asbestia keuhkoissa..

30.........

Mitäköhän minun pitäisi tehdä,vai ei mitään kun olen altistunut asbestille?
lapsena on tullut altistuttua asbestille ainakin silloin kun talkoo työnä heittelimme asbestikattoa(varttikattoa) alas katolta,ja pöly oli mukava... sitten sisä tilissakin on pölynnyt asbesti.. (en polta tupakkaa)Mitäköhän tuollainen altistuminen aiheutttaa keuhkoissa? onkohan suuri riski sairastua? olen nyt 30 niin paljonkohan voisi olla elin ikää kun kerta lapsena altistunut? kuinka moni asbestille altistunut kuolee asbestin takia? suurentaako se sairastumisen riskiä kun on lapsena(vielä kehittymisvaihees olevat keuhkot) ovat saanneet asbestia? pitäisiköhän tehdä jotai? neuvoja???...

2

1626

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ota iisist

      Älä huolestu. Moni käsitteli työkseen (päivittäin vuosien ajan) asbestia 60- ja 70-luvuilla ja heistä sairastui muistaakseni n. 5% asbestisairauksiin. Kokemuksella voin sanoa, että asian pyörittele sairastuttaa todennäköisemmin (stressi, verenpaine, masennus, jne) kuin altistuminen. Helppo sanoa, mutta ota iisisti..

    • huoli pois

      Olen lukenut asiantuntijoitten (esim. asbestisairauksia hoitava keuhkolääkäri) vastauksia verkkolääkärisivuilta ja siellä on tullut esiin seuraavaa;

      - sairastumiseen tarvitaan pitkäkestoinen ja voimakas altistuminen joka on mahdollista vain silloin, kun asbestia on joutunut käsittelemään työkseen päivittäin, ilman suojaimia ja pitemmän aikaa

      - kertaluonteisilla altistumisilla, niin kuin sinun tapauksesi, ei ole voitu osoittaa olevan merkitystä sairastumisen kannalta
      - siis sairastuneilla on ollut voimakas, pitkäkestoinen altistuminen
      - ja vain pieni osa voimakkaasti altistuneistakin sairastuu, suurin osa heistäkin välttyy asbestisairauksilta

      - varttikaton purkaminen on tapahtunut ulkoilmassa, joten pölyä on ollut hengitysilmassa paljon vähemmän

      - kaikki asbestikuidut eivät jää keuhkoihin, osa poistuu elimistön puolustusjärjestelmän mukana

      - tupakka on paljon merkittävämpi syövän aiheuttaja kuin asbesti

      - minunkin lapseni altistuivat asbestille pieninä, meiltä poistettiin muovimatto jonka alapinta oli asbestia. Olin hirveän huolissani mutta keuhkotautien erikoislääkäri, jolle soitin ei kauhistunut. Hän sanoi, että ehkä miehelläni joka purki maton saattaa joskus näkyä keuhkoröntgenkuvissa arpia tapauksen takia mutta eipä niitäkään ole näkynyt. Tästä tapauksesta on jo yli 20 vuotta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe