Vanhempien esimerkki merkkaa paljon

Totta mooses

"lasten turvallisuutta liikenteessä voisi parantaa parhaiten vanhempien esimerkin kautta."

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194834569190/artikkeli/rehtorit lasten vanhempien pitaisi miettia liikennekayttaytymistaan.html

Näinhän se on. Kehitysvamma ei tartu mutta asennevamma periytyy. Tosin myös muiden esimerkki liikenteessä vaikuttaa lapsiin. Esim. päin punaisia kävelevästä katsotaan mallia.

68

975

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksilön etu nykyisin

      Ainakin minulle se että Poliisi määräsi pikkupojan äidille sakon liikenneturvallisuuden vaarantamisesta muistuu vielä vuosikymmenten jälkeen mieleen. Äitini oli tuhma ja sai siitä rangaistuksen. Vaan onko hän kävellyt päin punaisia, ei mitään mielikuvaa.

      Aika naiivia uskoa ihmisten hyvyyteen. Kun huomaa että saa tehdä mitä haluaa ilman seurauksia voi oma etu alkaa menemään yhteisen edun edelle.

      Toisaalta jotkut aikuiset muistuvat mieleen hyvinä esimerkkeinä, toiset huonoina. Itse on saanut valita kumpien esimerkkien mukaan menee, vai valitseeko oman tiensä.

      • ei oo sairaus

      • On se
        ei oo sairaus kirjoitti:

        Erosin suomalaisesta vaimostani nyt on vaimo Thaimaasta ja oon ottanu pojan entisestä liitosta matkoille Thaimaaseen mukaan. Kun poika vähän vanhempi niin oon luvannut sille ostaa http://thaimaan.blogspot.com/2010/11/thaimaa-ladyboy-thaimaa-transvestiitti.html herkkuja. Poikani ei naisista tykkää mutta homous ei oo sairaus!

        Turha väittää, sairautta homostelu on. Ei siihen tervemielinen sorru, vaan päässä oltava vikaa.


      • HomopoikaSauli
        On se kirjoitti:

        Turha väittää, sairautta homostelu on. Ei siihen tervemielinen sorru, vaan päässä oltava vikaa.

        Miksei muka ton kommentoijan poika sais olla kiinnostunut thaimaalaisista transvestiiteista? Vaikka homous on sairaudeksi määritelty monissa maissa niin ei se oo kaikissa!


      • mht432

        kyllä mun mielestä järjenkin käyttö on sallittua,tarviiko esim sitä nappia siinä tolpassa painaa ja odottaa että valo muuttuu vihreäksi,pysäyttää kymmeniä autoja vain siksi että pääsee tien yli,jos siintä olis muutenkin kerennyt? Tai seisoa autolla punasissa valoissa yöllä kun ristinsieluakaan ei näy missään? Mua myös ärsyttää suunnattomasti kun olen kävelyllä ja joku autolia pysähtyy päästääkseen mut tien yli suojatietä,taas pysähtyy puoli kylää että pääsen tie yli.Ihan kuin olisin joku vitun kreivi,hävettää sitten mennä siintä yli,ei tarvii ihmetellä jos en kauheen kiitollisena morjestele tien antajalle.Oonkin huomannut että kannattaa kääntää selkä ja katsella jonnekkin muualle ja menna tien yli sitten kun autoja ei tule,ei tarvii hävetä silmiä päästään


      • terveydenhuoltoon
        On se kirjoitti:

        Turha väittää, sairautta homostelu on. Ei siihen tervemielinen sorru, vaan päässä oltava vikaa.

        Niin ajatellaanpa vaikka ajoradankin tekoa. Ensin tehdään kaunis,uusi,leveä pikitie joka siitten kavennetaan ja rajataan viivoin ja kuopin niin keskeltä kuin sivuiltakin joka sitten paikoitellen kivetään erilaisine liikennettä haittaavin ja vaarantavin näköestein ja pyörylyöin.


      • no on taas
        mht432 kirjoitti:

        kyllä mun mielestä järjenkin käyttö on sallittua,tarviiko esim sitä nappia siinä tolpassa painaa ja odottaa että valo muuttuu vihreäksi,pysäyttää kymmeniä autoja vain siksi että pääsee tien yli,jos siintä olis muutenkin kerennyt? Tai seisoa autolla punasissa valoissa yöllä kun ristinsieluakaan ei näy missään? Mua myös ärsyttää suunnattomasti kun olen kävelyllä ja joku autolia pysähtyy päästääkseen mut tien yli suojatietä,taas pysähtyy puoli kylää että pääsen tie yli.Ihan kuin olisin joku vitun kreivi,hävettää sitten mennä siintä yli,ei tarvii ihmetellä jos en kauheen kiitollisena morjestele tien antajalle.Oonkin huomannut että kannattaa kääntää selkä ja katsella jonnekkin muualle ja menna tien yli sitten kun autoja ei tule,ei tarvii hävetä silmiä päästään

        On sullakin häpeän aiheet. No hyvähän se on sinänsä, tietää ettei mitään isompia oikeita ongelmia ole, kun saa tehtyä itselleen ongelman siitäkin että joku autoilija antaa tietä...


      • Tuo vaan
        no on taas kirjoitti:

        On sullakin häpeän aiheet. No hyvähän se on sinänsä, tietää ettei mitään isompia oikeita ongelmia ole, kun saa tehtyä itselleen ongelman siitäkin että joku autoilija antaa tietä...

        osoittaa että on olemassa ihmisiä, jotka osaavat asettua toistenkin asemaan. Eivätkä tarvitse ylemmän käskyjä siihen miten toimia oikein. Autoilijana vituttaa aina se kun joku idiootti edessä pysähtyy antamaan tietä vaikka peilistä selvästi näkee että muutaman auton päässä on pitkä väli jossa ehtisi jalankulkija hyvin ja turvallisesti yli. Samaan aikaan tulee toista kaistaa joku tuhannensaatanan kaheli ja pahassa tuurissa ajaa sen jalankulkijan yli, oho en huomannut.

        Ja vastaavasti kun olen itse jalankulkijana toimin samoin kuin tuo ylempikin. En takuulla mene ennenkuin koko jono on ohi. Kerran sain pelastettua yhden pyöräilijän hengen estämällä sen ajamasta kohteliaan autoilijan eteen. Toista kaistaa kun tuli seatti jonkun lahopään ajamana ja olisi takuulla osunut mummoon ellen olisi huomannut ja pidätellyt sitä.

        Kyllä jokaisen, niin jalankulkijan kuin autoilijankin pitäisi pystyä asettumaan toistensa asemaan. Monille jalankulkijoille se vain on niin hiton vaikeaa oppia lukemaan liikennetilanteita, se kun on taito joka kehittyy vain auton ratissa eikä välttämättä sielläkään millään sunnuntaisin kirkkoon ja maanantaina kauppaan ajoilla.


      • mht432 kirjoitti:

        kyllä mun mielestä järjenkin käyttö on sallittua,tarviiko esim sitä nappia siinä tolpassa painaa ja odottaa että valo muuttuu vihreäksi,pysäyttää kymmeniä autoja vain siksi että pääsee tien yli,jos siintä olis muutenkin kerennyt? Tai seisoa autolla punasissa valoissa yöllä kun ristinsieluakaan ei näy missään? Mua myös ärsyttää suunnattomasti kun olen kävelyllä ja joku autolia pysähtyy päästääkseen mut tien yli suojatietä,taas pysähtyy puoli kylää että pääsen tie yli.Ihan kuin olisin joku vitun kreivi,hävettää sitten mennä siintä yli,ei tarvii ihmetellä jos en kauheen kiitollisena morjestele tien antajalle.Oonkin huomannut että kannattaa kääntää selkä ja katsella jonnekkin muualle ja menna tien yli sitten kun autoja ei tule,ei tarvii hävetä silmiä päästään

        Siintä se autoilia menee jonnekkin....


      • m,xv.
        ei oo sairaus kirjoitti:

        Erosin suomalaisesta vaimostani nyt on vaimo Thaimaasta ja oon ottanu pojan entisestä liitosta matkoille Thaimaaseen mukaan. Kun poika vähän vanhempi niin oon luvannut sille ostaa http://thaimaan.blogspot.com/2010/11/thaimaa-ladyboy-thaimaa-transvestiitti.html herkkuja. Poikani ei naisista tykkää mutta homous ei oo sairaus!

        Aloittajan aihe oli liikenneturvallisuuden parantaminen. Miten tämä homou liittyy siihen?


    • harmaa lapsuus

      Ja jos perheessä on aina esimerkiksi skoda tai muu väritön kulkine ruokkii se lapsen nuivaa kehitystä joka saattaa vanhemmiten kostautua. Liian väritön ja virikkeetön lapsuus ei ole leikin asia.

      • Pennuille opit jo pienen

        Siksi onkin ehdottomasti hankittava talouteen Mersu, ei välttämättä uusi , Saksasta uitettukin kelpaa mutta pääasia on että Mersu löytyu jonka kanssa isi voi sitten osoittaa paremmuuttaan ja korkeampaa paikkaa yhteiskunnassa lapsille siellä Mersun takapenkillä. Öykk äröinti ja oman näennäisen hyvinvoinnin osoittaminen muille on tärkeää osoittaa jälkikavulle jo pienestä pitäen. Näin nappulat oppivat tavoittelemaan taivaspaikkaa pienestä pitäen. Johtajan on oltava johdossa aina, jopa liikenteessäkin!


      • Pennuille opit jo pienen kirjoitti:

        Siksi onkin ehdottomasti hankittava talouteen Mersu, ei välttämättä uusi , Saksasta uitettukin kelpaa mutta pääasia on että Mersu löytyu jonka kanssa isi voi sitten osoittaa paremmuuttaan ja korkeampaa paikkaa yhteiskunnassa lapsille siellä Mersun takapenkillä. Öykk äröinti ja oman näennäisen hyvinvoinnin osoittaminen muille on tärkeää osoittaa jälkikavulle jo pienestä pitäen. Näin nappulat oppivat tavoittelemaan taivaspaikkaa pienestä pitäen. Johtajan on oltava johdossa aina, jopa liikenteessäkin!

        Erikoista muuten, että jo aika pieninä lapset tajuavat, että Mersu on jotenkin parempi. Itse en tuota hehkuta, mutta olisiko sitten päiväkodissa vai koulussa opetettu...

        Kauppaan lähtiessäkin muksut haluavat mennä "isin autolla, kun se on mersu". :)

        Sinänsä on järjetöntä kuvitella, että olisi jotenkin öykkäröintiä ostaa mersu. Omanikin maksoi varmaan puolet siitä, mitä naapureiden autot keskimäärin, mutta silti tuntuvat olevan järjestään kateellisia. Totta kyllä, että enemmän autoa tuolla rahalla tuntuu saaneen, mutta eihän se minun vikani ole, että olen valinnut oikein. Onko?


      • Enemmän mutta mitä??
        The_Rat kirjoitti:

        Erikoista muuten, että jo aika pieninä lapset tajuavat, että Mersu on jotenkin parempi. Itse en tuota hehkuta, mutta olisiko sitten päiväkodissa vai koulussa opetettu...

        Kauppaan lähtiessäkin muksut haluavat mennä "isin autolla, kun se on mersu". :)

        Sinänsä on järjetöntä kuvitella, että olisi jotenkin öykkäröintiä ostaa mersu. Omanikin maksoi varmaan puolet siitä, mitä naapureiden autot keskimäärin, mutta silti tuntuvat olevan järjestään kateellisia. Totta kyllä, että enemmän autoa tuolla rahalla tuntuu saaneen, mutta eihän se minun vikani ole, että olen valinnut oikein. Onko?

        Jos ostaa vaikka 30000 Euroa maksava5 kaksi autoa joista toinen on Mersu ja toinen vaikka joku japanilainen niin mitä se ENEMMÄN on mitä Mersussa on? Nopeampi se ei ole, tehokkaampi se ei ole, katsastusten läpimenoprosenteissakaan se ei pärjää erityisemmin eikä siinä varustelitasokaan ole ainakaan parempi kuin japseissa. Mitä se ENEMMÄN siis Mersussa on kuin muissa. Samalla rahalla saa pari kolme vuotta vanhemman Mersun kuin keskimäärin jonkun muunmaalaisen auton. Minulla on ollut parikin Mersua vuosien saatossa mutta olen päätynyt sen jälkeen Volvoon ja muutamaan japsiin. Ne olivat parempia ajaa ja jopa karvan verran suorituskykyisempiä. En siis ymmärrä sitä Mersun paremmuutta.


      • Enemmän mutta mitä?? kirjoitti:

        Jos ostaa vaikka 30000 Euroa maksava5 kaksi autoa joista toinen on Mersu ja toinen vaikka joku japanilainen niin mitä se ENEMMÄN on mitä Mersussa on? Nopeampi se ei ole, tehokkaampi se ei ole, katsastusten läpimenoprosenteissakaan se ei pärjää erityisemmin eikä siinä varustelitasokaan ole ainakaan parempi kuin japseissa. Mitä se ENEMMÄN siis Mersussa on kuin muissa. Samalla rahalla saa pari kolme vuotta vanhemman Mersun kuin keskimäärin jonkun muunmaalaisen auton. Minulla on ollut parikin Mersua vuosien saatossa mutta olen päätynyt sen jälkeen Volvoon ja muutamaan japsiin. Ne olivat parempia ajaa ja jopa karvan verran suorituskykyisempiä. En siis ymmärrä sitä Mersun paremmuutta.

        Naapureilla onkin uutta nissania ja vastaavaa. On toki Mersun lisäksi muitakin merkkejä, joissa puolella tuosta rahasta saa enemmän autoa.

        Ja mitä ajettavuuteen tulee, se on vähän mielipidekysymys. Mersussa yhdistyy kohtalaisesti tunnokkuus ja mukavuus. Takaveto tietysti auttaa yleiseen hyvään ajettavuuteen.

        Volvon ajettavuus on mielipidekysymys (minä en tykännyt, turhan tunnoton oli ainakin V70), mutta japskit ovat järjestään olleet aika kauheita. Niin vanhat kuin uudetkin. Ihan kaikista merkeistä ei ole kokemusta, mutta esimerkiksi tojotoista useammastakin...

        Joku siinä täytyy kuitenkin olla, kun tuollainen luokkaa 10 000 euroa maksava auto herättää kateutta.


      • Ei sovi pummeille
        Enemmän mutta mitä?? kirjoitti:

        Jos ostaa vaikka 30000 Euroa maksava5 kaksi autoa joista toinen on Mersu ja toinen vaikka joku japanilainen niin mitä se ENEMMÄN on mitä Mersussa on? Nopeampi se ei ole, tehokkaampi se ei ole, katsastusten läpimenoprosenteissakaan se ei pärjää erityisemmin eikä siinä varustelitasokaan ole ainakaan parempi kuin japseissa. Mitä se ENEMMÄN siis Mersussa on kuin muissa. Samalla rahalla saa pari kolme vuotta vanhemman Mersun kuin keskimäärin jonkun muunmaalaisen auton. Minulla on ollut parikin Mersua vuosien saatossa mutta olen päätynyt sen jälkeen Volvoon ja muutamaan japsiin. Ne olivat parempia ajaa ja jopa karvan verran suorituskykyisempiä. En siis ymmärrä sitä Mersun paremmuutta.

        Köyhyytesi aiheutti Mersusta luopumisen.


      • Omalapsuusonnellinen

        Mikäs vika Skodassa taikka Ladassa muka on?? Mulla on ollut kumpaakin merkkiä, tosin on ollut uusia Mersujakin. Nyt meidän perheessä on Pösö, mutta aivan yhtä hyvin voisimme ajaa Skodallakin. Autojahan ja kulkuvälineitä ne vaan on., kaikkia autoja myydään vapaassa kaupassa. Maailmassa on paljon tärkeämpiäkin asioita, kuin autot. Lapsille ei olla erityisesti korostettu auton merkitystä taloudessamme, autoja on vain ja niillä liikutaan.

        Vaan lapsille se esimerkki, polkupyöräillessä pidän kypärää, autoillessa pidän turvavyötä, noudatan nopeusrajoituksia ja muitakin liikennesääntöjä. En juuri hauku muita autoilijoita liikenteessä, enkä arvostele heidän autojaan merkin mukaan. Arvostan poliisin työtä liikenteessä ja muutenkin. Mielestäni näytän hyvää esimerkkiä lapsille.


      • Lähde jos voit
        The_Rat kirjoitti:

        Naapureilla onkin uutta nissania ja vastaavaa. On toki Mersun lisäksi muitakin merkkejä, joissa puolella tuosta rahasta saa enemmän autoa.

        Ja mitä ajettavuuteen tulee, se on vähän mielipidekysymys. Mersussa yhdistyy kohtalaisesti tunnokkuus ja mukavuus. Takaveto tietysti auttaa yleiseen hyvään ajettavuuteen.

        Volvon ajettavuus on mielipidekysymys (minä en tykännyt, turhan tunnoton oli ainakin V70), mutta japskit ovat järjestään olleet aika kauheita. Niin vanhat kuin uudetkin. Ihan kaikista merkeistä ei ole kokemusta, mutta esimerkiksi tojotoista useammastakin...

        Joku siinä täytyy kuitenkin olla, kun tuollainen luokkaa 10 000 euroa maksava auto herättää kateutta.

        Naapureissa täytyy olla jotain outoa. Kannattaisi ehkä harkita muuttoa.


      • Äijä53
        The_Rat kirjoitti:

        Naapureilla onkin uutta nissania ja vastaavaa. On toki Mersun lisäksi muitakin merkkejä, joissa puolella tuosta rahasta saa enemmän autoa.

        Ja mitä ajettavuuteen tulee, se on vähän mielipidekysymys. Mersussa yhdistyy kohtalaisesti tunnokkuus ja mukavuus. Takaveto tietysti auttaa yleiseen hyvään ajettavuuteen.

        Volvon ajettavuus on mielipidekysymys (minä en tykännyt, turhan tunnoton oli ainakin V70), mutta japskit ovat järjestään olleet aika kauheita. Niin vanhat kuin uudetkin. Ihan kaikista merkeistä ei ole kokemusta, mutta esimerkiksi tojotoista useammastakin...

        Joku siinä täytyy kuitenkin olla, kun tuollainen luokkaa 10 000 euroa maksava auto herättää kateutta.

        Tämäkin keskustelu lähti vähän vika suuntaan, luulakseni tarkoitus oli miten lapsilla olisi turvallista liikentaassä. Kävin kesäkuussa Azoreilla siellä annnetaan jalankulkioille tilaa kulkea tien tai kadun yli aina kun lähestyy suojatietä. Varmaankin kaikki jotka ovat käyneet siellä ovat samaa mieltä


      • No siellähän
        Äijä53 kirjoitti:

        Tämäkin keskustelu lähti vähän vika suuntaan, luulakseni tarkoitus oli miten lapsilla olisi turvallista liikentaassä. Kävin kesäkuussa Azoreilla siellä annnetaan jalankulkioille tilaa kulkea tien tai kadun yli aina kun lähestyy suojatietä. Varmaankin kaikki jotka ovat käyneet siellä ovat samaa mieltä

        on ihmisillä aikaa. Banaanit tippuu puusta kun vähän kopauttaa niin eihän siinä tarvi mitään turhuuksia silloin miettiä. Kuten millä perkeleellä maksan taas nämä ja nämäkin laskut ja veromätkäytykset sun muut. Ja jos ne on jollain ihmeellä saanut hoidettua niin sitten on laatikossa jo uudet, pahimmillaan ulosmittarin uhkaamana.
        Täällä jos vähänkin yrität löysätä tahtia niin äkkiä olet pihalla koputtelemassa puusta alas jääpaloja.


      • Lastensuojelun aika
        Omalapsuusonnellinen kirjoitti:

        Mikäs vika Skodassa taikka Ladassa muka on?? Mulla on ollut kumpaakin merkkiä, tosin on ollut uusia Mersujakin. Nyt meidän perheessä on Pösö, mutta aivan yhtä hyvin voisimme ajaa Skodallakin. Autojahan ja kulkuvälineitä ne vaan on., kaikkia autoja myydään vapaassa kaupassa. Maailmassa on paljon tärkeämpiäkin asioita, kuin autot. Lapsille ei olla erityisesti korostettu auton merkitystä taloudessamme, autoja on vain ja niillä liikutaan.

        Vaan lapsille se esimerkki, polkupyöräillessä pidän kypärää, autoillessa pidän turvavyötä, noudatan nopeusrajoituksia ja muitakin liikennesääntöjä. En juuri hauku muita autoilijoita liikenteessä, enkä arvostele heidän autojaan merkin mukaan. Arvostan poliisin työtä liikenteessä ja muutenkin. Mielestäni näytän hyvää esimerkkiä lapsille.

        Skodassa lapsuutensa viettäneistä tulee sekakäyttäjiä ja psykopaatteja. Se on niin kova häpeärangaistus lapselle.


      • Lienee myöhäistä jo
        Lastensuojelun aika kirjoitti:

        Skodassa lapsuutensa viettäneistä tulee sekakäyttäjiä ja psykopaatteja. Se on niin kova häpeärangaistus lapselle.

        Ei kaikille käy kuten sinulle kävi. Toiset on paljon vahvempia henkisesti ja pärjäävät kovissakin paikoissa, kun taas te toiset murrutte ihan pienestäkin.


      • Niiden
        Lienee myöhäistä jo kirjoitti:

        Ei kaikille käy kuten sinulle kävi. Toiset on paljon vahvempia henkisesti ja pärjäävät kovissakin paikoissa, kun taas te toiset murrutte ihan pienestäkin.

        isit eivät ajelekaan skoodalla.


      • Omalapsuusonnellinen
        Niiden kirjoitti:

        isit eivät ajelekaan skoodalla.

        Tässä se juuri nähdään kotikasvatuksen tulos. Skodasta tuli mieleen hauska juttu nuoruudestani, kun olimme isäni kanssa menossa erääseen tilaisuuteen/tapaamiseen hänen liiketuttaviensa kanssa, lähdimme ihan huviksemme sinne perinteisellä itä-blokin Sämpylä-Skodalla. Perillä meitä odottava seurue oli luvalla sanoen hieman hämmästynyt autostamme, mutta eivät sanoneet mitään ääneen. Ainoastaan seurueen "nokkamies" lupasi toimittaa vedonlyönnissä hävityn viinapullon voittajille. Emme tätä mitenkään ihmetelleet, mutta sanoimme hänelle ohimennen, että lähdettiin tällä Skodalla, eikä Range Roverilla. Vasta tällöin harmistunut vedon häviäjä alkoi manaamaan, että; "Minä olin oikeassa"...

