Mitäköhän minun pitäisi tehdä,vai ei mitään kun olen altistunut asbestille?
lapsena on tullut altistuttua asbestille ainakin silloin kun talkoo työnä heittelimme asbestikattoa(varttikattoa) alas katolta,ja pöly oli mukava... sitten sisä tilissakin on pölynnyt asbesti.. (en polta tupakkaa)Mitäköhän tuollainen altistuminen aiheutttaa keuhkoissa? onkohan suuri riski sairastua? olen nyt 30 niin paljonkohan voisi olla elin ikää kun kerta lapsena altistunut? kuinka moni asbestille altistunut kuolee asbestin takia? suurentaako se sairastumisen riskiä kun on lapsena(vielä kehittymisvaihees olevat keuhkot) ovat saanneet asbestia? pitäisiköhän tehdä jotai? neuvoja???...
asbestia keuhkoissa..
2
1895
Vastaukset
- ota iisist
Älä huolestu. Moni käsitteli työkseen (päivittäin vuosien ajan) asbestia 60- ja 70-luvuilla ja heistä sairastui muistaakseni n. 5% asbestisairauksiin. Kokemuksella voin sanoa, että asian pyörittele sairastuttaa todennäköisemmin (stressi, verenpaine, masennus, jne) kuin altistuminen. Helppo sanoa, mutta ota iisisti..
- huoli pois
Olen lukenut asiantuntijoitten (esim. asbestisairauksia hoitava keuhkolääkäri) vastauksia verkkolääkärisivuilta ja siellä on tullut esiin seuraavaa;
- sairastumiseen tarvitaan pitkäkestoinen ja voimakas altistuminen joka on mahdollista vain silloin, kun asbestia on joutunut käsittelemään työkseen päivittäin, ilman suojaimia ja pitemmän aikaa
- kertaluonteisilla altistumisilla, niin kuin sinun tapauksesi, ei ole voitu osoittaa olevan merkitystä sairastumisen kannalta
- siis sairastuneilla on ollut voimakas, pitkäkestoinen altistuminen
- ja vain pieni osa voimakkaasti altistuneistakin sairastuu, suurin osa heistäkin välttyy asbestisairauksilta
- varttikaton purkaminen on tapahtunut ulkoilmassa, joten pölyä on ollut hengitysilmassa paljon vähemmän
- kaikki asbestikuidut eivät jää keuhkoihin, osa poistuu elimistön puolustusjärjestelmän mukana
- tupakka on paljon merkittävämpi syövän aiheuttaja kuin asbesti
- minunkin lapseni altistuivat asbestille pieninä, meiltä poistettiin muovimatto jonka alapinta oli asbestia. Olin hirveän huolissani mutta keuhkotautien erikoislääkäri, jolle soitin ei kauhistunut. Hän sanoi, että ehkä miehelläni joka purki maton saattaa joskus näkyä keuhkoröntgenkuvissa arpia tapauksen takia mutta eipä niitäkään ole näkynyt. Tästä tapauksesta on jo yli 20 vuotta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit986138KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3495607Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei522649Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-20000117808521042056Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1071768- 1241717
Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro191613Tytti Tuppurainen nöyryyttää avustajiaan
Tytti Tuppurainen nöyryyttää SDP:n eduskuntaryhmän kokouksissa sekä avustajia että kansanedustajia. Hän nolaa ihmisiä ju1801267- 731187
Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan
Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään33998