Nauticat / Minicat 25

Timppa-72- Lpr

Olen hirveän kiinnostunut kyseisestä veneestä, haluaisin vain tietää, millainen vene on purjehtia noin yleisesti ottaen. Meikäläisen on vaan pakko nyt jättää ns. pelkät purjeveneet jalkojen lihas-sairauden takia, mutta uskon että tällaisella kunnon sisäperämoottorilla varustetulla ja hieman isommalla veneellä asiat vielä rullaa...Henkeen ja vereen olen ollut purjehtija, mutta näin asiat nyt vaan on...millainen työmaa minulla tulisi olemaan edessä joka kevät(olen tosin sairauseläkkeellä, joten aikaa on.Tämä yksilö on kyllä erinomaisessa kunnossa.
Tällä hetkellä olen seilannut pikkupurkkarilla, ja tilojen pienuus ja ahtaus alkaa olla jo rasittavaa..Kiitos kaikista asiallisista vastauksista ! Hyvää veneilysyksyä kaikille !

20

4077

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MitaanTietamaton

Minicat 25 on nykymittapuun mukaan pienemmästä päästä. Purjeala on pieni ja nousukulma tuuleen vähäinen. Purjehtii kyllä, joskin kevyissä tuulissa ei vauhti hurmaa ja nykypurkkarit kulkee heittämällä ohi. Pitkäkölisenä ei ole niin ketterä kuin eväköliset. Moottoria haluaa käyttää enemmän kuin paremmin purjehtivilla.

Toisesta näkökulmasta katsottuna pitkäkölisenä voi kolauttaa kivelle, jolloin keula nousee ja tod.näk. vain kapteenin itsetunto saa särön. Pienenä on myös käsivoimin mukava siirrellä laiturissa tms. Purjeiden nosto ei vaadi suuria voimia.

Tilat eivät tässä kokoluokassa vielä avaruudellaan loista, mutta varmasti 2 hlöä kulkee mukavasti. Ilo on myös sisäohjaamo, kun avotilassa ei viihdy.

Keväällä puuosien huoltolakkaus on tarpeen. Mikäli puuosat ja muuten vene on peruskunnossa, niin kevään muu huolto ei ole sen suurempi työmaa kuin muissakaan veneissä.

Koskaan Minicatissa olleena se on minusta sellainen maisemista nauttivan ja hitaasti kiiruhtajan vene, jolla hyvin pärjäilee merellä.

• 9+1

• MitaanTietamaton
        9+1 kirjoitti:

Minicatissa ei ole köliä kuin nimeksi ja rullaa ilman purjetta todella ikävästi. Tutki mieluummin vaikka Maria 75 tai Nordic 81 MS.
        http://www.nettivene.com/moottoripursi

Komppaan tätä myös. Tosin tämän ikäluokan veneissä aloittajan mainitsema yksilön kunto on myös vahva vaikuttaja hankinnassa.

Painovirhepaholainen korjattuna: Marina 75.

• Seppomartti
        9+1 kirjoitti:

Minicatissa ei ole köliä kuin nimeksi ja rullaa ilman purjetta todella ikävästi. Tutki mieluummin vaikka Maria 75 tai Nordic 81 MS.
        http://www.nettivene.com/moottoripursi

Nordic ei kyllä purjehdi. Purje on käyttökelpoinen tukipurje estämään rullausta mutta propulsiovoima syntyy polttomoottorilla. Viihtyisä salonki on matala, ei seisomakorkeutta.

• Huber-Gubbe
      • khkhk

Traileri samaan hintaan - hmmm - miten pitkään hakumatka kestää, jos ottaa ihan lomareissuna? Tuskin tällä yhdistelmällä 80 km/h on mahdollistakaan

• Jouluksi kotiin
        khkhk kirjoitti:

Traileri samaan hintaan - hmmm - miten pitkään hakumatka kestää, jos ottaa ihan lomareissuna? Tuskin tällä yhdistelmällä 80 km/h on mahdollistakaan

kyllä se kestää, kun brittein saarilta purjehtii mantereen puolelle traileri pohjaan köytettynä. Loppumatka on sitten helpompaa.

• eurotunnel
        Jouluksi kotiin kirjoitti:

kyllä se kestää, kun brittein saarilta purjehtii mantereen puolelle traileri pohjaan köytettynä. Loppumatka on sitten helpompaa.

eikös siellä ole se tunneli?

