Eerikäinenkin otetto Vivakin palvelukseen. Tuskin hänelläkään on mitään koulutusta alalle.

      Toisaalta harmi kun on alalla näin epämääräinen kirjo epäpäteviä ja miten asuntokauppa voi olla luotettava, asiantunteva, rehellistä ja kuka kantaa vastuun jos välittäjä on tumpelo?

    • Näin se menee .

      Ostaja ottaa ensin vastuun , pankki ottaa ostajasta vastuun . Valtio ottaa pankista vastuun , Kunnat ottavat Valtiosta vastuun Kuntalaiset ottavat Kunnasta vastuun sosiaali huolto ottaa Kuntalaisista vastuun =D

    • Useasti petetty

      Ei välittäjien päätarkoitus ole aktiivisesti myydä asuntoja, vaan saada mahdollisimman paljon myyntitoimeksiantoja. Kun myytäviä asuntoja on paljon niin aina siitä joku menee kaupaksi ja saaddan provikat itselle. Sen vuoksi asunnoista annetaan aina optimistisen korkea hinta-arvio, että saadaan asiakas iloiseksi ja sopimus tehtyä. Ensimmäisen esittelyn jälkeen alkaa painostus hinnan pudottamiseksi.

    • iduhibbi

      Luulisi asunnon hinnan kiinnostavan niin paljon, että asiaa selvittäisi etukäteen ennen yhdenkään välittäjän käyntiä ihan Oikotien, Jokakodin tai Etuoven perusteella. Jos ei juuri samasta kaupunginosasta löydy myytävää vastaavaa kohdetta, niin ehkä sitten jostakin lähistöltä löydy samantyyppistä kotia.

      Itse välttelen noita ihan pieniä uusia kiinteistövälityspuljuja ja pysyttelen alalla pidempään toimineissa välitysliikkeissä. Kun kirjallista myyntitoimeksiantoa tehdään, niin on hyvä itse tajuta se, että mitä pyyntihinnaksi laitetaan ja mikä on tavoitehinta, jolla asuntoa lähdetään myymään. Joskus hintapyynnön ja tavoitehinnan välinen ero on pieni, joskus taas lähdetään kokeilemaan ns. kepillä jäätä, että saisiko asunnosta kovan hinnan.

      Itse olen laittamassa nykyistä kotiani myyntiin noin 2-3 vuoden päästä ja seuraan lähes viikoittain kotikaupunkini asuntojen hintakehitystä. Kannattaa vertailla nimenomaan NELIÖHINTOJA, jotta eri kohteiden vertailu onnistuu mahdollisimman hyvin. Tietenkin asunnon hintaan vaikuttaa sijainti (kaupunki, kaupunginosa, sijainti esim. junaradan vieressä tai sijainti hyvien yhteyksien päässä rauhallisen sivukadun varrella), rakennusvuosi, mitä remontteja on tehty, pohjaratkaisun toimivuus, taloyhtiön hyvä hoito, varustelutaso, sisustus, rakennusmateriaalit (vrt. kivitalo, puutalo), mahdollinen käyttämätön rakennusoikeus, mahdolliset kerrostalon vuokratuotot esim. kivijalkaliikkeistä, hyvä vuokratuotto jne.

      On myös paljon asuntoja, jotka ovat teoriassa kovaa hintaluokkaa, mutta jotka eivät miellytä kovinkaan monia. Sanotaan nyt esimerkiksi matalan huonekorkeuden täystiilitalot, joissa on tosi tyhmä pohjaratkaisu (seinien siirtämiset ovat työläitä) ja koko kodin "vaalentaminen" aikamoinen operaatio muutenkin, niin kova hinta saattaa ajaa ihmisiä etsimään mieluummin tyhjää tonttia, johon voi rakentaa melkein samalla hinnalla uuden mieluisamman kodin.

    • ähäskutti

      Kiinteistöjä ei myydä kuin makkaraa että on joku vakio-kilo-hinta. Niin moni asia vaikuttaa hintaan.

      Itse omistan "miljoona-kartanon" jota monikaan ei ostaisi vaikka maksaisin siitä että ostaisi.

      Kiinteistöjen myyminen on sattuman kauppaa, eli myyjä ehkä tietää jonkun joka tahtoo ostaa sen jollain hinnalla - siten se ehkä menee.

      Realistisetsi "kartanoni" hinta olisi max 160.000 - min 10.000 minulle se on miljoonan arvoinen. Siinä sitä haitaria, enkä myy.

      Aloittaja ilmeisesti tahtoi vain käyttää asiantuntijoita hinta-arvioissaan ja myydä sitten isoll avoitolla itse, niin välittäjä tekee työn mutta jää näppejään nuolemaan, ilman .

