Toistuvaa kofeiinihömpötystä

kahvi ok ok

Olen kyllästynyt siihen, että ahdistus- ja paniikkihäiriöisiä kehotetaan lopettamaan kahvinjuonti väittäen, että se aiheuttaa oireita ja kun kahvin lopettaa, niin oireet poistuvat.

Itselläni on ollut oireita koko ikäni ja ekan kerran join kahvia lähes täysi-ikäisenä. Vai onkohan sitä juotettu minulle salaa, mikähän on teidän ajatuksenne, te kahviautomaattiajattelijat?

37

560

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SukkahousuSuvi

Luulempa että kun kahvi ja kofeiini yleensä ottaen voimistaa sydämen sykettä, niin se saattaa saada jonkun PH kärsivän ajattelemaan että on kohtaus tulossa ja kun niin ajattelee niin sillonhan se tulee sitte varmuudella, mutta tuskin kahvi nyt syynä on mihinkään.

• caffeine004

Olen aivan 100% samaa mieltä!

Kyllähän tietysti 600mg kofeiiniannos kerralla aiheuttaa kenelle tahansa 'tärinöitä' mutta ei sillä ole paniikkikohtauksen kanssa mitään muuta yhteistä tai yhteyttä!

• näin on

Näin on

• A^^

Siitähän siinä todennäköisesti on kyse, että kahvi aiheuttaa tiettyjä fyysisiä oireita, jotka paniikkihäiriöstä kärsivä henkilö, kokee epämiellyttävällä tavalla. Eli ei se varmasti ihan täysin turhaa puhetta ole, että kahvin juonnin lopettaminen tai vähentäminen auttaisi positiivisella tavalla paniikkihäiriöön.
      Itse ainakin selkeästi huomaan kahvin vaikutuksen omiin paniikkikohtauksiini.

• Vaihdetaan viinaan

Elämä olisikin aivan mahtavaa jos kahvinjuonnin lopettaminen lopettaisi myös paniikkikohtaukset. Kyllä kahvi aiheuttaa fyysisiä oireita, mutta ei kahvikupin juotuaan luule tukehtuvansa tai että nurkan takana odottaa hengenvaara ja haluaa vain paeta paikalta. Kahvi on kahvia, kohtaus on jotain ihan muuta.

• päästä pipi

Onneksi tällä palstalla on joitain järki-ihmisiä eli oikeasti paniikkihäiriöisiä. Tai eihän se mikään onni ole, että on häiriöitä, mutta edes keskustelu pysyy järjellisenä.

• huoh!

Kahvi saattaa pikemminkin aiheuttaa fyysisiä pelkoja. Olen itsekin kuullut / lukenut, kuinka ne ihmiset, jotka ovat vähentäneet kahvinjuontia, ovat päässeet fyysisistä oireista paremmin eroon. Se että pelkää "nurkan takana odottavaa hengenvaaraa" tai haluaa paeta, tuskin liittyy kahvin juomiseen mitenkään.

Mutta nämä ovat varmasti myös ihmiskohtaisia juttuja ja kukin ihminen kokee asiat omalla tavallaan.

Tsemppiä kaikille paniikkikavereille!

• 2013

Jos paniikkihäiriöt katoaisivat kahvin juonnin lopettamisella niin täähän olisi helppoa, mutta kyllä se kahvi omalta osin varmasti vaikuttaa paniikkihäiriöön, mitä sitä kiistämään.

• Vaihdetaan....

Tehdään vielä kerran tikusta asiaa, jotta kerro "2013" miten kahvi sinulla vaikuttaa paniikkihäiriöön? Etkö pysty erottamaan kahvin aiheuttamaa sydämen tiheälyöntisyyttä paniikkikohtauksesta vai mistä on kyse?

Ihan ystävällisesti yritän tätä tiedustella, kun en millään hahmota, miksi kahvi on pahasta. Mustassa teessäkin on aikas paljon kofeiinia, joten onko sekin kiellettyjen listalla? Meinaan jos tässä tuo kofeiini on se mörkö.

