Eläkkeen+eläkkeen suuruus

eläköityvätär

Täytän 63 ja työeläkkeeni tulee olemaan 620e,paljonko tulen saamaan vanhuuseläkettä,tai entä jos otan sen varhennettuna?
Jään joka tapauksessa eläkkeelle 63v. Minulla on asuntovelkaa vielä 20tonnia,otetaanko korot eläkkeen veroissa huomioon?

39

7053

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sama on

      Vanhuuseläke on yhtäsuuri kun työeläke. Jos eläke ikäsi on 63 niin et voi ottaa mitään varhennettuna. Asuntolainan korot saat vähentää kuten palkkatulostakin. En vaan nyt ymmärrä miten aiot maksaa 20 k€ tuosta eläkkeestä ? Aika vaikea yhtälö.

      • Paljonko euroissa?

        Vanhuuseläke pitkäaikaistyöttömälle 62-vuotiaana
        Jos olet ollut pitkään työttömänä ja saanut työttömyyspäivärahaa Kelasta (peruspäiväraha) tai työttömyyskassasta (ansiopäiväraha) ns. lisäpäiviltä, voit saada vanhuuseläkettä jo 62 vuoden iässä. Vanhuuseläkkeenä voidaan maksaa työeläkettä ja kansaneläkettä. Eläkkeisiin ei tehdä varhennusvähennystä. Työmarkkinatuen saaja ei voi saada vanhuuseläkettä 62-vuotiaana.

        Oikeus vanhuuseläkkeeseen koskee sinua, joka täytät kaikki alla mainitut ehdot. Olet

        syntynyt vuonna 1950 tai sen jälkeen
        täyttänyt 62 vuotta
        saanut ansiopäivärahaa tai peruspäivärahaa lisäpäiviltä eläkkeen alkamista edeltävän kuukauden aikana vähintään yhdeltä päivältä.
        Yrittäjä ei voi saada vanhuuseläkettä näillä ehdoilla, koska hänellä ei ole oikeutta työttömyyspäivärahaan lisäpäiviltä.

        Valintaoikeus eläkkeen ja työttömyyspäivärahan välillä
        Voit itse valita, haetko vanhuuseläkettä 62-vuotiaana tai myöhemmin. Jos et halua hakea sitä, sinulle voidaan maksaa työttömyyspäivärahaa sen kalenterikuukauden loppuun, jona täytät 65 vuotta.


      • sekameteliä
        Paljonko euroissa? kirjoitti:

        Vanhuuseläke pitkäaikaistyöttömälle 62-vuotiaana
        Jos olet ollut pitkään työttömänä ja saanut työttömyyspäivärahaa Kelasta (peruspäiväraha) tai työttömyyskassasta (ansiopäiväraha) ns. lisäpäiviltä, voit saada vanhuuseläkettä jo 62 vuoden iässä. Vanhuuseläkkeenä voidaan maksaa työeläkettä ja kansaneläkettä. Eläkkeisiin ei tehdä varhennusvähennystä. Työmarkkinatuen saaja ei voi saada vanhuuseläkettä 62-vuotiaana.

        Oikeus vanhuuseläkkeeseen koskee sinua, joka täytät kaikki alla mainitut ehdot. Olet

        syntynyt vuonna 1950 tai sen jälkeen
        täyttänyt 62 vuotta
        saanut ansiopäivärahaa tai peruspäivärahaa lisäpäiviltä eläkkeen alkamista edeltävän kuukauden aikana vähintään yhdeltä päivältä.
        Yrittäjä ei voi saada vanhuuseläkettä näillä ehdoilla, koska hänellä ei ole oikeutta työttömyyspäivärahaan lisäpäiviltä.

        Valintaoikeus eläkkeen ja työttömyyspäivärahan välillä
        Voit itse valita, haetko vanhuuseläkettä 62-vuotiaana tai myöhemmin. Jos et halua hakea sitä, sinulle voidaan maksaa työttömyyspäivärahaa sen kalenterikuukauden loppuun, jona täytät 65 vuotta.

        Eli, montako euroa on kansaneläke?


      • .,.,.€
        sekameteliä kirjoitti:

        Eli, montako euroa on kansaneläke?

        Täysi kansaneläke (e/kk) vuonna 2013

        Täysi kansaneläke Työeläke, jolla ei saa
        kansaneläkettä
        Yksin asuva 630,02 1 302,30
        Avo- tai avioliitossa
        558,83


      • €€€€€€€€€€€
        .,.,.€ kirjoitti:

        Täysi kansaneläke (e/kk) vuonna 2013

        Täysi kansaneläke Työeläke, jolla ei saa
        kansaneläkettä
        Yksin asuva 630,02 1 302,30
        Avo- tai avioliitossa
        558,83

        Täysi kansaneläke

        Yksin asuva 630,02
        Avo- tai avioliitossa
        558,83


      • nyt rikastuu
        €€€€€€€€€€€ kirjoitti:

        Täysi kansaneläke

        Yksin asuva 630,02
        Avo- tai avioliitossa
        558,83

        Huraa! Kyllä kannattaa jäädä ELÄKKEELLE!


      • laskuri ei kerro
        €€€€€€€€€€€ kirjoitti:

        Täysi kansaneläke

        Yksin asuva 630,02
        Avo- tai avioliitossa
        558,83

        Paljonko veroa menee mainitusta eläkkeestä?


      • Anonyymi
        .,.,.€ kirjoitti:

        Täysi kansaneläke (e/kk) vuonna 2013

        Täysi kansaneläke Työeläke, jolla ei saa
        kansaneläkettä
        Yksin asuva 630,02 1 302,30
        Avo- tai avioliitossa
        558,83

        Lisäksi takuu eläke!Suurimissa menoissa SV läkkeet kuin sairaalamaksut. Voit hakea toimentulotukea niihin,eli maksusitomuksia sairaala maksuihin kuin apteekin..Pärjäät paremmin tuki vidakossa. Kuin me joilla työ-eläke ja asumme yksin.Ilman puolison rahoja ja lesken eläkettä.


    • Työeläkelakien mukaisen vanhuuseläkkeen saat ilman varhennusvähennystä 63 vuoden iässä. Kansaneläkelain mukaisesta varhennetusta vanhuuseläkkeestä saat tietoja osoitteesta www.kela.fi ja verotuksesta osoitteesta www.vero.fi.

      • ap..

        Työeläkkeen saa 62 tai 63 vuotiaaana ja mielestäni vanhuuseläkkeen saa vasta 65 vuotiaana,ellei ole sitten jossan ns.putkessa,että saa sen jo 62 vuotiaana..itse olen vielä työelämässa mukana ja tarkoitus jäädä eläkkeelle 63 vuotiaana,niin saanko muka silloin myös vanhuuseläkkeen ilman miinustavia prosentteja??


    • Vanhuuseläkettä maksetaan sekä työeläkkeenä että kansaneläkkeenä. Yksityiseltä puolelta työeläkelakien mukaiselle vanhuuseläkkeelle voi siirtyä hakemuksesta ilman varhennusvähennystä 63 – 68 vuoden iässä.

      Lisäksi ennen vuotta 1958 syntyneellä 62 vuotta täyttäneellä pitkäaikaistyöttömällä on oikeus vanhuuseläkkeen ilman varhennusvähennystä, jos hän on saanut ansiopäivärahaa tai peruspäivärahaa lisäpäiviltä eläkkeen alkamista edeltävän kuukauden aikana vähintään yhdeltä päivältä.

      Jos työskentelet julkisella puolella, kannattaa oma vanhuuseläkeikä tarkistaa Kevasta, lisätietoja saat osoitteesta www.keva.fi.

      Kansaneläkkeen vanhuuseläkeikä on 65 vuotta.

    • miten tämä asia on?

      Olen syntynyt v. 1952 ja ollut ansiosidonnaisella päivärahalla vuodesta 2007 lähtien. Kun täytän 62 vuotta ensi vuonna, niin onko minun haettava erikseen vanhuuseläkettä, työeläkettä ja kansaneläkettä? Vai mihin saakka ansiosidonnaista maksetaan?

      Siirrynkö siis automaattisesti eläkkeelle täytettyäni 62 vuotta vai onko eläkettä/eläkkeitä haettava erikseen?

    • Ansiosidonnaista päivärahaa maksetaan enintään 65 vuoden ikään asti, jos olet lisäpäivillä.

      Lisäpäivillä olevat voivat vaihtoehtoisesti jäädä varhentamattomalle vanhuuseläkkeelle 62 vuoden täyttämistä seuraavan kuukauden alusta. Lisäpäivillä oleville myös Kelan myöntämä vanhuuseläke on varhentamaton eli siihen ei tehdä varhennusvähennystä. Työ- ja kansaneläkelain mukaista vanhuuseläkettä voit hakea samalla lomakkeella. Hakemuksia saa Kelan toimistoista tai esim. sivulta www.tyoelake.fi.