      Kyllä pätevä LKV osaa arvioida kuka on aikeissa oikeasti myydä ja
      kuka vain käyttää hyväkseen niiden asiantuntevuutta.

      • Mene hoitoon

        Luuserivälittäjä keksi typerän tarinan.


    • Rosvot

      Tyhmempikin tajuaa että hinta kupla rakentui tälle tehdylle nousukaudelle Pankeilla oli rahaa lainata ilman mitään takuita asuntokelpasi takuuksi ??? Mitä jos anuntojen hinnat laskisivat ??? 2 vuoden päästä myytiin asunto ja voittoa tuli 10 - 20 Tonnia , miten on mahdollista ??? Ei näitä summia töillä ole yksikään hankkinut panoksia on vaan lisätty milloin tulee maksun aika verovähennyksiä on annettu asunnon omistajille sekä kotitalousvähennyksiä helppo se on katsoa menneisyyteen miksi tulevaisuus ei ole enään niin valoisa .

    • wernerska

      Sellaisen hinta-arvion kannattaa antaa, johon asiakas on tyytyväinen. Hintaa aletaan siitä sitten tiputtamaan pikku hiljaa, voidaan ensiksi kokeilla mihinkä hintaan kämppä voisi mennä kaupaksi. Kallilla asunnoilla myynti aika voi olla useita vuosia. Ei niitä mahdollisia ostajia joka kuukausi eteen tule.

    • Paras1

      Tarjouskauppa.

    • kupla-asunto

      myy sille joka maksaa eniten. Mitä sitä muutakaan kannattaisi tehdä.

    • nainen.

      Netissä lienee saman alueen tai samantyyppisten talojen hinta-arviot. Kosteusmittaaja kannattaa käyttää talossa, joka myös mittaa seinien takaa ja lattiasta.

    • Kiinteistönvälittäjä

      Nyt tähän väliin rapiat 20 vuotta kiinteistönvälittäjänä toiminut ja kommentteja edellisiin viesteihin:

      Ensinnäkin kiinteistönvälittäjiä eivät ole kaikki asuntoja myyvät - Kiinteistönvälittäjä -titteliä saa käyttää vain henkilö joka on läpäissyt LKV kokeen kunnialla. Toki eihän tämäkään kaikkea kerro... muut ovat myyntineuvottelijoita, asuntomyyjiä yms... ja tämä tarkoittaa yleensä kokemuksen määrää alalla!

      Kilpailutus: Miksi suurin osan asuntoaan myyntiin haluava kilpailuttaa vain välityspalkkion - tai ainakin se tuntuu oevan tärkeimmässä roolissa? Jos halvin olisi aina parasta niin miksei Ladoja suomessa myyty sen enempää? Lisäksi ainakin pienillä välittäjillä on suuri pula myytävistä kohteista ja selkärangan puute aiheuttaa hintapyyntöihin suuriakin nostopaineita. Sama on joillakin isoilla välitysliikkeillä jotka haluavat pitää isosta markkinaosuudestaan kiinni.

      Kaikilla välitysliikkeillä ei ole todellakaan käytössään samoja toteutuneiden hintojen tietokantoja. Totta on että useimmat omakotitalot ovat uniikkeja enemmän tai vähemmän ja itse pyrin etsimään samankaltaisia taloja jotka on myyty esim toinen 5-7 vuotta sitten ja toinen äskettäin. Kun tähän etsin sitten arvioitavaa taloa vastaavan talon toteutuneen kaupan muutamaan vuoden takaa niin saadaan hyvä käsitys hinnasta. Tietenkin tähän lisätään oma kokemus alueen myydyistä asunnoista. Kun tähän tietoon lisätään arvioitavan asunnon kunnon vaikutus voidaan antaa arvio hinnasta - ensin hintapyyntö ja toisena hintana arvio toteutumasta. Muistakaa se että 2000 valmistunut talo ei missään nimessä ole vastaava kuin 2010 valmistunut!

      Nyt kun ollaan hieman laskevassa trendissä niin hintapyyntöjen asettaminen oikealla tasolla on ammattilaisen hommaa. Hintaan vaikuttaa takavuosia enemmän asunnon kunto sisältä, talon(taloyhtiön) kunto ja tehdyt - tekemättömät remontit, tonti kokoa ja mitä siellä on (puutarhaa vai savanniheinää) ja sijainnin merkitys on kasvanut roimasti. Esim samalla kadulla yllärinteen puoleinen talo saattaa maksaa 5-10 % enemmän kuin alarinteen puoleinen.

      Hyvin huolletusta ja pidetystä asunnosta saa samalla tavalla enemmän kuin autoistakin!

