Olen raitistunut 8 vuotta sitten ilman hoitoyhteisöä sillä terveys petti ja katkohoito tehosi.
Eräs raitistunut tuttavani repsahti täysin käsittömästi
13 vuoden jälkeen. Hänellä oli kotihoidossa menossa leikkauksen jälkeinen kipulääkitys,kolmilääkkeet, jotka ehkä vaikutti harkintakykyyn .
Hänellä oli maksakirroosi , pysyi kurissa terveellisillä elämäntavoilla ja
pärjäsi hyvin elämässään,kävi töissä ja perheellinen miesi. Hän menehtyi repsahduksen takia juomaputken seurauksena. Tapaus järkytti suuresti hoitavaa lääkäriä,perhettä ja lähipiiriä..
Mieleni ei tee viinaa enää lainkaan mutta olen ajatellut tapahtuman seurauksena että kannattaisiko hakeutua AA-kerhoon raitistuneena itseään muistuttamaan riskeistä. Millaista olisi mennä jos on ollut 8 vuotta raitis ?
Olisiko enää hyväksi vai palauttaisiko mieleen entiset ajat ?
AA kokemuksia
38
1155
Vastaukset
- muistihirviö
Eräs tapaamani AA-ryhmän jäsen oli ollut 3 vuotta raittiina ennen AA-ryhmään liittymistään. Nyt hänellä on parinkymmenen vuoden yhtäjaksoinen raittius.
Varmaan entiset ajat tulevat mieleen, kun tapaa juuri raitistuneita. Mutta eihän entistä jovaa aikaansa kannata unohtaa.- feikin feikkikö..
mene käymään niin tiedät oliko ok mennä.on välillä hyvä muistuttaa itseään mistä on tullut.kaikilla meillä on menneisyys,nykyhetki silti ratkaisevampaa.voimia suruusi.
- ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
feikin feikkikö.. kirjoitti:
mene käymään niin tiedät oliko ok mennä.on välillä hyvä muistuttaa itseään mistä on tullut.kaikilla meillä on menneisyys,nykyhetki silti ratkaisevampaa.voimia suruusi.
Otahan Eva yksi neuvoa antava.
- Punkkufanittaja
Mikähän mua vaivaa kun otan punkkua muutaman lasillisen niin siivoan koko talon kirjoitan runoja monta sivua siinä sivussa koneellinen pyykkiä ja voimpa vielä kokata ihanan aterian siis punkun voimalla. Muuten olen ihmisarka masentunut paska, joka ei saa mitään aikaan.
- aa ei auta
Moni repsahtaa juuri siksi, että menee AA paltsuun kuuntelemaan hauskoja juopottelutarinoita!
- feikin feikkikö..
aivan,kyllä juoppo aina keksii syyn juomiselle.kukaan ei väkisin kurkusta kaada yhtään mitään.
- 18+7
En koskaan menisi AA:han, joillekiin sopii toisille ei. Luulen, että voisin huonommin jos osallistuisin ryhmiin, raittius lähtee ihmisen sisältä eikä siihen toisia alkoholisteja tarvita.
- tarvii jotkut
Joptkut tarvii toisen ihmisen tukea.
- 18+7
tarvii jotkut kirjoitti:
Joptkut tarvii toisen ihmisen tukea.
Juu muttei välttämättä toisten alkoholistien.
- Huono ajatus
Ei ne siellä aa:ssa halua uskoa, että olet ollut raittiina ilman mitään tukea 8 vuotta. Omavoimaisuus on jo ajatuksenakin mahdotonta ja sotii kaikkia aa oppeja vastaan.
Joudut tuon asian takia aa:ssa jatkuvan piilovittuilun kohteeksi, jonka seurauksena pinnasi palaa ja lärvien vetäminen jossain vaiheessa on väistämätön tosiasia.
Ps. tuttavasi taisi tasan tarkkaan tietää mitä tekee ja mikä tulee olemaan lopputulos.- Pankin asiakas
Kyllä meistä aa-laisista useimmat nostavat hattua tyypille, joka on 8 vuotta juomatta oltuaan sitä ennen vaikeuksissa alkoholin kanssa.