• Maria^^

"Liian suuret kofeiinimäärät voivat pitää sinut kroonisesti jännittyneessä kiihtymystilassa, jolloin olet alttiimpi yleistyneelle ahdistuneisuudelle ja paniikkikohtauksille. Kofeiini lisää myös stressiä kuluttamalla elimistöstä B1 vitamiinia joka eräiden muiden vitamiinien kanssa toimii stressiä vastaan"

• 2013

Kyllä pystyn, mutta liiallinen kofeiinimäärä vaikuttaa siis sydämen sykkeeseen (kuten on keskustelussa jo tullut ilmi). Paniikkihäiriöinen ihminen kyllä tiedostaa, miksi tämä fyysinen oire on, mutta saattaa toisinaan tulkita sen väärällä tavalla.
        Jos sydämen tiheälyöntisyys jatkuu ja jatkuu, niin väkisinkin oltilasta tulee epämukava. Etenkin alkuvaiheessa kun paniikkihäiriötäni ei oltu vielä diagnosoitu, tämän kaltaiset oireet saattoivat laukaista paniikkikohtauksen ja myöhemmin on huomannut kahvin vaikuttaneen tähän tilaan. Ja kyllä, myös tee sisältää kofeiinia.
        Ehkä tätä asiaa on vaikea hahmottaa tai ymmärtää. Saattaa toki olla että minun tapani selittää asiaa on vaikeasti ymmärrettävä :)

• nutritionist

Kofeiini kertyy elimistöön paraksantiinivirtsahappona, joka alkaa aiheuttaa mielenterveyden ongelmia osalla käyttäjistä, kun kertyneiden jäämien ja nautitun tuoreen kofeiinin yhteismäärä ylittää aivojen toleranssimekanismit.

• nutritionist

Kofeiinin aiheuttaman paniikkihäiriön mekanismi ja nopea parannuskeino on selitetty juurta jaksain blogissani.

Jos ohjetta seuraa rankalla itsekurilla, paniikit katoavat parhaassa tapauksessa 24 tunnin sisällä.

Tällä palstalla on keuhkottu kofeiinista vuosikausia, mutta yhdelläkään asiasta varmasti perillä olevista henkilöistä ei ole ollut kanttia edes päivän tai parin kokeiluun.

http://qmies.blogspot.fi/p/yksinkertaistettu-pikaohje.html

• tuleva paniikki

mulle tulee paniikki jos en saa kahvia

• 32ewd

Mulle tulee paniiki jos en saa tai saan kahvia. En vitsaile.

• TrollitPerkele!!!

Kahvin juonnin lopettaminen on vain sulkemista pois mahdollisia ph:n pahentajia tai laukaisijoita. Ja kaikille vihaajille ja trollaajille sellainen tieto, että joillain ihmisillä on myös kofeiiniyliherkkyys, joka on ph:tä pahentava asia. Minä satun olemaan yksi heistä. Vuonna -97 muistan alkaneeni kärsiä sekavasta ja tokkuraisesta olosta vaikka nukuin hyvin ja harrastin urheilua. Lisäksi oli huimausta ja lievää vapinaa sekä sietämätöntä heikotusta. Moni tietää millainen fiilis saattaa tulla kun puhaltaa useita ilmapalloja putkeen. Mun olo muistutti sitä. Sitä tutkittiin lääkärissä mutta syytä ei löytynyt.

Faijan sisko on myös kofeiinille yliherkkä ja hän ehdotti, että lopetan kahvinjuonnin, koska hänen täysin samat oireet oli johtunut kahvista. 2 viikkoa oli päänsärkyä ja lihaskipuja ja muita oireita kun vierottauduin kofeiinista. Sen jälkeen alkoi todellinen taivaallinen olo. Se sumuinen sekava tokkura oli pois, samoin se hytisevänvapiseva ja heikottava fiilis, ei huimaillut ja rytmihäiriöt vähentyi rankasti.