      Kysykää hyvät asuntoa myyntiinlaittajat välittäjän omaa kokemusta alalta ja kyseiseltä seudulta sekä hänen edustamansa liikkeen toimipisteen muiden välittäjien kokemusta ja koulutusta!!! Kannattaa lisäksi kysyä mitä ko. välitysliike ja itse välittäjä on myynyt lähiaikoina tästä läheltä vastaavia koteja.... tällä saatte hyvän arvion välittäjän taidoista myydä kotianne - arvokkainta omaisuuttanne!

      Jos omakotitalo myydään ensinäytöltä on hinta ollut liian alhaalla - jos menee yli 4-5 kk on hinta pielessä toisessa suunnassa !

      Kiinteistönvälittäjä

      • välitän

        Jes! Hyvä että otit kantaa! Kiinteistönvälittäjiä aina turhaa morkataan..ja ammattitaitoa soimataan. Joka on alalla ollut tietää että kovaa duunia. Voit tehdä töitä täysin provisio palkalla, Illat viikonloput ym. hieman kunnioitusta. Ammatti siinä missä muutkin. En toki kiellä etteikö kirjavuutta alalla ole, mutta eikös sitä ole joka alalla nykyään?


    • 2b-smart

      Jos kerran hintahaitari on niin suuri, yritä myydä aluksi parhaimman annetun hinnan mukaan, jos ei taho tapahtua mitään, toisen korkeimman hinnan mukaan jne. Näin voit itse saavuttaa sen mitä haluat ilman mitään päänvaivaa välittäjistä ym. Sinä nyt sait hintarvion joka vaihtelee niin suuresti, ja tämä ongelma hoituu niin hienosti.

    • Vatsanpurut

      N. 90 % kiinteistönvälittäjistä arvioi kohteen roimasti alakanttiin, jotta saisivat vain palkkionsa mahdollisimman nopeasti. Talon rakenteellinen kunto ja muut asumisviihtyisyys arvot ovat toissijaisia. Kerran olen erehtynyt antamaan taloni välittäjän myytäväksi en toista. Jos vaikka kerrostalo-osakkeen myisin, niin esittelin itse perin pohjin koko talon aina katto ullakkoa ja pannuhuonetta myöten ja vielä kaikessa rauhassa.
      Kerran taasen erehdyin antamaan as.oy huoneiston välittäjärouvalle. Olin juuri asentanut hienon pyökkiparketin. Palatessani näytön jälkeen huomasin, kun itse välittäjä oli kävellyt kuluneilla korkokengillä parketilla jättäen runsaasti naulojen painautumia parketilla=tuottamuksellisille vahingonkorvauksille.
      Siis kiinteistönvälittäjistä minulle tulee vieläkin vatsanpuruja.

    • Välittäjä

      On täysin totta, että välittäjistä löytyy onnenonkijoita, limanuljaskoita ja täydellisiä rikollisia.. Niin löytyy jokaiselta muultakin alalta! On ihan sama minkä alan työntekijöitä aletaan tutkailemaan suurennuslasilla löytyy sieltä erinomaisia, hyviä, huonoja ja todella huonoja. Miettikää vaikka omia työkavereita. Löytyykö työnarkomaani, lusmu jne? Työlleensä paneutuneet pitkän linjan välittäjät ovat todella ahkeria ja työlleensä omistautuneita ihmisiä, jotka tekevät jatkuvasti pitkää päivää, aamusta iltaan 6-7 pv viikossa. Välittäjä ei sitä suurta ja mahtavaa palkkiota saa itselleen, vaan saa siitä tietyn osan, muu menee yrityksen pyörittämiseen, asiakirjoihin, ilmoituksiin, puhelinkuluihin, vakuutuksiin yms.. Huonoina kuukausina palkkaa ei tipu välttämättä ollenkaan... On totta että on välittäjiä jotka jatkuvasti hinnoittelevat tietoisesti kohteen ylihintaiseksi vain saadakseen toimeksiannon. Joidenkin kohteiden hinnan arvioiminen on vaikeaa, kaikki ei mahdu samaan muottiin. Joskus voi myös käydä niin, että kohde myydään järkyttävään ylihintaan koska ostajalla on esim. kiire löytää koti kun entisestä on muutettava ulos ja ko. kohteen vapautuminen on sopiva. Tai sitten vaan ihastutaan kohteeseen, eikä sen enempää mietitä. Yksityisten välisissä kaupoissa useimmin ostaja maksaa ylihintaa. Myyjä on varmasti tyytyväinen, mutta miten käy ostajan, kun hän vuoden päästä esim. avioeron saattelemanana joutuu myymään kotinsa tappiolla, koska realistinen kauppahinta vaan on tietyllä tasolla ja tällä kertaa ei sitten satu kohdalle ostajaa jolla on enemmän rahaa kuin järkeä. Te jotka kuvittelette että ammattitaitoisten ja rehellisten välittäjien työ on helppoa - kannattaa itse kokeilla. Saattaa huomata, että jo pelkästään noudatettavia lakipykäliä on niin paljon, että päätä huimaa. Suurin ongelma on mielestäni myyjät jotka valitsevat halvan välityspalkkion perusteella huijareita ja surkeita välittäjiä ja kun jotain sitten menee pieleen on se koko välittäjäkunnan vika. Kaikessa yleensä pätee yksi vanha sääntö: markalla saa markan vehkeen!