Konstit on monet, silti niitä ei ole riittävästi. Useita tyhansia työikäisiä kuolee joka vuosi alkoholin aihaeuttamiin sairauksiin. - 18+7
Pankin asiakas kirjoitti:
Kyllä meistä aa-laisista useimmat nostavat hattua tyypille, joka on 8 vuotta juomatta oltuaan sitä ennen vaikeuksissa alkoholin kanssa.
Konstit on monet, silti niitä ei ole riittävästi. Useita tyhansia työikäisiä kuolee joka vuosi alkoholin aihaeuttamiin sairauksiin.Toisia alkoholisteja ei tarvita raitistumiseen jos on oma halu siihen mikä on koko alkoholinkäytöstä irtautumisen pääpointti. Juuri noin, koko AAn:toiminta perustuu piiilovittuiluun, joka edesauttaa alkoholinkäytön uudelleenalaoittamista. AAn sijaan tulisi yrittää löytää ihmiskontakteja raittiista ihmisistä jolloin koko alkoholinkäyttö jää toisarvoiseksi sen oman raitistumishalun lisäksi. Tämä on fakta.
- Hyvä ajatussuunta
18+7 kirjoitti:
Toisia alkoholisteja ei tarvita raitistumiseen jos on oma halu siihen mikä on koko alkoholinkäytöstä irtautumisen pääpointti. Juuri noin, koko AAn:toiminta perustuu piiilovittuiluun, joka edesauttaa alkoholinkäytön uudelleenalaoittamista. AAn sijaan tulisi yrittää löytää ihmiskontakteja raittiista ihmisistä jolloin koko alkoholinkäyttö jää toisarvoiseksi sen oman raitistumishalun lisäksi. Tämä on fakta.
Mistäs juoppo jätkä löytää raitista seuraa.?
- nnnnnn
Hyvä ajatussuunta kirjoitti:
Mistäs juoppo jätkä löytää raitista seuraa.?
Käytä mielikuvitustasi jos ei alkoholi ole sitäkin jo tuhonnut.
- Mieli ku vitusta on
nnnnnn kirjoitti:
Juoppo kuvittelee kännissä, että mielikuvitusta on, mutta aamulla krapulassa ei muista tai tajuaa, että äh, se on niitä kännisen juttuja.
- 16+15
nnnnnn kirjoitti:
Onko tämän foorumin mode doku, yhtäkkiä kun annoin yhden plussan viestille tuli sen sijaan 36 miinusta.
16+15 kirjoitti:
Onko tämän foorumin mode doku, yhtäkkiä kun annoin yhden plussan viestille tuli sen sijaan 36 miinusta.
Ei ole foorumin mode doku laittaisin miinuksia vain itselleni.
Laitan julkisen kyssärin YP:lle osoitteeseen:
http://keskustelu.suomi24.fi/debate/5557
Luette sitte sieltä.
- Muitakin keinoja var
Itse olen päättänyt yrittää raittiutta ilman aa:ta Pysyvää raittiutta en ole saanut ryhmien avulla mutta hyviä pätkiä. En yksinkertaisesti halua juoda. Joka päiväinen alkoholismista muistuttaminen vaan käy sekin raskaaksi ja aa:lainen tapa että ei voisi mukamas mitenkään saavuttaa raittiutta muuten kuin ryhmien ja aa-kirjallisuuden avulla. Ja koko elämän pitäisi olla yhtä aa:ta. Se tietynlainen uskonlahkomaisuus myös häiritsee ja seassa on ihmisiä ja kommentteja joista on raittiudelle enemmän haittaa kuin hyötyä. Ja ryhmän jälkeen sitä kuitenkin menee yksinään kotiin. En koe mitään yhteisöllisyyttä aa:ssa.. Tulee vain jotenkin "syntisempi" ja syyllisempi olo kun palavereissa käy. En näe hyötyä että käyn siellä jorisemassa samoja juttuja. Yritän kaikkea mahdollista muuta. Luultavasti tekemisen puute ja yksinolo ovat suurimpia syitä juomiseen.
- Pankin asiakas
AA on siitä hyvä tapa tukea raittiutta, että se on vapaaehtoinen. Sen ohjelmaa voi toteuttaa ilman toisia aa-laisia. Esim. 5.askeleen ehdottama väärien tekojen todellisen luonteen myöntäminen onnistuu myös muulle kuin aa-laiselle ihmiselle, esim psykiatrille tai vaikkapa kenelle tahansa arvostamallesi raittiille tervehenkiselle ihmiselle.
Eikä AA:n ohjelma ole yksinoikeus. Hyvittäväthän ei-alkoholistitkin tekonsa tai sanomisensa vahingoittamilleen ihmisille. Syyllisyys loppuu, kun selvittää sitä aiheuttavan asian. Kyllä sinulla on oikeus kertoa oma kokemuksesi, vaikka sellainen saattaa tuntua jorinalta.
Jos tiedät, missä aa-laisia käy huoltoaseman kahviossa tai muualla, mene mukaan ihan vaan luontevasti.
Minulle on ehdottoman tärkeää, että muistan joka päivä olla alkoholisti. - Ammattiavun tarpeess
AA on siitä hyvä tapa tukea raittiutta, että se on vapaaehtoinen. Sen ohjelmaa voi toteuttaa ilman toisia aa-laisia. Esim. 5.askeleen ehdottama väärien tekojen todellisen luonteen myöntäminen onnistuu myös muulle kuin aa-laiselle ihmiselle, esim psykiatrille tai vaikkapa kenelle tahansa arvostamallesi raittiille tervehenkiselle ihmiselle.
Eikä AA:n ohjelma ole yksinoikeus. Hyvittäväthän ei-alkoholistitkin tekonsa tai sanomisensa vahingoittamilleen ihmisille. Syyllisyys loppuu, kun selvittää sitä aiheuttavan asian. Kyllä sinulla on oikeus kertoa oma kokemuksesi, vaikka sellainen saattaa tuntua jorinalta.
Jos tiedät, missä aa-laisia käy huoltoaseman kahviossa tai muualla, mene mukaan ihan vaan luontevasti.
Minulle on ehdottoman tärkeää, että muistan joka päivä olla alkoholisti.Moni AA:ssa käyvä tarvitsisi oikeasti psykiatria enemmän kuin lisää muiden "hullujen" ajatuksia sotkemaan. Alkoholismi on vain se jäävuoren huippu. Siellä liikkuu oikeasti aika paljon mielenterveydelle haitallistakin tietoa tuolla ryhmissä ja ammattiapu olisi silloin parempi.
Enkä ole törmännyt kirjallisuudesta tuttuun tapaan että juoppoa autetaan alkuun, puetaan puhtaat vaatteet yms. Aika yksin jää ryhmän jälkeen kun kaikki lähtevät omille teilleen hienoilla autoilla. Sen sijaan usein vain ryhmissä suuri osa vain pönkittää omaa egoaan tai tappelee opillisista asioista. Tulee ihan lestat tai helluntailaiset mieleen.
Hyviä ryhmiä varmasti on paljonkin ja hyviä ihmisiä, mutta se on todella tuuripeliä millaiseen porukkaan ajautuu. Epätoivoinen tietysti ottaa haitallisenkin avun vastaan. - Vaikea asia
Minulle on ehdottoman tärkeää, että muistan joka päivä olla alkoholisti.Miksi pitää muistuttaa jatkuvasti siitä alkoholismista? Siitä tulee pikkuhiljaa sellainen taakka kun päivä alkaa oman sairautensa muistuttamisella. Eikö terveempää ole muistuttaa itseään että ei tarvitse juoda koska ei saa siitä mitään iloa? Keksii mielummin vaikka harrastuksia. Lukee, katsoo elokuvia, liikkuu. Miksi pitää joku Korkeampi Voima olla ja rukoilla tyyneysrukousta? Henkimaailmaan uskominenhan on tyypillistä holistille. Halutaan pika-apua joltain taikavoimilta ja hengellisiä elämyksiä. Aka sairasta sekin on pahimmillaan. Tietysti kun himo iskee niin silloin on hyvä muistaa huonot seuraukset. Ettei kannata sitä ensimmäistäkään sitten ottaa.
- pika-apukainalosauva
Ammattiavun tarpeess kirjoitti:
Moni AA:ssa käyvä tarvitsisi oikeasti psykiatria enemmän kuin lisää muiden "hullujen" ajatuksia sotkemaan. Alkoholismi on vain se jäävuoren huippu. Siellä liikkuu oikeasti aika paljon mielenterveydelle haitallistakin tietoa tuolla ryhmissä ja ammattiapu olisi silloin parempi.