    • Miten tämä asia on?

      Jos jään varhentamattomalle vanhuuseläkkeelle 62-vuotiaana, niin pysyykö korvaus euromääräisesti samana kuin nyt saamani ansiosidonnainen päiväraha vai suureneeko/pieneneekö?

      Olen siis ansiosidonnaisella ja nyt lisäpäivillä.

    • riekkoriitta

      Mielestäni näitä asioita kannattaa käydä kysymässä kelasta. Siellä on asiantuntevia virkailijoita neuvomaan.
      Eyöeläkeyhtiöstäsi saat eläkelaskelman. Jos se jää kovin pieneksi saat kelalta lisäksi eläkettä.
      Itse olen jäänyt työkyvyttömyyseläkkeelle muutama vuosi sitten ja saan työeläkettä nettona 690, kelan eläkettä 288 ja eläkkeensaajan asumistukea 266 eli yhteensä 1244 e/kk. Eläkkeensaajan asumistuki lasketaan eri perustein kuin yleinen sumistuki ja on yleensä parempi. Veroa noin pienestä eläkkeestä menee 9%

    • Vastaus "Miten tämä asia on?" -kysyjälle:

      Riekkoriitta antoi hyvä neuvon: Kela hoitaa kansaneläkeasioita ja sieltä saat asiantuntevaa neuvoa kansaneläkkeestä ja asumistuesta. Työeläkeyhtiöstä on mahdollista saada arvio työeläkkeestä. Ensin kannattaa siis selvittää työeläkkeen määrä ja sen jälkeen on hyvä selvittää Kelan kautta mahdollinen kansaneläkkeen ja asumistuen määrä.

      Jos eläkkeet ovat suuremmat kuin työttömyyskorvaus (verotus huomioiden), niin eläkkeet voit halutessasi hakea maksuun 62-vuotiaana. On myös hyvä tietää, että ansiosidonnainen työttömyyskorvaus kartuttaa eläkettä enintään 63 vuoden ikään saakka, jos päätät nostaa työttömyyskorvausta vielä pidemmän ajan.

    • Ent toimari.

      Saan työeläkettä 2986e/kk vakutuusyhtiöltä,mutta tämä on väärin laskettu,kun kuitenkin palkkani oli työstäni n.9800e/kk.

      Uskallanko nostaa kanteen vakuutusyhtiötä vastaan?

      Olen 43vuotias ja eläkkeelle jäin 37 vuotiaana.(konkurssin vuoksi). 16vuotta olin yrittäjänä/toimarina.

      Siis olin toim.johtajana omassa yrityksessä.Henkilökuntaa oli lopussa n. 40.

      Eläkkeeni laskettiin sairasloman pienemmän palkan perusteella!

      • Ent.toimari

        Lisään vielä että maksoin tämän mukaan myös yel vakuutusmaksut!

        Ei muuten ollut ihan halpaa leikkiä!

        Yhteiskunta hyötyi aika paljon.Tuskin normi työntekijä maksaa edes 5% siitä elämänsä aikana.

        No asiaan! Annappa neuvosi tilanteeseeni.


      • Anonyymi

        Eläkkeesi laskettii maksamasi eläkevakuutuksen perusteella. Säästäminen maksaa.


    • hyvä palkka.

      Saan työeläkettä 2986e/kk vakutuusyhtiöltä,mutta tämä on väärin laskettu,kun kuitenkin palkkani oli työstäni n.9800e/kk.

      • paheksuva

        Eihän se työeläke mene palkan mukaan, ei edes työntekijällä eikä varsinkaan yrittäjällä. Se menee sen mukaan mikä on määritelty työtulosi (senhän voi itse määritellä eikä se ole riippuvainen tuloista). Eläkemaksut maksetaan itse määrittelelmäsi työtulon perusteella ja puolestaan eläke tulee sitten näiden maksamiesi YEL-maksujen mukaan. Ei niistäkään suoraan, vaan eläkettä tulee kartuttaa todella pitkään. Eli saadaksesi tuon 9000 tonnia eläkettä sinun olisi tullut maksaa huomattavia summia pitkiä aikoja eläkelaitokselle. Laskukaavat ovat julkista tietoja ja jos haluat, voit perehtyä niihin itsekin.
        Ihmeellinen asia tuo, että olet ilmoituksesti mukaan jäänyt 37-vuotiaana eläkkeelle (todella nuorena!) ja vieä konkurssin takia. Kun nimittäin nuo eläkkeet ovat sairausperusteisia eikä konkurssi kuten ei työttömyyskään ole eläkeperuste. Ethän vain ole jotenkin huijannut eläkeyhitötä?


      • Vastaus Ent. toimari -nimimerkille: Eläkkeen laskeminen riippuu monesta tekijästä (mm. eläkelaki, ikä, karttumisprosentti, eläkelaji, työhistoria, ansiot tai yrittäjän työtulo). Yrittäjän vahvistettu työtulo on eläkkeen laskennan perustana; ei se tulo, jota nostat yrityksestä.

        Jos eläke on laskettu väärin, täytyy eläkeyhtiön oikaista asia. Siihen ei vaadita kannetta.


    • .......

      tyoelaketietaja taitaa olla samaa huuhaata kuin koko S 24.

    • vuonna 1952 syntynyt

      Olen työkyvyttömyyseläkkeellä saan eläkkeen kevasta.Minun eläke muuttuu vanh.eläkkeeksi 1.12.2016 jolloin olen 63 ja 11kk ,miten nyt uuden lain mukaan olisiko se vuotta aikaisemmin eli 63 vuotiaana.

    • Hei,

      Jos eläkkeesi on myönnetty 2006 tai sen jälkeen, eläkkeesi muuttuu vanhuuseläkkeeksi 63 vuoden iässä.Vuonna 2006 tai sen jälkeen myönnetyt julkisen alan työkyvyttömyyseläkkeet muuttuvat nykylainsäädännön mukaan vanhuuseläkkeeksi 63 vuoden iässä tai alemmassa ammatillisessa eläkeiässä.

      • Sisko oikeassa?

        Kiitos tyoelaketietaja.
        Jos saan tuon vanhuuseläkkeen jo 63 vuoden iässä, niin olenko oikeutettu saamaan myös kansaneläkkeen silloin ilman varhennusvähennystä?
        Siskoni joka on osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja on jäämässä 63 vuoden iässä vanhuuseläkkeelle, väitti että Kansaneläkkeeseen tulee varhennusvähennys jos sen ottaa vastaan jo 63 vuoden iässä, ja se eläke on sitten koko elinajan pienempi?

        Miten se todellisuudessa menee?


    • Hei,

      Kansaneläkkeessä vanhuuseläkeikä on 65 vuotta, joten jos sinulle on myönnetty työkyvyttömyyseläke myös kansaneläkkeenä, muuttuu se eläkkeenosa automaattisesti vanhuuseläkkeeksi vasta 65 vuoden iässä. Tällöin olet siis vanhuuseläkkeellä työeläkkeen osalta 63 vuoden iästä ja kansaneläkkeen osalta 65 vuoden iästä.

      Kansaneläkelain mukaista vanhuuseläkettä voi hakea varhennettuna 63-65 vuoden iässä. Tällöin eläkkeeseen tehdään pysyvä varhennusvähennys, joka on 0,4 % per varhennuskuukausi.

    • river54

      Kysymys!
      Synt. 1954 olen ansiosidonnaisella päiviä jäljellä n. 110 pv mutta ilmeisesti olen putkessa. kysymys kuuluu. koska ansiosidonnainen pv raha on selkeästi suurempi kuin työeläke niin maksetaanko ansiosidonnaista 65v. asti ja mitenkä se vaikuttaa työeläkkeeseen.

    • Jos olet oikeutettu lisäpäiviin 500 työttömyyspäivärahapäivän jälkeen, voit olla lisäpäivillä siihen saakka kun täytät 65 vuotta. Ansiopäivärahat kartuttavat työeläkettäsi enintään 63 vuoden iän täyttämiskuukauden loppuun, vaikka niitä maksettaisiin pitempään.

      Työttömyyspäivärahaan liittyvistä asioista samoin kuin lisäpäiväoikeudestasi voit kysyä tarkemmin omalta työttömyyskassaltasi.