    • 24v välitystä

      Onpa taas hauskaa tekstiä..
      Itse toiminut yli 20 v välittäjänä ja joskus kehutaan mutta negatiivistakin palautetta tullut. Minä kun sanon monesti suoraan asiat asiakkaalle ja siitä ei kaikki pidä.

      Kyllä hinta täytyy arvioida 15% sisälle. Minä annan hinnan ja välitspalkkion.
      Olen mielestäni ammattilainen ja haluan ammattilaisen palkan kuten muukin työssäkäyvä ammattilainen. meillä kun on yleensä ollaan töissä 7x24h. Repikää siitä, olisitteko itse valmiina tekemään työtä samoin ehdoin. Ei palkkaa jos ei kauppaa.
      Ja tälle yhdelle, että kun ei muuta osaa rupea kiinteistönvälittäjäksi..
      Itse teen ja pystyn tekemään kaikki talo-ja huoneistokorjaukset sekä auton korjaukset maalauksineen ja saisin myös heti työpaikan kyseisiltä aloilta..
      Mutta mahtuuhan meitä kuten tipureissa ym ammateissa moneen junaan..
      Hyvää syksyn alkua kaikille täällä oleville kirjoittajille.

    • hersy

      Olen sitä mieltä,että jos osaat luontaisesti valehdella,niin ryhdy siekailematta Kiinteistövälittäjäksi,olet silloin omimmalla alallasi.

      • kauppias kaupat tuli

        myyjän ei tarvitse valehdella,kertoo historian ja hyvät puolet,koulu lähellä kauppa ja apteekki vieressä.terveyspalvelut kiven heiton päässä.tästä se lähtee kauppa käyntiin.ei tarvita kiinteistövälittäjää kun myy itse pois.voi antaa muutaman tonnin alennustakin.kauppakirjan voi kirjoittaa ostaja ja myyjä keskenään,miksi siinä pitäisi olla joku välimies.ja eikun pankkiin maksamaan talon hinta myyjälle eli talon omistajalle.


    • 2+600=3334

      Välittäjät ovat kauppojen käydessä kuumimmillaan aivan sama ketä ovat.
      Huonompina aikoina vaaditaan sitä silmää enemmän.
      Meillä juoksi neitosia pyörittelemässä silmiään ja katselemalla netistä toteutuneiden myyntien hintoja ja laskivat niistä neliöhinnan suoraan materiaaleista ja mistään muustakaan välittämättä.
      Suoraansanottuna aivan onnetonta sakkia.
      Pilaavat vain rehellisten asiansa osaavien välittäjien maineen.
      Tosin osakehuoneistojen myynnin voi jokainen hoitaa itsekin.

    • sold at least

      Välistävetäjä saa ison siivun itselleen huijaamalla omistajia.

    • oman asunnon myyjä

      kodin voi itsekkin arvioida.1600 euroa-1800 euroa neliö talon kokonais neliömäärällä.jos on erillinen lämmin autotalli siinä on sama kerroin.ja sitten vain nettiin kaupaksi.kauppakirjan voi kirjoittaa esimerkiksi vallesmanni,tai tuomari.kaupt tuli jo

      • anna ilmaiseksi

        Ja alihintaan meni, talon arvo ainakin 2000 m2


    • Yksiselitteinen vast

      Tämä on sellainen ala, että melkeimpä kaikia kaljupäitä ihan heikottaa. Mistähän pöydänalta ovat oppinsa saaneet?Ovat mielestään asiantuntijoita ja asiakkaan edun mukaisesti työskenteleviä. Loppupeleissä on oma lehmä ojassa, eli saaliin jakoon, keinoja kaihtamatta.