Enkä ole törmännyt kirjallisuudesta tuttuun tapaan että juoppoa autetaan alkuun, puetaan puhtaat vaatteet yms. Aika yksin jää ryhmän jälkeen kun kaikki lähtevät omille teilleen hienoilla autoilla. Sen sijaan usein vain ryhmissä suuri osa vain pönkittää omaa egoaan tai tappelee opillisista asioista. Tulee ihan lestat tai helluntailaiset mieleen.
Hyviä ryhmiä varmasti on paljonkin ja hyviä ihmisiä, mutta se on todella tuuripeliä millaiseen porukkaan ajautuu. Epätoivoinen tietysti ottaa haitallisenkin avun vastaan.ei AA kiellä psykiatrin apua mielenterveysongelmiin. Mutta on hyvä olla raittiina sitten kun pääsee psykiatrille. Psykiatrille pääsee nopeesti jos on millä maksaa. Monella juovalla ei sitä rahaa ole, siksikin kannattaisi ensin raitistua, vaikka AA:n avulla, jos ei muuen voi..
- utelukysely
Vaikea asia kirjoitti:
Miksi pitää muistuttaa jatkuvasti siitä alkoholismista? Siitä tulee pikkuhiljaa sellainen taakka kun päivä alkaa oman sairautensa muistuttamisella. Eikö terveempää ole muistuttaa itseään että ei tarvitse juoda koska ei saa siitä mitään iloa? Keksii mielummin vaikka harrastuksia. Lukee, katsoo elokuvia, liikkuu. Miksi pitää joku Korkeampi Voima olla ja rukoilla tyyneysrukousta? Henkimaailmaan uskominenhan on tyypillistä holistille. Halutaan pika-apua joltain taikavoimilta ja hengellisiä elämyksiä. Aka sairasta sekin on pahimmillaan. Tietysti kun himo iskee niin silloin on hyvä muistaa huonot seuraukset. Ettei kannata sitä ensimmäistäkään sitten ottaa.
Oletko sinä itse alkoholisti vai kirjoitatko tuttavistasi?
- Kärsivä holisti
utelukysely kirjoitti:
Oletko sinä itse alkoholisti vai kirjoitatko tuttavistasi?
Kärsivä alkoholisti olen jolla on satunnaisia vaiheita raittiina jotka kestävät sitten aikansa. Haen vielä sitä kestävää elämäntapaa jossa viinaa ei tarvitsisi juoda. Jotain mikä olisi vielä parempaa kuin Kuningas alkoholin antama hetkellinen nautinto.
- Utelukysely
Kärsivä holisti kirjoitti:
Kärsivä alkoholisti olen jolla on satunnaisia vaiheita raittiina jotka kestävät sitten aikansa. Haen vielä sitä kestävää elämäntapaa jossa viinaa ei tarvitsisi juoda. Jotain mikä olisi vielä parempaa kuin Kuningas alkoholin antama hetkellinen nautinto.
AA-ryhmät ovat sitä varten, että sinne voi kärsivä alkoholisti voi mennä etsimään elämäntapaa, jossa alkoholi on tarpeetonta.
Monet on saaneet avun, kaikki eivät. Sulta sitä apua ei kukaan kiellä, mutta on mentävä itse.
- omakokemus
AA-kerhoilu on turmioksi kaikille omasta halustaan tahdonvoimansa avulla raitistuneille. Älkää koskaan menkö ko. yhteisön palavereihin. Keksikää hyvävelikerhon sijaan muuta tekemista, kuten luonnossa vaeltelua, eläinten kanssa oleilua, taidenäyttelyissä käymistä, urheilemista jne. Täysin turhaa on vatvoa menneitä tapahtumia, katse pitää suunnata tulevaan eikä jäädä pyöriskelemään ajoissa joita hallitsi kuningas alkoholi. Unohtakaa koko kerho.
