Hypermobiliteetti ja myofaskiaalinen kipusyndrooma kellään?

fasciakipuinen

Tästä aiheesta joskus ollut täällä vuosia sitten. Mutta uusi avaus: onko kellään tälläistä? Minulla todettiin yliliikkuuvuus ja myofaskiaalinen lihaskipu oireyhtynä. Vuosia olen kärsinyt kivuista etenkin yläselkä ja reilun vuoden myös alaselkäkivuista (plus niska/harita/käsi). Lisäksi lannerangan kulumaa ja lihasepätasapaino ja liikekontrollihäiriötä.

Hoitoina fysioterapia (manipulatiivinen), akupunktio, sähköimpulssihoito, liikeharjoittelu ja oma jumppa, fascia hieronta/manipulaatio. Viime mainittu todella tuskallista, mutta auttaa. Onko muita joiden fascioita (lihaskalvoja) käsitelty näin? Minulla ongelmana etenkin lihaskalvojen kireys ja vetää lihakset jumiin/krooniseen jännitystilaan, nikamat lukkiutuu ym. Järkyttävän kivulias hoitomuoto, mutta kiroillen, huutaen ja hammasta purren kestettävä.

Onneksi olen löytänyt asiansa osaavan fysioterapeutin viimeinkin monen kokeilun jälkeen. Kalliiksi vaan tulee, mutta minkäs teet. Sen verran epätavallinen tai huonosti diagnosolitu vaiva, että löytyykö kohtalotovereita? Vaatii pitkän ja vaivalloisen itsekuntoutuksen vähintään vuosi nousujohteista intensiivistä harjoittelua ja loppuelämä myös tietyt harjoitteet ja rajoitteet myös liikunnassa ja muussa.

Ihmiset ei tajua tätä vaivaa. Moni on ihmetellyt, että näytät ihan terveeltä ja hyväkuntoiselta, miten sulla voi olla kipuja ja vaivoja. Sitten vaan selitettävä, että en voi kantaa/nostaa mitään raskasta, istua pitkään tai mitään muutakaan yli puolituntia kestävää staattista asentoa. Täysin työkyvytön en ole mutta en kykene moneen hommaankaan. Näin työttömänä selitä sitä sitten työkkärissä ym. Todistukset toki toimitettu sinne mutta kuitenkin.

14

7259

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lokki

      Voisi olla minun kirjoittamaani tekstiä. Samat vaivat löytyy, mietin yliliikkuvuden yhteyttä fasciaan. Selitystä en ole löytänyt, enkä siitä tarpeeksi tietävää lääkäriä.
      Fysioterapiassa minäkin käyn, juuri noissa kivuliaissa fascian käsittelyissä.
      Onko sinulla myös raajojen väsymistä, ikään kuin olisivat maitohappoilla?
      Totta puhut siinä, että on vaikea selittää muille kun oireet eivät näy päälle päin.

    • BlueBellKlaudia

      Moi! Täältä löytyy pelkkä raju hypermobiliteetti/Ehlers-Danlosin sydrooma 3 (onko teiltä tutkittu EDS-mahdollisuus?), vastaanpa silti. Minullakin sen verran nuorena vaivat ilmenivät että sai koko ajan kuulla sitä "kaikilla nuorilla on yliliikkuvuutta"-juttua, vaikka olkapäät menivät paikaltaan muutaman tunnin välein. Sähköimpulssihoito muuten tehoaa hypermobiliteetin aiheuttamiin kipuihin ainakin minulla suht hyvin. Kauheinta on juuri se muiden epäilys, siinä, etenkin ennen diagnoosin saantia mihin meni tuskallisen kauan, alkoi todella epäillä omaa mielenterveyttään, josko vain keksinkin kivut itse. Tsemppiä teille! :)

      • toimistotyöntekijä

        Minulla epäillään Ehlers-Danlosin oireyhtymää. Mistä löytyy lääkäri pk seudulta joka tunnistaa taudin? Liekö tauti syy siihen että 2 keinoniveltä ei parannu ja istuminen on vaikeaa.


      • HMS ongelmainen
        toimistotyöntekijä kirjoitti:

        Minulla epäillään Ehlers-Danlosin oireyhtymää. Mistä löytyy lääkäri pk seudulta joka tunnistaa taudin? Liekö tauti syy siihen että 2 keinoniveltä ei parannu ja istuminen on vaikeaa.

        Seppo Villanen (vast.otto ainakin Mehiläisessä) on hyvä ja erikoistunut näihin vaivoihin. Googlettamalla löytyy...


    • balans1

      Hei,

      Luin mielenkiinnolla viestiäsi sattumalta, kun etsin aiheesta myofaskian kipu tietoa. Viestistäsi ei tarkasti selviä, minkälaista hoitoa olet saanut. Olen fysioterapeutti ja työskennellyt noin vuoden ajan Tukholmassa vibraatiohierontalaitteen avulla auttaen monista erilaisista vaivoista kärsiviä asiakkaita. Yhteistä useissa tapauksissa on ollut syvien lihaskerrosten ja lihaskalvojen (myofascia) häiriöt ja jännitystilat. Tällä ehkä jopa voi sanoa vallankumouksellisella laitteella on voitu laukaista nämä syvällä olevat jännitystilat hyvin tuloksin. Olemme laajentamassa toimintaamme Suomeen ja olleet jo kerran esittelemässä konseptia Helsingissä.

      Hoito ei ole kivulias vaan käsittely koetaan miellyttävänä ja rentouttavana.

      Piakkoin on osa sivuista saatavissa myös suomeksi.

      • fasciakipuinen

        En ole pitkään aikaan täällä käynyt, huomasin nyt nämä vastaukset. Jos näitä vielä joku lukee. Olen siis saanut fascia manipulaatiota (erittäin voimakasta hierontaa/painallusta) triggerpisteisiin, akupunktiota, sähköimpulssihoitoa (en muista laitteen nimeä mutta ei ole tens), nikamamanipulaatiota ja jumppaohjeita. Jonkun verran auttanut, mutta ei kuitenkaan kokonaan vienyt kipuja. Oma jumppaaminen tietysti myös tärkeää.

        Kielletty mikään raskaampi fyysinen suoritus esim.hölkkä, hiihto, ryhmäliikunta, kuntosali, monen tunnin siivous/kotityöt, ikkunanpesu ym.missä joutuu jonkin verran voimaa käyttämään. Ja staattiset asennot (istuminen, seisominen tuntia pitempään).

        Sinulle BlueBell ym. vielä, että itse en ole missään vaiheessa epäillyt mielenterveyttäni, koska vaivat ovat olleet erittäin fyysisiä ja tiedän syyt mistä ne johtuvat. Nyt vaan pitää keskittyä siihen, mitä voi tehdä tilanteeen parantamiseksi.

        Lokki: kyllä tuntuu, että lihakset on ja menee tosi helposti eli vähästäkin rasituksesta maitohapoille ja kipeytyvät. Rasitusta eivät tunnu kovin paljoa kestävän. Nyt vähän paremmin pitkää jatkuneen kotijumpan ansiosta mutta kuitenkaan ei vlelä lähimainkaan normaali tilanne. Jos koskaan. Lihakset on koko ajan jännitystilassa. Avantouinti auttanut jonkin verran ainakin hetkellisesti.

        Balans1: millainen laite kyseessä? Tuleeko yleiseen myyntiin vai ammattikäyttöön? Nettisivua toiminnastanne? Tuntuu tämä fasciaoireisto olevan aika tuntematonta lääkäreille eikä kaikki fysioterapeutitkaan ole asiasta perillä. Todella monesta fysioterapeutista/lääkäristä kokemusta. Vaivoja pyritään selittämään nivelkulumilla, jännetulehduksella, hermopinnetioilla, nikamalukoilla ym. Tavallaan ymmärretävästi jos parempaakaan tietoa ei ole.

        Tsemppiä kaikille!


      • balans1
        fasciakipuinen kirjoitti:

        En ole pitkään aikaan täällä käynyt, huomasin nyt nämä vastaukset. Jos näitä vielä joku lukee. Olen siis saanut fascia manipulaatiota (erittäin voimakasta hierontaa/painallusta) triggerpisteisiin, akupunktiota, sähköimpulssihoitoa (en muista laitteen nimeä mutta ei ole tens), nikamamanipulaatiota ja jumppaohjeita. Jonkun verran auttanut, mutta ei kuitenkaan kokonaan vienyt kipuja. Oma jumppaaminen tietysti myös tärkeää.

        Kielletty mikään raskaampi fyysinen suoritus esim.hölkkä, hiihto, ryhmäliikunta, kuntosali, monen tunnin siivous/kotityöt, ikkunanpesu ym.missä joutuu jonkin verran voimaa käyttämään. Ja staattiset asennot (istuminen, seisominen tuntia pitempään).

        Sinulle BlueBell ym. vielä, että itse en ole missään vaiheessa epäillyt mielenterveyttäni, koska vaivat ovat olleet erittäin fyysisiä ja tiedän syyt mistä ne johtuvat. Nyt vaan pitää keskittyä siihen, mitä voi tehdä tilanteeen parantamiseksi.

        Lokki: kyllä tuntuu, että lihakset on ja menee tosi helposti eli vähästäkin rasituksesta maitohapoille ja kipeytyvät. Rasitusta eivät tunnu kovin paljoa kestävän. Nyt vähän paremmin pitkää jatkuneen kotijumpan ansiosta mutta kuitenkaan ei vlelä lähimainkaan normaali tilanne. Jos koskaan. Lihakset on koko ajan jännitystilassa. Avantouinti auttanut jonkin verran ainakin hetkellisesti.