• Muuta on keksittävä

Minicat ei purjehdi, kuten ei tuolla mainitut Maria 75 ja Nordic 85. Myötätuuleen voi hiljaksiin lasketella, purjeet noissa lähinnä tukipurjeita. Kaikki matalia ja ahtaita, kuten tuon ikäluokan veneet kuuluukin. Moottori lienee kyllä sisämoottori.
      Henkeen ja vereen purjehtija, "ampuu" itsensä kesän jälkeen jos joutuu noiden kanssa purjehtimista kokeilemaan. Moottoriveneinä kohtuullisen vakaita ikäisiinsä "pelkkiin" moottoriveneisiin verrattuna, että siinämilessä ihan kivoja.

• Timppa-72-Lpr

Niin just. tätä mä nyt pelkäsinkin...no purjehtinut olen 5-vuotiaasta, mutta köliveneillä n.18 vuotta. Kyllä mä nyt pystyn seilaa ihan normipurkkareilla, mutta ainakin rullajenni on oltava, ja kaikki nostimet pakko olla sitloodassa. Hitto vaan kun sisäohjaamo olis kiva, mutta en sitten tiedä...mites degerö 28 ? Luulis sen nyt kulkevan purjeilla hyvin, ei meinaan ole moottoripursista mitään kokemusta, ei sitten yhdestäkään.

• Timppa-72-Lpr

Kyllä mä kuitenkin haluaisin enimmäkseen purjeilla liikkua, että toi minicatti on kyllä melkein pakko sit "kuopata" mutta jos teillä on hyviä ehdotuksia niin otetaan kyllä vastaan...hintahaarukka jotain max 40000....

• gh34
        Timppa-72-Lpr kirjoitti:

Kyllä mä kuitenkin haluaisin enimmäkseen purjeilla liikkua, että toi minicatti on kyllä melkein pakko sit "kuopata" mutta jos teillä on hyviä ehdotuksia niin otetaan kyllä vastaan...hintahaarukka jotain max 40000....

Älä nyt kuoppaa, ainakaan täällä nimettömien, ko. venettä todennäköisesti kokemattomien mutu-tuntuman perusteella. Tällä palstalla kaikki moottoripurjehtijat/apupurjeella varustetut moottoriveneet lytätään ainakin jossain kommentissa. Jos sulla on aikaa, niin ainahan vastatuuli jossain vaiheessa vaihtuu ja vältyt liian tiukalta luovimiselta.

"Myötätuuleen voi hiljaksiin lasketella," kommetti paljastaa em. kommentoijan kokemattomuuden. Eihän myötätuuli ole ollenkaan paras tuuli bermudatakilalle! Ja laitamyötäiseen tai sivutuuleen 'laskettelet' suunnilleen yhtä kovaa kuin mikä tahansa peruspurjevene samalla purjealalla/uppoumalla/vesilinjapituudella.

• 17+3

Eikös pienen veneen umpihjaamo ole kakofonia moottoriajossa joten suosittelen vähän pidempää koeajoa ensin. Sisäohjaamo vie pienessä veneessä yhtä paljon tilaa kuin suuremmassakin, eli vielä enempi.

• Timppa-72-Lpr
        gh34 kirjoitti:

Älä nyt kuoppaa, ainakaan täällä nimettömien, ko. venettä todennäköisesti kokemattomien mutu-tuntuman perusteella. Tällä palstalla kaikki moottoripurjehtijat/apupurjeella varustetut moottoriveneet lytätään ainakin jossain kommentissa. Jos sulla on aikaa, niin ainahan vastatuuli jossain vaiheessa vaihtuu ja vältyt liian tiukalta luovimiselta.

"Myötätuuleen voi hiljaksiin lasketella," kommetti paljastaa em. kommentoijan kokemattomuuden. Eihän myötätuuli ole ollenkaan paras tuuli bermudatakilalle! Ja laitamyötäiseen tai sivutuuleen 'laskettelet' suunnilleen yhtä kovaa kuin mikä tahansa peruspurjevene samalla purjealalla/uppoumalla/vesilinjapituudella.

Niin, no en mä nyt mitään tiukkaa vastaista sillä meinannut mennäkkään, juuri ajattelin että laitamyötäiseen/ sivutuuleen, pakkohan sen nyt edes jotenkin purjehtia, en usko ettei ennen kuin kokeilen...Ja kyllä mä varmasti kokeilisin myös veneen tuuleen nousukulman ihan mielenkiinnosta! Niin ja mitä tähän "rullaukseen" tulee siis meinaatteko rullaamisella siis sortumista tuuleen vai ??

• Timppa-72-Lpr
        17+3 kirjoitti:

Eikös pienen veneen umpihjaamo ole kakofonia moottoriajossa joten suosittelen vähän pidempää koeajoa ensin. Sisäohjaamo vie pienessä veneessä yhtä paljon tilaa kuin suuremmassakin, eli vielä enempi.