    • Prosenttipalkka

      Tokihan joku välittäjä aikoi myydä talonne ihan oikeasti , korkeat hintapyynnöt ovat usein epärealistisia joilla vain kalastellaan välitettäävää asuntoa. Jos pelkäät huijausta laita tarjousten perusteella myynti ,

    • monta monessa

      Välittäjillä on myös eroa sen suhteen, että jollekulle kaupat ovat elintärkeitä ja tällöin myyntihinnaksikin laitetaan pienempi hinta, jotta välittäjä saa tehtyä kaupat mahdollisimman pikaisesti saaden myös oman osuutensa. Tämä on usein varsinkin pienemmillä toimijoilla.
      Iso pyyntihinta, taas saattaa olla epärealistinen, halutaan saada toimeksianto ja hälläväliä koska kaupat syntyvät.

    • Turkuses nääs!

      Kerran vedetetty, eli välittäjällä oli kiire hintaa tarkistaa viikon jälkeen ja tIetysti alaspäin.?Kysyinkin,oliko tässä sinun asiantuntemuksesi ja arviosi minun omaisuudestani. Tuumasin, että munkkipisnes on erikseenn .., missä on realistinen hinnanmääritys suhteessa asuntokauppaan?Eipä ole kloppia näkynyt tontillani sen jälkeen

    • Kokemusta on

      Laske esitetyistä hinnoista keskiarvo ja valitse se väittäjä, joka on lähinnä keskiarvoa.

    • sippi iisakki

      voin kertoa että ,as,välittäjät ovat kaikista ryndäreistä källiimpiä,,jokainen heittää oman tarinan että sais asuntosi myyntiin,,....mutta laita välittjä seinää vasten ja kysy suoraan paljon te maksaisitte minun asunnosta,, niin tulee 100% varmasti oikea arvio,,tämä info,,,, ei maksanu mitään ole hyvä !!!!!!!!!!!

    • näin on

      ne vasta toisten rahoilla eläjiä on, yrityksellä jonkulainen konttori ja asiakas maksaa, muuta et tarvitse. itsellä myös kokemusta -89 myyty ok-talo, kolme välittäjää antoi hinta-arvion 300000mk ero. myin itse vähän yli ylimmän tarjouksen. kannattaa miettiä itse minkä arvoinen myytävä on. ei ventovieras välittäjä ymmärrä arvoa, kuin mutu tuntumalla.

    • ...

      Onhan tuo käsittämätön heitto, jos vaikkapa skaala on ollut luokkaa 300-480 tuhatta. Valitettavasti näitä on, yksi haluaa helpon kaupan, toinen haluaa varman toimeksiannon ja lupaa kuun tähtien kera taivaalta. Yleensä juuri nuo yläkanttiin tehdyt arviot ovat niitä vihoviimeisiä loukkuja - kuukauden päästä soitellaan kun esittelyssä ei käy ketään ja pitäisi hintaa tiputtaa.

      Itse en tee arviota kohteesta jota en kykene arvioimaan, toisaalta nämä ovat hyvin harvinaislaatuisia tapauksia.

    • kkefpowpoeq

      Kyllä kiinteistö Kaisa osaa ja tietää. :P

    • vedättäjiä kaikki

      Mitä yhteistä on joulupukilla ja rehellisellä kiintestövälittäjällä ?
      Vastaus : Molemmat taruolentoja.

    • Järjenkäyttö sallitu

      Olen myynyt yhden kerrostaloasunnon ja yhden rivarin. Ensin seurasin jonkin aikaa
      alueen hintatasoa ja päätin,minkä hinnan haluan. Välittäjä ehdotti molemmissa tapauksissa
      huomattavasti alhaisempaa hintaa ja sanoi, ettei noin kalliilla mene kaupaksi.
      Myyjä kuitenkin päättää ja korkeampaa minun päättelemääni hintaa lähdettiin pyytämään. Kaupaksi menivät molemmat niillä hinnoilla, jotka olin itse halunnut
      (toki vähän tingitiin, niinkuin asuntokaupoissa yleensä)
      Eli kannattaa käytää omaa järkeään - ei huonon välittäjän.

    • ykv

      Kiinteistövälitysala on nyt melkoisessa puristuksessa. Pankkien lainahanat kireellä, varainsiirtoverot, muuten huonot ajat ja se pahin, ne välittäjät ovat täysin provikkapalkkaisia eikä heiltä vaadita kummoistakaan ammattitaitoa. Nyt jos joskus, on liikkeellä kaikenlaisia sukankuluttajia.

      Oma nimimerkkini kertoo jotain minusta, joka alaa tuntee. Ei huolinut isoja kirjaimia. Olen kolutukseltani lakimies, mutta moottoripyöräonnettomuuden jälkeinen toipuminen on kesken ja hommat taisi jäädä tähän.