Tässä on todellakin paljon aineksia ph;n laukeamiseen ja/tai pahenemiseen. Ennenkuin alatte vihaajat trollata, niin KVG!!! Saatatte oppia jotain uutta.

• yiukjbkjhkjg

Jos ihmisellä on kofeiini yliherkkyys, siis ihan minkä asteinen vaan, niin voi ihan hyvin saada paniikkia pintaan.

On kaksi asiaa joiden tiedetään hyvin yleisesti aiheuttavan paniikkikohtauksia tai pahentavan niitä ja ne ovat:

Magnesiumin puute. Magnesiumin puutteesta tulee kaiken näköisiä fysiologisia ongelmia. Itselläni yksi Magnesium sitraatti valmiste (350mg) rauhoittaa yhtä paljon kuin iso annos PROPRALIA ilman mitään sivuoireita.

Toinen on Kofeiinin liika saanti tai kofeiini yliherkkyys. Jos kädet käy välittömästi hikoamaan (tai jokin muu paikka), tulee kuuma, tulee todella levottomaksi tai tulee "perhosia vatsaa" niin kannattaa joko siirtyä vihreään teehen tai vähentää kofeiinin määrää siihen pisteeseen ettei saa oireita.

Ihan yleistä tietoa ja ihmettelen miksi tämän takia on edes ketju tehty tänne.

• nutritionist

Magnesium helpottaa, koska se neutraloi kofeiinin virtsahappoja verestä. Se on kofeiinin vastamyrkky, samoin kuin kalsium.

Myös vihreässä teessä on kofeiinia.

• kofeiini yliherkkyys

kofeiini yliherkkyys

• vierestäkatsoja

Mun mielestä on hassua että jotkut ihmiset kyseenalaistavat voimakkaasti muiden ihmisten tuntemuksia tai kokemuksia. Ystävälläni on paniikkihäiriö ja hän on kertonut kahvin, teen, energiajuomien olevan hänelle pahasta. Mikä siinä on sitten niin väärin, että keskustelu on "kofeiinihömpötystä". Ne joilla ph on, niin varmasti tietävät mistä puhuvat. Ja vaikka itselläni ei sitä ole, niin ei tulisi mieleenikään kyseenalaistaan kenenkään tunnetiloja, varsinkaan kun kyseessä on ikävä sairaus. Vierestäkatsojana tuntuu pahalta jo toisen puolesta.

• kahvi on ok

Kyse ei ollut toisten kokemusten kyseealaistamisesta.

Vaan siitä, että täällä usein väitetään jonkun tietyn vippaskonstin tepsivän kaikkiin vaivoihin ja kaikkialla. Milloin kahvi, milloin jesse, milloin joku muu.

Jos on oikeasti paniikkihäiriö, jota on pyritty hoitamaan tuloksetta vuosikausia, niin tietää ettei siinä mitkään vippaskonstit auta. Keskustelut tyyliin "koska minulla", "minun serkun koiran kummin kaimalla"....ei johda yhtään mihinkään.

• nutritionist
        kahvi on ok kirjoitti:

Vaan siitä, että täällä usein väitetään jonkun tietyn vippaskonstin tepsivän kaikkiin vaivoihin ja kaikkialla. Milloin kahvi, milloin jesse, milloin joku muu.

Jos on oikeasti paniikkihäiriö, jota on pyritty hoitamaan tuloksetta vuosikausia, niin tietää ettei siinä mitkään vippaskonstit auta. Keskustelut tyyliin "koska minulla", "minun serkun koiran kummin kaimalla"....ei johda yhtään mihinkään.

Minulla oli ihan oikeasti paniikkihäiriö yli 20 vuotta. Sitä yritettiin hoitaa milloin milläkin, mutta oikeasti siihen ei tepsinyt, kuin viina tai bentsot, ja noistakin viimeksi mainitut helvetin heikosti.

Kun lopetin kofeiinin käytön, paniikit katosivat ilman mitään muita toimia hyvin nopeasti. Nyt olen kehittänyt vaivaan myös hoidon, joka toimii alle 24 tunnissa... jos on tarpeeksi älyä kokeilla sitä.

Lääkitys summanmutikassa sellaisilla lääkkeillä joiden vaikutusmekanismia ei tunneta, on vipppaskonstien hakemista, sillehän koko koululääketiede perustuu. Elämä on helppoa, kun kaikkeen löytyy pilleri. Tosiasiassa asia ei ole näin. Terveys on kiinni terveistä elämäntavoista, eikä niitä pysty korvaamaan millään pillereillä.

• fhgvhjghjh
        kahvi on ok kirjoitti:

"Vaan siitä, että täällä usein väitetään jonkun tietyn vippaskonstin tepsivän kaikkiin vaivoihin ja kaikkialla. Milloin kahvi, milloin jesse, milloin joku muu."

Se ongelma nyt tuntuu olevan toisinpäin. Kaikilla auttaa eriasiat ja ei sellaista universaalia "cure all" juttu ole, paitsi kuolema.

Saahan näitä ehdottaa ja jotkut varmasti hyötyvät tai paranevat. Tuntuu vain siltä että jotkut nimenomaan haluaa sellaisen "oikean" super parannus pillerin ja kaikki muu on pelkkää voodoo paskaa.

• super parannus pill

super parannus pillerin

• Johan on markkinat

Jos joku väittää, jotta kahvi aiheuttaa paniikkikohtauksen, siis sen oikean kohtauksen, niin johan on outoa. Samanlaisia oireita voi kyllä tulla, mutta ei sitä hirveää paniikkia, hyperventilaatiota ja pelkoa.

Jos kahvi aiheuttaa jotain oireita, ei niitä kannata paniikkikohtaukseksi nimittää, ei sinne päinkään. Jotenkin tuntuu, ettei kaikilla täällä paniikkikohtauksia ole ollutkaan, vaan epämiellyttäviä tuntemuksia kahvista.

• nutritionist

Kofeiinin aiheuttama paniikkihäiriö alkaa kun kehoon on kertynyt tarpeeksi kofeiinin virtsahappoja. Tähän voi mennä vuosikausia. Itselläni paniikit alkoivat 4½ vuoden käytön jälkeen ja loppuivat kutakuinkin samantien kun lopetin käytön.

Diagnoosina oli vaikea, hoidolle resistentti paniikkihäiriö. Nyt se on ollut poissa jo yli 5 vuotta.

• kahvi on ok

No mites mulla sitten meni toisinpäin eli paniikkikohtauksia pikkulapsesta saakka, mutta kahvia ekan kerran joskus lukioaikana, olisinko ollut 17 tai peräti 18 jo?

Aika etupainotteisia nuo oireet, eikö vain?

• En kyllä usko että kahvi aiheuttaa paniikkikohtauksen. Jotkut paniikkihäiriöstä kärsivät saattavat mennä siitä ylikierroksille varsinkin jos kahvia sattuu juomaan ennen paniikkikohtausta.

• nutritionist

Kahvin/kofeiinin ja paniikin yhteys ei ole uskonasia. Noudattamalla ohjeitani, paniikkihäiriö katoaa alle 24 tunnissa. Asia on kokeiltu ja vahvistettu. Ihmiset ovat vain yleensä liian tyhmiä kokeillakseen.

• kahvi on ok
        nutritionist kirjoitti:

Kahvin/kofeiinin ja paniikin yhteys ei ole uskonasia. Noudattamalla ohjeitani, paniikkihäiriö katoaa alle 24 tunnissa. Asia on kokeiltu ja vahvistettu. Ihmiset ovat vain yleensä liian tyhmiä kokeillakseen.