Jokainen voi itse toteuttaa niitä askelia ilman toisten juoppojen "tukea" tai vittuilua jos tahtoo. Useimmille kovillekin juopoille jotka ovat vuosikymmeniä vetäneet viinaa sopii paremmin jokin muu keino raitistumisensa tukemiseen kuin tämä vittuilukerto jossa pengotaan viikoittain kaikkea sitä mitä on tullut koettua. Ammattitaitoinen psykoterapeutti ajaa saman asian, jos oma halu on sataprosenttinen raitistumiseen, siihen ei muita juoppoja tarvita.- mualimmaakiertännä
Psykoterapeuttien määrä olisi tuplattava, ainakin. Se olisi hyvä sijoitus valtiovallalta ja kunnilta. Entiset juopot toisivat verotuloja ja sossun menot pienenisivät.
Luonnossa kävely ja juoksu eivät edes maksaisi mitään.
Taidenäyttelyistä en tiedä, kun niitä on vain isoissa kaupungeissa.
Maaseudun urheilukentät ovat ihan tyhjinä ja lätkää ei vanhemmat juopot pääse pelivehkeitten puutteessa pelaamaan. - viksu ideallinen
kuten luonnossa vaeltelua, eläinten kanssa oleilua, taidenäyttelyissä käymistä, urheilemista jne
listaa voisi jatkaa loputtomiin.
Vieraiden kielten opiskelun voisi aloittaa seitsemällä kielellä. Yksi jokaista viikonpäivää kohti.
Kesälomalle voisi mennä perättäisinä vuosina sinne missä opiskeltua kieltä puhutaan. Kahvia ja kokakolaa saa jokaisesta maasta, ettäei tarvistisi juoda kansallisia juomia.
- Nuori lääkäri
Suositeltava määrä alkoholia on 17 annosta vuorokaudessa !
- aa on Hyvä yhteisö
AA on hyvä yhteisö. Kunhan ne vitun perverssit "vanhemmat aa:naiset" pysyis poissa! Saisivat mennä vaikka juomaan viinaa!
- iesmalkohlisti
Nuortako kaipaa vai miestä?
- John Jameson
Ihan vastaava kysymys; menenkö sinnen kyrpä-kerhoon kännissä ja avaudun, että miksi te rapajuopot nykyään olette selvinpäin? kannattaa olla kännissä jne jne jne.......HAUSKAA........ Aloittakaa kännääminen uudestaan, v i t u n hörhöt, turhaan te täällä JEESuskerhossa synkistelette ja kärvistelette, v ITUN JEESUSTELIJA-HOMOPOSKI.
- kypsä-puhe
olipa kypsää puhetta :)
- piikkinä lihassa
En suosittele aa:ta kenellekään. Siellä on irstaita sikoja ja kateellisia eukkoja. Nuorena naisena joutuu todella taistelemaan olemassaolonsa oikeutuksesta. Itse lopetan AA:ssa ramppaamisen tähän. Ole AA:ssa puolitoista vuotta ja on ollut kyllä täyttä paskaa. Siinä sivussa kuitenkin raitistuin. Nyt sitten kohti uusia pettymyksiä. AA:n perverssit siat ja inhottavat ämmät saa riittää. HYI VITTU
- Vuosi omin jaloin
Olen samaa mieltä kanssasi. Itselleni riiti puoli vuotta ohjelmalla päähän hakkaamista ja käännyttämistä sekä itsesyytösten rakentelua.
Se aika "raittiusseurassa" oli yhtä helvettiä ja seuraavat puoli vuotta siitä, kun en enää käynyt hihhuloimassa, niin jatkuva vainoaminen kylillä AA-laisten tiimoilta ja yölliset puhelinsoitot. Intomielisimmät jopa kävivät huhuilemassa parvekkeeni alla..
Niin - mulle on turha selittää, että "ei varmaan ollu juomakentälläkään hauskaa"-paskaa!!!!
P.S Oma tahto olkoon kanssanne!
- aa-heikki
varmaan aika henkilökohtaista, joku tykkää, toinen ei. mulle erittäin sopiva terapiamuoto se aa. jokainen puhuu vuorollaan, muut ovat hiljaa. saa puhua mitä haluaa tai olla puhumatta. ja se muiden juttujen kuuntelu tuntuu jotenkin hoitavan minua. ja tietysti se että saan puhua ja muut kuuntelevat.
- AAnuksenkäry
Jokainen survoo vuorollaan Iöylykauhaa percesiImään, se se vasta onkin terapeuttista!
Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624362Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551823Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141543Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381317Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681083- 58929
- 79925
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.169847Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791