        Vaan kotikasvatuksesta kaikki lähtee! Meillä autot ovat olleet vain välineitä liikkumiseen.


      • mutu
        The_Rat kirjoitti:

        Naapureilla onkin uutta nissania ja vastaavaa. On toki Mersun lisäksi muitakin merkkejä, joissa puolella tuosta rahasta saa enemmän autoa.

        Ja mitä ajettavuuteen tulee, se on vähän mielipidekysymys. Mersussa yhdistyy kohtalaisesti tunnokkuus ja mukavuus. Takaveto tietysti auttaa yleiseen hyvään ajettavuuteen.

        Volvon ajettavuus on mielipidekysymys (minä en tykännyt, turhan tunnoton oli ainakin V70), mutta japskit ovat järjestään olleet aika kauheita. Niin vanhat kuin uudetkin. Ihan kaikista merkeistä ei ole kokemusta, mutta esimerkiksi tojotoista useammastakin...

        Joku siinä täytyy kuitenkin olla, kun tuollainen luokkaa 10 000 euroa maksava auto herättää kateutta.

        Toki voi saada enemmän autoa, mutta saako yhtä pitkään. Naapurisi ovat maksaneet autoissaan myös siitä, että ne kestävät todennäköisesti pidempään puhkiruostumatta, ja ilman muuta suurempaa korjaustarvetta. Miten heidän kateutensa ilmenee?


      • mutu kirjoitti:

        Toki voi saada enemmän autoa, mutta saako yhtä pitkään. Naapurisi ovat maksaneet autoissaan myös siitä, että ne kestävät todennäköisesti pidempään puhkiruostumatta, ja ilman muuta suurempaa korjaustarvetta. Miten heidän kateutensa ilmenee?

        Kateus ilmenee "ai mersun ostit" -tyyppisinä kommentteina. Pitäisi kuulla se äänensävy, että ymmärtäisi... Sanottakoon, että kateelliselta kuulostaa.

        Kestää pidempään puhkiruostumatta? Voi olla. En ole yhtään autoa vielä pitänyt niin pitkään, että olisi alkanut ruostumaan. Vanhin oli 15-vuotias kun pistin sen kiertoon. Seurailen nykyvälineen ruostumista toki, ja jos alkaa ruostetta näkymään jossakin, niin sitten pitää harkita, hankkiiko uuden vai ei. Minusta kuitenkin kymmenkunta vuotta on ihan hyvä saldo autolle, ainoat ruosteet kun löytyvät peräpään kallistuksenvakaajan tangosta (tai mikä lie). Helpottaa, kun pohjaa on suojattu tarpeeksi muoveilla (ei, muovien alla ei ole ruostetta sielläkään).

        Nissanin ruostumisesta en osaa sanoa, en muista koskaan nähneeni vanhaa nissania liikenteessä. Tojotat ruostuvat perinteisesti oikein hyvin, mutta ehkä uudet kestävät paremmin...

        Korjaustarve on sitten vähän kaksiteräinen miekka. Toki joku osa voi laueta käyettystä autosta, mutta kyllä ne huhujen mukaan laukeavat uusistakin. Ainakin käytetyssä tietää, mitä remppoja on mahdollisesti tulossa. Yksi syy siihen, että otin mersun. Osat ovat halpoja ja huoltaminen helppoa. Lukuunottamatta automaattilaatikkoa (joka on kyllä yleisesti ottaen kestävä) ja ilmajousia (jotka ovat vähän kysymysmerkki). Ehkä kannattaa ottaa mersu, josta nuo ominaisuudet puuttuvat... Muita vikakohtia? EGR -venttiili pitää putsata parin sadan tonnin välein. Suuttimet kannattaa tarkistaa about kerran vuodessa. Jos vuotavat, niin puhdistus ja tiivisteen vaihto auttaa... Alustan osat ovat kulutustavaraa. Hyvä jos kestävät edes 200 000 kilometriä.


      • mutu
        The_Rat kirjoitti:

        Kateus ilmenee "ai mersun ostit" -tyyppisinä kommentteina. Pitäisi kuulla se äänensävy, että ymmärtäisi... Sanottakoon, että kateelliselta kuulostaa.

        Kestää pidempään puhkiruostumatta? Voi olla. En ole yhtään autoa vielä pitänyt niin pitkään, että olisi alkanut ruostumaan. Vanhin oli 15-vuotias kun pistin sen kiertoon. Seurailen nykyvälineen ruostumista toki, ja jos alkaa ruostetta näkymään jossakin, niin sitten pitää harkita, hankkiiko uuden vai ei. Minusta kuitenkin kymmenkunta vuotta on ihan hyvä saldo autolle, ainoat ruosteet kun löytyvät peräpään kallistuksenvakaajan tangosta (tai mikä lie). Helpottaa, kun pohjaa on suojattu tarpeeksi muoveilla (ei, muovien alla ei ole ruostetta sielläkään).

        Nissanin ruostumisesta en osaa sanoa, en muista koskaan nähneeni vanhaa nissania liikenteessä. Tojotat ruostuvat perinteisesti oikein hyvin, mutta ehkä uudet kestävät paremmin...

        Korjaustarve on sitten vähän kaksiteräinen miekka. Toki joku osa voi laueta käyettystä autosta, mutta kyllä ne huhujen mukaan laukeavat uusistakin. Ainakin käytetyssä tietää, mitä remppoja on mahdollisesti tulossa. Yksi syy siihen, että otin mersun. Osat ovat halpoja ja huoltaminen helppoa. Lukuunottamatta automaattilaatikkoa (joka on kyllä yleisesti ottaen kestävä) ja ilmajousia (jotka ovat vähän kysymysmerkki). Ehkä kannattaa ottaa mersu, josta nuo ominaisuudet puuttuvat... Muita vikakohtia? EGR -venttiili pitää putsata parin sadan tonnin välein. Suuttimet kannattaa tarkistaa about kerran vuodessa. Jos vuotavat, niin puhdistus ja tiivisteen vaihto auttaa... Alustan osat ovat kulutustavaraa. Hyvä jos kestävät edes 200 000 kilometriä.

        Onko se äänensävy sellainen, joka tavallaan kysyy, että oletko nyt kovasti olevinasi?

        Niin, kestää pidempään ruostumatta, tai saa enemmän myynnissä, jos luopuu aikaisemmin.

        Mikä on vanhan auton ikäraja, jos et ole vanhaa Nissania nähnyt liikenteessä? Mersun ruostekestävyys laski selvästi 90-luvulla, eikä tainnut vähään aikaan nousta edes Toyotan tasolle.

        Aika hyvin onnistut antamaan vaikutelman, että ainoa ero uuden ja vanhemman auton korjaustarpeessa on se, että vanhemmassa tietää mitä tulee korjattavaksi.


    • sxaxxxxax1212

      Myös niinkin että liikenteessä kokeneempien esimerkki muille
      miten ajetaan oikeaoppisesti olisi hyvin tärkeää.

      Mistä muusta juontaa se vilkun räpsiminen kuin että se matkitaan
      muiden ajotavoista ja muutenkin se surkea vilkun käyttö.
      Sillon kun suuntavilkusta on muille hyötyä niin pitäisi vilkkua
      myös käyttää asiallisesti, jonkinlainen typeryyden merkki jos
      kerran vilauttaa vilkulla kaistanvaihdossa, voiko enää
      tyhmempää kuvaa itsestään antaa (en osaa ajaa).

    • jjjyjjuUö

      .

    • laiskuus vai kiire?

      Näin kerran, kun eräs isä ylitti tien lapsensa kanssa juosten aamu 8:n ruuhkassa. Siis keskeltä tietä, autot joutuivat pysähtelemään. Silloin alkoi pelottaa, tekeekö lapsi saman tempun joskus itse.