      Alussa kuvattussa tilnteessa on käynyt niin, että totuus oikeasta hinnasta on siellä jossakin keskivaiheilla. Hinta-arviot ovat heittlevät, koska joku saattaa olla sellainekin, että ei halua sitä myyntiin. Joku on kaukaa ja joutuisi tekemään kohtuuttomasti töitä palkkion eteen. Vaikeaa kuitenkin sanoa noilla tiedoilla.

      Kaikenlaiset Kiinteistö-Kaisat muka rikastuu alalla. Ei rikastu. Joskus on tullut mukavasti ansioita, mutta silloin on tehty muutakin kuin vain välitetty. Ostettu joku huonosti hoidettu paikka ja pantu kuntoon ostajan ollessa mukana kaikessa. Hän on saanut päättää mitä haluaa kotiinsa. Viimeksi tein hyvät kaupat erään venäläisen kanssa Saimaalla. Hän rakentaa sinne melko muhkean lomakylän.

      Se totuus ei kuitenkaan häviä mihinkään, että asunnon voi myydä tai ottaa myntiin kerran hyvinkin helposti, mutta samojen henkilöiden tullessa uudestaan tai heidän suosittelemansa henkilöt, niin voi vähän paukutella henkseleitään.

      Kun olin töissä jopa 80% asiakkaistani oli niitä samoja ja jotka tunsin jo pitkältä ajalta. Myyminen ja välittäminen perustuu luottamukseen ja siihen, että tuntee paljon ihmisiä. Minä tunnen ja jatkaja onkin ihmeissään, kun teen kotoa kauppoja enemmän kuin hän. Annan hänelle provikat, koska hän juoksee, minä en. Hän oppii ja on innostunut, mutta tarvittavaa verkkoa ei vielä ole. Häntä ei vielä tunneta tarpeeksi. Olen saanut hänestä hyvää palautetta. Hyvä ihmistuntemus ja hermot terästä. Eikä hän laske työtunteja. Hän ansaitsee jo paremmin kuin alalla keskimäärin.

      Hän on synnynnäinen asikaspalvelija.

    • oletpetturiYKV

      Venäläisille ei pitäisi myydä muuta kuin sen verran maata, jota hautaukseen tarvitaan.

      • ykv

        Ei niitä nyt niin paljoa ole, että vihaamaan pitäisi ryhtyä. Tämäkin hemmo puhui sujuvaa Suomea ja työllistää itä-suomalaisia, jotka osaa venäjää toiminnan alkaessa ja nyt on kaikki rakentajat suomalaisia. Ei huolinut omasta maastaan edes yleismiestä.

        Tosi reilu tyyppi ja kaikki toimi juuri niinkuin sovittiin. Suomalainen jurrihan se minäkin olen ja monessa sopassa keitetty, joten epäilyksiä se herätti, tietenkin. Turhaan kuitenkin.


    • manselainen..

      Kyllä kiinteistövälittäjiin mahtuu monenlaista vipeltäjää ja koijaria. Valvonta on melko heikkoa ollut aina. Kun v1990 luvun lama iski parhaimmillaan. Kerron tässä yhden tapauksen monista joka minusta alkaa olla jo sellaisella tasolla, että ei missään nimessä saa olla välittäjä. Kun olin työelämässsä ja selkä reistaili aina aika ajoin. Vuosia kun olin käynyt selkääni hoitamassa ko niksauttajalla. Opin tuntemaan ja pidin tuota kertomusta luotettavana. Hän oli soittanut eräästä omakotitalosta joka oli ko välittäjällä myynnissä. Heti puhelimessa mennään sanomaan, että talonomistaja, joka oli h- lääkäri. Hän on taloudellisessa vaikeuksissa, ja kannattaa tehdä halpa tarjous. Jos välittäjä menee tällaisia heittämään jo puhelimessa. Niin ketä hän todellisuudessa enää edustaa? Vain omaa ahneuttaa, että saa myytyä hinnalla millä hyvänsä.

      Asiakkaan asioiden puhuminen ulkopuolisille on minusta törkeää ja arvelluttavaa. Kun olen itse ollut erikoistavarakaupan tukkutoiminnassa, ei tulisi mieleenkään tällaisia mennä heittelemään. Vaitivelvollisuus minusta välittäjällekin toimessaan kuuluu. VAI?