        Balans1: millainen laite kyseessä? Tuleeko yleiseen myyntiin vai ammattikäyttöön? Nettisivua toiminnastanne? Tuntuu tämä fasciaoireisto olevan aika tuntematonta lääkäreille eikä kaikki fysioterapeutitkaan ole asiasta perillä. Todella monesta fysioterapeutista/lääkäristä kokemusta. Vaivoja pyritään selittämään nivelkulumilla, jännetulehduksella, hermopinnetioilla, nikamalukoilla ym. Tavallaan ymmärretävästi jos parempaakaan tietoa ei ole.

        Tsemppiä kaikille!

        En myöskään heti uuudestaan käynyt täälä katsomassa mahdollista jatkokeskustelua. Mutta tässä linkit atlasbalans.com/fi ja atlasbalans.se


    • Vierailija 4

      Hei, täällä myös samoista oireista kärsivä. Puoli vuotta takana selän kanssa kipuilua ja lääkkeitä syönyt lihasrelaksantit, tulehduskipulääkkeet ja kipukynnystä nostavat. Ei apua. Ylä selkä kipeä ja todella jäykkä ja kipu tuntuu syvällä :( kyllä tämä on mieltä jo koetellut kun ei tietoa mitä on.. Mutta nyt odotan aikaa fysiatrille, ehkä alkaisi tulemaan selvyyttä. Myös reuma on tutkittu, ei sitäkään. Aamusta aina olen ihan jäykkä selästä, kipeitä pisteitä löytyy kun painelee ja hetkeksi hellittää. Jumppaillut oon ja venytellyt mutta väliin pahentaa vain tilannetta.
      Tosiaan ei särkyä vaan kipua joka tuntuu syvällä ja tuntuu kuin jumi/kramppi olisi jäänyt päälle :(

      Voiskohan tämä olla samaa kuin aloittajan ja mikä teitä on auttanut?

      • Science

        Käy rintarangan manipulaatiohoidossa niin vaiva helpottaa! Faskiamanipulaatiosta ei ole tehty YHTÄÄN luotettavaa sokotettua tieteellistä tutkimusta jossa olisi osoitettu että faskiapisteiden käsittely olisi tehokkaampaa kuin lumepisteiden käsittely. Jos on niin antakaapa se Cochranesta tai Pubmedistä! Käsittämätöntä että näitä tekniikoita ylistetään ennenkuin asioista on saatu näyttöä. Cadaaveritutkimuksia kyllä piisaa jotka kiinnostaa lähinnä biologeja, mutta terapeutit taitavat kuitenkin enimmäkseen käsitellä eläviä ihmisiä. Ja cadaaveritutkimuksista on vielä valovuosi matkaa todistaa että jokin menetelmä (gua shua,stecco ym) olisi terapeuttisessa mielessä vaikuttava. Että siitä vaan tervemenoa maksamaan faskiapisteiden hankaamisesta.


    • pompoteltu

      Kyllä, tiedän mitä kaikki tuo on! Lisäksi omaan parin kaulanikaman tulehduksen ja siihen väliin välilevy rikki toiselta puolelta. Osa ystävistä ymmärtää (ajattelen niin). Haasteita välillä on, mutta näillä mennään.

    • vituttaakin

      Itsellä todettu myös todettu ehlers-danlos oireet samat kuin monilla täällä. Ihmisten suhtautuminen lähinnä epäuskoista koska sairaus ei näy ulospäin.

    • faskiat

      Kyllä se faskiapisteiden tai okeastaan koko kehon faskioiden päivittäinen hoitaminen (rullaaminen)auttaa. Kireydet lähtevät ja kipupisteiden käsittely ei enäään satu niin että taju lähtisi. Itse se on kunnostaan päivittäin pidettävä huoli,vaivaa se ei poista, mutta helpottaa jäykkyyteen. Itse joudun 1,5 h päivittäin jumppaamaan tietyt liikkeet, että pysyisi jotenkuten pystyssä.

      • luelisää

        Paul Ingraham; does fascia matter. Pain sciense.com.


    • Ikaros10

      Hei, löysin tämän ketjun nyt. Myofasciaaliseen oireyhtymään löytyy täsmähoito. Se on kalevalainen jäsenkorjaus, joka on lempeä, mobilisoiva, koko kehon pehmytkudoskäsittely.

      Tehdään ilman apuvälineitä, kipua välttäen.

      Lisätietoa www.kansanlaakintaseura.fi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      2275
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      70
      1914
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1725
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1631
    5. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      152
      1618
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1604
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1514
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1357
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1311
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1218
    Aihe