      • vanhuuseläkeläinen

        Kyllä kommentteja riittää totuus on toinen tein töitä 14 vuodesta alkaen valtio varasti eläkkeeni 23 vuotiaaksi asti joten mitä tämä tarkoittaa


    • Kirjoeinonen

      Hei.
      En vieläkään ymmärrä kokonaisuutta, auttakaa enemmän perehtyneet tai kokemusta omaavat.
      En ole enää työelässä ja aika pian aion jäädä eläkkeelle 65 vuotiaana.
      Työeläke kertymäni on vain 414 euroa ja koska muita tuloja ei ole, niin lisätäänkö siihen myös kansaneläkettä jonkun verran ja paljonko voi olla eläkkeeni kokonaisuudessaan ?
      Auttakaa ihmeessä kun en vain ymmärrä miten se tulee menemään. Kiitos.

    • Kyllä lisätään kansaneläkettä, noin 400-450 euroa tuolla noin 400 euron työeläkekertymällä eli yhteensä noin 800 euroa. Summa riippuu myös siitä, asutko yksin vai puolison kanssa. Verot 0 prosenttia noin pienellä kertymällä. Tarkan summan voit kysyä sieltä työeläkeyhtiöistä, josta sinulle on työeläkettä kertynyt.

      Työeläkkeen ja kansaneläkkeen määrätaulukot löytyvät täältä, -merkin takaa:
      https://www.tyoelake.fi/mika-tyoelake-on/kansanelake-ja-takuuelake-taydentavat/#title

    • Veetilä

      Heips.
      Minulla on jonkimmoinen summa ns. sijoituseläkettä (op-henkivakuutus) jota nostan 1000 euroa kuukausittain, riittää vielä parin vuoden ajan iippuen mihin suuntaan sijoituksen osakkeiden arvot menevät. Keväällä kuitenkin täytän 65 vuotta ja kysynkin voinko silti alkaa nostamaan myös eläkettä samaan aikaan vai onko siinä jokin ristiriita ?
      Työeläkekertymää on vain noin 450 euroa...

    • Anonyymi

      Mun eläke on noin 1700, ehkä hiukan vajaa, nettona... pärjään hyvin, oma osake, vastike 190 e/kk, juon vinkkua ja olutta lähes joka pv, asuntoni on kaunis, jugend-talossa... tein ison remontin... yksin olen kun puoliso kuoli 2 v sitten... ikää nyt 69... olen timmissä kunnossa, hoikka, ei ryppyjä eikä makkaroita kropassa, blondattu olen, muuten naturel, mulla on 2 miestä joiden kanssa rakastelen kun tilaisuus sallii... yksi miesystävä on tässä lähellä jonka kanssa viinittelen ja pidän hauskoja iltoja, emme rakastele... tykkään elämästäni.. mulla oli kumppani mut hän jätti minut kun mainitsin miehestä jota tapailen... hänelläkin oli nainen käymässä, oli yötäkin hänen luonaan... mulle suuttui mun miesjutusta vaikka suht sama homma... rakastin häntä ihan tosissani... hän ei käynyt luonani moneen kuukauteen mut halusi silti pitää minut... nyt on välit poikki... mun rakkaani nykyään on irakilainen yli 20 v mua nuorempi... rakastunut minuun... toinen mies on varattu, haluaa mua, on yli 10 v mua nuorempi... haluan miestä, usein... tarviin miestä usein.. päivittäin mut en saa
      Irakilainen on kiltti, hurmaava, hyvä sexissä, opiskelee kokiksi... ottaisin hänet luokseni mut tilanne on nyt tämä.. hän asuu turussa, mä hangossa...

      • Anonyymi

        On olemassa selkeä vaara, etää irakilainen köyrii sinut tajunnan rajamaille ja houkuttelee sinut luovuttamaan asuntosi hänelle.


      • Anonyymi

        Maksasi sanoo pian pox, ei se tykkää tuolaisesta viinan lipittelystä.
        Tuo nykyinen mamu rakastajasi voi joku kerta suuttua ja olet päätäsi lyhyempi.


    • Anonyymi

      Mistä otat rahat elämiseesi??Minulla näyttäis menevän sähköön 600-1000e/kk .Yhtään ei naurata.Puuttuisi hallitus oleelliseen.40v valtion veot maksaneena.Mikään ei riitä valtio on antavinaan pähkinöitä eläkeläisille.Samaan aikaan suunnitellaan verojen korotusta.Voi perhana sanon.Lisää eläkkejä vain pitäisi tuoda.Pistäkää työttömät Y.M joutilaat tuottavaan työhön.

      • Anonyymi

        Se on ollut kohta 10 vuotta eläkkeellä , velkansa maksanut, aloitus vuodelta 2013.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      68
      1753
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1431
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1242
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1214
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1126
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      879
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      845
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      219
      832
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      785
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      664
    Aihe