Onko lapsesi AVAINKAULALAPSI?

Aikamme tragedia

Aikamme tragedia ovat suomalaiset AVAINKAULALAPSET. Onko sinun lapsesi sellainen? AVAINKAULALAPSEUS johtuu siitä, että yksinhuoltajaäideillä ei ole aikaa vietettäväksi lapsensa kanssa.

Pöydän päällä lappu;
"Hei! Äiti tulee kotiin puoli yhdeksältä iltavuorosta. Ota jääkaapista valmisruoka-annos jäa lämmitä se mikrossa. Saat pelata Pleikkaria neljä tuntia sen jälkeen. T: Äiti".

Onko SINUN lapsesi AVAINKAULALAPSI?

Oletko SINÄ ollut lapsena sellainen?

http://kotiliesi.fi/lehti/naisia-tyossa/naisia-tyossa-1970-luvun-avainkaulalapset

26

2372

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joo,

      Maarit Hurmerinta teki tosta aiheesta yhen biisinki 70-luvulla!

    • itsekin äiti

      Olen itse ollut avainkaula 80-luvulla, aikana ennen iltapäiväkerhoja, pleikkaria ja valmisruoka-annoksia - tai edes kännyköitä, millä varmistaa pentujen sijainti. Ei siinä silloin mitään ihmettelemistä ollut, opittiinpa itsenäisemmiksi- Touhua riitti naapurin lasten kanssa, meitä oli samassa pihapiirissä yli 20 pikkukoululaista, joiden vanhemmat olivat töissä. Ruokaa oli tosiaan laitettu jääkaappiin, mutta se lämittiin hellalla ennen mikroja :) Silloin oli yhteisöllisyyttä enemmän, koko lapsilaumaa piti silmällä milloin kukakin naapureista - ja heitä myös toteltiin. Nykyään ei tällinen onnistuisi, jo pelkästään yksin kotiin tulemisesta nousisi kauhea haloo ja kuka niitä naapuurin lapsia enää uskaltaa komentaa kun saa nikopetterin vanhemmat silmilleen??'
      Ihan hyviä meistäkin tuli, vaikka silloin ei lapsia kuskattu harrastuksiin. Oli polkupyörä ja bussi. Traumat vat tulleet muista kolhuista kuin avainkaulaisuudesta.

      • edell

        Pahoittelen kirjoitusvirheitä, puhelimella vaikeaa


      • Isä

        Nykyään yhteisöllisyys tuppaa tarkoittamaan sitä, että soitetaan nimetön lastensuojeluilmoitus, kun huomataan että ala-asteikäinen tulee yksin kotiin.


      • Äit
        Isä kirjoitti:

        Nykyään yhteisöllisyys tuppaa tarkoittamaan sitä, että soitetaan nimetön lastensuojeluilmoitus, kun huomataan että ala-asteikäinen tulee yksin kotiin.

        Ei tämmöistä ainkaan ole tapahtunut meidän naapuristossamme. Naapuri avasi pienelle koululaiselle ulko-oven, kun omat voimat ja tekniikka eivät riittänee jäätyneen ulko-oven lukon avaamiseen.

        Kyllä lastensuojeluilmoituksen tekemiseen tarvitaan painavampia syitä. Kannattaa aluksi opetella tuntemaan naapurinsa, silloin lapsellakin on turvallisempaa olla yksin kotona.


    • sinttura

      Olen yksinhuoltaja ja minun lapsia odottaa aina koulun jälkeen joku kotona. En voi uskoa, että tämä on sen suurempi ongelma muillakaan yksinhuoltajilla.
      Nykyään on kerhoja ja iltapäivä hoitopaikkoja, minne mennä koulun jälkeen.
      Mikä siinä avaimessa kaulassa ärsyttää? Vai eikö enään mistään muusta jaksa yksinhuoltaja äitiä syyllistää?
      Minullakin roikkuu näppärässä kaulaketjussa, niin avaimia kuin puhelinkin, että se siitä. Aina noissa vaatteissa ei ole taskuja, enkä ole käsilaukkutyyppi.

    • Mikä mikä mikä?

      Ei, kyllä mun lapsillani on aivan tarvalliset kaulat. Kertoisitko tarkemmin, mikä on avainkaula?

      - avoinkaula
      - avoin kaula-aukko paita
      - joku muu?

      • selitystäpukkaa

        lapsi jolla roikkuu abloy-kotiavain kaulassa kengännauhalla, koskapa vanhemmat ovat vielä töissä, kun pikkukoululaisilta koulu päättyy klo 13.00.


        Aikanaan, 20 v sitten kävin lasteni kanssa Virossa, ja siinä kävellessä Mustanmäentorille alkoi joku vanha venäläinen mies höpöttämään kauheasti jotain ketjusta joka hänellä oli kaulallaan, jokin risti siinä roikkui. Sitten hän huomasi nauhan, poikani kaulassa, ja halusi nähdä mitä siinä roikkui. No se Abloy-avainpa tietenkin. Oli pieni kultturejen yhteentörmäys...


      • Juuri täsmälleen
        selitystäpukkaa kirjoitti:

        lapsi jolla roikkuu abloy-kotiavain kaulassa kengännauhalla, koskapa vanhemmat ovat vielä töissä, kun pikkukoululaisilta koulu päättyy klo 13.00.


        Aikanaan, 20 v sitten kävin lasteni kanssa Virossa, ja siinä kävellessä Mustanmäentorille alkoi joku vanha venäläinen mies höpöttämään kauheasti jotain ketjusta joka hänellä oli kaulallaan, jokin risti siinä roikkui. Sitten hän huomasi nauhan, poikani kaulassa, ja halusi nähdä mitä siinä roikkui. No se Abloy-avainpa tietenkin. Oli pieni kultturejen yhteentörmäys...

        näin se menee!


    • 7+10

      Olet 40 vuotta AJASTASI jäljessä.

      • Relevantti....

        Ehkä määritelmän perusteella mutta muutoin lasten yksinolo on ihan nykyaikaakin. Ja sen lisäksi lasten ei anneta olla kotona vaikka toinen vanhemmista olisikin, joskus jopa kumpikin koska päivähoitoon on mahdollista viedä lapsi muka-sosiaalistumaan ja muka-saamaan virikkeitä.

        AIkaa ei lapselle ole nykyäänkään, valitettavasti.


      • Filosofoi...........
        Relevantti.... kirjoitti:

        Ehkä määritelmän perusteella mutta muutoin lasten yksinolo on ihan nykyaikaakin. Ja sen lisäksi lasten ei anneta olla kotona vaikka toinen vanhemmista olisikin, joskus jopa kumpikin koska päivähoitoon on mahdollista viedä lapsi muka-sosiaalistumaan ja muka-saamaan virikkeitä.

        AIkaa ei lapselle ole nykyäänkään, valitettavasti.

        Siellä joku työtön kotiäiti paasaa ja luulee olevansa muita parempi. Oikeasti olet turhautunut, lapsesi häiriköi koulussa ja saavat pian siirron pienluokalle, miehesi viihtyy muualla kuin kotona ja rahat on aina loppu.


      • UteliasKisu

        Jaxuhali sinulle.


      • Anonyymi
        Filosofoi........... kirjoitti:

        Siellä joku työtön kotiäiti paasaa ja luulee olevansa muita parempi. Oikeasti olet turhautunut, lapsesi häiriköi koulussa ja saavat pian siirron pienluokalle, miehesi viihtyy muualla kuin kotona ja rahat on aina loppu.

        Olin kotona lasten kanssa, kerhoissa lapset kävivät. Väitän, etteivät he koskaan kiusanneet muita. Kuopus kylläkin oli kiusaamisen kohde, vaikkei kenellekään tehnyt pahaa. Kurkistin pihalle parvekkeen kaiteiden välistä. Lapset ensin katsoivat, onko parvekkeella aikuista. Kun eivät nähneet minua, aloittivat kiusaamisen. - En ymmärrä, mikä panee jotkut lapset kiusaamaan - vanhempien antama malliko? Vielä vanhanakin tunnen piston sydämessäni, kun muistelen näitä tapauksia.


    • Perheitä ihmettelevä

      Kyllä näitä avainkaulalapsia on muillakin kuin yksinhuoltajilla.

    • Muna lukko

      Meillä oli aikanaan avaintaskulapset.
      Sitten oli avinreppulapset.
      Nyt on avainlapset.

    • pyhä yksinkertainen

      Laki lasten päivä hoidosta tuli voimaan astettain kunnat saivat aikaa päivähoitopaikkojan järjästämiseen.

      Äitiysraha oikeus 1964, äitiysloma 54 vrk.
      Sairausvakuutusasetus 1.11.1963/473
      Sosiaaliministerin esittelystä säädetään 4 päivänä heinäkuuta 1963 annetun sairausvakuutuslain (364/63) 77 §:n nojalla:
      2 LUKU
      Päiväraha sekä äitiys-, isyys- ja vanhempainraha sekä erityishoitoraha
      281/1963 Laki elatusavun ennakosta
      http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1963/19630364
      Annettu Helsingissä 4. päivänä heinäkuuta 1963

      Nykyinen päivähoitolaki säädettiin vuonna 1973.
      – Silloin lähdettiin siitä, että vanhemmilla on oikeus saada lapsi päiväkotiin, jotta he voivat mennä töihin. Nykyään puhutaan lapsen edusta, Liimola toteaa.

      Mikään ei ole vain tullut kaikkia sosiaaliturva on työn ja vaatimusten myötä kansanedustus laitoksen myötä "saatu"

      • siimavilma

        Minun lapseni tulee kulkemaan avaimen kanssa kaulassa tai ei, ja olen yh äiti. Onko se sitten minun syyni jos lapsi joutui vanhempana odottamaan äitiä töistä? Töitä kun on tehtävä elättääkseen perheensä. Tietenkin mahdollisuuksien mukaan päivätyö ettei tarvitse noin myöhääm kotia tulla. Voitaisko yh äideille sitten antaa jotain apua siihen että saisivat aikaa lasten/lapsen kanssa töiden sijaan? Kyllähän sitä varmasti jokainen yksin oleva äiti haluaisi mielummin puuhata lapsensa kanssa kuin olla töissä koko päivän


    • Jollaa vaa tylsää!!!

      Jollaan taas ongelma avaimien kanssa. Voi tätä myllerrystä.

      Lapsilla ptiää olla vaimet, oli ne sitten kaulassa, taskussa, repussa tai missä tahansa, kunhan jo, jos joutuvat menemään yksin kotiin! Hyvänen aika sentään, sairaanhoitajatkin kävelevät avainmet kaulassa töissä.

      Pihalleko ne lapset pitäisi jättää????

      Kaikista saa ongleman, jos oikein niitä haluaa.

    • 1969

      Olen yh ja lapseni eivät todellakaan ole mitään avainkaulalapsia. Itse asiassa he joutuvat käyttämään avaimia harvoin ja silloinkin ovat kotona maksimissaan 2 tuntia yksin/keskenään. Kyllä minulla on yh äitinä ollut aikaa lapsilleni ja olen siitä iloinen ja kiitollinen. Tällä hetkellä, kun opiskelen lisäkoulutusta niin lapseni joutuvat olemaan vähän enemmän keskenään, mutta ovathan he jo isompiakin. Valmisruokaa meiltä ei silti löydy vaan ruokaa jota olen esim. edellisenä päivänä tehnyt valmiiksi, jota sitten lämmitetään. Pleikkaria sun muita siis nettiäkään meillä ei 4 tuntia kerralla katsota. Ei edes illan tai päivän aikana noin paljoa. Itse en myöskään ole avainkaulalapsi. Elin maaseudulla maatalossa ja siellä harvoin joutui vanhempiaan/sisaruksiaan kotiin monta tuntia odottamaan saatikka valmisruokia syömään. Nooh... eihän sille mitään voi jos elämässä vaan on sellaista. Liikaa töitä, koulua, harrastuksia siis äidillä/isällä. SILTI se lapsi on aina ykkönen. Tai pitäisi olla. Enemmin tingin omista harrastuksista kuin ajastani lasten kanssa.

      • siimavilma

        Niin, lapsille täytyy olla aikaa. Mutta entäs jos sitä ei ole? Minulla ei ole harrastuksia eikä menoja ja tiedän silti että kun töihin lähden niin lapsi joutuu olemaan tietty ensin pidempään päivähoidossa (vasta vuoden). Sitten kouluun mennessä on iltapäivä kerho. Nämä korvaavat sen yksin olemisen. Mutta yksinhuoltajana ei todellakaan hirveesti ole varaa valittaa työtunneista, raha tulee aina tarpeeseen. Kas kun kaikki eivät saa heti sellaista työpaikkaa ja palkkaa millä pidettäisiin vapaata yms. Siksi toivoisinkin että yksinhuoltajille annettaisiin jotain helpotusta näihin tilanteisiin. Ja tarkoitan meitä totaali yksinhuoltajia.


    • Säälittävä tapaus

      Voi hyvänen aika. Taas on joku tylsistynyt pullamössövalas kotiäiti sohvalta haukkumassa yksinhuoltajia joiden pitää käydä TÖISSÄ.

      Nykyään on pienille koululaisille aamu/iltapäivähoito järjestetty, ainakin meidän kunnassa. Ei tarvitse mennä yksin kotiin. Avain toki pitää lapsella olla mukana, jos vaikka äiti käy töiden jälkeen kaupassa ja lapsi kerkiää ennen äitiä.

      Oli muuten surkea aloitus.

    • Lapset jo aikuisia

      Kyllä olin 60-luvulla avainlapsi. Jo 6-vuotiaana menin yksin päiväkotiin. Eipä tuosta ole mitään vahinkoa elämääni tullut, päinvastoin. Minusta oli mukavaa tulla hiljaiseen kotiin meluisan koulupäivän jälkeen. Veli oli reippaan vuoden vanhempi ja koulupäivät olivat onneksi hänellä pitempiä. Vanhemmat olivat molemmat töissä, myös lauantaina.
      Nyjyajan lapsia paapotaan ihan liikaa. Kyllä tokaluokkalaisen jo pitää pystyä tulemaan kotiin koulusta itsenäisesti. Ei heille tarvita enää mitään iltapäiväkerhoja. Ja kyllähän lapset pystyvät ja osaavat, mutta vanhemmat eivät osaa päästää irti.

    • Hajulukko äiti

      Meidän Taavilla on avaimet saappaassa.
      Urpo pitää pipossa.
      Kaiho kuljettaa taskussa ja Ulpukka on ne kadottanut.

    • avainkaulalapsi vm70

      Viestisi kertoo enemmänkin kykenemättömyydestäsi nähdä erilaisten perheiden ja heidän tilanteidensa erilaisuutta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4903
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4453
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2881
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1709
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      105
      1684
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1551
    Aihe