No kerro nyt sitten lopultakin, miksi minulla ne paniikkikohtaukset alkoivat pikkulapsena, mutta aloin juoda kahvia vasta kun oli täysi-ikäisyyden kynnyksellä?????

• nutritionist
        kahvi on ok kirjoitti:

No kerro nyt sitten lopultakin, miksi minulla ne paniikkikohtaukset alkoivat pikkulapsena, mutta aloin juoda kahvia vasta kun oli täysi-ikäisyyden kynnyksellä?????

Olenko sanonut jossain vaiheessa, että paniikkihäiriö voi aiheutua ainoastaan kofeiinista. En muistaakseni. Olen koko ajan painottanut, että kofeiini on yleisin aiheuttaja.

Lapsellakin voi olla paniikkihäiriö tai muita kofeinismin oireita jos hän on altistunut kofeiinille sikiöaikana. Mikäli äiti on kofeinisti, on samantekevää lopettaako hän käytön raskauden ajaksi, koska vähentäminen tai lopettaminen ainoastaan kohottavat kofeiinin aineenvaihduntatuotteiden pitoisuutta veressä, kun tuore kofeiini ei enää sido niitä kudoksiin.

Mikäli äiti on käyttänyt kofeiinia raskauden aikana, vastasyntyneelle alkaa ilmaantua vieroitusoireita ellei hän saa tarpeeksi tuoretta kofeiinia rintamaidosta. Kofeiinin puoliintumisaika vastasyntyneellä on noin 100 tuntia, kun se on aikuisella keskimäärin 6 tuntia. Kun lapsi ei saa enää tuoretta kofeiinia, alkavat kofoksiin sitoutuneet jäämät virrata verenkiertoon aiheuttaen oireita. Tätä saattaa esiintyä vuosikausia.

Jos nyt kuitenkin käytät kofeiinia ja sinulla paniikkihäiriö, miksi et hanki asiaan selvyyttä kokeilemalla. Jos olet eri mieltä ja kieltäydyt kokeilemasta asiaa, jonka voi selvittää vain kokeilemalla, esiintymisesi kertoo, että olet riidanhaluinen ihminen, joka ei halua parantua.

• kahvi on ok
        nutritionist kirjoitti:

Olenko sanonut jossain vaiheessa, että paniikkihäiriö voi aiheutua ainoastaan kofeiinista. En muistaakseni. Olen koko ajan painottanut, että kofeiini on yleisin aiheuttaja.

Lapsellakin voi olla paniikkihäiriö tai muita kofeinismin oireita jos hän on altistunut kofeiinille sikiöaikana. Mikäli äiti on kofeinisti, on samantekevää lopettaako hän käytön raskauden ajaksi, koska vähentäminen tai lopettaminen ainoastaan kohottavat kofeiinin aineenvaihduntatuotteiden pitoisuutta veressä, kun tuore kofeiini ei enää sido niitä kudoksiin.

Mikäli äiti on käyttänyt kofeiinia raskauden aikana, vastasyntyneelle alkaa ilmaantua vieroitusoireita ellei hän saa tarpeeksi tuoretta kofeiinia rintamaidosta. Kofeiinin puoliintumisaika vastasyntyneellä on noin 100 tuntia, kun se on aikuisella keskimäärin 6 tuntia. Kun lapsi ei saa enää tuoretta kofeiinia, alkavat kofoksiin sitoutuneet jäämät virrata verenkiertoon aiheuttaen oireita. Tätä saattaa esiintyä vuosikausia.

Jos nyt kuitenkin käytät kofeiinia ja sinulla paniikkihäiriö, miksi et hanki asiaan selvyyttä kokeilemalla. Jos olet eri mieltä ja kieltäydyt kokeilemasta asiaa, jonka voi selvittää vain kokeilemalla, esiintymisesi kertoo, että olet riidanhaluinen ihminen, joka ei halua parantua.

No juu, äidinmaidossa sitä on tullut sitä kahvia, sieltähän se tuli se selitys. Sehän on kaiken pahan alku. Siitä ne alkoi ne paniikkikohtaukset, selvähän se.