En kai mä nyt menisi ostamaan ennen kun sillä on kunnolla ajellu koneella sekä purjeilla...Niin no mä toisin sen luultavimmin vesiteitse Lappeenrantaan, kiva reissu olisi Kokkolasta tänne...mulla nyt on aikaa ja paljon ! Kivaa olisi taas olla merelläkin, kun Saimaalla on aika pyörivät tuulet, paitsi isommilla selillä tietty....

• MitaanTietamaton
        Timppa-72-Lpr kirjoitti:

Niin, no en mä nyt mitään tiukkaa vastaista sillä meinannut mennäkkään, juuri ajattelin että laitamyötäiseen/ sivutuuleen, pakkohan sen nyt edes jotenkin purjehtia, en usko ettei ennen kuin kokeilen...Ja kyllä mä varmasti kokeilisin myös veneen tuuleen nousukulman ihan mielenkiinnosta! Niin ja mitä tähän "rullaukseen" tulee siis meinaatteko rullaamisella siis sortumista tuuleen vai ??

Rullaus ei ole sortumista. Urbaani sanakirja sanoi: kun alus keinuu sivuaallokossa. Siihen auttaa tukipurje, joka vakavoittaa kulkua.

Käy ehdottomasti kokeilemassa näiden pikku "moottoripursien" purjehdusominaisuudet. Kun masto keikkuu n. 10m korkeudessa ja purjeen tehokas pinta-ala on murto-osa purjeveneen vastaavasta, niin nousukulma on varsin pieni, kun vielä pitkäkölinen sortaa eväkölistä enemmän.

Avotuulilla ominaisuudet saattavat hyvinkin riittää sinulle. Yksi kysymysmerkki on nostimet. Ainakin ison nostin taitaa näissä olla hyvin harvoin vedetty sitloodaan.

• halpa moottoripursi...
        Timppa-72-Lpr kirjoitti:

En kai mä nyt menisi ostamaan ennen kun sillä on kunnolla ajellu koneella sekä purjeilla...Niin no mä toisin sen luultavimmin vesiteitse Lappeenrantaan, kiva reissu olisi Kokkolasta tänne...mulla nyt on aikaa ja paljon ! Kivaa olisi taas olla merelläkin, kun Saimaalla on aika pyörivät tuulet, paitsi isommilla selillä tietty....

Hinta ja laatu saattaa kohdata aika hyvin Finncraft 28:n kohdalla. Iso ja vakaa vene ja kulkee purjeillakin. Alirikattu,joten ei vaadi paljon säätelemistä, vaikka keli kovenisikin. Ja vastatuuleen vaan sitten moottori avuksi. Löytyy joskus ihan kohtuuhintaan: http://www.udkik.dk/app/admsshow.jsp?locale=fi_FI&id=68614&seo=Finncraft 28/29.
        Tehty myöhemmin Jurmo MS 29 nimellä.

• Muuta on keksittävä
        gh34 kirjoitti:

gh34 voisi ensin tosiaan tutustua tuohon, noihin mainittuihin "pursiin", ne ovat lähinnä meriläismallisia moottoriveneitä, joihin ajan hengenmukaan 60-70 luvulla masto pystyyn, ja nimike moottoripurjehtija.

Eläkä ala . . . . vai kokematon, silloin kun sinä taputtelit paskaa lattialla, minä olen purjehtinut :)

Noita asiantuntijoita sitten lehahtelee tällä palstalla.

• vink,

Tsekkaa Winga 78

• Timppa-72-Lpr

Wnga 78 kyllä näytti aika hyvältä, löysin yhden käytetyn esimerkin...

Runkomateriaali: Lujitemuovi
      Pituus: 8 m
      Leveys: 2.95 m
      Paino: 3.5 t
      Syväys: 1.3 m
      Sisäkorkeus: 1.85 m
      Makuupaikkoja: 5 kpl
      Lys-luku: 0.94
      Purjeala: 32 m²
      Rullafokka: Kyllä

Rullaiso: Kyllä
      Moottorityyppi: Sisämoottori
      Polttoaine: Diesel
      Jäähdytysjärjestelmä: Makeavesijäähdytys
      Moottorin merkki ja malli: Volvo MD2030
      Moottorin teho: 28 hv
      Moottorin vuosimalli: 1998
      Käyttötunnit: 950 h

Minicatin köli on 0,8 m ja wingassa 1,3.

Kenelläkään wingan purjehdusominaisuuksista tietoa..?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2273
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1704
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      304
      1234
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      949
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      915
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      834
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      815
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      31
      716
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      673
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      642
    Aihe