      • realisti40n

        Ehkä lapsi ei tee sitä aamu 8 ruuhkassa, mutta melkoisella varmuudella jossakin muussa tilanteessa, jossa hän kokee olevansa kiireinen. Kummasti se kiire vaan loppuu jos auton alle jää ja vammautuu, pahimmassa tapauksessa on loppuelämä aikaa miettiä kuinka se parin sekunnin säästö aiheutti sen ettei kenties koskaan itse enää liiku itsenäisesti. Kuolemakin saattaa olla joskus helpompi vaihtoehto, vaikka omaisille sekin on todella kamala paikka ja yhteyiskunnan panostus ihmiseen on mennyt hukkaan.
        Tätä en oikeasti tarkoita mutta, julkisuudessa puhutaan paljon siitä jos ihminen omilla elämäntavoillaan aiheuttaa terveytensä menettämisen ja saisi itse maksaa hoitonsa, entäpä jos sama vaadittaisiin liikenteessä vammautuneille ? Kumpaakaanhan ei vielä onneksi ole, ei ihminen päätä sairastua valitessaan väärin.


    • Huippuperimä

      Suomessa on liian pienet rajoitukset normaalikuntoiselle ihmiselle. Nykyiset nopeusrajoitukset sopivat älyllisesti rajoittuneille tai fyysisesti heikkokuntoisille. Minulla ei ole tarvetta noudattaa vajaakuntoisille asetettuja rajoituksia. Sen vuoksi ajan aina sopivaksi katsomaani nopeutta, mikä useimmiten on ns. ylinopeutta. Minulle se ei ole ylinopeutta, koska älyni ja fysiikkani on kunnossa. Tietenkin autoni on myös huippuluokkaa, kuten kaikilla älykkäillä. Älyn sivutuotteena tulee rahaa, jonka kanssa voi ostaa haluamansa. Loistava henkinen ja fyysinen tasoni mahdollistaa vapaat nopeudet ja vapaan kulkemisen ilman sääntöjä. Päätän itse väistämisen, liikennevaloihin pysähtymisen ja muutkin seikat liikenteessä. Esimerkkinä, tyhmähän punaisissa seisoo, jos liikennettä ei ole.

      Toiminta periytyy, kaikilla lapsilla ei ole niin loistavia geenejä kuin minulta ja mieheltäni meidän lapsemme ovat saaneet. Näin hekin voivat päättää omista tekemisistään, myös liikenteessä.

      • 83114642

        Hahhahhaa tää oli tosi hyvä vitsi, ellei olisi niin vanha ja loppuun kulutettu.


      • autoonlaiskoille

        Hehehehehe huippukuntoisena istut penkillä suuri maha lattialla roikkuen. Ylisuuressa pyörätuolissa rullaten.


      • Verahahmot

        Kiitos! Tässä hyvä monologi johonkin pippaloihin! Hyvän tyypin tulkitsemana voi saada makeatkin naurut aikaan!


    • vikaavikaavikaa

      Liikennesäännöt pitäisi tehdä niin että suurin osa haluaa niitä noudattaa. Kun 90 prosenttia autoilijoista ei anna tietä suojatien käyttäjille tai ajaa ylinopeutta niin säännöissä on vika.

      • Vammaisvirkailijat

        Suojatielle pysäyttäminen on typerin olemassaoleva sääntö. Jalankulkijoiden tien ylityspaikat ovat AIVOVAMMAISTEN suunnittelijoiden tekemiä.


      • autovammainen
        Vammaisvirkailijat kirjoitti:

        Suojatielle pysäyttäminen on typerin olemassaoleva sääntö. Jalankulkijoiden tien ylityspaikat ovat AIVOVAMMAISTEN suunnittelijoiden tekemiä.

        Näin on, uusi ylitystekniikka sisältäsi auton renkaiden tyhjäksi ampumisen, jolloin autoilijan ei tarvitsis itse jarruttaa, koska sellainenhan vaatii autoilijoilta liikaa älyä ja voimia. Jalankulkija voisi ylittää tien missä vain kuin auto pysähtyisi.


    • Buurikas

      Olipa kerran viisi pientä koululaista polkupyörällä liikenteessä. Eivät he olleet ekaluokkalaisia, mutta kovin pieniä kuitenkin, ehkä toisellaluokalla olevia.
      Pojat ajoivat koko pyörätien leveydeltä takanani. Pyörätien päättyi ja on pakko mennä suojatietä pitkin tien yli. Näin poikalauman ja autoja tuli toisesta suunnasta pitkänä harvahkona rimpsuna. Takaa tuli vain yksi auto joka humahti ohi juuri kun nousin pyöräni päältä näyttääkseni esimerkkiä lapsosille että nyt täytyy pysähtyä. Olikohan lapsilla niin hyvä liikennesilmä, että vastaamme tulevassa autojonossa näkivät pienen aukon josta pujahtaa pysähtymättä yli tien. Sinne ne kuitenkin porhalsivat mihinkään päin vilkaisematta, suut papattaen jotain tärkeitä juttujaan ja seuraavasta vähän hiljentämään joutuneesta autosta katsottiin minua tuimasti, kun en pidä lapsistani huolta.
      Vaarallista poikien käytös oli.
      Minulla on ajokortti, ajan ammatikseni autoa. Tiedän, että olisin ehkä itsekin pienen jarruttelun ja täsmäämisen jälkeen kerinnyt siitä autovälistä yli, mutta mihin mahtoi valua esimerkkini voima. Eikö noille pojille täällä päin ollut kukaan opettanut yhtään mitään. Vai onko ekaluokkalaiskampanjointi mennyt niin, että toista luokkaa käyvät ajattelevat olevansa jo niin isoja, ettei heidän tarvitse enää noudattaa sääntöjä ja varovaisuutta.
      Sama on kun Keski-Suomessa syksyn toisena koulupäivänä ekaluokkalaisten tyttöjen parvi tulla löyhötti iloisella ja touhukkaalla mielellä vastaan kävely/pyörätiellä ja taas koko leveydeltä. Kävelin oman ison poikani kanssa heitä vastaan. Tytöt vaan lallattivat suut hauskassa hymyssä, että heitä täytyy väistää kun he ovat ekaluokkalaisia. Näinkö se meneekin??? :-D

      • 124578985623

        Voihan se olla niinkin, että autoilijat, ne kaiken osaavat ja aina muita tienkäyttäjiä paremmat, luulivat koko lössin pysähtyvän kun yksi aikuinen pysähtyi suojatien eteen!


    • INHIMILLNENEREHDYS!

      Joko on kaikenlainen selittely levinnyt kuin rutto autopuolelle/liikkumiseselle kuten dopingurheilulle kaikenlaisille tuhannen ja yhden yön ajattelijoille/heitoille.Vaillinaisuuta jokasuhteessa kuitenkin.Joku voisi vielä tehdä tutkimuksen miten läskit ihmisessä ja kaljuuntumisessa vaikkuttavat auton hankkimiseen ja puhumattakaan huononäköisuudestä!

    • järjenkäytönoppi

      En opettaisi lapsilleni robottimaista sääntöjen noudattamista.

    • Vilkkuakin ajoissa

      Noudatan liikennesääntöjä ja olen puhua pulputtanut niistä nyt 3- ja 4-vuotiaille lapsilleni. Läheltä piti tilanteistakin olen usein maininnut ja kertonut mitä on tehty väärin. Nämä pienet osaavat itsekin kertoa, se xxxx auto ajoi väärin ja meinasi aiheuttaa kolarin. Vilkun käytöstäkin olen kertonut, nopeusrajoituksista ja oikeastaan kaikesta siitä mitä itsekin olen oppinut autokoulussa. Onneksi Autokoulu Ilveksessä oli / on hyvä opetus ja opetuksen muistaa vielä 20 vuoden kuluttuakin.
      Tuntuu toki joskus hassulta kun lapset ihmettelevät vanhempiensa kanssa tietä ylittävää, kun se suojatiekin olisi 10-30 metrin päässä. Eivätkö muut vanhemmat tajua esimerkin vaikutusta, liikenne toimii kaiken kaikkiaan paremmin jos kaikki liikkuvat siellä oikein, niin jalankulkijat, pyöräilijät kuin moottoriajoneuvoilla liikkuvatkin. Se oman muutaman sekunnin ajansäästö kun saattaa sotkea muiden liikkumisen ja todellinen ajankulu onkin suurempi.

    • Omillaan pärjäävä

      En näytä kun ei lapsia ole. Mutta vaikka oliskin, en näyttäisi mitään esimerkkiä. Jokainen pärjää omillaan, niin minäkin tein. Ei ollut kukaan minuakaan ohjaamassa liikenteessä enkä ikinä ole juossut auton alle. Ei ne lapset mitään tyhmiä ole.

      • Sattumalla on

        ollut vahva osuus näytelmässä jossa sinä olet selvinnyt hengissä. Sama sattuman arpa ei välttämättä osu jokaiselle muksulle, niin että selviäisivät hengissä aikuiseksi asti. Ei siinä tyhmyydellä tai viisaudella ole mitään sanansijaa. Sattuma ei sitä katso. Vaikka auto voikin ajaa lapsesi, sen ehkä tulevan, päälle suojatien vieressä seisoessaan, niin todennäköisyyslaskelmat osoittavat ikävän sattuman mahdollisuuden suuremmaksi keskellä suojatietä kuin suojatien vieressä.

        Opeta siis lapsesi, jos sellaisen saat, seisomaan suojatien vieressä niin kauan kuin autoja näkyy ja vasta viimeisen mentyä ohi, ylittämään tien. Opeta silti vaikka saisit millaisen lapsineron joka viisivuotiaana läpäisee yliopiston ja 15-vuotisena ratkaisee maailmankaikkeuden arvoituksen.


    • Aivotnarikassa

      Sanoisin että melkein pahinta on mopoilevat tytöt.
      Heitä kun tulee pyörätiellä vastaan kaksi rinnakkain,eikä väistetä/hiljennetä vastaantulijan kohdalla yhtään,monesti on meinannut hihat hipaista toisiaan.
      Hurjaa menoa pyörätiellä,hirvittää jos jostain puskantakaa tulee täysillä jokin mopohurjastelija,siitä ei sitten hyvä seuraa.
      Ihmeellistä etteivät osaa yhtään varautua ja ottaa tulevaa tilannetta huomioon.
      Täysillä päästellään menemään ja rinnakkain,voi vaan kuvitella miten käy jos jostain pihasta tulee lapsi pikkupyörällä pyörätielle,näiden kaahareiden eteen :/

      • kakarat pois liikent

        Teinit yleensäkin ovat aika kamalia liikenteessä, kaikenmaailman pelleilyä, laumakäyttäytymistä ja äkkiliikkeitä hetken mielijohteesta.

        سمَـَّوُوُحخ ̷̴̐خ ̷̴̐خ ̷̴̐خ امارتيخ ̷̴̐خ


    • Esimerkillä on todella voimaa.
      Miniä on ihan mahdoton kertomaan muunnettua totuutta, se tulee oiken näppäsäkästi ilman rajoja.
      Nyt lapset ovat iässä, jossa mielikuvitus laukkaa ja tuotaa juttuja, miniä syyttä heitä valehtelusta :o

      "Edestään löytää minkä taakseen jättää"
      Miniä ei ole lapsi, lähempänä 40v. kuin 30v.

    • Oma harkinta oppiin

      Monen haave on ollut uskollinen ja tottelevainen kansa, kuten Leninin ja Hitlerin.

    • jälkiabortti

      ei se välttämöättä noin toimi. joskus lapsesta tulee hyvä ja ajatteleva kuski kun on
      psykopaattiset isän raivoamista liikenteessä.
      Lasten yleinen kasvatus on vaan hanurista ja vanhemmat koittavat siitä luistaa tavalla tai toisella ja ovat kärttyisiä kun tarha tai koulu ei hoida kasvatustyötä heidän puolestaan. todisteena ovat mm. nämä vanhemmet jotka vievät lapset tarhaan vaikka ovat itse lomalla loisimassa kotonaan. se kertoo että lapsista ei välitetä ja ne ovat vain tyurha taakka.

    • mr.papi

      Uskooko joku tosissaan vielä tänäkin päivänä, että lapset elää juuri niin kuin vanhemmatkin tekee? Aika takapajuinen taitaa tämäkin ap olla... Esimerkkinä mainittakoon, että omat vanhemmat ajaa maltillisesti, mutta veljeni taas ajaa kaasu pohjassa kokoajan.

      • Panes laittain

        siihen veljesi autoon kakkoskakkosen palikka jonka pehmustat parin sentin vaatomuovilla ja ruuvaat lattiaan kaasupolkimen alle kiinni, niin loppuu kaahaaminen.


      • سمَـَّوُوُحخ ̷̴̐خ ̷̴
        Panes laittain kirjoitti:

        siihen veljesi autoon kakkoskakkosen palikka jonka pehmustat parin sentin vaatomuovilla ja ruuvaat lattiaan kaasupolkimen alle kiinni, niin loppuu kaahaaminen.

        On parempiakin keinoja


      • Toki,
        سمَـَّوُوُحخ ̷̴̐خ ̷̴ kirjoitti:

        On parempiakin keinoja

        voihan aina sahata sen koko kaasupolkimen poikki, laittaa vehnäjauhoja tankkiin ym.


    • Totta turiset

      Periytymisestä en tiedä, mutta siitä olen kyllä aivan samaa mieltä, että liikenteessä liikkuvilla, erityisesti kevyen liikenteen kulkijoilla, on pahoja puutteita liikennetaidoissa sekä lapsilla että aikuisilla. Suurin osa ei selkeästi hallitse edes perusasioita liikenteessä.

      Tuolla tulee melkein koko ajan vaaratilanteita vastaan, ajetaan kovavauhtista alamäkeä alas polkupyörällä ja tullaan mutkan takaa pimennosta VASENTA reunaa vastaan, kun itse ajaa sääntöjen mukaan oikeaa reunaa. Yhteentörmäys oli lähellä. Moni ei näytä selkeästikään tietävän sitä, että Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne.

      Kaverille oli kerran käydä samalla tavalla, ajoi itse sääntöjenmukaisesti ja vastaavanlainen pyöräilijä tuli vastaan. Kaveri huusi siinä tilanteessa tälle sääntöjenvastaisesti ajaneelle kuuluvasti, että "perkeleen idiootti".

      Itselleni kävi kerran niin, että olin lähestymässä neljän tien risteystä. Huomasin pyöräilijän ajavan vasenta reunaa tiellä. Ajattelin, että ehkäpä hän on kääntymässä tuosta vasemmalle, ja ajaa sen vuoksi väliaikaisesti vasenta reunaa. Eikö mitä, tämä kaveri päättääkin kääntyä oikelle. Mikä ihmeen aivopieru on ajaa vasenta reunaa ja kääntyä vasemmasta reunasta oikealle, ajaen koko väylän läpi? Autoillakin ryhmitytään ennen kääntymistä. Pyöräilijöillä ei tosin mitään ryhmittymissääntöjä ole, mutta miten jollekkin voi tulla edes mieleen kääntyä vasemmasta reunasta koko väylän poikki oikealle? Ei katsonut edes taakseen tuo kaveri. Ihan hyvin olisi joku voinut siksi kolaroida.

      Monella pyöräilijällä on myös selkeitä vaikeuksia pysyä sillä yhdellä ainoalla oikealla reunalla ajaessaan kevyen liikenteen väylää. Välillä ajetaan oikeassa laidassa, sitten ollaan keskellä, yllättäen vasemmalla laidalla, taas keskellä, vasemmalla laidalla, taas keskellä, oikealla laidalla jne. Tuollaiseen hurjaan pujotteluun törmää usein. Tuohon syyllistyvät sekä lapset että aikuiset. Lasten kohdalla tuon jotenkin ehkä vielä ymmärtää, mutta vanhempien pitäisi olla sen verran selvillä lapsensa liikennekäyttäytymisestä ja pyörällä ajamisen taidosta, että mikäli lapsi ei tuollaista taitoa hallitse, ei lasta tulisi päästää pyörällä liikenteeseen ollenkaan. Vaikka kyseessä oliksikin lapsi, niin tuollainen käytös voi aiheuttaa silti vaaratilanteita ihmisille liikenteessä.

      Eipä silti jalankulkijatkaan hallitse liikennekäyttäytymistä. Moni kävelee keskellä väylää, välillä meinaa huojua vähän puolelle tai toiselle. Ei tahdo tuosta käyttäytymisestä ottaa selvää, että kummalle puolelle jalankulkija on menossa. Lisäksi näyttää olevan suosittua kävellä ryhmässä koko väylän leveydeltä, takaa tulevalle nopeammalle, esimerkiksi pyöräilijälle, annetaan heikosti tilaa silloinkin vaikka on soittanut kelloa. Myös koiran kanssa liikkuvat antavat koiransa juosta suhteellisen vapaasti siten, että välillä koira juoksee täysin väylän toisella reunalla ja talutushihna menee koko väylän poikki. Onkin todella esteetöntä ja turvallista liikenne silloin.

      Itse olen pääosin kevyen liikenteen käyttäjä, yleensä kävelen ja pyöräilen. Autolla ajan harvemmin. Tuntuu, että liikenteessä yritetään valittaa aina vain autoilijoiden liikennekäyttäytymistä, mutta kyllähän suurimmalla osalla jalankulkijoista ja polkupyöräilijöistä liikennekäyttäytyminen on myös niin järkyttävällä tasolla, että ennemmin voisi valittaa vaikka siitä.

    • Itse olen hiljattain ajokortin saanut nuori. Isäni opetti minut ajamaan opetusluvalla, isäni itse ajaa aina vain yhdellä kädellä ratista pitäen eikä koko opetusaikanakaan moittinut minua siitä että tein kuten hänkin, muistutti vain että inssissä täytyy pitää koko ajan molemmat kädet ratissa että pääsee läpi.

      Eräänä päivänä äitini huomautti kyydissään olleessaan tavastani ajaa vain yhtä kättä ratissa pitäen ja tosiaan, en ollut itse edes koko asiaa tiedostanut. Vähän aikaa mietimme mistä tämä juontaa juurensa: varmasti isältäni, joka on koko lapsuuten ajankin ajanut aina yhdellä kädellä. Onneksi en ole tiedostamattani ottanut mallia muista lapsuuteni huonoista esimerkeistä kuten vaikka äitini tieraivoamisesta, sedän päättömästä kaahailusta tai ystäväni vanhempien rattijuoppoudesta, tosin, tiedäppä sitten voiko sitä väittää positiiviseksi asiaksi etten uskalla ajaa autoa edes yhden skumppa lasin verran nautittuani kun koko lapsuuden ajan saanut pelätä koska kaveri ei enää tulekkaan kouluun tai tämän äidin kyydissä ollessa että koska tulee kolari.

      Harva lapsi omaksuu suoraan vanhempiensa tapoja, mutta omilla tavoilla voi olla enemmänkin vaikutusta jopa vieraisiin lapsiin kuin uskotkaan. Aion itse olla parhaani mukaan hyvä esimerkki niin nuoremmilleni, oman ikäisilleni kuin vanhemmillekkin.

      • itseoppinut

        On ehkä vähän kaukaa haettu selitys että lapset apinoisivat aikuisena, lapsena vanhemmiltaan opittuja tapoja. Varsinkin kun alan asiantuntijakin ovat sitä mieltä ettei sotapelitkään vaikuttaisi lapsen kehitykseen aikuisena, että ne ovat vain viihdettä lapsille.

        Kyllä liikennekäyttäytyminen opitaan siellä liikenteessä ihan itse, siis niin nuoret kuin aikuisetkin. Johtuu yksilön luonteesta ja miten ylipäätään toisiin ihmisiin suhtautuu tai liikennesääntöihin. Jos nuori on kuriton koulussa on hän sitä myös sitten liikenteessäkin ja huonoista tavoista on aina vaikeampi oppia pois mitä vanhemmaksi kasvaa.

        Mallia voi näyttää mutta vain käytännössä esim. suojatien käytöstä ym. lapselle.


      • itseoppinut kirjoitti:

        On ehkä vähän kaukaa haettu selitys että lapset apinoisivat aikuisena, lapsena vanhemmiltaan opittuja tapoja. Varsinkin kun alan asiantuntijakin ovat sitä mieltä ettei sotapelitkään vaikuttaisi lapsen kehitykseen aikuisena, että ne ovat vain viihdettä lapsille.

        Kyllä liikennekäyttäytyminen opitaan siellä liikenteessä ihan itse, siis niin nuoret kuin aikuisetkin. Johtuu yksilön luonteesta ja miten ylipäätään toisiin ihmisiin suhtautuu tai liikennesääntöihin. Jos nuori on kuriton koulussa on hän sitä myös sitten liikenteessäkin ja huonoista tavoista on aina vaikeampi oppia pois mitä vanhemmaksi kasvaa.

        Mallia voi näyttää mutta vain käytännössä esim. suojatien käytöstä ym. lapselle.

        Halusinkin korostaa että esimerkillä voi olla suurikin vaikutus, mutten missään nimessä väitä että vanhemman käytös heijastuisi suoraan lapsen käytökseen. Tottakai asiaan vaikuttavat myös yksilön luonne ja muualta saadut vaikutteet eivätkä aina vanhemmat voi lapsen asenteisiin vaikuttaa kun lapsi saa vaikutteita myös kavereiltaa ja mediasta.

        Mutta toinen esimerkki: näin maaseudulla missä ei juurikaan ole liikennettä autoilijat antavat lähes tulkoon aina tilaa suojatien ylittäjille, etenkin lapsille. Tunnen lisäkseni 12 muuta hiljattain kortin saanutta täältä päin ja kaikille meistä on itsestään selvyys että kävelijöiden annetaan mennä ensin kun maalla ollaan missä kävelijöitä ei kulje jatkuvasti mutten ole vielä ensimmäisenkään kaupungissa kasvaneen kaverini nähnyt antavat tietä tilanteessa jossa itse antaisin ilman muuta. Kyllä, tämä on vain hyvin pienen marginaalin huomio mutta ihanko oikeasti olet sitä mieltä ettei lapsena aikuisilta opitussa mallissa ole yhtään mitään vaikutusta vaikka tälläisessä tilanteessa?


      • itseoppinut..
        momotilli kirjoitti:

        Halusinkin korostaa että esimerkillä voi olla suurikin vaikutus, mutten missään nimessä väitä että vanhemman käytös heijastuisi suoraan lapsen käytökseen. Tottakai asiaan vaikuttavat myös yksilön luonne ja muualta saadut vaikutteet eivätkä aina vanhemmat voi lapsen asenteisiin vaikuttaa kun lapsi saa vaikutteita myös kavereiltaa ja mediasta.

        Mutta toinen esimerkki: näin maaseudulla missä ei juurikaan ole liikennettä autoilijat antavat lähes tulkoon aina tilaa suojatien ylittäjille, etenkin lapsille. Tunnen lisäkseni 12 muuta hiljattain kortin saanutta täältä päin ja kaikille meistä on itsestään selvyys että kävelijöiden annetaan mennä ensin kun maalla ollaan missä kävelijöitä ei kulje jatkuvasti mutten ole vielä ensimmäisenkään kaupungissa kasvaneen kaverini nähnyt antavat tietä tilanteessa jossa itse antaisin ilman muuta. Kyllä, tämä on vain hyvin pienen marginaalin huomio mutta ihanko oikeasti olet sitä mieltä ettei lapsena aikuisilta opitussa mallissa ole yhtään mitään vaikutusta vaikka tälläisessä tilanteessa?

        Ihan oikeasti sillä pikkulapset kehittyvät huimaa vauhtia eivätkä takerru johonkin yksittäiseen tapaan tai malliin. Lähinnä koulu alkaa vasta muokata lasta ja silloin ei vanhempienkaan tekemiset ole merkittävässä asemassa.

        Mutta teini-iässä nuoret kyllä saattavat alkaa omaksumaan tapoja joita muilta näkevät ja siksi kertomasi esimerkki pitää paikkansa. Ainakin osittain. Jotta nuorten liikennekäytös saataisiin paremmaksi pitäisi yläastella ja luokiossa alkaa opettamaan liikkumista liikenteessä ja toisten huomioon ottamista, ja painottaa sitä ettei liikenteessä olla koskaan yksin. Omat päätökset vaikuttavat muihinkin. Autokoulu sitten opettaa ajamaan.


    • Oikea sujuvuus!

      Kyllä - juuri äsken ajelin pyörälenkin pitkin poikin kaupunkia ja moni keski-iän ylittänyt tantta käveli liikennevaloissa päin punaisia. Samoin moni nuori pyöräilijä ajoi päin punaisia, samoin autot. Näitä nuoria pyöräilijöitä yleensä taivastellaan.

      Mielestäni vain ne huonot autokuskit eivät osaa ennakoida keltaista vaan sen sijaan, että painaisivat jarrua, painavat kaasua "liikenteen sujuvuuden kannalta", siis surkean kuskin merkki on päin punaista ajaminen.

      Juntin ja pölhökustaan merkki taas on punaisia päin kävely eli seuraavan kerran kun sellaisen näen, aion todeta,e ttä taas on maalaisia liikenteessä, tai sitten muuten vain junttiasenteen omaavia.

    • sdgsdgdgsdg

      Isäni on aina ajanut rauhallisesti ja äitini ei aja ollenkaan. Sen sijaan itselläni on luonnostaan raskas kaasujalka, mutta eihän sitä nyt voi aivan reikä päässä tuolla kaahailla 24/7. Mielestäni valtion olisi järkevää rakennuttaa useampia moottoriratoja eri puolille Suomea. Sellaisia, joista olisi mahdollista varata rata-aikoja, jotta pääsisi edes joskus laillisesti päästelemään höyryjä ratin takana.

      Reilusti normaaliliikennettä kovempaa vauhtia ajettaessa kehittyy kuskin taidot ääritilanteissa ja lisäksi ne kovimmat menohalut jää sitten sinne radalle. Tällä hetkellä Suomessa on liian vähän moottiriratoja ja niihinkin pääsee vain harvoin ajamaan erilaisten klubien ratapäivillä. Muinakin aikoina voisi päästä, mutta se on liian kallista normipulliaiselle.

    • 15v

      Vasta näin toissapäivänä vilkkaalla kadulla kun isä, äiti ja 3 alle 10v. poikaa juoksivat tien yli. Vanhemmat edellä noin 5 vuotiaan pojan kanssa. Jäivät vasta sitten katsomaan kun loput 2 poikaa eivät uskaltaneet tietä ylittää vaan viittoilivat alikulkua kohti. Ajattelin vielä vähän aikaa sitten että aikuiset ovat niitä järkevämpiä... en enää...

    • Verahahmot

      Tosi on! Ajoin kesällä 40 km nopeusalueella. Edellä ajavassa autossa oli isä ratissa, ja äiti kuori takana istuville lapsille jäätelötuutteja, ja heitteli paperit sitämukaa kadulle! Että mistä ne asenteet paremmin tarttuis?

    • Masa-52

      Noinhan se on. Eikä asia rajoitu pelkästään liikenteeseen. Kaikki asennevammat ja luonneviat, kuten narsismi siirtyvät usein vanhemmilta lapsille, sukupolvesta toiseen.

    • 98 %

      Tutkimusten mukaan 98 % meistä kaikista on joskus syyllistynyt rikokseen, jos ei muuta niin kävellyt punaisia päin yöllä klo 03.00 aikaan ja tuonut työpaikaltaan kynän kotiin.
      Jo joo täytyy myöntää että olisi voinut paremminkin käyttäytyä autoa kuljetettaessa silloin kun lapset olivat pieniä auton takapenkillä . Esimerkkirooli on varsin tärkeä tulevaisuuden autoilukansaa silmällä pitäen.

    • d<v ;< +

      Mistä muualta lapset liikennesäännöt oppii kuin vanhemmiltaan? Jaksan ihmetellä tätä rantautunutta vasemman puoleista jalankulkuliikennettä portaissa, suojatietä ylitettäessä ja julkisenliikenteen ovissa. Suomessa on oikeanpuolinen liikenne! Polkupyöräilijä ajaa AINA oikeaa reunaa oli sitten yhdistetty kevytväylä, pyörätie tai ajoradan reuna. Jalankulkija saa käyttää joko oikeaa tai vasenta reunaa kevytväylällä kävellessä (poikkeus jalkakakäytävä), mutta siellä missä ei ole kevytväylää kävellään tulevaa liikennettä vastaa eli tien vasemmassa reunassa. Ohittaminen tapahtuu vasemmalta ihan niin kuin ajokaistallakin. Yksinkertaiset ohjeet, mutta voi veljet miten niitä sovelletaan. Kaksilla lastenvaunuilla tai polkupyörillä mennään rinnakkain keskellä kevytväylää. Siinä on ohittajalla/vastaantulijalla miettiminen mistä ohittaa. Toinen on nämä pyöräilykaudella lujaa ajavat pyöräilijät. Mennä huristavat kuin tien omistaisivat ja muiden on syytä kadota alta. Tieliikennelain mukaan nopeimmin kulkeva suhteuttaa vauhtinsa hitaammin kulkeviin eli jalankulkijoihin. Usein ihmiset eivät seuraa liikennemerkkejä kun yhdistetty kevytväylä muuttuu jaetuksi tai päinvastoin.

      • 343

        Puhumattakaan että jotkut taliaivot ajavat fillarilla väärää puolta katua/tietä ja opettavat sen vielä lapsilleenkin.

        Ruuhka-aikaan jalkakäytävällä kävellessä olen havainnut että on parmepi olla katsomatta eteensä. Jos katsot eteenpäin niin kaikki vastaantulijat olettavat sinun väistävän ja kävelevät päin. Olen alkanut kävellessä katselemaan ihan muualle, eikä kukaan törmäile. Jep ja itse kävelen aina oikea puolta vaikkei se enää olekaan suositus.


    • hankkikaa elämä

      Ottakaa tyhjäpäät huomioon että teidän lapsosenne lukevat näitä, hävetkää.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      285
      19481
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      96
      3825
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      125
      2296
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      197
      1993
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1900
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      301
      1702
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1402
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      92
      1385
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      150
      1197
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      245
      1103
    Aihe