Ei ollut kahviin varaa silloin kun olin lapsi, epäilen että olikokaan sitä pahemmin saatavana, taisi olla korviketta ja mitä sitä oli kun sodasta oli vasta selvitty.

• Selvennä vähän
        kahvi on ok kirjoitti:

No juu, äidinmaidossa sitä on tullut sitä kahvia, sieltähän se tuli se selitys. Sehän on kaiken pahan alku. Siitä ne alkoi ne paniikkikohtaukset, selvähän se.

Ei ollut kahviin varaa silloin kun olin lapsi, epäilen että olikokaan sitä pahemmin saatavana, taisi olla korviketta ja mitä sitä oli kun sodasta oli vasta selvitty.

Olet siis saanut kahvia äidinmaidossa ja paniikkikohtaukset alkoivat siitä ja jatkuivat kunnes tulit täysi-ikäiseksi, jolloin joit itse enaimmäisen kerran kahvia?

Ymmärsinkö oikein?

• kahvi on ok
        Selvennä vähän kirjoitti:

Olet siis saanut kahvia äidinmaidossa ja paniikkikohtaukset alkoivat siitä ja jatkuivat kunnes tulit täysi-ikäiseksi, jolloin joit itse enaimmäisen kerran kahvia?

Ymmärsinkö oikein?

Juu, ei siitä kannata välittää, se on joku hihhuli. Ei kai kukaan täysipäinen voi väittää, että jos saa äidinmaidossa kahvia (jota ei kyllä käsittääkseni sotien jälkeen pahemmin ollut köyhillä ihmisillä), niin lapsella alkaa paniikkikohtaukset kohdussa ja ne jatkuu siitä hamaan hautaan saakka.

Pahimmillaan ne oli minulla varmaan kun olin jotain 13-14 -vuotias. ja peräisin siis sieltä äidin kohdusta ja kahvista, jota ei äitikään pahemmin juonut, jos laisinkaan.

Kahvi on varmaan vaarallista siinä kuin mikä tahansa muukin aine, jos sitä juo ämpärikaupalla. Ihmettelen usein esimerkiksi noita vesipullojen raahaajia. Vesipulloa kannetaan kokoushuoneesta toiseen kuin jotain tuttipulloa. Normaalisti ihminen juo vettä (siis vetenä, ei kahvina) pari kolme litraa päivässä ihan huomaamattaan, ei sitä erikseen tarvi korostaa.

• Ehkä se kahvi voi kaikista maailman ihmisistä osalle aiheuttaa paniikkihäiriön, mutta ei kyllä kaikille. Kofeiini vaikuttaa eri tavoin eri ihmisiin, koska jokaisella on omanlaisensa perimä.

• panic-guy

Lopetin kahvin juonnin puolitoista vuotta sitten. Masennus/paniikkihäiriö/jännitys oireita on ollut kuusi vuotta ja kahvia olen juonut lapsesta asti. Mua on ainakin helpottanut kahvittomuus niin etten tarvitse edes lääkkeitä enään. En ole parantunut, mutta voin paremmin. Helpotus ei tietenkään johdu yksin kahvista vaan monista muista asioista. Unirytmit on paremmat joka myös vaikuttaa.

• 18+11

Myös terapeuttini sanoi että kofeiini on pahinta myrkkyä ahdistuksesta ja paniikeista kärsivälle ihmiselle. En kuitenkaan kokonaan aio luopua kahvista. Kahvi on kuitenkin se asia millä päivä lähtee käyntiin. Nyt olen saanut vähennettyä kahvinjuonnin kuudesta kupillisesta kolmeen kuppiin päivässä. Voin vielä vähentää kahteen kupilliseen päivässä mutta siinä menee minun rajani.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      189
      8603
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4738
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4238
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      59
      3792
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3216
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2980
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2676
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2491
    9. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      41
      2218
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2203
    Aihe