      • välittäjä

        Kaikki rehelliset välittäjät noudattavat Hyvää Välitystapaa, jossa kerrotaan varsin suoraan, ettei asiakkaiden tietoja saa kertoa kenellekkään. Välittäjät ovat vaitiolovelvollisia melkein kaikesta. Saavat siis oikeasti kertoa vain montako henkilöä asunnossa asuu, ei tippaakaan sen enempää ellei ole myyjältä lupa kertoa. Ei siis rahatilanteesta, avioerosta, kansalaisuudesta jne. Eikä myöskään syytä miksi myyjät muuttavat pois!! ( miksi kaikki ostajat tivaa tätä? ) Välittäjä saa kertoa vain oleellisen asuntoon liittyvän tiedon - paitsi myyjän luvalla. Välittäjällä on myös tiedonantovelvollisuus - eli on asioita jotka pitää kertoa ennen tarjouksen jättämistä. Näitä asioita ovat esim. myyjän varattomuus. Tätä ei kuitenkaan toitoteta yleisnäytöillä kaikille uteliaille naapureille.

        Välittäjä ei saa sen enempää kertoa myöskään ostajasta...

        Tarjousten sisältöä ja hintaa ei saa paljastaa muille samaan aikaan tarjoaville ostajille.

        Ikävä kyllä aivan liian usein kuulee kerrottavan kaiken ja vielä enemmän...

        Fakta on että alalla on hyviä ja huonoja välittäjiä ja se onko LKV ei sinänsä vielä kerro sitä. On surkeita LKV:tä jotka on tsäkällä saanut kokeen läpi, eivätkä ole mitään myyneetkään ja on todella huippuja pitkänlinjan myyntineuvottelijoita, jotka vaan ei halua LKV-koetta suorittaa.

        Luottakaa ihmistuntemukseen, valitkaa se rehellisen ja reippaan oloinen välittäjä joka puhuu suoraan myös ikävät asiat.


    • Välistävetäjät

      Valittäjistä suurin osa on ilman koulutusta olevia vanhoja puhelinmyyjiä. Siinä on maamme surkein ammattikunta. Välittäjäksi voi ryhtyä kuka vain, ilman mitään vaatimuksia.

      • Talokaupat 2013

        Kyllä välittäjästä näkee, kuka on ammattimies. Me pyysimme taloamme katsomaan neljä eri välittäjää. Hintahaarukka oli 320 - 490. Valitsimme asiantuntevimmalta tuntuneen välittäjän, jonka välityspalkkio oli suurin. Talo myytiin 440:een. Säälittävin ammattitaito oli erään pankin kiinteistövälittäjällä, joka suorastaan kieltäytyi ottamasta kohdetta välitykseen yli 320:n hinnalla. Eroja on...


      • a.p.
        Talokaupat 2013 kirjoitti:

        Kyllä välittäjästä näkee, kuka on ammattimies. Me pyysimme taloamme katsomaan neljä eri välittäjää. Hintahaarukka oli 320 - 490. Valitsimme asiantuntevimmalta tuntuneen välittäjän, jonka välityspalkkio oli suurin. Talo myytiin 440:een. Säälittävin ammattitaito oli erään pankin kiinteistövälittäjällä, joka suorastaan kieltäytyi ottamasta kohdetta välitykseen yli 320:n hinnalla. Eroja on...

        Laittaisitteko vinkkinä firman, jota käytitte? Jospa se onnella olisi saman yrityksen edustaja, jota pitkään harkitsimme. Tätä viestiketjua lukiessa alamme ehkä ymmärtää, mistä on kysymys. Jospa myyntihalumme heräisivät henkiin, tämä talo kun on auttamatta meille liian iso.


    • werrre

      Sen takiahan nämä huijarit antaa kovia hinta-arvioita että saavat sillä asuntosi itselleen myytäväksi... Hinta alkaa tippua nopeasti toimeksiannon jälkeen..
      Välittäjät pitää itsestään selvänä sitä että välttäjäksi vvalitaan se joka "lupaa" korkeimman hinnan..

      Yksi tuttavani alko kiinteistövälittäjäkis ns. pystymetsästä... alle kahden kuukauden työssäolon jälkeen hän jo mistään mitään titämättä meni tekemään arvioita myyntihinnaoista.... todella uskottavaa.. eikö totta..

    • puoliamatööri

      Tulee huomioida, että kuka tahansa, jolla on
      - kynä
      - paperia
      - kännykkä
      voi ryhtyä välittäjäksi.
      Ei ihme jos osaamisissa on eroa.

    • Tiedä ja Voita

      Jotta saat maksimihinnan tee muutama pikkujuttu :

      * Maalaa kaikki seinät valkoisiksi, poislukien yksi ns. tehosteseinä.
      * Hommaa, vaikka lainaksi uusia tyynyjä,peittoja ja pari jukkapalmua sekä ihanat verhot ikkunoihin.

      * Siivouta asunto ja toimita kaikki ylimääräinen varastofirmojen säilytystiloihin esittelyn ajaksi.

    • Sonnin Mullikka

      Maalaa välitilan laatat.

    • baarien tytskyt
    • LVI-mies

      Putkiremppa 500-1300 € /neliö.

    • Talotar

      Johan oli tarinaa talokaupoista, mutta tuurin kauppaahan se on. Itsekin pistin myyntiin pari vuotta sitten uudehkon omakotitaloni upealla pihakokonaisuudella. Pyysin neljältä välittäjältä arviot, hinta haarukkaa oli 20 - 50 t€. Yksi välittäjä tuumasi, että tällä hetkellä on vaikea saada taloja myytyä ja pisti ihan alakanttiin hinnan, sanoi että jos silläkään saa myytyä. Olihan tyypillä asenne (kauan alalla ollut). No joo lopulta päädyin erääseen välittäjään ja lisäsin jonkin verran sitä hintapyyntiä, mitä hän ehdotti. Hän totesikin, että nyt saat sitten varautua pidempään myyntiaikaan. Mutta kuinkas sitten kävikään. Ensimmäinen näyttö oli ja talo meni samantien, eikä ostajat edes tinkineet. Tästä tuli mieleen, että oliko tällä välittäjällä sittenkin oma lehmä ojassa kun ehdotti pienenpää hintaa. Kaupat tulivat ja ostajat olivat tyytyväisiä ja niin minäkin, sain sen mitä halusin siitä.
      Eli kait sen olisi voinut loppujen lopuksi myydä itsekin. Tämän nykyisen myyn itse, sitten kun aika on sopiva.

    • Myyty !! !!

      Maalia, tyynyjä, täkkejä,kynttilöitä,wc-raikastimia, kylpyhuoneen höyrypuhdistusta,kunnollista siivousta.

      20000 eli pikkuauton hinta.

      Ennen näyttöä hyvä tuuletus, ovet auki, läpiveto noin tunnin ajan.

      • Kanssa MYYTY !! !!

        Ihan oikeesti? Eli asunto on helpompi myydä, jos siellä on siistiä ja tuoksuu hyvälle? Olis ollu uutinen,jos oisit sanonu et pitää haista pieru, oksennus ja hiki. Sen lisäksi olla sotkunen.


    • helppoa1

      Välittäjä vain välittää ja pyrkii mahdollisimman paljon voittamaan. Ota aina korkein välitystarjous ja laita myyntiaika lyhyeksi ilman mitään sinun vastuuta. Ole huolellinen, että voit sanoa irti sopimuksen ehdoitta jokaisessa tapauksessa, jos asiat ei mene kuten sinä vaadit. Myyjä on se joka määrää ei välittäjä.

    • $$$$/££££££££££££

      on sillä lailla vakavaa asiaa vakavasti asiointi asuntojen ja rahamme ja oleskelumme ... olisiko viihtyä asuminen asumiselta järjestää ei hyvä raha Suomen taloustoiminen asuminen ... Herra. Jumala. Asiani? Herra Jumala. Herra Jumala. Herra Jumala. Herra Jumala. Herra Jumala: .......................................................................................................

    • kalastellaan

      Halvimmassakin oli aivan riittävästi ilmaa.

      Loput oli kalastelua

      voi hölmöläisiä

    • the lord

      yes. the lord with ....

    • Kattokaa tää!!!!!
    • asuntokaupanasian
    • asuntokaupanasiamie

      kysy asiantuntijalta.

      [email protected]

      veloituksetta toistaiseksi

    • Tytär3

      Välittäjä huijasi äitiäni ja kertoi, ettei hänen talostaan voi saada enempää kuin tietty summa. No todellakin olisi saanut. Talo oli Etuovessa myynnissä vain vajaan päivän. Oli tosi paljon kiinnostuneita, mutta ensimmäinen, joka esittelyyn pääsi, osti talon heti-

    • Anonyymi

      Mietin kaksion myyntiä ja meillä kävi 2 välittäjää j heidän suosittelema hinnat erosivat 50000e
      Mitä teen

    • Anonyymi

      Hyvä aloitus,meillä oli sama tilanne konalan yksiön kanssa 33 neliötä rv 88 ja omallla saunalla ja puistopatiolla.
      Välittäjien hintaarvioissa oli jopa 50 tuhatta euroa eroa ja otimme sen parhaan hinnan,asunto meni kolmessa viikossa ja hinta yli 200 tuhatta.
      Välittäjällä on merkitystä.

      • Anonyymi

        Konalan lähiöstä saa kuutio yksiön viidelläkympillä,kaveri vaihtoi 2003 mallin Corollan päittäin yksiöön kontulassa,konala ei paljon kalliimpaa ole.
        Välittäjäin hintaarviot 50% ilmaa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2703
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2290
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2040
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      14
      1775
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1701
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1676
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1676
    8. 92
      1602
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe